abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_93784934
quote:
Die E 4700 zijn niet de kosten van de opleiding hoor, dat is gewoon een verzonnen bedrag...
Ik weet het.
Reden te meer dat een advocaat een fieldday kan hebben wanneer dit voor de rechter komt. Je kan als overheid toch niet voor een publieke (door de belastingbetaler betaalde) studie meer dan de werkelijke studiekosten vragen. Hoe kan de overheid dan totaal willekeurig een boete van ¤3000 heffen? Wat wanneer de werkelijke studiekosten ¤1300 of ¤2300 zijn. Hoe kan je een student meer laten betalen voor een publieke studie dan wat die studie kost? Dat is strijdig met het concept van publiek onderwijs.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_93787784
quote:
50Plus gaat Onafhankelijke Senaatsfractie helpen aan zetel

Tussen 50Plus en de Onafhankelijke Senaatsfractie (OSF) is een afspraak in de maak die beide partijen een zetel in de Eerste Kamer moet opleveren. De regeringscoalitie ziet daardoor de kans op een meerderheid in de senaat nog verder slinken.

Gedacht wordt aan een constructie waarbij ongeveer een kwart van de 50Plus-Statenleden op 23 mei stemt op de OSF, een verzameling provinciale partijen. Bronnen binnen de OSF bevestigen tegenover onze politiek redacteur Pieter van Os dat de fractie in ruil hiervoor emeritus hoogleraar Kees de Lange bovenaan haar lijst zet. De Lange is een Statenlid uit Noord-Holland voor 50Plus. Hij zal dan namens de OSF zitting nemen in de senaat, met eigen spreektijd.

Bij de Statenverkiezingen haalden de provincialen niet genoeg stemmen om de eigen zetel te behouden. Op een ledenvergadering in Amersfoort besprak de OSF zaterdag de mogelijkheden om te kunnen voortbestaan, zoals voorzitter Jabik van der Bij zegt. Verder wil hij niets kwijt. Jan Nagel bevestigt de contacten met de OSF, maar ook hij geeft geen details over de afspraak.

Met het verdwijnen van de reststemmen van 50Plus en een extra zetel voor de OSF is de kans verder geslonken dat de regeringscoalitie een meerderheid behaalt in de senaat.

De Volkskrant berichtte eerder vandaag dat de OSF geen zetel zou krijgen in een constructie die 50Plus twee zetels zou moeten opleveren.

Bron: NRC 7 maart 2011, 17:04
De kans dat dit bizarre voorstel de 1e kamer niet zal passeren is groter en groter aan het worden!
pi_93790731
Maar wie weet stemt SGP ook voor...
  maandag 7 maart 2011 @ 22:44:25 #79
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_93794493
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 21:48 schreef Warren het volgende:
De linkse partijen kunnen een zetel van de PVV weghalen en aan de PvdA geven. Lijkt me stug als ze dat niet doen.
I'm just really stupid with my money, which is why I'll never have a lot of it! Problem solved, dilemma deleted!
pi_93794638
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 21:48 schreef Warren het volgende:
Maar de SGP is er niet voor om deze regel met terugwerkende kracht in te voeren..
pi_93797777
De SGP krijgt waarschijnlijk maar 1 zetel, als de coalitie + SGP op 37 zetels uitkomt dan bepaalt Nagel wellicht wat er gaat gebeuren, wanneer ze op 36 zetels of minder uitkomt (en dat is een realistische optie!) dan hoeft de coalitie het wetsvoorstel niet eens in te dienen, waarschijnlijk gaat de coalitie dat dan ook niet doen uit angst voor gezichtsverlies.
Het wordt nog interessant de komende maanden. :)
De linkse partijen hebben volgens mij twee troeven:
- meer versnipperd dus meer mogelijkheden om gebruik te maken van strategisch stemmen (meer partijen die restzetels hebben).
- meer eenheid. Normaal gesproken bestrijden de linkse partijen elkaar, momenteel zijn ze allemaal zo tegen dit kabinet dat ze elkaar wel een handje willen helpen zodat zij samen in de eerste kamer de macht behouden.
#NoDAPL
pi_93809800
Ik vraag me af of de regeling ook geldt op het moment dat je ooit geswitched ben van opleiding!
Ik heb namelijk eerst 2 jaar een opleiding gedaan, ben toen gestopt en begonnen met een nieuwe opleiding, hier ben ik nu drie jaar mee bezig. Ik ben dus in feite vijfdejaars, maar heb geen vertraging ofzo...

[ Bericht 6% gewijzigd door ViveLaVete op 08-03-2011 12:20:57 (Het was wat onduidelijk) ]
  dinsdag 8 maart 2011 @ 12:28:41 #83
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_93810265
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 12:13 schreef ViveLaVete het volgende:
Ik vraag me af of de regeling ook geldt op het moment dat je ooit geswitched ben van opleiding!
Ik heb namelijk eerst 2 jaar een opleiding gedaan, ben toen gestopt en begonnen met een nieuwe opleiding, hier ben ik nu drie jaar mee bezig. Ik ben dus in feite vijfdejaars, maar heb geen vertraging ofzo...
Ja, dat telt ook mee. Al je jaren tellen mee.
I'm just really stupid with my money, which is why I'll never have a lot of it! Problem solved, dilemma deleted!
  dinsdag 8 maart 2011 @ 12:49:13 #84
165633 eriksd
The grand facade...
pi_93810891
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 20:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik weet het.
Reden te meer dat een advocaat een fieldday kan hebben wanneer dit voor de rechter komt. Je kan als overheid toch niet voor een publieke (door de belastingbetaler betaalde) studie meer dan de werkelijke studiekosten vragen. Hoe kan de overheid dan totaal willekeurig een boete van ¤3000 heffen? Wat wanneer de werkelijke studiekosten ¤1300 of ¤2300 zijn. Hoe kan je een student meer laten betalen voor een publieke studie dan wat die studie kost? Dat is strijdig met het concept van publiek onderwijs.
Waaraan zou je dan willen toetsen? Dit is gewoon vrijheid van bestuur.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_93811814
Een overheid kan niet zomaar een prijs voor een dienst uit de dikke duim zuigen. Zo'n bedrag moet te verantwoorden zijn.
pi_93815070
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 12:28 schreef dotCommunism het volgende:

[..]

Ja, dat telt ook mee. Al je jaren tellen mee.
Nou, das lekker kut dan. Zit ik dan met mn fulltime stage en studie, hoe moet ik nou in hemelsnaam al dat extra geld bij elkaar krijgen!

Dat is toch belachelijk. Op deze manier wordt het voor mensen die gewoon studeren en gewoon op schema zitten ook onmogelijk gemaakt om af te studeren!
pi_93815393
quote:
Op dinsdag 8 maart 2011 13:16 schreef Sloggi het volgende:
Een overheid kan niet zomaar een prijs voor een dienst uit de dikke duim zuigen. Zo'n bedrag moet te verantwoorden zijn.
Dat doet ze dus wel en terwijl de overheid genoeg laat liggen qua belastingopbrengsten.
pi_93816703
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 14:50 schreef ViveLaVete het volgende:

[..]

Dat is toch belachelijk. Op deze manier wordt het voor mensen die gewoon studeren en gewoon op schema zitten ook onmogelijk gemaakt om af te studeren!
Irrelevant. Het draait om de overheidsfinanciën. De overheidsfinanciën zeg ik je!
  dinsdag 8 maart 2011 @ 15:37:08 #89
165633 eriksd
The grand facade...
pi_93816888
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 13:16 schreef Sloggi het volgende:
Och, dan creeren ze een of andere rekentruukje. Ik geef het allemaal geen kans.
Zie dit geheel eerder struikelen op de terugwerkende kracht.

Voorspelling; het gaat alleen gelden voor nieuwe studenten. In het volgende kabinet sneuvelt de stufi als gift, en dan is het plaatje compleet.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_93817348
Ik hoop het voor de studenten. Ik ben er iig nog niet zeker van dat de 50+partij tegen het kabinet is in deze zaak. Als Jan Nagel nu niets voor elkaar krijgt dan is het zijn zoveelste mislukking, dus hij zal zaken willen doen en aan zijn partijnaam te zien zal hij niet heel vele rekening met studenten houden.
pi_93820992
Nagel heeft zijn wortels liggen bij de PVDA als ik het goed heb, dus dat lijkt mij niet voor de hand te liggen. 50+ lokt idd de veronderstelling dat het hem geen fuck kan schelen ;)
  dinsdag 8 maart 2011 @ 18:05:44 #92
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_93823217
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 14:50 schreef ViveLaVete het volgende:

[..]

Nou, das lekker kut dan. Zit ik dan met mn fulltime stage en studie, hoe moet ik nou in hemelsnaam al dat extra geld bij elkaar krijgen!

had je jaren geleden maar niet verkeerd moeten kiezen!
pi_93824380
Ik neem aan dat dat sarcastisch is bedoeld?
Het is volstrekt normaal wanneer iemand op 18-jarige leeftijd niet de eerste keer de juiste studie kiest, al helemaal in ons onderwijs waarin het VWO-nivaeu vrij laag ligt, waarin wiskunde geen wiskunde is en waarin natuurkunde geen natuurkunde is.
#NoDAPL
  dinsdag 8 maart 2011 @ 18:44:45 #94
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_93824838
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 18:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het is volstrekt normaal wanneer iemand op 18-jarige leeftijd niet de eerste keer de juiste studie kiest, al helemaal in ons onderwijs waarin het VWO-nivaeu vrij laag ligt, waarin wiskunde geen wiskunde is en waarin natuurkunde geen natuurkunde is.
Ik denk dat we af moeten van het systeem waarbij iedereen op zijn 18 de een studie kiest.

Probeer ouders aan het verstand te praten dat een kind zijn toekomst heus niet vergooit als het eerst een paar jaar gaat werken na de middelbare school. Laat merken dat studeren niet de vanzelfsprekende keuze is.

Vraag voor opleidingen een duidelijke motivatie, zodat je je niet meer hersenloos kan inschrijven 'ik mot toch wat'.

Als we een kind krijgen denken we heel goed na over het ideale moment, we doen het niet op ons 25ste 'omdat iedereen dat dan doet' . Zo zouden we ook met onze studiekeuze om moeten gaan.
pi_93825260
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 18:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Het is volstrekt normaal wanneer iemand op 18-jarige leeftijd niet de eerste keer de juiste studie kiest,
Volgens ons aller kabinet wel ;)
pi_93829351
quote:
Probeer ouders aan het verstand te praten dat een kind zijn toekomst heus niet vergooit als het eerst een paar jaar gaat werken na de middelbare school. Laat merken dat studeren niet de vanzelfsprekende keuze is.
Voor sommigen zou dat best een goed idee zijn. Een jaartje in Australië of Zuid-America werken en leven bijvoorbeeld.
Maar dan nog...hoe kan je weten wat diverse studies inhouden zonder dat je ermee in aanraking komt.
Wanneer je een jaar geneeskunde hebt gestudeerd dan heb je een aardig beeld van wat o.a. de studies biologie en chemie inhouden, ook kan je je een klein beetje een beeld vormen van het werk wat aan al die studies is gekoppeld.
Wanneer je een jaar psychologie hebt gestudeerd dan weet je ofdat een gammastudie wel of niet iets voor je is, eender welke gammastudie m.u.v. de economische studierichtingen (misschien is er nog een enkele uitzondering waar ik nu niet aan denk).
Wat een ingenieursstudie of een wetenschappelijke studie inhoudt kan je niet weten wanneer je van het VWO komt.
De wiskunde die je op het VWO krijgt is niet echt wiskunde. Wiskunde hoor je op een meer abstracte manier te leren: definitie, stelling, inoefenen van technieken d.m.v. tekstloze of tekstarme sommetjes enz.
Met dank aan het Freudenthalinstituut van de Universiteit Utrecht hebben ze decennia geleden in Nederland een vorm van wiskunde ingevoerd waarbij je met verhaalsommetjes moet werken. Erger nog, je moet zelfs gedeeltelijk vanuit die verhaalsommetjes de theorie leren...
Zo krijg je een totaal verkeerd beeld van wiskunde.
Aangezien veel leerlingen hierdoor des te meer moeite hadden met wiskunde en dan met name de leerlingen die minder talent hebben (net als met rekenen, zij die talent hebben leren het sowieso wel, het is juist de rest van de leerlingen voor wie de gebruikte methodiek het verschil maakt) en doordat wiskunde geen verplicht vak meer was maar de overheid het belangrijk vond dat leerlingen wel natuurkunde volgen hebben ze besloten om de natuurkunde te verkrachten en een wiskundeloze variant hiervan te maken. Geen differentiëren en integreren (waardoor je bijvoorbeeld niet met een niet-constante versnelling kan rekenen bij kinematica, om maar een voorbeeldje te noemen), formules die uit de lucht komen vallen aangezien ze niet goed worden afgeleid etc.
Bedenk dat heel die calculus (limieten, differentiëren, integreren) is ontwikkeld voor de mechanica. Dat onderstreept het belang om wel op een wiskundige wijze de mechanica aan te leren.
Er zijn nu verstrekkende plannen om het natuurkundeonderwijs nog verder te verkrachten: http://www.betanova.nl/downloads/eindadviezen/
Je schrikt je dood wanneer je het eindadvies leest. De relativiteitstheorie bespreken terwijl je bij lange na niet de wiskundige basis hebt om daar ook maar iets van te begrijpen. De M-theorie bespreken terwijl die theorie nog niet eens breed aanvaard is.
Je gelooft het toch niet? Het fundament van natuurkunde is mechanica, niet ontdaan van alle wiskunde die hierbij hoort en die zelfs hiervoor is ontwikkeld. Hiermee leer je natuurkundig te redeneren: verbanden zien tussen grootheden door te experimenteren, hieruit formules afleiden, hierdoor abstracter kunnen redeneren en rekenen etc.

Nu ja, bottomline van mijn wellicht wat te lange betoog: het is sowieso al lastig om op 18-jarige leeftijd de juiste keuze te maken, laat staan wanneer het niveau van het voorbereidende onderwijs te laag is en wanneer er zovele te kiezen valt.
Misschien zou het geen slecht idee te zijn om voor veel gemeenschappelijke studies 1 gemeenschappelijk startjaar te hebben: 1 voor de ´sociale` studies, 1 voor de talenstudies, 1 voor de economische studies, 1 voor de wetenschappelijke studies, 1 voor de ingenieursstudies, 1 voor de biologische studies (inclusief geneeskunde, tandheelkunde, farmacie,...(dat beperkt tegelijkertijd tijdsverlies voor diegenen die pas het tweede jaar ingeloot zijn))
Ik vind het schandalig dat je nu het eerste jaar volledig uit eigen zak moet betalen omdat je niet direct de juiste studie hebt gekozen. De overheid is erg naïef wanneer zij denkt (en zij denkt dat inderdaad blijkbaar) dat de student dit in eigen hand heeft. Je moet wat ruimte krijgen om ook eens een verkeerde keuze te maken. Het is beter voor de student in kwestie en het is beter voor de maatschappij aangezien niemand zijn werk beter gaat uitvoeren wanneer hij niet gemotiveerd is.
#NoDAPL
  dinsdag 8 maart 2011 @ 20:23:49 #97
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_93830289
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 20:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Voor sommigen zou dat best een goed idee zijn. Een jaartje in Australië of Zuid-America werken en leven bijvoorbeeld.
Maar dan nog...hoe kan je weten wat diverse studies inhouden zonder dat je ermee in aanraking komt.

Het lijkt mij wel een goed idee om de kandidaten verplicht een week mee te laten lopen in de studie, en ze een dwarsdoorsnee van eerste jaars vakken aan te bieden. En natuurlijk moet daar ook een saai/moeilijk vak bij zitten, voor een realistisch beeld.

Van ieder vak krijgen ze een hoorcollege, en na een week moeten ze een toetsje over de stof maken. Geeft meteen een beter beeld van wat de studie inhoudt.

Ik wed bij een studie als psychologie, dat het bestuderen van een hoofdstuk neurobiologie of statistiek een groot gedeelte van de 'ik wil iets met mensen' tutjes al afschrikt.
pi_93834360
Mijn zus studeert psychologie, zij klaagt ook enorm over dat type jaargenoten, velen van hen zijn doorgestroomd vanuit het HBO of behoorden tot de zwakkere VWO-leerlingen. Zij heeft bij docenten eens ´geklaagd` dat het niveau wel erg laag is en dat er om de haverklap domme vragen worden gesteld door dat type jaargenoten, haar werd dan verteld dat ze (de docenten) helaas niet al te veeleisend kunnen zijn t.o.v. de studenten (qua tempo en diepgang) omdat dat de universiteit te veel geld kost. Voor elke student die geen diploma krijgt krijgt de universiteit geen geld van de overheid. [sarcasme]Leve de outputfinanciering.
Mijn zus haalt goede cijfers maar god, wat gaat ze met tegenzin naar die universiteit. Ze vindt de stof interessant maar de studie zou van haar heel wat meer afgestemd mogen zijn op de goede alpha-leerlingen van het VWO.
#NoDAPL
  woensdag 9 maart 2011 @ 00:50:26 #99
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_93845588
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 21:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Mijn zus studeert psychologie, zij klaagt ook enorm over dat type jaargenoten, velen van hen zijn doorgestroomd vanuit het HBO of behoorden tot de zwakkere VWO-leerlingen. Zij heeft bij docenten eens ´geklaagd` dat het niveau wel erg laag is en dat er om de haverklap domme vragen worden gesteld door dat type jaargenoten, haar werd dan verteld dat ze (de docenten) helaas niet al te veeleisend kunnen zijn t.o.v. de studenten (qua tempo en diepgang) omdat dat de universiteit te veel geld kost. Voor elke student die geen diploma krijgt krijgt de universiteit geen geld van de overheid. [sarcasme]Leve de outputfinanciering.
Mijn zus haalt goede cijfers maar god, wat gaat ze met tegenzin naar die universiteit. Ze vindt de stof interessant maar de studie zou van haar heel wat meer afgestemd mogen zijn op de goede alpha-leerlingen van het VWO.
Ik heb exact dezelfde ervaring. Op een gegeven moment vond ik uitdaging in extra vakken, en mensen merkten aan me dat ik opbloeide.

En de beta's maar neerkijken op je 'pretstudie'. Maak het maar 2 keer zwaarder door meer stof op het programma te zetten.

Overigens zijn ze van plan de financiering los te koppelen van het aantal studenten.
pi_93850714
quote:
9s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 18:05 schreef dotCommunism het volgende:

[..]

had je jaren geleden maar niet verkeerd moeten kiezen!
Dus jij vindt dat ik op mijn zestiende maar gelijk de juiste keuze had moeten maken??
Dan heb je wel een beetje een bord voor je kop vind je niet!?

Gelukkig zijn de meeste mensen het hier met mij eens dat het volstrekt normaal is dat je niet in 1 keer de juiste keuze kan maken!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')