Ze betalen ook de stufi voor die extra jaar.quote:WAGENINGEN - De Wageningen Universiteit (WUR) betaalt voorlopig de zogenoemde langstudeerdersboete, die masterstudenten sociale wetenschappen aan de Wageningse instelling kunnen oplopen.
De universiteit denkt dat deze geste ongeveer 400.000 euro per jaar gaat kosten. Dat heeft rector magnificus Martin Kropff de Wageningse studenten laten weten.
De opleiding sociale wetenschappen duurt in Wageningen twee jaar, terwijl de overheid maar voor één jaar studiefinanciering beschikbaar stelt.
De universiteit vindt een jaar echter te kort, omdat in Wageningen veel bachelors van een uitgesproken bètagerichte opleiding bij de master sociale wetenschappen terecht komen. Zij hebben meer tijd nodig om kennis over levenswetenschappen op te doen, aldus Kropff.
Door dit universiteitsbeleid lopen zo'n 250 studenten per jaar een groot risico een langstudeerdersboete van 3000 euro te moeten betalen en dat vindt de WUR onterecht.
In dit stuk kun je anders ook gaten schieten zeg, zijn punt is helder en het is een goed tegenwicht maar hij gaat echt veel te kort door de bocht.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 17:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Er zitten veel hiaten in dit wetsvoorstel, volgens mij gaan advocaten een fieldday hebben zogauw ze hiervoor mogen procederen.
Hier een reactie van een universitair docent aan een faculteit Nederlandse taal en letterkunde van http://opinie.volkskrant.(...)en_privilege//page/2
"Ik ben universitair docent. Als ik een collegereeks over onderwerp X geef, bestaande uit twaalf colleges van 1,5 uur, krijg ik daarvoor door de universiteit twaalf keer 3 uur op mijn rekening gestort. Is 36 uur, is één week werk volgens de universiteit. Tenminste, als het om een nieuwe collegereeks gaat. Gaat het om een reeks die ik vorig jaar al gaf, dan krijg ik slechts 27 uur op mijn rekening gestort.
Dan gaat het om een bedrag van 720 euro, resp. 540 euro. Als UD verdien je namelijk zo'n 20 euro bruto per uur, als je tenminste al een jaar of wat hebt gedoceerd, waarvoor het dikwijls nodig is dat je al een jaar of vier onderzoek hebt gedaan en bent gepromoveerd.
Wat kost dat eigenlijk aan de studenten, die collegereeks van mij? Ze zitten met tussen de 30 en de 50 studenten in de collegebank. Per collegeuur betalen ze ongeveer 5,30 euro per persoon. Ze betalen namelijk 1600 euro collegegeld en krijgen voor dat geld ongeveer 300 uur college per jaar. Als ze mazzel hebben. De 30 studenten betalen samen dus 165 euro per collegeuur, en dat is ruim boven mijn uurloon van 20 euro bruto. Voor mijn nieuwe collegereeks betalen 30 studenten dus samen een kleine 3000 euro. Ik als docent kost 720 euro. Natuurlijk moet de zaalhuur er nog af, de secretaresse die in haar computer bijhoudt welke studenten op mijn college horen te komen, plus wat werkgeverslasten. Maar in het algemeen blijft er heel wat aan de strijkstok hangen.
Ja, de universiteit verdient goed geld aan grootschalige studies die weinig kosten. Rechten, Talen, Communicatiewetenschap, Psychologie, Geschiedenis, Politicologie, het zou me verbazen als deze studenten niet allang de reële kosten van hun eigen studie betalen. In feite subsidiëren ze de natuurkundige en de (tand)arts, want die krijgen véél meer waar voor hun geld: meer individuele begeleiding en later een veel hoger salaris.
Studenten kosten de maatschappij qua onderwijs dus niks. Ze betalen hun eigen opleiding, sterker nog, menig student betaalt de universiteit méér dan de eigen opleiding. Blijft over: de basisbeurs. En die is qua duur allang ernstig beperkt. Ook in dat opzicht kost de langstudeerder de Nederlandse belastingbetaler helemaal niks. De langstudeerder claimt immers niet méér onderwijs, maar spreidt zijn onderwijs- en tentamenbehoefte over een langere periode. Niks mis mee, hij werkt er bij, en verkleint zo zijn studieschuld. Verstandige jongen (meisje).
Nooit heeft Rutte duidelijk aangegeven wat langstudeerders de samenleving kosten. Ook de hoogleraren die elders in deze krant schrijven, nemen gevoeglijk aan dat langstuderen de samenleving veel geld kost. Dat is niet waar. De kosten van het feitelijke studeren (college lopen en tentamens doen) worden allang door de studenten zelf gedragen. De basisbeurs is allang beperkt qua duur.
Daarom is er in feite geen rationele reden om langstuderende studenten een idiote boete op te leggen. Dat is puur incasseren voor de overheid. Laten ze daar dan tenminste eerlijk voor uitkomen."
het is een docent Nederlands, dus he'.... En het zijn geen 2 losse discussies.... het gaat erom dat er harde maatregelen worden genomen gebaseerd op niets!quote:Op zondag 6 maart 2011 16:23 schreef Harmankardon het volgende:
Dat staat echter los van het feit dat de berekeningen en aannames op zijn minst onvolledig zijn, van een universitaire docent verwacht je een stuk meer kwantiteit en kwaliteit voordat je deze conclusie trekt.
Akkoord maar het zet je wel aan het denken, in ieder geval genoeg om niet te geloven dat een jaar studeren voor een doorsneestudie daadwerkelijk meer dan ¤4700 (collegegeld + boete) kost.quote:In dit stuk kun je anders ook gaten schieten zeg, zijn punt is helder en het is een goed tegenwicht maar hij gaat echt veel te kort door de bocht.
Die E 4700 zijn niet de kosten van de opleiding hoor, dat is gewoon een verzonnen bedrag...quote:Op zondag 6 maart 2011 16:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Akkoord maar het zet je wel aan het denken, in ieder geval genoeg om niet te geloven dat een jaar studeren voor een doorsneestudie daadwerkelijk meer dan ¤4700 (collegegeld + boete) kost.
Er kwam toch nog een spoeddebat?quote:Op maandag 7 maart 2011 12:56 schreef dotCommunism het volgende:
In de week van 22-24 maart zal het debat over de voorstellen in de Tweede Kamer zijn, zie ik net op de agenda.
Staat nog niet in de agenda, wel bij de lijst aangevraagde spoeddebatten: http://www.tweedekamer.nl(...)index.jsp#TitleLink6quote:
Ik vroeg het maar omdat het in dat geval belangrijk is dat degenen die die vraag beantwoorden juridisch zijn onderlegd.quote:Eh, nee. Ik wil het gewoon weten. Lijkt me ook best wel relevant.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |