abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_93685914
Aan de hand van de uitleg bij het wetsvoorstel zou je zeggen dat het om een collegegeldverhoging gaat (http://sofv.ruhosting.nl/(...)vies-raad-van-state/) - en je dus bij één maand te lang studeren, slechts één maand het verhoogde collegegeld moet betalen:
quote:
Centraal in dit voorstel staat het kabinetsplan om studenten met meer dan één jaar uitloop in de bachelor- of masterfase een verhoogd collegegeld in rekening te brengen.
Maar nu lees ik de NRC (http://www.nrc.nl/nieuws/(...)eel-langstudeerders/):

quote:
Voor een masterstudie sociale wetenschappen staat volgens de overheid een jaar, maar in Wageningen is deze twee jaar. Hierdoor maken alle studenten automatisch gebruik van het jaar dat studenten maximaal mogen uitlopen.

Iemand die een paar weken later klaar is, krijgt een boete van drieduizend euro.
Hoe zit het nu?
pi_93686174
De wet die dit gaat doorvoeren heet overigens Wet verhoging collegegeld langstudeerders, dus ik ga er vanuit dat de NRC ernaast zit.
  zaterdag 5 maart 2011 @ 14:53:02 #3
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_93686216
Collegegeldverhoging, meen ik. Dus je krijgt niet na een paar weken de volledige boete, maar het bedrag is evenredig met het aantal maanden van het jaar dat je over de grens heen gaat.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_93686264
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 14:53 schreef eleusis het volgende:
Collegegeldverhoging, meen ik. Dus je krijgt niet na een paar weken de volledige boete, maar het bedrag is evenredig met het aantal maanden van het jaar dat je over de grens heen gaat.
Lijkt me ook het meest logisch trouwens.
  zaterdag 5 maart 2011 @ 14:55:17 #5
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_93686302
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 14:54 schreef UbiDubiumIbiLibertas het volgende:
Lijkt me ook het meest logisch trouwens.
Maar op logisch nadenken kun je onze volksvertegenwoordigers zelden betrappen.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_93687405
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 14:55 schreef eleusis het volgende:

[..]

Maar op logisch nadenken kun je onze volksvertegenwoordigers zelden betrappen.
Maar de Raad van State wel ;) Die had er wel een opmerking over geplaatst, als het echt een boete was geweest.

Zo, heb ik mijn eigen vraag maar beantwoord. Goed topic.
pi_93692141
Raad eens wat voor boete je krijgt wanneer je in 4 uur tijd 30 pintjes drinkt, achter het stuur stapt en moet blazen: ¤1000
Een student het drievoudige laten betalen omdat hij zogezegd een jaar later klaar is met studeren, ofdat je het nu wel of niet een boete wil noemen...blijkbaar zijn de wetten in ons kikkerlandje erg willekeurig.

Technisch gezien lijkt het mij een collegegeldverhoging die in de pers en naar de pers toe een boete wordt genoemd omdat hiermee duidelijk wordt aangegeven dat enkel de stoute` studenten die verhoging moeten betalen.
Helaas, of gelukkig (vul maar in), zijn lang niet alle studenten die meer dan een jaar extra studeren stout.
Ik vraag me af ofdat de Nederlandse rechters zulke slordige wetgeving zouden pikken? Geen gradatie naar oorzaken van vertraging, geen differentiatie tussen 1-jarige masters (op zich overigens al belachelijk dat er 1-jarige masters bestaan) en 3-jarige masters, geen berekening ofdat de student met die ¤1700 sowieso niet al de volledige studiekosten zelf heeft betaald...

Hoeveel kan een jaar studeren nu echt kosten?
Nieuwe wet omtrent langstudeerders #5

[ Bericht 30% gewijzigd door Bram_van_Loon op 06-03-2011 00:49:46 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zaterdag 5 maart 2011 @ 18:51:28 #8
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_93694921
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 17:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Helaas, of gelukkig (vul maar in), zijn lang niet alle studenten die meer dan een jaar extra studeren stout.

De stoute studenten wisten niet eens dat ze stout waren.
pi_93712028
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 14:51 schreef UbiDubiumIbiLibertas het volgende:
De wet die dit gaat doorvoeren heet overigens Wet verhoging collegegeld langstudeerders, dus ik ga er vanuit dat de NRC ernaast zit.
Een boete is een sanctie en is waarschijnlijk gebonden aan het legaliteitsbeginsel terwijl een heffing een terugvordende kracht kan hebben. Trouwens heeft het wel alle kenmerken van een sanctie, dus juridisch gaat het interessant worden.
pi_93718853
Nieuwe wet omtrent langstudeerders #5

wildgroei van topics over dit onderwerp is onnodig :)
Ja doei.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')