abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 25 februari 2011 @ 11:43:55 #1
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_93300568
Vandaag zijn er vervroegde parlementsverkiezingen in Ierland.

Deze post van de FP vat de situatie aardig goed samen:

quote:
De Ieren gaan vrijdag naar de stembus om een nieuw parlement te kiezen. Dat de regerende Fianna Fáil gaat verliezen lijdt weinig twijfel. Er wordt zelfs rekening mee gehouden dat de partij die de Ierse politiek bijna tachtig jaar heeft overheerst wordt verpletterd. De oppositiepartij Fine Gael staat te boek als de gedoodverfde winnaar.

Het economische wonder dat zich jarenlang in Ierland voltrok is snel omgeslagen in een ramp en het is niet verwonderlijk dat kiezers de regerende partij daarvan de schuld geven. Het land zag zich eind vorig jaar gedwongen een noodlening van 67,5 miljard euro te accepteren van het Internationaal Monetair Fonds en de Europese Unie. Het begrotingstekort van het land bedroeg vorig jaar 85 miljard euro, een naoorlogs Europees record. Het tekort werd voor een groot deel veroorzaakt door een reddingsoperatie voor vijf Ierse banken.
De Ierse politiek wordt al sinds de jaren '30 gedomineerd door twee partijen, Fianna Fáil en Fine Gael.

De huidige regering wordt gevormd door Fianna Fáil met de Groenen. Beide partijen doen het beroerd in de peilingen. De oppositie wordt gevormd door Fine Gael, Labour, Sinn Féin en een aantal onafhankelijke parlementsleden.

Fianna Fáil is al sinds de jaren '30 de grootste partij in het parlement, en vormde ook een groot deel van de tijd de regering. De partij scoorde nooit minder dan 36% van de stemmen, kwam in 2007 op 42%, maar staat nu op 15-20%.

Fine Gael is altijd de tweede partij geweest. In 2007 haalden ze 27% van de stemmen, in de peilingen staan ze op 35-40%. Door het Ierse kiessysteem komen ze daarmee waarschijnlijk dicht in de buurt van een absolute meerderheid.

Zowel Fine Gael als Fianna Fáil zijn lastig in te delen op de links/rechts-schaal. Beide partijen hebben omvangrijke linker- en rechtervleugels, en overlappen elkaar behoorlijk qua standpunten. Fine Gael is misschien een tikje rechtser en liberaler dan Fianna Fáil, maar het onderscheid is minimaal. Van oudsher werd er door Ieren gekozen voor FF of FG omdat de rest van de familie daar ook op stemde, niet op basis van de standpunten.

De andere partijen:

Labour: een klassieke sociaaldemocratische partij. Mocht Fine Gael geen meerderheid halen, dan zal er een FG/Labour-coalitie gevormd worden, in het verleden hebben deze partijen ook altijd samen geregeerd. Ze haalden in 2007 10%, en staan nu op 20% in de peilingen

Sinn Féin: voorheen de politieke tak van de IRA, inmiddels hebben ze het geweld afgezworen. Het blijft een links-nationalistische partij. SF-leider Gerry Adams heeft zijn Britse en Noord-Ierse parlementszetels opgegeven om zitting te kunnen nemen in het Ierse parlement. De partij haalde 6% in 2007, en hoopt dit nu te verdubbelen.

Green Party: De naam zegt het al, een groene partij. De partij vormde een coalitie met FF, maar forceerde uiteindelijk vervroegde verkiezingen door uit de regering te stappen. De Groenen doen het beroerd in de peilingen, het is nog de vraag of ze terugkeren in het parlement.

En verder zullen er zoals altijd ook wel een aantal onafhankelijke parlementsleden een zetel halen, en misschien haalt ook de United Left Alliance (een verzameling linkse splinters) een of meerdere zetels binnen.

[ Bericht 0% gewijzigd door freako op 25-02-2011 12:28:04 ]
  vrijdag 25 februari 2011 @ 11:44:36 #2
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_93300583
fianna FAIL :')

mijn excuses hiervoor
  vrijdag 25 februari 2011 @ 11:58:52 #3
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_93301049
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 11:44 schreef BasEnAad het volgende:

mijn excuses hiervoor
Nee, je hebt gelijk :D

Ik denk dat de kredietcrisis financieel een beetje over lijkt (het gaat toch weer goed met de economie?) maar dat de politieke bijltjesdag er nog moet komen. En niet allen Ierland.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_93301327
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 11:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik denk dat de kredietcrisis financieel een beetje over lijkt (het gaat toch weer goed met de economie?) maar dat de politieke bijltjesdag er nog moet komen. En niet allen Ierland.
Volgens mij valt dat erg tegen in Ierland. Ze hebben daar te maken met een ingestorte vastgoedsector, en enorm gestegen werkeloosheid en een voornamelijk jongere bevolking die naar het vaste land vertrekt op zoek naar werk. Daarbij hebben ze ook nog eens een begrotingstekort van meer dan 30%. Wat wel gedekt wordt door het noodfonds, maar die nationalistische Ieren staan volgens mij niet te springen om die Europese afhankelijkheid.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-02-2011 12:07:51 ]
  vrijdag 25 februari 2011 @ 12:13:30 #5
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_93301527
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 11:44 schreef BasEnAad het volgende:

mijn excuses hiervoor
Ik denk dat iedereen dat had :P

maar idd beetje klote na zo'n uitgebreide OP :D

Het lot van IJsland en Ierland geeft wel te denken. Beide landen (met name Ierland) werden - zeker hier op fok! - als lichtende voorbeelden genoemd. Goed vestigingsklimaat, goed lopende economie, blablabla. Doet mij als leek sterk denken aan de internetbel. Kunnen we hier spreken over een bankbel?
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_93301779
Wel boeiend om te volgen hoe de kiezers nu op de crisis gaan reageren met hun stem.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_93301828
quote:
Zowel Fine Gael als Fianna Fáil zijn lastig in te delen op de links/rechts-schaal. Beide partijen hebben omvangrijke linker- en rechtervleugels, en overlappen elkaar behoorlijk qua standpunten.
Geen wonder dat ze in de huidige situatie zitten dus, gebrek aan duidelijk rechts.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  vrijdag 25 februari 2011 @ 12:26:55 #8
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_93301966
quote:
19s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 12:13 schreef kingmob het volgende:

maar idd beetje klote na zo'n uitgebreide OP :D
Och, ik had zelf op de FP dat grapje ook al gemaakt. :).
pi_93302204
Goede duidelijke OP :)

In Ierland zaten jarenlang de grote bedrijven zoals bijvoorbeeld IBM, Oracle, Apple omdat het financieel aantrekkelijk was. Nu al die bedrijven pleite zijn en verkast naar nog goedkopere regio's is het een drama.

De tendens van nationalistisch conservatisme wanneer er een crisis zich aan doet zal hier ook de doorslag geven denk ik. Inderdaad interessant om te volgen.
pi_93302445
Hoe staan de partijen eigenlijk tegen over de leningen van Europa en het IMF?
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  vrijdag 25 februari 2011 @ 12:42:57 #11
237554 Holograph
Compay Segundo
pi_93302549
Ik hoop dat ze op Sinn Féin stemmen, en dat dan het scenario van 'Het jaar dat de euro valt' ook uitkomt.
pi_93302745
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 12:42 schreef Holograph het volgende:
Ik hoop dat ze op Sinn Féin stemmen, en dat dan het scenario van 'Het jaar dat de euro valt' ook uitkomt.
Jij hoopt dat de Verenigde Staten van Europa worden opgericht?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  vrijdag 25 februari 2011 @ 12:54:22 #13
237554 Holograph
Compay Segundo
pi_93302919
quote:
5s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 12:49 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Jij hoopt dat de Verenigde Staten van Europa worden opgericht?
Dat was toch het scenario dat de Euro zou vallen? In ieder geval gunnen de Europese lidstaten elkaar niks. Kijk naar het Europees parlement. Ze verhuizen elke maand naar Straatsburg omdat Frankrijk het België niet gunt dat daar alle besluiten worden genomen.
pi_93302999
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 12:54 schreef Holograph het volgende:

[..]

Dat was toch het scenario dat de Euro zou vallen? In ieder geval gunnen de Europese lidstaten elkaar niks. Kijk naar het Europees parlement. Ze verhuizen elke maand naar Straatsburg omdat Frankrijk het België niet gunt dat daar alle besluiten worden genomen.
In 'Het jaar dat de Euro valt' brak eerst overal de pleuris uit waarna de boel werd gered door een massale machtsoverdracht naar Brussel en de oprichting van de Verenigde Staten van Europa. De euro viel niet, maar werd juist steviger omarmd. Nooit geweten dat jij zo'n Eurofiel bent.
pi_93303353
quote:
10s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 12:57 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

In 'Het jaar dat de Euro valt' brak eerst overal de pleuris uit waarna de boel werd gered door een massale machtsoverdracht naar Brussel en de oprichting van de Verenigde Staten van Europa. De euro viel niet, maar werd juist steviger omarmd. Nooit geweten dat jij zo'n Eurofiel bent.
Wanneer dat gebeurd verhuis ik naar de Verenigde Staten of Australië, ik weiger in een Verenigde Staten van Europa te leven, pertinent.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_93303472
quote:
13s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 13:06 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Wanneer dat gebeurd verhuis ik naar de Verenigde Staten of Australië, ik weiger in een Verenigde Staten van Europa te leven, pertinent.
Waarom? Jij als rechtgeaarde republikein zou zie toch moeten kunnen vinden in een federaal Europa met sterke macht in de deelstaten...
pi_93303496
quote:
13s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 13:06 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Dan hoop ik dat de VSE snel gestalte krijgt. Weer een rechtse stem minder.

Overigens voel ik niks voor Australie. Mijn tante woont daar en die heeft last van nattigheid en gevaarlijke dieren.
pi_93303503
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 13:09 schreef Thomas B. het volgende:

[..]

Waarom? Jij als rechtgeaarde republikein zou zie toch moeten kunnen vinden in een federaal Europa met sterke macht in de deelstaten...
In ieder land en staat buiten Europa, ja.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_93303519
quote:
10s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 13:10 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dan hoop ik dat de VSE snel gestalte krijgt. Weer een rechtse stem minder.

Overigens voel ik niks voor Australie. Mijn tante woont daar en die heeft last van nattigheid en gevaarlijke dieren.
Beste tijd van m'n leven gehad als emigrant daar.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_93303533
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 13:10 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

In ieder land en staat buiten Europa, ja.
Vanwaar die zelfhaat?
pi_93303571
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 13:11 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Vanwaar die zelfhaat?
Zelfpreservatie, Europa is niet geschikt voor het opgeven van individuele waarden, cultuur en geschiedenis. Al helemaal niet om een monster van een Brussel te creëren. Ik wil niet leven onder een blauwe banier met sterren, ik wil onder Oranje-blanje-bleu leven, en niet meer en niet minder.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_93303691
quote:
13s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 13:12 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Zelfpreservatie, Europa is niet geschikt voor het opgeven van individuele waarden, cultuur en geschiedenis. Al helemaal niet om een monster van een Brussel te creëren. Ik wil niet leven onder een blauwe banier met sterren, ik wil onder Oranje-blanje-bleu leven, en niet meer en niet minder.
Ik begin mij steeds meer Europeaan te voelen. En als ik zie wat voor idioten hier de regering vormen, dan verlang ik wanhopig naar een Europees staatsbestel.
pi_93303834
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 13:15 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik begin mij steeds meer Europeaan te voelen. En als ik zie wat voor idioten hier de regering vormen, dan verlang ik wanhopig naar een Europees staatsbestel.
Nee, ik ben Nederlander. Ik hou van kaas, ik hou van Oranje, ik heb klompen in de kast, hou van rookworst en zing uit volle borst het volkslied mee en hou van het Koningshuis. Ik ben geen Belg, geen Duitser, geen Pool en ook geen Roemeen, ik hoef ze dus ook niet als mijn bestuurder of vertegenwoordiger in een ver onbereikbaar klote parlement waar hun bazen ook nog eens onverkiesbaar zijn.

Europa komt daar met haar vuige klauwen aan, en alles buiten economische samenwerking is dus een verkrachting van waar we met z'n allen eeuwen naar gestreefd hebben, ik moet er niks, maar dan ook niks van hebben.

En als kers op de taart mag je je ook blauw betalen aan Derde Wereld landen binnen het Europees grondgebied, terwijl zij met hun 50'ste nog met pensioen kunnen en no questions asked. Ik walg er van en pas er voor. :r
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_93303912
quote:
13s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 13:19 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Nee, ik ben Nederlander. Ik hou van kaas, ik hou van Oranje, ik heb klompen in de kast, hou van rookworst en zing uit volle borst het volkslied mee en hou van het Koningshuis. Ik ben geen Belg, geen Duitser, geen Pool en ook geen Roemeen, ik hoef ze dus ook niet als mijn bestuurder of vertegenwoordiger in een ver onbereikbaar klote parlement waar hun bazen ook nog eens onverkiesbaar zijn.

Europa komt daar met haar vuige klauwen aan, en alles buiten economische samenwerking is dus een verkrachting van waar we met z'n allen eeuwen naar gestreefd hebben, ik moet er niks, maar dan ook niks van hebben.
Rustig man. Het feit dat er een VSE wordt gesticht betekent niet dat we van de een op de andere dag een compleet ander volk zijn. Je mag nog steeds kaas vreten, het volkslied zingen en een klomp op je hoofd dragen. We hebben enkel een groot deel van onze overheidstraken overgedragen aan Brussel.

Die pensioenen kun je juist rechttrekken met behulp van de VSE :)
pi_93303923
Ik moest laatst op het gemeentehuis hier zijn en de Pool naast me werd godverdomme nog beter en aardiger behandeld dan mij, als Nederlands staatsburger.

Terwijl ik nota bene godverdomme een nieuw paspoort wou aanvragen.

Verrotte zooi. :r
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_93303978
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 13:21 schreef Voorschrift het volgende:
Ik moest laatst op het gemeentehuis hier zijn en de Pool naast me werd godverdomme nog beter en aardiger behandeld dan mij, als Nederlands staatsburger.

Terwijl ik nota bene godverdomme een nieuw paspoort wou aanvragen.

Verrotte zooi. :r
Misschien ben je gewoon een onaardige gast :)
pi_93304005
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 13:21 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Rustig man. Het feit dat er een VSE wordt gesticht betekent niet dat we van de een op de andere dag een compleet ander volk zijn. Je mag nog steeds kaas vreten, het volkslied zingen en een klomp op je hoofd dragen. We hebben enkel een groot deel van onze overheidstraken overgedragen aan Brussel.

Nee, ik hou niet van dat "iedereen in Europa" is gelijk gedachtengoed, want dat is gewoon eenmaal niet zo. Op menselijk niveau wel, maar fiscaal, cultureel en mentaliteit gebied gewoon totaal niet. En in dat alles in een unie proppen leid onherroepelijk gewoon tot uitbuiting van onszelf.

Geen haar op m'n hoofd.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_93304066
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 13:22 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Misschien ben je gewoon een onaardige gast :)
Mijn "gekleurd" taalgebruik kwam pas na die constatering, niet ervoor.

Ik ben nog altijd Nederlander, en dit is nog altijd mijn land, wanneer ik als 3e rangs burger wordt behandeld ten behoeve van een allochtoon als het nota bene gaat om mijn staatsburgerschap dan krijg je een hele strontkar over je heen, dat kan ik wel vertellen.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_93304108
quote:
13s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 13:23 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Nee, ik hou niet van dat "iedereen in Europa" is gelijk gedachtengoed, want dat is gewoon eenmaal niet zo. Op menselijk niveau wel, maar fiscaal, cultureel en mentaliteit gebied gewoon totaal niet. En in dat alles in een unie proppen leid onherroepelijk gewoon tot uitbuiting van onszelf.

Geen haar op m'n hoofd.
Het moet naar mijn idee ook geleidelijk gaan. En dan eerst de VSE, vervolgens nauwe samenwerking met de Noord-Amerikanen, vervolgens sluit Azie zich erbij aan en uiteindelijk hebben we een wereldregering :)

Maar dat gaan wij niet meer meemaken.
pi_93304124
Laten we het weer over Ierland hebben.
pi_93304140
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 13:25 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Het moet naar mijn idee ook geleidelijk gaan. En dan eerst de VSE, vervolgens nauwe samenwerking met de Noord-Amerikanen, vervolgens sluit Azie zich erbij aan en uiteindelijk hebben we een wereldregering :)

:r
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_93304153
quote:
13s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 13:24 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Mijn "gekleurd" taalgebruik kwam pas na die constatering, niet ervoor.

Ik ben nog altijd Nederlander, en dit is nog altijd mijn land, wanneer ik als 3e rangs burger wordt behandeld ten behoeve van een allochtoon als het nota bene gaat om mijn staatsburgerschap dan krijg je een hele strontkar over je heen, dat kan ik wel vertellen.
Je bent inderdaad een echte Nederlanders. Je enorm opwinden in het gemeentehuis is namelijk typisch iets voor ons Nederlanders.
pi_93304176
quote:
13s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 13:25 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

:r
Krijg al vlinders in mn buik als ik eraan denk.
pi_93304220
quote:
7s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 13:26 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Je bent inderdaad een echte Nederlanders. Je enorm opwinden in het gemeentehuis is namelijk typisch iets voor ons Nederlanders.
Huisvrouwen zonder opleiding met enkel een cursusje denken tegen jou te moeten gaan vertellen hoe de vork in de steel steekt, en dan je als Nederlands staatsburger in een hoek zetten terwijl ze daarna vrolijk met een lach wel de immigranten helpen met alles zonder boe of bah.

Dan begint het mij wel te jeuken inderdaad, en niet alleen figuurlijk. Ben letterlijk weggerend om niet over de balie te klimmen, goddomme.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_93304283
Dames, terug on-topic!
pi_93304315
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 13:27 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Huisvrouwen zonder opleiding met enkel een cursusje denken tegen jou te moeten gaan vertellen hoe de vork in de steel steekt, en dan je als Nederlands staatsburger in een hoek zetten terwijl ze daarna vrolijk met een lach wel de immigranten helpen met alles zonder boe of bah.

Dan begint het mij wel te jeuken inderdaad, en niet alleen figuurlijk. Ben letterlijk weggerend om niet over de balie te klimmen, goddomme.
Af en toe ben je ook wel een heerlijk kleinburgerlijk kereltje O+
pi_93304420
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 13:30 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Af en toe ben je ook wel een heerlijk kleinburgerlijk kereltje O+
Ik ben heel coulant, maar met dit soort dingen moet je me niet in de weg lopen inderdaad. Enfin, terug on topic dan maar om Du_Ke geen hartverzakking te verzorgen.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  vrijdag 25 februari 2011 @ 14:00:49 #38
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_93305677
De verkiezingen van 2011 hadden een primeur: het eerste lijsttrekkersdebat in Gaelic.

http://live.tg4.ie/main.aspx?level=V2011&content=482912997377

(Engels ondertiteld)
  vrijdag 25 februari 2011 @ 14:08:58 #39
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_93306014
De stembussen sluiten om 22.00 vanavond Ierse tijd, dus 23.00 uur Nederlandse tijd.

Het tellen begint op zaterdagochtend, en omdat het kiessysteem vrij complex is, kan het tot zondag duren voor de volledige uitslag bekend is.
pi_93308334
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 13:15 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Hahaha, dan worden we geregeerd door idioten die ons nu nog onbekend zijn
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_93308420
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 13:21 schreef KoosVogels het volgende:

Wat er dus op uit zal draaien dat onze pensioenfondsen geplunderd zullen worden voor het algemeen belang, daar zitten we echt op te wachten :')
pi_93308486
Aannames, Boris, aannames.
pi_93308505
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 13:25 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Het idee alleen al is ronduit misselijkmakend. Of denk je dat het op die schaal nog democratisch te noemen is?
pi_93308581
"in de peilingen staan ze op 35-40%. Door het Ierse kiessysteem komen ze daarmee waarschijnlijk dicht in de buurt van een absolute meerderheid."

Jaaahaaa jhaaa.... Handig en rechtvaardig weer. 'Kiessystemen'... ze krijgen de shit die ze verdienen dus.
http://www.paltalk.com , niet typen maar miepen
Al bemoei jij je niet met politiek, deze bemoeit zich wel met jouw leven en geld, van de wieg tot het graf en zelfs daarna!
pi_93308602
quote:
7s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 15:04 schreef KoosVogels het volgende:
Aannames, Boris, aannames.
Klopt, maar ik vrees dat ze dan wel werkelijkheid worden en ik heb weinig behoefte om dat in de praktijk te ervaren.
pi_93308678
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 15:04 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Het idee alleen al is ronduit misselijkmakend. Of denk je dat het op die schaal nog democratisch te noemen is?
Ik geef niet bijzonder veel om democratie. Maar ik moet toegeven dat het gevaar van corruptie op de loer ligt.
  vrijdag 25 februari 2011 @ 15:07:40 #47
177885 JoaC
Het is patat
pi_93308680
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 15:05 schreef fokthesystem het volgende:
"in de peilingen staan ze op 35-40%. Door het Ierse kiessysteem komen ze daarmee waarschijnlijk dicht in de buurt van een absolute meerderheid."

Jaaahaaa jhaaa.... Handig en rechtvaardig weer. 'Kiessystemen'... ze krijgen de shit die ze verdienen dus.
Jij bent dus tegen districten?
[quote][img]http://i.fokzine.net/p/10s.gif[/img] Op maandag 23 april 2012 17:00 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
pi_93308788
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 15:07 schreef JoaC het volgende:

Jij bent dus tegen districten?
Ja, wel tegen de achterhaalden, zoals met de 'stemmannen' van de US of A bijv.
Engeland is helemaal een wangedrocht.
En de ieren hebben kennelijk ook zo een niet 1 op 1 stem systeem.
Waarbij dan dus 1 vote, niet een som der delen 1 punt voor partij v,w,x,y of z is...
Al bemoei jij je niet met politiek, deze bemoeit zich wel met jouw leven en geld, van de wieg tot het graf en zelfs daarna!
  vrijdag 25 februari 2011 @ 15:12:58 #49
177885 JoaC
Het is patat
pi_93308926
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 15:10 schreef fokthesystem het volgende:

[..]

Ja, wel tegen de achterhaalden, zoals met de 'stemmannen' van de US of A bijv.
Engeland is helemaal een wangedrocht.
En de ieren hebben kennelijk ook zo een niet 1 op 1 stem systeem.
Waarbij dan dus 1 vote, niet een som der delen 1 punt voor partij v,w,x,y of z is...
Ierland werkt trouwens met 5 stemmen per kiesgerechtigde(je stem deel je in vijven op), als ik me niet vergis.
[quote][img]http://i.fokzine.net/p/10s.gif[/img] Op maandag 23 april 2012 17:00 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
pi_93309274
quote:
16s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 15:12 schreef JoaC het volgende:

Ierland werkt trouwens met 5 stemmen per kiesgerechtigde(je stem deel je in vijven op), als ik me niet vergis.
Ik ga me er niet in verdiepen (ierland)
Hoe simpeler hoe beter.
Waar ik wel voor ben is 'verplichte coalities' bij meer dan 1 stem hebben, dus als men in NL 3 stemmen mag uitbrengen, wel op 3 verschillende partijen want anders ongeldig, dat de uitkomsten de coalitie gelijk bepalen.
pi_93309351
OH nee! Vervelend dat Ierland een grote wereldmacht is, dit kan nog wel eens grote gevolgen hebben!

:')
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_93309476
quote:
7s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 15:22 schreef Seam het volgende:
OH nee! Vervelend dat Ierland een grote wereldmacht is, dit kan nog wel eens grote gevolgen hebben!

Oh jij leest niet in de TT : Politieke aardverschuiving in Ierland verwacht
maar
Politieke aardverschuiving in de wereld verwacht
??????
pi_93309519
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 15:26 schreef fokthesystem het volgende:

[..]

Oh jij leest niet in de TT : Politieke aardverschuiving in Ierland verwacht
maar
Politieke aardverschuiving in de wereld verwacht
??????
Sorry ik dacht dat dit KLB was schat :*
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
  vrijdag 25 februari 2011 @ 15:27:01 #54
177885 JoaC
Het is patat
pi_93309527
quote:
7s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 15:22 schreef Seam het volgende:

Het deert je blijkbaar genoeg om hier te posten
[..]
  vrijdag 25 februari 2011 @ 15:46:11 #55
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_93310382
quote:
16s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 15:12 schreef JoaC het volgende:

[..]

Nee. Ierland gebruikt het STV (Single Transferable Vote) systeem. Je hebt dus 1 stem, maar die kan doorgegeven worden. Elk kiesdistrict heeft 3-5 parlementsleden. Op je stembiljet rangschik je alle kandidaten op volgorde van voorkeur. In eerste instantie gaat je stem naar de kandidaat die als eerste voorkeur is aangegeven. Heeft die niet genoeg stemmen, dan is ie uitgeschakeld, en gaat je stem naar de kandidaat die als tweede gerangschikt is, enz. enz. Ook het stemmenoverschot van kandidaten die wel genoeg stemmen hebben, worden doorgegeven aan de volgende voorkeur op het stembiljet. Dit gaat net zolang door tot alle zetels toebedeeld zijn.

Uiteindelijk heeft het overgrote deel van de kiezers op die manier een stem voor een van de verkozen kandidaten uitgebracht. Omdat het STV-systeem wel als gevolg heeft dat er een aantal telrondes zijn, betekent dit wel dat de uitslag even op zich laat wachten.

"Genoeg" stemmen is overigens afhankelijk van het aantal zetels van het stemdistrict. Als er 3 zetels zijn is het (1/4e van de stemmen + 1 stem), bij 4 zetels (1/5e van de stemmen + 1 stem) en bij 5 zetels (1/6e van de stemmen + 1 stem).

De genoemde percentages van de stemmen bij de verschillende partijen is altijd het aantal eerste voorkeuren die een partij krijgt. Een partij met weinig eerste voorkeuren, maar veel tweede voorkeuren kan alsnog veel zetels winnen. Het bevoordeelt dus partijen in het centrum, en extremere partijen lopen zetels mis.

[ Bericht 8% gewijzigd door freako op 25-02-2011 15:52:53 ]
  vrijdag 25 februari 2011 @ 15:48:14 #56
294269 mlg
Ik ben groot, jij bent klein.
pi_93310479
quote:
7s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 12:20 schreef du_ke het volgende:
Wel boeiend om te volgen hoe de kiezers nu op de crisis gaan reageren met hun stem.
In 'rechtse' landen stemmen ze links, en in 'linkse' landen stemmen ze rechts. :)
Bonus hier, bonus daar, wat heeft de lage klasse het toch zwaar.
  vrijdag 25 februari 2011 @ 15:49:11 #57
177885 JoaC
Het is patat
pi_93310517
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 15:46 schreef freako het volgende:

[..]

Nee. Ierland gebruikt het STV (Single Transferable Vote) systeem. Je hebt dus 1 stem, maar die kan doorgegeven worden. Elk kiesdistrict heeft 3-5 parlementsleden. Op je stembiljet rangschik je alle kandidaten op volgorde van voorkeur. In eerste instantie gaat je stem naar de kandidaat die als eerste voorkeur is aangegeven. Heeft die niet genoeg stemmen, dan is ie uitgeschakeld, en gaat je stem naar de kandidaat die als tweede gerangschikt is, enz. enz. Ook het stemmenoverschot van kandidaten die wel genoeg stemmen hebben, worden doorgegeven aan de volgende voorkeur op het stembiljet. Dit gaat net zolang door tot alle zetels toebedeeld zijn.

Uiteindelijk heeft het overgrote deel van de kiezers op die manier een stem voor een van de verkozen kandidaten uitgebracht. Omdat het STV-systeem wel als gevolg heeft dat er een aantal telrondes zijn, betekent dit wel dat de uitslag even op zich laat wachten.

"Genoeg" stemmen is overigens afhankelijk van het aantal zetels van het stemdistrict. Als er 3 zetels zijn is het (1/4e van de stemmen + 1 stem), bij 4 zetels (1/5e van de stemmen + 1 stem) en bij 5 zetels (1/6e van de stemmen + 1 stem).
Ik vergiste me dus.
[..]
  vrijdag 25 februari 2011 @ 15:50:30 #58
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_93310581
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 15:49 schreef JoaC het volgende:

[..]

Ik vergiste me dus.
In de praktijk zal het geven van meerdere stemmen ipv STV ongeveer dezelfde uitwerking hebben denk ik.
  zaterdag 26 februari 2011 @ 09:21:43 #59
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_93339909
De eerste exit-poll is bekendgemaakt:

Ongeveer gelijk aan de peilingen
  zaterdag 26 februari 2011 @ 10:42:11 #60
334545 Censuur-152
De modjes zijn de baas
pi_93340957
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 11:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Wat is er opgelost dan? Waar is de crisis gebleven?
Ik denk dat je echt te veel naar het NOS journaal kijkt.

De kans is groot dat de nieuwe regering de obligatiebezitters van de grote banken mee gaat laten betalen aan de afschrijvingen. Laten dat nou net de Duitse en Nederlandse pensioenfondsen en banken zijn.

Binnenkort is de crisis terug van weggeweest...
De huizenmarkt is volgens de modjes geen zeepbel
  zaterdag 26 februari 2011 @ 13:48:14 #61
66825 Reya
Fier Wallon
pi_93346309
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 15:46 schreef freako het volgende:

[..]

De genoemde percentages van de stemmen bij de verschillende partijen is altijd het aantal eerste voorkeuren die een partij krijgt. Een partij met weinig eerste voorkeuren, maar veel tweede voorkeuren kan alsnog veel zetels winnen. Het bevoordeelt dus partijen in het centrum, en extremere partijen lopen zetels mis.
Overigens worden systemen met meerdere stemmen ("Bloc voting") wel in een aantal andere landen gebruikt; Mauritius (met welhaast een perfect tweepartijenstelsel) is daar een van de bekendste voorbeelden van.
  zondag 27 februari 2011 @ 21:26:06 #62
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_93412261
Tussenstand: 150 v/d 166 zetels zijn bekend, in de resterende 5 kiesdistricten zijn hertellingen aan de gang. :). Het resultaat is ongeveer zoals verwacht in de peilingen.

zondag 27 februari 2011 @ 22:53:57 #63
134847 fokthesystem
WIJ zijn 'HET'.
pi_93418876
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 10:42 schreef Censuur-152 het volgende:

Binnenkort is de crisis terug van weggeweest...
Hij is er nog, maar men ziet hem massaal even niet liggen, volgespoten met monopolie geld, aan de rente beademing, de aflos monitor...
  zondag 27 februari 2011 @ 22:55:54 #64
134847 fokthesystem
WIJ zijn 'HET'.
pi_93418980
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 21:26 schreef freako het volgende:
Tussenstand: 150 v/d 166 zetels zijn bekend, in de resterende 5 kiesdistricten zijn hertellingen aan de gang. :). Het resultaat is ongeveer zoals verwacht in de peilingen.

[ afbeelding ]
En dat 1st preference, houdt dit in dat ze in ierland als de uitslag er is, wel met dIE coalitie moeten gaan werken?
Of kunnen ze ook soebatten voor andere coalitie vorming dan de burger wil , democratisch gezien, net als hier?
  zondag 27 februari 2011 @ 23:20:46 #65
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_93420422
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 22:55 schreef fokthesystem het volgende:

[..]

En dat 1st preference, houdt dit in dat ze in ierland als de uitslag er is, wel met dIE coalitie moeten gaan werken?
Nee, dat is een term uit het Ierse kiesstelsel. Elk kiesdistrict heeft 3-5 zetels, en de kiezers moeten de kanddaten in hun kiesdistrict ordenen op voorkeur. Zie ook deze post: Politieke aardverschuiving in Ierland verwacht

%1st preference is het percentage van de kiezers die een kandidaat van die partij als 1e genummerd heeft, en dat geeft een aardige indicatie hoe goed een partij het heeft gedaan. Het aantal zetels dat een partij krijgt, is echter ook deels afhankelijk van het aantal 2e, 3e enz voorkeuren dat de partij krijgt.

Labour heeft bijvoorbeeld veel meer 2e en 3e voorkeuren gekregen dan FF, omdat FF zich zodanig ongeliefd heeft gemaakt dat kiezers uit alle macht wilden voorkomen dat die partij terugkwam in de regering. En door die 2e en 3e voorkeuren voor Labour, heeft die partij 2x zoveel zetels dan FF, terwijl ze nauwelijks meer 1e voorkeuren hebben gehaald.
pi_93436634
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 23:20 schreef freako het volgende:

%1st preference is het percentage van de kiezers die een kandidaat van die partij als 1e genummerd heeft, en dat geeft een aardige indicatie hoe goed een partij het heeft gedaan. Het aantal zetels dat een partij krijgt, is echter ook deels afhankelijk van het aantal 2e, 3e enz voorkeuren dat de partij krijgt.
Dat is niet slecht op zich.
Maar de vraag is deze : is de uitslag bindend en moeten de voorkeur partijen een coalitie vormen, dus bijv. de eerste 2 a 3 a 4 die de meerderheid hebben.
Of is het hen vrij coalities te smeden, net als hier? Want dat zou het voorkeur effect enorm dempen in mijn optiek.
  maandag 28 februari 2011 @ 13:48:42 #67
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_93438084
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 23:20 schreef freako het volgende:

Dus je stemt eigenlijk meer dan 1 keer! "Ik wil de FF, maar anders vind ik Labour ook wel goed." Is wel mooi systeem :Y
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  maandag 28 februari 2011 @ 13:53:44 #68
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_93438318
quote:
1s.gif Op maandag 28 februari 2011 13:13 schreef fokthesystem het volgende:

Of is het hen vrij coalities te smeden, net als hier?
Dat dus. Het zal waarschijnlijk een Fine Gael/Labour-coalitie worden.
  maandag 28 februari 2011 @ 13:59:52 #69
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_93438566
quote:
1s.gif Op maandag 28 februari 2011 13:48 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dus je stemt eigenlijk meer dan 1 keer! "Ik wil de FF, maar anders vind ik Labour ook wel goed." Is wel mooi systeem :Y
Je stemt 1 keer, maar je stem kan wel doorgegeven worden. Vandaar ook dat het Single Transferable Vote wordt genoemd. :).

Ja, er zitten zeker voordelen aan. Nadeel aan STV is wel dat het tellen lang kan duren, en dat het een ingewikkelder kiesstelsel is dan bijvoorbeeld het Nederlandse of het Britse (om maar eens twee uitersten te noemen).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')