Dat geldt eigenlijk alleen voor woningen waar de eigenaar zelf niet meer inwoont. Tegenwoordig koopt bijna niemand meer een huis met de gok dat de oude woning snel zal worden verkocht. Men zoekt dus eerst een koper, en dan pas zelf een huis. (Behalve die maat van me, die houdt blijkbaar wel van een gokje.)quote:Op zondag 27 februari 2011 23:28 schreef LXIV het volgende:
Helaas hebben veel mensen weinig inzicht in financiële zaken. Want een huis een jaar te koop laten staan kost je ook 8% van de WOZ-waarde (ongeveer). Zo'n onverkocht tweede huis is gewoon een enorme bleeder, zelfs in een markt waarbij de prijzen stabiel zijn. Na drie jaar heb je gewoon een kwart van de waarde van je huis weggegooid. Het is écht veel slimmer om een 10% lagere verkoopprijs te accepteren dan stoer te zijn en koppig te blijven en een paar jaar te blijven wachten totdat je jouw prijs krijgt. Die 10% heb je dan zelf al 2x cash betaalt.
Dat dit alleen geldt voor woningen die onbewoond zijn klopt. Want anders krijg je het woongenot er voor terug. Maar ook dan kan het heel vervelend zijn als je niet verkoopt. Stel dat je bijvoorbeeld wil verhuizen vanwege je werk, en je staat nu al drie jaar lang iedere dag twee uur in de file. Dat kost ook tijd en geld!quote:Op zondag 27 februari 2011 23:31 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat geldt eigenlijk alleen voor woningen waar de eigenaar zelf niet meer inwoont. Tegenwoordig koopt bijna niemand meer een huis met de gok dat de oude woning snel zal worden verkocht. Men zoekt dus eerst een koper, en dan pas zelf een huis. (Behalve die maat van me, die houdt blijkbaar wel van een gokje.)
Overigens vind ik die schatting van 8% wat aan de hoge kant.
Behaalde resultaten in het verleden en heden geven geen garanties voor de toekomstquote:Op zondag 27 februari 2011 23:09 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Het aantal gedwongen executieverkopen is in NL extreem laag, dus zo'n vaart zal het niet lopen.
Oftewel, corporaties lenen nu niet marktconform, bouwen niet marktconform en verhuren niet marktconform.quote:Probleem is echter dat corporaties bij vrijesectorwoningen geen gebruik meer kunnen maken van goedkope leningen. Ze zullen naar de kapitaalmarkt moeten zonder speciale bankgaranties. Daardoor wordt de financiering duurder als gevolg van hogere rentes wat zal leiden tot minder nieuwbouw.
Holy shit, ik weet niet wat voor GWL verbruik jij hebt en hoe je verzekering geregeld is, maar bij mij kost dat toch allemaal echt een stuk minder dan 1%quote:Op zondag 27 februari 2011 23:41 schreef LXIV het volgende:
- OZB, HWF, verzekeringen, rioolbelasting, makelaarskosten etc. 1%
- Stookkosten, waterleiding, aansluiting lichtnet is ook nog 1%
2000 euro stookkosten is het gemiddelde voor een gezin wat ui 6 hoofden bestaatquote:Op maandag 28 februari 2011 08:16 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Holy shit, ik weet niet wat voor GWL verbruik jij hebt en hoe je verzekering geregeld is, maar bij mij kost dat toch allemaal echt een stuk minder dan 1%
Volgens het nibud:quote:Op maandag 28 februari 2011 08:21 schreef missU het volgende:
[..]
2000 euro stookkosten is het gemiddelde voor een gezin wat ui 6 hoofden bestaat
Sure.... superleners hebben het woord marktconform voor in de bek hangen.... terwijl ze allemaal niet marktconform lenen met hun leensubsidiequote:Op maandag 28 februari 2011 08:13 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Oftewel, corporaties lenen nu niet marktconform, bouwen niet marktconform en verhuren niet marktconform.
LED verlichtingquote:Op maandag 28 februari 2011 08:30 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Volgens het nibud:
Stookkosten vrijstaand huis (aantal personen maakt weinig uit voor stookkosten): 127 per maand
Electriciteit 6 personen: 119 per maand
Water 5 personen (6 staat niet op de site): 25 per maand
Totaal: 3552 per jaar
Dan zou je met 6 personen in een vrijstaand huis van 350.000 euro wonen. Kan natuurlijk, als je in Dronten woont. Maar niet in een stad voor dat geld.
Maar toegegeven, het zat er dichter bij dan ik verwachtte. In mijn geval is vooral het electriciteitsverbruik (bijna over LED-verlichting) en het gasverbruik (HR++ glas, nieuwe ketel) een stuk minder. Ik zit op zo'n 0.6% van de WOZ waarde.
Zoals je weet ben ik voor afschaffing van de HRA. Jij bent echter degene die steeds roept dat sociale huur "marktconform" is. Dat dus gewoon niet waar is en dit bericht toont dat maar weer eens aan.quote:Op maandag 28 februari 2011 09:24 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Sure.... superleners hebben het woord marktconform voor in de bek hangen.... terwijl ze allemaal niet marktconform lenen met hun leensubsidie![]()
"Maar als de HRA er aan gaat dan gaat half Nederland failliet"
En dat noem jij marktconform![]()
Typisch leenkneus mentaliteit.... zelf aan het subsidie-infuus liggen en anderen er van beschuldigen dat ze niet marktconform bouwen en goedkoop lenen
Ik snap dat je vanuit je huurhuisje weinig ervaring met vormen van verlichting hebt. Uiteraard is het grootste project dat in jouw huurkrotje is toegestaan het vervangen van je peertjes door spaarlampen. Je gebrek aan kennis en inzicht zij je daarom vergeven.quote:Op maandag 28 februari 2011 09:27 schreef xenobinol het volgende:
[..]
LED verlichting![]()
Je kan veel beter spaarlampen inschroeven.... dat is een stuk voordeliger en net zo efficiënt.
Maar geef nu eens toe dat je niet marktconform leent Whuzz.... als jij en miljoenen andere subsidieleners de markt hebben bepaald de afgelopen jaren... hoe durf jij dan te spreken van een marktconforme situatie? De hele markt is verziekt door alle subsidiemaatregelen. Hoe kan jij in zo'n situatie blaten dat er geen sprake is van een marktconforme huur? Waar baseer je dat op? Ik denk overigens dat je gelijk hebt... door alle subsidies is er geen sprake van een marktconforme prijs over de volledige breedte van de markt. Alle prijzen zijn kunstmatig te hoog gehouden. Feitelijk betalen we allemaal te veel.quote:Op maandag 28 februari 2011 09:28 schreef Whuzz het volgende:
Zoals je weet ben ik voor afschaffing van de HRA. Jij bent echter degene die steeds roept dat sociale huur "marktconform" is. Dat dus gewoon niet waar is en dit bericht toont dat maar weer eens aan.
Ik heb geen ervaring met de verlichting van mijn huurhuisje maar wil wel met je delen dat ik vanuit een professionele achtergrond de nodige kennis heb als het gaat over solid-state lighting en de innovaties en ontwikkelingen op de voet volgquote:Op maandag 28 februari 2011 09:32 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Ik snap dat je vanuit je huurhuisje weinig ervaring met vormen van verlichting hebt. Uiteraard is het grootste project dat in jouw huurkrotje is toegestaan het vervangen van je peertjes door spaarlampen. Je gebrek aan kennis en inzicht zij je daarom vergeven.
Naast je volslagen miskleun voor wat betreft efficientie en verbruik van LED vs Spaarlamp heb je ook nog eens geen kennis van de verlichtings situatie in mijn huis.
Spaarlampen in een RGB-verlichtte lichtkoof gaat wat lastig als het al bestond. Spaarlampen in de led-spot verlichting die in mijn trap is ingebouwd gaat ook moeilijk. Maar goed. Jij veel plezier gewenst met je spaarlamp project
Flipje woont in een rijtjeshuisje....... Wat een praatjes...quote:Op maandag 28 februari 2011 09:32 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Naast je volslagen miskleun voor wat betreft efficientie en verbruik van LED vs Spaarlamp heb je ook nog eens geen kennis van de verlichtings situatie in mijn huis.
Toegegeven. Daarom ben ik ook voorstander van afschaffing van de HRA. Hoe veel duidelijker moet ik het nog zeggen?quote:Op maandag 28 februari 2011 09:33 schreef xenobinol het volgende:
Maar geef nu eens toe dat je niet marktconform leent Whuzz....
Aangezien jij zo enorm op de hoogte bent weet je uiteraard dat op het moment de lifetime efficiency van LED een stuk beter is dan die van spaarlampen wanneer je de aanschaf en levenduur meerekent.quote:Op maandag 28 februari 2011 09:36 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik heb geen ervaring met de verlichting van mijn huurhuisje maar wil wel met je delen dat ik vanuit een professionele achtergrond de nodige kennis heb als het gaat over solid-state lighting en de innovaties en ontwikkelingen op de voet volg
Ook niet... want die projecten zijn ook gebouwd op grond waarvan de prijs kunstmatig omhoog getrokken is door de leensubside genaamd HRA.quote:Op maandag 28 februari 2011 09:43 schreef Whuzz het volgende:
Toegegeven. Daarom ben ik ook voorstander van afschaffing van de HRA. Hoe veel duidelijker moet ik het nog zeggen?
De enigen die marktconform betalen zijn vrije sector huurders zonder huursubsidie.
Lifetime efficiency? Je bedoelt de levensduur? Tja... mooie reklamepraatjes bedoel je. De levensduur van het LED kristal is misschien wel 50k uur maar dat geld niet voor de stuurelektronica en de fosfor laag die gebruikt word in witte LED's. Die stuurelektronica is voorzien van de meest goedkope componenten die ze konden vinden. Bewaar jij het bonnetje maar goed en bereid je maar voor op een rechtzaak tegen de fabrikant... want de beloofde 50k uur gaan ze nooit waarmakenquote:Aangezien jij zo enorm op de hoogte bent weet je uiteraard dat op het moment de lifetime efficiency van LED een stuk beter is dan die van spaarlampen wanneer je de aanschaf en levenduur meerekent.
Daar komt nog bij dat ik een teringhekel heb aan spaarlampen met hun irritante "opwarmtijden" en achterlijk slechte dimbaarheid. Dus al waren LEDS 10x minder voordelig dan spaarlampen had ik alsnog LED's gebruikt. Bijna alle verlichting in mijn huis is namelijk dimbaar. Als ik in bad lig wil ik namelijk geen felle lamp die recht in mijn bek schijnt, maar als ik me sta te scheren wil ik wel graag veel licht om te voorkomen dat ik mijn mooie gelaat beschadig
OMG nu weet ik je salaris!!111one!quote:Op maandag 28 februari 2011 09:52 schreef BertV het volgende:
Ik geef me weer bloot omdat mijn salaris hieruit te halen is, maar ik probeer ontopic te gaan.
Ik heb even zo'n hypotheek check gedaan bij ING.
Juiste de vrijesector huren hebben de huizenprijzen opgedreven. Aangezien de vrije sector huren altijd al bizar hoog lagen. Dat is ook 1 van de opdrijvende factoren geweest.quote:Op maandag 28 februari 2011 10:10 schreef xenobinol het volgende:
Maar hoe zit het nu met die zogenaamde marktconforme vrije sector huren? Blijf jij bij je standpunt dat het bestaan van de HRA de prijzen daar niet heeft opgedreven?
Erfpachtquote:Bom onder particuliere erfpacht
door Richard van de Crommert en Barbara Sanders
AMSTERDAM - De financiering van particuliere erfpacht is een levensgroot probleem aan het worden, veel groter dan enkele maanden geleden nog werd ingeschat. De volle omvang begint nu pas duidelijk te worden. Woningbezitters is het mes op de keel gezet.
De weigering van de Nederlandse banken om sinds vorig jaar geen hypotheek meer te verstrekken voor woningen die zich op particuliere erfpacht bevinden, raakt niet alleen huiseigenaren op grond van particuliere grondbezitters, maar ook huiseigenaren op grond van stichtingen, kerken, pensioenfondsen, woningbouwverenigingen, universiteiten en natuurbeschermingsorganisaties.
Daardoor vallen niet 40.000 percelen, waar de Vereniging Eigen Huis (VEH) vorig jaar nog van uit ging, onder de weigering van banken, maar ruwweg 120.000 percelen, zo zegt de VEH nu.
Voor eigenaren worden woningen daardoor onverkoopbaar. Mensen kunnen geen kant op, staan met hun rug tegen de muur. Honderden huiseigenaren staat door het beleid het water aan de lippen.
Aanvankelijk leek het een probleem van de Randstad, maar particuliere erfpacht is razend populair geworden de laatste jaren om woningen betaalbaar te houden. Grond kwam daarbij in handen van investeerders. Alleen het goedkopere huis werd op de markt gezet. De VEH heeft over de zaak daarom ook een brandbrief aan minister De Jager (Financiën) gestuurd.
Sinds vorig jaar hebben de Nederlandse banken de geldkraan dichtgedraaid. Wie een huis wil kopen op particuliere erfpachtgrond, krijgt geen financiering meer. De banken geven aan dat erfpachtcontracten eenzijdig te wijzigen zijn. Daarnaast speelt mee dat er particuliere erfverpachters zijn met een bedenkelijke reputatie.
'Maffia'
Eigenlijk is het een soort kartel, stelt het Amsterdamse PvdA-raadslid Michiel Mulder. Dit soort onderlinge afspraken komt in de betere maffiakringen voor. De banken moeten tot de orde worden geroepen. Het probleem is veel groter dan iedereen inschat.
Een woordvoerder van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) bezweert evenwel dat er geen afspraken zijn gemaakt tussen banken om particuliere erfpacht niet meer te financieren. Wel erkent de NVB-woordvoerder dat banken zeer terughoudend zijn in het verstrekken van hypotheken op particuliere erfpacht. Dat komt omdat de voorwaarden van particuliere erfpacht soms onduidelijk zijn.
Bron: Telegraaf
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |