Zoals je weet ben ik voor afschaffing van de HRA. Jij bent echter degene die steeds roept dat sociale huur "marktconform" is. Dat dus gewoon niet waar is en dit bericht toont dat maar weer eens aan.quote:Op maandag 28 februari 2011 09:24 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Sure.... superleners hebben het woord marktconform voor in de bek hangen.... terwijl ze allemaal niet marktconform lenen met hun leensubsidie![]()
"Maar als de HRA er aan gaat dan gaat half Nederland failliet"
En dat noem jij marktconform![]()
Typisch leenkneus mentaliteit.... zelf aan het subsidie-infuus liggen en anderen er van beschuldigen dat ze niet marktconform bouwen en goedkoop lenen
Ik snap dat je vanuit je huurhuisje weinig ervaring met vormen van verlichting hebt. Uiteraard is het grootste project dat in jouw huurkrotje is toegestaan het vervangen van je peertjes door spaarlampen. Je gebrek aan kennis en inzicht zij je daarom vergeven.quote:Op maandag 28 februari 2011 09:27 schreef xenobinol het volgende:
[..]
LED verlichting![]()
Je kan veel beter spaarlampen inschroeven.... dat is een stuk voordeliger en net zo efficiënt.
Maar geef nu eens toe dat je niet marktconform leent Whuzz.... als jij en miljoenen andere subsidieleners de markt hebben bepaald de afgelopen jaren... hoe durf jij dan te spreken van een marktconforme situatie? De hele markt is verziekt door alle subsidiemaatregelen. Hoe kan jij in zo'n situatie blaten dat er geen sprake is van een marktconforme huur? Waar baseer je dat op? Ik denk overigens dat je gelijk hebt... door alle subsidies is er geen sprake van een marktconforme prijs over de volledige breedte van de markt. Alle prijzen zijn kunstmatig te hoog gehouden. Feitelijk betalen we allemaal te veel.quote:Op maandag 28 februari 2011 09:28 schreef Whuzz het volgende:
Zoals je weet ben ik voor afschaffing van de HRA. Jij bent echter degene die steeds roept dat sociale huur "marktconform" is. Dat dus gewoon niet waar is en dit bericht toont dat maar weer eens aan.
Ik heb geen ervaring met de verlichting van mijn huurhuisje maar wil wel met je delen dat ik vanuit een professionele achtergrond de nodige kennis heb als het gaat over solid-state lighting en de innovaties en ontwikkelingen op de voet volgquote:Op maandag 28 februari 2011 09:32 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Ik snap dat je vanuit je huurhuisje weinig ervaring met vormen van verlichting hebt. Uiteraard is het grootste project dat in jouw huurkrotje is toegestaan het vervangen van je peertjes door spaarlampen. Je gebrek aan kennis en inzicht zij je daarom vergeven.
Naast je volslagen miskleun voor wat betreft efficientie en verbruik van LED vs Spaarlamp heb je ook nog eens geen kennis van de verlichtings situatie in mijn huis.
Spaarlampen in een RGB-verlichtte lichtkoof gaat wat lastig als het al bestond. Spaarlampen in de led-spot verlichting die in mijn trap is ingebouwd gaat ook moeilijk. Maar goed. Jij veel plezier gewenst met je spaarlamp project
Flipje woont in een rijtjeshuisje....... Wat een praatjes...quote:Op maandag 28 februari 2011 09:32 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Naast je volslagen miskleun voor wat betreft efficientie en verbruik van LED vs Spaarlamp heb je ook nog eens geen kennis van de verlichtings situatie in mijn huis.
Toegegeven. Daarom ben ik ook voorstander van afschaffing van de HRA. Hoe veel duidelijker moet ik het nog zeggen?quote:Op maandag 28 februari 2011 09:33 schreef xenobinol het volgende:
Maar geef nu eens toe dat je niet marktconform leent Whuzz....
Aangezien jij zo enorm op de hoogte bent weet je uiteraard dat op het moment de lifetime efficiency van LED een stuk beter is dan die van spaarlampen wanneer je de aanschaf en levenduur meerekent.quote:Op maandag 28 februari 2011 09:36 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik heb geen ervaring met de verlichting van mijn huurhuisje maar wil wel met je delen dat ik vanuit een professionele achtergrond de nodige kennis heb als het gaat over solid-state lighting en de innovaties en ontwikkelingen op de voet volg
Ook niet... want die projecten zijn ook gebouwd op grond waarvan de prijs kunstmatig omhoog getrokken is door de leensubside genaamd HRA.quote:Op maandag 28 februari 2011 09:43 schreef Whuzz het volgende:
Toegegeven. Daarom ben ik ook voorstander van afschaffing van de HRA. Hoe veel duidelijker moet ik het nog zeggen?
De enigen die marktconform betalen zijn vrije sector huurders zonder huursubsidie.
Lifetime efficiency? Je bedoelt de levensduur? Tja... mooie reklamepraatjes bedoel je. De levensduur van het LED kristal is misschien wel 50k uur maar dat geld niet voor de stuurelektronica en de fosfor laag die gebruikt word in witte LED's. Die stuurelektronica is voorzien van de meest goedkope componenten die ze konden vinden. Bewaar jij het bonnetje maar goed en bereid je maar voor op een rechtzaak tegen de fabrikant... want de beloofde 50k uur gaan ze nooit waarmakenquote:Aangezien jij zo enorm op de hoogte bent weet je uiteraard dat op het moment de lifetime efficiency van LED een stuk beter is dan die van spaarlampen wanneer je de aanschaf en levenduur meerekent.
Daar komt nog bij dat ik een teringhekel heb aan spaarlampen met hun irritante "opwarmtijden" en achterlijk slechte dimbaarheid. Dus al waren LEDS 10x minder voordelig dan spaarlampen had ik alsnog LED's gebruikt. Bijna alle verlichting in mijn huis is namelijk dimbaar. Als ik in bad lig wil ik namelijk geen felle lamp die recht in mijn bek schijnt, maar als ik me sta te scheren wil ik wel graag veel licht om te voorkomen dat ik mijn mooie gelaat beschadig
OMG nu weet ik je salaris!!111one!quote:Op maandag 28 februari 2011 09:52 schreef BertV het volgende:
Ik geef me weer bloot omdat mijn salaris hieruit te halen is, maar ik probeer ontopic te gaan.
Ik heb even zo'n hypotheek check gedaan bij ING.
Juiste de vrijesector huren hebben de huizenprijzen opgedreven. Aangezien de vrije sector huren altijd al bizar hoog lagen. Dat is ook 1 van de opdrijvende factoren geweest.quote:Op maandag 28 februari 2011 10:10 schreef xenobinol het volgende:
Maar hoe zit het nu met die zogenaamde marktconforme vrije sector huren? Blijf jij bij je standpunt dat het bestaan van de HRA de prijzen daar niet heeft opgedreven?
Erfpachtquote:Bom onder particuliere erfpacht
door Richard van de Crommert en Barbara Sanders
AMSTERDAM - De financiering van particuliere erfpacht is een levensgroot probleem aan het worden, veel groter dan enkele maanden geleden nog werd ingeschat. De volle omvang begint nu pas duidelijk te worden. Woningbezitters is het mes op de keel gezet.
De weigering van de Nederlandse banken om sinds vorig jaar geen hypotheek meer te verstrekken voor woningen die zich op particuliere erfpacht bevinden, raakt niet alleen huiseigenaren op grond van particuliere grondbezitters, maar ook huiseigenaren op grond van stichtingen, kerken, pensioenfondsen, woningbouwverenigingen, universiteiten en natuurbeschermingsorganisaties.
Daardoor vallen niet 40.000 percelen, waar de Vereniging Eigen Huis (VEH) vorig jaar nog van uit ging, onder de weigering van banken, maar ruwweg 120.000 percelen, zo zegt de VEH nu.
Voor eigenaren worden woningen daardoor onverkoopbaar. Mensen kunnen geen kant op, staan met hun rug tegen de muur. Honderden huiseigenaren staat door het beleid het water aan de lippen.
Aanvankelijk leek het een probleem van de Randstad, maar particuliere erfpacht is razend populair geworden de laatste jaren om woningen betaalbaar te houden. Grond kwam daarbij in handen van investeerders. Alleen het goedkopere huis werd op de markt gezet. De VEH heeft over de zaak daarom ook een brandbrief aan minister De Jager (Financiën) gestuurd.
Sinds vorig jaar hebben de Nederlandse banken de geldkraan dichtgedraaid. Wie een huis wil kopen op particuliere erfpachtgrond, krijgt geen financiering meer. De banken geven aan dat erfpachtcontracten eenzijdig te wijzigen zijn. Daarnaast speelt mee dat er particuliere erfverpachters zijn met een bedenkelijke reputatie.
'Maffia'
Eigenlijk is het een soort kartel, stelt het Amsterdamse PvdA-raadslid Michiel Mulder. Dit soort onderlinge afspraken komt in de betere maffiakringen voor. De banken moeten tot de orde worden geroepen. Het probleem is veel groter dan iedereen inschat.
Een woordvoerder van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) bezweert evenwel dat er geen afspraken zijn gemaakt tussen banken om particuliere erfpacht niet meer te financieren. Wel erkent de NVB-woordvoerder dat banken zeer terughoudend zijn in het verstrekken van hypotheken op particuliere erfpacht. Dat komt omdat de voorwaarden van particuliere erfpacht soms onduidelijk zijn.
Bron: Telegraaf
Quote mij even waar ik daar uberhaupt enige uitspraak over heb gedaan?quote:Op maandag 28 februari 2011 10:10 schreef xenobinol het volgende:
Maar hoe zit het nu met die zogenaamde marktconforme vrije sector huren? Blijf jij bij je standpunt dat het bestaan van de HRA de prijzen daar niet heeft opgedreven?
Jij begon een relaas dat WBV niet marktconform lenen, mijn argument is dat dit ook geld voor particuliere leners i.v.m. de HRA. Dat het bestaan van de HRA een enorme invloed heeft op de markt is evident. Vanuit dit gegeven mag je ook afleiden dat de vrije sector hierdoor ook is meegetrokken in de zeepbel. Immers... deze partijen moeten concurreren met een markt waarin andere deelnemers 40%...50% van de betaalde rente terug krijgen. Tja... dat drijft de bouwkosten en prijs van grond flink op.quote:Op maandag 28 februari 2011 10:35 schreef Whuzz het volgende:
Quote mij even waar ik daar uberhaupt enige uitspraak over heb gedaan?
Ik denk dat er een aantal factoren zijn die die prijs hebben opgedreven, waar de HRA er wellicht één van is. Maar goed, ik was toch al voorstander van afschaffing van de HRA, dus dat maakt mij verder niet zoveel uit. Feit blijft dat de vrije sector een echte markt is van vraag en aanbod. Er is nu eenmaal een grote vraag, zeker in de steden en een beperkt aanbod. Dus ze kunnen vragen wat ze willen en dát is mijn sinziens de grootste opdrijvende factor.
Je zit gewoon de invloed van de HRA af te zwakken. Waarom denk jij dat de markt op zijn gat ligt? Misschien omdat de prijs van wonen aan de belachelijk hoge kant is? Misschien zijn die 200 gegadigden wel op zoek naar betaalbare woonruimte? Echt.... als er 200 gegadigden op zoiets triviaals als een sociale huurwoning afkomen dan weet je dat de markt volkomen ziek is.quote:Nogmaals het voorbeeld van mijn vorige huis, vrije sector, starterswoning. Die was binnen een week weer verhuurd, kwamen 30 man kijken aangezien dat het maximale aantal is dat ze wilden rondleiden. Toen ik daar 4 jaar geleden kwam huren hadden ze ruim 200 reacties op de woning en dat zal deze keer wel niet anders zijn. En de nieuwe huurder gaat gewoon heel fors meer betalen dan ik deed en dát was al niet mals.
De HRA heeft misschien een aandeel in de prijs, maar ik vermoed dat die 200 gegadigden voor een huis toch een veel groter effect heeft.
Nee, jij zit de invloed van de HRA op te blazen. Ik snap wel waarom hoor, daar niet van. Jij hebt immers de hoop dat met de afschaffing van de HRA jij een leuke woning kunt betalen, dus cognitief dissoneer je de HRA naar immense proporties om die droom in stand te houden.quote:Op maandag 28 februari 2011 10:52 schreef xenobinol het volgende:
Je zit gewoon de invloed van de HRA af te zwakken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |