Dat was mischien wel redelijk bekend. Maar toch..quote:Nederland levert wapens aan dictators
Veel van de wapens die regimes in landen als Libië, Bahrein en Jemen gebruiken, komen uit Nederland.
NEDERLAND LEVERT WAPENS AAN DICTATORS
Foto
Uit onderzoek van RTL Nieuws en onderzoeker Martin Broek blijkt dat ons land de afgelopen jaren producent en doorvoerhaven is geweest voor onder meer pantservoertuigen, vrachthelikopters en honderdduizenden granaten en patronen.
GroenLinks
Staatsgeweld tegen ongewapende Libische burgers, mede mogelijk gemaakt door Nederland. Een beschamende vertoning, vindt Groen Links in de Tweede Kamer.
Pantservoertuigen en munitie
Nederland handelt vooral in afgedankt materieel, maar ook in gloednieuwe wapens. Van de leveringen naar het Midden-Oosten van de afgelopen 6 jaar maakte RTL Nieuws een overzicht. Uit informatie van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie blijkt dat Nederland voor meer dan 4.000 vuurwapens, 150 pantservoertuigen, 18 miljoen stuks munitie en 190.000 granaten aan vergunningen heeft afgegeven.
Libië
Van Kolonel Khadaffi is al decennia bekend dat hij het niet te nauw neemt met de mensenrechten. Toch verscheepte ons land naar Libië de afgelopen jaren onder meer transporthelikopters en nachtzichtkijkers.
Mensenrechten
Als het gaat om wapens en mensenrechten heeft Nederland een gespleten persoonlijkheid. Zo kan het gebeuren dat door Nederland geleverde goederen in Bahrein het demonstrerende volk in bedwang houden. Natuurlijk is er de afgelopen jaren ook kritiek geweest op de wapenleveranties, maar die wist de regering meestal naast zich neer te leggen.
Buitenlandse Zaken
In een reactie laat het ministerie van Buitenlandse Zaken weten: 'Onder de huidige omstandigheden worden uiteraard geen wapens geexporteerd naar landen waar het onrustig is.'
Te laat
Frank Slijper, onderzoeker van de Campagne tegen wapenhandel, vindt het mosterd na de maaltijd dat Nederland nu ineens niet meer wapenvergunningen aan dit soort landen geeft. "Pas bij een ware volksopstand komt de regering blijkbaar tot inkeer", zegt hij. "Ik vind dat nogal opportunistisch van Nederland. Nederland heeft de afgelopen jaren veel te vaak en te makkelijk wapenexport vergunningen verleent."
© RTL Nieuws.nl
Hypocriet heet dat ook wel.quote:Als het gaat om wapens en mensenrechten heeft Nederland een gespleten persoonlijkheid.
Nou foei.quote:Van Kolonel Khadaffi is al decennia bekend dat hij het niet te nauw neemt met de mensenrechten. Toch verscheepte ons land naar Libië de afgelopen jaren onder meer transporthelikopters en nachtzichtkijkers.
Om maar niet over goede doelen te beginnen.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 19:55 schreef t-8one het volgende:
guns don't kill people do ......
ofzo.
Je bank bijvoorbeeld investeert waarschijnlijk ook gewoon in wapens, je pensioen wordt dus meer waard als er ergens oorlog is.
Waarom ga jij daar niet een beetje rellen?quote:Op dinsdag 22 februari 2011 19:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Jaaaaa! Lekker geld verdienen aan wapens en olie. Wij moorden die die Libiërs toch niet uit?
* Papierversnipperaar checkt uitzending gemist voor Boer zoekt hoer.
Erg hé. Dat wordt een nachtje woelen.quote:
Dat zou je wel willen. Daan heb je geen last meer van vervelende mensen die je de waarheid in je gezicht smijten.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 19:57 schreef eriksd het volgende:
[..]
Waarom ga jij daar niet een beetje rellen?
quote:
Waar heb je het over? Je revolutie hersenspinsels? Je moraalridderpraktijken. Ik kan er kostelijk om lachen.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 20:00 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat zou je wel willen. Daan heb je geen last meer van vervelende mensen die je de waarheid in je gezicht smijten.
Post nog even wat 4chan plaatjes andersquote:Op dinsdag 22 februari 2011 20:00 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat zou je wel willen. Daan heb je geen last meer van vervelende mensen die je de waarheid in je gezicht smijten.
Beste reactie in dit topicquote:
quote:Op dinsdag 22 februari 2011 20:00 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
eriksd werkt voor de VVD.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 20:08 schreef Im.Kant. het volgende:
[..]
![]()
Papierversnipperaar, je bent gewoon een soort held. Hoe je alles wat met de overheid te maken heeft verafschuwd, en hoe je een topic over anon-ops bijna helemaal op jezelf wist vol te spammen met 'persberichten'...
Ik hoop dat je nog lekker lang achter je computerschermpje de internetheld blijft uithangen. En ik weet zeker dat niemand zou willen dat jou iets overkomt als je halsoverkop vertrekt om een tiranniek regime omver te werpen
Mensen als jij zullen het nooit en dan ook nooit begrijpen.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 20:02 schreef eriksd het volgende:
[..]
Waar heb je het over? Je revolutie hersenspinsels? Je moraalridderpraktijken. Ik kan er kostelijk om lachen.
QFT.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 20:08 schreef Im.Kant. het volgende:
[..]
![]()
Papierversnipperaar, je bent gewoon een soort held. Hoe je alles wat met de overheid te maken heeft verafschuwd, en hoe je een topic over anon-ops bijna helemaal op jezelf wist vol te spammen met 'persberichten'...
Ik hoop dat je nog lekker lang achter je computerschermpje de internetheld blijft uithangen. En ik weet zeker dat niemand zou willen dat jou iets overkomt als je halsoverkop vertrekt om een tiranniek regime omver te werpen
Uh. Leg eens uit. Mijn lichaam is niet te koop.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 20:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
eriksd werkt voor de VVD.
Fake users.
Begin uw eigen propagandacampagne.
Wie koopt jou?
Mensen zoals ik kijken er gewoon iets realistischer tegen aan. Tevens is papierversnipperaar bij voorbaat moeilijk te begrijpen.quote:
Precies, idealisten zoals hem weten altijd een glimlach op mijn gezicht te brengen als ik weer eens een van hun bevlogen comments lees.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 20:11 schreef eriksd het volgende:
[..]
QFT.
Maarja, mensen zoals papierversnipperaar en zijn trouwe trawanten geven het leven kleur.
Realist.quote:
Wanneer richt jij een partij op?quote:
Dat je die anon-falertjes serieus neemt met hun dreigbrieven aan regeringen('we halen je overheidswebsite neer en zetten er een pervers plaatje op als je assange NU niet vrij laat!11') zegt al genoeg over jouw 'realisme'.quote:
Ik ben al een gevaar voor de rechtstaat volgens onze grote vriend, maar hij mag gewoon langskomen voor een kopje thee als 'ie me haat hoor. Dan praten we er even over. Ik heb enkel liefde te bieden.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 20:23 schreef eriksd het volgende:
Kijk uit hoor, zometeen begint hij een persoonlijke haatcampagne. Dat zie je wel vaker bij die wat aparte figuren.
En als je een andere mening hebt, dan krijg je daar zeker voor betaald. Zo iemand zou je toch niet in je omgeving willen hebben eigenlijk.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 20:26 schreef Im.Kant. het volgende:
[..]
Ik ben al een gevaar voor de rechtstaat volgens onze grote vriend, maar hij mag gewoon langskomen voor een kopje thee als 'ie me haat hoor. Dan praten we er even over. Ik heb enkel liefde te bieden.![]()
Dit dus.quote:
Heb je David Cameron gesproken?quote:
That's why I love Holland!quote:Op dinsdag 22 februari 2011 19:50 schreef SoldMayor het volgende:
[..]
Dat was mischien wel redelijk bekend. Maar toch..
Nederland.
You move to me i move to youquote:Op dinsdag 22 februari 2011 22:09 schreef Kolonel_Khadaffi het volgende:
[..]
That's why I love Holland!
We love you to pieces!quote:Op dinsdag 22 februari 2011 22:09 schreef Kolonel_Khadaffi het volgende:
[..]
That's why I love Holland!
The most important factor in this little conflict won't be the opinion of some kids from the internet.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 22:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
We love you to pieces!
When a Dutch have the opportunity to earn some money, they'll do it. I love that people!quote:Op dinsdag 22 februari 2011 22:15 schreef Athlon64x het volgende:
Jezus wat een oud nieuws dit Nederland verkocht ook dat gas toen Sadam Koerden mee uitroeide.
True. They're harmless. Just as harmless as you.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 22:15 schreef Kolonel_Khadaffi het volgende:
[..]
The most important factor in this little conflict won't be the opinion of some kids from the internet.
ga kikkers likke mafkeesquote:Op dinsdag 22 februari 2011 22:20 schreef Kolonel_Khadaffi het volgende:
[..]
When a Dutch have the opportunity to earn some money, they'll do it. I love that people!
Hell yeah. I joined Marktplaats.nl today to look for some nice second hand weapon stuff. Someone here who wants to translate some things for me?quote:Op dinsdag 22 februari 2011 22:32 schreef Nobu het volgende:
Logisch toch. Met het huidige tempo waarin het materieel van defensie verkocht moet worden kun je niet al te kieskeurig zijn.
Poep in je hoofdquote:Op dinsdag 22 februari 2011 20:00 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
quote:Top 10 arms suppliers 2009
Rank Supplier US$ m.
1 USA 6795
2 Russia 4469
3 Germany (FRG) 2473
4 France 1851
5 UK 1024
6 Spain 925
7 China 870
8 Israel 760
9 Netherlands 608
10 Italy 588
Bron: SIPRI
Welke goede doelen beleggen in wapens? Ik ben werkzaam in die branche, dus als je met een goede bron aankomt ben ik erg geïnteresseerd.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 19:57 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
Om maar niet over goede doelen te beginnen.
Verzekeringsmaatschappijen in ieder geval wel tot voor kort, wellicht daarom de verwarring.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 23:58 schreef Knip het volgende:
[..]
Welke goede doelen beleggen in wapens? Ik ben werkzaam in die branche, dus als je met een goede bron aankomt ben ik erg geïnteresseerd.
Geen goede trend wat mij betreft. Ik heb liever optimaal rendement. En bovendien zal het niks veranderen aan de vraag naar wapentuig die toch voornamelijk door overheden gedreven wordt.quote:Op woensdag 23 februari 2011 00:25 schreef JoaC het volgende:
[..]
Verzekeringsmaatschappijen in ieder geval wel tot voor kort, wellicht daarom de verwarring.
Als je zorgverzekeraars ook als een goed doel beschouwd, dan kunnen we alle zorgverzekeraars opnoemen. Dat is tenminste wat ik een poos geleden in de kranten las.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 23:58 schreef Knip het volgende:
[..]
Welke goede doelen beleggen in wapens? Ik ben werkzaam in die branche, dus als je met een goede bron aankomt ben ik erg geïnteresseerd.
1 uur, 22 minuten en 40 seconden te laat.quote:Op woensdag 23 februari 2011 01:47 schreef mlg het volgende:
[..]
Als je zorgverzekeraars ook als een goed doel beschouwd, dan kunnen we alle zorgverzekeraars opnoemen. Dat is tenminste wat ik een poos geleden in de kranten las.
Da's toch niet slecht voor zo'n klein landje. In verhouding gezien eigenlijk een topleverancier.quote:
Juist.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 20:42 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik vind het geen enkel probleem, het zijn de regimes die vuil zijn, niet de wapens.
Investeren in wapens, tabak, drugs is inderdaad de meest winstgevende optie. En vervolgens in een begrafenis onderneming.quote:Op woensdag 23 februari 2011 00:47 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Geen goede trend wat mij betreft. Ik heb liever optimaal rendement. En bovendien zal het niks veranderen aan de vraag naar wapentuig die toch voornamelijk door overheden gedreven wordt.
En vervolgens een paar van die moraalridders de wereld insturen dat mensenrechten en democratie bij ons voorop staan en dat we begaan zijn met het leed in de rest van de wereldquote:Op donderdag 24 februari 2011 08:23 schreef Megumi het volgende:
[..]
Investeren in wapens, tabak, drugs is inderdaad de meest winstgevende optie. En vervolgens in een begrafenis onderneming.
Klinkt goed. De vraag is anders ook waar je moet stoppen. Volkswagen levert vrachtauto's aan deze ondernemingen en maar daarmee hun bedrijfsvoering mogelijk. Ook maar niet in investeren? In een economie is alles met alles verbonden.quote:Op donderdag 24 februari 2011 08:23 schreef Megumi het volgende:
Investeren in wapens, tabak, drugs is inderdaad de meest winstgevende optie. En vervolgens in een begrafenis onderneming.
Precies. Politiek en bedrijfsleven is niet in staat om rekening te houden met mensen(rechten). Ze zetten elkaar klem. Net als in Egypte zal de bevolking (van NL? De hele wereld?) zelf verantwoordelijkheid moeten nemen.quote:Op donderdag 24 februari 2011 11:56 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Klinkt goed. De vraag is anders ook waar je moet stoppen. Volkswagen levert vrachtauto's aan deze ondernemingen en maar daarmee hun bedrijfsvoering mogelijk. Ook maar niet in investeren? In een economie is alles met alles verbonden.
quote:• We should be proud of our prime minister. Potential customers in the Middle East have great need at present for guns, gas, personnel carriers and helicopters to maintain their lucrative positions that keep British banks well supplied with cash. Now if we could persuade demonstrators to take to the streets in Kuwait, perhaps it could be induced to increase its arms purchases from Britain – only a meagre £100m in the past eight years.
Anthony Matthew
Leicester
De gedachte alleen al dat wapenfabrikanten niet meer aan kapitaal zouden kunnen komen als er door een stel particulieren niet meer geïnvesteerd wordt in wapenfabrikanten. Het grootste deel van de vraag op de wapenmarkt komt vanuit overheden, wil je echt effectief bezig zijn dan moet daar een eind aan gemaakt worden, en niet door jezelf in de wielen te rijden met minder investeringsmogelijkheden.quote:Op donderdag 24 februari 2011 11:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Precies. Politiek en bedrijfsleven is niet in staat om rekening te houden met mensen(rechten). Ze zetten elkaar klem. Net als in Egypte zal de bevolking (van NL? De hele wereld?) zelf verantwoordelijkheid moeten nemen.
Als er geld te verdienen valt zijn de Nederlanders erbij, ook met wapens. Zonder deze doorvoer en leveranties zou NL miljarden mislopen.quote:Op vrijdag 25 februari 2011 04:14 schreef truepositive het volgende:
Wapenfabrikanten zouden we zowiezo tegen moeten zijn.
Je moet niets. Maar ik heb nog nooit ook maar één politieke partij er ophef over horen maken.quote:Op vrijdag 25 februari 2011 04:45 schreef truepositive het volgende:
Maar moeten we er om die reden voor zijn?
Dit dus, wij Nederlanders zijn zo ongeveer de meest opportune klootzakken in de internationale zakenwereld, zegmaar het zwarte randje om onze VOC mentaliteit. We vermoorden hele stammen, betaalden anderen voor hun krijgsgevangenen die we vervolgens als slaven doorverkochten, hebben ons ook niet echt netjes gedragen in Indonesië, Shell en Heineken zitten ook in de meest obscure landen, en we verkopen dus wapens aan iedereen met geld.quote:Op vrijdag 25 februari 2011 04:36 schreef popolon het volgende:
[..]
Als er geld te verdienen valt zijn de Nederlanders erbij, ook met wapens. Zonder deze doorvoer en leveranties zou NL miljarden mislopen.
Als je landen wilt gaan buitensluiten met een dubieuze regering en dubieuze mensenrechten dan ben je binnen de kortste keren zelf een Noord-Korea. Zo'n beetje ieder land buiten onze Westerse grenzen is twijfelachtig en zou volgens die mentaliteit niet mee gehandeld mogen en kunnen worden, dat is gewoon onmogelijk stupide en onzinnig.quote:Op vrijdag 25 februari 2011 09:03 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Dit dus, wij Nederlanders zijn zo ongeveer de meest opportune klootzakken in de internationale zakenwereld, zegmaar het zwarte randje om onze VOC mentaliteit. We vermoorden hele stammen, betaalden anderen voor hun krijgsgevangenen die we vervolgens als slaven doorverkochten, hebben ons ook niet echt netjes gedragen in Indonesië, Shell en Heineken zitten ook in de meest obscure landen, en we verkopen dus wapens aan iedereen met geld.
Maar er is dus wel een andere keuze mogelijk.quote:Op vrijdag 25 februari 2011 09:07 schreef Voorschrift het volgende:
want er is niet veel andere keus.
Ja, creperen in tekorten en armoede, maar dat mag jij lekker doen, dan verhuis ik wel naar een land die er niet al te moeilijk over doet.quote:Op vrijdag 25 februari 2011 09:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar er is dus wel een andere keuze mogelijk.
Mooi.
Ik ben het wel eens met die VOC mentaliteit hoor, en ik ga zeker niet kinderachtig lopen piepen zoals Groen Links nu aan het doen is. Het gaat nou ook niet echt om chemische wapens ofzo, dit soort wapens en pantserwagens zie je ook wel in gebruik bij de ME-pelotons van zeg de Afghaanse "politie".quote:Op vrijdag 25 februari 2011 09:07 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Als je landen wilt gaan buitensluiten met een dubieuze regering en dubieuze mensenrechten dan ben je binnen de kortste keren zelf een Noord-Korea. Zo'n beetje ieder land buiten onze Westerse grenzen is twijfelachtig en zou volgens die mentaliteit niet mee gehandeld mogen en kunnen worden, dat is gewoon onmogelijk stupide en onzinnig.
Dat er zoals nu een keer een rel uitbreekt is dan jammer, maar je kan niet de hele wereld helpen door niet met ze te handelen. Ik vraag me ook af waar jij zou zijn zonder al die meuk uit China voor de laagste prijzen, maar daar hoor ik je ook niet over. Of zijn die mensen die daar in de gevangenis worden gemarteld wegens oppositie ineens niet belangrijk meer?
Ergo, landen als Nederland moeten wel veel van de schouders af laten glijden, want er is niet veel andere keus. Dat gejank dat we munitie hebben geleverd aan Libië snap ik dan ook niet.
Welvaart is belangrijk ja, en daar is vrijwel iedereen het impliciet mee eens.quote:Op vrijdag 25 februari 2011 04:45 schreef truepositive het volgende:
Maar moeten we er om die reden voor zijn?
Die zijn in de basis relatief transparant natuurlijk, in ieder geval op het niveau van de productie van de wapens, dat zijn allemaal relatief bekende bedrijven onder controle van de overheden etc. Zeker als het om complexere wapens gaat zoals pantserwagens etc. Wat handelaren er verder mee doen is een ander verhaal, als die vallen onder andere regeringen die het niet zo nauw nemen met internationale verdragen, dan kunnen wij daar als NL weinig meer aan doen.quote:Op maandag 28 februari 2011 02:54 schreef truepositive het volgende:
Welvaart kan niet zonder wapenhandel?
Weten we uberhaupt wel wat er gebeurd met de geldstromen die daarmee te maken hebben?
Omdat men bereidt is weg te kijken als het onze welvaart en luxe niet aantast.quote:Op maandag 7 maart 2011 23:01 schreef HAKIM_1988 het volgende:
Ik begrijp nog steeds niet waarom Frans van Anraat (zit nog vast) toen veroordeeld is tot 17 jaar cel omdat hij grondstoffen voor gifgassen heeft geleverd aan Saddam Hussein, terwijl we daarna wapens hebben geleverd aan oa. Mubarak, Gaddafi, Mohammed VI etc.
Hij gebruikte dit argument bij de rechtbank ?Een fabrikant van munitie is ook niet verantwoordelijk als daar een moord mee wordt gepleegd?, aldus Van Anraat.
De koerden hebben het geweten.
Nu weet ik wel dat chemische wapens van een andere categorie zijn dan conventionele wapens, maar ik vind het toch wel apart dat NL wapenleveranciers gewoon zaken kunnen doen met dictators. Als je iets weet van dat soort landen is dat het volk uiteindelijk wel in opstand komt.
bereidtquote:Op maandag 7 maart 2011 23:05 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
Omdat men bereidt is weg te kijken als het onze welvaart en luxe niet aantast.
Dat is nu makkelijk praten maar weet je nooit helemaal zeker.quote:Op maandag 7 maart 2011 23:01 schreef HAKIM_1988 het volgende:
Ik begrijp nog steeds niet waarom Frans van Anraat (zit nog vast) toen veroordeeld is tot 17 jaar cel omdat hij grondstoffen voor gifgassen heeft geleverd aan Saddam Hussein, terwijl we daarna wapens hebben geleverd aan oa. Mubarak, Gaddafi, Mohammed VI etc.
Hij gebruikte dit argument bij de rechtbank ?Een fabrikant van munitie is ook niet verantwoordelijk als daar een moord mee wordt gepleegd?, aldus Van Anraat.
De koerden hebben het geweten.
Nu weet ik wel dat chemische wapens van een andere categorie zijn dan conventionele wapens, maar ik vind het toch wel apart dat NL wapenleveranciers gewoon zaken kunnen doen met dictators. Als je iets weet van dat soort landen is dat het volk uiteindelijk wel in opstand komt.
Als er iets is dat zeker is, is het wel dat men uiteindelijk in opstand zal komen als vrijheden maar genoeg worden ingeperkt.quote:Op maandag 7 maart 2011 23:38 schreef waht het volgende:
[..]
Dat is nu makkelijk praten maar weet je nooit helemaal zeker.
Ja oké maar je weet niet wanneer. Als Nederland 20 jaar geleden rupsvoertuigen aan Libië had verkocht hadden die nu tegen het volk kunnen worden gebruikt. Maar hebben wij die vooruitziende blik? Of doen we gewoon helemaal geen zaken meer met landen die niet minstens ons niveau van beschaving hebben?quote:Op maandag 7 maart 2011 23:49 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
Als er iets is dat zeker is, is het wel dat men uiteindelijk in opstand zal komen als vrijheden maar genoeg worden ingeperkt.
We zullen zien.quote:Iets wat veel mensen niet en sommige zelfs nooit zullen begrijpen, is dat iedereen gewoon voor zichzelf wil beslissen, zo simpel is het. De Westerse politiek heeft dit als 'ideaal', maar ons kabinet wijkt daar bijvoorbeeld al ver van.
Ik denk dat het ook niet ondenkelijk is dat enkele Arabische staten waar de revolutie tiert, zich over de tijd echt kan gaan meten met Westerse staten, misschien zelfs overtreffen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |