Bronquote:Den Haag - De Eerste Kamer heeft vandaag het wetsvoorstel Opsporing onverzekerden aangenomen. Wie nog niet verzekerd is loopt kans op een boete.
Minister Schippers van Volksgezondheid wil met deze wet het aantal onverzekerden terugdringen. Uit de laatste cijfers van het CBS blijkt dat er nog altijd zo’n 150.000 onverzekerden zijn. Hiermee is circa ¤ 140 miljoen euro aan gederfde premie gemoeid.
Met ingang van 15 maart 2011 worden verzekeringsplichtigen zonder zorgverzekering actief opgespoord en gemaand om een zorgverzekering af te sluiten. Zij kunnen zich nu nog onttrekken aan de verzekeringsplicht en tasten daarmee de onderlinge solidariteit aan. Wie nu een verzekering afsluit, krijgt geen boete.
Laat ze maar speuren.. suggestie voor 15 maart melden en dan krijg je alleen een boete, daarna opsporingskosten zelf betalen.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 19:18 schreef tuintegel het volgende:
Op zich wel slim bedacht , zo actief op zoek hadden ze jaren geleden moeten doen... Maar nu is elke aanmelding voor 15 maart er eentje minder die ze moeten opsporen.
Inderdaad...quote:Op dinsdag 22 februari 2011 19:19 schreef Stokstaart het volgende:
Daar sta je dan met je goede gedrag....
Belachelijk!
quote:Het wetsvoorstel beoogt om verzekeringsplichtigen zonder zorgverzekering op te sporen door bestanden te koppelen. Een deel van de verzekeringsplichtigen kan zich nu nog onttrekken aan de verzekeringsplicht en tast daarmee de onderlinge solidariteit aan. Door het opsporen van onverzekerden én de aanpak van de wanbetalers scheelt dat voor alle andere verzekerden al snel zo’n 45 euro aan premie per jaar.
quote:Op dinsdag 22 februari 2011 19:18 schreef tuintegel het volgende:
Op zich wel slim bedacht , zo actief op zoek hadden ze jaren geleden moeten doen... Maar nu is elke aanmelding voor 15 maart er eentje minder die ze moeten opsporen.
Bronquote:Met het wetsvoorstel worden de volgende maatregelen genomen:
Onverzekerden die door middel van bestandsvergelijking zijn opgespoord, krijgen eerst een brief van het College voor zorgverzekeringen (CVZ). Daarin worden ze gewezen op hun verzekeringsplicht en aangespoord een zorgverzekering te sluiten.
Als blijkt dat zij dit na drie maanden nog steeds niet hebben gedaan, dan krijgen ze een boete van drie maal de standaardpremie per maand (circa ¤ 300).
Als na een nieuwe bestandsvergelijking blijkt dat de betrokkene nog steeds niet verzekerd is, dan
wordt voor de tweede keer een boete opgelegd.
Degenen die na twee boetes nog altijd onverzekerd blijken, zal het CVZ ambtshalve verzekeren bij een zorgverzekeraar. Zij zijn dan 12 maanden lang een bestuursrechtelijke premie verschuldigd ter hoogte van de standaardpremie (in totaal ongeveer 1200 euro). Deze wordt zo mogelijk via bronheffing geïnd.
maar ondertussen wel een auto voor de deur en een plasma aan de muurquote:Op dinsdag 22 februari 2011 19:26 schreef A-mineur het volgende:
Zeker goed dat ze dit doen, maar ik denk dat er tussen die onverzekerden ook veel mensen zitten die het gewoon echt niet kunnen betalen om serieuze redenen (dus geen luie studenten of uitkerings-tokkies).
Uiteraard.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 19:45 schreef Salatrel het volgende:
[..]
maar ondertussen wel een auto voor de deur en een plasma aan de muur
Uit 2009:quote:Op dinsdag 22 februari 2011 19:53 schreef Hukkie het volgende:
Prima dat het wordt aangepakt. Ben echter wel benieuwd hoe die groep onverzekerden is opgebouwd.
CBSquote:Tweederde van de onverzekerden is allochtoon
Ruim de helft van het aantal onverzekerden is tussen de 20 en 40 jaar
Weinig onverzekerden onder uitkeringsgerechtigden
Daklozen hebben in de regel ook een uitkering. Zolang ze maar iets van een postadres hebben hebben ze er recht op. Een postbus volstaat.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 19:59 schreef Captain_Ghost het volgende:
Er zijn ook dakloos, mensen die nauwelijks centen over heeft. hoe moeten ze godsnaam het betalen?.
Volgens mij moeten bijstandstrekkers zelfs een gedeelte van hun uitkering afdragen aan een ziektekostenverzekering. Dus nog voor ze een euro gestort krijgen.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 19:26 schreef A-mineur het volgende:
Zeker goed dat ze dit doen, maar ik denk dat er tussen die onverzekerden ook veel mensen zitten die het gewoon echt niet kunnen betalen om serieuze redenen (dus geen luie studenten of uitkerings-tokkies).
QFTquote:Op dinsdag 22 februari 2011 20:11 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Goh, deze regering beroept zich op solidariteit? Dat is op zich al krankzinnig.
En daarom moeten we verplicht een verzekering kopen bij een maatschappij met een winstoogmerk.. Die zelf pissen op de solidariteit, getuige de reclames: 'Geen plaswekker in het pakket? Jou een zorg!' De gedachte van een verzekering is juist dat je met zijn allen een risico draagt. Als je niet wil betalen voor dingen die je toch niet zelf nodig hebt, wordt de rekening voor zieken uiteraard hoger, zodat ze dubbel gestraft worden. Dat is juist anti-solidair.
Naar mijn idee hebben ze alleen recht van spreken als ze het ziekenfonds in ere herstellen en alle marktwerking uit de zorg schoppen.
Interessante statistieken, had verwacht dat er meer autochtone christen-fundis waren die nog steeds weigeren een zorgverzekering te nemen.quote:
Mwah, ik vraag me af in hoeveel van de gevallen die boete ook betaald moest worden. Bij onvoldoende middelen wordt deze tot nu toe kwijtgescholden.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 19:56 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Uit 2009:
[..]
CBS
Exacte cijfers op Statline
Ik blijf het bizar vinden, zelfs voor de stouteriken is het niet eerlijk .'Brave' Jan die zich twee maanden geleden heeft aangemeld krijgt een dikke boete voor zijn kiezen en anderen krijgen clementie.
Die hoeven ook geen zorgverzekering te hebben, daar is een andere regeling voor: niet verzekerd zijn en wel betalen voor een spaarpotje.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 20:27 schreef Stranger het volgende:
[..]
Interessante statistieken, had verwacht dat er meer autochtone christen-fundis waren die nog steeds weigeren een zorgverzekering te nemen.
Het cvz doet dat ook hoor als je besluit je zorgverzekering lang genoeg niet te betalen. Alleen die groep is makkelijker op te sporen omdat ze al zijn aangemeld bij een zorgverzekering, alleen betalen ze niet of te laat.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 21:22 schreef Nielsch het volgende:
Bizar dat ze hier nog nooit eerder achteraan zijn gegaan! Ik vind de maatregelen ook maar soft. Gewoon direct een beslag leggen op het salaris lijkt me een veel betere maatregel.
En nou je poot breken, en dan? je wordt wel geholpen. daarom pleit ik voor de kosten via inkomstenbelasting, is het ook wat eerlijker verdeeld heh. Wel ff wat vaker de FIOD op kampers afsturen danquote:Op dinsdag 22 februari 2011 22:24 schreef Evertjan het volgende:
laat ze maar komen betaal al 6 jaar geen zorgverzekeringZe moeten eerst maar is durven het kamp op te komen
Maar het is wel veel goedkoper dan toen we allemaal nog ziekenfondsverzekerd waren.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 20:20 schreef Schenkstroop het volgende:
die verplichte zorgverzekering is gewoon volksnaaierij.
Dus vandaar dat de premies dit jaar naar beneden gaan!quote:Door het opsporen van onverzekerden én de aanpak van de wanbetalers scheelt dat voor alle andere verzekerden al snel zo’n 45 euro aan premie per jaar.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
quote:Op dinsdag 22 februari 2011 22:38 schreef Light het volgende:
[..]
Maar het is wel veel goedkoper dan toen we allemaal nog ziekenfondsverzekerd waren.
Nee.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 22:38 schreef Light het volgende:
[..]
Maar het is wel veel goedkoper dan toen we allemaal nog ziekenfondsverzekerd waren.
quote:Op dinsdag 22 februari 2011 22:43 schreef GizartFRL het volgende:
[..]
Dus vandaar dat de premies dit jaar naar beneden gaan!Da's volgend jaar pas. Maar dan ben je dat toch alweer vergeten en omdat het opsporen ook geld kost, wordt de premie gewoon weer verhoogdSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Dat klopt, voor de werkgever.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 22:38 schreef Light het volgende:
Geloof jij die lui?quote:Op dinsdag 22 februari 2011 22:47 schreef Light het volgende:
[..]
Dat hadden de hooge heeren in Den Haag anders wel beloofd toen het werd ingevoerd...
Hmm.. nu je het zegt... ze hebben vaker dingen gezegd die achteraf toch iets anders uitpakten. Ik wacht ook nog altijd tot we de euro van Kok terugkrijgen, om eens wat te noemen.quote:
Geloof je dat?quote:Op dinsdag 22 februari 2011 22:47 schreef Light het volgende:
[..]
Dat hadden de hooge heeren in Den Haag anders wel beloofd toen het werd ingevoerd...
Dat is te hopen, wat mij betreft mag de zorgpremie ook weer via de loonstrook gaan. WIl je geld ? Dan moet je eerst afdragen.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 20:01 schreef Ferdo het volgende:
Daklozen hebben in de regel ook een uitkering. Zolang ze maar iets van een postadres hebben hebben ze er recht op. Een postbus volstaat.
Mwah, je hebt kaf en koren. Mensen in de schuldsanering kosten ook klauwen met geld, het is alleen cru dat misbruik in dezelfde categorie als armoe valt.quote:En natuurlijk blijft het nogal krom naar de mensen die wel netjes hun zorgpremie afdragen.
Ik betaal maar 77 euro hoor.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 22:56 schreef niels0 het volgende:
EURO100 tot EURO150 p/m vind ik een hoop geld voor een zorgverzekering.
Ja, ik heb nooit wat.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 23:05 schreef Light het volgende:
[..]
Met een maximaal vrijwillig eigen risico zeker?
ook 500 + 165 euro over als je toevallige ongevaltje krijgt?.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 23:08 schreef -moppie- het volgende:
[..]
Ja, ik heb nooit wat.
En geld genoeg...... :-)
Good for you, Ik wil ook overstappen om een lagere premie te betalen en een hoger eigen risico te hebben. Dit mag ik pas weer tussen december en januari dacht ik. Sneeky mofo's zijn het toch.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 23:08 schreef -moppie- het volgende:
[..]
Ja, ik heb nooit wat.
Basis + aanvullend voor 77 euro.... Waar ben jij verzekerd dan?quote:Op dinsdag 22 februari 2011 23:08 schreef -moppie- het volgende:
[..]
Ja, ik heb nooit wat.
Ja, waarom niet? Ik/we besparen al 3 of 4 jaar. Moet ik dan een keer 670 euro betalen ben ik nog altijd voordeliger uit.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 23:14 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
ook 500 + 165 euro over als je toevallige ongevaltje krijgt?.
van die 165 euro is echt idioot idee.
Ik heb het toch niet over aanvullend. Cz collectief.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 23:17 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Basis + aanvullend voor 77 euro.... Waar ben jij verzekerd dan?
Erg verstandig om jezelf alleen maar basis te verzekeren 'omdat je toch nooit iets krijgt'.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 23:24 schreef -moppie- het volgende:
[..]
Ik heb het toch niet over aanvullend. Cz collectief.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |