Absoluut.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 09:56 schreef Sequencial het volgende:
Binnen een week is er de aankondiging, de release en een shitload aan lofzangen en kritiek, ongeëvenaard voor een nieuw album in deze tijd. Knap.
In ieder geval een veel beter OP dan de vorige.quote:
wat is KOTL?quote:Op dinsdag 22 februari 2011 15:15 schreef BoemBats het volgende:
Ik zat net de andere albums op volgorde te luisteren, maar bij Kid A kon ik het niet meer laten om toch KOTL op te zetten.
Ik ben ermee in de war, ik denk steeds dat het King of The Limbs isquote:
Oe, laten we speculeren over een geheim samenwerkingsverbandquote:Op dinsdag 22 februari 2011 16:14 schreef OVchipkaart het volgende:
cool TKOL the king of limbs, TKOL the kings of leon![]()
Zou dat opzettelijk zijn
ja zullen we er gelijk ook wat tool fans bij halenquote:Op dinsdag 22 februari 2011 16:52 schreef Lips het volgende:
[..]
Oe, laten we speculeren over een geheim samenwerkingsverband
Wat doen de kings in een radiohead topic? Ze mogen de veters van Thom nog niet strikken.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 16:14 schreef OVchipkaart het volgende:
cool TKOL the king of limbs, TKOL the kings of leon![]()
Zou dat opzettelijk zijn
quote:Op woensdag 23 februari 2011 10:48 schreef Xrenity het volgende:
Kan me niet voorstellen dat dat geen onzin is.
Alleen die laatste 2 niet. De rest gaat wel.quote:Op woensdag 23 februari 2011 10:56 schreef Xrenity het volgende:
Was dat niet die lijst die eerst ook op musicmeter stond?
En die namen lijken me niks voor radiohead
Nee, dat waren andere namen volgens mij.quote:Op woensdag 23 februari 2011 10:56 schreef Xrenity het volgende:
Was dat niet die lijst die eerst ook op musicmeter stond?
En die namen lijken me niks voor radiohead
quote:Dank jullie feestelijk, Radiohead . Nee, echt. Dat kondigt vorige week maandag middels een even kort als gortdroog berichtje op hun website Dead Air Space ('Merci om te wachten, komt-ie dan') netjes aan dat de langverwachte nieuwe plaat 'The King of Limbs' helemaal klaar is, en dat voegt er in één moeite aan toe dat-ie vanaf zaterdag aldaar te downloaden is.
Op vrijdag, nadat bloggers en twitteraars zich al vier dagen het pleuris hebben geblogd en getwitterd ('Hoeveel songs zullen er opstaan?!', 'Meer gitaren of meer elektronica?!', 'Zat Thom Yorke dan wel Jonny Greenwood aan de stuurknuppel?!') en alle kranten en nieuwssites ter wereld de voorpret nog hebben aangezwengeld, zet de groep de bloedmooie zwart-witclip van 'Lotus Flower' op YouTube en meldt al even laconiek dat de release met één dag is vervroegd. Browsen, klikken, downloaden, onderdompelen. Van schuine blik tot orgasme in vier dagen: mogen al onze favoriete groepjes daar een voorbeeld aan nemen.
Anderzijds: fuck you feestelijk, Radiohead. Wij bespreken namelijk geen platen waarmee we niet eerst een tijdje gelééfd hebben. We moeten er, op volume 11, mee langs de E19 hebben kunnen scheuren, liefst bij valavond en in de regen. Hem drie keer na elkaar onder de koptelefoon hebben beluisterd, roerloos zittend in het donker. Hem door de speakers van onze laptop hebben gejaagd terwijl we nietszeggende tweets verstuurden en onze Facebook-vrienden de ene na de andere por verkochten. Alleen zo kunnen wij garanderen dat we, zoals sommige vakbroeders, nooit termen als 'heroriëntatie' of 'rijke geluidstextuur' zullen bezigen, of dat we die ene subsonische bastoon zullen aanwenden om het woord 'dubstep' in onze bespreking te smokkelen.
Om maar te zeggen: het is niet omdat Yorke en co. sinds hun vorige plaat 'In Rainbows' door het leven gaan als muzikale outlaws die alleen hun eigen interne klok gehoorzamen, dat wij hen kop over kont moeten bijbenen. Al die instantrecensies van 'The King of Limbs' die de voorbije dagen op het web verschenen, als een plotse uitbraak van ebola, zijn verwant aan dat kinderachtige spelletje onder internetverslaafden: onder elk bericht zo snel mogelijk 'first' posten, gewoon om de eerste te kunnen zijn. En dan?
Cut to the chase: Radiohead anno 2011 is minder een rockgroep dan een laboratorium met vijf vaste medewerkers (zes als we huisproducer Nigel Godrich meetellen, zeven met vormgever Stanley Donwood erbij). Sinds het baanbrekende 'Kid A', de plaat die ons in 2000 overstag deed gaan, grossieren ze niet in songs maar in wormgaten: fans van het eerste uur (zwaai eens als u ze volgt sinds 'Pablo Honey'!) worden meegetroond naar muzikale universa waar de zoem van een internetmodem, het gepruttel van een synthesizer of de elektrische melancholie van de ondes-Martinoteven hoog ingeschat worden als een gitaarriff die door een Marshall-versterker wordt gejaagd - de bewoners heten Autechre , Actress , Flying Lotus , Four Tet dan wel Modeselektor . Die aanpak leverde Radiohead, naast vier avontuurlijke platen en een handvol weergaloze songs (een greep: 'National Anthem', 'How To Disappear Completely', 'I Might Be Wrong', 'Idioteque', 'Where I End and You Begin', 'Reckoner') ook het etiket 'grillig' op. En de verwachting dat ze met elke nieuwe plaat de wereld op zijn kop zullen zetten. Of nee: móéten.
Geen idee welke verwachtingen u zoal koesterde van 'The King of Limbs', maar wij willen van Radiohead alleen dat ze ons minstens een paar keer in de onderbuik schoppen. Ons mainframe roodgloeiend zetten. Tot in onze dromen doordringen en ons, al was het maar voor een paar nanoseconden, van top tot teen in kippenvel verpakken. En reken maar van yes dat ze daarin zijn geslaagd. Met het eerder genoemde 'Lotus Flower' bijvoorbeeld, dat drijft op een hypnotische baslijn waarrond Yorke zijn lyrische kopstem drapeert. 'Slowly we unfurl / as lotus flowers': een toepasselijke metafoor voor de hele plaat. Met de heerlijke pianoballad 'Codex' ook: als je eenzaamheid door de klankentapper kon jagen, klonk het zo. 'Morning Mr. Magpie' is mathrock op zijn Radioheads, '15 Step' zonder Rilatine. In het broeierige 'Little by Little' dansen akoestische gitaren rond kletterende percussie: fuck, wat zouden we 'm graag live horen.
Bewandelde de groep op 'In Rainbows' met ingehouden adem de slappe koord tussen brein en hart, dan duiken ze hier met doodsverachting in de peilloze diepte. Het Grote Gebaar van 'No Surprises' of 'Karma Police' wordt vakkundig de grond in gestampt, de veelkantige dramatiek van 'Exit Music (For a Film)' of 'There There' verder aan flarden gereten. Dit zijn rauwe brokken van songs, nauwelijks ongepolijst en vol blinkende weerhaken. En dat is een compliment: wij verwachten van onze favoriete groepen niet dat ze met elke nieuwe plaat hun nieuwe en duurdere wapenarsenaal showen, wél dat ze zichzelf niet herhalen. Als ze zich daarbij in de voet schieten: so be it. En dat doen ze hier helaas met 'Feral' , een brok nerveuze ketelslagerij zonder kop of staart die wij elders al veel beter hebben gehoord. Ook het trage 'Give Up the Ghost' drukt bij ons allerhande knoppen in, maar helaas vooral de verkeerde. Idem voor het slotnummer 'Separator', een shuffle van drummer Phil Selway met wat voorzichtige gitaren die langzaam openbloeit, als een zondagse kater die wegebt. We hebben herhaaldelijk al onze deuren wagenwijd opengezet, één keer is-ie bijna binnengekomen, maar toen was hij alweer weg. Drie songs op acht die onze drempel niet halen: dat scheelt algauw als wij aan de meet met sterren goochelen.
Trouwens: over die sobere output (máár acht songs! Duurt máár 37 minuten!) circuleren nu al de wildste theorieën. Dat de groep nog een stel songs achter de hand houdt, bijvoorbeeld. Móét wel: de bestelnummers voor de download begonnen met 'TKOL1', wat erop wijst dat er nog een 'TKOL2' komt. Toch? En luidt de allerlaatste tekstregel van 'Separator' niet 'If you think this is over, then you're wrong'? Aha! En zijn die twee vinylplaten die bij de luxebox zitten geen klein beetje royaal voor acht nummers? Niet echt (twee per kant en afspelen op 45 toeren, zeer gebruikelijk in de dance), maar kom. Van ons mogen ze. Graag zelfs.
Uiteraardquote:Op woensdag 23 februari 2011 12:47 schreef Lips het volgende:
Volgens mij reageerde Norrage op de tracklist iets eerder, dat dat onzin is...
Maar ik kan het mis hebben
Ah oke.quote:Op woensdag 23 februari 2011 12:47 schreef Lips het volgende:
Volgens mij reageerde Norrage op de tracklist iets eerder, dat dat onzin is...
Maar ik kan het mis hebben
Ik wens je veel plezier.quote:Op woensdag 23 februari 2011 15:30 schreef kreuk050 het volgende:
Wat zijn de laatste 3 nummers heerlijkEn de eerste 5 zijn ook wel te doen
Ken verder alleen in Rainbows en OK Computer, rest van de cd's ook maar luisteren.
Hoe vet als je Radiohead ontdekt, heb je zeker nog jaren plezier van voordat je alles uit je hoofd kent
Haha dat wilde ik net posten. Dat zijn echt nummers die er veel beter doorkomen met koptelefoon. Gister ff afgespeel met koptelefoon en dan hoor je ineens tientallen 'bijgeluiden' wat ik met boxjes van de pc eerst niet eens gehoord had.quote:Op woensdag 23 februari 2011 13:12 schreef BoemBats het volgende:
Bloom en Feral klinken echt tien keer beter met een koptelefoon dan zonder.
Want?quote:Op woensdag 23 februari 2011 16:04 schreef OVchipkaart het volgende:
Komisch eigenlijk dat in rainbows zo hoog gewaardeerd wordt door zo veel mensen
Het is ook een geniaal album, dat stijltje rond House of Cards bevalt me wel.quote:Op woensdag 23 februari 2011 16:04 schreef OVchipkaart het volgende:
Komisch eigenlijk dat in rainbows zo hoog gewaardeerd wordt door zo veel mensen
Nouja ik vind dat nou niet meteen het speciaalste album van radiohead. Kan aan mij liggen maar ik vind kidA en OK computer veel meer tot de verbeelding spreken.quote:
Ik vind OK computer eigenlijk steeds minder worden naarmate ik hem vaker luister. In het begin vond ik hem erg goed, nu niet meer heel bijzonder.quote:Op woensdag 23 februari 2011 16:06 schreef OVchipkaart het volgende:
[..]
Nouja ik vind dat nou niet meteen het speciaalste album van radiohead. Kan aan mij liggen maar ik vind kidA en OK computer veel meer tot de verbeelding spreken.
Dat sowieso maar het valt me op hoe makkelijk er naar het nieuwste album geswitched word, het lijkt alsof er een hele generatie radiohead liefhebbers is opgestaan die het oude werk echt als een soort van andere periode zienquote:Op woensdag 23 februari 2011 16:08 schreef Felagund het volgende:
[..]
Ik vind OK computer eigenlijk steeds minder worden naarmate ik hem vaker luister. In het begin vond ik hem erg goed, nu niet meer heel bijzonder.
Het zal wel een kwestie van smaak zijn.
Bij mijn keuze voor favoriete album kijk ik niet naar het jaartal of de periode. Het gaat me erom hoe goed ik het album vind. Hail to the Thief was ook niet mijn favoriete album nadat het uitkwam en In Rainbows is ook niet meer het nieuwste album. Begrijp je opmerking dus niet helemaal.quote:Op woensdag 23 februari 2011 16:10 schreef OVchipkaart het volgende:
[..]
Dat sowieso maar het valt me op hoe makkelijk er naar het nieuwste album geswitched word, het lijkt alsof er een hele generatie radiohead liefhebbers is opgestaan die het oude werk echt als een soort van andere periode zien
Ik zal wel een oude lul worden maar voor mijn gevoel is 1997 nog niet zo lang geleden![]()
Zouden er in dit topic veel users van <20 zitten? Ik vraag het me af..quote:Op woensdag 23 februari 2011 16:10 schreef OVchipkaart het volgende:
Ik zal wel een oude lul worden maar voor mijn gevoel is 1997 nog niet zo lang geleden![]()
* Gitaarmat meldtquote:Op woensdag 23 februari 2011 16:16 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Zouden er in dit topic veel users van <20 zitten? Ik vraag het me af..
Toen OK Computer werd uitgebracht was ik net 10, toen vond ik het sowieso nog niet echt interessant.quote:Op woensdag 23 februari 2011 16:16 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
quote:1. Is there a hidden message in this song "Separator"? The song contains the lyrics: "If you think this is over then you are wrong" This is repeated 4 times in the song.
2. Is Separator what separates part 1 and part 2? Remember this song was originally titled "Mouse, Dog, Bird".
3. Why would they release a double vinyl album for 8 songs or 38 minutes worth of music? I know a lot of people have said that a 10" vinyl can only hold 3-4 songs max depending of course on the length.
4. The file was named "TKOL1", which leads you to think there might be a "TKOL2"
The King Of Limbs clocks is at 37:29 in length, which makes it their shortest album; but only by 4 minutes or so.
Hier meer.
Radiohead nummer competitie? leg uit.quote:Op woensdag 23 februari 2011 16:49 schreef Norrage het volgende:
Mijn lijstje dan:
1. Hail to the Thief
2. In Rainbows
3. Amnesiac
4. Kid A
5. The Bends
6. OK Computer
7. Pablo Honey
KOL zal denk ik net achter Kid A terecht komen en de top 3 vind ik eigenlijk redelijk gelijkwaardig. En straks is dat waarschijnlijk de top 4, van Kid A neemt snel toe in mijn waardering. Dat experimentele gitaar-rock genozel van the Bends, OK Computer en Pablo Honey heeft me werkelijk waar nog nooit kunnen boeien. Staan vooral wat losse nummers op die ik leuk vind, maar dan houdt het op.
En zo'n lijstje is stiekem natuurlijk onmogelijk te maken. Leuker zal zijn dat iemand even die Radiohead nummer competitie opstart
Werd ergens vorige topic genoemd toen iedereen een voor een filmpjes ging posten van de beste nummersquote:Op woensdag 23 februari 2011 16:52 schreef BoemBats het volgende:
[..]
Radiohead nummer competitie? leg uit.
Het begint wel steeds meer op Boards of Canada fandom te lijken...quote:
Sinds vandaag niet meerquote:Op woensdag 23 februari 2011 16:16 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Ik denk niet dat ze daar echt zin in hebben, zoals ze een hele tijd geleden al eens aangegeven hebben.quote:Op woensdag 23 februari 2011 17:07 schreef indiaantje89 het volgende:
Jammer dat ze die niet veel live doen. Zouden ze die opnemen in hun nieuwe tour? (als ze gaan touren)
Toch best jammer, ik ben een commercieele Radiohead luisteraar (nieuwste album doet me helaas ook niks). Dan is Creep wel de ultieme plaat. Maar goed ik denk dat Tom niet veel te maken heeft met mensen zoals ik. Het liefst zo niet commercieel mogelijk.quote:Op woensdag 23 februari 2011 17:09 schreef Gillingham het volgende:
[..]
Ik denk niet dat ze daar echt zin in hebben, zoals ze een hele tijd geleden al eens aangegeven hebben.
Met Creep is het eigenlijk allemaal begonnen en daarom luister ik er nog soms naar, maar er is zó veel beters dan Creep.quote:Op woensdag 23 februari 2011 17:07 schreef indiaantje89 het volgende:
Voor mij is nummer 1 toch echt Creep.
Jammer dat ze die niet veel live doen. Zouden ze die opnemen in hun nieuwe tour? (als ze gaan touren)
Wat is BoC fandom? Dat Radiohead steeds meer op Boards of Canada begint te lijken? Of dat wij, de fans, steeds meer op boc fans beginnen te lijken? En waarom is het erg?quote:Op woensdag 23 februari 2011 17:01 schreef Gillingham het volgende:
[..]
Het begint wel steeds meer op Boards of Canada fandom te lijken...
Ik doelde op het zoeken naar verborgen berichten, complottheorieën, tekens van releases enz. Het gaat mij bij beide bands om de muziek en niet zozeer om de bullshit er omheen (hoewel ik me er vast ook wel eens schuldig aan maak zo nu en dan).quote:Op woensdag 23 februari 2011 17:16 schreef Norrage het volgende:
[..]
Wat is BoC fandom? Dat Radiohead steeds meer op Boards of Canada begint te lijken? Of dat wij, de fans, steeds meer op boc fans beginnen te lijken? En waarom is het erg?
Ik snap best dat er fans zijn afgehaakt toen ze Kid A hadden gemaakt. Volgens mij zijn er tussen OK Computer en Kid A echt enorme veranderingen in de fanbase gekomenquote:Op woensdag 23 februari 2011 17:13 schreef BoemBats het volgende:
[..]
Met Creep is het eigenlijk allemaal begonnen en daarom luister ik er nog soms naar, maar er is zó veel beters dan Creep.
Ik ben erin meegegroeid.quote:Op woensdag 23 februari 2011 18:18 schreef BoerBert het volgende:
[..]
Ik snap best dat er fans zijn afgehaakt toen ze Kid A hadden gemaakt. Volgens mij zijn er tussen OK Computer en Kid A echt enorme veranderingen in de fanbase gekomen
Nee dat snap ik, ik vind het gewoon grappig omdat ik (maar dat is mijn mening) in rainbows nou niet bepaald een schokkende plaat vond.quote:Op woensdag 23 februari 2011 16:14 schreef Gillingham het volgende:
[..]
Bij mijn keuze voor favoriete album kijk ik niet naar het jaartal of de periode. Het gaat me erom hoe goed ik het album vind. Hail to the Thief was ook niet mijn favoriete album nadat het uitkwam en In Rainbows is ook niet meer het nieuwste album. Begrijp je opmerking dus niet helemaal.
Daarom is een afvalcompetitie wel leuk.quote:Op woensdag 23 februari 2011 19:17 schreef XcUZ_Me het volgende:
Ik vind het eigenlijk heel raar om te stemmen voor 'het beste nummer'. Smaken verschillen en wat jij mooi vindt, hoeft een ander toch niet mooi te vinden
.
ja het is gewoon telkens kiezen tussen 2 nummers, hoeft niet persee het mooiste nummer uit te komen maar geeft je gewoon eens de gelegenheid om op een andere manier naar de nummers te luisteren.quote:Op woensdag 23 februari 2011 19:17 schreef XcUZ_Me het volgende:
Ik vind het eigenlijk heel raar om te stemmen voor 'het beste nummer'. Smaken verschillen en wat jij mooi vindt, hoeft een ander toch niet mooi te vinden
.
quote:Op woensdag 23 februari 2011 19:22 schreef Xrenity het volgende:
http://video.foxnews.com/(...)-of-year-or-century/
Leek me vooral een goede grap om de nu toch wel weer zeer extreme hype?quote:Op woensdag 23 februari 2011 19:29 schreef Gillingham het volgende:
Dat is wel héél erg triest. Wat een vertoning.
Foxnews...
Maar niet van beide mannen, toch enkel van die linker?quote:Op woensdag 23 februari 2011 19:33 schreef Norrage het volgende:
[..]
Leek me vooral een goede grap om de nu toch wel weer zeer extreme hype?
quote:Op woensdag 23 februari 2011 19:15 schreef OVchipkaart het volgende:
hoppa: Beste radiohead nummer competitie. (Ronde I)
Wat? Je gaat nu pas naar deze band luisteren?quote:Op woensdag 23 februari 2011 21:05 schreef Gitaarmat het volgende:
Godver zeg waarom ga ik ook nou pas naar deze band luisteren.
In Rainbows
Ik ontdekte ze ook pas na In Rainbows, ik werd gek van al die Radiohead junkies die ze zo briljant vonden.quote:Op woensdag 23 februari 2011 23:02 schreef Norrage het volgende:
[..]
Wat? Je gaat nu pas naar deze band luisteren?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |