abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_93093954
De PVV heeft voor mij een schokkend streven.

Namelijk:
"Zo wil de partij artikel 1 van de Grondwet afschaffen, waarin staat dat iedereen in Nederland gelijk is en behandeld moet worden, en vervangen door een ander artikel waarin de joods-christelijke en humanistische traditie en cultuur van Nederland als dominante cultuur wordt vastgelegd. Tevens wil de partij een verbod op het preken in moskeeën in een andere dan de Nederlandse taal, en een verbod op uitbreiding van het aantal moskeeën in Nederland."

Het artikel omvat alles wat onder het onderstaande valt.
"Allen die zich in Nederland bevinden worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan."

De dingen die mogelijk zijn met het wegvallen van dit artikel doen me denken aan de ergste dingen uit de geschiedenis.

Ik vind dat we voor ieder artiekel moeten strijden uit de grondwet. Ieder artikel moet behouden blijven vind ik. Als we de grondwet hadden gerespecteerd in de laatste 20 jaar, dan was het niet zover gekomen in Nederland dat populistische partijen aan de grondwet willen sleutelen.
  maandag 21 februari 2011 @ 11:01:49 #2
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_93093992
ik ben blij dat jij VVD stemt en daarmee dus deze mafketel steunt in het realiseren van zijn plannen.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  maandag 21 februari 2011 @ 11:02:28 #3
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_93094006
quote:
14s.gif Op maandag 21 februari 2011 11:01 schreef ethiraseth het volgende:
ik ben blij dat jij VVD stemt en daarmee dus deze mafketel steunt in het realiseren van zijn plannen.
Alsof de VVD er in meegaat om de grondwet aan te passen :')
pi_93094016
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 11:02 schreef kwiwi het volgende:

Alsof de VVD er in meegaat om de grondwet aan te passen :')
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_93094360
quote:
2s.gif Op maandag 21 februari 2011 11:00 schreef bart2009 het volgende:

Namelijk:
"Zo wil de partij artikel 1 van de Grondwet afschaffen, waarin staat dat iedereen in Nederland gelijk is en behandeld moet worden, en vervangen door een ander artikel waarin de joods-christelijke en humanistische traditie en cultuur van Nederland als dominante cultuur wordt vastgelegd. Tevens wil de partij een verbod op het preken in moskeeën in een andere dan de Nederlandse taal, en een verbod op uitbreiding van het aantal moskeeën in Nederland."

"Allen die zich in Nederland bevinden worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan."

De dingen die mogelijk zijn met het wegvallen van dit artikel doen me denken aan de ergste dingen uit de geschiedenis.

Ik vind dat we voor ieder artiekel moeten strijden uit de grondwet. Ieder artikel moet behouden blijven vind ik. Als we de grondwet hadden gerespecteerd in de laatste 20 jaar, dan was het niet zover gekomen in Nederland dat populistische partijen aan de grondwet willen sleutelen.
Los van wat de pvv voorstelt.
Van mij mag de grondwet best worden aangepast. De grondwet heeft in NL nauwelijks een functie. En laten we eerlijk zijn, je mag in NL discrimineren. Iemand mag vanuit zijn geloofsovertuiging homo's discrimineren, mensen weigeren omdat ze een andere godsdienst hebben en zelfs het rijk discrimineer door bepaalde groepen juist wel of juist niet (of minder snel) aan te nemen.
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
Let us leave, no trace of tears upon our dead faces
pi_93094557
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 11:14 schreef ArcticBlizzard het volgende:

[..]

Van mij mag de grondwet best worden aangepast. De grondwet heeft in NL nauwelijks een functie. En laten we eerlijk zijn, je mag in NL discrimineren. Iemand mag vanuit zijn geloofsovertuiging homo's discrimineren, mensen weigeren omdat ze een andere godsdienst hebben en zelfs het rijk discrimineer door bepaalde groepen juist wel of juist niet (of minder snel) aan te nemen.
Maar 1 dingetje tegen Wilders of de PVV zeggen mag dan weer niet.Dan ben je hem aan het demoniseren.
pi_93094631
quote:

[..]

Je kunt de grondwet naar mijn mening helemaal niet aanpassen omdat het de funderiung is voor alle andere wetten in Nederland. Weet jij welke wet op welke grondwet is gefundeerd?

Je kunt niet de fundering ondcer wetten weghalen, want dan vallen de wetten, die gefundeerd zijn op dat artikel, ook voor het hoogste gerecht. Dacht ik zo.
  maandag 21 februari 2011 @ 11:25:19 #8
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_93094694
Wilders heeft zo'n grondwet nodig voor zijn zelfvertrouwen? :')
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  maandag 21 februari 2011 @ 11:26:44 #9
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_93094740
quote:

[..]

Van mij mag de grondwet best worden aangepast. De grondwet heeft in NL nauwelijks een functie.
Gelukkig worden alle wetten die daaronder geschaard worden getoetst aan de grondwet. Noob.
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_93094772
artikel 1 is al helemaal niks, in nederland wordt je niet gelijk behandeld, nooit geweest ook, staat er wel mooi, maar neem nu het koningshuis bijvoorbeeld.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  maandag 21 februari 2011 @ 11:30:05 #11
321497 Rechtse_Hippie
En nog zwart ook.
pi_93094831
Goed idee van de PVV. Artikel 1 is een onzinnige en achterhaalde wet. Denk je niet dat een allochtoon/vrouw/homo/autochtoon/man/hetero liever van te voren weet waar hij/zij aan toe is en dus niet hoeft te solliciteren/uitgaan/winkelen op een plek waar hij/zij niet welkom is? Ook wordt er al vaak zat onverhuld gediscrimineerd. Vooral door de overheid.
  maandag 21 februari 2011 @ 11:40:53 #12
12888 Skull-splitter
pi_93095161
quote:
7s.gif Op maandag 21 februari 2011 11:25 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Wilders heeft zo'n grondwet nodig voor zijn zelfvertrouwen? :')
"Oh Geert, wat heb je een harde grondwet O+"

quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 11:27 schreef longinus het volgende:
artikel 1 is al helemaal niks, in nederland wordt je niet gelijk behandeld, nooit geweest ook, staat er wel mooi, maar neem nu het koningshuis bijvoorbeeld.
Koningshuis bestaat dan ook niet uit burgers.
  maandag 21 februari 2011 @ 11:44:08 #13
pi_93095269
quote:
10s.gif Op maandag 21 februari 2011 11:40 schreef Skull-splitter het volgende:

[..]

"Oh Geert, wat heb je een harde grondwet O+"

_O- you kill me! _O-
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_93095558
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 11:27 schreef longinus het volgende:
Maar mogelijke gevolgen zoals het uitzetten van 1 miljoen Nederlanders met een bepaald geloof verontrust je niet?
pi_93095583
quote:
13s.gif Op maandag 21 februari 2011 11:26 schreef Skull-splitter het volgende:

[..]

Gelukkig worden alle wetten die daaronder geschaard worden getoetst aan de grondwet. Noob.
Je mag niet eens aan de grondwet toetsen....................

Edit: NOOB
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
  maandag 21 februari 2011 @ 11:54:54 #16
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_93095621
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 11:53 schreef ArcticBlizzard het volgende:

[..]

Je mag niet eens aan de grondwet toetsen....................
Groenlinks wilde dat weer invoeren, maar een meerderheid was tegen. :')
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_93095652
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 11:54 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Die Femke Halsema heeft toch een onderzoek naar de grondwetten gedaan?
pi_93095684
quote:

[..]

Wanneer wilde GL dat dan?
pi_93095686
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 11:23 schreef bart2009 het volgende:

[..]

Je kunt de grondwet naar mijn mening helemaal niet aanpassen omdat het de funderiung is voor alle andere wetten in Nederland. Weet jij welke wet op welke grondwet is gefundeerd?

Je kunt niet de fundering ondcer wetten weghalen, want dan vallen de wetten, die gefundeerd zijn op dat artikel, ook voor het hoogste gerecht. Dacht ik zo.
Je moet de GW meer zien als regels die wij in acht zouden moeten nemen ipv wetten. Ik mag dan ook hopen dat de wetten niet de GW als fundatie hebben maar de publieke opinie.
  maandag 21 februari 2011 @ 11:58:16 #20
105095 ElectricEye
Je Maintiendrai
pi_93095749
quote:
de christelijk-humanistische traditie en cultuur van Nederland als dominante cultuur wordt vastgelegd. Tevens wil de partij een verbod op het preken in moskeeën in een andere dan de Nederlandse taal, en een verbod op uitbreiding van het aantal mega-moskeeën en/of gebouwen in Arabische bouwstijl in Nederland."
Zo ben ik het er wel mee eens.
Sic transit gloria mundi
--- --- --- --- --- --- ---
I drink, therefore I am!
pi_93095752
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 11:56 schreef ArcticBlizzard het volgende:

[..]

Je moet de GW meer zien als regels die wij in acht zouden moeten nemen ipv wetten. Ik mag dan ook hopen dat de wetten niet de GW als fundatie hebben maar de publieke opinie.
Als het toch niets voorstelt dan hoeft meneer Wilders het toch niet aan te passen? Dan is het net alsof je niets aanpast.

Dat is toch al zo. O-)
  maandag 21 februari 2011 @ 12:03:27 #22
241330 A-mineur
Zware akkoorden.
pi_93095938
quote:

Namelijk:

Nee mensen willen hier aan sleutelen omdat een bepaald achterlijk deel van het allochtone volk geen respect heeft voor alles wat maar met Nederland te maken heeft. Maar wel goedkoop/gratis in Nederland willen wonen.

De meeste PVV'ers snappen wel het verschil tussen Achmed die een groentenwinkel heeft en een scooterklootzakje. Het probleem is dat sommige tokkies die ook PVV stemmen, dit niet begrijpen.
To doom or not to doom
  maandag 21 februari 2011 @ 12:06:48 #23
12888 Skull-splitter
pi_93096040
quote:

[..]

quote:
De Grondwet is de hoogste wet van een land. Het zou dus logisch zijn als een wet die in strijd is met de Grondwet nietig ofwel ongeldig verklaard kan worden. De rechter zou zo'n wet dan kunnen toetsen aan de Grondwet. Anders dan in bijvoorbeeld de Verenigde Staten of de Duitse Bondsrepubliek heeft Nederland een dergelijk toetsingsrecht nooit gekend.[2] Dit omdat men meent dat daarmee het risico bestaat dat de rechter op de stoel van de wetgever gaat zitten, met andere woorden, dat de democratische verkozen Tweede Kamer haar plaats als hoogste wetgevend orgaan verliest. Nederland en Finland zijn de enige twee landen in de EU waar deze toetsing nog verboden is. Er zijn steeds meer voorstanders van opheffing van dit verbod. Een Nederlandse rechter kan wél wetten aan door Nederland ondertekende verdragen toetsen. Tevens kunnen materiële wetten die geen formele wetten zijn -plaatselijke en provinciale verordeningen, maar ook algemene maatregelen van bestuur (AMvB's)- aan de grondwet worden getoetst. Dit laatste omdat verordeningen en AMvB's geen wetten in formele zin zijn, en het rechterlijk toetsingsverbod alleen het toetsen van wetten in formele zin aan de grondwet verbiedt.
Op 2 december 2008 is het Wetsvoorstel-Halsema aangenomen door de Eerste Kamer, met een zeer kleine meerderheid. Er zijn 37 stemmen voor uitgesproken en 36 stemmen tegen[3]
Het Kabinet Balkenende IV adviseerde de senatoren tegen te stemmen. "De voordelen van de grondwetswijziging wegen niet op tegen de nadelen, stelde minister van Binnenlandse Zaken Guusje ter Horst in het debat over het wetsvoorstel.
Aanvankelijk leek het voorstel bij de stemming te zullen stranden, omdat de PvdA-fractie had aangekondigd geen fractiediscipline te zullen toepassen. Eerste Kamerlid Peter Rehwinkel (PvdA), zelf een verklaard voorstander van het voorstel, kon niet instaan voor het stemgedrag van enkele van zijn fractiegenoten, maar hij bleek hen toch te hebben overgehaald allemaal voor het wetsvoorstel te stemmen.[4]
Het Wetsvoorstel Halsema behelst de bevoegdheid voor de rechter wetten (in formele zin) beperkt te toetsen aan de grondwet. Wetten in formele zin kunnen na invoering worden getoetst aan de artikelen: 1 - 23, 54, 56, 99, 113, 114, 121, 129. Het blijft onmogelijk om wetten in formele zin aan de overige artikelen van de grondwet te toetsen.
pi_93096056
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 12:03 schreef A-mineur het volgende:

[..]

Nee mensen willen hier aan sleutelen omdat een bepaald achterlijk deel van het allochtone volk geen respect heeft voor alles wat maar met Nederland te maken heeft. Maar wel goedkoop/gratis in Nederland willen wonen.

De meeste PVV'ers snappen wel het verschil tussen Achmed die een groentenwinkel heeft en een scooterklootzakje. Het probleem is dat sommige tokkies die ook PVV stemmen, dit niet begrijpen.
Dat snap ik wel ja, maar de uitspraken van Dhr. Wilders lokken het uit dat tokkie het niet begrijpt. We zijn niet allemaal zelfstandig hoogopgeleide mensen in Nederland. Je hebt als politicus ook rekening te houden met tokikie en co.
pi_93096083
De bedoeling van de grondwet is dan ook niet het beschermen van burger vs burger relatie maar burger vs overheid.
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 11:58 schreef bart2009 het volgende:

[..]

Als het toch niets voorstelt dan hoeft meneer Wilders het toch niet aan te passen? Dan is het net alsof je niets aanpast.

Dat is toch al zo. O-)
Hij zal het waarschijnlijk willen doen vanwege de symbolische waarde ivm zijn 'kruistocht tegen de islamisering van NL'.
  maandag 21 februari 2011 @ 12:13:29 #26
241330 A-mineur
Zware akkoorden.
pi_93096224
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 12:07 schreef bart2009 het volgende:

[..]

Dat snap ik wel ja, maar de uitspraken van Dhr. Wilders lokken het uit dat tokkie het niet begrijpt. We zijn niet allemaal zelfstandig hoogopgeleide mensen in Nederland. Je hebt als politicus ook rekening te houden met tokikie en co.
Deels mee eens. Ik vind de uitspraken Dhr. Wilders niet zo schokkend. Wat mij het meest stoort aan de PVV (als PVV stemmer) is dat er voor de rest weinig fatsoenlijk volk binnen de PVV zit. Op een paar na zoals Bosma. Een hoop van hen vind ik van die schreeuwerds, maar krijgen ze een vraag terug dan zijn ze stil.

Toch vind ik wel dat ome Geert duidelijk communiceert naar de burger wat hij voor zich ziet. Als je wel eens debatten kijkt van o.a. het CDA merk je vaak dat er een hoop wordt gelult maar uiteindelijk geen mening of duidelijk antwoordt. Dat soort types willen mensen gewoon niet meer. Ze willen gewoon duidelijk voorgeschoteld krijgen wat ze in gedachten hebben met Nederland, en in die zin vind ik dat wel duidelijk van Geert.
To doom or not to doom
pi_93096371
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 12:13 schreef A-mineur het volgende:

[..]

Deels mee eens. Ik vind de uitspraken Dhr. Wilders niet zo schokkend. Wat mij het meest stoort aan de PVV (als PVV stemmer) is dat er voor de rest weinig fatsoenlijk volk binnen de PVV zit. Op een paar na zoals Bosma. Een hoop van hen vind ik van die schreeuwerds, maar krijgen ze een vraag terug dan zijn ze stil.

Toch vind ik wel dat ome Geert duidelijk communiceert naar de burger wat hij voor zich ziet. Als je wel eens debatten kijkt van o.a. het CDA merk je vaak dat er een hoop wordt gelult maar uiteindelijk geen mening of duidelijk antwoordt. Dat soort types willen mensen gewoon niet meer. Ze willen gewoon duidelijk voorgeschoteld krijgen wat ze in gedachten hebben met Nederland, en in die zin vind ik dat wel duidelijk van Geert.
Daar heb je wel gelijk in. Je ziet dan ook dat sommige mensen de maatschappij aan het opdelen zijn in twee delen. Voor of tegen de Islam.

In mijn ogen is het geen oorlog met de Islam. Ik stem gewoon op de VVD en hoop dat de Islamitische Nederlander toch nog zijn weg vind in Nederland.

Verder hoop ik dat wetten toch in de toekomst getoetst worden aan de grondwet zoals dat in America en Duitsland gebeurt.

In de praktijk is dat wel mogelijk maar dan moet er een cultuuromslag komen in Nederland.
  maandag 21 februari 2011 @ 12:20:26 #28
pi_93096428
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 12:18 schreef bart2009 het volgende:

[..]

Daar heb je wel gelijk in. Je ziet dan ook dat sommige mensen de maatschappij aan het opdelen zijn in twee delen. Voor of tegen de Islam.

Ouderwetsche verdeel-en-heers politiek. Nothing new.
pi_93096833
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 11:20 schreef bart2009 het volgende:

[..]

Maar 1 dingetje tegen Wilders of de PVV zeggen mag dan weer
niet.Dan ben je hem aan het demoniseren.
Bron?
pi_93096964
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 12:32 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Bron?
Laat ik het anders zeggen. Als ik de rare naar vervolging van Islam riekende uitspraken van Wilders op een rijtje zet, en ik brij er een verhaaltje omheen.
Ik denk dat er dan in 1 seconde een beveiliger van Wilders op de stoep staat om me te zeggen dat ik een politicus aanval en dat ik opgesloten dien te worden.

En dat demoniseren heb ik op de tv gehoord of zo.
pi_93097080
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 12:35 schreef bart2009 het volgende:

[..]

Laat ik het anders zeggen. Als ik de rare naar vervolging van Islam riekende uitspraken van Wilders op een rijtje zet, en ik brij er een verhaaltje omheen.
Ik denk dat er dan in 1 seconde een beveiliger van Wilders op de stoep staat om me te zeggen dat ik een politicus aanval en dat ik opgesloten dien te worden.

Wat een onzin. Zolang jij niet bedreigt zal het aan zijn reet roesten wat je roept maar dat gaat voor elke politicus op.
  maandag 21 februari 2011 @ 12:49:02 #32
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_93097464
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 11:20 schreef bart2009 het volgende:

[..]

Maar 1 dingetje tegen Wilders of de PVV zeggen mag dan weer niet.Dan ben je hem aan het demoniseren.
:{w en de 1.5 miljoen stemmers volgens hem
  maandag 21 februari 2011 @ 12:51:13 #33
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_93097545
quote:
5s.gif Op maandag 21 februari 2011 12:06 schreef Skull-splitter het volgende:

[..]

[..]

En nu de tweede lezing nog. Dan moet het wetsvoorstel met tweederde meerderheid door Tweede en Eerste Kamer.
pi_93098945
quote:
Een ander artikel waarin de joods-christelijke en humanistische traditie en cultuur van Nederland als dominante cultuur wordt vastgelegd. Tevens wil de partij een verbod op het preken in moskeeën in een andere dan de Nederlandse taal, en een verbod op uitbreiding van het aantal moskeeën in Nederland
quote:
Ik begrijp niet zo goed wat er mis is met het voorstel van Wilders, hij wil inderdaad een artikel waarin de joods-christelijke humanistische traditie en cultuur van Nederland als dominante cultuur wordt vastgelegd. Even voor de duidelijk, dat is vooralsnog altijd zo geweest dus je zal nauwelijks verschil merken als dat artikel er komt. Verder zou ik me eerst even goed verdiepen in andere culturen en ook eens kijken hoe die culturen omgaan met bijvoorbeeld vrouwen, homo's, anders denkende of mensen met een andere (of geen) religie. Het is een zegen voor Nederland als we onze huidige cultuur kunnen behouden.
Het belangrijkste punt is dat Wilders niet heeft gezegd dat andere culturen niet mogen in Nederland of dat die mensen anders (ongelijk) behandeld moeten worden dan de ''aanhangers' van de dominante cultuur.

Verder, de laatste twee punten hebben niets te maken met artikel 1 van de grondwet. Het feit dat er vrijheid van godsdienst is betekent niet dat je elke dag een kerk, moskee, synagoge of mandir mag/moet bouwen. Daar zijn grenzen aan en Wilders vind kennelijk dat die grens is bereikt, daar kunnen we van mening over verschillen natuurlijk, maar het is niet in strijd met artikel 1 van de grondwet. Anders zou het zijn, als Wilders alle bestaande moskeeën zou willen sluiten of afbreken.

Verder vind ik ook dat in Nederland gewoon Nederlands gesproken moet worden, dat is wat mij betreft de basis van een succesvolle multiculturele samenleving (of je er nou voorstander van bent of niet), zeker als het gaat om het begrijpen van elkaars cultuur en religie. Dus ik vind het niet meer dan normaal dat in moskeeën in Nederland (die soms ook op Nederlands overheidsgeld kunnen rekenen) er gewoon Nederlands gepredikt/gesproken wordt.
Maar of je nou wel of niet vindt dat dit moet, het heeft weinig te maken met artikel 1 van de grondwet.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
  maandag 21 februari 2011 @ 13:35:19 #35
321497 Rechtse_Hippie
En nog zwart ook.
pi_93099346
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 12:38 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Wat een onzin. Zolang jij niet bedreigt zal het aan zijn reet roesten wat je roept maar dat gaat voor elke politicus op.
Kom op je kan niet eens een niet serieus liedje over Wilders maken zonder vervolgd te worden.
  maandag 21 februari 2011 @ 13:41:19 #36
321497 Rechtse_Hippie
En nog zwart ook.
pi_93099571
Trouwens het lijkt me wel belangrijk dat we beseffen dat als artikel 1 wordt afgeschaft dit niet alleen inhoudt dat moslims gediscrimineerd mogen worden. Ook homo's, vrouwen en autochtonen zullen gediscrimineerd mogen worden en ik ben hier voor. Ik vraag me alleen af of Wilders dat ook is.
  maandag 21 februari 2011 @ 13:42:52 #37
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_93099636
Het is (zoals meestal bij Wilders) een volstrekt inhoudsloos voorstel, dat lekker bekt voor zijn achterban maar feitelijk geen bal veranderd. De Joods/Christelijke cultuur (whatever the hell that may be) is al de dominante cultuur in Nederland. Dat verankeren in de grondwet voegt niets toe en verandert niets.

En als die "tsunami van islamisering" er ooit echt komt, stemmen de moslims vanzelf wel op een partij die de grondwet wil wijzigen om die onzin van Geert er weer uit te gooien
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_93103566
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 13:35 schreef Rechtse_Hippie het volgende:

[..]

Kom op je kan niet eens een niet serieus liedje over Wilders maken zonder vervolgd te worden.
Tuurlijk kan je dat wel, het is nergens en door niemand verboden in geen enkele wet.

Dat je aangeklaagd kan worden voor smaad of belediging is heel wat anders dan niet mogen. Daar hebben we rechters voor die beslissen wat door de beugel kan.

Democratie werkt twee kanten op, jij kan hem ook aanklagen als je beledigd voelt.
  maandag 21 februari 2011 @ 15:12:38 #39
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_93103716
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 13:25 schreef Shreyas het volgende:

[..]

[..]

Ik begrijp niet zo goed wat er mis is met het voorstel van Wilders, hij wil inderdaad een artikel waarin de joods-christelijke humanistische traditie en cultuur van Nederland als dominante cultuur wordt vastgelegd. Even voor de duidelijk, dat is vooralsnog altijd zo geweest dus je zal nauwelijks verschil merken als dat artikel er komt. Verder zou ik me eerst even goed verdiepen in andere culturen en ook eens kijken hoe die culturen omgaan met bijvoorbeeld vrouwen, homo's, anders denkende of mensen met een andere (of geen) religie. Het is een zegen voor Nederland als we onze huidige cultuur kunnen behouden.
Het belangrijkste punt is dat Wilders niet heeft gezegd dat andere culturen niet mogen in Nederland of dat die mensen anders (ongelijk) behandeld moeten worden dan de ''aanhangers' van de dominante cultuur.

Verder, de laatste twee punten hebben niets te maken met artikel 1 van de grondwet. Het feit dat er vrijheid van godsdienst is betekent niet dat je elke dag een kerk, moskee, synagoge of mandir mag/moet bouwen. Daar zijn grenzen aan en Wilders vind kennelijk dat die grens is bereikt, daar kunnen we van mening over verschillen natuurlijk, maar het is niet in strijd met artikel 1 van de grondwet. Anders zou het zijn, als Wilders alle bestaande moskeeën zou willen sluiten of afbreken.

Verder vind ik ook dat in Nederland gewoon Nederlands gesproken moet worden, dat is wat mij betreft de basis van een succesvolle multiculturele samenleving (of je er nou voorstander van bent of niet), zeker als het gaat om het begrijpen van elkaars cultuur en religie. Dus ik vind het niet meer dan normaal dat in moskeeën in Nederland (die soms ook op Nederlands overheidsgeld kunnen rekenen) er gewoon Nederlands gepredikt/gesproken wordt.
Maar of je nou wel of niet vindt dat dit moet, het heeft weinig te maken met artikel 1 van de grondwet.
Natuurlijk heeft dat te maken met artikel 1 van de grondwet. Dat artikel waarborgt gelijkheid voor iedereen, en vaststellen dat de Nederlandse cultuur joods-christelijk is stelt duidelijk een cultuur voorop.
  maandag 21 februari 2011 @ 15:14:04 #40
321497 Rechtse_Hippie
En nog zwart ook.
pi_93103784
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 15:09 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Tuurlijk kan je dat wel, het is nergens en door niemand verboden in geen enkele wet.

Dat je aangeklaagd kan worden voor smaad of belediging is heel wat anders dan niet mogen. Daar hebben we rechters voor die beslissen wat door de beugel kan.

Democratie werkt twee kanten op, jij kan hem ook aanklagen als je beledigd voelt.
Je kan dus geen niet serieus liedje maken over hem zonder vervolgd te worden. Ik heb nergens gezegd dat je schuldig verklaard wordt. Het ging me namelijk om de opmerking "het zal hem aan zijn reet roesten". Wilders grijpt elke kans aan om te janken, zoals bijvoorbeeld wanneer hij aangeklaagd wordt. Dat toont namelijk aan hoe failliet de rechtstaat is. Politici mogen namelijk niet aangeklaagd worden, rappers, kunstenaars en grappenmakers daarentegen wel.
pi_93104818
quote:
14s.gif Op maandag 21 februari 2011 11:01 schreef ethiraseth het volgende:
:|W
Samen moeten we het doen. Zolang rechts maar de boel aanstuurt.
  maandag 21 februari 2011 @ 16:33:42 #42
241330 A-mineur
Zware akkoorden.
pi_93107472
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 12:35 schreef bart2009 het volgende:

[..]

Dat valt wel mee. Van Dhr. Wilders mag je zowat alles zeggen wat je wil. Wat mij wel misselijk maakt zijn die smerige linkse cartoons, waar ome Geert in verband wordt gebracht met concentratiekampen en dergelijken. Dit is geen mening meer, dit is gewoon smaad.
To doom or not to doom
pi_93107855
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 16:33 schreef A-mineur het volgende:

[..]

Dat valt wel mee. Van Dhr. Wilders mag je zowat alles zeggen wat je wil. Wat mij wel misselijk maakt zijn die smerige linkse cartoons, waar ome Geert in verband wordt gebracht met concentratiekampen en dergelijken. Dit is geen mening meer, dit is gewoon smaad.
Dat komt natuurlijk wel door zijn rare vergelijking tussen het Duitse boek van Hitler en de Koran. Hoe noem je die opmerking dan?
pi_93107864
Onderdeel van Wilders ideale staat. Een staat waar hij het bepaalt. Want hij is immers degene die de waarheid in bezit heeft.
Op woensdag 24 augustus 2011 16:41 schreef von_Preussen het volgende:
"Ook al deel ik z'n politiek maatschappelijke visie niet, maar ik vind Zolcon een koning. Waarom? Gewoon, omdat hij WO'er is. _O_ "
pi_93108118
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 16:41 schreef Zolcon het volgende:
Onderdeel van Wilders ideale staat. Een staat waar hij het bepaalt. Want hij is immers degene die de waarheid in bezit heeft.
Wilders is natuurlijk wel voor een totalitaire staat waarin de Moslims onderdrukt worden. Daarom moet dat artikel 1 van de grondwet veranderen voor zijn ideale staat, denk ik.
pi_93108312
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 16:41 schreef Zolcon het volgende:
Maar ieder geloof of politieke ideologie heeft naar eigen mening 'de waarheid'. Wilders strijd voor onderdrukking van de Islam.

Het verschil tussen een democratie en een totalitaire staat is: een totalitaire staat onderdrukt.
pi_93108598
Als mensen hun waarheid als de enige geldende waarheid zien dan wordt het gevaarlijk. Discussies hebben dan geen zin.
Op woensdag 24 augustus 2011 16:41 schreef von_Preussen het volgende:
"Ook al deel ik z'n politiek maatschappelijke visie niet, maar ik vind Zolcon een koning. Waarom? Gewoon, omdat hij WO'er is. _O_ "
pi_93108674
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 16:54 schreef Zolcon het volgende:
Als mensen hun waarheid als de enige geldende waarheid zien dan wordt het gevaarlijk. Discussies hebben dan geen zin.
Weten dat je de waarheid hebt en geinteresseerd naar anderen luisteren en proberen te leren van anderen maakt dat sommige geloven en politieke ideologien niet gevaarlijk zijn. Respect naar andersdenkenden speelt daar een cruciale rol in.
pi_93109308
quote:
Het artikel is redelijk recent, het is dus niet zo dat met het ontstaan van dit artikel de beschaving in Nederland is begonnen. Daarnaast kunnen ook de ergste dingen uit de geschiedenis gebeuren met zo'n artikel, wetten worden verder ook niet getoetst aan de grondwet, dus wat heeft dit artikel nou concreet voor nut? Los daarvan wordt het artikel vaak uitgelegd als een verbod op discriminatie tussen burgers onderling, wat nou niet echt het idee achter een grondwet is.

Ondanks dit artikel discrimineert de overheid nog steeds vaak genoeg, denk maar aan positieve discriminatie, dus partijen als de PvdA en GL hebben ook lak aan dit artikel als het hun even uitkomt.

quote:
Dat populistische partijen mogen bestaan en dat ze aan de grondwet mogen sleutelen is geregeld in...de grondwet. Daarnaast is vrijwel elke partij wel voor bepaalde wijzigingen in de grondwet, van GL tot de PVV en van D66 tot de SGP.
pi_93109417
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 17:11 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Het artikel is redelijk recent, het is dus niet zo dat met het ontstaan van dit artikel de beschaving in Nederland is begonnen.
Maar het is wel onderdeel van beschaaft Nederland?
pi_93109433

[ Bericht 100% gewijzigd door bart2009 op 21-02-2011 17:14:35 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')