Dank je voor de reactie.quote:Op zaterdag 26 februari 2011 01:09 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Heej Gray, echt leuk dat je het wilt proberen! Omdat meditatie zo essentieel is, echt onmisbaar, post ik hier eventjes een soort generale post.
MEDITATIE
Er zijn velen technieken. Dat is in het begin verwarrend, dus ik zou me daar niet door laten afleiden. Want ze komen op hetzelfde neer, soms is de ene wat effectiever dan de ander, maar laat je niet afleiden door mensen die zeggen dat hun manier superieur is. Voor ieder anders. Maar bij alle technieken gaat het erom dat je focust op 1 ding. Ik zou gewoon de ademmeditatie proberen of een metta-meditatie (google zelf maar eventjes). De resultaten zijn idem: Rust (al is het maar een beetje) en een liefdelijk gevoel. Probeer te kijken of je een wat rust kan vinden in meditatie. Nooit boos op jezelf worden als het niet lukt. Slechte meditatie bestaat niet, ookal denk je soms van wel. Maar je leert altijd wat. Bij elke zitting weer iets.
De geleide meditaties hier hebben mij ontzettend veel geholpen. Deze toffe peer Brahmavamso benadert het niet als "zitten en je mond houden", nee hij geeft echt directe tips en dingetjes die je kunt doen. Het moet geen strijd zijn. Wat gebeurt, gebeurt. Moet je hoesten middenin een meditatiezaal, dan moet je dat vooral doen, zegt hij.![]()
Zitmeditatie is wel essentieel denk ik, maar je kunt daarnaast best heel de dag door mediteren, heel de dag aandachtig te zijn wat je doet. Lopen, de afwas, etc. Laat het gebeuren. En elk moment dat je de mogelijkheid hebt (bijvoorbeeld in de trein) even (al is het maar een minuutje) ogen dicht en gewoon luisteren wat er gebeurd zonder te oordelen.
Ik heb een 'geheime' tactiek.Ik let niet op tijd. Tijd is niet belangrijk. Rust, dat is belangrijk! Beter 1 seconde rust dan 2 uur strijd. Als je een bepaald doel qua tijd gaat stellen is dat vervelend, want je zult heel de tijd gaan denken "wanneer is het klaar, wanneer mag ik hier weg?". Soms stel ik wel een doel, maar wat vaak ook mijn tactiek is: Ik ga zitten, mediteer. Zodra ik de neiging krijg om te stoppen, stop ik niet, maar ga ik nog 1 keer de rust vinden. Of dit herhaal ik een paar keer als onrust weer terugkom. Maar pas dan langzaam keer ik terug, op het moment dat ik eigenlijk niet echt wilt omdat ik zo lekker zit. Dan sta ik er even bij stil hoe de meditatie was (wat wel of niet werkte, dan leer ik weer iets voor de volgende keer)
Je gaat van alles interessants tegenkomen, ik waarschuw je nu alvast. Schijnbaar onstopbare gedachtes, dan slaap, onrust, soms zelfs angst. Maar daarvoor terug krijg je rust en geluk. En kennis, de belangrijkste kennis die je ooit kunt hebben. Want hoe tof is het om de wereld van de geest te onderzoeken?
Erover lezen is niet half zo interessant. Soms denk ik ook: "Ja, mijn geest is vandaag chaotisch, wat tof!". Maak vrienden met je geest. Doe voor de meditatie eens alsof je hem omarmt, knuffelt. Wat hij ook doet, samen komen jullie er wel doorheen!
Als je een groepje kan vinden waarin je kunt mediteren zou ik dat zeker aanraden. In het begin is het misschien wat eng, maar het helpt echt. Misschien kunnen we met meerdere mensen uit dit topic eens samenkomen? Wie interesse of vragen heeft kan altijd PM-en.![]()
Meditatie is absoluut dé tool om je geluk te verhogen. Het werkt echt, ik beloof hetHet is wetenschappelijk bewezen, zelfs (zie OP). Nou, gun jezelf dat geluk, of niet?
Tsja, meditatie. Ik kan er uren over praten, ik vind het echt fascinerend. Maar het beste is dat ik nu stop en dat jullie het ook eens proberen.![]()
Luister hier eens naar, een geweldige introductie: http://media.bswa.org/meditation/Brahmavamso_2011_02_20.mp3
Je hoeft de drie kwartier de eerste keer niet vol te houden, het zou erg knap zijn als je dat wel voor elkaar krijgt.
Rijst![]()
Ik wil hier nog wel het een en ander over zeggen, zoals ik het zie.quote:Op donderdag 24 februari 2011 20:30 schreef quirigua het volgende:
[..]
[5] **
Nog iets : wie weet iets te zeggen over het verschil in opvatting tussen Steiner (antroposofie) en de boeddhistische leren (ik zet "leer" express in meervoud, er zijn zoveel "leren", ik bedoel verschillen in details) ? En dan vooral over de begrippen "ik" en "zelf".
quote:Op zaterdag 26 februari 2011 16:27 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Neen hoor , ze zeggen beiden hetzelfde maar op een andere manier. Een zelfbewust ego is een ego dat weet of zich bewust is geworden dat er geen Zelf is. Een ego die de werkelijkheid van het Zelf niet kent door ervaring, is een onbewust ego. Men noemt zulke ego's ook wel slapenden of levende doden. Zulke ego's zijn slaven van het denken in emoties. Het zijn de onvrije wezens omdat zij nog gebonden of gehecht zijn aan behoeftes van allerlei aard.quote:Op het eerste gezicht liggen de boeddhistische visie en die van Steiner hier ver uit elkaar.
Boeddha zegt namelijk dat er geen Zelf is, terwijl Steiner sterk de nadruk legt op de rol van een zelfbewust Ego.
wat bedoel je hiermee? Wat blijft niet over in een volgende incarnatie?quote:Een sterk materialistisch Ego bijvoorbeeld: daarvan zal in een volgende incarnatie zo goed als niets overblijven,
Hmm ja, maar dat loskomen van reïncarnatie heeft de mens niet volledig in eigen hand. En tot zolang is het altijd goed om aandachtig te zijn voor de gevolgen van handelen en denken. En dat kan je enkel doen door met je hele aandacht in het hier en nu te verblijvenquote:Ook wil ik nog wel even benadrukken dat mijns inziens het doel van een mens dient te zijn los te komen van stofgebondenheid en incarnaties, en niet het nastreven van een zo goed mogelijke volgende incarnatie.
De beste ideeën komen als je ze niet verwacht. Een Eureka momentje als het ware. Veel mensen krijgen ook ideeën zodra ze gaan slapen. Op dat moment worden ze wat rustiger en komen de ideeën ineens. Zo is het ook met de inzichten. Een stille geest geeft de beste resultaten.quote:Op zaterdag 26 februari 2011 15:41 schreef Gray het volgende:
[..]
Dank je voor de reactie.
Meditatie wil ik proberen omdat medicatie voor rust niet werkt bij mij. Ook wil ik de energie die m'n onrust maakt niet kwijtraken, maar goed leren aansturen. Ik denk dat meditatie daarbij wel kan helpen mezelf dat te leren.
Wat ik alleen niet snap is hoe je tot inzichten zou moeten komen wanneer je probeert je gedachten leeg te maken. Staat dat niet lijnrecht tegenover elkaar?
Ah yes, daar ben ik wel bekend mee. Ik zie de werking van mijn brein als twee lagen: een laag ontvangt en verwerkt alle impulsen, de tweede geeft hier een waarde-oordeel aan, waarop een besluit zich meestal berust. Je zou het ook de onderbewuste en bewuste laag kunnen noemen. Overigens zie ik die twee lagen ook weer onderverdelingen hebben.quote:Op zaterdag 26 februari 2011 18:41 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
De beste ideeën komen als je ze niet verwacht. Een Eureka momentje als het ware. Veel mensen krijgen ook ideeën zodra ze gaan slapen. Op dat moment worden ze wat rustiger en komen de ideeën ineens. Zo is het ook met de inzichten. Een stille geest geeft de beste resultaten.
Je spreekt jezelf hier tegen, maar dat is op dit gebied niet zo erg omdat de diepste werkelijkheid nu eenmaal paradoxale trekken vertoont, wat op het gebied van de natuurkunde al zo is (QM) en dus zeker op geestelijk gebied.quote:Op zaterdag 26 februari 2011 16:48 schreef nostradama het volgende:
[..]
Neen hoor , ze zeggen beiden hetzelfde maar op een andere manier. Een zelfbewust ego is een ego dat weet of zich bewust is geworden dat er geen Zelf is. Een ego die de werkelijkheid van het Zelf niet kent door ervaring, is een onbewust ego. Men noemt zulke ego's ook wel slapenden of levende doden. Zulke ego's zijn slaven van het denken in emoties. Het zijn de onvrije wezens omdat zij nog gebonden of gehecht zijn aan behoeftes van allerlei aard.
Steiner legt dus de nadruk op het belang van je Zelf te leren kennen, bewust te worden van wie je werkelijk bent.
De persoonlijkheid. De diepste kern van het bewustzijn blijft wel behouden.quote:[..]
wat bedoel je hiermee? Wat blijft niet over in een volgende incarnatie?
Ik denk dat ik het hier wel mee eens kan zijn.quote:[..]
Hmm ja, maar dat loskomen van reïncarnatie heeft de mens niet volledig in eigen hand. En tot zolang is het altijd goed om aandachtig te zijn voor de gevolgen van handelen en denken. En dat kan je enkel doen door met je hele aandacht in het hier en nu te verblijven
Met betrekking tot helderziende waarnemingen en visioenen wil ik nog wel kwijt dat ik hier in het algemeen bijzonder weinig waarde aan hecht, omdat de mogelijkheden van misleiding op dit gebied bijzonder groot zijn.quote:Op vrijdag 25 februari 2011 11:52 schreef nostradama het volgende:
nou en wat is er nu niet waar aan wat ik zei? Dat Steiner visioenen heeft gehad over Jezus en Golgotha? Nou dat is best mogelijk. Zal ik ook niet betwisten. Er zijn nu nog steeds van zulke "helderzienden".
Alsof er historische feiten zijn waar dergelijke helderziende waarnemingen met betrekking tot het leven van Jezus überhaupt mee in strijd zouden kunnen komen.quote:Moesten deze helderziende wat historische achtergrond hebben gehad toen en nu over het Christendom en hun verlosser, dan zouden ze zulke visioenen niet hebben gehad of op zijn minst de kans hebben gekregen om de illusie van zulke visioenen te gaan doorzien.
Gaat erin aan de bovenkant, komt eruit aan de onderkant.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 17:51 schreef Gray het volgende:
Weet iemand iets te vertellen over eetgewoonten van boeddhisten?
quote:Op zaterdag 5 maart 2011 17:59 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Gaat erin aan de bovenkant, komt eruit aan de onderkant.
Veel mensen die het boeddhisme volgen zijn vegetarisch, maar niet allemaal. Van sommige tradities zijn de monniken ook niet vegetarisch. De Dalai Lama bijvoorbeeld eet niet altijd vegetarisch volgens mij. In Tibet is het ook vrijwel onmogelijk om puur op gewassen te leven door het klimaat en dat is dus zijn gewoonte geworden.quote:
Precies, ik eet ook soms vlees maar veel niet. Zonder vlees kan men niet, of je moet vervangers weten en die ken ik niet. Ik eet alleen geen spare-ribs en kippenpootjes, omdat ik het een raar gegeven vind eigenlijk.quote:Veel mensen die het boeddhisme volgen zijn vegetarisch, maar niet allemaal. Van sommige tradities zijn de monniken ook niet vegetarisch. De Dalai Lama bijvoorbeeld eet niet altijd vegetarisch volgens mij. In Tibet is het ook vrijwel onmogelijk om puur op gewassen te leven door het klimaat en dat is dus zijn gewoonte geworden.
Het belangrijkste is in aandacht eten en dankbaar zijn voor het eten, dat komt in alle tradities terug.
quote:om ni padme hum
quote:Op zaterdag 5 maart 2011 17:51 schreef Gray het volgende:
Weet iemand iets te vertellen over eetgewoonten van boeddhisten?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Boeddhisme_en_vegetarismequote:Theravada
Volgens het Theravada (en sommige stromingen in het Mahayana) is het eten van vlees een ethisch neutrale actie, die geen slecht karma veroorzaakt. De belangrijkste factor bij karma is intentie, en bij het eten van vlees is er geen intentie om een levend dier te doden. Het werkelijk intentioneel doden van een levend wezen is echter wél een slechte daad, die nare gevolgen brengt in het heden en de toekomst.
Een voorname soetra over het eten van vlees door de Boeddha en zijn monniken in het Pali Canon is de Jivaka Sutta, waarin de Boeddha nadere uitleg geeft aan Dokter Jivaka, die bezorgd is omdat hij heeft gehoord dat mensen dieren slachten om vlees aan de Boeddha te geven[1]. De Boeddha geeft Jivaka uitleg over wat voor vlees toegestaan is voor monniken, en zegt hem dat het slachten van dieren voor monniken op vijf manieren een hele slechte daad is.
Mahayana
In het Mahayana boeddhisme wordt het eten van vlees over het algemeen als een slecht iets gezien. Veel Mahayana Boeddhisten in Tibet eten echter toch vlees omdat er in Tibet niet veel groenten beschikbaar zijn doordat het zo hoog gelegen is en de grond vaak niet geschikt is voor akkerbouw.
In de Lankavatara Sutra, een soetra die lang na het leven van de Boeddha is geschreven, en in het Chinese Chan (later zen) Boeddhisme een grote rol speelt, wordt expliciet tegen het eten van vlees geageerd [2].
http://en.wikipedia.org/w(...)isamyutta_.28food.29quote:Bhojanapatisamyutta (food)
1.I will receive pindapta (alms round) food attentively.
2.When receiving pindapta food, I will look only into the bowl.
3.I will receive curries in the right proportion to the rice.
4.I will receive pindapta food only until it reached the rim of the bowl.
5.I will eat pindapta food attentively.
6.When eating pindapta food, I will look only into the bowl.
7.I will not dig up the rice making it uneven.
8.I will eat curries in the right proportion to the rice.
9.I will not eat rice only working from the top down.
10.I will not cover up curries or curry mixed with rice with white rice because of a desire to get a lot.
11.When I am not sick, I will not ask for curries or rice for the purpose of eating them myself.
12.I will not look at another's bowl with the idea of finding fault.
13.I will not make up a very large mouthful of food.
14.I will make food up into suitably round mouthfuls.
15.I will not open my mouth until the portion of food has been brought to it.
16.When eating, I will not put my fingers into my mouth.
17.When food is still in my mouth, I will not speak.
18.I will not throw lumps of food into my mouth.
19.I will not eat by biting off mouthfuls of rice.
20.I will not eat stuffing out my cheeks.
21.I will not eat and shake my hand about at the same time.
22.I will not eat scattering grains of rice about so that they fall back into the bowl or elsewhere.
23.I will not eat putting my tongue out.
24.I will not eat making a champing sound.
25.I will not eat (or drink) making a sucking sound.
26.I will not eat licking my hands.
27.I will not eat scraping the bowl.
28.I will not eat licking my lips.
29.I will not take hold of a vessel of water with my hand soiled with food.
30.I will not throw out bowl-washing water which has grains of rice in it in a place where there are houses.
In iedere supermarkt zijn tegenwoordig massa's vleesvervangers te vinden.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 20:32 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Precies, ik eet ook soms vlees maar veel niet. Zonder vlees kan men niet, of je moet vervangers weten en die ken ik niet. Ik eet alleen geen spare-ribs en kippenpootjes, omdat ik het een raar gegeven vind eigenlijk.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hinayanaquote:
Hinayana
Hinayna (Sanskriet en Pali voor het mindere voertuig) (Mahyna betekent het grote voertuig) is een term die vaak in het Mahayana boeddhisme wordt gebruikt om de oude achttien vroege boeddhistische scholen aan te duiden. De term kan als beledigend ervaren worden.
Mahayana perspectief
De term Hinayna werd en wordt slechts gebruikt in Mahyna boeddhisme. De redenering is dat de originele vroege scholen egoïstische trekjes hebben omdat ze gericht zijn op de verbetering van de eigen geest en persoon en de persoonlijke realisatie van Nirvana (Nibbna). De beginnende student in het Mahyna boeddhisme daarentegen heeft de aspiratie om zijn eigen realisatie van nirvana uit te stellen en in plaats daarvan alle andere levende wezens te helpen het Nirvana te bereiken. Pas als dat doel bereikt is, zal hij zelf ook het nirvana willen realiseren.
Theravada Perspectief op de term Hinayana
De term Hinayna wordt in het Theravda niet gebruikt omdat Theravada Boeddhisten hun stroming niet beschouwen als 'minder' of 'kleiner', maar als de originele leer. Het veranderen van de leringen van het Pali Canon, of het toevoegen van nieuwe leringen, wordt in het Theravada niet meer geaccepteerd sinds circa 250 voor Christus.
De vroege boeddhistische scholen beschikten over min of meer dezelfde verzameling toespraken van de Boeddha. De verschillen tussen deze vroege scholen lagen niet in de inhoud van de toespraken van de Boeddha, maar in het commentaar op de originele toespraken en de manier waarop deze toespraken in een eigen Abhidhamma verwerkt werden.
Het Mahayana onderscheidde zich van de vroege scholen, die streven naar een correcte interpratetie van de originele leer, doordat het Mahayana nieuwe leringen en concepten introduceerde die afweken van de originele suttas (de suttanta-pitaka) van de Boeddha. Op deze manier ontwikkelde het Mahayana haar nieuwere geschriften.
Okee, bedankt voor de linkquote:Op zaterdag 5 maart 2011 23:45 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
In iedere supermarkt zijn tegenwoordig massa's vleesvervangers te vinden.
Soja producten zijn bekende vleesvervangers.
Ik meen dat in Zen kloosters als vleesvervanger tofu (tahoe) gegeten wordt, ook een soja product.
Combineert vooral goed met rijst. Met aardappels vind ik sojabrokken beter te combineren.
Ook melkproducten en eieren leveren volwaardige eiwitten.
Vegetarisch eten
Vleesvervangers
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |