Je geeft het zelf al aan: nagenoeg. Jouw zintuigen werken anders dan de mijne, op basis daarvan ervaren we de realiteit buiten ons eigen denken. Dus is ieders persoonlijke opvatting van de realiteit anders dan die van een ander, al begeven we ons allen in dezelfde realiteit, namelijk die van buiten.quote:Op donderdag 24 februari 2011 20:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar jawel, mijn realiteit = jouw realiteit. We leven in exact dezelfde wereld of dat nu op fysiek of geestelijk bewustzijnsniveau is. Dat is testbaar: zet ons in dezelfde ruimte, stel ons bloot aan dezelfde prikkels, en we zullen objectief [u]nagenoeg [/u]dezelfde reacties vertonen.
Heel goed, je omschrijft hier wat het idee achter de wetenschappelijke methode is. Opvallend wel, gezien je gelovig bent en ook menselijke genetische evolutie niet wil aannemen. Dat is op diezelfde manier getoetst als jij doet. Kan je mij wat meer vertellen over hoe je dat onderscheid ervaart, want ik heb dat nooit kunnen snappen.quote:Je hebt ondertussen wel door dat ik alles test, of tests en toetsen bedenk, om na te gaan of iets wel waar is. Dat is ook de reden dat ik zoveel vragen heb gesteld: toetsen jij en anderen ook wel of jullie wereldbeeld (en niet realiteit) wel in overeenstemming te brengen is met dat wat toetsbaar waar is. Je kunt mij niet wijsmaken dat jij in een compleet andere realiteit leeft dan ik: fysieke gebeurtenissen hebben ongeveer dezelfde fysieke effecten. Dat spreekt voor een realiteit waarin wij ons beide bevinden, en die wij beide kunnen proberen te beschrijven. Daarin kunnen fouten gemaakt worden. Om over het geestelijke nog maar niet te spreken.
Dat is een intressant struk van Steiner, over karma.quote:Op donderdag 24 februari 2011 17:53 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Rudolf Steiner heeft hier ook wel interessante dingen over gezegd, ook in verband met het christendom:
Maar toch geloof je niet in menselijke genetische evolutie? Want dat is inherent aan reproductiegenetica en omgevingsfactoren.quote:Op donderdag 24 februari 2011 20:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, ik zie dat ook als gevolg van reproductiegenetica en omgevingsfactoren. Als je rookt en drinkt zal je baby daar niet gezonder op worden, daar hoef je God niet in toe te voegen.
In de benaderingswijze klopt die beschrijving wel, niet in de consumerende vorm, als in dat ik mooie spulletjes moet hebben om me goed te voelen. Al helpt het wel.quote:[..]
Oke, zuiver materialistisch dus
Ik ga daar heel eenvoudig op antwoorden Ali K; ik ben geen preofobject en je hoeft op mij niets te testen. En het is ook niet denk ik de bedoeling van dit topic. Voor mij is deze conversatie met jou dus ten einde.quote:Op donderdag 24 februari 2011 20:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar jawel, mijn realiteit = jouw realiteit. We leven in exact dezelfde wereld of dat nu op fysiek of geestelijk bewustzijnsniveau is. Dat is testbaar: zet ons in dezelfde ruimte, stel ons bloot aan dezelfde prikkels, en we zullen objectief nagenoeg dezelfde reacties vertonen.
Je hebt ondertussen wel door dat ik alles test, of tests en toetsen bedenk, om na te gaan of iets wel waar is. Dat is ook de reden dat ik zoveel vragen heb gesteld: toetsen jij en anderen ook wel of jullie wereldbeeld (en niet realiteit) wel in overeenstemming te brengen is met dat wat toetsbaar waar is. Je kunt mij niet wijsmaken dat jij in een compleet andere realiteit leeft dan ik: fysieke gebeurtenissen hebben ongeveer dezelfde fysieke effecten. Dat spreekt voor een realiteit waarin wij ons beide bevinden, en die wij beide kunnen proberen te beschrijven. Daarin kunnen fouten gemaakt worden. Om over het geestelijke nog maar niet te spreken.
hmm, ik test niets op jou, ik test jou wellichtquote:Op donderdag 24 februari 2011 20:39 schreef nostradama het volgende:
[..]
Ik ga daar heel eenvoudig op antwoorden Ali K; ik ben geen preofobject en je hoeft op mij niets te testen. En het is ook niet denk ik de bedoeling van dit topic. Voor mij is deze conversatie met jou dus ten einde.
Nee, ik geloof niet in de evolutie van een amoebe tot mens en verder. Er zijn blanke mensen en donkere mensen en alles daartussenin, allemaal mensen en ze zullen ook allemaal mensen voortbrengen, er is geen wezenlijke verandering, slechts variatie en degeneratie.quote:Op donderdag 24 februari 2011 20:31 schreef Gray het volgende:
[..]
Maar toch geloof je niet in menselijke genetische evolutie? Want dat is inherent aan reproductiegenetica en omgevingsfactoren.
Oke. Hij laat echter veel zaken onverklaard, denk ik.quote:In de benaderingswijze klopt die beschrijving wel, niet in de consumerende vorm, als in dat ik mooie spulletjes moet hebben om me goed te voelen. Al helpt het wel.
Ik sta wel open voor eventueel bewijs voor die manier van denken, maar dat word nooit geleverd. Persoonlijk denk ik ook dat het een oeroud (letterlijk) gedachtenconstruct is dat ooit een bevredigend doch onbevestigd antwoord gaf op vragen die de mens had naar observaties van zijn omgeving. Wat mij betreft is die tijd voorbij.
Wel goede vragen, waar ik ook niet zo meteen antwoord op kan geven.quote:Op donderdag 24 februari 2011 20:30 schreef quirigua het volgende:
[..]
Dat is een intressant struk van Steiner, over karma.
Ik lees daarin dat karma :
[1] een natuurwet is,
en
[2] ook dat er een morele component in zit ("goed en kwaad").
[3]
Die component is wel ingewikkeld, immers de meetstaf "goed"/"kwaad" is klaarblijkelijk * niet altijd dezelfde (identiek) voor iedereen of voor altijd ; is die dan subjectief ?
[4]
Ik snap wel dat het [3] om een universele waarde gaat, maar verandert die naar tijd en plaats, en hoe ?
[5] **
Nog iets : wie weet iets te zeggen over het verschil in opvatting tussen Steiner (antroposofie) en de boeddhistische leren (ik zet "leer" express in meervoud, er zijn zoveel "leren", ik bedoel verschillen in details) ? En dan vooral over de begrippen "ik" en "zelf".
* ik bedoel : naar bevind van wat we om ons heen zien, en ook historisch ;
** mssch helpen de nummers om per topic te reageren ?
quote:Het is nu 1900 en nog eens 500 jaar geleden, dat de grote Boeddha op aarde leefde. De occulte feiten leren ons, dat het nog wel 3000 jaar zal duren, voordat de mensen in grotere getale zo ver gekomen zijn, dat ze uit eigen morele overtuiging, uit eigen hart en ziel het achtvoudige pad, de wijsheidsleer van Boeddha, in zich ten volle kunnen ontwikkelen. De Boeddha moest eerst er zijn en vandaar ging de kracht uit, die de mensen tot ontwikkeling van de wijsheid van het achtvoudige pad zal voeren; dan is het hun geestelijk eigendom geworden dit duurt dus nog ongeveer 3000 jaar. De mensen zullen zelf op deze leer komen; ze zullen deze niet van buitenaf hoeven op te nemen. Ze kunnen dan zeggen, dat dit achtvoudige pad uit hen zelf te voorschijn komt als de leer van medelijden en liefde.
Als er niets verder gebeurd zou zijn, dan dat Boeddha het rad der gerechtigheid had laten rollen, dan zou de mensheid na 3000 jaar ook wel zo ver gekomen zijn, dat ze zelf die leer van medelijden en liefde kende; maar het is heel wat anders, ook de kracht te hebben ontvangen om er naar te leven. Dat is het onderscheid: niet alleen maar weten van het bestaan van medelijden en liefde, maar ook dat medelijden en die liefde te ontwikkelen onder leiding van een persoonlijkheid. Dit ging van de Christus uit Hij goot om zo te zeggen de mensen de liefde in en deze zal geleidelijk groeien. Als de mensen nu aan het einde van hun ontwikkeling gekomen zullen zijn, dan zullen ze als wijsheid bezitten: de inhoud van de leer van medelijden en liefde. Dat hebben ze dan aan Boeddha te danken. Maar tevens zullen ze de liefde vanuit hun Ik naar de mensen kunnen doen uitstromen en dát zal de mensheid aan de Christus te danken hebben.
Bron: Das Lukas-Evangelium - GA 114 - Bazel 25 september 1909
http://www.vkblog.nl/bericht/343042/Boeddha_-_Jezus_Christus
Juist die variatie is een wezenlijk onderdeel van de evolutietheorie. Voor evolutie is inmiddels zoveel bewijs aangedragen vanuit de wetenschappelijke hoek dat nu eerder valt te spreken van het 'evolutie-feit'.quote:Op donderdag 24 februari 2011 20:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, ik geloof niet in de evolutie van een amoebe tot mens en verder. Er zijn blanke mensen en donkere mensen en alles daartussenin, allemaal mensen en ze zullen ook allemaal mensen voortbrengen, er is geen wezenlijke verandering, slechts variatie en degeneratie.
Ooit waren heel veel zaken onverklaard die tot die tijd aan 'hogere' machten werden toegeschreven. Een van de oorzaken van ontzuiling mijns inziens. Voor mij een van de redenen om deze continu veranderende, dynamische wereld niet te willen vangen in een statisch denkbeeld als religie. Alhoewel het boeddhisme oa uitdraagt om nooit bij een enkel punt te blijven hangen, zijn ook hierbij volgens mij bepaalde tradities en dogma's essentieel en vanuit die redenatie een inperking van het menselijk kunnen en denkvermogen.quote:[..]
Oke. Hij laat echter veel zaken onverklaard, denk ik.
Karma is een natuurwet. Natuurwetten zijn krachten. De mens leert deze krachten kennen en begrijpen. De fysische wereld en zijn fenomenen helpen de mens daarin. De wetenschap duikt dieper en dieper in de natuurkrachten en ontrafelen deze langzaam aan meer en meer in hun werkingen. Zo kent men karma bv. onder de vorm van de wet van oorzaak en gevolg, onder de wet van chaos en orde. Onder de wet van herstel van orde en neiging tot chaos. Onder de wet van cyclussen, geboorte en dood en noem maar op.quote:Op donderdag 24 februari 2011 20:30 schreef quirigua het volgende:
[..]
Dat is een intressant struk van Steiner, over karma.
Ik lees daarin dat karma :
[1] een natuurwet is,
en
[2] ook dat er een morele component in zit ("goed en kwaad").
[3]
Die component is wel ingewikkeld, immers de meetstaf "goed"/"kwaad" is klaarblijkelijk * niet altijd dezelfde (identiek) voor iedereen of voor altijd ; is die dan subjectief ?
[4]
Ik snap wel dat het [3] om een universele waarde gaat, maar verandert die naar tijd en plaats, en hoe ?
[5] **
Nog iets : wie weet iets te zeggen over het verschil in opvatting tussen Steiner (antroposofie) en de boeddhistische leren (ik zet "leer" express in meervoud, er zijn zoveel "leren", ik bedoel verschillen in details) ? En dan vooral over de begrippen "ik" en "zelf".
* ik bedoel : naar bevind van wat we om ons heen zien, en ook historisch ;
** mssch helpen de nummers om per topic te reageren ?
Nee, dat is niet waar.quote:Op vrijdag 25 februari 2011 08:01 schreef nostradama het volgende:
[..]
Moest Steiner nu leven en op de hoogte zijn van wetenschappelijke en historische bevindingen ivm met het Christendom en de Jezusfiguur als verlosser en Messias, dan zou hij geen antroposoof zijn geworden, denk ik.
quote:Christus Jezus stond voor Steiner niet van jongs af aan centraal.
Wel was hij in zijn jeugd uit vrije wil misdienaar geweest,
maar in zijn studententijd stond hij bekend als vrijdenker. In
zijn werk van vóór de eeuwwisseling liet hij zich als angry young
man niet alleen negatief over de anti-wetenschappelijke en asociale
kerk van zijn tijd uit, maar keerde hij zich ook tegen het
christelijk geloof zelf. Evenals Feuerbach, Marx en later ook
Freud hield hij god voor niet meer dan een menselijke projectie
en hekelde hij dit godsgeloof evenzeer als het geloof aan een
hiernamaals. En hij hield het toen voor onmogelijk dat het
hoogste wezen zijn zoon zou hebben gezonden, die vervolgens
de mensheid zou hebben verlost.
Waardoor werd deze verandering in Steiners denken teweeggebracht?
Over zijn persoonlijke leven, zijn geestelijke ontwikkeling
inbegrepen, was Steiner altijd zeer terughoudend. Toch
heeft hij aan het eind van zijn leven, in zijn autobiografie, de
jaren tussen 1897 en 1902 een tijd van beproeving genoemd.
Het was een tijd waarin hij steeds meer terneergedrukt werd
door de heersende materialistische mentaliteit, die hij vooral in
de wereld van de wetenschap waarnam. Hij ervoer en zag in het
materialisme een kwade macht. Zijn beproeving had bestaan in
de worsteling met de vraag hoe de macht van het kwaad te bestrijden.
Hoe hij die beproeving had doorstaan duidde hij even
summier als geserreerd aan. Hij was in de geest getuige geweest
van het geheimenis van Golgotha. Dat had hem aangegrepen.
Krachtens het zicht op Christus Jezus dat hem toen ten deel
was gevallen, had hij verder gekund. Deze gebeurtenis kan een
keerpunt in Steiners leven worden genoemd."
Vóór Steiner was ook aan Saulus Christus Jezus verschenen.
Op beiden heeft bet waarnemen van Christus Jezus in de geest
diepe indruk gemaakt en bij beiden heeft het grote gevolgen gehad.
Zoals Paulus nadat hij de Opgestane had waargenomen
zich geroepen wist zijn tijdgenoten 'inzicht in het geheimenis
van Christus' bij te brengen," wist ook Steiner zich na deze gebeurtenis
geroepen, aan wie dat ook maar wenste, zijn inzichten
in het geheimenis van Golgotha mede te delen.
Herhaaldelijk heeft Steiner gezegd dat de aan het eind van het
evangelie naar Mattheus toegeschreven woorden: 'En zie, Ik ben
met u al de dagen, tot aan de voleinding der wereld,'" waarlijk
weerklonken hebben en letterlijk dienen te worden opgevat.
Steiner had mogen zien en kon uit eigen ervaring getuigen dat
Christus Jezus onder ons is.
http://www.christofoor.nl/srsv/v512wege.pdf
Moet je onderstaande link eens rustig doornemen:quote:Op donderdag 24 februari 2011 20:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Nee, ik geloof niet in de evolutie van een amoebe tot mens en verder. Er zijn blanke mensen en donkere mensen en alles daartussenin, allemaal mensen en ze zullen ook allemaal mensen voortbrengen, er is geen wezenlijke verandering, slechts variatie en degeneratie.
Diezelfde vraag heb ik een oud-collega (Sri Lankaanse Boeddhist) voorgelegd, maar dan over de Tsunami. En in Europa doen we niet aan karma en breken zoveel Boeddhistische regels, maar minder rampen en heel welvarend. Daar had ie niet meteen een antwoord op.quote:Op zondag 20 februari 2011 21:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Na zijn uitleg over karma vroeg ik hem: dus het feit dat jullie daar vervolgd worden, is eigenlijk jullie eigen schuld door fouten in een vorig leven? Toen moest ie even denken, lachen en bevestigen.
dit hebben heel veel theosofen gedaan. Op de site van theosofie wordt de beste kerel bijna helemaal genegeerd. Terwijl hij toch belangrijke zaken heeft aangehaald, over ons bewustzijn en dat de waarnemer het waargenomene is.quote:Steiner was een theosofische vrijdenker en keerde zich van de theosofie af door zijn Jezuservaring en weigering om Krishnamurti als nieuwe verlosser te gaan zien.
Jouw zintuigen werken niet anders dan de mijne, de verschillen zijn niet zo groot dat je werkelijk tegen grote problemen aanloopt: mensen kunnen zich naar elk ander deel van de wereld verplaatsen en integreren, overleven.quote:Op donderdag 24 februari 2011 20:24 schreef Gray het volgende:
[..]
Je geeft het zelf al aan: nagenoeg. Jouw zintuigen werken anders dan de mijne, op basis daarvan ervaren we de realiteit buiten ons eigen denken. Dus is ieders persoonlijke opvatting van de realiteit anders dan die van een ander, al begeven we ons allen in dezelfde realiteit, namelijk die van buiten.
stuur je een pm anders wel erg offtopic.quote:Heel goed, je omschrijft hier wat het idee achter de wetenschappelijke methode is. Opvallend wel, gezien je gelovig bent en ook menselijke genetische evolutie niet wil aannemen. Dat is op diezelfde manier getoetst als jij doet. Kan je mij wat meer vertellen over hoe je dat onderscheid ervaart, want ik heb dat nooit kunnen snappen.
Ik weet niet hoe het met jouw zintuigen zit, maar bij mij zijn ze allen redelijk slecht, behalve mijn ogen, die gemeten zijn op 175% ten opzichte van het gemiddelde zicht. Ruiken kan ik nagenoeg niet, mijn oren zijn gevoelig, al vooral voor hoge tonen, terwijl ik juist lage tonen heel moeilijk hoor. Ik kan ook moeilijk geluiden scheiden van elkaar. Smaak en tast zijn denk ik gemiddeld.quote:Op vrijdag 25 februari 2011 13:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Jouw zintuigen werken niet anders dan de mijne, de verschillen zijn niet zo groot dat je werkelijk tegen grote problemen aanloopt: mensen kunnen zich naar elk ander deel van de wereld verplaatsen en integreren, overleven.
Thanks, ik heb het gelezen en zal er snel op reageren.quote:[..]
stuur je een pm anders wel erg offtopic.
Heej Gray, echt leuk dat je het wilt proberen! Omdat meditatie zo essentieel is, echt onmisbaar, post ik hier eventjes een soort generale post.quote:Op vrijdag 25 februari 2011 23:46 schreef Gray het volgende:
Kan iemand mij wijzen op de verschillende technieken voor meditatie en beweegredenen om voor de ene techniek te kiezen en niet de andere? Ook zou ik graag willen weten wat de resultaten zijn van de verschillende methodes.
Lieve vriendenquote:Op vrijdag 25 februari 2011 13:26 schreef rijsttafel het volgende:
quote:Misschien had ik het moeten vermelden, maar hoewel dit in F&L staat, is boeddhisme meer een levensweg dan een filosofieDe antwoorden ligen in stilte, niet in debat.
Al dat gekakel heeft af en toe zijn nut, maar brengt je nergens als je het niet zelf onderzoekt.![]()
quote:Ga het praktisch aanpakken in plaats van het vele oeverloze gefilosofeer hier
Juist en daar hoort ook boosheid bij en frustratie en je eventueel laten meeslepen door iemand die zijn techniek superieur vind. En lezen over de wereld van de geest kan voor sommigen best zeer waardevol zijn, misschien wel een noodzaak zijn.quote:Deze toffe peer Brahmavamso benadert het niet als "zitten en je mond houden", nee hij geeft echt directe tips en dingetjes die je kunt doen. Het moet geen strijd zijn. Wat gebeurt, gebeurt. Moet je hoesten middenin een meditatiezaal, dan moet je dat vooral doen, zegt hij
Heej Nostradama,quote:Op zaterdag 26 februari 2011 09:09 schreef nostradama het volgende:
[..]
Lieve vrienden
[..]
[..]
![]()
Boeddhisme is een filosofie , dus ik zie niet in waarom daar niet over gedebateerd en gefilosofeerd mag worden. Boeddhisten leren zelfs om te debateren over hun filosofie
Boeddhisme is een leer en daar mag dan ook uitleg over gegeven worden, van mening over gewisseld worden, mijns inziens
Boeddhisme gaat ook over het gekakel in de hoofden, dus ik zie niet in waarom hier niet zou mogen gekakeld worden. In tegendeel het kan mensen juist helpen om inzicht te krijgen in het gekakel.
Meditatie is enkel een werkmethode of een pad in het Boeddhisme om in de stilte van het denken en het gekakel te kunnen komen.
Als alle antwoorden enkel en alleen in de stilte moet bekomen worden, dan kan het topic beter gesloten of verplaatst worden. Misschien kunnen dan tevens alle Boeddhistische centra beter omgevormd worden tot meditatiecentra.
Ik vind het jammer dat hier nogal (v)oordelend wordt geschreven naar posters toe. Ik vind dit niet echt een Boeddhistische houding. Maar dat is mijn mening hierover.
quote:Rijsttafel:Al dat gekakel heeft af en toe zijn nut
Af en toe is het een noodzaak, inderdaad. Maar met enkel praten weet je misschien veel, je kan er alleen nog niets mee. Zoals ik al zei: alle meditatievormen hebben hetzelfde effect en daarom zei ik ook "laat je niet afleiden door mensen die zeggen dat hun manier superieur is. Voor ieder anders.". Ik vond echter dat de manier van deze man erg goed werkte voor mij, vandaar dat ik hem deel.quote:Op zaterdag 26 februari 2011 09:26 schreef nostradama het volgende:
[..]
Juist en daar hoort ook boosheid bij en frustratie en je eventueel laten meeslepen door iemand die zijn techniek superieur vind. En lezen over de wereld van de geest kan voor sommigen best zeer waardevol zijn, misschien wel een noodzaak zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |