Leuk. Alleen al de politieke ruzie of ITER in Japan of in Europa moest komen, heeft jaren geduurd. Budget voor 10 jaar: 10 miljard! Da's net 2 dagen aardse olie-aankopen. Had 2 van die dingen gebouwd.quote:
Het principe is toch hetzelfde? Er was écht geen tijd om al dat hout weer te laten aangroeien.quote:Op zondag 20 februari 2011 15:08 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik vind een houttekort toch echt wat anders dan iets als een gebrek aan olie.
Die mensen lijden honger omdat ze liever onder een boom in de zon gaan zitten wachten op een gekke Westerling die ze eten komt brengen, dan dat ze op het land gaan werken. Zie Zimbabwe.quote:Op zondag 20 februari 2011 15:12 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Mee eens, maar dat is het punt niet dat ik probeerde te maken. Die mensen lijden honger omdat ze geen geld hebben om voedsel te kopen. Zie je waar de schoen wringt?
Ik ben er ook echt niet voor om alles in handen van de overheid te laten zijn, maar inherent aan het kapitalisme is dat bedrijven zoveel mogelijk winst willen maken. In sommige situaties is dat gewoon bepaald niet wenselijk (vind ikquote:Op zondag 20 februari 2011 15:12 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Je bent er toch van afhankelijk.
Bovendien, wanneer alles in handen is van een regering of overkoepelend orgaan hou je exact hetzelfde probleem. Het is niet de markt dat het probleem is, maar de mens.
quote:Op zondag 20 februari 2011 15:12 schreef beeer het volgende:
[..]
Anderen moeten het doen!![]()
Huilebalkje
Als het niet van particulieren mag komen, en ook niet van de overheid, wat wil je dan?quote:Op zondag 20 februari 2011 15:14 schreef DroomFiguur het volgende:
[..]
Ik ben er ook echt niet voor om alles in handen van de overheid te laten zijn, maar inherent aan het kapitalisme is dat bedrijven zoveel mogelijk winst willen maken. In sommige situaties is dat gewoon bepaald niet wenselijk (vind ik)
Maar goed, ik ben sowieso tegen kerncentrales.
Waarom? Vanwege onderbuikgevoelens, of vanwege het feit dat je je er daadwerkelijk in verdiept hebt? Er gaan namelijk veel meer mensen dood aan veel knulligere en minder nuttige dingen, dan aan kernenergie.quote:Op zondag 20 februari 2011 15:14 schreef DroomFiguur het volgende:
[..]
Maar goed, ik ben sowieso tegen kerncentrales.
Sterker nog: onze economie draait op het idee dat we zoveel mogelijk moeten consumeren. Deze is er dus bij gebaat om zo inefficiënt mogelijk te zijn voor de consument.quote:Op zondag 20 februari 2011 15:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het principe is toch hetzelfde? Er was écht geen tijd om al dat hout weer te laten aangroeien.
Er is echt niks aan de hand.
We kunnen zonder enige reele welvaart in te leveren gemakkelijk 3x minder energie gebruiken. Door betere technologie, efficientere toepassingen etc.
Als we dan ook nog een beetje gaan bezuinigen (dus daadwerkelijk minder lampen aan), kan er nog een factor 3 vanaf. Dat is al een factor 10 zonder dat het pijn doet!
Het komt vanzelf en automatisch goed (zolang de overheid zich er niet mee bemoeit. We hebben eeuwen zonder olie gekund.
Stel dat de benzine naar 25 euro per liter gaat. Wat zal het gevolg zijn? Mensen gaan veel dichter bij hun werk wonen en pakken voor familiereisjes de fiets ipv de auto. En verder is er niks aan de hand.
Nu kunnen we ons de luxe veroorloven om 100 km van ons werk te wonen en iedere dag 20 liter aan brandstof te verstoken. Eigenlijk is dat de uitzonderingssituatie.
Heb me erin verdieptquote:Op zondag 20 februari 2011 15:15 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Waarom? Vanwege onderbuikgevoelens, of vanwege het feit dat je je er daadwerkelijk in verdiept hebt?
Met de huidige stand van de techniek moeten we er gewoon niet aan beginnen. Er is nog geen oplossing voor het afvalprobleem en de voorraad Uranium is nogal eindig..quote:Op zondag 20 februari 2011 15:15 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Waarom? Vanwege onderbuikgevoelens, of vanwege het feit dat je je er daadwerkelijk in verdiept hebt? Er gaan namelijk veel meer mensen dood aan veel knulligere en minder nuttige dingen, dan aan kernenergie.
Klopt ten dele. Hoewel mij dat behoorlijk sterk lijkt, aangezien niemand vrijwillig het loodje legt. Punt is dat voedsel wordt verdeeld met behulp van de economie. Omdat Afrika grotendeels arm is, hebben zij geen voedsel. In mijn optiek is er dan iets goed mis met het systeem.quote:Op zondag 20 februari 2011 15:14 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Die mensen lijden honger omdat ze liever onder een boom in de zon gaan zitten wachten op een gekke Westerling die ze eten komt brengen, dan dat ze op het land gaan werken. Zie Zimbabwe.
Het heeft wel wat eigenlijk, ik moet bij dat soort plaatjes altijd denken aan de grootsheid van de mensheid en haar kunnen. Van knuppels en stenen tot dat, heerlijk.quote:
Echt hequote:Op zondag 20 februari 2011 15:21 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Het heeft wel wat eigenlijk, ik moet bij dat soort plaatjes altijd denken aan de grootsheid van de mensheid en haar kunnen. Van knuppels en stenen tot dat, heerlijk.
Precies.quote:Op zondag 20 februari 2011 15:22 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Echt he![]()
Dit zie je de andere dieren nog niet nadoen
Oud en nieuw naast elkaar.quote:Op zondag 20 februari 2011 15:23 schreef Zeeland het volgende:
[ afbeelding ]
Dit vind ik echt een heel mooi plaatje.
Ze hebben alle ruimte en alle tijd om voedsel te verbouwen. Toch zijn degenen die daar boer zijn liever bezig met koffie verbouwen voor ons.quote:Op zondag 20 februari 2011 15:21 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Klopt ten dele. Hoewel mij dat behoorlijk sterk lijkt, aangezien niemand vrijwillig het loodje legt. Punt is dat voedsel wordt verdeeld met behulp van de economie. Omdat Afrika grotendeels arm is, hebben zij geen voedsel. In mijn optiek is er dan iets goed mis met het systeem.
Maar ook daar is geld voor nodig. Daaruit constateer ik dat het monetaire systeem een barriere opwerpt. Zonder geld kun je ook geen grootschalig productie- en distributiesysteem op poten zetten.quote:Op zondag 20 februari 2011 15:24 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ze hebben alle ruimte en alle tijd om voedsel te verbouwen. Toch zijn degenen die daar boer zijn liever bezig met koffie verbouwen voor ons.
Vergeet niet dat "ze" als land ons geld helemaal niet nodig hebben, ze zouden prima een interne voedselproductie en interne economie kunnen opbouwen. "Boze tongen" beweren dan ook wel dat onze ontwikkelingshulp bedoeld is om te voorkomen dat ze dat gaan doen, zodat wij onze goedkope grondstoffen (zoals ik al eerder zei: die worden steeds goedkoper!) kunnen blijven kopen.
Tsja. Het is inderdaad niet zo handig om inderdaad koffie e.d. voor ons te gaan verbouwen. Maar ik denk wel dat TS een punt heeft dat het systeem gewoon niet werkt voor de individuele mens.quote:Op zondag 20 februari 2011 15:24 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ze hebben alle ruimte en alle tijd om voedsel te verbouwen. Toch zijn degenen die daar boer zijn liever bezig met koffie verbouwen voor ons.
Vergeet niet dat "ze" als land ons geld helemaal niet nodig hebben, ze zouden prima een interne voedselproductie en interne economie kunnen opbouwen. "Boze tongen" beweren dan ook wel dat onze ontwikkelingshulp bedoeld is om te voorkomen dat ze dat gaan doen, zodat wij onze goedkope grondstoffen (zoals ik al eerder zei: die worden steeds goedkoper!) kunnen blijven kopen.
Omdat ze symbool staan voor iets, meer niet.quote:Op zondag 20 februari 2011 15:26 schreef RemcoDelft het volgende:
Vanwaar de plaatjes van koeltorens? Die dingen produceren alleen wolken, meer niet.
Erg indrukwekkend om vlak naast te staan: 200 meter hoog, binnenin een douche van warm water, een gigantisch kabaal, en een enorme aanzuigkracht.
Omdat t koeltorens zijn van kerncentrales?quote:Op zondag 20 februari 2011 15:26 schreef RemcoDelft het volgende:
Vanwaar de plaatjes van koeltorens? Die dingen produceren alleen wolken, meer niet.
Erg indrukwekkend om vlak naast te staan: 200 meter hoog, binnenin een douche van warm water, een gigantisch kabaal, en een enorme aanzuigkracht.
Het is natuurlijk het verspillen van energie, de energie waarmee je water verdampt zou je eigenlijk voor iets anders kunnen gebruiken. Natuurlijk heb je wel een punt dat er uit die koeltorens geen giftige stoffen komen, die vind je tijdens het winningsproces van uranium.quote:Op zondag 20 februari 2011 15:26 schreef RemcoDelft het volgende:
Die energie is nauwlijks wat waard doordat het lage-temperatuur-warmte is. Het magische woord is "exergie".quote:Op zondag 20 februari 2011 15:29 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Het is natuurlijk het verspillen van energie, de energie waarmee je water verdampt zou je eigenlijk voor iets anders kunnen gebruiken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |