In het onderschatten van het belang van duurzame energie door dit kabinet.quote:Op zondag 20 februari 2011 14:39 schreef eriksd het volgende:
Waar plaats je kernenergie in dit vraagstuk?
Teveel zelfs? Vooralsnog zijn we nog steeds verslaafd aan olie en ik zie dat op korte termijn niet veranderen. Een beangstigende constatering.quote:Op zondag 20 februari 2011 14:40 schreef Voorschrift het volgende:
Ik zie de regering anders genoeg doen om alternatieven tot stand te laten komen, teveel zelfs.
De komst van een nieuwe kerncentrale is juist duurzame energie.quote:Op zondag 20 februari 2011 14:37 schreef remlof het volgende:
Heel dom inderdaad. Ook het openen van een nieuwe kerncentrale zal de opkomst van duurzame energie met jaren vertragen. En daar krijgen we in de toekomst de rekening voor gepresenteerd.
Ja, en jij denkt dat een paar miljard pompen in onderzoek iets anders tot stand laat komen? Ik wil niet veel zeggen, maar windmolens en zonne-energie is gewoon niet rendabel genoeg, en kerncentrales willen jullie niet aan.quote:Op zondag 20 februari 2011 14:41 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Teveel zelfs? Vooralsnog zijn we nog steeds verslaafd aan olie en ik zie dat op korte termijn niet veranderen. Een beangstigende constatering.
zolang we werken met democratische verkiezingen met korte legislaturen (4 à 6 jaar) gaat men nooit iets beslissen dat slecht is voor de korte termijn, men vreest namelijk de afslachting bij de volgende verkiezing...quote:Waarom kiezen regeringen ervoor om dit te negeren?
Neehoor, kernenergie is ook 'cradle to grave'. Ik vind een kolencentrale misschien nog wel erger, maar duurzaam is kernenergie zeker niet. De vooraad uranium is eindig en er ontstaat een afvalprobleem.quote:Op zondag 20 februari 2011 14:41 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
De komst van een nieuwe kerncentrale is juist duurzame energie.
Ik plaats kernenergie onder het kopje duurzaam.quote:Op zondag 20 februari 2011 14:41 schreef remlof het volgende:
[..]
In het onderschatten van het belang van duurzame energie door dit kabinet.
Kerncentrales zijn alleen maar goedquote:Op zondag 20 februari 2011 14:37 schreef remlof het volgende:
Heel dom inderdaad. Ook het openen van een nieuwe kerncentrale zal de opkomst van duurzame energie met jaren vertragen. En daar krijgen we in de toekomst de rekening voor gepresenteerd.
Is dat niet een beetje makkelijk? Naar wat ik begreep zijn er voldoende alternatieven voorhanden, denk bijvoorbeeld ook aan energieopwekking met behulp van golven.quote:Op zondag 20 februari 2011 14:42 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ja, en jij denkt dat een paar miljard pompen in onderzoek iets anders tot stand laat komen? Ik wil niet veel zeggen, maar windmolens en zonne-energie is gewoon niet rendabel genoeg, en kerncentrales willen jullie niet aan.
Dan blijft er gek weinig over he.
Dat wijt ik dan maar aan gebrek aan kennis van de materie.quote:Op zondag 20 februari 2011 14:44 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ik plaats kernenergie onder het kopje duurzaam.
Je kan er honderden jaren mee vooruit met de huidige voorraad, en het afval kan je t.z.t. wel naar de zon schieten mocht je er mee zitten. Van vandaag op morgen honderd procent duurzaam kan niet, bestaat niet, en zal er ook niet komen, dus om daar over te gaan discussiëren is verspilling van moeite.quote:Op zondag 20 februari 2011 14:43 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Neehoor, kernenergie is ook 'cradle to grave'. Ik vind een kolencentrale misschien nog wel erger, maar duurzaam is kernenergie zeker niet. De vooraad uranium is eindig en er ontstaat een afvalprobleem.
Ja, hartstikke fijn. Maar je lost verder weinig op met de bouw van een kerncentrale. Zolang auto's nog rijden op benzine en allerlei spullen worden gemaakt van olie, zijn we alsnog fucked.quote:Op zondag 20 februari 2011 14:44 schreef eriksd het volgende:
[..]
Kan je diezelfde golven ook in de auto's proppen dan Koos?quote:Op zondag 20 februari 2011 14:44 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Is dat niet een beetje makkelijk? Naar wat ik begreep zijn er voldoende alternatieven voorhanden, denk bijvoorbeeld ook aan energieopwekking met behulp van golven.
Overigens denk ik inderdaad dat miljarden onderzoek een verschil kunnen maken.
Duurzaam is niet hetzelfde als duurt lang.quote:Op zondag 20 februari 2011 14:44 schreef eriksd het volgende:
[..]
quote:Prognoses voor de kosten van een kerncentrale worden gemaakt op basis van aannames, bijvoorbeeld over de te verwachten bouwtijd. En die blijken telkens opnieuw te optimistisch te worden ingeschat. In dit verband is het aardig om een overzicht te geven van de reactoren die nu in aanbouw zijn, wereldwijd. Het gaat dan om een staatje waarmee de IAEA, de belangenorganisatie voor kernenergie, vol trots wil aantonen dat er nog wel degelijk een groei in het aandeel kernenergie te verwachten is. Het enige dat wij toegevoegd hebben is het aantal jaren dat verstreken is sinds aan de bouw werd begonnen. Gigantische vertragingen die voor een deel van de reactoren ook zeker zal leiden tot afstel.
Land Reactor Wanneer besteld Status
Argentinië Atucha 2 23 jaar geleden nog lang niet af
Tsjechië Temelin 2 20 jaar geleden sinds een jaar in bedrijf
Iran Bushehr 1 en 2 16 jaar geleden nog lang niet af
Roemenië Cernavoda 2 23 jaar geleden nog lang niet af
Rusland Kalinin 3 17 jaar geleden nog niet af
Kursk 5 17 jaar geleden nog niet af
Rostov 1 24 jaar geleden sinds een jaar in bedrijf
Oekraïne Khmelnitsky 2 23 jaar geleden nog lang niet af
Rovno 4 19 jaar gelden nog lang niet af
In 1971 werd in Amerika de kosten van de bouw van een kerncentrale geschat op 345 miljoen dollar. In 1980 was dit bijgesteld; een kerncentrale zou minstens 3,2 miljard dollar kosten. Dit had, behalve met nieuwe inzichten op het gebied van veiligheid, vooral te maken met de enorm lange bouwtijd. En die is in een werkelijk geliberaliseerde markt alleen maar van groter belang geworden, investeerders willen niet het risico lopen dat er pas na minimaal tien jaar begonnen kan worden met de aflossing. Overigens is er in Amerika sinds 1978 geen nieuwe kerncentrale meer besteld...
Zonder forse overheidssubsidies zullen er nooit meer kerncentrales gebouwd worden.
Zonne-, wind- en waterkrachtenergie zijn 100% duurzaam.quote:Op zondag 20 februari 2011 14:45 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Je kan er honderden jaren mee vooruit met de huidige voorraad, en het afval kan je t.z.t. wel naar de zon schieten mocht je er mee zitten. Van vandaag op morgen honderd procent duurzaam kan niet, bestaat niet, en zal er ook niet komen, dus om daar over te gaan discussiëren is verspilling van moeite.
Ja, je hebt alleen olie, erts en kool nodig om het op te zetten, daar gaat je duurzaamheid.quote:Op zondag 20 februari 2011 14:47 schreef remlof het volgende:
[..]
Zonne-, wind- en waterkrachtenergie zijn 100% duurzaam.
Kan kloppen, weet er te weinig van. Meer mensen zou dat moeten durven toegevenquote:Op zondag 20 februari 2011 14:45 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat wijt ik dan maar aan gebrek aan kennis van de materie.
Je hebt kernenergie onder het verkeerde kopje geplaatst. Je moet de gehele meerekenen en ook de winning van uranium. Dat we deze niet zien omdat het in Afrika en Oezbekistan is een geheel ander verhaal.quote:Op zondag 20 februari 2011 14:44 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ik weet heel goed hoe de economie werkt, mn beste Voorschrift. Dat is ook de reden dat ik bezwaar maak. Onze economie werkt een betere toekomst tegen. Er wordt niet gedacht aan wat een uitvinding oplevert op de lange termijn. Nee, rendabiliteit is het sleutelwoord. Te idioot voor woorden.quote:Op zondag 20 februari 2011 14:46 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Kan je diezelfde golven ook in de auto's proppen dan Koos?
Er wordt al genoeg onderzoek gedaan, en er zijn genoeg alternatieven. Maar zoals met elk leuk dingetje binnen onze samenleving is vraag en aanbod nog altijd de maatstaaf, en zolang het door datzelfde mechanisme nog te duur is over te stappen van olie zullen we dat ook niet doen.
Welkom in de economie.
quote:Op zondag 20 februari 2011 14:45 schreef Voorschrift het volgende:
en het afval kan je t.z.t. wel naar de zon schieten
Elektrische auto's.... rijd je gewoon op kernenergiequote:Op zondag 20 februari 2011 14:45 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ja, hartstikke fijn. Maar je lost verder weinig op met de bouw van een kerncentrale. Zolang auto's nog rijden op benzine en allerlei spullen worden gemaakt van olie, zijn we alsnog fucked.
Stuitend kortzichtig. Dit houden we hoogstens nog 50 jaar vol.quote:Op zondag 20 februari 2011 14:46 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Kan je diezelfde golven ook in de auto's proppen dan Koos?
Er wordt al genoeg onderzoek gedaan, en er zijn genoeg alternatieven. Maar zoals met elk leuk dingetje binnen onze samenleving is vraag en aanbod nog altijd de maatstaaf, en zolang het door datzelfde mechanisme nog te duur is over te stappen van olie zullen we dat ook niet doen.
Welkom in de economie.
Ja, om het op te zetten. Daarna is het smooth sailing.quote:Op zondag 20 februari 2011 14:47 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ja, je hebt alleen olie, erts en kool nodig om het op te zetten, daar gaat je duurzaamheid.
Waarom zouden we ook, het water staat nog niet zo hoog aan de lippen, we hebben nog honderden jaren fossiele brandstoffen (olie is slechts een daarvan) en het kost simpelweg teveel als je kijkt naar kosten/baten.quote:Op zondag 20 februari 2011 14:49 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik weet heel goed hoe de economie werkt, mn beste Voorschrift. Dat is ook de reden dat ik bezwaar maak. Onze economie werkt een betere toekomst tegen. Er wordt niet gedacht aan wat een uitvinding oplevert op de lange termijn. Nee, rendabiliteit is het sleutelwoord. Te idioot voor woorden.
Dat is slechts de olie-industrie.quote:Op zondag 20 februari 2011 14:50 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Stuitend kortzichtig. Dit houden we hoogstens nog 50 jaar vol.
Met de huidige technologie ook erg kansloos. Met het huidige verbruik is er nog voor een jaar of 50 aan energetisch en economisch goed winbaar Uranium. Gaan we meer kerncentrales bouwen dan neemt die voorraad alleen maar sneller afquote:Op zondag 20 februari 2011 14:39 schreef eriksd het volgende:
Waar plaats je kernenergie in dit vraagstuk?
Die dingen hebben ook een levensduur.quote:Op zondag 20 februari 2011 14:50 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ja, om het op te zetten. Daarna is het smooth sailing.
quote:Op zondag 20 februari 2011 14:47 schreef eriksd het volgende:
[..]
Kan kloppen, weet er te weinig van. Meer mensen zou dat moeten durven toegeven
Het tempo van overschakelen kan wel een stuk hoger.quote:Op zondag 20 februari 2011 14:45 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Je kan er honderden jaren mee vooruit met de huidige voorraad, en het afval kan je t.z.t. wel naar de zon schieten mocht je er mee zitten. Van vandaag op morgen honderd procent duurzaam kan niet, bestaat niet, en zal er ook niet komen, dus om daar over te gaan discussiëren is verspilling van moeite.
Weet je ook dat we al zo'n 150 jaar voor 30-40 jaar olie hebben? Dat verkoopt simpelweg goed!quote:Op zondag 20 februari 2011 14:33 schreef KoosVogels het volgende:
Het is een feit dat de olievoorraad langzamerhand opraakt.
Echt "op" gaat het nooit, het wordt simpelweg te duur voor bepaalde toepassingen (brandstof), terwijl dat voor andere toepassingen (bepaalde kunststoffen) geen probleem zal vormen.quote:Wanneer het spul precies op is, daar zijn de meningen over verdeeld.
Elke grondstof is schaars. En elke grondstof wordt op lange termijn (zeg 30 jaar) goedkoper op de vrije markt, na inflatiecorrectie natuurlijk. Vergelijk maar eens prijsgrafieken van een willekeurige grondstof over de afgelopen eeuw. Dit komt uiteraard dankzij het toegenomen productievolume (learning by doing).quote:Maar het staat als een paal boven water dat olie schaars wordt wat ook tot gevolg heeft dat het spul duurder wordt.
Tsja, helaas maar waar. Het Westen geeft liever enkele miljarden (!) per dag uit aan olie-import dan ook maar een vergelijkbaar bedrag te investeren in duurzame energie. Een dergelijk budget zou (learning by doing!) alternatieven zeer snel economisch concurrerend maken.quote:Desondanks weigeren we (veel) te investeren in alternatieve energiebronnen.
Klopt. Als je goed wilt zijn voor het milieu is het beste wat je kan doen dan ook gewoon minder gaan werken: minder geld, minder consumptie.quote:Sterker, onze gehele economie is gebouwd rond consumptie. We moeten blijven consumeren, anders dreigt onze economie stil te vallen.
Op de lange termijn zal dit wel loslopen, prijzen van duurzaam dalen, terwijl prijzen van fossiel stijgen.quote:Is dat niet gigantisch idioot? Consumeren wordt gestimuleerd omdat dit ons BNP verhoogt en onze levensstandaard verbetert. We weten echter dat we in sneltreinvaart op een muur afrijden. Waarom kiezen regeringen ervoor om dit te negeren? Ja, er wordt geinvesteerd in duurzame energie, maar lang niet genoeg. Ook dit kabinet kiest er weer voor om duurzaamheid op de reservebank te zetten ten gunste van economisch herstel. Enigszins begrijpelijk, maar op de lange termijn destructief.
Mijns inziens kan de politiek dit simpelweg nooit bereiken. Vrijwel alles waar de politiek veel invloed heeft, is gruwelijk inefficient: OV, ontwikkelingshulp, reintegratie, etc. En dat alles zit voorgoed vast aan subsidie.quote:Mijns inziens moet de politiek zich veel actiever in gaan zetten op het gebied van duurzaamheid.
En de fosfaat industrie, de uraniumwinning en Joost mag weten wat allemaal nog meer. Het systeem is gewoon fout en dat kan zelfs een kalf nog zien. We moeten naar volwaardige technische kringlopen anders putten we de wereld uit.quote:Op zondag 20 februari 2011 14:51 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Dat is slechts de olie-industrie.
Vind ik ook, maar ik ben liever wat realistischer in verwachtingen en prognoses.quote:Op zondag 20 februari 2011 14:55 schreef Zeeland het volgende:
[..]
En de fosfaat industrie, de uraniumwinning en Joost mag weten wat allemaal nog meer. Het systeem is gewoon fout en dat kan zelfs een kalf nog zien. We moeten naar volwaardige technische kringlopen anders putten we de wereld uit.
Wat is jouw inschatting dan? En waar baseer je dat op?quote:Op zondag 20 februari 2011 14:53 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Weet je ook dat we al zo'n 150 jaar voor 30-40 jaar olie hebben? Dat verkoopt simpelweg goed!
[..]
Uiteraard, maar er is natuurlijk een verschil in incidenteel die apparaten uit de grond stampen of structureel olie, kool en weet ik het allemaal wat consumeren.quote:Op zondag 20 februari 2011 14:51 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Die dingen hebben ook een levensduur.
Daarom moeten we die dingen maken van volledig recyclebare materialen, zodat ze daarna gebruikt kunnen worden in andere hoogwaardige producten.quote:Op zondag 20 februari 2011 14:51 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Die dingen hebben ook een levensduur.
Valt allemaal mee.quote:Op zondag 20 februari 2011 14:56 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Uiteraard, maar er is natuurlijk een verschil in incidenteel die apparaten uit de grond stampen of structureel olie, kool en weet ik het allemaal wat consumeren.
Als er wat geld naar onderzoek zou gaan heb je binnen korte tijd waarschijnlijk rendabele technologieën, voor zover die er nog niet zijn.quote:Op zondag 20 februari 2011 14:56 schreef Citizen.Erased het volgende:
Zijn die duurzame oplossingen inmiddels al een beetje rendabel? In mijn ogen is er nog geen oplossing.
Wederom, dat kunnen we niet, en ook al zouden we het willen, het is te duur.quote:Op zondag 20 februari 2011 14:56 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Daarom moeten we die dingen maken van volledig recyclebare materialen, zodat ze daarna gebruikt kunnen worden in andere hoogwaardige producten.
Te duur. Het is dus wel mogelijk, maar het kost teveel geld. Dat is eigenlijk toch gewoon te idioot? We hebben de mogelijkheden om te recyclen, maar het geld ontbreekt. In wezen slaat dat nergens op.quote:Op zondag 20 februari 2011 14:58 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Wederom, dat kunnen we niet, en ook al zouden we het willen, het is te duur.
Energie kan je ook opslaan he. Sowieso is de zon in de Sahara vrij constant (om maar iets te noemen).quote:Op zondag 20 februari 2011 14:58 schreef __Saviour__ het volgende:
Duurzame energie is niet constant. De zon schijnt niet altijd genoeg en windmolens kunnen bij te weinig en veel wind niet werken. Maar de economie moet doordraaien. Dus je hebt altijd conventionele centrales (kolen of kern) nodig om tekorten aan duurzame energie op te vangen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |