Opmerkelijk nieuws, aangezien de kersttoespraak altijd wordt genoemd als een van de weinige publieke toespraken die de Koningin zelf mag schrijven (i.t.t. bijvoorbeeld de Troonrede op Prinsjesdag). Men kan zich tevens afvragen wat de Koningin dan precies had willen zeggen in de recentste kersttoespraak, aangezien velen er al een sterke (doch verdekte) anti-PVV-ondertoon in hoorden.quote:'Koningin wordt zwaar gecensureerd'
HILVERSUM - ''Koningin Beatrix wordt zwaar gecensureerd in haar kersttoespraak.''
Dat zei Huub Oosterhuis, theoloog en een goede vriend van de koninklijke familie, zaterdag in het EO-programma Blauw Bloed. Volgens Oosterhuis heeft Beatrix allerlei dingen niet kunnen zeggen die ze wel wilde zeggen.
Verwijzend naar haar kersttoespraak zegt de theoloog en dichter: ''Ik heb dit jaar gemerkt, toen ik haar hoorde, dat ze zwaar gecensureerd wordt. En dat is ook zo. Zij heeft allerlei dingen niet kunnen zeggen die ze wel wou zeggen. Omdat de PVV het er niet mee eens zou zijn.''
Lees het volledige bericht op nu.nl
Precies. Ze mag best haar mening verkondigen hoor, maar dan ze de gevolgen ook accepteren.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 20:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dan moet ze maar gewoon burger worden, kan ze lekker op Wilders schelden.
Opmerkelijk dat je dat zegt zonder dat je de inhoud kent van hetgeen wat gecensureerd is.quote:
Ik vind het ongepast dat iemand die erfelijk staatshoofd is zich openlijk gaat bemoeien met staatszaken. Daarvoor hebben wij een parlement en een regering.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 20:47 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Opmerkelijk dat je dat zegt zonder dat je de inhoud kent van hetgeen wat gecensureerd is.
Ik vind het stuitend dat - mits het nieuwsbericht klopt - de hoogstgeplaatste persoon en wettelijk de hoogste machthebber van ons land niet mag zeggen wat ze wil.
Dat komt omdat Rutte verantwoordelijk is voor haar domme uitspraken.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 20:47 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Opmerkelijk dat je dat zegt zonder dat je de inhoud kent van hetgeen wat gecensureerd is.
Ik vind het stuitend dat - mits het nieuwsbericht klopt - de hoogstgeplaatste persoon en wettelijk de hoogste machthebber van ons land niet mag zeggen wat ze wil.
Ik vermoed dat ze openlijk de aanval op de PVV wilde openen. Daar moet ze zich niet mee bemoeien, ze staat boven de partijen.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 20:47 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat ze de PVV moet verbieden (kan ze ook helemaal niet, trouwens) of invloed moet uitoefenen op het kabinetsbeleid (kan ze ook nauwelijks), maar wel dat ze vrijelijk haar mening moet kunnen uiten.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 20:48 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Ik vind het ongepast dat iemand die erfelijk staatshoofd is zich openlijk gaat bemoeien met staatszaken. Daarvoor hebben wij een parlement en een regering.
Dat laatste idd. Ben eigenlijk wel benieuwd...quote:Op zaterdag 19 februari 2011 20:23 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Opmerkelijk nieuws, aangezien de kersttoespraak altijd wordt genoemd als een van de weinige publieke toespraken die de Koningin zelf mag schrijven (i.t.t. bijvoorbeeld de Troonrede op Prinsjesdag). Men kan zich tevens afvragen wat de Koningin dan precies had willen zeggen in de recentste kersttoespraak, aangezien velen er al een sterke (doch verdekte) anti-PVV-ondertoon in hoorden.
De Koning is onschendbaar, de ministers zijn verantwoordelijk. Als je dat vervelend vindt kun je beter in Saudi-Arabie, Bahrein, Jordanie en nog meer van dat soort landen gaan wonen.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 20:47 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Precies! Stel dat Beatrix uitspraken doet over de PVV, dan is Rutte ministerieel verantwoordelijk voor haar. Dan krijgt onze minister-president de volle laag van zijn schoonmoeder Geert Wilders. Wat zou er eigenlijk gebeuren als de PVV de grootste partij wordt van Nederland en Geert Wilders moet op audiëntie bij de Koningin. Zou Beatrix haar invloed aanwenden om Geert Wilders het regeren onmogelijk te maken?quote:Op zaterdag 19 februari 2011 21:19 schreef Bolkesteijn het volgende:
Oei, en als de koningin politieke uitspraken doet zijn de rapen ook gaar, volgens mij hoort dit gewoon bij de ministeriële verantwoordelijkheid.
Dat denk ik niet, het feest is dan namelijk maar van korte duur want dan zal het snel afgelopen zijn met de monarchie.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 21:25 schreef IkeDubaku99 het volgende:
Zou Beatrix haar invloed aanwenden om Geert Wilders het regeren onmogelijk te maken?
Dat laatste denk ik. Maar dat kan ie eigenlijk niet zomaar maken. Ik verwacht kamervragen en een verhit debat waarin Rutte behoorlijk wat uit te leggen heeft.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 21:08 schreef Ryan3 het volgende:
Overigens is het strikt gesproken eigenaardig dat de PVV via deze manier invloed heeft op de boodschap van Beatrix. PVV zit nl. niet in het kabinet.
Hoezo wordt de concept text van Beatrix dan voorgelegd aan de PVV?
Of wordt-ie slechts voorgelegd aan de premier en schrapt de premier dan om eventuele kritiek van de PVV te komen de voor de PVV gevoelige passages uit het concept van Beatrix?
Het is toch godvergeten achterlijk dat we een politieke partij hebben die zich gekrenkt en aangevallen voelt wanneer de Koningin het over tolerantie en wederzijds respect wil hebben.quote:Het zou dan gaan om passages over tolerantie en wederzijds respect.
Natuurlijk kan hij dat maken, de Grondwet is daar volstrekt helder over.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 23:21 schreef remlof het volgende:
Dat laatste denk ik. Maar dat kan ie eigenlijk niet zomaar maken.
quote:De Koning is onschendbaar; de ministers zijn verantwoordelijk.
O jee, de PVV heeft Oosterhuis gecensureerd.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 23:59 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik vermoed dat Oosterhuis zelf mede de toespraak schrijft voor de koningin als ik het interview bekijk, dat zou ook nog wel eens een aspect kunnen zijn dat meespeelt.
quote:Op zondag 20 februari 2011 00:02 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Natuurlijk kan hij dat maken, de Grondwet is daar volstrekt helder over.
Art 42 GW, lid 2:
[..]
I rest my case.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 23:59 schreef Montov het volgende:
[..]
Het is toch godvergeten achterlijk dat we een politieke partij hebben die zich gekrenkt en aangevallen voelt wanneer de Koningin het over tolerantie en wederzijds respect wil hebben.
En over een maand gaat de PVV weer ageren tegen censuur of lange tenen van bepaalde moslims. En de achterban blijft maar alles klakkeloos accepteren.
Ze wilde dus nog iets verder gaan, anders hoefde ze niet gecensureerd te worden. Het koningshuis is een ondemocratisch instituut en zou zich derhalve niet moeten bezighouden met controversiële politieke onderwerpen.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 23:59 schreef Montov het volgende:
[..]
Het is toch godvergeten achterlijk dat we een politieke partij hebben die zich gekrenkt en aangevallen voelt wanneer de Koningin het over tolerantie en wederzijds respect wil hebben.
En over een maand gaat de PVV weer ageren tegen censuur of lange tenen van bepaalde moslims. En de achterban blijft maar alles klakkeloos accepteren.
Je zegt dat de premier of in dit geval Rutte het niet kan maken de toespraak van de koningin te wijzigen. Dat kan hij dus wel, sterker nog het betreft een van de belangrijkste passages uit de Grondwet. Als de premier geen verantwoordelijkheid wil nemen voor uitspraken die de koningin aangeeft te willen doen, dan mag hij van haar vragen de betreffende passages niet uit te spreken.quote:
Dan moet Rutte maar eens precies uit de doeken doen welke teksten hij heeft geschrapt uit de toespraak.quote:Op zondag 20 februari 2011 00:07 schreef Holograph het volgende:
[..]
Ze wilde dus nog iets verder gaan, anders hoefde ze niet gecensureerd te worden. Het koningshuis is een ondemocratisch instituut en zou zich derhalve niet moeten bezighouden met controversiële politieke onderwerpen.
Ik snap dat dat een raar principe is, maar het werkt gelukkig wel zo in Nederland.
Dat zal natuurlijk niet gebeuren. Je vraagt het onmogelijke van de premier.quote:Op zondag 20 februari 2011 00:08 schreef remlof het volgende:
Dan moet Rutte maar eens precies uit de doeken doen welke teksten hij heeft geschrapt uit de toespraak.
Dan doet ie het maar binnenskamers, hier moet wel op de één of andere manier duidelijkheid over komen.quote:Op zondag 20 februari 2011 00:09 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat zal natuurlijk niet gebeuren. Je vraagt het onmogelijke van de premier.
De man heeft ook al eens een Godwin gebruikt dus het zou zomaar kunnen dat hij via deze weg even zijn gal wil spuien.quote:Op zondag 20 februari 2011 00:03 schreef Picchia het volgende:
[..]
O jee, de PVV heeft Oosterhuis gecensureerd.
Ik vind het een beetje onnozel om bij Rutte de gedachtepolitie uit te hangen en hem aan te spreken op een concept toespraak die nooit in die vorm is uitgesproken en die hij nooit in die vorm heeft willen laten uitspreken. Alleen de definitieve versie is relevant. En de definitieve versie is zover ik weet de toespraak die de koningin heeft uitgesproken.quote:Op zondag 20 februari 2011 00:08 schreef remlof het volgende:
[..]
Dan moet Rutte maar eens precies uit de doeken doen welke teksten hij heeft geschrapt uit de toespraak.
Volgens mij is de premier ook binnenskamers niet verplicht verslag te doen van gesprekken met de koningin aan de Kamer. Net zoals dat wat in de ministerraad besproken wordt strikt vertrouwelijk is.quote:Op zondag 20 februari 2011 00:11 schreef remlof het volgende:
Dan doet ie het maar binnenskamers, hier moet wel op de één of andere manier duidelijkheid over komen.
Omdat het kennelijk nooit eerder is voorgekomen dat de kersttoespraak van de koningin door de minister-president werd gecensureerd.quote:Op zondag 20 februari 2011 00:14 schreef Picchia het volgende:
[..]
Ik vind het een beetje onnozel om bij Rutte de gedachtepolitie uit te hangen en hem aan te spreken op een concept toespraak die nooit in die vorm is uitgesproken en die hij nooit in die vorm heeft willen laten uitspreken. Alleen de definitieve versie is relevant. En de definitieve versie is zover ik weet de toespraak die de koningin heeft uitgesproken.
Daar is in principe toch ook geen sprake van. Beatrix kan live op tv zeggen wat ze wil.quote:Op zondag 20 februari 2011 00:23 schreef remlof het volgende:
[..]
Omdat het kennelijk nooit eerder is voorgekomen dat de kersttoespraak van de koningin door de minister-president werd gecensureerd.
Maar als Rutte een concept toespraak heeft aangepast dan maakt dat nog geen censuur, aangezien overleg tussen de Koningin en de premier over toespraken gewoon bij hun taken en verantwoordelijkheden hoort.quote:Op zondag 20 februari 2011 00:23 schreef remlof het volgende:
[..]
Omdat het kennelijk nooit eerder is voorgekomen dat de kersttoespraak van de koningin door de minister-president werd gecensureerd.
Net zo openbaar als concept toespraken van de koningin.quote:Op zondag 20 februari 2011 00:23 schreef Zeeland het volgende:
Dat is ook vooral heel lastig hoor Picchia. Concept post zijn meestal niet openbaar.
Huub Oosterhuis is inderdaad gelieerd aan de SP.quote:Op zondag 20 februari 2011 00:31 schreef __Saviour__ het volgende:
En iedereen neemt het maar voor waar aan, terwijl die kerel met geen enkel bewijs kan komen.
Zeer doorzichtig allemaal. Komen er verkiezingen aan ofzo.
Lijkt me sterk dat er nooit passages uitgehaald zijn of anders verwoord zijn.quote:Op zondag 20 februari 2011 00:23 schreef remlof het volgende:
[..]
En de vader van Tjeerd en Trijntje.quote:Op zondag 20 februari 2011 00:32 schreef Morendo het volgende:
[..]
Huub Oosterhuis is inderdaad gelieerd aan de SP.
Het is in ieder geval nooit naar buiten gebracht. En er werd gezegd dat de koningin onder Balkenende kon zeggen wat ze wou in haar kersttoespraak, dus hij liet haar kennelijk wel vrij daarin.quote:Op zondag 20 februari 2011 00:32 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Lijkt me sterk dat er nooit passages uitgehaald zijn of anders verwoord zijn.
Beatrix is toch geen knip voor de neus waard indien ze zich laat censureren. Het is de lafheid van haar oma die naar Engeland vertrok op het enige moment waarin het volk een koning nodig had.quote:Op zondag 20 februari 2011 00:35 schreef remlof het volgende:
[..]
Het is in ieder geval nooit naar buiten gebracht. En er werd gezegd dat de koningin onder Balkenende kon zeggen wat ze wou in haar kersttoespraak, dus hij liet haar kennelijk wel vrij daarin.
Maar ja, als je een kabinet leidt dat wordt gedoogd door xenofoob extreemrechts kan ik me voorstellen dat je niet wil dat de majesteit het niet teveel over verdraagzaamheid heeft
Het is op de eerste plaats al onfatsoenlijk dat zoiets naar buiten gebracht wordt. De Koningin kan zich niet verdedigen daarin.quote:Op zondag 20 februari 2011 00:35 schreef remlof het volgende:
[..]
Het is in ieder geval nooit naar buiten gebracht. En er werd gezegd dat de koningin onder Balkenende kon zeggen wat ze wou in haar kersttoespraak, dus hij liet haar kennelijk wel vrij daarin.
Maar ja, als je een kabinet leidt dat wordt gedoogd door xenofoob extreemrechts kan ik me voorstellen dat je niet wil dat de majesteit het teveel over verdraagzaamheid heeft
Daarom mag Rutte dat straks doen als er kamervragen gesteld gaan worden.quote:Op zondag 20 februari 2011 00:43 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Het is op de eerste plaats al onfatsoenlijk dat zoiets naar buiten gebracht wordt. De Koningin kan zich niet verdedigen daarin.
Waarom niet? Dat geeft al de absurditeit van het systeem aan.quote:Op zondag 20 februari 2011 00:43 schreef Citizen.Erased het volgende:
De Koningin kan zich niet verdedigen daarin.
Wel een handig een-twee'tje zeg: een SP'er dropt wat vertrouwelijke info over de koningin in de pers, vlak voor er verkiezingen zijn, om een zittende regering in het nauw te drijven. Idee'tje van Bea zelf soms?!?quote:Op zondag 20 februari 2011 00:46 schreef remlof het volgende:
[..]
Daarom mag Rutte dat straks doen als er kamervragen gesteld gaan worden.
Anders is er voor deskundigen in het staatsrecht niks meer aan.quote:Op zondag 20 februari 2011 00:47 schreef Morendo het volgende:
[..]
Waarom niet? Dat geeft al de absurditeit van het systeem aan.
Lijkt mij volstrekt onnodig het huidige systeem functioneert uitstekend vind ik.quote:Op zondag 20 februari 2011 00:45 schreef __Saviour__ het volgende:
Hoe eerder de laatste monarchieën in West-Europa vallen, hoe beter. Het is tijd voor ware en volledige democratie.
Jij hebt geen principiële bezwaren tegen een erfelijk staatshoofd?quote:Op zondag 20 februari 2011 00:55 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Lijkt mij volstrekt onnodig het huidige systeem functioneert uitstekend vind ik.
Rutte zal niets loslaten over gesprekken met de Koningin. Volgens mij betreft het alleen geruchten dus het verdedigen is snel klaar als er niets op tafel ligt.quote:Op zondag 20 februari 2011 00:46 schreef remlof het volgende:
[..]
Daarom mag Rutte dat straks doen als er kamervragen gesteld gaan worden.
In mijn ideale wereld is er niet eens een staatshoofd. Maar principiële bezwaren maken het dagelijks leven zo lastig. Als alle bezwaren die ik tegen democratie en staten heb principieel zouden zijn zou ik geen prettig leven hebben.quote:Op zondag 20 februari 2011 00:59 schreef Morendo het volgende:
Jij hebt geen principiële bezwaren tegen een erfelijk staatshoofd?
We gaan morgen massaal de straat op!quote:Op zondag 20 februari 2011 00:45 schreef __Saviour__ het volgende:
Hoe eerder de laatste monarchieën in West-Europa vallen, hoe beter. Het is tijd voor ware en volledige democratie.
Ga maar terug naar het Midden-Oostenforum.quote:Op zondag 20 februari 2011 01:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
We gaan morgen massaal de straat op!
Juist. En dat rechtvaardigt zeker kamervragen.quote:Op zondag 20 februari 2011 01:10 schreef Ryan3 het volgende:
Overigens meen ik me te herinneren dat onder Balkenende nog werd medegedeeld dat de koningin in haar kerstboodschap een grote mate van zelfstandigheid (om het zo maar eens uit te drukken) werd gegund om aan het volk mede te delen wat ze wilde mededelen... dat kwam naar voren toen Wilders al een keer eerder, paar jaar geleden, uit zijn stekker ging mbt wat de koningin zei in haar kerstboodschap (zal 2008 geweest zijn oid)... enfin die tijd van grotere zelfstandigheid is nu ten einde dus wrs... en dan allemaal via "hineinarbeiten" van Rutte naar Wilders en de smalle marge van de coalitie toe...
Vrees alleen dat er niets uit zal komen.quote:Op zondag 20 februari 2011 01:13 schreef remlof het volgende:
[..]
Juist. En dat rechtvaardigt zeker kamervragen.
Hij kan toch lastig gaan berichten over zaken waar hij geen uitspraken over mag doen?quote:Op zondag 20 februari 2011 01:18 schreef remlof het volgende:
Dat moet Rutte dan vooral doen zo vlak voor de verkiezingen.
Wat zei hij (niet gezien, was niet thuis)??quote:Op zondag 20 februari 2011 01:16 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Vrees alleen dat er niets uit zal komen.
Als je kijkt naar hoe Opstelten gister bij P&W reageerde op Geerts plannetjes mbt de rechtsspraak dan verwacht ik hier ook niets van...
Opstelten vond het voorstel weliswaar niet goed en zou hij ook nooit uitvoeren, maar gevraagd naar een kwalificatie betreffende dit voorstel van Wilders... gaf hij niet thuis...quote:Op zondag 20 februari 2011 01:20 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Wat zei hij (niet gezien, was niet thuis)??
Het toont in ieder geval wel aan dat deze gedoogconstructie een eens maar nooit weer optie hoort te zijn in onze parlementaire democratie.quote:Op zondag 20 februari 2011 01:44 schreef Ryan3 het volgende:
Van Haersma-Buma weaselt erop los in Nieuwsuur..
Ons koningshuis wordt gedoogd... door Wilders... maar als de koningin nog één keer de euvele moed bij elkaar raapt om over, wat in de ogen van Wilders, multiculti-onzin is te beginnen dan... wat dan? Dan ontneemt hij de coalitie zijn gedoogsteun...? Dan brengt hij het koningshuis ten val...?
Bizarre situatie weer...
Deze gedoogsituatie zorgt er ook voor dat mensen die je voorheen toch wel vrij hoog had zitten, ook al deelden ze jouw politieke voorkeur en visie misschien niet eens, vreemde dingen zeggen... of iig niet de dingen zeggen die je van hen kan verwachten... ik noem een Opstelten bij P&W vrijdag, ik noem een Van Haersma Buma vanavond net weer in Nieuwsuur met zijn gewaesel...quote:Op zondag 20 februari 2011 01:47 schreef remlof het volgende:
[..]
Het toont in ieder geval wel aan dat deze gedoogconstructie een eens maar nooit weer optie hoort te zijn in onze parlementaire democratie.
Dat is eigenlijk ook mijn enige echte bezwaar. De erfelijke component. Een koningin is hartstikke leuk maar de bloedband heb ik niks mee.quote:Op zondag 20 februari 2011 00:59 schreef Morendo het volgende:
[..]
Jij hebt geen principiële bezwaren tegen een erfelijk staatshoofd?
quote:Op zondag 20 februari 2011 01:15 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik verwacht een dergelijke reactie.
Bedoel je hiermee elke constructie waar de PVV mee te maken heeft of ben je tegen gedoogconstructies in zijn algemeenheid?quote:Op zondag 20 februari 2011 01:47 schreef remlof het volgende:
[..]
Het toont in ieder geval wel aan dat deze gedoogconstructie een eens maar nooit weer optie hoort te zijn in onze parlementaire democratie.
quote:Op zondag 20 februari 2011 10:44 schreef gtotep het volgende:
goed luisteren naar wat Oosterhuis zegt.
hij heeft niet gezegt dat ze wordt gecensureerd
hij heeft gemerkt dat
ja dat is zijn intrepetatie
heeft de koningin tegen hem hier iets over gezegd?
DAT KAN JE NIET 100% UIT DE TEKST VAN OOSTERHUIS HALEN
hij suggereert het wel
ik denk dat hij kletst uit z,n nek
Ik denk dat Bea zich geschoffeerd voelt door het kabinet dat haar passeerde tijdens de formatie. Ze neemt misschien gewoon wraak via Oosterhuis.quote:Op zondag 20 februari 2011 10:44 schreef gtotep het volgende:
goed luisteren naar wat Oosterhuis zegt.
hij heeft niet gezegt dat ze wordt gecensureerd
hij heeft gemerkt dat
ja dat is zijn intrepetatie
heeft de koningin tegen hem hier iets over gezegd?
DAT KAN JE NIET 100% UIT DE TEKST VAN OOSTERHUIS HALEN
hij suggereert het wel
ik denk dat hij kletst uit z,n nek
Alleen de PVV natuurlijk. Want net zoals politici is Remlof net zo hypocriet boefje.quote:Op zondag 20 februari 2011 10:47 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Bedoel je hiermee elke constructie waar de PVV mee te maken heeft of ben je tegen gedoogconstructies in zijn algemeenheid?
Lijkt me sterk. Zelfs al wordt de PVV de grootste partij, dan nog zal er waarschijnlijk een Kamermeerderheid zijn voor de (in meer of mindere mate) monarchistische partijen VVD, CDA, SGP, CU en PvdA. Met name de eerste vier zie ik niet snel instemmen met het afschaffen van de monarchie, zelfs niet als ze in een coalitie zitten met de PVV. En de linkse en liberale oppositie zou ook nog weleens tegen kunnen stemmen, omdat ze het vooruitzicht van een president Wilders niet zien zitten.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 21:27 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat denk ik niet, het feest is dan namelijk maar van korte duur want dan zal het snel afgelopen zijn met de monarchie.
En dat er nog gehoor wordt gegeven ook aan de tegenwerpingen van die politieke partij.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 23:59 schreef Montov het volgende:
[..]
Goed onderbouwde mening... not.quote:Op zondag 20 februari 2011 14:52 schreef eriksd het volgende:
He jongens, dit is niet gepast. De koninklijke familie is nu op vakantie, na een jaar lang hard vakantie gehad te hebben.
Oh verder; Oosterhuis is een aandachtstrekker, de monarchie mag ophoepelen en gaarne geen zinloos spoeddebat over deze onzin.
Hij heeft wel een punt, hoor!! Toch blijft het triest dat een boodschap van verdraagzaamheid gecensureerd moet worden.quote:Op zondag 20 februari 2011 15:13 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Goed onderbouwde mening... not.
Toch.... het gaat om het functioneren van de democratie...quote:Op zondag 20 februari 2011 14:52 schreef eriksd het volgende:
He jongens, dit is niet gepast. De koninklijke familie is nu op vakantie, na een jaar lang hard vakantie gehad te hebben.
Oh verder; Oosterhuis is een aandachtstrekker, de monarchie mag ophoepelen en gaarne geen zinloos spoeddebat over deze onzin.
ik denk eerder de aanval op onverdraagzaamheid. Dat de PVV zich dat dan aantrekt zegt eigenlijk al genoeg.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 20:51 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Ik vermoed dat ze openlijk de aanval op de PVV wilde openen. Daar moet ze zich niet mee bemoeien, ze staat boven de partijen.
Het simpele wegzetten van monarchieën als "uit de tijd" is een zwaktebod en bovendien onwaar. De constitutionele monarchie is een moderne staatsvorm die nieuwer is dan de republiek (uitgevonden door de Romeinen in 509 v. Chr.).quote:Op zondag 20 februari 2011 15:16 schreef eriksd het volgende:
Wat valt er te onderbouwen? Het simpele feit dat dergelijke privileges uit de tijd zijn? Het eeuwige gedonder met het koningshuis? Die flauwe fiscale truukjes?
Als er aantijgingen zijn van censuur is het terecht dat er Kamervragen worden gesteld. Of het nou verkiezingstijd is of niet.quote:En dan moet Rutte iets gaan verantwoorden waar hij uiteraard niets over gaat zeggen. Showtje voor de buhne weer dit.
Is dat dezelfde Beatrix die vond dat haar zuster niet met een burger (Pieter van V) mocht trouwen? En heeft ze ooit excuses gemaakt voor het groteske wangedrag van Pappie? Ik word zo moe van die tegeltjeswijsheden van haar.quote:Op zondag 20 februari 2011 15:55 schreef du_ke het volgende:
[..]
ik denk eerder de aanval op onverdraagzaamheid. Dat de PVV zich dat dan aantrekt zegt eigenlijk al genoeg.
Het maakt haar boodschap bij voorbaat al volstrekt ongeloofwaardig. Dus nee, ik zou zeggen dat familieaangelegenheden, de manier waarop iemand zelf in het leven staat, wel degelijk relevant is voor de geloofwaardigheid van zijn of haar verhaal.quote:Op zondag 20 februari 2011 16:50 schreef du_ke het volgende:
de boodschap voor het land is natuurlijk wat anders dan de familieaangelegenheden.
CDA, VVD, CU en SGP zijn zeer voor de monarchie. Ook de achterbannen van deze partijen zijn in overgrote meerderheid voor de monarchie in haar huidige vorm. Naast deze partijen zijn ook PvdA, D66 en de PVV voor de monarchie, zij het dat deze partijen naar een ceremonieel koningschap willen. De enige partijen die actief strijden voor een republiek zijn SP en GL. Al lijkt het republikeinse gedachtegoed snel bij het vuilnis te worden gezet, zodra het regeringspluche lonkt.quote:Op zondag 20 februari 2011 11:27 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Lijkt me sterk. Zelfs al wordt de PVV de grootste partij, dan nog zal er waarschijnlijk een Kamermeerderheid zijn voor de (in meer of mindere mate) monarchistische partijen VVD, CDA, SGP, CU en PvdA. Met name de eerste vier zie ik niet snel instemmen met het afschaffen van de monarchie, zelfs niet als ze in een coalitie zitten met de PVV. En de linkse en liberale oppositie zou ook nog weleens tegen kunnen stemmen, omdat ze het vooruitzicht van een president Wilders niet zien zitten.
[..]
En dat er nog gehoor wordt gegeven ook aan de tegenwerpingen van die politieke partij.
Ik denk dat je analyse aardig klopt, maar ik heb ergens gelezen dat de SP niet meer streeft naar de afschaffing van de monarchie. Een ceremonieel koningschap is tegenwoordig het standpunt van de SPquote:Op zondag 20 februari 2011 17:28 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
CDA, VVD, CU en SGP zijn zeer voor de monarchie. Ook de achterbannen van deze partijen zijn in overgrote meerderheid voor de monarchie in haar huidige vorm. Naast deze partijen zijn ook PvdA, D66 en de PVV voor de monarchie, zij het dat deze partijen naar een ceremonieel koningschap willen. De enige partijen die actief strijden voor een republiek zijn SP en GL. Al lijkt het republikeinse gedachtegoed snel bij het vuilnis te worden gezet, zodra het regeringspluche lonkt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |