We zullen zien. Ik hoor anderzijds ook mensen die wat minder optimistisch zijn, maar he, we wachten af.quote:Op maandag 21 februari 2011 13:02 schreef mlg het volgende:
[..]
Op tijd voor wat? De grootste issue is energie voorziening, en op dat gebied is er al technologische ontwikkeling.
Pro-communistisch? Haha, nee man.quote:Op maandag 21 februari 2011 13:02 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Hij is minder dubieus dan nummer 1, maar het hele stuk heeft wel een heel groot anti-kapitalist tintje en pro-communist inslag. Maar goed, ook zulke docu`s zijn goed om de geest scherp te houden.
Zulke mensen heb je altijd, en die houding is ook juist hetgeen wat ontwikkeling belemmerd.quote:Op maandag 21 februari 2011 13:03 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
We zullen zien. Ik hoor anderzijds ook mensen die wat minder optimistisch zijn, maar he, we wachten af.
Zit wat in. Er is ieder geval nog geen reden om te wanhopen. Bovendien verander ik er persoonlijk ook bar weinig aan.quote:Op maandag 21 februari 2011 13:05 schreef mlg het volgende:
[..]
Zulke mensen heb je altijd, en die houding is ook juist hetgeen wat ontwikkeling belemmerd.
Wat een onzin. Hongarije is eindelijk sinds 20 jaar aan het ontwikkelen. Daarnaast is er bijna geen Hongaar die verlangt naar de terugkeer van het communisme.quote:Op maandag 21 februari 2011 12:21 schreef betyar het volgende:
[..]
Zo daar dan niet je "oogkleppen"door zijn ontwikkelt? Hongarije is een land wat volledig doorgedraaid is door het kapitalisme, ik hoor de mensen daar steeds meer zeggen dat het communisme nog niet zo slecht was. Het land raakt in verdorvenheid door het kapitalisme, mensen rekenen daar alles op de pof af. Boodschappen doen met creditcards, de grootste auto's rijden ze daar op afbetaling, auto's die jan modaal hier niet kan rijden. Nog steeds hebben de mensen daar niks, alles wordt daar duurder, elke maand staan lange rijen mensen bij de EON in Veszprem met afschriften in hun hand en vragen om uitstel, maar ondertussen wel de grote mijnheer uithangen naar de buren toe.
wij nemen nog steeds kaas mee voor kennissen, ze hebben daar als beleg wat suiker. Werk hebben ze maar kunnen zich niks veroorloven.
[..]
Ligt dat niet aan de hongaren zelf? Ze willen alles zelf doen maar tegelijkertijd willen ze dat er voor ze wordt gezorgd. Je wordt besodemietert door dat volk, als je er niet bent voeren ze geen fuck uit. De mentaliteit van de hongaren is bar en bar slecht, ze willen overal alleen de voordelen van, ik weet wel hoe die hongaren in elkaar steken.
[..]
De mensen zijn lui en verwend en dachten dat het kwam aanwaaien met de intrede van het kapitalisme. Er zijn er maar een paar beter van geworden door het kapitalisme en dat zijn niet de gewone arbeiders. Het land wordt uitgeknepen en voor de gek gehouden door het westen.
[..]
Dat weet ik wel hoor.
quote:Op maandag 21 februari 2011 12:55 schreef mlg het volgende:
[..]
Er is geen sprake van denivellering, en ook niet met versobering. De meeste mensen zijn kapitalisten en betere verdeling? Als je een betere verdeling wil, dan moet je juist niet verdelen.
Als je de reactie leest van Dr.Nikita, die daadwerkelijk in Hongarije leeft en werkt (ze is de topvrouw van een multinational naar eigen zeggen), dan zou je iets anders kunnen concluderen...quote:Op maandag 21 februari 2011 13:09 schreef mlg het volgende:
[..]
Wat een onzin. Hongarije is eindelijk sinds 20 jaar aan het ontwikkelen. Daarnaast is er bijna geen Hongaar die verlangt naar de terugkeer van het communisme.
Treedt een buiten Siofok of Balatonfured. Je begeeft je nu ergens waar je niks vanaf weet jongeman.quote:Op maandag 21 februari 2011 13:09 schreef mlg het volgende:
[..]
Wat een onzin. Hongarije is eindelijk sinds 20 jaar aan het ontwikkelen. Daarnaast is er bijna geen Hongaar die verlangt naar de terugkeer van het communisme.
Hongarije is een best succesvol land vergeleken andere Oost Europese landen, Rusland meegerekend. Ze hebben de economie rustig en geleidelijk hervormd, en is het land jaar op jaar vooruit gegaan. Tijdens het communisme waren veel meer mensen die niks hadden, ondanks dat het communistisch was. Dat was in Rusland wel anders met hun shock therapie (in 1 dag drastisch de economie liberaliseren). De economie stortte volledig in, maar is uiteindelijk wel in een rap tempo opgekrabbeld.quote:Op maandag 21 februari 2011 13:13 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Als je de reactie leest van Dr.Nikita, die daadwerkelijk in Hongarije leeft en werkt (ze is de topvrouw van een multinational naar eigen zeggen), dan zou je iets anders kunnen concluderen...
Niet door het kapitalisme maar door de plotselinge vrijheid om ook producten te kunnen kopen die voor jou en mij heel gewoon waren maar voor hun totaal onbereikbaar.quote:Op maandag 21 februari 2011 12:21 schreef betyar het volgende:
[..]
Zo daar dan niet je "oogkleppen"door zijn ontwikkelt? Hongarije is een land wat volledig doorgedraaid is door het kapitalisme,
Heb je goed gehoord. Maar als je goed had opgelet zijn het meestal mensen die van hun leven nooit productief waren.quote:ik hoor de mensen daar steeds meer zeggen dat het communisme nog niet zo slecht was.
Net zoals in de rest van de westerse wereld gebruiken Hongaren ook CC's.quote:Het land raakt in verdorvenheid door het kapitalisme, mensen rekenen daar alles op de pof af.
Goh, in NL niet dan?quote:Boodschappen doen met creditcards,
Als je in NL onder elke auto wat nog niet afbetaald is een bel zou hangen zou het een oorverdovend lawaai op de weg zijn. Maargoed, het zijn net westerlingen die ook kopen via Leen.quote:de grootste auto's rijden ze daar op afbetaling, auto's die jan modaal hier niet kan rijden.
Raar is dat met energieprijzen die gelijk of hoger zijn dan in westerse landen maar de verdiensten een kwart zijn.quote:Nog steeds hebben de mensen daar niks, alles wordt daar duurder, elke maand staan lange rijen mensen bij de EON in Veszprem met afschriften in hun hand en vragen om uitstel, maar ondertussen wel de grote mijnheer uithangen naar de buren toe.
Niet vreemd met de prijzen en loonverhoudingen.quote:wij nemen nog steeds kaas mee voor kennissen, ze hebben daar als beleg wat suiker. Werk hebben ze maar kunnen zich niks veroorloven.
Communistisch overblijfsel. Zal nog lang duren voordat het eruit is voor niks doen en toch leuk leven.quote:[..]
Ligt dat niet aan de hongaren zelf? Ze willen alles zelf doen maar tegelijkertijd willen ze dat er voor ze wordt gezorgd.
Dat klopt. Deccenialang interesseerde het niemand of je wat deed of niet, je loon was er gewoon. Zal nog generaties duren voordat die mentaliteit eruit is.quote:Je wordt besodemietert door dat volk, als je er niet bent voeren ze geen fuck uit.
Spreek ik niet tegen.quote:De mentaliteit van de hongaren is bar en bar slecht, ze willen overal alleen de voordelen van, ik weet wel hoe die hongaren in elkaar steken.
Een kleine correctie: De meeste mensen dachten dat met het intreden van het kapitalisme hun leven op dezelfde voet kon doorgaan, met niets doen toch een goed leven.quote:[..]
De mensen zijn lui en verwend en dachten dat het kwam aanwaaien met de intrede van het kapitalisme.
Hier zitten we ook op 1 lijn.quote:Er zijn er maar een paar beter van geworden door het kapitalisme en dat zijn niet de gewone arbeiders.
Het land is door de communisten voor een appel en een ei verkocht aan het westen. De grootste bedrieger en leugenaar is voormalig communist Gyurcsány Ferenc geweest die miljardair is geworden inclusief zijn vrienden en familie. Hongarije bezit bijna niets meer waardoor de belastingdruk op gewone mensen veel te hoog is geworden om de schulden af te betalen.quote:Het land wordt uitgeknepen en voor de gek gehouden door het westen.
[..]
quote:Dat weet ik wel hoor.
Wat uit Dr. Nikita's reactie blijkt, als terzakekundige, en betyar ook zegt, ook iemand die in depth verstand van zaken heeft, denk ik dat je nu een ideologisch/idealistisch praatje houdt: wat weer betekent dat empirisme blijkbaar uit de mode is...?quote:Op maandag 21 februari 2011 13:20 schreef mlg het volgende:
[..]
Hongarije is een best succesvol land vergeleken andere Oost Europese landen, Rusland meegerekend. Ze hebben de economie rustig en geleidelijk hervormd, en is het land jaar op jaar vooruit gegaan. Tijdens het communisme waren veel meer mensen die niks hadden, ondanks dat het communistisch was. Dat was in Rusland wel anders met hun shock therapie (in 1 dag drastisch de economie liberaliseren). De economie stortte volledig in, maar is uiteindelijk wel in een rap tempo opgekrabbeld.
Ik heb juist het idee dat jij er geen verstand van hebt. De werkloosheid is er laag, en de uitkeringen zijn hoog genoeg om in levensonderhoud te voorzien. Tijdens de communistische periode was er overigens een beperkte marktwerking in tegenstelling tot andere landen, waardoor Hongarije van de communistische landen altijd al één van de betere was. Desondanks stierven er tal mensen door armoede, en daar is al zeker 10 jaar lang geen sprake meer van.quote:Op maandag 21 februari 2011 13:15 schreef betyar het volgende:
[..]
Treedt een buiten Siofok of Balatonfured. Je begeeft je nu ergens waar je niks vanaf weet jongeman.
Je hebt geen flauw idee van de werkelijkheid zie ik weer.quote:Op maandag 21 februari 2011 12:45 schreef betyar het volgende:
[..]
Het uitknijpen en blijven onderdrukken van de hongaren?Weet ik niet, ik weet wel dat hongaren niet zitten te springen om mensen die eerst vluchtten en vervolgens terugkomen met geld om het kapitaal daar verder uit te bouwen, daar zijn ze dan weer te trots voor en worden mensen die handelen zoals Dr. Nikita verguist.
Nee, mijn aangetrouwde oom komt uit Hongarije. Mijn oom en tante zijn momenteel uit elkaar, maar we hebben nog wel goed contact met mijn oom. Hij heeft een eigen bedrijf in Hongarije, en we zijn er met de familie ook regelmatig geweest. Dan hebben we het over zo'n 2 jaar terug dat ik er voor het laatst geweest ben. Ik heb dus wel degelijk verstand van zaken.quote:Op maandag 21 februari 2011 13:24 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Wat uit Dr. Nikita's reactie blijkt, als terzakekundige, en betyar ook zegt, ook iemand die in depth verstand van zaken heeft, denk ik dat je nu een ideologisch/idealistisch praatje houdt: wat weer betekent dat empirisme blijkbaar uit de mode is...?
Nou verklaar dan maar waarom je van Dr.Nikita en betyar, beiden van oorsprong voor een deel Hongaars en daar levend resp. op bezoek gaand, een ander beeld geschetst krijgt...?quote:Op maandag 21 februari 2011 13:29 schreef mlg het volgende:
[..]
Nee, mijn aangetrouwde oom komt uit Hongarije. Mijn oom en tante zijn momenteel uit elkaar, maar we hebben nog wel goed contact met mijn oom. Hij heeft een eigen bedrijf in Hongarije, en we zijn er met de familie ook regelmatig geweest. Dan hebben we het over zo'n 2 jaar terug dat ik er voor het laatst geweest ben. Ik heb dus wel degelijk verstand van zaken.
Inderdaad. Sterker nog, ik geloof er ook geen snars van dat beytar überhaupt in Hongarije is geweest. Niet de laatste 10 jaar in ieder geval of hij heeft een zeer bekrompen beeld van de realiteit.quote:Op maandag 21 februari 2011 13:27 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Je hebt geen flauw idee van de werkelijkheid zie ik weer.
Ik heb geen eens een beeld van Hongarije geschetst, dus waar heb je het over? Ik leg alleen uit dat het land sinds de val van het communisme er op vooruit is gegaan. Dat legt Nikita ook uit. Bovendien vind ik dat Nikita ook wel erg overdrijft en erg selectieve plekken in Hongarije neemt, maar betyar maakt er al helemaal een potje van.quote:Op maandag 21 februari 2011 13:31 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nou verklaar dan maar waarom je van Dr.Nikita en betyar, beiden van oorsprong voor een deel Hongaars en daar levend resp. op bezoek gaand, een ander beeld geschetst krijgt...?
Of jij hangt een ideologisch praatje op natuurlijk...quote:Op maandag 21 februari 2011 13:36 schreef mlg het volgende:
[..]
Ik heb geen eens een beeld van Hongarije geschetst, dus waar heb je het over? Ik leg alleen uit dat het land sinds de val van het communisme er op vooruit is gegaan. Bovendien vind ik dat Nikita ook wel erg overdrijft en erg selectieve plekken in Hongarije neemt, maar betyar maakt er al helemaal een potje van.
Dit dus. Dat hele Hongarije interesseert mij werkelijk geen ene reet.quote:Op maandag 21 februari 2011 13:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Zullen we een Hongarije-topic beginnen?
Best, dan denk je dat. Ik zie de reden er niet van in, maar goed. Het lijkt mij geen geheim dat Hongarije de afgelopen 20 jaar er op vooruit is gegaan, zowel economisch als maatschappelijk.quote:Op maandag 21 februari 2011 13:37 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Of jij hangt een ideologisch praatje op natuurlijk...
De geschiedenis heeft uitgewezen dat het onderste plaatje deels geel, en deels oranje moet zijn.quote:
doordat het kapitalisme met meer aanbod dan vraag kwam is het naar de klote gegaan daar.quote:Op maandag 21 februari 2011 13:24 schreef Dr.Nikita het volgende:
Niet door het kapitalisme maar door de plotselinge vrijheid om ook producten te kunnen kopen die voor jou en mij heel gewoon waren maar voor hun totaal onbereikbaar.
Die mensen die nu allemaal met versleten lichaamsdelen verder in een hoekje worden geduwd? Er niemand voor ze is? Nou die hebben hard genoeg gewerkt.quote:Heb je goed gehoord. Maar als je goed had opgelet zijn het meestal mensen die van hun leven nooit productief waren.
Koop jij een pak melk met je creditcard?quote:Net zoals in de rest van de westerse wereld gebruiken Hongaren ook CC's.
Goh, in NL niet dan?
Een auto kopen met verantwoord lenen is niks mis mee, mensen hier lenen voor een auto ¤10.000, daar willen ze een nieuwe Passat of Insignia rijden die ze nooit kunnen afbetalen.quote:Als je in NL onder elke auto wat nog niet afbetaald is een bel zou hangen zou het een oorverdovend lawaai op de weg zijn. Maargoed, het zijn net westerlingen die ook kopen via Leen.
Nee hoor het westen heeft zijn intrede gedaan tezamen met het kapitalisme,quote:Raar is dat met energieprijzen die gelijk of hoger zijn dan in westerse landen maar de verdiensten een kwart zijn.
En hoe komt dat? Het uitknijpen van de bevolking ja.quote:Niet vreemd met de prijzen en loonverhoudingen.
Nee hoor, mentaliteit van een hongaar, iedereen is slecht en ik ben goed, iedereen is tegen ons mentaliteit. Heeft niks met het communisme te maken.quote:Communistisch overblijfsel. Zal nog lang duren voordat het eruit is voor niks doen en toch leuk leven.
.Ooit zal het er wel uitgaan ja.quote:Dat klopt. Deccenialang interesseerde het niemand of je wat deed of niet, je loon was er gewoon. Zal nog generaties duren voordat die mentaliteit eruit is
Eensquote:Een kleine correctie: De meeste mensen dachten dat met het intreden van het kapitalisme hun leven op dezelfde voet kon doorgaan, met niets doen toch een goed leven.
Het land is door hun eigen arrogantie verpauperd.Heel Hongarije was in euforie met de komst van het kapitalisme helaas werden de meeste met hun neus op de feiten gedrukt.quote:Het land is door de communisten voor een appel en een ei verkocht aan het westen. De grootste bedrieger en leugenaar is voormalig communist Gyurcsány Ferenc geweest die miljardair is geworden inclusief zijn vrienden en familie. Hongarije bezit bijna niets meer waardoor de belastingdruk op gewone mensen veel te hoog is geworden om de schulden af te betalen.
quote:Op maandag 21 februari 2011 13:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ok, ik doe ff TR of Hongarije-onzin te laten verwijderen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |