abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_93003288
quote:
In Noord-Brabant wordt binnenkort waarschijnlijk intensief geboord naar moeilijk winbaar gas. De gemeente Boxtel heeft al een vergunning gegeven voor proefboringen en ook in Haaren wil het Britse bedrijf Cuadrilla proefboren, zegt bestuursvoorzitter Marc Miller zaterdag in de Volkskrant.

Miller is optimistisch over de mogelijke opbrengsten van het gas dat vastzit in het ondergrondse gesteente. "De ondergrond ziet er veelbelovend uit."

Het gas is lastiger uit de grond te halen dan 'gewoon' gas omdat het nog in gesteente zit waarin het gevormd is. In tegenstelling tot gewone gasboringen, wordt niet alleen verticaal maar ook horizontaal geboord. Bovendien zijn meerdere boorputten nodig en chemicaliën om het gesteente onder de grond te breken.

Tegenstanders vrezen voor aantasting van het landschap door de vele boorputten. Miller schat dat als het na de proeven tot echt boren komt, dat in Brabant honderd putten nodig zijn. "We zullen proberen niet in de natuurgebieden te zitten."

Volgens het Internationaal Energieagentschap zijn de wereldwijde gasreserves twee keer zo groot als gedacht, door het moeilijk winbare gas.

bron:frontpage
"We zullen proberen niet in de natuurgebieden te zitten."

Proberen? Wat een lul joh. Mag ik deze man doodwensen, of mag ik alleen wensen dat hem wat naars overkomt?
pi_93003597
quote:
8s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 08:42 schreef Gulo het volgende:
Mag ik deze man doodwensen, of mag ik alleen wensen dat hem wat naars overkomt?
Ik neem aan dat je geen verwarming aan hebt? Of ben je zo'n schijnheilige NIMBY-hippie?

We hebben trouwens geen "natuur" in Nederland, natuur is per definitie iets waar geen bord "natuurgebied" staat en geen hek omheen staat...
Wat we hier hebben zijn AKKERS.
censuur :O
  zaterdag 19 februari 2011 @ 09:36:59 #3
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_93003855
Je bron is de frontpage, dat is een kutbron, schrijver weet absoluut niet waar die het over hebben. Natuurlijk zit het gas in gesteente opgesloten, denk je dat het in groningen in grotten zit?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_93003942
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 09:36 schreef Pietverdriet het volgende:
Je bron is de frontpage, dat is een kutbron, schrijver weet absoluut niet waar die het over hebben. Natuurlijk zit het gas in gesteente opgesloten, denk je dat het in groningen in grotten zit?
Los van de kutbron: er is wel degelijk een verschil in conventioneel gas in poreus gesteente, en de veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel grotere hoeveelheid gas in gesloten gesteente. Dat maakt de winning echter zeer lastig.
  zaterdag 19 februari 2011 @ 09:48:41 #5
45206 Pietverdriet
pi_93003979
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 09:45 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Los van de kutbron: er is wel degelijk een verschil in conventioneel gas in poreus gesteente, en de veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel grotere hoeveelheid gas in gesloten gesteente. Dat maakt de winning echter zeer lastig.
Ja daar moeten chemicaliën gebruikt worden, jammer en huil, stel je voor.
Straks gaan ze net als bij de oliewinning nog gasvormig Dihydrogeenmonoxide inzetten, weet je hoe gevaarlijk dat is.
pi_93004014
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 09:48 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Straks gaan ze net als bij de oliewinning nog gasvormig Dihydrogeenmonoxide inzetten, weet je hoe gevaarlijk dat is.
Zeeeeeeeeeeeeeer gevaarlijk! Het is niet voor niets dat hippies petities tekenen om het te verbieden.
pi_93004135
Maar straks wel met z'n allen klagen dat het gas zo duur is he.
  zaterdag 19 februari 2011 @ 10:01:29 #8
45206 Pietverdriet
pi_93004204
quote:
14s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 09:58 schreef nattezwabber het volgende:
En dat er CHEMICALIEN als Carboniumquatrohydrogeen mee naar boven komen...
pi_93004252
quote:
Productiekosten aardgas in Nederland: nog geen 2 eurocent per kuub.
Verkoopprijs aardgas voor consumenten in Nederland incl. alle belastingen: 3000% van de kostprijs...
  zaterdag 19 februari 2011 @ 10:06:53 #10
45206 Pietverdriet
pi_93004287
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 10:04 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Productiekosten aardgas in Nederland: nog geen 2 eurocent per kuub.
Verkoopprijs aardgas voor consumenten in Nederland incl. alle belastingen: 3000% van de kostprijs...
Daarom zijn de aardgasbaten in NL ook zo verschrikkelijk hoog voor de overheid. Daarbij komen dan de andere belastingen, sociale lasten en accijns. Maar jaaa je raad het al, dan nog is het niet genoeg.
Rupsje nooitgenoeg
pi_93004349
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 10:01 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En dat er CHEMICALIEN als Carboniumquatrohydrogeen mee naar boven komen...
Levensgevaarlijk, volgens mij kun je dan beter meteen stoppen met die boringen.
pi_93004355
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 10:06 schreef Pietverdriet het volgende:
Daarom zijn de aardgasbaten in NL ook zo verschrikkelijk hoog voor de overheid. Daarbij komen dan de andere belastingen, sociale lasten en accijns. Maar jaaa je raad het al, dan nog is het niet genoeg.
Rupsje nooitgenoeg
Dit moesten de dictatoren en koningen van het Midden Oosten eens weten, die krijgen vergeleken met "onze" overheid een schijntje voor hun grondstoffen.
En dan ook nog eens belasting heffen of de kant en klare producten.
Allemaal naar het Malieveld, we gaan niet eerder weg voordat de woeker belastingen zijn afgeschaft *O*
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  zaterdag 19 februari 2011 @ 10:14:04 #13
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_93004382
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 10:11 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Dit moesten de dictatoren en koningen van het Midden Oosten eens weten, die krijgen vergeleken met "onze" overheid een schijntje voor hun grondstoffen.
Deze vergelijking is niet geheel terecht... als wij aardgas aan Italie verkopen, doen we dat nog steeds tegen zeer lage prijzen die ergens in de vorige eeuw (ongetwijfeld voor steekpenningen) voor zeeeeeeeer lang zijn vastgelegd.

Daarentegen zorgen veel olie-landen er wel voor dat hun eigen grondstof zo goedkoop mogelijk beschikbaar is voor de eigen bevolking.
pi_93004476
Dezelfde soort projecten worden gepland in Canada om de allerlaatste druppels olie nog uit teerzanden te kunnen knijpen. Dit lijkt mij een duidelijk teken dat de voorraden niet oneindig zijn. En heel Nederland blijft maar, klagend en wel, voor 1.60¤/L tanken. Misschien wordt het tijd om eens naar alternatieven (vies woord) te zoeken? Of wachten we allemaal tot de oliemaatschappijen daar zelf mee komen? :')
pi_93004490
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 09:14 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je geen verwarming aan hebt?
Correct. Maar dat staat hier los van.

quote:
Ah, jij denkt dat de winsten die hiermee gemaakt worden evenredig onder de bevolking verdeeld worden?
pi_93004512
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 10:11 schreef Oud_student het volgende:
En dan ook nog eens belasting heffen of de kant en klare producten.
Allemaal naar het Malieveld, we gaan niet eerder weg voordat de woeker belastingen zijn afgeschaft *O*
Dus eigenlijk is "onze" regering nog veel erger dan de regimes van het Midden Oosten.
Onze regering krijgt niet alleen meer voor onze grondstoffen, maar plukt ons ook nog eens en geeft de grondstoffen aan derden weg voor een zacht prijsje, terwijl bijv. in Libië de benzine 10 cent per liter kost, gesubsidieerd door Khadaffy (Allah zij met hem) ;)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_93004527
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 10:20 schreef Gulo het volgende:
Ah, jij denkt dat de winsten die hiermee gemaakt worden evenredig onder de bevolking verdeeld worden?
Uh nee, ik denk dat de hogere productiekosten in de kostprijs verwerkt zullen worden. Is dat zo gek dan?
  zaterdag 19 februari 2011 @ 10:53:31 #18
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_93005209
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 10:22 schreef nattezwabber het volgende:

[..]

Uh nee, ik denk dat de hogere productiekosten in de kostprijs verwerkt zullen worden. Is dat zo gek dan?
Bij olie en aardgas zijn de productiekosten een fractie van de wereldprijs. (uitgezonderd teerzanden).
pi_93009555
Flink protesteren als dit doorgaat ;(
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_93009580
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 13:16 schreef bijdehand het volgende:
Alsof dat zin heeft.
  zaterdag 19 februari 2011 @ 13:17:54 #21
45206 Pietverdriet
pi_93009595
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 13:16 schreef bijdehand het volgende:
Wat wil je dan? Kolen? Kerncentrales?
  zaterdag 19 februari 2011 @ 13:18:18 #22
45206 Pietverdriet
pi_93009614
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 13:17 schreef Gulo het volgende:

[..]

Alsof dat zin heeft.
Waarom open je dan dit topic?
pi_93009670
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 13:18 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waarom open je dan dit topic?
Wellicht omdat dit de sectie nieuws en achtergronden is, en dat dit een nieuwswaardig bericht is? :D
pi_93009692
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 13:17 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat wil je dan? Kolen? Kerncentrales?
Ik ben een voorstander van kerncentrales ja.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_93009699
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 13:17 schreef Gulo het volgende:

[..]

Alsof dat zin heeft.
Met genoeg druk misschien wel ;(
  zaterdag 19 februari 2011 @ 13:22:49 #26
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_93009760
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 13:20 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Ik ben een voorstander van kerncentrales ja.
Kerncentrales zijn basislast, aardgas pieklast (en verwarming natuurlijk).
pi_93009792
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 13:20 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Met genoeg druk misschien wel ;(
Ik heb niet het idee dat de politieke besluitvorming zich veel gelegen laat liggen aan de mening van het volk.

Of het nu via maatschappelijk breedgedragen protestbeweging gaat, of zelfs via een referendum (zie EU-referendum bijvoorbeeld), ze hebben er schijt aan.
pi_93009864
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 13:24 schreef Gulo het volgende:

[..]

Ik heb niet het idee dat de politieke besluitvorming zich veel gelegen laat liggen aan de mening van het volk.

Of het nu via maatschappelijk breedgedragen protestbeweging gaat, of zelfs via een referendum (zie EU-referendum bijvoorbeeld), ze hebben er schijt aan.
Ik weet het. :(
pi_93010136
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 13:30 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

1,60 voor bnezine heeftniets te maken met tekorten maar met de hebberige linkse overheid.
Je weet dat Rutte de benzineprijs flink wil verhogen middels nog meer accijns?
pi_93010548
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 13:38 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

Ja, maar ik vind Rutte ook een linkse hippie.
Aight.

Tja, als we zo beginnen... Ik vind Kok ook een rechtse rakker, en het kwartje van Kok daarmee een rechtse maatregel.
pi_93011257
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 09:14 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je geen verwarming aan hebt? Of ben je zo'n schijnheilige NIMBY-hippie?

We hebben trouwens geen "natuur" in Nederland, natuur is per definitie iets waar geen bord "natuurgebied" staat en geen hek omheen staat...
Wat we hier hebben zijn AKKERS.
Dit dus. Nederland is gewoon te klein. De enige manier waarop Nederland enige natuur zou kunnen hebben is met een populatie van hooguit 3 miljoen. Dat halen ze niet. :P
  zaterdag 19 februari 2011 @ 14:37:14 #32
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_93012188
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 14:12 schreef vergezocht het volgende:

[..]

Dit dus. Nederland is gewoon te klein. De enige manier waarop Nederland enige natuur zou kunnen hebben is met een populatie van hooguit 3 miljoen. Dat halen ze niet. :P
Natuur kost trouwens ook geen 100.000 euro per hectare aan "beheer", natuur kost niets...
  maandag 28 februari 2011 @ 19:58:21 #33
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_93456452
Cool. Dan worden we in Boxtel misschien nog wel gas-sheiks!

Alleen mag er zogenaamd niet in natuurgebied geboord worden, rondom Boxtel is één groot natuurgebied/beschermd landschap. Wat ze op TV lieten zien waar ze gingen proefboren ook. Maar bij mij in de achtertuin wil ik wel een put hebben!

Ik ben trouwens een PIMBY. Please In My BackYard! (tegen een kleine vergoeding uiteraard)
The End Times are wild
pi_93463910
Ik heb me trouwens verbaasd over de hoeveelheid putten die in Schoonebeek e.o. staan.
pi_93465654
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 09:48 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Haha ja daar hebben Penn & Teller nog een stukje over gedaan. :D
Heel vermakelijk.
pi_93468365
Och daar komt de volkswoede weer. Het gaat uiteraard totaal niet om het behoud van natuurlijk schoon. Men zit te klagen omdat de keiharde realiteit van het leven wel erg dichtbij komt. Als een stel bruinen/zwarten/gelen moet sterven voor de grondstoffen die we nodig hebben, dat kan het volk niets schelen. Maar probeer het niet om te dichtbij op een verantwoordelijke manier onder strikt toezicht te gaan boren...

Ik begin die overdreven volksemotie aardig zat te worden. Laat de ingenieurs die er wel verstand van hebben de beslissingen maken, daar hebben ze de lokale bevolking niet voor nodig. Als men niet wil dat er geboren wordt zet men de verwarming maar uit of laat men de auto staan.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_93521566
quote:
6s.gif Op maandag 28 februari 2011 19:58 schreef LXIV het volgende:
Cool. Dan worden we in Boxtel misschien nog wel gas-sheiks!

Alleen mag er zogenaamd niet in natuurgebied geboord worden, rondom Boxtel is één groot natuurgebied/beschermd landschap. Wat ze op TV lieten zien waar ze gingen proefboren ook. Maar bij mij in de achtertuin wil ik wel een put hebben!

Ik ben trouwens een PIMBY. Please In My BackYard! (tegen een kleine vergoeding uiteraard)
Ik las dat die proefboringen gedaan werden op ene terrein dat uitkeek op een nieuw gebouw. Dat zou richting Lennisheuvel zijn en het lijkt me sterk dat daar veel natuurgebied ligt.
En in Haaren gaan ze proefboren op het land van een boomkweker.

Raar genoeg wil men de eigenaar van de grond een vergoeding gaan geven. Terwijl de ondergrond gewoon van de staat is.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_93521680
quote:
1s.gif Op maandag 28 februari 2011 22:14 schreef Vengerr het volgende:

[..]

Haha ja daar hebben Penn & Teller nog een stukje over gedaan. :D
Heel vermakelijk.
Van de chemicaliën die genoemd werden in een artikel in de Volkskrant was dichloor het heftigste. Maar dat was een uitspraak van een olieboorfiguur. Vast niet eerlijk!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  woensdag 2 maart 2011 @ 00:14:21 #39
40458 -chefke-
nu met extra zegels
pi_93521862
Kijk de film Gasland maar eens.

Ik ben benieuwd wat er van komt in Nederland.

http://www.imdb.com/title/tt1558250/
pi_93522152
quote:
1s.gif Op maandag 28 februari 2011 21:49 schreef tjoptjop het volgende:
Ik heb me trouwens verbaasd over de hoeveelheid putten die in Schoonebeek e.o. staan.
Daar hebben ze olie.

http://www.dvhn.nl/nieuws(...)onebeek-stroomt-weer

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 02-03-2011 00:22:46 ]
pi_93522223
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 10:21 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Dus eigenlijk is "onze" regering nog veel erger dan de regimes van het Midden Oosten.
Onze regering krijgt niet alleen meer voor onze grondstoffen, maar plukt ons ook nog eens en geeft de grondstoffen aan derden weg voor een zacht prijsje, terwijl bijv. in Libië de benzine 10 cent per liter kost, gesubsidieerd door Khadaffy (Allah zij met hem) ;)
Nou, dit vind ik wel een punt.
Ik heb me er indertijd al over verbaasd, dat het gas uit Slochteren voor lage prijzen zo snel mogelijk verkocht moest worden aan andere landen. Ik heb altijd geleerd om zuinig te zijn op je schatten.
En inderdaad: de eigen bevolking werden hogere prijzen in rekening gebracht dan de buitenlanden.
pi_93522363
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 13:22 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Kerncentrales zijn basislast, aardgas pieklast (en verwarming natuurlijk).
Kerncentrales zijn inderdaad een basislast. Een basale last, en nog heeeeel lang ook.
Oh: en beslist niet vrij van CO2-emissies.
pi_93528804
quote:
2s.gif Op woensdag 2 maart 2011 00:21 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Daar hebben ze olie.

http://www.dvhn.nl/nieuws(...)onebeek-stroomt-weer
Ja weet ik. Ik was even zo vrij om het allemaal op 1 hoop te gooien :P
pi_93529280
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 00:27 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Kerncentrales zijn inderdaad een basislast. Een basale last, en nog heeeeel lang ook.
Oh: en beslist niet vrij van CO2-emissies.
En daarbij verplaats je je probleem van afhankelijkheid van grondstoffen (de benodigde isotoop komt ook niet oneindig voor) en leveranciers.
pi_93572462
Ik ben een aanhanger van de wet van behoud van ellende.
pi_93572704
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2011 00:00 schreef Kees22 het volgende:
Ik ben een aanhanger van de wet van behoud van ellende.
De oliebronnen weer open dan. :P
pi_93572972
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 10:06 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Rupsje nooitgenoeg
Niet te vergeten het miljard wat elk jaar weer aan shell wordt geschonken omdat ze 45 jaar geleden 3 torentjes gebouwd hebben in slochteren.
“Man is free at the moment he wishes to be.”
Voltaire.
"There is no left and right, only right and wrong." Tinyint, DI forums.
"Doubt is the seed of misdirection." Ikzelf.
pi_93573089
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 13:24 schreef Gulo het volgende:

[..]

Het interesseert ze geen drol, en het is eigenlijk nooit anders geweest. Maarja we hebben het nog best goed hier hé.
“Man is free at the moment he wishes to be.”
Voltaire.
"There is no left and right, only right and wrong." Tinyint, DI forums.
"Doubt is the seed of misdirection." Ikzelf.
pi_96609493
Even m'n topic van een paar maanden geleden omhoog brengen.

Nu is het weer in de actualiteit omdat de chemicalien niet alleen slecht zijn voor het millieu maar ook rampzalig voor het drinkwater blijken

van de frontpage:

quote:
'Schaliegas ramp voor drinkwater'

De schaliegaswinning die binnenkort in Noord-Brabant begint kan een ramp worden voor het milieu en de kwaliteit van het lokale drinkwater. Dat blijkt uit een maandag uitgezonden reportage van het actualiteitenprogramma EénVandaag.

Schalie is een kleisteen dat vol gas zit. De winning daarvan vindt mede plaats door honderden chemicaliën onder hoge druk de grond in te spuiten. Welke chemicaliën de gaswinningsbedrijven precies gebruiken is echter bedrijfsgeheim. Ook het Ministerie van Economische Zaken weigert openheid van zaken te geven over de gebruikte stoffen.

De lokale inwoners van Brabant verzetten zich inmiddels fors tegen de geplande schaliegaswinning. Volgens gasbedrijf Cuadrilla is er echter helemaal geen gevaar, en ook het drinkwater zal volgens hen in orde blijven.

De EénVandaag-reportage wijst onder andere naar de Amerikaanse 2010-documentaire ' Gasland', waarin de gevolgen van schaliegaswinning worden onderzocht. Bewoners rondom gaswinningsprojecten krijgen zowel schaliegas als de winningschemicaliën rechtstreeks door de kraan geleverd. Volgens Cuadrilla is dit echter moerasgas en heeft het niets met de gaswinning te maken.
http://www.eenvandaag.nl/v/97840

Echt, wat heb ik een hekel (understatement) aan mensen die dit door willen zetten ten einde hun zakken te vullen. Gewetenloos uitvaagsel is het. :r
pi_96609944
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 18:57 schreef Gulo het volgende:
Echt, wat heb ik een hekel (understatement) aan mensen die dit door willen zetten ten einde hun zakken te vullen.
De enige bepalende factor is de aardgasvraag van het volk. Dus laat je aardgas afsluiten als je het zo erg vindt.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_96612717
Ik vind de tegen-argumenten echt zo fucking zwak. Het drinkwaterprobleem is er niet eens.

Drinkwater wordt gewonnen in relatief ondiepe bronnen, in Brabant zullen ze misschien 50 tot 100 meter maximaal zijn. Deze bronnen halen het water uit een bepaalde watervoerende laag, welke van boven en onder vaak is afgesloten door een ondoorlatende kleilaag. Er vindt dus geen enkel watertransport plaats in verticale richting tussen grondlagen als er zo'n ondoorlatende laag is.

Nou gaan de boringen naar het schaliegas 3500 meter diep, daartussen zitten tientallen stoorlagen, kleilagen en enorm dikke ondoordringbare lagen waar nooit van zijn leven één druppel zal stromen in de verticale richting. Ook tijdens het boren naar die diepte is er geen kans dat er een vermeninging zou kunnen ontstaan. Ook als de boor naar de uiteindelijk diepte gaat is deze overal afgesloten, bij winning van dit soort gas gebruiken ze volgens mij zelfs nog eens extra beton als boorwand.

Dat ze in Amerika geen verstand hebben van het slaan van drinkwaterputten in een geschikte bodem en daarom gas naar boven pompen met het water is hun eigen domme schuld en heeft niets te maken met de schaliewinning op 3,5 kilometer diepte.
  dinsdag 10 mei 2011 @ 19:58:24 #52
45206 Pietverdriet
pi_96613015
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2011 00:09 schreef truepositive het volgende:

[..]

Niet te vergeten het miljard wat elk jaar weer aan shell wordt geschonken omdat ze 45 jaar geleden 3 torentjes gebouwd hebben in slochteren.
Verschrikkelijk, bedrijven die investeren en daar geld mee verdienen.
Hoe kom jij aan je geld? Zakgeld?
  dinsdag 10 mei 2011 @ 19:59:43 #53
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_96613095
quote:
8s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 08:42 schreef Gulo het volgende:

[..]

"We zullen proberen niet in de natuurgebieden te zitten."

Proberen? Wat een lul joh. Mag ik deze man doodwensen, of mag ik alleen wensen dat hem wat naars overkomt?
:')
Maar wel klagen als het gas weer duurder word en er een strenge winter is.

Hypocriet!
pi_96615001
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 19:59 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

:')
Maar wel klagen als het gas weer duurder word en er een strenge winter is.

Hypocriet!
Heb je mij ooit horen klagen over het feit dat gas te duur is?
pi_96615006
Wat een onzin dat het drinkwater bevuild zou raken. Ten eerste pompen we geen drinkwater op van 3.5 km diepte en ten tweede wordt de kwaliteit van drinkwater nog strenger bewaakt dan Geert Wilders. Mochten er extra kosten komen om het drinkwater te zuiveren dan is dat gewoon voor rekening van het gasbedrijf. Ik zeg, pompen!
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_96618994
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 20:27 schreef Mendeljev het volgende:
Wat een onzin dat het drinkwater bevuild zou raken. Ten eerste pompen we geen drinkwater op van 3.5 km diepte en ten tweede wordt de kwaliteit van drinkwater nog strenger bewaakt dan Geert Wilders. Mochten er extra kosten komen om het drinkwater te zuiveren dan is dat gewoon voor rekening van het gasbedrijf. Ik zeg, pompen!
Ook in je achtertuin?
pi_96620962
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 21:21 schreef Tocadisco het volgende:
Ook in je achtertuin?
Waarom niet? Tegenwoordig wordt ook het affakkelen ook in de kiem gesmoord wegens onduurzame horizonvervuiling dus zie ik er verder geen bezwaren in?
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_96625085
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 21:21 schreef Tocadisco het volgende:
Ook in je achtertuin?
Gebeurt al, misschien niet naar gas, maar er zijn genoeg grondwateronttrekkingen in Nederland die van negatief effect zouden kunnen zijn. Al is het maar een tijdelijke onttrekking waarbij het riool in je straat vervangen wordt ofzo. Daar kun je meer last van hebben dan een boring naar schaliegas in je achtertuin. Enig idee op welke schaal dat bij jou in de omgeving gebeurd?
pi_96633281
Alles dieper dan een meter onder de grond is staatseigendom.
pi_96634084
Doe maar, trek alles uit de aarde wat er in zit. Kap alle regenwouden, vervuil verder alles wat je kan en we zien wel waar het schip strandt.
Er is nog een boekenplank actief op ons mooie forum, dat is boekenplank. jawel deze creatieve geest jat mijn naam en zet er een punt achter. Deed hij dat laatste maar.
  woensdag 11 mei 2011 @ 18:49:31 #61
123170 alors
zlata1234
pi_96661216
quote:
10s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 21:45 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Waarom niet? Tegenwoordig wordt ook het affakkelen ook in de kiem gesmoord wegens onduurzame horizonvervuiling dus zie ik er verder geen bezwaren in?
Nee de grond in Groningen en Friesland verzakt omdat de mensen er zo hard stampen met hun klompen :')
know'm sayin?
word? word.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')