abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_93003288
quote:
In Noord-Brabant wordt binnenkort waarschijnlijk intensief geboord naar moeilijk winbaar gas. De gemeente Boxtel heeft al een vergunning gegeven voor proefboringen en ook in Haaren wil het Britse bedrijf Cuadrilla proefboren, zegt bestuursvoorzitter Marc Miller zaterdag in de Volkskrant.

Miller is optimistisch over de mogelijke opbrengsten van het gas dat vastzit in het ondergrondse gesteente. "De ondergrond ziet er veelbelovend uit."

Het gas is lastiger uit de grond te halen dan 'gewoon' gas omdat het nog in gesteente zit waarin het gevormd is. In tegenstelling tot gewone gasboringen, wordt niet alleen verticaal maar ook horizontaal geboord. Bovendien zijn meerdere boorputten nodig en chemicaliën om het gesteente onder de grond te breken.

Tegenstanders vrezen voor aantasting van het landschap door de vele boorputten. Miller schat dat als het na de proeven tot echt boren komt, dat in Brabant honderd putten nodig zijn. "We zullen proberen niet in de natuurgebieden te zitten."

Volgens het Internationaal Energieagentschap zijn de wereldwijde gasreserves twee keer zo groot als gedacht, door het moeilijk winbare gas.

bron:frontpage
"We zullen proberen niet in de natuurgebieden te zitten."

Proberen? Wat een lul joh. Mag ik deze man doodwensen, of mag ik alleen wensen dat hem wat naars overkomt?
pi_93003597
quote:
8s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 08:42 schreef Gulo het volgende:
Mag ik deze man doodwensen, of mag ik alleen wensen dat hem wat naars overkomt?
Ik neem aan dat je geen verwarming aan hebt? Of ben je zo'n schijnheilige NIMBY-hippie?

We hebben trouwens geen "natuur" in Nederland, natuur is per definitie iets waar geen bord "natuurgebied" staat en geen hek omheen staat...
Wat we hier hebben zijn AKKERS.
censuur :O
  zaterdag 19 februari 2011 @ 09:36:59 #3
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_93003855
Je bron is de frontpage, dat is een kutbron, schrijver weet absoluut niet waar die het over hebben. Natuurlijk zit het gas in gesteente opgesloten, denk je dat het in groningen in grotten zit?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_93003942
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 09:36 schreef Pietverdriet het volgende:
Je bron is de frontpage, dat is een kutbron, schrijver weet absoluut niet waar die het over hebben. Natuurlijk zit het gas in gesteente opgesloten, denk je dat het in groningen in grotten zit?
Los van de kutbron: er is wel degelijk een verschil in conventioneel gas in poreus gesteente, en de veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel grotere hoeveelheid gas in gesloten gesteente. Dat maakt de winning echter zeer lastig.
  zaterdag 19 februari 2011 @ 09:48:41 #5
45206 Pietverdriet
pi_93003979
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 09:45 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Los van de kutbron: er is wel degelijk een verschil in conventioneel gas in poreus gesteente, en de veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel grotere hoeveelheid gas in gesloten gesteente. Dat maakt de winning echter zeer lastig.
Ja daar moeten chemicaliën gebruikt worden, jammer en huil, stel je voor.
Straks gaan ze net als bij de oliewinning nog gasvormig Dihydrogeenmonoxide inzetten, weet je hoe gevaarlijk dat is.
pi_93004014
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 09:48 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ja daar moeten chemicaliën gebruikt worden, jammer en huil, stel je voor.
Straks gaan ze net als bij de oliewinning nog gasvormig Dihydrogeenmonoxide inzetten, weet je hoe gevaarlijk dat is.
Zeeeeeeeeeeeeeer gevaarlijk! Het is niet voor niets dat hippies petities tekenen om het te verbieden.
pi_93004135
Maar straks wel met z'n allen klagen dat het gas zo duur is he.
  zaterdag 19 februari 2011 @ 10:01:29 #8
45206 Pietverdriet
pi_93004204
quote:
14s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 09:58 schreef nattezwabber het volgende:
En dat er CHEMICALIEN als Carboniumquatrohydrogeen mee naar boven komen...
pi_93004252
quote:
Productiekosten aardgas in Nederland: nog geen 2 eurocent per kuub.
Verkoopprijs aardgas voor consumenten in Nederland incl. alle belastingen: 3000% van de kostprijs...
  zaterdag 19 februari 2011 @ 10:06:53 #10
45206 Pietverdriet
pi_93004287
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 10:04 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Productiekosten aardgas in Nederland: nog geen 2 eurocent per kuub.
Verkoopprijs aardgas voor consumenten in Nederland incl. alle belastingen: 3000% van de kostprijs...
Daarom zijn de aardgasbaten in NL ook zo verschrikkelijk hoog voor de overheid. Daarbij komen dan de andere belastingen, sociale lasten en accijns. Maar jaaa je raad het al, dan nog is het niet genoeg.
Rupsje nooitgenoeg
pi_93004349
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 10:01 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En dat er CHEMICALIEN als Carboniumquatrohydrogeen mee naar boven komen...
Levensgevaarlijk, volgens mij kun je dan beter meteen stoppen met die boringen.
pi_93004355
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 10:06 schreef Pietverdriet het volgende:
Daarom zijn de aardgasbaten in NL ook zo verschrikkelijk hoog voor de overheid. Daarbij komen dan de andere belastingen, sociale lasten en accijns. Maar jaaa je raad het al, dan nog is het niet genoeg.
Rupsje nooitgenoeg
Dit moesten de dictatoren en koningen van het Midden Oosten eens weten, die krijgen vergeleken met "onze" overheid een schijntje voor hun grondstoffen.
En dan ook nog eens belasting heffen of de kant en klare producten.
Allemaal naar het Malieveld, we gaan niet eerder weg voordat de woeker belastingen zijn afgeschaft *O*
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  zaterdag 19 februari 2011 @ 10:14:04 #13
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_93004382
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 10:11 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Dit moesten de dictatoren en koningen van het Midden Oosten eens weten, die krijgen vergeleken met "onze" overheid een schijntje voor hun grondstoffen.
Deze vergelijking is niet geheel terecht... als wij aardgas aan Italie verkopen, doen we dat nog steeds tegen zeer lage prijzen die ergens in de vorige eeuw (ongetwijfeld voor steekpenningen) voor zeeeeeeeer lang zijn vastgelegd.

Daarentegen zorgen veel olie-landen er wel voor dat hun eigen grondstof zo goedkoop mogelijk beschikbaar is voor de eigen bevolking.
pi_93004476
Dezelfde soort projecten worden gepland in Canada om de allerlaatste druppels olie nog uit teerzanden te kunnen knijpen. Dit lijkt mij een duidelijk teken dat de voorraden niet oneindig zijn. En heel Nederland blijft maar, klagend en wel, voor 1.60¤/L tanken. Misschien wordt het tijd om eens naar alternatieven (vies woord) te zoeken? Of wachten we allemaal tot de oliemaatschappijen daar zelf mee komen? :')
pi_93004490
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 09:14 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je geen verwarming aan hebt?
Correct. Maar dat staat hier los van.

quote:
Ah, jij denkt dat de winsten die hiermee gemaakt worden evenredig onder de bevolking verdeeld worden?
pi_93004512
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 10:11 schreef Oud_student het volgende:
En dan ook nog eens belasting heffen of de kant en klare producten.
Allemaal naar het Malieveld, we gaan niet eerder weg voordat de woeker belastingen zijn afgeschaft *O*
Dus eigenlijk is "onze" regering nog veel erger dan de regimes van het Midden Oosten.
Onze regering krijgt niet alleen meer voor onze grondstoffen, maar plukt ons ook nog eens en geeft de grondstoffen aan derden weg voor een zacht prijsje, terwijl bijv. in Libië de benzine 10 cent per liter kost, gesubsidieerd door Khadaffy (Allah zij met hem) ;)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_93004527
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 10:20 schreef Gulo het volgende:
Ah, jij denkt dat de winsten die hiermee gemaakt worden evenredig onder de bevolking verdeeld worden?
Uh nee, ik denk dat de hogere productiekosten in de kostprijs verwerkt zullen worden. Is dat zo gek dan?
  zaterdag 19 februari 2011 @ 10:53:31 #18
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_93005209
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 10:22 schreef nattezwabber het volgende:

[..]

Uh nee, ik denk dat de hogere productiekosten in de kostprijs verwerkt zullen worden. Is dat zo gek dan?
Bij olie en aardgas zijn de productiekosten een fractie van de wereldprijs. (uitgezonderd teerzanden).
pi_93009555
Flink protesteren als dit doorgaat ;(
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_93009580
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 13:16 schreef bijdehand het volgende:
Flink protesteren als dit doorgaat ;(
Alsof dat zin heeft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')