Zijn ze nou helemaal gvd van de pot gerukt?quote:Tunesië vind hulpbedrag EU 'absurd laag'
ROME - De 258 miljoen euro die de Europese Unie aan Tunesië heeft toegezegd om de hervormingen in het land te steunen, is een ''belachelijk'' laag bedrag.
Dat heeft de Tunesische minister van Industrie, Mohamed Afif Chelbi, donderdag op een conferentie in Rome gezegd.
De EU begrijpt de omvang van de historische ontwikkelingen in Noord-Afrika niet, aldus de bewindsman. Volksopstanden in Tunesië en Egypte maakten in korte tijd een einde aan regimes die al lange tijd aan de macht waren.
'Miljoen of miljard?'
EU-buitenlandchef Catherine Ashton zei deze week tijdens een bezoek aan Tunesië dat de Unie over twee jaar 258 miljoen euro doneert. De EU stelt direct 17 miljoen euro noodhulp beschikbaar aan de Tunesische interim-regering.
''Toen Ashton 17 miljoen zei, dacht onze premier dat hij het verkeerd had begrepen en vroeg: 'miljoen of miljard'?'', zei Chelbi in Rome.
http://www.nu.nl/buitenla(...)-eu-absurd-laag.html
CIA world factbook quote. Dus 258 miljoen wil zeggen; ruim 24 Euri voor iedere man, vrouw, kind ....quote:Tunisia population 10,589,025 (July 2010 est.)
De kustlijn bewaken met scherpschuttersquote:Op donderdag 17 februari 2011 18:06 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Aan de andere kant gaan die tienduizenden lui die nu Italie invluchten de EU nog veel meer geld kosten.
Haal dat eerst eens terug dan.quote:Op donderdag 17 februari 2011 18:37 schreef raistlin6 het volgende:
Ben Ali wordt behandeld in een ziekenhuis in Saudi-Arabië, het land waar hij met 45 miljoen aan goud heen was gevlucht na de massademonstraties in Tunesië. Volgens de niet bij naam genoemde bron is zijn conditie ernstig te noemen.
Dit is niet echt de manier waarop je om meer vraagt. Dan zeg je "Hey Europa! Hardstikke bedankt, dit en dat en zus hebben we met het geld gedaan. Zo en zo willen we nog doen. Is het mogelijk dat we wat meer krijgen?".quote:Op donderdag 17 februari 2011 19:46 schreef Adames het volgende:
geef ze eens ongelijk, dat land ziet de EU overal geld rondstrooien. Dan zou ik ook proberen om nog wat meer te vragen.
Nee. 0 euro is niets. 258 miljoen euro is 258 miljoen euro. Dat ze er niet alles mee op kunnen lossen betekend niet dat je ondankbaar mag zijn.quote:Op donderdag 17 februari 2011 19:54 schreef jamesstewart het volgende:
Lol, 258 miljoen euro. Dat is niets. Gezien hoe groot dat land is, hoe lang het onder dictatuur stond en hoe slecht het volk het heeft? Ik zou eerder 20x zoveel verwacht hebben, met 258 miljoen repareren en maken ze er een paar km weg bij..
Het is een politicus, die weten wel hoe ze het moeten zeggen. In het artikel zie je 2 halve vertaalde quotes van die minister. Geen idee wat hij daadwerkelijk heeft gezegd op die conferentie.quote:Op donderdag 17 februari 2011 20:01 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Dit is niet echt de manier waarop je om meer vraagt. Dan zeg je "Hey Europa! Hardstikke bedankt, dit en dat en zus hebben we met het geld gedaan. Zo en zo willen we nog doen. Is het mogelijk dat we wat meer krijgen?".
Goed punt.quote:Op donderdag 17 februari 2011 20:06 schreef Adames het volgende:
[..]
Het is een politicus, die weten wel hoe ze het moeten zeggen. In het artikel zie je 2 halve vertaalde quotes van die minister. Geen idee wat hij daadwerkelijk heeft gezegd op die conferentie.
Dus? We zijn toch helemaal niet verplicht iets te geven? Is er een natuurramp geweest ofzo, gaan de mensen dood van de honger? Moeten we Belgie nu ook geld gaan geven omdat ze daar al een tijd zonder regering zitten? Wat mij betreft geven we 0¤.quote:Op donderdag 17 februari 2011 23:09 schreef thettes het volgende:
De verbreding van de A2 tussen zaltbommel en everdingen kost al 500 mln. Om het even in perspectief te plaatsen.
En als je van je beste vrienden een cd bon van 5 euro krijgt ben je toch ook teleurgesteld, ondanks dat het een gift is?
Zelfs als je uit puur eigenbelang denkt is meer geld nog te verantwoorden. Dit lijkt een unieke kans om een democratiseringsgolf in Noord Afrika en het Midden Oosten door te voeren. Om die te consolideren is het geven van hulp (en dan vooral door geld, want ze moeten het zélf doen) een uitgelezen middel om deze jonge democratieën te consolideren.quote:Op donderdag 17 februari 2011 23:19 schreef Northside het volgende:
[..]
Dus? We zijn toch helemaal niet verplicht iets te geven? Is er een natuurramp geweest ofzo, gaan de mensen dood van de honger? Moeten we Belgie nu ook geld gaan geven omdat ze daar al een tijd zonder regering zitten? Wat mij betreft geven we 0¤.
quote:Op donderdag 17 februari 2011 17:06 schreef PsychoTheRapist het volgende:
Rot lekker op joh
Wees blij dat je überhaupt geld krijgt.
Economisch zijn ze ook stabiel, met een erg lage staatsschuld:quote:Exports: $15.15 billion f.o.b. (2007 est.)
Exports - commodities: textiles, mechanical goods, phosphates and chemicals, agricultural products, hydrocarbons
Exports - partners: France 30.7%, Italy 20.6%, Germany 8.4%, Spain 5.4%, Libya 5.1% (2006)
Imports: $18.03 billion f.o.b. (2007 est.)
Imports - commodities: machinery and equipment, hydrocarbons, chemicals, fuel, food
Imports - partners: France 24.1%, Italy 22.2%, Germany 9.8%, Spain 5.1% (2006)
En jij moet eens wakker worden. Je rept over geven van vooral geld, want ze moeten het zelf doen daar hebben ze ons geld dan toch niet voor nodig. Hoeveel miljard acht jij wenselijk en hoeveel euri ga jij bijdragen aan deze jonge democratieën?quote:Op donderdag 17 februari 2011 23:30 schreef thettes het volgende:
[..]
Zelfs als je uit puur eigenbelang denkt is meer geld nog te verantwoorden. Dit lijkt een unieke kans om een democratiseringsgolf in Noord Afrika en het Midden Oosten door te voeren. Om die te consolideren is het geven van hulp (en dan vooral door geld, want ze moeten het zélf doen) een uitgelezen middel om deze jonge democratieën te consolideren.
Naast dat je overkomt als een nogal simpele ziel lijk je ook nog eens de mogelijkheden van de situatie niet te beseffen.
Over BeSimple gesproken.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 00:44 schreef BeSimple het volgende:
Dat land is geheel kaalgeplukt, al het geld is meegenomen. Het regeringapparaat kampt met problemen van hier tot Tokio. En de gehele europeese unie komt met een kleine 258 miljoen aanzetten. Wat is dit voor onzin. Alleen Nederland en Belgie hadden dit al met gemak kunnen doneren...
Schande
Precies.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 01:05 schreef Strani het volgende:
Tunesië neemt nu een houding aan alsof de rest van de wereld blij moet zijn dat we ze nu mogen betalen.
Nou nee, het is hun eigen mis-management geweest als ze nu te weinig geld hebben. Mooi dat ze dat nu willen veranderen, maar ze kunnen nog altijd niet zomaar aannemen dat anderen dat dan wel even voor ze regelen. Ik zie Tunesië nou ook niet met veel geld over de brug komen wanneer we het in Europa eens nodig zouden hebben.
Hoeveel weet ik niet, wel weet ik dat je nog geen halve snelweg verbreedt van het huidige bedrag. Een miljard van de hele EU lijkt me al beter (let wel, er zijn 27 EU landen!!)quote:Op vrijdag 18 februari 2011 00:30 schreef boekenplank het volgende:
[..]
En jij moet eens wakker worden. Je rept over geven van vooral geld, want ze moeten het zelf doen daar hebben ze ons geld dan toch niet voor nodig. Hoeveel miljard acht jij wenselijk en hoeveel euri ga jij bijdragen aan deze jonge democratieën?
In een dictatuur kun je niet spreken van 'hun mismanagement'. Er is immers geen inspraak, het is het mis-management van enkelen. En je zegt het zelf al, 'als we het eens nodig zouden hebben'. Dat is momenteel niet het geval dus een non-argument. Tunesië is namelijk de partij die het nodig heeft.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 01:05 schreef Strani het volgende:
Tunesië neemt nu een houding aan alsof de rest van de wereld blij moet zijn dat we ze nu mogen betalen.
Nou nee, het is hun eigen mis-management geweest als ze nu te weinig geld hebben. Mooi dat ze dat nu willen veranderen, maar ze kunnen nog altijd niet zomaar aannemen dat anderen dat dan wel even voor ze regelen. Ik zie Tunesië nou ook niet met veel geld over de brug komen wanneer we het in Europa eens nodig zouden hebben.
moeilijk te organiseren zonder internet en mobieltjes.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 01:44 schreef HiZ het volgende:
LOL, hoe moeilijk was het nou echt om die dictatuur weg te krijgen? Natuurlijk was het wel hun eigen mismanagement; ze hadden ook eerder in opstand kunnen komen.
Dit moet haast wel sarcastisch bedoeld zijn, maar zelfs dan is het toch in ons voordeel om te zorgen dat die luie Tunesiërs hun democratie goed in stand kunnen houden? (afgezien dat je wat mij betreft ook moreel anderen een correcte regeringsvorm zou moeten gunnen en daar wat voor moet doen)quote:Op vrijdag 18 februari 2011 01:44 schreef HiZ het volgende:
LOL, hoe moeilijk was het nou echt om die dictatuur weg te krijgen? Natuurlijk was het wel hun eigen mismanagement; ze hadden ook eerder in opstand kunnen komen.
Tuurlijk joh, dat doen we dan gewoon van die bezuinigingen op het onderwijsquote:Op vrijdag 18 februari 2011 00:44 schreef BeSimple het volgende:
Dat land is geheel kaalgeplukt, al het geld is meegenomen. Het regeringapparaat kampt met problemen van hier tot Tokio. En de gehele europeese unie komt met een kleine 258 miljoen aanzetten. Wat is dit voor onzin. Alleen Nederland en Belgie hadden dit al met gemak kunnen doneren...
Schande
Nederland zal 't gok ik niet veel meer dan 20-25 mln kosten. Dus het is niet het een of het ander.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 08:51 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Tuurlijk joh, dat doen we dan gewoon van die bezuinigingen op het onderwijs
Slechte vergelijking, Marshall plan heeft weinig gedaan voor ons.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 12:35 schreef Viajero het volgende:
Een enorme gemiste kans voor Europa.
Toen Europa in puin lag na WO2 leende de VS vele miljarden voor wederopbouw, tegen heel gunstige voorwaarden. De VS heeft toen enorm geprofiteerd van de Europese welvaart die de komende decennia enorm groeide, waarbij het Marshall plan flink geholpen heeft.
Ik vraag me ook af hoelang het gaat duren voordat China een marinebasis opent in Tunesie, in combinatie met een tien miljard lening oid.
We zouden een Marshall plan voor de nieuwe Arabische democratieen moeten beginnen.
De voordelen:
- Een welvarende zuidrand van de Middellandse Zee zou zeer goed zijn voor Europa.
- Als wij het niet doen doen de Chinezen, de Saudis of de Russen het.
- Het zal enorme goodwill creeren onder de bevolking. Dat zal ook leiden tot afnemende steun voor extremisten.
- Het zal andere onderdrukte volkeren aanmoedigen om ook hun regering omver te werpen.
- Het is een lange termijn lening, dus dat geld krijgen we later weer terug.
De nadelen:
- We zouden dan minder miljarden kunnen uitkeren aan falende bankiers.
Ik denk alleen maar vanuit eigenbelang. Andere redenen om geld te geven vind ik sowieso onzin. En de geschiedenis wijst uit dat geld investeren in dit soort dingen geen heel goed idee is. Laten we Iran democratisch maken! Mislukt. Irak? Mislukt. Afganistan? Mislukt. Zo ongeveer ieder Afrikaans land? Mislukt.quote:Op donderdag 17 februari 2011 23:30 schreef thettes het volgende:
Zelfs als je uit puur eigenbelang denkt is meer geld nog te verantwoorden. Dit lijkt een unieke kans om een democratiseringsgolf in Noord Afrika en het Midden Oosten door te voeren. Om die te consolideren is het geven van hulp (en dan vooral door geld, want ze moeten het zélf doen) een uitgelezen middel om deze jonge democratieën te consolideren.
Naast dat je overkomt als een nogal simpele ziel lijk je ook nog eens de mogelijkheden van de situatie niet te beseffen.
Mee eens, kans is groot dat China zal investeren in Tunesië.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 12:35 schreef Viajero het volgende:
Een enorme gemiste kans voor Europa.
Toen Europa in puin lag na WO2 leende de VS vele miljarden voor wederopbouw, tegen heel gunstige voorwaarden. De VS heeft toen enorm geprofiteerd van de Europese welvaart die de komende decennia enorm groeide, waarbij het Marshall plan flink geholpen heeft.
Ik vraag me ook af hoelang het gaat duren voordat China een marinebasis opent in Tunesie, in combinatie met een tien miljard lening oid.
We zouden een Marshall plan voor de nieuwe Arabische democratieen moeten beginnen.
De voordelen:
- Een welvarende zuidrand van de Middellandse Zee zou zeer goed zijn voor Europa.
- Als wij het niet doen doen de Chinezen, de Saudis of de Russen het.
- Het zal enorme goodwill creeren onder de bevolking. Dat zal ook leiden tot afnemende steun voor extremisten.
- Het zal andere onderdrukte volkeren aanmoedigen om ook hun regering omver te werpen.
- Het is een lange termijn lening, dus dat geld krijgen we later weer terug.
De nadelen:
- We zouden dan minder miljarden kunnen uitkeren aan falende bankiers.
Nee, als ze zelf niet willen werken is dat niet ons probleem. Ik gun ieder volk de regering die het verdient. En sommige volken willen/verdienen kennelijk een dictator. Want niks doen als je onder een dictatuur leeft is ook een keuze.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 01:58 schreef thettes het volgende:
[..]
Dit moet haast wel sarcastisch bedoeld zijn, maar zelfs dan is het toch in ons voordeel om te zorgen dat die luie Tunesiërs hun democratie goed in stand kunnen houden? (afgezien dat je wat mij betreft ook moreel anderen een correcte regeringsvorm zou moeten gunnen en daar wat voor moet doen)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |