abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92858800
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 10:56 schreef xenobinol het volgende:
Feit is dat de bank verwacht dat er een fikse correctie komt
Feit? Je lult. Dat is jouw mening, geen feit.
Zoals in dat artikel vermeld gaat het om particuliere erfpacht en de bank wil daar geen hypotheek op verstrekken omdat het voortbestaan van het onderpand onzeker is. (erfpacht kan worden ingetrokken op elk willekeurig moment). Dat heeft niets te maken met een correctie in de huizenmarkt.

Zie het alsof jij aan mij vraagt om een lening, met als onderpand jouw huurhuis, terwijl ik bijna zeker weet dat jouw verhuurder dat onderpand binnenkort opeist voor "dringend eigen gebruik" en er een bijstandsmoeder in plaatst. Dan kan ik fluiten naar mijn geld en dus ga ik jou geen geld lenen omdat je een te onzekere factor bent :)
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
pi_92859261
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 11:05 schreef Whuzz het volgende:

Feit? Je lult. Dat is jouw mening, geen feit.
Zoals in dat artikel vermeld gaat het om particuliere erfpacht en de bank wil daar geen hypotheek op verstrekken omdat het voortbestaan van het onderpand onzeker is. (erfpacht kan worden ingetrokken op elk willekeurig moment). Dat heeft niets te maken met een correctie in de huizenmarkt.
De bank kan toch controleren wat de duur van de erfpacht is? Daarnaast heb je niet geluisterd naar mijn argument.... de bank wil zo'n huis best financieren als de waarde van de woning overeenstemt met de marktprijs van de woning. Feit is dat de prijs die men vraagt zwaar overgewaardeerd is. Auto's dalen ook in waarde en hebben een beperkte levensduur, ondanks dat wil een bank gewoon een krediet verstrekken aan kredietwaardige leners. Rara... waar zit de zeepbel Whuzz :)

quote:
Zie het alsof jij aan mij vraagt om een lening, met als onderpand jouw huurhuis, terwijl ik bijna zeker weet dat jouw verhuurder dat onderpand binnenkort opeist voor "dringend eigen gebruik" en er een bijstandsmoeder in plaatst. Dan kan ik fluiten naar mijn geld en dus ga ik jou geen geld lenen omdat je een te onzekere factor bent :)
Mijn huurhuis kan ik niet als onderpand geven omdat ik niet de eigenaar ben. In het geval van erfpacht heeft de koper van het huis recht op de overname van de erfpachtovereenkomst. Je vergelijking gaat dus helemaal mank.
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_92859790
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 11:19 schreef xenobinol het volgende:
Auto's dalen ook in waarde en hebben een beperkte levensduur, ondanks dat wil een bank gewoon een krediet verstrekken aan kredietwaardige leners.
En wat is het verband tussen het verstrekken van een krediet of lening en het verstrekken van een hypotheek? Of denk jij dat een auto als onderpand geld bij een krediet :?
pi_92860142
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 11:32 schreef Whuzz het volgende:

En wat is het verband tussen het verstrekken van een krediet of lening en het verstrekken van een hypotheek? Of denk jij dat een auto als onderpand geld bij een krediet :?
Uiteraard maakt het voor de bank uit waarvoor je een krediet verstrekt, het risico dat je loopt als kredietverstrekker is lager als er een onderpand is. Dat de auto bij beslaglegging minder waard is dan de lening is evident. Echter als er helemaal geen onderpand is (b.v. een lening voor een vakantie) dan is het risico voor de bank hoger, feitelijk zou dit in de rente terug te vinden. Helaas zijn de rente tarieven in Nederland onvoldoende gedifferentieerd naar het soort lening waarvoor krediet verstrekt word. Maar om terug te komen op je vraag of de auto dient als onderpand, ik vermoed dat dit afhangt van het soort lening en bij wie je deze afsluit. Uiteraard zal men proberen eventuele restschuld te verhalen op de leningnemer
I'll sing you a lullaby.
pi_92861334
quote:
Het AD maakt er vandaag 125.000 woningen van.

http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)r-in-Nederland.dhtml
pi_92861454
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 12:15 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Nou.... dat is toch een mooie opsteker voor mensen met eigen grond, de prijzen zullen de lucht inschieten ^O^
I'll sing you a lullaby.
  woensdag 16 februari 2011 @ 12:20:47 #107
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_92861550
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 12:18 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Nou.... dat is toch een mooie opsteker voor mensen met eigen grond, de prijzen zullen de lucht inschieten ^O^
Alsof dat een reden om te verkopen is. Je snapt en na al die topics nog niets van...
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
pi_92861882
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 12:20 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Alsof dat een reden om te verkopen is. Je snapt en na al die topics nog niets van...
Dat bedoel ik niet, wat ik bedoel is dat je geen hypotheek meer kan krijgen om deze 125k woningen te kunnen kopen, de schaarste van beschikbare woningen neemt dus verder toe. Mooie opsteker toch voor wannabe verkopers? Snel je prijs even wat verhogen want binnenkort staan er weer een hoop kopers op je stoep die tegen elkaar opbieden :)
I'll sing you a lullaby.
pi_92862156
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 12:30 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Dat bedoel ik niet, wat ik bedoel is dat je geen hypotheek meer kan krijgen om deze 125k woningen te kunnen kopen, de schaarste van beschikbare woningen neemt dus verder toe. Mooie opsteker toch voor wannabe verkopers? Snel je prijs even wat verhogen want binnenkort staan er weer een hoop kopers op je stoep die tegen elkaar opbieden :)
Ik wacht nog even op de extra instroom van huurders die na het zien van de huursverhogingen besluiten te gaan kopen en op de enorme massa scheefhuurders wiens huis door de WBV wordt opgeëist wegens zwaarwegend eigen belang. ;)
  woensdag 16 februari 2011 @ 12:46:52 #110
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_92862434
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 12:15 schreef Sloggi het volgende:

[..]

AD holt achteruit en gaat richting Telegraaf. Eerst 2 dagen Faro gehuil en nu deze onzin. Woningbouwverenigingen kopen namelijk zelf de woning terug bij verkoop van hun koopgarantwoning. In principe is het een soort huurcontract met HRA.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_92862610
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 12:46 schreef Bayswater het volgende:
In principe is het een soort huurcontract met HRA.
Xeno! Jonge! Dit is je kans! De vrijheid van huren met het heerlijke gevoel wanneer je Senzuur's belastingggeld op je rekening ge-HRA-ed krijgt! _O_
(Moet ik alleen een nieuw slachtoffer zoeken voor mijn HRA... hmm... Asfixia wellicht. Of zat die in de bijstand? )
  woensdag 16 februari 2011 @ 13:01:55 #112
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_92862964
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 12:46 schreef Bayswater het volgende:

[..]

AD holt achteruit en gaat richting Telegraaf. Eerst 2 dagen Faro gehuil en nu deze onzin. Woningbouwverenigingen kopen namelijk zelf de woning terug bij verkoop van hun koopgarantwoning. In principe is het een soort huurcontract met HRA.
Volgens mij heeft helemaal niemand het over koopgarant woningen.

Men heeft het over woningen op particulier erfpacht en dit was tot voor kort inderdaad een vrij veel gebruikte constructie bij het kopen van een huis van een woningbouwvereniging.

Overigens inderdaad een baggerconstructie. Werkte ongeveer zo:
* ipv de getaxeerde 2 ton betaal je 130 k voor je woning
* maar je koopt in erfpacht
* Het eerste jaar betaal je geen vergoeding voor de erfpacht
* het tweede jaar 10 % van de vastgestelde vergoeding
* het derde jaar 20 % van de...
* etc. tot 100 % na 10 jaar.

Een absolute baggerconstructie die er enkel en alleen op was gericht mensen met kleine baggerbaantjes toch nog in staat te stellen huizen te kopen die eigenlijk te duur voor ze zijn. Anders werden ze namelijk absoluut niet meer verkocht (wat dat betreft wel gelijk aan de koopgarant zooi die hetzelfde oogmerk heeft overigens).

Dat de banken hypotheekaanvragen voor deze construcctie niet langer in overweging nemen is niets meer dan logisch. De kans dat al deze subprimers in de loop van de komende 10 jaar gaan defaulten (als hun erfpacht op begint te lopen en de conservenfabriek waar manlief werkt zijn deuren sluit) is namelijk enorm groot.
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
pi_92863001
En dan heb je ook nog 'erfpacht eeuwigdurend afgekocht'.
Veel te simpel om alle erfpacht maar over 1 kam te scheren.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 16 februari 2011 @ 13:18:32 #114
194833 Hanoying
pi_92863540
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 13:02 schreef capricia het volgende:
Maar dat is geen particuliere erfpacht. Gemeentelijke erfpacht zal geen bank moeilijk over doen, in sommige grote steden bestaat vrijwel niet anders.
pi_92863956
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 13:02 schreef capricia het volgende:
Ik vraag me af of dat onder misleiding valt, niets duurt immers eeuwig :)
I'll sing you a lullaby.
pi_92864304
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 10:22 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Maar je denkt wel dat de overheid de HRA snel af zal schaffen? :')

En huurders zijn inderdaad goed beschermd, maar in de wet is gewoon vastgelegd dat een woning voor dringend eigen gebruik mag worden opgeëist. Een bijstandsmoeder met 3 kinderen die noodgedwongen op een zoldertje woont omdat jij weigert normaal voor een huis te betalen lijkt me dringend zat ;)
Zijn er eigenlijk cijfers bekend van de hoeveelheid mensen die direct een huis via de woningbouwvereniging nodig hebben? De wachtlijst bestaat volgens mij uit een heleboel mensen die helemaal niet willen verhuizen. Maar die staan op de wachtlijst staan om, op het moment dat ze behoefte krijgen aan een andere woning, bovenaan te staan.

Met andere woorden: is de groep woningzoekende niet veel kleiner dan de wachtlijst?
eten!!!
  woensdag 16 februari 2011 @ 13:44:11 #117
43642 Bayswater
pi_92864431
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 13:01 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Volgens mij heeft helemaal niemand het over koopgarant woningen.
Het AD wel aangezien het overgrote deel van de verkoop op erfpacht van woningbouwverenigingen op die manier gaat. Een manier om de koper lekker makkelijk over de streep te trekken. Bij prijsdaling delen we het verlies zeggen ze dan, de "onafhankelijke taxateur" komt wel langs.
Life lies a slow suicide
  woensdag 16 februari 2011 @ 13:59:17 #118
194833 Hanoying
pi_92864933
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 13:44 schreef Bayswater het volgende:

[..]

Het AD wel aangezien het overgrote deel van de verkoop op erfpacht van woningbouwverenigingen op die manier gaat. Een manier om de koper lekker makkelijk over de streep te trekken. Bij prijsdaling delen we het verlies zeggen ze dan.
koopgarant =/= erfpacht. Koopgarant biedt geen risicos voor de bank, het is hooguit een domme constructie voor een koper maar geen risicovolle.

Koopgarant wil zeggen 150 k lappen voor een huis met een taxatiewaarde van 200 k maar die "korting" wel terugbetalen als je je huis over een X aantal jaar verkoopt. In de tussentijd heb je er geen verdere kosten aan.

Daarbij ben je overigens wel verplicht je woning aan de woningbouwvereniging aan te bieden (of zo goed als verplicht) en deelt de woningbouw mee in de overwaarde over de orginele taxatiewaarde van 200 k.

Het addertje onder het gras van koopgarant is dat de cooperatie je een korting geeft van 25 % maar in ruil voor die korting een groter percentage van de overwaarde claimt bij verkoop.

Je krijgt 25 % korting maar vervolgens nemen ze een aandeel van 35-50 % in de overwaarde.

Voor de woningbouwvereniging een prachtconstructie. Als ze hun woningen tegen de getaxeerde waarde aanbieden raken ze ze niet kwijt, zo simpel is het momenteel gewoon. Door 25 % lager aan te bieden maak je je huis voor een hele nieuwe doelgroep (met een lager inkomen) betaalbaar en raak je hem wel kwijt.

Als bonus pakken ze ook nog eens een aandeel in de toekomstige overwaarde. 25 % korting om 40 % mee te delen. Ze lachen zich uiteraard helemaal slap.

Vooral als je je bedenkt dat die 25 % korting ook al een wassen neus is. De huizen die ze op 200 k taxeren zouden ze met moeite voor 185 kwijtkunnen. De echte "korting" is dus amper 35.000 euro.

Je bent als koper zacht gezegd niet slim bezig als je voor die 35 k korting die later toch weer wordt verrekend ook nog eens bijna de helft van je toekomstige overwaarde uit handen geeft. Maar goed, er zitten een aantal koopgarantkopers in dit topic dus laat ik het mild houden.
pi_92864958
Blijft natuurlijk vreemd dat banken op woningen met particuliere erfpacht geen hypotheek meer verstekken. In principe maken ze daarmee deze woningen, die als onderpand voor hun eigen verstrekte hypotheken dienen waardeloos. Dat komt feitelijk neer op je eigen glazen ingooien. :Y
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_92864960
http://www.kadaster.nl/perskamer/vastgoedcijfers.html

Dat belooft nog wat, aangezien we een 'rush' van 'goedkope woningverkopen' hebben gehad zal dit de cijfers de komende maanden gaan drukken. De prijs van de gemiddelde koopsom zit weer op die van oktober 2010 en zal misschien nog wel even oplopen (wegens minder verkopen aan de onderkant), grappig is dat de gemiddelde hypotheeksom hoger ligt(meer grootleners zonder eigen vermogen?) aantal transacties zal nog wel even gaan dalen.
I'll sing you a lullaby.
pi_92865076
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 13:59 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Blijft natuurlijk vreemd dat banken op woningen met particuliere erfpacht geen hypotheek meer verstekken. In principe maken ze daarmee deze woningen, die als onderpand voor hun eigen verstrekte hypotheken dienen waardeloos. Dat komt feitelijk neer op je eigen glazen ingooien. :Y
Hoezo? Als je je lasten blijft betalen is er toch niets aan de hand? Zodra jij je hypotheek afbetaald hebt zal het de bank worst wezen hoeveel jouw woning op erfpacht grond zal dalen. De bank heeft die markt gewoon de nek omgedraaid. Gewoon een kwestie van geen enkele hypotheek meer verstrekken en zij hebben geen centje pijn :)

Quite an experience to live in fear, isn't it? That's what it is to be a slave. w/
I'll sing you a lullaby.
pi_92865153
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 14:03 schreef xenobinol het volgende:
Hoezo? Als je je lasten blijft betalen is er toch niets aan de hand? Zodra jij je hypotheek afbetaald hebt zal het de bank worst wezen hoeveel jouw woning op erfpacht grond zal dalen.
En als ik stop met betalen? Geen hond die zo'n ding nog koopt op een executieveiling want doorverkopen aan een particulier is vrijwel onmogelijk. De huisjesmelkers zullen een habbekrats bieden want de bank raakt het anders toch niet kwijt.
pi_92865271
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 14:06 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

En als ik stop met betalen? Geen hond die zo'n ding nog koopt op een executieveiling want doorverkopen aan een particulier is vrijwel onmogelijk. De huisjesmelkers zullen een habbekrats bieden want de bank raakt het anders toch niet kwijt.
De bank kan de woning gewoon gaan verhuren of via een stromannetje opkopen en jouw als grootschuldbezitter het leven zuur maken :)
Aangezien de meeste mensen moeten wonen, zullen de meesten gewoon blijven betalen. Ik denk niet dat de meeste grootschuldbezitters het lef hebben om te stoppen met betalen. Allemaal grote woorden van mensen die de ballen hadden om een paar ton schuld aan te gaan voor een woning op de grond van een ander _O-
I'll sing you a lullaby.
pi_92865389
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 14:09 schreef xenobinol het volgende:
De bank kan de woning gewoon gaan verhuren
Dat lijkt me sterk. Denk niet dat het toegestaan is voor een bank om woningen te verhuren.
  woensdag 16 februari 2011 @ 14:20:19 #125
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_92865658
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 14:12 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat lijkt me sterk. Denk niet dat het toegestaan is voor een bank om woningen te verhuren.
Waarom niet. Diverse banken hebben eigen vastgoedtakken. Laatst is er toch ook een kasteel op ene veilig gekocht door de hypotheekverstrekker.
and made it rain upward
pi_92865741
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 14:12 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Waarom niet? Staat dat ergens in de wet? En anders is daar wel een constructie voor te verzinnen hoor, het zijn slinkse mannetjes en vrouwtjes daar :)
I'll sing you a lullaby.
pi_92865900
Het maakt ook allemaal niet uit, die mensen hebben een dak boven hun hoofd dat ooit hun eigendom word (lees: goedkoop wonen toch?). Nu maar hopen dat Nederland heel spaarzaam word en er kopers komen die het huisje contant komen afrekenen. Of gewoon flink zakken met de prijs, als het risico voor de banken weer fors daalt zullen ze vast wel een zakje geld ter beschikking willen stellen.
I'll sing you a lullaby.
pi_92866158
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 13:40 schreef janatwork het volgende:

[..]

Zijn er eigenlijk cijfers bekend van de hoeveelheid mensen die direct een huis via de woningbouwvereniging nodig hebben? De wachtlijst bestaat volgens mij uit een heleboel mensen die helemaal niet willen verhuizen. Maar die staan op de wachtlijst staan om, op het moment dat ze behoefte krijgen aan een andere woning, bovenaan te staan.

Met andere woorden: is de groep woningzoekende niet veel kleiner dan de wachtlijst?
De lengte van de wachtlijst doet er natuurlijk niet toe. Als ik nummer 10.000 op de lijst ben, maar de 9999 mensen voor mij willen niet verhuizen en reageren dus niet op het huis dat beschikbaar is, dan is de wachtlijst enorm, maar de wachttijd kort. Dan hoor je niemand klagen...
Probleem is dat de wachttijden over het algemeen (voor zover mij bekend) in de meeste steden tussen de 2-5 jaar liggen met uitschieters naar 7+ jaar.
Dat zegt op *zich* niet zoveel, natuurlijk zou dat kunnen komen doordat enorm veel mensen best een woning kunnen krijgen maar hem nooit accepteren... maar aan de hoeveelheid geklaag die er over is maak ik toch op dat het voornamelijk om mensen gaat die toch echt wel graag een woning willen hebben.
En dat niet kunnen door asocialen als Xeno
  woensdag 16 februari 2011 @ 14:33:02 #129
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_92866159
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 14:26 schreef xenobinol het volgende:
Het maakt ook allemaal niet uit, die mensen hebben een dak boven hun hoofd dat ooit hun eigendom word (lees: goedkoop wonen toch?). Nu maar hopen dat Nederland heel spaarzaam word en er kopers komen die het huisje contant komen afrekenen. Of gewoon flink zakken met de prijs, als het risico voor de banken weer fors daalt zullen ze vast wel een zakje geld ter beschikking willen stellen.
Jij kan je beter zorgen maken over de aanpak van scheefhuurders. Ipv hier van alles over andere (af) te roepen.
and made it rain upward
pi_92866251
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 14:03 schreef xenobinol het volgende:
Als je je lasten blijft betalen is er toch niets aan de hand?
Ah, het is tot je doorgedrongen. Zijn we eindelijk van dat gedoempreek af *O*
pi_92866399
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 14:33 schreef Whuzz het volgende:
Hier in de woestijn is de wachttijd een paar maanden, in sommige anti-kraakgevallen kan je per direct 'geplaatst' worden (jouw arme zielige bijstandsmoedertjes) :)
Dat die arme zielige bijstandsmoedertjes zo lang op een wachtlijst blijven staan komt omdat ze weigeren naar krimpgebieden te verhuizen. Het liefst blijft dit kansloze volk wonen op gewilde locaties :{w
I'll sing you a lullaby.
pi_92866440
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 14:33 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Jij kan je beter zorgen maken over de aanpak van scheefhuurders. Ipv hier van alles over andere (af) te roepen.
Shake.... shake... :W
I'll sing you a lullaby.
pi_92866502
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 14:35 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Ah, het is tot je doorgedrongen. Zijn we eindelijk van dat gedoempreek af *O*
Ik heb er geen problemen mee.... dat is iets voor gehandicapten en scheidende stelletjes. Zie het positief in, die gehandicapten blijven in beweging en die ruziënde stelletjes werken misschien wat harder aan hun relatie... een win-win-situatie :)
I'll sing you a lullaby.
pi_92866587
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 14:33 schreef Whuzz het volgende:

[..]

De lengte van de wachtlijst doet er natuurlijk niet toe. Als ik nummer 10.000 op de lijst ben, maar de 9999 mensen voor mij willen niet verhuizen en reageren dus niet op het huis dat beschikbaar is, dan is de wachtlijst enorm, maar de wachttijd kort. Dan hoor je niemand klagen...
Probleem is dat de wachttijden over het algemeen (voor zover mij bekend) in de meeste steden tussen de 2-5 jaar liggen met uitschieters naar 7+ jaar.
Dat zegt op *zich* niet zoveel, natuurlijk zou dat kunnen komen doordat enorm veel mensen best een woning kunnen krijgen maar hem nooit accepteren... maar aan de hoeveelheid geklaag die er over is maak ik toch op dat het voornamelijk om mensen gaat die toch echt wel graag een woning willen hebben.
Eens, maar zijn de mensen die klagen wel realistisch, willen ze niet voor een bubbeltje op de eerste rang zitten? Zoals xeno opmerkt zijn de wachtlijsten in dronten zo goed als 0 en in hartje a'dam zijn ze logischerwijs veel hoger. Maar een zielige bijstandsmoeder met 3 kinderen op een zolderkamertje krijgt in leiden een urgentie verklaring en heeft binnen 2 weken een huis.
eten!!!
pi_92867090
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 14:43 schreef janatwork het volgende:

[..]

Eens, maar zijn de mensen die klagen wel realistisch, willen ze niet voor een bubbeltje op de eerste rang zitten? Zoals xeno opmerkt zijn de wachtlijsten in dronten zo goed als 0 en in hartje a'dam zijn ze logischerwijs veel hoger. Maar een zielige bijstandsmoeder met 3 kinderen op een zolderkamertje krijgt in leiden een urgentie verklaring en heeft binnen 2 weken een huis.
Dus een wachttijd van 5 jaar wordt veroorzaakt door mensen die allemaal voor een duppie op de eerste rang willen? Dat zou betekenen dat mensen die vrij snel een huis willen (maar niet voor urgentie in aanmerking komen) dat overgrote deel van die wachtlijst kan "by-passen" als ze niet zo veeleisend zijn.
Ik kan je uit ervaring melden dat dat gewoon niet het geval is.

Apeldoorn: wachttijd gemiddeld 4 jaar (na eerste inschrijving) voor je genoeg punten hebt om érgens voor in aanmerking te komen. Ik ging ver van huis studeren en was echt bereid om zo'n beetje elk dak boven mijn hoofd te accepteren, maar met mij nog tig-duizend anderen.

Eindhoven: wachttijd zo'n 3 jaar als je een laag inkomen hebt, 5+ jaar als je een hoger inkomen hebt. Ook hier, het soort huis boeide me niet want ik moest 2.5 uur rijden naar mijn werk, dus willeurig welk huis zou al een vooruitgang zijn.

Heb je snel een huis nodig dan is in de meeste steden waar mensen graag willen wonen (lees: niet Dronten) de vrije sector de enige optie. Dan kun je vanuit dat huis natuurlijk inschrijven bij de WBV en punten op gaan bouwen of wat voor systeem ze ook hanteren.
pi_92867416
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 14:53 schreef Whuzz het volgende:

Heb je snel een huis nodig dan is in de meeste steden waar mensen graag willen wonen (lees: niet Dronten) de vrije sector de enige optie. Dan kun je vanuit dat huis natuurlijk inschrijven bij de WBV en punten op gaan bouwen of wat voor systeem ze ook hanteren.
Dat jij 2,5 uur van je werk gaat afwonen is gewoon je eigen keuze. Als je gewoon een baan gezocht had in Dronten dan had je voor een appel en een ei een leuk huisje kunnen huren (overigens... een appel en een ei zijn in Flevoland wel het duurst betaald).
I'll sing you a lullaby.
pi_92868567
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 15:01 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Dat jij 2,5 uur van je werk gaat afwonen is gewoon je eigen keuze.
Ik klaag dan ook nergens over. Ik heb een huis in de vrije sector gehuurd en heb daar gewoond tot het tijd was voor wat beters. Ik gaf alleen aan dat die wachttijden echt niet komen doordat iedereen zit te wachten op het perfecte huisje. De wachttijden in de sociale sector zijn gewoon echte wachttijden in de meeste steden. En daar denkt ons kabinet kennelijk ook zo over, vandaar dat de WBV jou nog dit jaar je sociale huurwoning uit gaat zetten ;)

quote:
Als je gewoon een baan gezocht had in Dronten
Ik lepel nog liever elke ochtend mijn beide oogballen uit hun kassen met een scheermesje dan naar die krimpregio te verhuizen :')
Ik blijf dan ook groot voorstander van complete teruggaaf van de hele provincie flevoland aan de natuur. ;)
pi_92868608
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 15:01 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Dat jij 2,5 uur van je werk gaat afwonen is gewoon je eigen keuze. Als je gewoon een baan gezocht had in Dronten dan had je voor een appel en een ei een leuk huisje kunnen huren (overigens... een appel en een ei zijn in Flevoland wel het duurst betaald).
Tja als het zo simpel was... Maar ja... op een vage manier heeft een stad als Amsterdam toch meer werkgelegenheid dat Dronten.... dus er moet eerst werkgelegenheid zijn, alvorens je daar wil gaan wonen. En aan die vereiste kan Dronten niet voldoen. Vandaar dat het in Dronten, Friesland, Groningen etc etc goedkoper is te wonen.
pi_92868670
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 15:27 schreef Freak188 het volgende:

Vandaar dat het in Dronten [...] goedkoper is te wonen.
Ow. Ik dacht dat dat kwam omdat Xeno daar woonde :@
pi_92869001
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 15:26 schreef Whuzz het volgende:
De wachttijden in de sociale sector zijn gewoon echte wachttijden in de meeste steden. En daar denkt ons kabinet kennelijk ook zo over, vandaar dat de WBV jou nog dit jaar je sociale huurwoning uit gaat zetten ;)

Vol = vol. Dus gewoon exporteren naar Groningen. Waarschijnlijk zitten ze daar niet te wachten op randstad tuig :)

quote:
Ik lepel nog liever elke ochtend mijn beide oogballen uit hun kassen met een scheermesje dan naar die krimpregio te verhuizen :')
Dronten is geen krimpregio, en lepelen doe je met een lepel niet met een scheermesje :)

quote:
Ik blijf dan ook groot voorstander van complete teruggaaf van de hele provincie flevoland aan de natuur. ;)
Daar hoef je helemaal niets voor te doen ^O^
I'll sing you a lullaby.
pi_92869088
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 15:27 schreef Freak188 het volgende:

[..]

Tja als het zo simpel was... Maar ja... op een vage manier heeft een stad als Amsterdam toch meer werkgelegenheid dat Dronten.... dus er moet eerst werkgelegenheid zijn, alvorens je daar wil gaan wonen. En aan die vereiste kan Dronten niet voldoen. Vandaar dat het in Dronten, Friesland, Groningen etc etc goedkoper is te wonen.
Mmm... zeker daar heb je een goed punt. Maar het is niet zo dat er helemaal geen werk is. Wel is het zo dat de best betaalde banen in de randstad zijn maar aan de andere kant zijn de kosten voor levensonderhoud ook een stuk hoger.
I'll sing you a lullaby.
pi_92869118
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 15:28 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Ow. Ik dacht dat dat kwam omdat Xeno daar woonde :@
Was dat maar waar dan ging in vanavond nog bij jouw in de wijk wonen *O*
I'll sing you a lullaby.
pi_92870104
quote:
10s.gif Op woensdag 16 februari 2011 15:36 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Was dat maar waar dan ging in vanavond nog bij jouw in de wijk wonen *O*
Dat wil ik je zien doen. Wachttijd voor een sociale huurwoning is hier minimaal 4 jaar en dan moet je al 3 jaar aaneengesloten in de regio wonen. Vrije sector huurwoningen in mijn wijk beginnen vanaf 900 per maand (en dan heb je dus overal enkel glas en een ketel die nog op turf stookt ofzo), de mooie woningen zijn 1200-1300 euro.
Er staan uiteraard wel wat woningen te koop... als je het handig aanpakt kun je die voor een mooie prijs krijgen, maar als je er vanavond al in wilt zal ook dat de hoofdprijs worden ben ik bang.

Maar evengoed, wie weet lukt het je. Ik zet de bezem wel buiten. Mocht het laat worden, dan graag zachtjes vegen want ik moet morgen vroeg op. Ik kijk uit naar mijn geveegde oprit! ~O>
pi_92870265
Je hebt toch wel ergens een brug of viaduct waaronder ik kan slapen? Alleen mijn aanwezigheid zou toch voldoende moeten zijn om de lokale woningmarkt door het afvoerputje te spoelen?

On topic:

Ik zie dat nieuw toegevoegde woningen in mijn regio met een lagere vraagprijs op de markt worden gebracht. Zou de boodschap dan toch aangekomen zijn? Uiteraard nog te duur maar dat komt vanzelf goed :)
I'll sing you a lullaby.
pi_92870647
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 15:59 schreef xenobinol het volgende:
Ik zie dat nieuw toegevoegde woningen in mijn regio met een lagere vraagprijs op de markt worden gebracht. Zou de boodschap dan toch aangekomen zijn? Uiteraard nog te duur maar dat komt vanzelf goed :)
Links?
pi_92871641
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 16:07 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Links?
Gewoon je eigen lokale research doen Whuzz ;)
Ik vermoed dat makelaars hun klanten wat realistischer vraagprijzen beginnen te adviseren. De makelaar heeft immers belang bij verkochte woningen, woning die niet verkocht worden geven hem alleen maar hoofdpijn.
I'll sing you a lullaby.
pi_92871839
Ah, het grote 'Het gebeurt in Dronten dus gebeurt het in de rest van Nederland' syndroom begint weer de kop op te steken.
  woensdag 16 februari 2011 @ 16:33:25 #148
43642 Bayswater
pi_92871901
Dronten: huidig aanbod 404, verkocht afgelopen 365 dagen: 184. dat is dramatisch slecht natuurlijk :{ Niemand wil er wonen.

In de betere gemeenten worden er meer verkocht dan er aangeboden worden in een jaar. Daar zijn er nog zat van en zullen de prijzen amper zakken.
Life lies a slow suicide
pi_92872272
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 16:33 schreef Bayswater het volgende:
Dronten: huidig aanbod 404, verkocht afgelopen 365 dagen: 184. dat is dramatisch slecht natuurlijk :{ Niemand wil er wonen.

In de betere gemeenten worden er meer verkocht dan er aangeboden worden in een jaar. Daar zijn er nog zat van en zullen de prijzen amper zakken.
Wat een geluk dan dat ik in Dronten woon en niet in 'hier-wil-iedereen-wel-wonen' ;)
I'll sing you a lullaby.
  woensdag 16 februari 2011 @ 16:47:31 #150
43642 Bayswater
pi_92872632
Vergelijk het met Lowlands, daar wil ook iedereen heen. ;)
Life lies a slow suicide
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')