Dank, zal hem zeker even bekijken. Ik woon zelf ook in de UK en mocht het erg controversieel zijn krijg ik daar morgen nog wel comments over. 'In de trend van dat er zo'n enorme droeftoeter in Nederland zoveel macht heeft'quote:Op maandag 14 februari 2011 17:37 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Deze docu komt op tv en mag je niet missen
Maandag (14-02-2011)
BBC 2 (20:00): Geert Wilders: Europe’s Most Dangerous Man?
He was once refused entry to Britain. He has called for the Qur'an to be banned and has proposed a tax on wearing headscarves. And he is also the first politician ever to stand trial on charges of 'incitement to hatred'. Geert Wilders, instantly recognisable for his quiff of platinum blond hair, is one of Holland's most controversial and well-known politicians and, some argue, Europe's most dangerous man.
Bafta-winning filmmakers Mags Gavan and Joost van der Valk follow Wilders on his campaign trail during the recent Dutch elections, meet members of the international anti-Islamic network who support him, and find out about a conspiracy theory promoting the belief that Europe is being taken over by Islam.
With anti-Islamic, anti-immigration parties on the rise all over the European continent, why has
Wilders, on the brink of real power in the Netherlands, become the poster boy for the far right?
Jij wordt als Nederlander afgerekend op personen als Wilders?quote:Op maandag 14 februari 2011 17:44 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Dank, zal hem zeker even bekijken. Ik woon zelf ook in de UK en mocht het erg controversieel zijn krijg ik daar morgen nog wel comments over. 'In de trend van dat er zo'n enorme droeftoeter in Nederland zoveel macht heeft'
Inderdaad een zeer zorgwekkende ontwikkeling.quote:Op maandag 14 februari 2011 17:53 schreef Holograph het volgende:
Anti-Islam partijen komen overal op. Sinds Le Pen weg is bij Front National gaat deze ook steeds meer lijken op de PVV, waar veel Fransen wel brood in zien.
`quote:Op maandag 14 februari 2011 17:56 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Inderdaad een zeer zorgwekkende ontwikkeling.
Klopt dat eigenlijk wel?quote:he is also the first politician ever to stand trial on charges of 'incitement to hatred'
bronquote:Werd op 28 maart 1995 door het Gerechtshof te 's-Gravenhage veroordeeld tot een boete van f 2.000 (waarvan de helft voorwaardelijk) of 35 dagen gevangenisstraf (waarvan 15 dagen voorwaardelijk) vanwege belediging en aanzetten tot haat tegen of discriminatie van vreemdelingen
Het is de BBC, hè! Zo'n kop zou je trouwens ook van The Guardian kunnen verwachten.quote:Op maandag 14 februari 2011 17:56 schreef mlg het volgende:
Een Nederlandse gedoog partner dat een gevaar voor Europa vormt?
quote:Op maandag 14 februari 2011 17:37 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Deze docu komt op tv en mag je niet missen
Maandag (14-02-2011)
BBC 2 (20:00): Geert Wilders: Europe’s Most Dangerous Man?
He was once refused entry to Britain. He has called for the Qur'an to be banned and has proposed a tax on wearing headscarves. And he is also the first politician ever to stand trial on charges of 'incitement to hatred'. Geert Wilders, instantly recognisable for his quiff of platinum blond hair, is one of Holland's most controversial and well-known politicians and, some argue, Europe's most dangerous man.
Bafta-winning filmmakers Mags Gavan and Joost van der Valk follow Wilders on his campaign trail during the recent Dutch elections, meet members of the international anti-Islamic network who support him, and find out about a conspiracy theory promoting the belief that Europe is being taken over by Islam.
With anti-Islamic, anti-immigration parties on the rise all over the European continent, why has
Wilders, on the brink of real power in the Netherlands, become the poster boy for the far right?
Angst voor een tsunami van islamisering noem jij common sense?quote:Op maandag 14 februari 2011 17:59 schreef Holograph het volgende:
[..]
`
Nee hoor, Europa wordt wakker. De Christen- en Sociaal-Democratie zijn failliet. Common sense is tegenwoordig weer helemaal in.
Dus omdat CDA en VVD zo dom zijn om met deze ophitser te regeren is Wilders niet gevaarlijk. Rare gedachtegang.quote:Op maandag 14 februari 2011 17:56 schreef mlg het volgende:
Een Nederlandse gedoog partner dat een gevaar voor Europa vormt?
Leer lezen. Ik zeg voor Europa.quote:Op maandag 14 februari 2011 18:56 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Dus omdat CDA en VVD zo dom zijn om met deze ophitser te regeren is Wilders niet gevaarlijk. Rare gedachtegang.
En ik zeg dat Wilders een gevaar voor Europa is!!quote:
bbc Iplayer, niet toegankelijk zonder brits IP Adresquote:
Je kan je beter afvragen waarom mensen zo een afkeer hebben van de gematigde partijen en kiezen voor populisten.quote:Op maandag 14 februari 2011 17:56 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Inderdaad een zeer zorgwekkende ontwikkeling.
Ik moet echt waarom is de burger boos eens gaan lezen! Ik zou het namelijk niet weten.quote:Op maandag 14 februari 2011 19:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je kan je beter afvragen waarom mensen zo een afkeer hebben van de gematigde partijen en kiezen voor populisten.
Niet zo moeilijk. Alleen dan komt Mike Godwin met zijn wet weer voorbij gefietst.quote:Op maandag 14 februari 2011 19:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je kan je beter afvragen waarom mensen zo een afkeer hebben van de gematigde partijen en kiezen voor populisten.
Omdat populisten op het eerste oog eenvoudige en werkbare oplossingen aandragen. Neem als voorbeeld het PVV-standpunt over de EU. Wilders en consorten schreeuwen van de daken dat de EU ons alleen maar geld kost en dat we die hele Unie misschien maar de rug moeten toekeren. Het kost echter wat meer tijd om uit te leggen dat de EU ook zat voordelen met zich meebrengt, met name voor het bedrijfsleven. Maar dan moet de kiezer zich laten informeren en dat kost tijd en moeite dus haakt hij af.quote:Op maandag 14 februari 2011 19:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom deden ze dat in de jaren 70, 80 en 90 dan niet?quote:Op maandag 14 februari 2011 19:33 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Omdat populisten op het eerste oog eenvoudige en werkbare oplossingen aandragen. Neem als voorbeeld het PVV-standpunt over de EU. Wilders en consorten schreeuwen van de daken dat de EU ons alleen maar geld kost en dat we die hele Unie misschien maar de rug moeten toekeren. Het kost echter wat meer tijd om uit te leggen dat de EU ook zat voordelen met zich meebrengt, met name voor het bedrijfsleven. Maar dan moet de kiezer zich laten informeren en dat kost tijd en moeite dus haakt hij af.
Ik snap volkomen waarom mensen de voorkeur geven aan populistische partijen.
Och och, wat islamlievend toch weer van de documentairemakers. Zo'n ding heet in Europa een koran. Zij zouden zeker ook een boerka of nikaap liever een burqa of niqaab noemen.quote:
Omdat er problemen zijn. Ik ben de laatste die dat zal ontkennen. Het is geen geheim dat er problemen zijn met de straat-Marokkaantjes. De gevestigde orde had en heeft nog steeds geen passend antwoord gevonden op deze problematiek. De PVV ook niet, maar zij wekt wel die schijn.quote:Op maandag 14 februari 2011 19:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom deden ze dat in de jaren 70, 80 en 90 dan niet?
Het is een Engelstalige documentaire hequote:Op maandag 14 februari 2011 19:47 schreef twaalf het volgende:
[..]
Och och, wat islamlievend toch weer van de documentairemakers. Zo'n ding heet in Europa een koran. Zij zouden zeker ook een boerka of nikaap liever een burqa of niqaab noemen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
quote:Op maandag 14 februari 2011 19:53 schreef Voorschrift het volgende:
En ik dacht nog altijd dat de BBC nog enigszins verstand had, wat een teleurstelling toch weer.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
![]()
Niet Arabisch dus.quote:Op maandag 14 februari 2011 19:53 schreef arucard het volgende:
[..]
Het is een Engelstalige documentaire he
In de jaren 80 had je massale werkeloosheid,quote:Op maandag 14 februari 2011 19:52 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Omdat er problemen zijn. Ik ben de laatste die dat zal ontkennen. Het is geen geheim dat er problemen zijn met de straat-Marokkaantjes. De gevestigde orde had en heeft nog steeds geen passend antwoord gevonden op deze problematiek. De PVV ook niet, maar zij wekt wel die schijn.
Dus wat je bedoeld te zeggen is dat er problemen zijn in de oude wijken, wat jarenlang taboe was om aan te spreken en dat mensen daar genoeg van hebben en willen dat er wat aan gedaan wordt? Dat men geen gehoor krijgt bij de klassieke partijen en dat mensen daar genoeg van hebben?quote:Komt bij dat de anti-islamboodschap een hoop mensen aan lijkt te spreken. Wat op zich ook wel logisch is. Door het gedrag van straatklootzakjes te linken aan de islam, krijgt het kwaad een gezicht en is er een duidelijke oorzaak aan te wijzen. We, althans de PVV en haar achterban, hebben weer een doel om na te streven. De gedachte dat alle ellende verdwijnt wanneer de islam uit Nederland cq Europa wordt verbannen, is voor veel mensen aantrekkelijk. Daarbij is het nog niet eens van belang of deze oplossing haalbaar is of dat het ook leidt tot resultaat. Mensen hebben weer iets om zich aan vast te klampen. Een idee dat leidt tot een eind aan de problematiek.
De Britten proberen zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke spelling te blijven bij het gebruik van dit soort termen uit dit soort talen. Wat ik beter vind dat die paniekerige vernederlandsing die we hier altijd aantreffen.quote:Op maandag 14 februari 2011 20:12 schreef twaalf het volgende:
[..]
Dus niet met rare tekens translitereren.
Maar blijkbaar was er geen populistische partij met een passend antwoord.quote:Op maandag 14 februari 2011 20:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
In de jaren 80 had je massale werkeloosheid,
Ja, tot op zekere hoogte ondersteun ik die bewering. Een groot aantal Nederlanders vinden dat zij niet werden en worden gehoord door de mainsteam partijen. Dus wenden zij zich tot een PVV. Niet omdat die werkbare oplossingen aandraagt, maar vooral omdat Wilders ideeen presenteert die lekker in het gehoor liggen. En ik vermoed dat het islamverhaal veel mensen ook wel aanspreekt.quote:Dus wat je bedoeld te zeggen is dat er problemen zijn in de oude wijken, wat jarenlang taboe was om aan te spreken en dat mensen daar genoeg van hebben en willen dat er wat aan gedaan wordt? Dat men geen gehoor krijgt bij de klassieke partijen en dat mensen daar genoeg van hebben?
In het Nederlands en Engels en veel andere West-Europese talen heeft het boek dat ze in het Arabisch noemen ook een naam, namelijk koran.quote:Op maandag 14 februari 2011 20:14 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
De Britten proberen zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke spelling te blijven bij het gebruik van dit soort termen uit dit soort talen. Wat ik beter vind dat die paniekerige vernederlandsing die we hier altijd aantreffen.
Engelsen gebruiken blijkbaar ook andere namen. Boeiend.quote:Op maandag 14 februari 2011 20:16 schreef twaalf het volgende:
[..]
In het Nederlands en Engels en veel andere West-Europese talen heeft het boek dat ze in het Arabisch noemen ook een naam, namelijk koran.
Nee, deze documentairemakers gebruiken een andere naam. Dat is een bewuste politieke en culturele keuze. Anders ga je niet voor je plezier q's en apostrofs in een woord gebruiken.quote:Op maandag 14 februari 2011 20:17 schreef arucard het volgende:
[..]
Engelsen gebruiken blijkbaar ook andere namen. Boeiend.
In het Engels gebruikt men meestal Qu'ran, en niet Koran. Je kunt het niet leuk vinden en het is vast weer een teken van islamisering, maar de Britten zijn wat beleefder als het aankomt op termen uit andere culturen en gaan niet als een idioot termen lopen verengelsen.quote:Op maandag 14 februari 2011 20:16 schreef twaalf het volgende:
[..]
In het Nederlands en Engels en veel andere West-Europese talen heeft het boek dat ze in het Arabisch noemen ook een naam, namelijk koran.
Nee, ik denk dat je theorie niet klopt, de had destijds oa de CPquote:Op maandag 14 februari 2011 20:15 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Maar blijkbaar was er geen populistische partij met een passend antwoord.
Dus het succes van Wilders is te danken aan het lange tijd niet bespreekbaar zijn van problemen omdat ze niet in de ideologie pasten.quote:[..]
Ja, tot op zekere hoogte ondersteun ik die bewering. Een groot aantal Nederlanders vinden dat zij niet werden en worden gehoord door de mainsteam partijen. Dus wenden zij zich tot een PVV. Niet omdat die werkbare oplossingen aandraagt, maar vooral omdat Wilders ideeen presenteert die lekker in het gehoor liggen. En ik vermoed dat het islamverhaal veel mensen ook wel aanspreekt.
Het is geen tegengaan van verengelsing, het is juist een arabisering. In Europa is dat boek al eeuwen bekend en het heeft hier dan ook de naam koran gekregen. Afgeleid van het Arabisch, maar de Nederlandse naam ervan. Net zoals wapen en Waffen op elkaar lijken in Nederlands en Duits, maar niet hetzelfde zijn. Nu gaan we plotseling dus qur'an zeggen, terwijl het aan de uitspraak niets verandert.quote:Op maandag 14 februari 2011 20:19 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
In het Engels gebruikt men meestal Qu'ran, en niet Koran. Je kunt het niet leuk vinden en het is vast weer een teken van islamisering, maar de Britten zijn wat beleefder als het aankomt op termen uit andere culturen en gaan niet als een idioot termen lopen verengelsen.
Naar mijn weten heb ik dat ook nooit ontkend. Het is natuurlijk geen geheim dat veel Nederlanders geen genoegen namen/nemen met de oplossingen van de gevestigde orde. Of een politieke incorrecte aanpak daarom the way to go is, valt echter te bezien. Althans, in mijn ogen.quote:Op maandag 14 februari 2011 20:20 schreef Pietverdriet het volgende:
Dus het succes van Wilders is te danken aan het lange tijd niet bespreekbaar zijn van problemen omdat ze niet in de ideologie pasten.
Wat mensen dus eigenlijk willen is dat de politiek daadwerkelijk wat doet aan problemen en niet politiek correct is.
Ergo, Law, Order and Stability, Keihard aanpakken, niets tolereren, Schluss mit Lustig
Deze documentaire komt, ik zeg het nogmaals, niet uit Nederland. In Engeland is Qur'an ook gebruikelijk.quote:Op maandag 14 februari 2011 20:21 schreef twaalf het volgende:
[..]
Het is geen tegengaan van verengelsing, het is juist een arabisering. In Europa is dat boek al eeuwen bekend en het heeft hier dan ook de naam koran gekregen. Afgeleid van het Arabisch, maar de Nederlandse naam ervan. Net zoals wapen en Waffen op elkaar lijken in Nederlands en Duits, maar niet hetzelfde zijn. Nu gaan we plotseling dus qur'an zeggen, terwijl het aan de uitspraak niets verandert.
OK dan vervang ik in mijn tekst Nederland door Engeland. In Europa is dat boek al eeuwen bekend en het heeft hier dan ook de naam koran gekregen. Afgeleid van het Arabisch, maar de Engels naam ervan. Net zoals weapon en Waffen op elkaar lijken in Engels en Duits, maar niet hetzelfde zijn. Nu gaan we plotseling dus qur'an zeggen, terwijl het aan de uitspraak niets verandert.quote:Op maandag 14 februari 2011 20:22 schreef arucard het volgende:
[..]
Deze documentaire komt, ik zeg het nogmaals, niet uit Nederland.
Natuurlijk niet. Een taal schrijf je met de tekens die je bekend zijn. Die q en die apostrof zijn bedacht door taalkundigen die dat gebruiken om de uitspraak in het Arabisch beter weer te geven. Voor de gewone taalgebruiker heeft dat geen invloed.quote:Op maandag 14 februari 2011 20:22 schreef arucard het volgende:
[..]
In Engeland is Qur'an ook gebruikelijk.
Maar Qur'an komt uit het het Arabisch..quote:Op maandag 14 februari 2011 20:22 schreef arucard het volgende:
[..]
Deze documentaire komt, ik zeg het nogmaals, niet uit Nederland. In Engeland is Qur'an ook gebruikelijk.
Wat maakt het uit?quote:Op maandag 14 februari 2011 20:33 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Maar Qur'an komt uit het het Arabisch..
Terwijl er ook gewoon een Engelse term is: Koran.
http://en.wikipedia.org/wiki/Koran (redirect naar Qur'an)quote:The Qur'an is the religious text of Islam,[1] also sometimes transliterated as Quran, Kuran, Koran, Qurn, Coran or al-Qurn.
Ik neem aan dat de doelgroep van deze documentaire het gehele Engelse volk is. Het grote merendeel van het Engelse volk is bekend met de term Koran.quote:
Niet dusquote:Op maandag 14 februari 2011 20:37 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Ik neem aan dat de doelgroep van deze documentaire het gehele Engelse volk is. Het grote merendeel van het Engelse volk is bekend met de term Koran.
Dat dit een staaltje verarabisering is van de taal. Deze gaat echter niet uit zichzelf (zoals verengelsing van onze taal), maar wordt opgelegd door de documentairemakers. Daarom zal het woord Qur'an ook geen doorgang vinden in alledaagse taal, maar het blijft storend dat de makers desondanks Qur'an schrijven.quote:
Wel dus. In het Engels is het naar Koran verbasterd.quote:
Is het dan zo raar om de oorspronkelijke naam te gebruiken? Mijn naam is in het Nederlands ook anders, maar niemand die mij bij de nederlandse benaming noemt.quote:Op maandag 14 februari 2011 20:37 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Ik neem aan dat de doelgroep van deze documentaire het gehele Engelse volk is. Het grote merendeel van het Engelse volk is bekend met de term Koran.
Een van de twee makers is opgeleid als visueel antropoloog en die heeft denk ik heel bewust gekozen voor de wetenschappelijke benaming.quote:Op maandag 14 februari 2011 20:38 schreef twaalf het volgende:
[..]
Dat dit een staaltje verarabisering is van de taal. Deze gaat echter niet uit zichzelf (zoals verengelsing van onze taal), maar wordt opgelegd door de documentairemakers. Daarom zal het woord Qur'an ook geen doorgang vinden in alledaagse taal, maar het blijft storend dat de makers desondanks Qur'an schrijven.
Bewijs?quote:Op maandag 14 februari 2011 20:41 schreef arucard het volgende:
Het grote deel van de Engelse bevolking is bekend met het woord Qur'an.
Niet overdrijven, omdat niemand de term Qur'an gaat overnemen in het Nederlands of Engels (buiten documentairemakers), zal het geen gemeengoed worden. Het is gewoon storend.quote:Op maandag 14 februari 2011 20:39 schreef arucard het volgende:
Dit is toch wel het bewijs dat de Moslims Europa overnemen, vreselijk hoor.
verarabiseringquote:Op maandag 14 februari 2011 20:38 schreef twaalf het volgende:
[..]
Dat dit een staaltje verarabisering is van de taal. Deze gaat echter niet uit zichzelf (zoals verengelsing van onze taal), maar wordt opgelegd door de documentairemakers. Daarom zal het woord Qur'an ook geen doorgang vinden in alledaagse taal, maar het blijft storend dat de makers desondanks Qur'an schrijven.
quote:Op maandag 14 februari 2011 20:42 schreef twaalf het volgende:
[..]
Niet overdrijven, omdat niemand de term Qur'an gaat overnemen in het Nederlands of Engels (buiten documentairemakers), zal het geen gemeengoed worden. Het is gewoon Ik vind het storend.
Tot hoever wil je dan gaan? Wil je dan ook het Arabische strafrecht gebruiken ipv het Engelse?quote:Op maandag 14 februari 2011 20:41 schreef betyar het volgende:
[..]
Is het dan zo raar om de oorspronkelijke naam te gebruiken? Mijn naam is in het Nederlands ook anders, maar niemand die mij bij de nederlandse benaming noemt.
Wetenschappelijke benamingen zijn niet uniek; ze verschillen per taal. Wat we hier een wapen noemen, heet daar een weapon.quote:Op maandag 14 februari 2011 20:42 schreef merino het volgende:
[..]
Een van de twee makers is opgeleid als visueel antropoloog en die heeft denk ik heel bewust gekozen voor de wetenschappelijke benaming.
Oh wacht dat doen ze al.quote:Op maandag 14 februari 2011 20:43 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Tot hoever wil je dan gaan? Wil je dan ook het Arabische strafrecht gebruiken ipv het Engelse?
Ik snap ook niet wat het probleem is.quote:Op maandag 14 februari 2011 20:43 schreef KoosVogels het volgende:
Knap hoor, een discussie voeren over een woord,
Klopt, ze kunnen beter een documentaire over het islamitische radicalisme in Engeland maken. Engeland is het Europese land waar het meeste moslimfundamentalisme vandaan komt, waar zelfs landen buiten Europa hinder van ondervinden.quote:Op maandag 14 februari 2011 20:43 schreef KoosVogels het volgende:
Ik hoop dan ook dat Europa islamiseert.quote:Op maandag 14 februari 2011 20:45 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Klopt, ze kunnen beter een documentaire over het islamitische radicalisme in Engeland maken. Engeland is het Europese land waar het meeste moslimfundamentalisme vandaan komt, waar zelfs landen buiten Europa hinder van ondervinden.
Als de makers een politieke keuze maken voor Qur'an, kan dat je irriteren. Tenzij je daar al niet meer gevoelig voor bent.quote:Op maandag 14 februari 2011 20:43 schreef KoosVogels het volgende:
quote:Op maandag 14 februari 2011 20:43 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Tot hoever wil je dan gaan? Wil je dan ook het Arabische strafrecht gebruiken ipv het Engelse?
Zo zie je maar dat politiekcorrect linksen gevaarlijker zijn dat potentiele (moslim)fundamentalisten.quote:Op maandag 14 februari 2011 20:46 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik hoop dan ook dat Europa islamiseert.
Als je je daar echt aan kan ergeren ben je naar mijn mening niet goed snik.quote:Op maandag 14 februari 2011 20:46 schreef twaalf het volgende:
[..]
Als de makers een politieke keuze maken voor Qur'an, kan dat je irriteren. Tenzij je daar al niet meer gevoelig voor bent.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |