abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92770457
Welkom in het [AEX]-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen. De OP voor het openen van een nieuw topic staat hier. Voeg onderaan in de Wiki het vorig topic toe.

Noot: het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.

BNR Nieuwsradio
Forex Factory (alle economische data's op een rij)
RTL Z (streaming TV)

AEX

Europese Indices

Federal Funds Futures (indicatie van aankomende rentebesluiten, info)
CBOT - Federal Funds Futures - Semi-real-time

Intraday S&P 500-index en dagverschil in percentage

Intraday Euro-Dollar

Een uitgebreide begrippenlijst vind je hier.

Alle oude topics, mét titel, vind je door hier te klikken
Beursvloer #186 Geef ons brood en spelen

Portugal maakt weer een nieuwe high

[ Bericht 45% gewijzigd door fedsingularity op 14-02-2011 15:36:21 (Zo, eindelijk de usmarkets spam eruit.) ]
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  maandag 14 februari 2011 @ 15:57:31 #2
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_92771824
Ik wilde net dat van portugal posten... Wellicht een trigger om wat omlaag te gaan? Alhoewel deze beurs niet omlaag lijkt te kunnen gaan.

Ik moet zeggen dat ik niet veel kansen meer zie. Mijn favoriete aandelen zijn nu toch wel erg rijkelijk gewaardeerd en shorten is mij veel te link. Het risico om nog vol long te gaan bij deze koersen staat wellicht niet meer in verhouding tot het mogelijke rendement.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_92775375
Vannacht inflatiedata uit china http://www.forexfactory.com/
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_92775931
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 15:57 schreef JimmyJames het volgende:
Ik wilde net dat van portugal posten... Wellicht een trigger om wat omlaag te gaan? Alhoewel deze beurs niet omlaag lijkt te kunnen gaan.

Ik moet zeggen dat ik niet veel kansen meer zie. Mijn favoriete aandelen zijn nu toch wel erg rijkelijk gewaardeerd en shorten is mij veel te link. Het risico om nog vol long te gaan bij deze koersen staat wellicht niet meer in verhouding tot het mogelijke rendement.
Ik zit er over na te denken om nog eens extra long te gaan in die scandinavische pharmaceutical. Heb het annual report van 2010 eens doorgekeken en ben geen slechte, of onverwachtte dingen tegengekomen. Correct me if im wrong.

En ze willen zich alleen focussen op insuline en niet op andere zaken. Dat lijkt me een goede zaak. Met name omdat ze hun markt aandeel afgelopen jaar ook nog eens met 2% zagen stijgen.

Voor de rest zie ik op het moment ook niet veel opties.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  maandag 14 februari 2011 @ 17:27:31 #5
256829 Sokz
Livin' the life
pi_92776410
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 17:18 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik zit er over na te denken om nog eens extra long te gaan in die scandinavische pharmaceutical. Heb het annual report van 2010 eens doorgekeken en ben geen slechte, of onverwachtte dingen tegengekomen. Correct me if im wrong.

En ze willen zich alleen focussen op insuline en niet op andere zaken. Dat lijkt me een goede zaak. Met name omdat ze hun markt aandeel afgelopen jaar ook nog eens met 2% zagen stijgen.

Voor de rest zie ik op het moment ook niet veel opties.
Novo Nordisk is wel erg aantrekkelijk ja. Alleen had mn oog daar > 1 jaar geleden op moeten vallen. Nu is het behoorlijk aan de dure kant. Grafiek sinds maart 2008 is ook echt supersexy.
pi_92776530
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 17:27 schreef Sokz het volgende:

[..]

Novo Nordisk is wel erg aantrekkelijk ja. Alleen had mn oog daar > 1 jaar geleden op moeten vallen. Nu is het behoorlijk aan de dure kant. Grafiek sinds maart 2008 is ook echt supersexy.
Naja, toen ik dit aandeel voor het eerst hier meldde, vond men het ook te duur ;). En dat is toch echt meer dan een half jaar geleden.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
pi_92776552
Ik twijfel daar ook bij, het is gewoon omwille van dat 't al zo lang stijgt dat ik elke dag meer schrik krijg the greater fool te zijn :).

Bovendien - met de opkomst van alle McDonald's-afgeleiden -> dat leidt op termijn tot extra patiënten voor NN.

Onlangs trouwens een héél dom gelukje gehad: wou mijn aandelen Umicore transfereren van broker: verkocht aan 39,5 de dag voor de resultaten (was 't uit 't oog verloren) - de verwachtingen werden net gemist -> koers -5% -> teruggekocht aan 37,2 in Lynx en een put juli/34 geschreven. Koers nu terug 39,5.
Dom, maar wel een aangename verrassing uiteindelijk :).
  maandag 14 februari 2011 @ 17:33:10 #8
256829 Sokz
Livin' the life
pi_92776695
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 17:29 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Naja, toen ik dit aandeel voor het eerst hier meldde, vond men het ook te duur ;). En dat is toch echt meer dan een half jaar geleden.
Ja rond de $100,- .. was die ook te duur. Voor $60-70 had ik 'm wel op willen pakken. :9 Vanaf wanneer zit jij erin dan?
  maandag 14 februari 2011 @ 18:11:11 #9
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_92778568
Ik ben nog wel positief over de drillers:
http://www.google.com/finance?q=NYSE:RIG
http://www.google.com/finance?q=ne

en de oliediensten in het algemeen:
http://www.google.com/finance?q=oih

Dit aandeel intrigueert me ook wel:
Core Laboratories N.V.
http://www.google.com/finance?q=clb

Ze onderzoeken oliereservoirs en doen het e.e.a met enhanced oil recovery.

Ze groeien behoorlijk hard en generen veel FCF (capex stijgt niet). Wel duur.
  maandag 14 februari 2011 @ 19:21:58 #10
256829 Sokz
Livin' the life
pi_92782094
Transocéan stond destijds ook op mijn lijstje. Frustrerend om te zien dat ik nét de verkeerden ervan af gepikt heb.
-edit-

Juli '10 - Vandaag
Petroleo Brasileiro +11,45%
Royal Dutch Shell +27,3%

BHP Billiton Limited +51.6%
Diageo plc +22,11%
Transocéan +76,16%
Johnson&Johnson +2,83%
Caterpillar inc. +75,38%

Uiteindelijk Petrobas gekocht (slechte keuze), J&J gekocht (slechte keuze) en Cat dan (gelukkig een goede keuze).

[ Bericht 63% gewijzigd door Sokz op 14-02-2011 19:46:25 ]
pi_92785970
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 19:21 schreef Sokz het volgende:
Transocéan stond destijds ook op mijn lijstje. Frustrerend om te zien dat ik nét de verkeerden ervan af gepikt heb.

Waarom die geschrapt?

Enige wat afwachten was in hoeverre ze financieel verantwoordelijk gehouden konden worden voor de schade. maar redelijk snel kwam al naar buiten dat alles naar BP ging
pi_92786508
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 19:21 schreef Sokz het volgende:
-edit-

Juli '10 - Vandaag
Petroleo Brasileiro +11,45%
Royal Dutch Shell +27,3%

BHP Billiton Limited +51.6%
Diageo plc +22,11%
Transocéan +76,16%
Johnson&Johnson +2,83%
Caterpillar inc. +75,38%

Uiteindelijk Petrobas gekocht (slechte keuze), J&J gekocht (slechte keuze) en Cat dan (gelukkig een goede keuze).

Ik denk dat PBR LT een goede keuze kan worden hoor...
pi_92786613
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 20:24 schreef Sokz het volgende:

[..]

Daarom ja, ik houdt niet van onzekerheid.

Ik heb het niet echt op de voet gevolgd, maar dat was toch al vrij snel bekend?

Al geef ik je wel gelijk hoor, afgezien van dat contract weet je nooit wat de Amerikaanse overheid zou gaan doen :P
  maandag 14 februari 2011 @ 20:28:44 #14
256829 Sokz
Livin' the life
pi_92786746
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 20:25 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Ik denk dat PBR LT een goede keuze kan worden hoor...
Houdt ik ook nog aan. Maar bij RDS aan ¤20 heb je ook nog gem. zo'n 6,55% div.rend./year.Caterpillar inmiddels wel verkocht en van Johnson & Johnson wil ik eigenlijk ook af (te saai :P). En natuurlijk mijn Mittal-deel drastisch verminderen maar die weiger ik met verlies eruit te doen.
  maandag 14 februari 2011 @ 20:54:57 #15
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_92788653
Probleem met Petrobras is de bemoeienis van de Braziliaanse politiek af en toe.

In de grondstoffenhoek vind ik Freeport-McMoRan Copper & Gold Inc. ook niet duur eigk.

Ze genereerden bijna 5 miljard aan fcf vorig jaar voor een market cap van 52B en in vier jaar tijd is de balans behoorlijk verbeterd (http://www.google.com/finance?q=NYSE:FCX&fstype=ii). Maja wel volledig afhankelijk van de grondstoffenprijzen en koper staat al aardig hoog :P

[ Bericht 42% gewijzigd door JimmyJames op 14-02-2011 21:00:10 ]
pi_92788940
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 20:54 schreef JimmyJames het volgende:
Linksen in Zuid-Amerika hebben idd niet echt een goede trackrecord voor business :P
pi_92789900
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 17:33 schreef Sokz het volgende:

[..]

Ja rond de $100,- .. was die ook te duur. Voor $60-70 had ik 'm wel op willen pakken. :9 Vanaf wanneer zit jij erin dan?
Gemiddeld rond de 68.
  maandag 14 februari 2011 @ 21:20:04 #18
256829 Sokz
Livin' the life
pi_92790494
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 21:11 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Gemiddeld rond de 68.
Netjes, jij zat er dus wel snel op.

quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 20:54 schreef JimmyJames het volgende:

In de grondstoffenhoek vind ik Freeport-McMoRan Copper & Gold Inc. ook niet duur eigk.

Ze genereerden bijna 5 miljard aan fcf vorig jaar voor een market cap van 52B en in vier jaar tijd is de balans behoorlijk verbeterd (http://www.google.com/finance?q=NYSE:FCX&fstype=ii). Maja wel volledig afhankelijk van de grondstoffenprijzen en koper staat al aardig hoog :P
Freeport is interessant ja. Wil ik wel inruilen voor mijn mittals. :P En koper zie ik ook nog wel blijven stijgen. Anders dan Goud heeft dit wel industriële waarde. Wat dat betreft is het volgen van nieuws over koperdiefstal erg representatief. Hoe verder ze gaan voor een kilo koper hoe meer potentie. Zit ook long koper.

[ Bericht 7% gewijzigd door Sokz op 14-02-2011 22:55:54 ]
pi_92800109
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 21:20 schreef Sokz het volgende:

[..]

Netjes, jij zat er dus wel snel op.
Is het nu niet meer interessant dan? Het nieuwe medicijn Victoza loopt als een tierelier. Ze willen dat spoedig in emerging markets verkopen.

En als je uitgaat van het winst profiel, meer suikerpatientien = meer winst. Kan er niet veel fout gaan. Of je moet er van uit gaan dat er minder mensen suikerziekte krijgen..
pi_92806497
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 23:33 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Is het nu niet meer interessant dan? Het nieuwe medicijn Victoza loopt als een tierelier. Ze willen dat spoedig in emerging markets verkopen.

En als je uitgaat van het winst profiel, meer suikerpatientien = meer winst. Kan er niet veel fout gaan. Of je moet er van uit gaan dat er minder mensen suikerziekte krijgen..
is NovoNordisk dan het enige bedrijf wat medicijnen tegen suikerziekte kan maken? En suikerziekte krijgen is niet gelijk aan medicijnen kunnen betalen.

Hoe uniek en hoe beschermd zijn de producten van NovoNordisk? Want in de groeimarkten wordt alles schaamteloos gekopieerd :)
pi_92809900
Nokia heeft de afgelopen dagen wel erg op z'n donder gehad. De koers is nu 6.70 EUR. De P/E is gezakt naar 14.05. Dividend yield is 5.71% op basis van het laatste dividend. Allerlei andere kengetallen zijn in orde of zelfs goed.

Of moeten we er vanuit gaan dat Nokia zo erg de boot heeft gemist met smartphones, dat het een bekeken zaak is ?
pi_92810005
Ik vraag mij zelfs af of de samenwerking met MS zo'n afstraffing verdiende... het zijn beide bedrijven die gewoon bij de top horen in hun vakgebied...
pi_92810189
Nou ja, vanochtend naar gekeken, maar thans hebben ze een wpa van ongeveer 50 ct. Da's dus een k/w van circa 13. Als Nokia degradeert tot een ordinaire producent van hardware, dan is dat rijkelijk gewaardeerd hoor. Ze zullen behoorlijk geknepen worden qua marges.

Overigens lijken me net name hun telefonienetwerk activiteiten bepalend of het beter zal gaan. Ook daar is margedruk het verhaal.

Het is niet zo dat er opeens wat nieuws is. Wellicht dat beleggers dachten dat Nokia overgenomen zou worden (dat had ik zelfs wel logisch gevonden).

Vanochtend naar gekeken, en ik blijf er vanaf. Met name het feit dat de CEO wel aandelen Microsoft heeft, maar geen opties Nokia zegt mij genoeg. Dit is een deal waar alleen MS potentieeel beter van kan worden.
pi_92810813
Maar Nokia gaat wel miljarden vangen voor die deal en voortaan besparen op de ontwikkeling van software. Zie http://tweakers.net/nieuw(...)ws-phone-7-deal.html
pi_92811462
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 10:58 schreef Dalliance het volgende:
Maar Nokia gaat wel miljarden vangen voor die deal en voortaan besparen op de ontwikkeling van software. Zie http://tweakers.net/nieuw(...)ws-phone-7-deal.html
moet je de links in de reacties ook eens lezen. Er is wat anders gezegd in de presentatie. De centen zullen moeten komen uit besparing van R&D kosten. Daar tegenover staan royalties die Nokia aan MS moet betalen. Of dat netto per saldo positief is moet maar blijken, op langere termijn is Microsoft in de regel geen fijne partner om royalties aan te betalen, zeker niet als je geen eigen fall back scenario hebt, en je andere partners hebben uitgesloten. En bovendien is MS vrij om WM7 ook aan andere fabrikanten te licenseren.

Voor MS is het risicoloos, Nokia moet gewoon concurreren met de fabrikanten waar het nu ook al van verliest. Ik zie niet in hoe Nokia hier beter van wordt.

Zo lees ik ook het MS aandelen pakket van de CEO en het ontbreken van een optiepakket aandelen Nokia. Ken jij een CEO die een turnaround van een bedrijf probeert te bewerkstelligen, en die GEEN vet optiepakket in dat bedrijf bedongen heeft?
pi_92811763
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 10:39 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Vanochtend naar gekeken, en ik blijf er vanaf. Met name het feit dat de CEO wel aandelen Microsoft heeft, maar geen opties Nokia zegt mij genoeg. Dit is een deal waar alleen MS potentieeel beter van kan worden.
Exact. Ik heb er ook met anderen mee gesproken en Nokia geeft hier alleen maar mee aan dat ze volledig de weg kwijt zijn en niet meer goed weten wat ze moeten doen. Hun besturingssysteem verliest marktaandeel en dan gaan ze samenwerken met een andere broeder die een nieuw besturingssysteem maakt omdat hun vorige systeem ook niet werkte. Nee dat gaat werken.

Dat ze nu dus samen willen werken met Windows met het nieuwe besturingssysteem Windows Phone 7 moet zich dus nog maar bewijzen. Het feit dat Windows over gaat op Windows Phone 7 was ook alleen maar omdat Windows Mobile, net zoals Symbian, failure was. Het verloor markt aandeel met een constant rate per jaar. Waarom zou Windows Phone 7 opeens wel een succes moeten worden? Dat Nokia nu samenwerkt is een voordeel voor Microsoft maar een bevestiging voor investeerders om uit Nokia te stappen imho.
pi_92812325
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 05:27 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

is NovoNordisk dan het enige bedrijf wat medicijnen tegen suikerziekte kan maken? En suikerziekte krijgen is niet gelijk aan medicijnen kunnen betalen.

Hoe uniek en hoe beschermd zijn de producten van NovoNordisk? Want in de groeimarkten wordt alles schaamteloos gekopieerd :)
Ze zijn zeker niet de enige die pillen hier tegen maken, maar qua kost/prijs verhouding staan ze ver voorraan (helemaal in vergelijking met de erg grote pharmaceuticals).

Nieuwe medicijn Victoza zal spoedig ook op de emerging markets te koop zijn. Daar bij komt dat ze marktleider in Europa en Amerika zijn geworden. En markt aandeel ook groeit in Korea en Japan. Kwalitatief staat het bedrijf erg sterk terwijl ze niet heel veel hoge kosten hebben.

Het wordt pas een probleem als de verschillende medicijnen die ze op het moment aan het ontwikkelen zijn (wat ook in het jaarverslag terug te lezen valt) niet door de patent regeling komt in de grote markten zoals Europa en Amerika. Dan, ja dan kakt het erg snel in elkaar.
pi_92812334
Point(s) taken. De vraag is dus meer wat iOS en Android zo succesvol maakt. Windows mobile werkte gewoon niet prettig en Symbian had mijn inziens te weinig ondersteuning van third parties. Het grootste nadeel van de deal tussen MS en NOK is dat ze nog steeds vasthouden aan een gesloten omgeving. Een users driven apps platform genereert veel meer content dan een MS of NOK kan leveren en laten Android en iOS daar nu juist sterk in zijn... Ik ben van mening dat de deal veel synergie op kan leveren zolang ze het huidige verouderde businessplan aanpassen.
pi_92812610
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 11:41 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ze zijn zeker niet de enige die pillen hier tegen maken, maar qua kost/prijs verhouding staan ze ver voorraan (helemaal in vergelijking met de erg grote pharmaceuticals).

Nieuwe medicijn Victoza zal spoedig ook op de emerging markets te koop zijn. Daar bij komt dat ze marktleider in Europa en Amerika zijn geworden. En markt aandeel ook groeit in Korea en Japan. Kwalitatief staat het bedrijf erg sterk terwijl ze niet heel veel hoge kosten hebben.

Het wordt pas een probleem als de verschillende medicijnen die ze op het moment aan het ontwikkelen zijn (wat ook in het jaarverslag terug te lezen valt) niet door de patent regeling komt in de grote markten zoals Europa en Amerika. Dan, ja dan kakt het erg snel in elkaar.
ik zeur nog even door, hoor... :)

Wat maakt het dat zij goedkoper kunnen produceren dan een ander. Kan dat niet door een andere niche fabrikant gekopieerd worden? Wat doet NovoNorsik uniek?
pi_92812790
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 11:42 schreef Dalliance het volgende:
Ik ben van mening dat de deal veel synergie op kan leveren zolang ze het huidige verouderde businessplan aanpassen.
Het probleem in dit geval is alleen dat ze op deze manier de dood of de gladiolen spelen. Als Windows Phone 7 niet goed zal aanslaan gaat Nokia straks echt kopje onder. Je legt in wezen je lot in de handen van een ander. In die zin is de afstraffing dus begrijpelijk.

Een ander punt is, mocht Windows Phone 7 het wel goed doen, dat per definitie andere OS dus markt aandeel zullen inleveren. En dat zie ik gezien de opmars van die OS ook niet snel gebeuren.

In die zin is dus de hoop gericht op de synergie tussen die 2 zoals je al zegt. Je zou namelijk verwachtten dat 2 grootmachten als Nokia en MS toch met iets leuks zouden kunnen maken. Maar dat zal de toekomst moeten uitwijzen. En daarop ga ik dus zeker niet anticiperen want voor je het weet staat het stukken lager. :+
pi_92813813
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 11:24 schreef sitting_elfling het volgende:
Waarom zou Windows Phone 7 opeens wel een succes moeten worden?
Misschien door het lagere prijssegment te pakken. In veel emerging markets is een iPhone te duur voor een gemiddelde gebruiker. Ik heb gelezen dat Nokia in deze markten nog een leidende merknaam is.

Verder slaagt Microsoft vaak alsnog in markten waar ze eerst de boot missen. Het is echt de comeback kid in de IT wereld. Denk aan Word (eerst Wordperfect), Excel (eerst Lotus), IE (eerst Netscape) en de XBox liep aanvankelijk ook voor geen meter.
pi_92814711
Met zo'n oorlogskas kunnen ze dat net zo lang forceren tot het lukt.
  dinsdag 15 februari 2011 @ 14:55:54 #33
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_92819958
Ik vind het zelf te riskant om de 'verliezers' in tech te kopen ook al zijn ze redelijk gewaardeerd.

Ik vind het trouwens raar dat nog steeds bijna niemand aandacht besteedt aan de insiders die massaal verkopen week in week uit:

http://www.finviz.com/ins(...)&o=-transactionValue
(naar grootte van de transactie, groen is insiders die kopen en rood well...).

[ Bericht 11% gewijzigd door JimmyJames op 15-02-2011 15:06:28 ]
  dinsdag 15 februari 2011 @ 15:58:49 #34
256829 Sokz
Livin' the life
pi_92822857
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 14:55 schreef JimmyJames het volgende:
Al eens naar gekeken maar ik zag alleen maar Sell's .. kun je trouwens zien hoeveel Bill Gates uit MSFT haalt: http://www.trivano.com/aa(...)ii.1730-3940.insider
  dinsdag 15 februari 2011 @ 16:08:54 #35
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_92823241
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 15:58 schreef Sokz het volgende:

[..]

Al eens naar gekeken maar ik zag alleen maar Sell's ..
Dat bedoel ik dus. Lijkt me niet echt een bullish signaal als de insiders hun aandelen verkopen.
  dinsdag 15 februari 2011 @ 16:17:51 #36
256829 Sokz
Livin' the life
pi_92823585
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 16:08 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Dat bedoel ik dus. Lijkt me niet echt een bullish signaal als de insiders hun aandelen verkopen.
Maar dat is al zo lang aan de gang dat ik dacht dat er gewoon nooit gekocht wordt. Daarom ook gestopt met 't volgen ervan. :P
  dinsdag 15 februari 2011 @ 16:25:29 #37
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_92823889
Ja, het lijkt weinig tot geen effect te hebben op de aandelenkoersen.
pi_92823963
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 05:27 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

En terecht, want als je die medicijnen niet kan betalen ga je gewoon dood. Dus wat maakt het voor die landen uit of ze wel of niet beschermt zijn? Gewoon met zijn allen geld in een pot stoppen voor onderzoek en ontwikkeling van nieuwe medicatie :)
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  dinsdag 15 februari 2011 @ 16:27:30 #39
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_92823977
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 15:58 schreef Sokz het volgende:

[..]

Al eens naar gekeken maar ik zag alleen maar Sell's .. kun je trouwens zien hoeveel Bill Gates uit MSFT haalt: http://www.trivano.com/aa(...)ii.1730-3940.insider
Bizar! Wat een verkopen.

Eigenlijk is dat een koopsignaal. Want hierdoor zou het aandeel MS eigenlijk een tikkeltje ondergewaardeerd moeten zijn. Bill verkoopt niet omdat hij denkt dat het aandeel gaat dalen, maar enkel om het geld uit te geven
The End Times are wild
  dinsdag 15 februari 2011 @ 16:34:21 #40
256829 Sokz
Livin' the life
pi_92824317
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 23:33 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Geen idee, jij kent het bedrijf beter dan ik. Afgelopen 3 jaar hebben ze gemiddelde EBT-groei van 16,12% (laatste jaar 30%). Met het nieuwe medicijn dat als een tierelier loopt zou je ervan uit kunnen gaan dat de winst in de toekomst met gelijke (of zelfs grotere) stappen zal stijgen. In dat geval is NN nu alsnog een goede investering.

Met 16,12% /year zal WPA in 2016 +/- $9,50 zijn. Met een - op dit moment - average sector k/w van 23 is er een kans dat de koers verdubbelt in 5 jaar.

Maargoed, de markt voor medicijnen is IMO moeilijker te voorspellen en er zijn een paar threats (die Dino al aanhaalt).

quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 16:27 schreef LXIV het volgende:

Bizar! Wat een verkopen.

Eigenlijk is dat een koopsignaal. Want hierdoor zou het aandeel MS eigenlijk een tikkeltje ondergewaardeerd moeten zijn. Bill verkoopt niet omdat hij denkt dat het aandeel gaat dalen, maar enkel om het geld uit te geven
Ja, die enorme verkopen van Gates (en andere insiders/topmannen) zouden de koers ontzettend moeten drukken.
pi_92824965
Zijn er nog mensen die vandaag ING hebben ingeslagen :P ?
BlaBlaBla
pi_92825334
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 11:54 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Het probleem in dit geval is alleen dat ze op deze manier de dood of de gladiolen spelen. Als Windows Phone 7 niet goed zal aanslaan gaat Nokia straks echt kopje onder. Je legt in wezen je lot in de handen van een ander. In die zin is de afstraffing dus begrijpelijk.
Maar dat geld ook voor Windows. Ze moeten er beide het beste van maken. Nokia heeft wel bewezen dat ze zelf geen besturingssystemen kunnen maken. Windows heeft bewezen het wel te kunnen. Een prima match lijkt mij.
pi_92825371
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 16:47 schreef Soldier2000 het volgende:
Zijn er nog mensen die vandaag ING hebben ingeslagen :P ?
Waarom vandaag? Vanwege de verkoop van de vastgoedtak?
pi_92825451
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 16:55 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Waarom vandaag? Vanwege de verkoop van de vastgoedtak?
Morgen jaarcijfers.
BlaBlaBla
pi_92825879
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 16:57 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Morgen jaarcijfers.
Oke ik ben benieuwd.

Ik zit in BAM, Heijmans en Wavin voor die aandelen kan het nog wel eens gunstig zijn dat een aantal middelgrote bouwers failliet gaan.
  dinsdag 15 februari 2011 @ 17:18:50 #46
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_92826366
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 16:57 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Morgen jaarcijfers.
Dat is juist de reden dat ik ze vorige week verkocht heb!
The End Times are wild
  dinsdag 15 februari 2011 @ 17:19:51 #47
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_92826407
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 17:06 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Oke ik ben benieuwd.

Ik zit in BAM, Heijmans en Wavin voor die aandelen kan het nog wel eens gunstig zijn dat een aantal middelgrote bouwers failliet gaan.
Als die middelgrote bouwers failliet gaan betekent dat niets meer dan dat het erg slecht gaat met de bouwwereld. Dus ook niet goed met BAM en Heijmans. Zeker in eerste instantie zal dit slecht zijn voor de koers.
The End Times are wild
pi_92826415
quote:
10s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 17:18 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat is juist de reden dat ik ze vorige week verkocht heb!
Je zou ze toch houden! haha
BlaBlaBla
  dinsdag 15 februari 2011 @ 17:31:23 #49
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_92826872
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 17:20 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Je zou ze toch houden! haha
Ik heb de helft verkocht. Ik wilde sowieso al wat minder ING, en door de koersstijgingen was de weging wel erg groot geworden (40% van de portefeuille).
Dus het kan nu alle kanten op. Gaat het omlaag, stap ik lager weer in, gaat het omhoog is dat ook mooi. Zelfs een gelijkblijvende koers is prima, want ik heb ook nog geschreven puts.
The End Times are wild
pi_92828245
Ik moet zeggen - sinds ik opties gebruik heb ik al vaak 'misser' gemaakt die mij enkel en alleen geld opgebracht hebben - bv. geschreven call uitgevoerd leidt tot premie + koerswinst, terwijl ik anders met een hogere ongerealiseerde winst was blijven zitten.

Opties -> love them.
  dinsdag 15 februari 2011 @ 18:46:19 #51
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_92829884
http://pragcap.com/confidence-in-equities-at-record-highs

Iedereen is ervan overtuigd dat deze markt niet beduidend kan (mag, zou ik zeggen) dalen.
pi_92830220
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 14:55 schreef JimmyJames het volgende:
Ik vind het trouwens raar dat nog steeds bijna niemand aandacht besteedt aan de insiders die massaal verkopen week in week uit:

Hier moet je voorzichtig zijn met conclusies. Ik kan me wel voorstellen dat bijvoorbeeld management leden met grote aandeel pakketten daar deels vanaf willen. Al is het maar voor diversificatie van hun vermogen. Dat hoeft niet per se een bearish signaal te zijn.

Als insiders hun laatste paar procent ook proberen te verkopen dan is dat inderdaad een slecht teken, nog sterker als meerdere insiders dat tegelijkertijd doen en er zijn geen insiders die bijkopen.
pi_92834924
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 11:49 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

ik zeur nog even door, hoor... :)

Wat maakt het dat zij goedkoper kunnen produceren dan een ander. Kan dat niet door een andere niche fabrikant gekopieerd worden? Wat doet NovoNorsik uniek?
Novo Nordisk ( :6 ) doet niks unieks.

-Een van de redenen waarom ze goedkoper kunnen produceren dan concurrenten is omdat ze zich maar richten op 1 kant van de markt. De spuit. Terwijl ze vroeger de spuit & de pil hadden. De pil die ze hadden hebben ze uit de markt gehaald en dat geld hebben ze geïnvesteerd voor een schaalvergroting in de spuit technologie.
-Ze kopen de relatief kleine bedrijfjes die groeien op de insuline markt (zoals destijds in Brazilie waarmee ze een groot gedeelte van die markt in handen kregen). Ze laten concurrentie niet toe. Gezien de goede cash positie kunnen ze vrij gemakkelijk druk uitoefenen op dit soort kleinere zaken. Zou me niks verbazen als een ander iets in China/India iets gaat proberen dat Novo er direct boven op zit.
-Ze zijn enorm scherp op patenten, als je maar iets maakt wat er op lijkt krijg je direct een recht zaak aan je broek. Ze geven daar toch nog wel wat geld aan uit ook al hebben ze onlangs nog een rechtzaak in Amerika verloren. Maar ik ben er vrij zeker van dat ze daar alleen maar van leren.
-gierig

Je zou alleen kunnen zeggen dat ze een enorm goede neus voor de markt hebben :P
En het feit dat er een 'enorm' slapende groep pre-diabetici is wordt er door veel economen verwacht dat er nog enorm veel winst te behalen valt in deze sector. En dat ben ik zeker met ze eens.

Maar doen ze echt iets unieks? Nee, ze zijn alleen erg goed in het geen wat ze doen en ieder die daar ook goed werk doet in de sector hangen ze een flinke check voor en laten ze voor Novo werken :+
pi_92834980
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 16:55 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Maar dat geld ook voor Windows. Ze moeten er beide het beste van maken. Nokia heeft wel bewezen dat ze zelf geen besturingssystemen kunnen maken. Windows heeft bewezen het wel te kunnen. Een prima match lijkt mij.
Windows Mobile was anders absoluut geen succes?
pi_92835262
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 12:25 schreef jaco het volgende:

[..]

Misschien door het lagere prijssegment te pakken. In veel emerging markets is een iPhone te duur voor een gemiddelde gebruiker. Ik heb gelezen dat Nokia in deze markten nog een leidende merknaam is.

Verder slaagt Microsoft vaak alsnog in markten waar ze eerst de boot missen. Het is echt de comeback kid in de IT wereld. Denk aan Word (eerst Wordperfect), Excel (eerst Lotus), IE (eerst Netscape) en de XBox liep aanvankelijk ook voor geen meter.
Waarom zouden concurrenten dat toelaten? Die kunnen net zo goed dat soort modellen gaan bouwen. En het feit dat MS vaak missers heeft gemaakt maar daar toch weer goed uitkwam zie ik niet als een 'goed' iets. Zelfde als de bijna exponentiële groei van Apple op het moment. Dat feestje zal ook niet continu door gaan..

En wie weet kom Apple nog wel met een 'goedkope' variant voor die markten. Let alone dat ze in die markten zelf misschien wel met goedkoper materiaal komen. Zoals Dino al zei zijn ze daar vrij aardig met het goedkoop kopiëren van technologie. Heb sowieso het idee dat we het vaak niet eens zijn ;) Maar dat is verder geen probleem.
pi_92835794
En alsof je blij moet zijn dat je een groot aandeel aan de onder kant van de markt hebt. Lage marge zooi :N
pi_92836127
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 20:33 schreef tjoptjop het volgende:
En alsof je blij moet zijn dat je een groot aandeel aan de onder kant van de markt hebt. Lage marge zooi :N
Uhh? :P Nokia is toch nog steeds een 'marktleider'? Of bedoelde je iets anders?
pi_92836210
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 20:38 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Groot zijn met toestellen van een paar tientjes, daar is uiteindelijk geen droog brood mee te verdienen. Daarnaast, onderkant van de markt is ook niet echt merkentrouw.
  dinsdag 15 februari 2011 @ 20:44:38 #59
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_92836469
Eigenlijk kan MS nooit concurreren met goede OS-alternatieven als bijvoorbeeld Ubuntu. Het enige (maar enorm grote) voordeel dat ze hebben is dat er nu eenmaal een vendor-lock-in is omdat alle hardware/software/gebruikerskennis/beheerderskennis op MS is afgestemd. Het is een enorme berg werk en een investering om dat om te gooien. Zelfs als het alternatief gratis en net zo goed is.

Omdat ze dus ooit het OS gemaakt hebben waarmee het goed begon zit meer dan de halve wereld er nu aan vast en is het goed verdienen.

Voor de smartphone-wereld is dat toch iets heel anders. Apple heeft daar een groot marktaandeel met een kwalitatief goed product, Android is een OS-achtig alternatief dat er nu al vanaf het begin af aan bij is. MS en Nokia, de lamme helpt de blinde op de smartphone-markt.
The End Times are wild
pi_92836644
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 20:38 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik bedoelde de onderkant van de markt qua prijs. Het klopt dat de marges daar kleiner zijn, maar dit wordt goedgemaakt door hogere omzetten.

Zo'n lager marktsegment kan daarom per saldo lucratiever zijn dan een duurder merk voeren. Bedrijven als Wehkamp, Kruidvat, IKEA, Aldi, Ryanair, Toyota en Telfort kunnen daar over meepraten. Vaak zijn dergelijke merken ook beter bestand tegen recessies.
pi_92837254
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 20:19 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Windows Mobile was anders absoluut geen succes?
De kritieken waren heel positief over het besturingssysteem van Windows. Alleen windows is niet 'cool' meer. Iedereen weet dat Windows het in zich heeft om goede software te maken. Ze moeten zichzelf alleen wat beter verkopen.
  dinsdag 15 februari 2011 @ 21:13:39 #62
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_92838199
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 20:57 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

De kritieken waren heel positief over het besturingssysteem van Windows. Alleen windows is niet 'cool' meer. Iedereen weet dat Windows het in zich heeft om goede software te maken. Ze moeten zichzelf alleen wat beter verkopen.
Ik vind de software van Windows vaak onnodig zwaar en niet stabiel. Ik sta telkens weer verbaasd wat voor kwaliteit de OS-community voortbrengt. In een markt met gelijke kansen (wat de smartphone markt is) maakt MS imho weinig kans.
Nokia had zich beter aan Android kunnen commiteren, net als TomTom.
The End Times are wild
  dinsdag 15 februari 2011 @ 21:48:34 #63
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_92840453
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 16:34 schreef Sokz het volgende:

[..]

[..]

Ja, die enorme verkopen van Gates (en andere insiders/topmannen) zouden de koers ontzettend moeten drukken.

Bill doet dat regelmatig. Voornamelijk om geld in de Gates Foundation te stoppen.
The more debt, the better
  dinsdag 15 februari 2011 @ 22:01:37 #64
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_92841367
Overigens, het marktaandeel van microsoft op de mobile-markt stelt feitelijk niks voor:

Drie procent op dit moment. NB Symbian (Nokia) is 30%!!
Ik snap niet dat Nokia zo nodig met MS in zee wil gaan. Waarom gewoon niet aansluiten bij Android?
The End Times are wild
pi_92841898
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 22:01 schreef LXIV het volgende:
Overigens, het marktaandeel van microsoft op de mobile-markt stelt feitelijk niks voor:
[ afbeelding ]
Drie procent op dit moment. NB Symbian (Nokia) is 30%!!
Ik snap niet dat Nokia zo nodig met MS in zee wil gaan.
Hiermee geef je het probleem toch perfect(!) aan? Nokia heeft symbian afgeschreven omdat ze continu markt aandeel verloren. Ze zijn volledig de weg kwijt, en dan gaan ze met MS(!) samenwerken. Blinde en de lamme, je gaf zelf de vergelijking al eerder aan.

No wonder dat investeerders dit negatief inzien en dat het aandeel dus bewust door de plee wordt gespoeld. ^O^
  dinsdag 15 februari 2011 @ 22:13:19 #66
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_92842252
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 22:08 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Hiermee geef je het probleem toch perfect(!) aan? Nokia heeft symbian afgeschreven omdat ze continu markt aandeel verloren. Ze zijn volledig de weg kwijt, en dan gaan ze met MS(!) samenwerken. Blinde en de lamme, je gaf zelf de vergelijking al eerder aan.

No wonder dat investeerders dit negatief inzien en dat het aandeel dus bewust door de plee wordt gespoeld. ^O^
Wat ik niet begrijp is dat Nokia niet voor Android kiest. Dat is toch een voor de hand liggende keuze?
En hun eigen marktaandeel is ook helemaal niet zo verkeerd.

Uiteindelijk denk ik dat er plaats is voor 3 besturingsystemen: Een OS-variant voor de nerds, een Apple-variant voor de modebewusten en nog een variant voor de massa. Dat zou toch eerder symbian kunnen zijn dan MS-windows.
The End Times are wild
  dinsdag 15 februari 2011 @ 22:43:40 #68
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_92844628
quote:
Toch blijf ik dit een van de vreemdste deals vinden sinds de overname van AOL door Time Warner.

Een bedrijf stapt dus af van zijn besturingssysteem met een marketshare van 30% om zich in de mangel van Microsoft te leggen die nog maar een market-share hebben van 3%? Dat marktaandeel van microsoft is véél harder gekrompen dan dat van symbian!!
En microsoft staat toch ook niet bekend als de ideale partner om afhankelijk van te zijn.

Ze hadden beter TT kunnen opkopen en als enige smartphone kunnen uitbrengen met HD-traffic oid.

Nee, Nokia kunnen we wel afschrijven. Misschien ga ik tóch een keertje shorten...
The End Times are wild
pi_92844943
Heb je Symbian wel eens gebruikt? Puur naar het marktaandeel kijkend geef ik je gelijk, maar Symbian werd echt langs alle kanten ingehaald door iOS en Android.
pi_92845147
Is het echt zo moeilijk om een OS te maken?
  dinsdag 15 februari 2011 @ 22:51:11 #71
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_92845209
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 22:47 schreef Dalliance het volgende:
Heb je Symbian wel eens gebruikt? Puur naar het marktaandeel kijkend geef ik je gelijk, maar Symbian werd echt langs alle kanten ingehaald door iOS en Android.
Dan is het misschien niet verstandig om er mee door te gaan, dat klopt. Maar dan blijft MS een vreemde keus. Dat is ook qua marktaandeel verpletterend verslagen door Android en Iphone.

En dan te bedenken dat TT 60% van zijn marktwaarde verloor toen Nokia 2 jaar geleden afkondigde om "gratis" navigatie te verstrekken!! Nu staan ze zelf op de rand van de afgrond.

Verder lijkt het wel of alles wat Google aanraakt (Apple idem), automatisch in goud veranderd.
The End Times are wild
  dinsdag 15 februari 2011 @ 22:52:20 #72
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_92845297
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 22:50 schreef tjoptjop het volgende:
Is het echt zo moeilijk om een OS te maken?
Ja. Maar wat nog veel moeilijker is, is om het tempo bij te houden waarom nieuwe releases op de markt komen en innovatie geïntegreerd wordt. "Vroeger" duurde dat enkele jaren, nu enkele maanden. Als je ziet hoe bijv. de marktverhoudingen verschoven zijn in één jaar tijd, dat is echt ongehoord.
The End Times are wild
pi_92845419
Nu we het toch zo veel over Nokia hebben, krijg ik langzamerhand steeds meer het vermoeden dat er wel een aantal FOKkers een aantal Nokia aandelen in de porto hebben zitten?
pi_92845525
Ik vind het ook geen slimme zet, misschien was het verstandiger geweest om naast MS ook Nokia telefoons te gaan uitbrengen met Android.
BlaBlaBla
  dinsdag 15 februari 2011 @ 22:56:21 #75
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_92845611
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 22:53 schreef sitting_elfling het volgende:
Nu we het toch zo veel over Nokia hebben, krijg ik langzamerhand steeds meer het vermoeden dat er wel een aantal FOKkers een aantal Nokia aandelen in de porto hebben zitten?
Ik niet. Wel TT, dat lijkt er nog het meeste op. En KPN. Dat was het wel qua telecom/telematica.

Eigenlijk is beleggen in dit soort fondsen gekkenwerk, want alles verschuift permanent en zo snel dat het niet bij te houden is als je er niet midden in zit als insider.

Nokia. Paar jaar terug nog dé marktleider op mobiel. Kon nooit kapot, topkwaliteit en niemand voelde de markt beter aan. Zitten ze daar net even iets te lang in de sauna te suffen, stappen ze eruit en loopt iedereen met een Iphone 4!!
The End Times are wild
pi_92845694
Begin zo toch langzamerhand wel wat spijt van mn shorts op ING te krijgen.

Een groot voordeel is dat ik mijn -25% verlies op de porto al bijna heb weggewerkt. Mede doordat zilver&goud op de retour zijn en NN nog steeds ass kicked sta ik bijna weer 0% :)
  dinsdag 15 februari 2011 @ 22:58:35 #77
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_92845782
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 22:55 schreef Soldier2000 het volgende:
Ik vind het ook geen slimme zet, misschien was het verstandiger geweest om naast MS ook Nokia telefoons te gaan uitbrengen met Android.
Je moet een keuze maken. Ik zou sowieso niet op beide paarden tegelijk wedden. Maar wel eerder op Android dan op MS.
Nadeel van Android is dan weer dat je jezelf verlaagd tot een trendvolger, eigenlijk gewoon een fabrikant van hardware (mobieltjes). En eigenlijk dat nog niet eens, eerder een stickerplakker. Want die telefoons komen allemaal uit China. Dan blijft enkel marketing nog over.

Het is een lastig pakket voor Nokia. Even niet opletten in deze markt en je bent af.
The End Times are wild
pi_92845844
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 22:55 schreef Soldier2000 het volgende:
MS kennende is dat geweigerd
  dinsdag 15 februari 2011 @ 22:59:27 #79
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_92845862
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 22:57 schreef sitting_elfling het volgende:
Begin zo toch langzamerhand wel wat spijt van mn shorts op ING te krijgen.

Een groot voordeel is dat ik mijn -25% verlies op de porto al bijna heb weggewerkt. Mede doordat zilver&goud op de retour zijn en NN nog steeds ass kicked sta ik bijna weer 0% :)
Als het niks wordt as vrijdag (na de jaarcijfers) dan zou ik ze eruit gooien.
Wat is je strike?
The End Times are wild
pi_92845947
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 22:59 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

MS doet hier dan ook gewoon een fantastische deal! ^O^
pi_92845976
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 23:00 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Absoluut,
pi_92846013
Het lijkt erop dat de markt verder omhoog wilt ik denk dat we binnenkort naar de S&P 1350 gaan :D
  dinsdag 15 februari 2011 @ 23:03:37 #83
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_92846154
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 23:00 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

MS zeker wel. Anders konden ze hun OS ondertussen wel afschrijven. Mensen gaan toch naar de winkel voor een 'Nokia" of Samsung, omdat dit ze de vorige keer bevallen is. Niet voor een symbian of een android.

Nokia zou geld moeten krijgen voor deze deal. Maar ze zijn gewoon klantje geworden.
The End Times are wild
pi_92846399
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 22:59 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Dan zal er wel een heel strakke deal aan zitten, want bijvoorbeeld HTC brengt wel gewoon telefoons uit met WM7.
BlaBlaBla
  dinsdag 15 februari 2011 @ 23:13:36 #85
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_92846796
Nokia 3 maanden geleden:
http://www.nieuwemobiel.n(...)oundation-stopt.html
quote:
Fans van Symbian kunnen er volgens Nokia op rekenen dat de ontwikkeling van het besturingssysteem doorgaat. "Make no mistake, Nokia chooses Symbian", schrijft Jo Harlow, directeur smartphones bij Nokia op haarblog.
Je zult op basis van die uitspraak maar geïnvesteerd hebben in een bedrijfje dat apps voor de symbian ontwikkelde of zo. Of zo'n telefoon gekocht hebben.
The End Times are wild
  dinsdag 15 februari 2011 @ 23:14:13 #86
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_92846831
Maar goed: kernvraag blijft -altijd- hoe kunnen we hier op verdienen?

Toch shorten op Nokia?
The End Times are wild
pi_92847084
Puts? :P

Ik blijf mooi weg van Nokia, veels te risicovol in mijn ogen.
BlaBlaBla
pi_92847542
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 23:17 schreef Soldier2000 het volgende:
Puts? :P

Ik blijf mooi weg van Nokia, veels te risicovol in mijn ogen.
Met name het argument dat LXIV ook al meldde, dat de technologie zo snel verandert, dat er dus na een korte periode de zaken heel anders voor kunnen staan.

Neem daar mee in overweging dat het aandeel wel nog steeds winst maakt vind ik het te risky om te shorten. Daar zijn wel betere kandidaten voor. Als ik het zou shorten zou ik een long positie nemen in Apple bijv. om het toch enigszins te hedgen.
pi_92854030
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 23:14 schreef LXIV het volgende:
Maar goed: kernvraag blijft -altijd- hoe kunnen we hier op verdienen?

Toch shorten op Nokia?
als je kijkt naar de samenstelling van de business van Nokia zie je dat de koers met name ook afhangt van hun netwerk divisie. Weet jij wat die gaat doen? ;)
pi_92854629
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 23:25 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Met name het argument dat LXIV ook al meldde, dat de technologie zo snel verandert, dat er dus na een korte periode de zaken heel anders voor kunnen staan.

Neem daar mee in overweging dat het aandeel wel nog steeds winst maakt vind ik het te risky om te shorten. Daar zijn wel betere kandidaten voor. Als ik het zou shorten zou ik een long positie nemen in Apple bijv. om het toch enigszins te hedgen.
Waarom heb denk je dat ze op lange termijn gaan dalen?
-Steve Jobs ziekte?
-Teveel lucht in de koerzen?
-Concurentie beter? (kan me moeilijk voorstellen).
-Itunes }:| >:) ?
pi_92858228
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 22:53 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik niet, maar ik overweeg het wel. Het nieuws van de strategische keuze valt slecht, maar wat we in zulke gevallen vaak zien, is dat de markt overdreven negatief reageert. Er ontstaat dan een interessante instap koers. Ook hierboven las ik al dat Nokia 'aan de rand van de afgrond' zou staan. Als je naar de fundamentals kijkt, is Nokia echter financieel in orde.

Dan blijft de vraag of de strategische keuze inderdaad desastreus zal uitpakken. Dat hoeft niet zo te zijn en zelfs al gaat het inderdaad de verkeerde kant op, dan kan het management de strategie bijsturen of opnieuw een andere keuze maken, hetzij gezamenlijk hetzij apart. Beide bedrijven hebben wel voor hetere vuren gestaan. We hebben het wel over Nokia en Microsoft, twee van de sterkste merknamen ter wereld. En dat zouden ineens de losers van het IT klasje zijn ?

Ik vergelijk Nokia eerder met IBM die ook al verschillende malen is doodverklaard, bijvoorbeeld toen ze met OS/2 startten en vervolgens ook weer toen ze er mee stopten. Ik denk dat je zulke grote, succesvolle bedrijven niet op een losse strategische beslissing moet afrekenen, maar meer op hoe het management het bedrijf kan bijsturen als resultaat uitblijft.
pi_92865287
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 10:47 schreef jaco het volgende:

[..]

Ik niet, maar ik overweeg het wel. Het nieuws van de strategische keuze valt slecht, maar wat we in zulke gevallen vaak zien, is dat de markt overdreven negatief reageert. Er ontstaat dan een interessante instap koers. Ook hierboven las ik al dat Nokia 'aan de rand van de afgrond' zou staan. Als je naar de fundamentals kijkt, is Nokia echter financieel in orde.

Dan blijft de vraag of de strategische keuze inderdaad desastreus zal uitpakken. Dat hoeft niet zo te zijn en zelfs al gaat het inderdaad de verkeerde kant op, dan kan het management de strategie bijsturen of opnieuw een andere keuze maken, hetzij gezamenlijk hetzij apart. Beide bedrijven hebben wel voor hetere vuren gestaan. We hebben het wel over Nokia en Microsoft, twee van de sterkste merknamen ter wereld. En dat zouden ineens de losers van het IT klasje zijn ?

Ik vergelijk Nokia eerder met IBM die ook al verschillende malen is doodverklaard, bijvoorbeeld toen ze met OS/2 startten en vervolgens ook weer toen ze er mee stopten. Ik denk dat je zulke grote, succesvolle bedrijven niet op een losse strategische beslissing moet afrekenen, maar meer op hoe het management het bedrijf kan bijsturen als resultaat uitblijft.
Ik begrijp je argumenten, en hoe graag ik het ook wil ontkennen, je hebt gewoon gelijk.

Het struikelpunt alleen is voor mij een beetje; zijn Nokia en MS samen in staat marktaandeel van de concurrentie terug te pakken? Ik heb daar enorm grote twijfel over omdat de concurrentie erg sterk is. Zijn zij samen sterker dan een enkele concurrent? Ik betwijfel het.

Ik geloof best dat er een scenario is waarin de samenwerking van MS en Nokia zijn vruchten kan afwerpen, maar de concurrentie is ook niet dom. Ik zet daarom liever mijn geld op bijv. Apple, dan dat ik dat in Nokia zou doen.

Als ik in Nokia wil investeren zie ik liever dat ze zich enigzsins van Finland afsplitsen en kosten gaan besparen. Ze hebben echt veel te veel mensen in dienst. Wat betreft telecom vind ik het altijd wel interessant te zien hoe de net profit/employee ratio er uitziet. HTC zit op een ratio van 28.62 terwijl Nokia slechts op 5.62 zit! Per werknemer is dat bijna 6 keer zo veel! En in een sector waar technologie zich zo snel aan het ontwikkelen it zou ik dit als investeerder toch anders willen zien.

(ja.. het is enigszins vertekenend omdat Nokia ook veel kleine marge troep doet in Europa, maar ook dat kost veel en levert weinig op. Als investeerder zie ik liever dat Nokia zich meer gaat richten op 1 kant van de markt.. hetgeen waar ze vroeger zo goed in waren).
  woensdag 16 februari 2011 @ 15:32:00 #93
256829 Sokz
Livin' the life
pi_92868854
Wat is dit voor een apart aandeel: Ball Corp. (http://www.google.com/finance?q=NYSE:BLL)

Gisteren + 300% en vandaag weer 50% eraf. (is niet in de grafiek te zien ? :|) en dat met een marketcap van 13 miljard !

Edit:

Inmiddels weer 37,19 (+101%) maar wel gelijkgebleven marketcap.
  woensdag 16 februari 2011 @ 15:35:43 #94
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_92869053
Over Nokia gesproken HTC heeft wel een lekker koersverloop:
http://investing.business(...)t.asp?ticker=2498:TT

Zo te zien had je een flink rendement kunnen halen als je ze had gekocht op het moment dat ze hun eerste succesvolle smartphone hebben uitgebracht.

Dat toont wel de zwakte van een puur cijfermatige benadering aan imho (dus leunen op stock screeners enzo). Je moet als belegger ook goed om je heen kijken en allerlei blogs bijhouden om de laatste 'gave' gadgets en trends tijdig te kunnen spotten. Probleem is dat Nederland altijd vrij laat is met veel van die dingen (over 10 jaar het eerste topic 'chipotle komt naar Nederland? :9~ ' in de general chat? :') ). Je zou hiervoor eigk in NY, London, Seoul of Hong Kong moeten wonen.

@Sokz split..
pi_92869331
@Jimmy heb er ooit eerder na gekeken alleen het vreemde is dat ze eerder zulke spikes als nu hebben gehad wanneer je na afgelopen 6 jaar kijkt.
pi_92870156
Volgens NYSE-Tick wordt vandaag een trend dag omhoog op Wall street. readings zijn erg bullish.
pi_92870346
Je hebt je data gevonden?
  woensdag 16 februari 2011 @ 16:36:50 #98
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_92872056
Is the shiller pe out of date?

http://pragcap.com/is-the-shiller-pe-out-of-date
pi_92872075
Via welke broker kopen jullie nokia? Binck biedt geen Finse aandelen aan Of kopen jullie nokia van de nyse?
  woensdag 16 februari 2011 @ 16:41:52 #100
256829 Sokz
Livin' the life
pi_92872346
quote:
11s.gif Op woensdag 16 februari 2011 16:36 schreef JimmyJames het volgende:
Is the shiller pe out of date?

http://pragcap.com/is-the-shiller-pe-out-of-date
Moeten we eventjes 3 maand wachten voordat SeLang al die argumenten ontkracht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')