abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 18 februari 2011 @ 01:19:51 #151
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_92950068
quote:
Hoogbegaafden lopen als groep extra risico het etiket autist te krijgen. Hoogbegaafden en mensen met het Asperger-syndroom kunnen oppervlakkig gezien overeenkomsten hebben, maar de verschillen zijn groot.

Hoogbegaafde kinderen hebben soms moeite met veranderingen, niet omdat ze een nieuwe situatie niet aan zouden kunnen, maar omdat er zóveel te ontdekken valt dat ze worden overspoeld door alles wat ze opmerken en doorgronden. Iemand met Asperger heeft moeite zijn wereld als een eenheid te ervaren; worden er dingen veranderd dan moet hij alle zeilen bijzetten om zijn gefragmenteerde wereld opnieuw te ordenen en te begrijpen.

De taalontwikkeling van een hoogbegaafde is vaak zo vergevorderd, dat hun spraak formeel aandoet. Iemand met Asperger kopieert mooie zinnen, maar vat de inhoud letterlijk op.

Een hoogbegaafde heeft vaak oog voor details, maar verliest de rode draad niet uit het oog, terwijl de persoon met Asperger uitwijdt over niet ter zake doende dingen. Hoogbegaafde mensen kunnen zich soms lang en diepgaand met een onderwerp bezighouden, iemand met Asperger herhaalt zichzelf voortdurend, er vindt geen verdieping plaats. Een hoogbegaafde is vaak alleen, omdat hij zijn leeftijdsgenoten ver vooruit is en daardoor niet wordt begrepen. Niet het gebrek aan aanvoelen van de ander is de basis van problemen met spelen en samenwerken, maar gebrek aan aansluiting. Het niet begrepen worden, werkt frustratie en boosheid in de hand, maar ook faalangst en het minder ontwikkelen van sociale vaardigheden.

Hoogbegaafde mensen werken vaak alleen: het gemiddelde niveau is niet uitdagend. Iemand met Asperger kan zich moeilijk verplaatsen in de ander, dus is er onvermogen om te kunnen samenwerken.

Een hoogbegaafde kan moeite lijken te hebben met planning. Gezien zijn analytisch vermogen is het echter niet het plannen zelf dat problemen veroorzaakt. Vaak heeft een hoogbegaafde zoveel ideeën dat hij geen keuze kan maken en dus maar niet begint. Soms weet hij zo goed wat er nog ontbreekt aan het product, dat hij het niet goed genoeg acht om het in te leveren. Soms denkt hij zo snel en is het resultaat zo onorthodox, dat het lijkt of hij stappen overslaat en daardoor tot een verkeerd resultaat komt. De problemen met planning van autistische mensen zijn terug te voeren op ordeningsproblemen, op het niet kunnen onderscheiden van hoofd- en bijzaken bijvoorbeeld.

Een kind met Asperger kan geen havo of vwo volbrengen. Iemand die moeite heeft met figuurlijk taalgebruik en symboliek, loopt onherroepelijk vast. Iemand die gefragmenteerd denkt, kan geen hoofdlijnen benoemen en samenvattingen maken, nodig bij veel vakken. Iemand die zich niet kan verplaatsen in anderen, kan zich niet verplaatsen in andere culturen en tijden, nodig bij even zoveel vakken. En ten slotte: gefragmenteerd denken is niet hetzelfde als analytisch denken, dus ook bèta-vakken geven problemen.

Was een tijd geleden het hebben van een vwo-diploma nog een contra-indicatie voor autisme, nu is het antwoord in hulpverlenersland: Je kunt ook heel licht autistisch zijn, het spectrum is breed, je hoeft niet alle kenmerken te hebben en met begeleiding kun je veel bereiken.

Een diagnose als Asperger leidt in eerste instantie vaak tot opluchting: eindelijk weten cliënt en ouders wat er aan de hand is. Omdat niemand er wat aan kan doen, verminderen schuld- en schaamtegevoelens. Ouders wordt verteld dat het een milde vorm is en dit komt overeen met hun ervaringen. Hun kind zit vol taalgrappen, judoot, speelt in een orkest, kan goed meepraten over het probleem. Hij heeft weliswaar moeite met contact maken, maar ook niet altijd; er zijn situaties waarin hij opeens helemaal niet autistisch is! Samenwerken geeft nog wel eens problemen, maar beloofd wordt dat met begeleiding nog veel kan worden verbeterd. Wel zullen er altijd problemen blijven in de sociale omgang.

Je onttrekken aan een diagnose die niet klopt, is moeilijk. Waarnemingen die twijfel aan de diagnose toelaten, worden ontkracht als niet relevant. Twijfels bij cliënt en of ouders worden gerekend tot het niet accepteren van de handicap. De cliënt gedraagt zich steeds meer naar de rol die hij heeft toebedeeld gekregen. De mensen die hij het meest vertrouwt, verwachten niet dat hij zich normaal kan ontwikkelen. Als je voortdurend wordt voorgehouden dat je iets niet of slechts mondjesmaat kunt leren, waar zou je dan de kracht en de moed vandaan halen om het tegengestelde te laten zien.

Wil er wat veranderen dan zullen de huidige praktijk en de gevolgen ervan onderzocht moeten worden. Het huidige beleid kost veel, levert weinig op en veroorzaakt veel schade.

Als je alleen hulp kunt krijgen met een etiket, een stoornis, is er nooit een werkelijke dialoog. Als er tijdens het onderzoek dieper wordt ingegaan op de concrete situatie van elke persoon, als er echt wordt geluisterd, komen er uit dit verhaal vaker oplossingen naar voren. Het te snel geven van een etiket geeft schijnzekerheid en vertroebelt de waarneming. Zonder die voorbarige etiketten kunnen leerkrachten en hulpverleners veel meer stil staan bij hun waarnemingen en er hun interventies op aanpassen.

Tot slot een voorbeeld. Een docent van de school voor autisme in Eindhoven is onder de indruk van haar autistische hoogbegaafde leerling; hij heeft voorgesteld een wiskundesom beter uit te leggen dan dat zij zelf heeft gedaan. Ze constateert dat hij slim is. Als je kijkt naar wat deze leerling eigenlijk doet, namelijk zich zowel op gevoelsniveau als op denkniveau inleven in andere leerlingen en daarover in contact treden met de docent, weet je al dat hij niet autistisch kan zijn. Een autistisch kind zou slechts de som verbeteren volgens zijn eigen inzicht. Zonder etiket zou deze jongen te horen kunnen krijgen dat hij zo goed op zijn medeleerlingen let en dus sociaal is. Zo zou hij zelfvertrouwen op kunnen bouwen in het aangaan van contacten.

pi_92950268
quote:
Hoogbegaafde kinderen hebben soms moeite met veranderingen, niet omdat ze een nieuwe situatie niet aan zouden kunnen, maar omdat er zóveel te ontdekken valt dat ze worden overspoeld door alles wat ze opmerken en doorgronden
Kom je op het gedrag om op jonge leeftijd alles in onderdelen uit elkaar te halen om te zien hoe 't in elkaar zit. ;) Tot wanhoop van de ouders en docenten op school. O-)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-02-2011 01:27:48 ]
pi_92951686
Dit is echt zo herkenbaar. Ik zat op de middelbare school een tijdje niet lekker in mijn vel en school wilde me meteen naar de GGZ sturen wegens vermoedens van autisme/asperger. Gelukkig is dat tegengehouden door mijn moeder.

Ik ben 'slechts' (zeer) hoogbegaafd. Dat is mijn grootste pluspunt maar tergelijkertijd ook mijn grootste struikelblok.
Thou shalt not worship pop idols or follow lost prophets.
pi_92956526
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 02:50 schreef RabbitHeart het volgende:
Ik ben 'slechts' (zeer) hoogbegaafd.
Erger jij je ook zo aan 'gewone' hoogbegaafden? Van die mensen die ooit te horen hebben gekregen dat ze superslim zijn, maar als je kijkt naar hoe ze wiskundige problemen oplossen of zo dat dat superslimme eigenlijk best wel meevalt.
pi_92956710
Lol.
pi_92958210
quote:
5s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 10:50 schreef thabit het volgende:

[..]

Erger jij je ook zo aan 'gewone' hoogbegaafden? Van die mensen die ooit te horen hebben gekregen dat ze superslim zijn, maar als je kijkt naar hoe ze wiskundige problemen oplossen of zo dat dat superslimme eigenlijk best wel meevalt.
Ik ben zo'n gewone' hoogbegaafde, maar het valt me inderdaad wel op ja.

Gewone hoogbegaafden zijn leuke, slimme mensen die vaak hun boeken en films wel kennen en waar je leuke gesprekken mee kan hebben.

Maar als het op wiskunde aankomt zie je vaak dezelfde patronen als bij 'normale' mensen. Ze denken dat ze het niet kunnen, of ze vinden het saai. Ikzelf ben er 2 jaar geleden pas achter gekomen dat het niet saai is, en ik ben er nog steeds niet super in.

De echt hoogbegaafde mensen die ik ken zijn ook technisch/wiskundig heel goed. Die programmeerden op hun negende al, of maken zelf 2d versies van Portal.
pi_92961774
Oh zo ben ik absoluut niet hoor :) . Doe wel een technische studie waar dat soort figuren wel rondlopen, daar irriteer ik me samen met iedereen ook mateloos aan. Wiskunde is ook nog eens het grootste struikelblok voor mij met mijn studie. Programmeren vind ik veel leuker :Y . Zeer hoogbegaafd betekent slechts een IQ van 145+.

Ik val absoluut in de categorie "gewone hoogbegaafden". Of tenminste, dat denk ik graag ;) .
Thou shalt not worship pop idols or follow lost prophets.
pi_92967923
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 00:42 schreef Heroinjunk het volgende:
Wat mij opvalt in dit topic is dat mensen die pretenderen hoogbegaafd te zijn heel denigrerend op mensen reageren die oprechte interesse tonen. Waarom? Is het zo erg dat mensen interesse tonen? Ik vind verder dat Biels op een normale toon vragen stelt en dat het totaal uit zijn verband gerukt wordt. Om het dan maar als politieverhoor te bestempelen of te zeggen "dan hoor je hier niet eens thuis." :')

Hoe gek is het, dat als er zo op je gereageerd wordt, mensen vervelend gaan doen tegen mensen die pretenderen hoogbegaafd te zijn? Waarom zou je normaal doen? Je wordt toch alleen maar afgezeken hier blijkbaar. En allemaal leuk en aardig dat je wil slowchatten hier, maar daar zijn SC's voor en dat is dit topic niet.
Dit is natuurlijk vooral tegen mij bedoeld, ik hou 't er maar bij dat de manier waarop hij mij vragen stelde, mij persoonlijk niet beviel. Verder ga ik er niet een punt van maken (met quoten, argumenten, tegenargumenten etc).

Voor mij kwam het ieg niet over als oprechte interesse.

Even voor de duidelijkheid, ik heb niets tegen mensen die zelf niet hoogbegaafd zijn. Sterker nog, geen van mijn vrienden is zelf hoogbegaafd. 2 van hun hebben alleen maar MAVO en 1tje is van beroep timmerman en echt niet dat ik hun daarom minder vind of zo.
Ik heb''t al eerder gezegd (maar daar is blijkbaar overheen gelezen), het maakt mij persoonlijk niets uit of iemand hoogbegaafd is of niet, het gaat er om of je met iemand een klik hebt of niet.

Wat ik zelf wel prettig zou vinden is dat mensen stoppen met de comments met negatieve ondertoon gericht op hoogbegaafdheid, zoals posts in de trand van:"Je weet niet eens of iets nou met een lange ei of korte ij moet, dus je zal vast wel niet hoogbegaafd zijn".
Ook slimme mensen doen wel eens domme dingen (en ik al helemaal :P) maar hou nou asjeblieft op met 't plaatsen van reacties zoals (ok, ik heb gezegd dat ik niet zou quoten, maar ga 't nu toch doen):
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 14:05 schreef Flixxy het volgende:
Topic voor mensen die zichzelf graag op de borst kloppen zonder enig 'officieel bewijs' van hoogbegaafdheid.

Edit: Zelfs als je echt hoogbegaafd bent, is het een tikkeltje triest.
Dus als ik graag praat over hoogbegaafdheid en mijn ervaringen daarmee, is 't meteen triest -_-

quote:
7s.gif Op woensdag 16 februari 2011 13:52 schreef Biels het volgende:
Al die mensen hier die menen hoogbegaafd te zijn omdat ze het VWO halen zonder te leren. Ga eerst maar eens de universiteit op dezelfde manier doorlopen, dan bekijken we het nog een keer.
Ten eerste straalt deze reply ongeloof naar diegenen die wel hoogbegaafd zijn.
Ga nou niet iedereen over 1 kam scheren aub.

quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 02:10 schreef flyguy het volgende:
Iedereen is tegenwoordig hoogbegaafd...
En deze scheert ook iedereen over 1 kam.

Ik vind 't gewoon leuk om ook eens met anderen over dit aspect van wie ik ben te kunnen communiceren. Als anderen er problemen mee hebben dat ik zo uber 1337 fantastisch slim ben, jammer dan voor jou dat je je zo rot voelt daarover maar:
1)Ik kan er niks aan doen
2)Ja, ik ben inderdaad erg slim. Nog een keer voor de klagers onder ons, ja ik ben idd erg slim.
En ja, ik ben inderdaad ook erg creatief (al helemaal als 't aankomt op 't vinden van oplossingen voor een probleem) en ja, als iets mij prikkelt, schiet m'n motivatie om er iets mee te doen de lucht in. En ja, egofielen die 't blijkbaar leuk vinden anderen onder de tafel te lullen en dat vervolgens met mij proberen, krijgen 't inderdaad moeilijk daarin te slagen.
(Zo, en dan nu nog effe een Engelse phrase, omdat dat nou eenmaal zo hoort op een NL forum) That's just the way it is, live with it, and if you can't, I don't really care.

Maar goed, als Biels echt oprecht reinteresseerd is in mij, vraag maar raak ;)
pi_92968456
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 11:41 schreef MuyTrabajo het volgende:

[..]

Ik ben zo'n gewone' hoogbegaafde, maar het valt me inderdaad wel op ja.

Gewone hoogbegaafden zijn leuke, slimme mensen die vaak hun boeken en films wel kennen en waar je leuke gesprekken mee kan hebben.

Maar als het op wiskunde aankomt zie je vaak dezelfde patronen als bij 'normale' mensen. Ze denken dat ze het niet kunnen, of ze vinden het saai. Ikzelf ben er 2 jaar geleden pas achter gekomen dat het niet saai is, en ik ben er nog steeds niet super in.

De echt hoogbegaafde mensen die ik ken zijn ook technisch/wiskundig heel goed. Die programmeerden op hun negende al, of maken zelf 2d versies van Portal.
Ik was op school wel goed in bijna alle vakken (behalve Frans en Nederlands), ook in Wiskunde A, maar met Wiskunde B had ik toch wel wat meer moeite.
Ik had te veel de neiging om bijvoorbeeld + en - om te draaien. Ik kreeg in bijvoorbeeld Natuurkunde en Wiskunde vaak aftrek omdat m'n berekening ontbrak terwijl m'n antwoord goed was.
Als ik nog tijd over had (tijdens bijvoorbeeld een proefwerk oid), ging ik een opgave waarvan ik 't antwoord al had nog een keer maken, zodat ik tenminste nog iets kon neerkalken wat op een berekening leek.
Soms deed ik een opgave die met een formule moest gewoon met een simpel grafiekje.

Ik was eigenlijk best slordig op school, als ik zo terug kijk.

Edit:
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 01:19 schreef Rubber_Johnny het volgende:

Hoogbegaafden lopen als groep extra risico het etiket autist te krijgen. Hoogbegaafden en mensen met het Asperger-syndroom kunnen oppervlakkig gezien overeenkomsten hebben, maar de verschillen zijn groot.

Hoogbegaafde kinderen hebben soms moeite met veranderingen, niet omdat ze een nieuwe situatie niet aan zouden kunnen, maar omdat er zóveel te ontdekken valt dat ze worden overspoeld door alles wat ze opmerken en doorgronden. Iemand met Asperger heeft moeite zijn wereld als een eenheid te ervaren; worden er dingen veranderd dan moet hij alle zeilen bijzetten om zijn gefragmenteerde wereld opnieuw te ordenen en te begrijpen.

De taalontwikkeling van een hoogbegaafde is vaak zo vergevorderd, dat hun spraak formeel aandoet. Iemand met Asperger kopieert mooie zinnen, maar vat de inhoud letterlijk op.

Een hoogbegaafde heeft vaak oog voor details, maar verliest de rode draad niet uit het oog, terwijl de persoon met Asperger uitwijdt over niet ter zake doende dingen. Hoogbegaafde mensen kunnen zich soms lang en diepgaand met een onderwerp bezighouden, iemand met Asperger herhaalt zichzelf voortdurend, er vindt geen verdieping plaats. Een hoogbegaafde is vaak alleen, omdat hij zijn leeftijdsgenoten ver vooruit is en daardoor niet wordt begrepen. Niet het gebrek aan aanvoelen van de ander is de basis van problemen met spelen en samenwerken, maar gebrek aan aansluiting. Het niet begrepen worden, werkt frustratie en boosheid in de hand, maar ook faalangst en het minder ontwikkelen van sociale vaardigheden.

Hoogbegaafde mensen werken vaak alleen: het gemiddelde niveau is niet uitdagend. Iemand met Asperger kan zich moeilijk verplaatsen in de ander, dus is er onvermogen om te kunnen samenwerken.

Een hoogbegaafde kan moeite lijken te hebben met planning. Gezien zijn analytisch vermogen is het echter niet het plannen zelf dat problemen veroorzaakt. Vaak heeft een hoogbegaafde zoveel ideeën dat hij geen keuze kan maken en dus maar niet begint. Soms weet hij zo goed wat er nog ontbreekt aan het product, dat hij het niet goed genoeg acht om het in te leveren. Soms denkt hij zo snel en is het resultaat zo onorthodox, dat het lijkt of hij stappen overslaat en daardoor tot een verkeerd resultaat komt. De problemen met planning van autistische mensen zijn terug te voeren op ordeningsproblemen, op het niet kunnen onderscheiden van hoofd- en bijzaken bijvoorbeeld.

Een kind met Asperger kan geen havo of vwo volbrengen. Iemand die moeite heeft met figuurlijk taalgebruik en symboliek, loopt onherroepelijk vast. Iemand die gefragmenteerd denkt, kan geen hoofdlijnen benoemen en samenvattingen maken, nodig bij veel vakken. Iemand die zich niet kan verplaatsen in anderen, kan zich niet verplaatsen in andere culturen en tijden, nodig bij even zoveel vakken. En ten slotte: gefragmenteerd denken is niet hetzelfde als analytisch denken, dus ook bèta-vakken geven problemen.

Was een tijd geleden het hebben van een vwo-diploma nog een contra-indicatie voor autisme, nu is het antwoord in hulpverlenersland: Je kunt ook heel licht autistisch zijn, het spectrum is breed, je hoeft niet alle kenmerken te hebben en met begeleiding kun je veel bereiken.

Een diagnose als Asperger leidt in eerste instantie vaak tot opluchting: eindelijk weten cliënt en ouders wat er aan de hand is. Omdat niemand er wat aan kan doen, verminderen schuld- en schaamtegevoelens. Ouders wordt verteld dat het een milde vorm is en dit komt overeen met hun ervaringen. Hun kind zit vol taalgrappen, judoot, speelt in een orkest, kan goed meepraten over het probleem. Hij heeft weliswaar moeite met contact maken, maar ook niet altijd; er zijn situaties waarin hij opeens helemaal niet autistisch is! Samenwerken geeft nog wel eens problemen, maar beloofd wordt dat met begeleiding nog veel kan worden verbeterd. Wel zullen er altijd problemen blijven in de sociale omgang.

Je onttrekken aan een diagnose die niet klopt, is moeilijk. Waarnemingen die twijfel aan de diagnose toelaten, worden ontkracht als niet relevant. Twijfels bij cliënt en of ouders worden gerekend tot het niet accepteren van de handicap. De cliënt gedraagt zich steeds meer naar de rol die hij heeft toebedeeld gekregen. De mensen die hij het meest vertrouwt, verwachten niet dat hij zich normaal kan ontwikkelen. Als je voortdurend wordt voorgehouden dat je iets niet of slechts mondjesmaat kunt leren, waar zou je dan de kracht en de moed vandaan halen om het tegengestelde te laten zien.

Wil er wat veranderen dan zullen de huidige praktijk en de gevolgen ervan onderzocht moeten worden. Het huidige beleid kost veel, levert weinig op en veroorzaakt veel schade.

Als je alleen hulp kunt krijgen met een etiket, een stoornis, is er nooit een werkelijke dialoog. Als er tijdens het onderzoek dieper wordt ingegaan op de concrete situatie van elke persoon, als er echt wordt geluisterd, komen er uit dit verhaal vaker oplossingen naar voren. Het te snel geven van een etiket geeft schijnzekerheid en vertroebelt de waarneming. Zonder die voorbarige etiketten kunnen leerkrachten en hulpverleners veel meer stil staan bij hun waarnemingen en er hun interventies op aanpassen.

Tot slot een voorbeeld. Een docent van de school voor autisme in Eindhoven is onder de indruk van haar autistische hoogbegaafde leerling; hij heeft voorgesteld een wiskundesom beter uit te leggen dan dat zij zelf heeft gedaan. Ze constateert dat hij slim is. Als je kijkt naar wat deze leerling eigenlijk doet, namelijk zich zowel op gevoelsniveau als op denkniveau inleven in andere leerlingen en daarover in contact treden met de docent, weet je al dat hij niet autistisch kan zijn. Een autistisch kind zou slechts de som verbeteren volgens zijn eigen inzicht. Zonder etiket zou deze jongen te horen kunnen krijgen dat hij zo goed op zijn medeleerlingen let en dus sociaal is. Zo zou hij zelfvertrouwen op kunnen bouwen in het aangaan van contacten.
Rubber_Johnny, bedankt voor deze post!

Als ik 't zo globaal doorlees, herken ik veel van beiden in mezelf.
Ik zal hier later nog op terugkomen! ;)

[ Bericht 14% gewijzigd door magnetronkoffie op 18-02-2011 16:22:46 ]
pi_92970224
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 15:56 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]
Even voor de duidelijkheid, ik heb niets tegen mensen die zelf niet hoogbegaafd zijn. Sterker nog, geen van mijn vrienden is zelf hoogbegaafd. 2 van hun hebben alleen maar MAVO en 1tje is van beroep timmerman en echt niet dat ik hun daarom minder vind of zo.
Ik heb''t al eerder gezegd (maar daar is blijkbaar overheen gelezen), het maakt mij persoonlijk niets uit of iemand hoogbegaafd is of niet, het gaat er om of je met iemand een klik hebt of niet.
Dat is ook mijn ervaring. Mijn beste vriendje van vroeger had ook zijn IQ laten testen, en dat was <80. Maar wij waren echt onafscheidelijk. We waren een beetje het perfecte team doordat we elkaar aanvulden. Door hem gingen we vaak spelletjes doen en buiten spelen, door mij kreeg hij ook een beetje interesse in puzzels en lezen. IQ maakt echt niets uit, het gaat om die klik. Mijn beste vriendin van de middelbare school is nu hovenier. Ze kan daar heel gepassioneerd over vertellen. Dat vind ik mooi.
Thou shalt not worship pop idols or follow lost prophets.
  vrijdag 18 februari 2011 @ 17:23:51 #161
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_92972178
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 13:23 schreef RabbitHeart het volgende:
Oh zo ben ik absoluut niet hoor :) . Doe wel een technische studie waar dat soort figuren wel rondlopen, daar irriteer ik me samen met iedereen ook mateloos aan. Wiskunde is ook nog eens het grootste struikelblok voor mij met mijn studie. Programmeren vind ik veel leuker :Y . Zeer hoogbegaafd betekent slechts een IQ van 145+.

Ik val absoluut in de categorie "gewone hoogbegaafden". Of tenminste, dat denk ik graag ;) .
Dat geeft nog wel eens grappige verwarringen op internationale fora, waar Nederlanders dan van zichzelf zeggen dat ze 'highly gifted' (hoogbegaafd) zijn. Terwijl in het Engels je met een IQ tussen 130 en 145 gewoon 'moderatly gifted' heet. Gewoon slim dus.

Sowieso denk ik dat 'zeer hoogbegaafd' is wat vroeger hoogbegaafd heette, en wat nu het stempeltje 'hoogbegaafd' krijgt, vroeger gewoon slim was.

De definities zijn hetzelfde gebleven, maar ouders rennen nu veel sneller naar de psycholoog. Het zijn niet alleen de wonderkinderen die getest worden, maar ook de gewoon slimme kindjes (zoals ik). En die scoren dan boven de 130, en heten ineens 'hoogbegaafd'.

De opmerking 'iedereen lijkt wel hoogbegaafd tegenwoordig' is dus niet geheel ongegrond.
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 16:07 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ik was op school wel goed in bijna alle vakken (behalve Frans en Nederlands), ook in Wiskunde A, maar met Wiskunde B had ik toch wel wat meer moeite.
Ik had te veel de neiging om bijvoorbeeld + en - om te draaien. Ik kreeg in bijvoorbeeld Natuurkunde en Wiskunde vaak aftrek omdat m'n berekening ontbrak terwijl m'n antwoord goed was.
Als ik nog tijd over had (tijdens bijvoorbeeld een proefwerk oid), ging ik een opgave waarvan ik 't antwoord al had nog een keer maken, zodat ik tenminste nog iets kon neerkalken wat op een berekening leek.
Soms deed ik een opgave die met een formule moest gewoon met een simpel grafiekje.

Ik was eigenlijk best slordig op school, als ik zo terug kijk.

Edit:

[..]

Rubber_Johnny, bedankt voor deze post!

Als ik 't zo globaal doorlees, herken ik veel van beiden in mezelf.
Ik zal hier later nog op terugkomen! ;)
Heb je het stukkie op de vorige pagina nog gezien?
pi_92972517
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 17:23 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Dat geeft nog wel eens grappige verwarringen op internationale fora, waar Nederlanders dan van zichzelf zeggen dat ze 'highly gifted' (hoogbegaafd) zijn. Terwijl in het Engels je met een IQ tussen 130 en 145 gewoon 'moderatly gifted' heet. Gewoon slim dus.

Sowieso denk ik dat 'zeer hoogbegaafd' is wat vroeger hoogbegaafd heette, en wat nu het stempeltje 'hoogbegaafd' krijgt, vroeger gewoon slim was.

Ik heb dat net opgezocht, en volgens diverse bronnen op het internet ben ik, als ik de Wechsler-schaal aanhoud, een 'genius'. Zo zie ik mezelf dus absoluut niet. Mij is altijd verteld dat een genius een IQ van over de 160 heeft. Dan ben ik dus geen genius. Het is verwarrend...
Thou shalt not worship pop idols or follow lost prophets.
  vrijdag 18 februari 2011 @ 17:36:41 #163
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_92972731
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 17:31 schreef RabbitHeart het volgende:

[..]

Ik heb dat net opgezocht, en volgens diverse bronnen op het internet ben ik, als ik de Wechsler-schaal aanhoud, een 'genius'. Zo zie ik mezelf dus absoluut niet. Mij is altijd verteld dat een genius een IQ van over de 160 heeft. Dan ben ik dus geen genius. Het is verwarrend...
Ach ja. Er is ook al een naampje voor mensen met een IQ boven de 115, die heten meerbegaafd..
pi_92972868
Echt waar?

Mij is altijd verteld:
IQ > 130 = hoogbegaafd
IQ > 145 = zeer hoogbegaafd
IQ > 160 = genie

Meerbegaafd heb ik nog nooit van gehoord...
Thou shalt not worship pop idols or follow lost prophets.
  vrijdag 18 februari 2011 @ 17:40:43 #165
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_92972948
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 17:39 schreef RabbitHeart het volgende:
Echt waar?

Mij is altijd verteld:
IQ > 130 = hoogbegaafd
IQ > 145 = zeer hoogbegaafd
IQ > 160 = genie

Meerbegaafd heb ik nog nooit van gehoord...
Het is ook nog niet 'officieel' maar het wordt al door sommige scholen gebruikt..
pi_92973062
Maar waarom wordt het gebruikt? Met een IQ tussen de 115 en de 130 ben je gewoon een slim kind lijkt me?
Thou shalt not worship pop idols or follow lost prophets.
  vrijdag 18 februari 2011 @ 17:43:57 #167
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_92973125
Genie, dat klinkt ook echt :')

Sowieso vind ik al dat precieze naam-geven zo'n overdreven gedoe. Boeit het nou echt of je begaafd, hoogbegaafd, zeer hoogbegaafd, nog meer hoogbegaafd, net iets hoger dan meer dan zeer hoogbegaafd e.d. genoemd wordt? Het is ook niet bepaald dat je als persoon er veel aan hebt gedaan om dit IQ te bereiken, dus je kan het ook niet als een soort titel aannemen. Als we doorschieten krijgen we straks een hoogbegaafdheids-ranglijst enzo. :')
WFPB!
  vrijdag 18 februari 2011 @ 17:45:52 #168
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_92973202
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 17:42 schreef RabbitHeart het volgende:
Maar waarom wordt het gebruikt? Met een IQ tussen de 115 en de 130 ben je gewoon een slim kind lijkt me?
Ouders willen het graag denk ik. En het is ook aardig zuur als je je dood verveelt maar net een puntje tekort komt, waardoor je niet mee mag doen aan programma's voor mensen met een labeltje.
pi_92973758
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 17:43 schreef Dizorn het volgende:
Genie, dat klinkt ook echt :')

Sowieso vind ik al dat precieze naam-geven zo'n overdreven gedoe. Boeit het nou echt of je begaafd, hoogbegaafd, zeer hoogbegaafd, nog meer hoogbegaafd, net iets hoger dan meer dan zeer hoogbegaafd e.d. genoemd wordt? Het is ook niet bepaald dat je als persoon er veel aan hebt gedaan om dit IQ te bereiken, dus je kan het ook niet als een soort titel aannemen. Als we doorschieten krijgen we straks een hoogbegaafdheids-ranglijst enzo. :')
Het is inderdaad niet bepaald een verdienste. Gewoon een eigenschap waar je mee geboren wordt. Wat je er mee doet is aan jou.

Die precieze naamgeving is inderdaad niet echt belangrijk. Het rotte is alleen dat je vaak een labeltje nodig hebt om bepaalde hulp te kunnen krijg.
Thou shalt not worship pop idols or follow lost prophets.
pi_92973879
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 01:17 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Voor alle autisme verdachten hier: Interessant leesvoer.

http://www.volkskrant.nl/(...)wo-kunnen-doen.dhtml

[..]

Wat is dit weer een beledigend stuk. Autisten worden neergezet als domme automaten :{w

quote:
Hier komt bij dat ouders worden verzocht lijsten in te vullen, waarin gevraagd wordt naar kenmerken die kunnen wijzen op autisme. Er wordt gevraagd of het kind beperkte interesses heeft, maar bedoeld wordt eenzijdige, niet-functionele interesses.
Alan Turing was autist, en zijn interesse in berekenbaarheid en rekenautomaten heeft geholpen de codes van het Derde Rijk te kraken. Hoezo niet-functioneel? :{w
quote:
iemand met Asperger herhaalt zichzelf voortdurend, er vindt geen verdieping plaats
quote:
En ten slotte: gefragmenteerd denken is niet hetzelfde als analytisch denken, dus ook bèta-vakken geven problemen.
Zo te zien konden mensen als Turing en Einstein niet met nieuwe ideeën op de proppen komen. Misschien hebben ze afgekeken bij iemand anders?
quote:
De taalontwikkeling van een hoogbegaafde is vaak zo vergevorderd, dat hun spraak formeel aandoet. Iemand met Asperger kopieert mooie zinnen, maar vat de inhoud letterlijk op.
Als kind praatte ik als een professor, maar ik begreep echt wel wat ik zei. :{w

[ Bericht 5% gewijzigd door MuyTrabajo op 18-02-2011 18:13:33 ]
pi_92976958
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 17:23 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Dat geeft nog wel eens grappige verwarringen op internationale fora, waar Nederlanders dan van zichzelf zeggen dat ze 'highly gifted' (hoogbegaafd) zijn. Terwijl in het Engels je met een IQ tussen 130 en 145 gewoon 'moderatly gifted' heet. Gewoon slim dus.

Sowieso denk ik dat 'zeer hoogbegaafd' is wat vroeger hoogbegaafd heette, en wat nu het stempeltje 'hoogbegaafd' krijgt, vroeger gewoon slim was.

De definities zijn hetzelfde gebleven, maar ouders rennen nu veel sneller naar de psycholoog. Het zijn niet alleen de wonderkinderen die getest worden, maar ook de gewoon slimme kindjes (zoals ik). En die scoren dan boven de 130, en heten ineens 'hoogbegaafd'.

De opmerking 'iedereen lijkt wel hoogbegaafd tegenwoordig' is dus niet geheel ongegrond.

[..]

Heb je het stukkie op de vorige pagina nog gezien?
Ik heb 't gelezen, maar weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik er mee aanmoet.

En dat wat 't "iedereen is wel hoogbegaafd" betreft, aangezien ik wel de neiging heb dingen letterlijk te nemen, kan ik alleen maar zeggen: Kan niet kloppen, iedereen impliceert 100% van de mensen, en dat kan natuurlijk niet kloppen.
Dus wat mij betreft: 100% ongegrond
Ik houd niet van dit soort vaagheden, eerlijk gezegd.

Edit:Ik heb 't idee dat het nieuwe onderwijssysteem een stuk nadeliger is voor mensen met een vorm van autisme. Al naar gelang zo iemand meer zelfstandig moet doen, gaat zo iemand meer onderpresteren.

En wat de toename van 't aantal mensen met asperger betreft, je wordt niet zomaar gediagnostiseerd. Ik ben ook pas sinds enkele jaren gediagnostiseerd. Was 't veel eerder aan 't licht gekomen, had m'n leven er een heel stuk anders uit kunnen zien, helaas.
Wat ook nog gaat komen is dit: Autisme is, zover men nu weet, iets was voor de geboorte ontstaat. Het ontstaat dus al bij de foetus.
Sommige foetussen worden dus geboren met autisme en de meesten niet.
Er is echter 1 paradox: De helft van die foetussen zal uiteindelijk geboren worden als vrouw.
Waar zijn al die vrouwen?

Die zijn dus nog niet gediagnostiseerd. Dat vind ik dus triest.

[ Bericht 21% gewijzigd door magnetronkoffie op 18-02-2011 19:10:53 ]
pi_92977714
Of het komt gewoon vaker voor bij mannen dan bij vrouwen. :s)
Thou shalt not worship pop idols or follow lost prophets.
pi_92977755
Het is echt een heel erg beledigend stuk voor autisten vind ik. Ik heb zelf met autisten stage gelopen, ook met Asperger en ik vind het nogal krom wat erin staat. Dat is weer van hetzelfde laken een pak, mensen over een kam scheren.
pi_92977773
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 19:17 schreef RabbitHeart het volgende:
Of het komt gewoon vaker voor bij mannen dan bij vrouwen. :s)
Autisme? Zou me niet verbazen.. Op mijn stage waren maar 3 kindjes meisje.
pi_92979648
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 19:17 schreef RabbitHeart het volgende:
Of het komt gewoon vaker voor bij mannen dan bij vrouwen. :s)
Dit is niet logisch, en dus naar mijn mening onwaarschijnlijk.
Niks komt gewoon vaker bij X voor dan bij Y. Er is altijd een reden voor.
pi_92979793
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 19:05 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ik heb 't gelezen, maar weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik er mee aanmoet.

En dat wat 't "iedereen is wel hoogbegaafd" betreft, aangezien ik wel de neiging heb dingen letterlijk te nemen, kan ik alleen maar zeggen: Kan niet kloppen, iedereen impliceert 100% van de mensen, en dat kan natuurlijk niet kloppen.
Dus wat mij betreft: 100% ongegrond
Ik houd niet van dit soort vaagheden, eerlijk gezegd.

Edit:Ik heb 't idee dat het nieuwe onderwijssysteem een stuk nadeliger is voor mensen met een vorm van autisme. Al naar gelang zo iemand meer zelfstandig moet doen, gaat zo iemand meer onderpresteren.

Wat er bedoeld wordt is dat bij meer mensen HB wordt geconstateerd en het dus minder exclusief is. In de volksmond wordt dat al gauw 'iedereen'.

En idd, het onderwijs is goed verkracht. Maar ikzelf vind dat dat met al die werkgroepjes te maken heeft. Zelfstandig werken is voor mij nooit het probleem geweest.
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 19:17 schreef Heroinjunk het volgende:
Het is echt een heel erg beledigend stuk voor autisten vind ik. Ik heb zelf met autisten stage gelopen, ook met Asperger en ik vind het nogal krom wat erin staat. Dat is weer van hetzelfde laken een pak, mensen over een kam scheren.
Idd, autisme zegt weinig over de intelligentie, maar als je het zo leest lijkt het wel een verstandelijke handicap.
pi_92979909
Ok, ik heb je stukje gelezen en van comments voorzien die betrekking hebben op mezelf. Phoe, wat een werk lol!

Op vrijdag 18 februari 2011 01:19 schreef Rubber_Johnny het volgende:

Hoogbegaafden lopen als groep extra risico het etiket autist te krijgen. Hoogbegaafden en mensen met het Asperger-syndroom kunnen oppervlakkig gezien overeenkomsten hebben, maar de verschillen zijn groot.

Hoogbegaafde kinderen hebben soms moeite met veranderingen, niet omdat ze een nieuwe situatie niet aan zouden kunnen, maar omdat er zóveel te ontdekken valt dat ze worden overspoeld door alles wat ze opmerken en doorgronden. Iemand met Asperger heeft moeite zijn wereld als een eenheid te ervaren; worden er dingen veranderd dan moet hij alle zeilen bijzetten om zijn gefragmenteerde wereld opnieuw te ordenen en te begrijpen.
* Hier kan ik wel inkomen. Ik heb idd moeite met veranderingen. Omdat ik over 't algemeen weinig verander in m'n leven, stoort dit me niet. Doe ik echter weer wat nieuws (en dat doe ik geregeld) dan is 't vaak van "oeps...hellup!!"

De taalontwikkeling van een hoogbegaafde is vaak zo vergevorderd, dat hun spraak formeel aandoet. Iemand met Asperger kopieert mooie zinnen, maar vat de inhoud letterlijk op.
* Ik kopieer inderdaad mooie zinnetjes, maar begrijp wel de betekenis er van. Klakkeloos mooi klinkende zinnetjes kopieeren doe ik niet aan, ik plaats er altijd weer wat context bij.

Een hoogbegaafde heeft vaak oog voor details, maar verliest de rode draad niet uit het oog, terwijl de persoon met Asperger uitwijdt over niet ter zake doende dingen.
* Ik verlies wel geregeld de rode draad, maar zodra ik merk dat ik in rondjes begin rond te lopen, ga ik weer wat anders doen. Ik val er dus een beetje tussen in.

Hoogbegaafde mensen kunnen zich soms lang en diepgaand met een onderwerp bezighouden, iemand met Asperger herhaalt zichzelf voortdurend, er vindt geen verdieping plaats.
* Dit kan ik idd ook, maar er vindt bij mij wel weer verdieping plaats. Zit er dus zo'n beetje tussenin.

Een hoogbegaafde is vaak alleen, omdat hij zijn leeftijdsgenoten ver vooruit is en daardoor niet wordt begrepen. Niet het gebrek aan aanvoelen van de ander is de basis van problemen met spelen en samenwerken, maar gebrek aan aansluiting. Het niet begrepen worden, werkt frustratie en boosheid in de hand, maar ook faalangst en het minder ontwikkelen van sociale vaardigheden.
* Hier heb ik dus een dubbel probleem. Ik heb namelijk wel moeite met aanvoelen. Ik was m'n leeftijdsgenootjes ver vooruit (niemand die 't in groep 8 boeide dat onze zon energie produceert dmv kernfusie en dat zal blijven doen totdat de zon gaat proberen ijzer te fuseren). Hier heb ik dus een dubbel probleem. Aansluiting vond ik binnen de klas zo goed als nooit. Om daar mee om te gaan, ben ik 't buiten de klas gaan opzoeken.

Hoogbegaafde mensen werken vaak alleen: het gemiddelde niveau is niet uitdagend. Iemand met Asperger kan zich moeilijk verplaatsen in de ander, dus is er onvermogen om te kunnen samenwerken.
* Samenwerken heb ik wel gedaan, zowel op school als op 't werk. Op school ging 't me eigenlijk brak af. Op 't werk ging dit vaak juist beter, omdat ik m'n gebreken met m'n intelligentie kon compenseren.

Een hoogbegaafde kan moeite lijken te hebben met planning. Gezien zijn analytisch vermogen is het echter niet het plannen zelf dat problemen veroorzaakt. Vaak heeft een hoogbegaafde zoveel ideeën dat hij geen keuze kan maken en dus maar niet begint.
* Geen keuzes kunnen maken, das pas een rode draad in m'n leven!
Vaak begin ik wel ergens aan (soms wel aan 10 dingen tegelijk), maar maak vervolgens bijna niets af.

Soms weet hij zo goed wat er nog ontbreekt aan het product, dat hij het niet goed genoeg acht om het in te leveren.
* Min of meer. Vaak als ik iets begon te leren, had ik halverwege zoiets van "Ok, nu snap ik de essentie wel" en kapte ik ermee.
Ik vond al die extra info alleen maar bagage, maar dit was dan wel weer nodig om goeie cijfers te kunnen halen.

Soms denkt hij zo snel en is het resultaat zo onorthodox, dat het lijkt of hij stappen overslaat en daardoor tot een verkeerd resultaat komt. De problemen met planning van autistische mensen zijn terug te voeren op ordeningsproblemen, op het niet kunnen onderscheiden van hoofd- en bijzaken bijvoorbeeld.
* Hier val ik dus weer ertussen in. Ik denk idd heel snel en anderen kunnen me dan idd niet meer volgen. Ze denken dan dat ik:vals speel/afkijk/uren lang heb zitten leren/gok, etc.
Maar ik heb ook problemen met planning. Ik heb de neiging te verzanden in onbelangrijke details. Hier kom ik wel weer uit, maar ondertussen zijn we alweer een paar uur verder.

Een kind met Asperger kan geen havo of vwo volbrengen. Iemand die moeite heeft met figuurlijk taalgebruik en symboliek, loopt onherroepelijk vast. Iemand die gefragmenteerd denkt, kan geen hoofdlijnen benoemen en samenvattingen maken, nodig bij veel vakken.
* Dit compenseerde ik dus weer met m'n intelligentie en m'n goeie geheugen. Wat in de klas ter sprake kwam, onthield ik meestal wel goed. Ik maakte idd al m'n huiswerk en proefwerken gefragmenteerd, maar bleef toch wel aardig scoren omdat ik simpelweg goed genoeg daarvoor was.
Iemand die zich niet kan verplaatsen in anderen, kan zich niet verplaatsen in andere culturen en tijden, nodig bij even zoveel vakken.
* En dit heb ik dus ook gecompenseerd
En ten slotte: gefragmenteerd denken is niet hetzelfde als analytisch denken, dus ook bèta-vakken geven problemen.
* Het is niet 't zelfde, maar heeft wel veel overeenkomsten. Ik ben ontzettend goed in 't herkennen van patronen, en ben ook in staat om die kennis om te zetten in practische dingen. M'n chaotisme ben ik bijvoorbeeld gaan gebruiken om mensen beter te kunnen beoordelen, en ik moet zeggen, 't werkt heel goed voor iemand die daar moeite mee heeft. Ik kan mezelf prima nieuwe vaardigheden aanleren en ook meerdere van die vaardigheden combineren om een nieuw probleem aan te pakken. Ik ben heel onorthodox in op welke manier ik problemen aanpak, zolang 't maar werkt ;)
Wat ik ook kon doen was gedrag kopieeren, en dan vervolgens later zelf een context aan geven. Symboliek kun je ook leren. In principe kun je alles leren, omdat de mechanismen meestal 't zelfde zijn. Die mechanismen heb ik leren herkennen en kan ik ook toepassen waar en wanneer ik dat nodig acht. Projecteren en verplaatsen. Steeds weer andere invalshoeken proberen.
Het ding is, de meeste problemen worden door mensen bedacht/veroorzaakt, en aangezien mensen over 't algemeen op dezelfde manier denken, kun je dit soort problemen ook weer oplossen. Het is 't patroon.

Was een tijd geleden het hebben van een vwo-diploma nog een contra-indicatie voor autisme, nu is het antwoord in hulpverlenersland: Je kunt ook heel licht autistisch zijn, het spectrum is breed, je hoeft niet alle kenmerken te hebben en met begeleiding kun je veel bereiken.

Een diagnose als Asperger leidt in eerste instantie vaak tot opluchting: eindelijk weten cliënt en ouders wat er aan de hand is. Omdat niemand er wat aan kan doen, verminderen schuld- en schaamtegevoelens. Ouders wordt verteld dat het een milde vorm is en dit komt overeen met hun ervaringen. Hun kind zit vol taalgrappen, judoot, speelt in een orkest, kan goed meepraten over het probleem. Hij heeft weliswaar moeite met contact maken, maar ook niet altijd; er zijn situaties waarin hij opeens helemaal niet autistisch is! Samenwerken geeft nog wel eens problemen, maar beloofd wordt dat met begeleiding nog veel kan worden verbeterd. Wel zullen er altijd problemen blijven in de sociale omgang.
*klopt.

-knip- De cliënt gedraagt zich steeds meer naar de rol die hij heeft toebedeeld gekregen. -knip-
* Ja, en DIT moet je dus niet gaan doen! Dat is dom. Waarom zou je? Je moet gewoon jezelf worden en schijt hebben aan wat voor labels er op je worden geplakt. Labels kunnen helpen.

Wil er wat veranderen dan zullen de huidige praktijk en de gevolgen ervan onderzocht moeten worden. Het huidige beleid kost veel, levert weinig op en veroorzaakt veel schade.
* Ja ja, lang leve de onderwijs hervormingen? 1 gat dichten door buiten zicht weer een ander te graven. Goed gedaan, Ritsen!!

Als je alleen hulp kunt krijgen met een etiket, een stoornis, is er nooit een werkelijke dialoog. Als er tijdens het onderzoek dieper wordt ingegaan op de concrete situatie van elke persoon, als er echt wordt geluisterd, komen er uit dit verhaal vaker oplossingen naar voren. Het te snel geven van een etiket geeft schijnzekerheid en vertroebelt de waarneming. Zonder die voorbarige etiketten kunnen leerkrachten en hulpverleners veel meer stil staan bij hun waarnemingen en er hun interventies op aanpassen.
* Hulpverleners moeten ook leren sorteren. Het valt mij echt op dat bijna iedereen veel te veel in die labeltjes blijft geloven. Net alsof het een soort bijbel is of zo! Dit is ook typisch 1 van die dingetjes die ik dan ook uitbuit als zo'n egofiel me een verbale uitdaging geeft (oftewel, weer zo'n pestkop die denkt dat 'ie slimmer is dan ik) en 't achterlijke is, 't werkt ook nog!

Tot slot een voorbeeld. Een docent van de school voor autisme in Eindhoven is onder de indruk van haar autistische hoogbegaafde leerling; hij heeft voorgesteld een wiskundesom beter uit te leggen dan dat zij zelf heeft gedaan. Ze constateert dat hij slim is. Als je kijkt naar wat deze leerling eigenlijk doet, namelijk zich zowel op gevoelsniveau als op denkniveau inleven in andere leerlingen en daarover in contact treden met de docent, weet je al dat hij niet autistisch kan zijn. Een autistisch kind zou slechts de som verbeteren volgens zijn eigen inzicht. Zonder etiket zou deze jongen te horen kunnen krijgen dat hij zo goed op zijn medeleerlingen let en dus sociaal is. Zo zou hij zelfvertrouwen op kunnen bouwen in het aangaan van contacten.
* Dit begrijp ik dus niet.
"hij heeft voorgesteld een wiskundesom beter uit te leggen dan dat zij zelf heeft gedaan" en "Een autistisch kind zou slechts de som verbeteren volgens zijn eigen inzicht" zijn voor mij 't zelfde. 't enige verschil is dat de 1e leerling 't slimmer aanpakt wat betreft 't voor hem gewenste resultaat.
En dan gelijk weer van die simpele conclusies trekken? Deze manier van denken is JUIST een garantie voor een weg vol valkuilen.
De manier van denken is ook zo iets. Ik snap niet waarom mensen dit doen...

Edit: Heb de formatting aangepast om van die *D's af te komen :P

[ Bericht 0% gewijzigd door magnetronkoffie op 18-02-2011 20:00:58 ]
pi_92981538
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 19:05 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ik heb 't gelezen, maar weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik er mee aanmoet.

En dat wat 't "iedereen is wel hoogbegaafd" betreft, aangezien ik wel de neiging heb dingen letterlijk te nemen, kan ik alleen maar zeggen: Kan niet kloppen, iedereen impliceert 100% van de mensen, en dat kan natuurlijk niet kloppen.
Dus wat mij betreft: 100% ongegrond
Ik houd niet van dit soort vaagheden, eerlijk gezegd.

Edit:Ik heb 't idee dat het nieuwe onderwijssysteem een stuk nadeliger is voor mensen met een vorm van autisme. Al naar gelang zo iemand meer zelfstandig moet doen, gaat zo iemand meer onderpresteren.

En wat de toename van 't aantal mensen met asperger betreft, je wordt niet zomaar gediagnostiseerd. Ik ben ook pas sinds enkele jaren gediagnostiseerd. Was 't veel eerder aan 't licht gekomen, had m'n leven er een heel stuk anders uit kunnen zien, helaas.
Wat ook nog gaat komen is dit: Autisme is, zover men nu weet, iets was voor de geboorte ontstaat. Het ontstaat dus al bij de foetus.
Sommige foetussen worden dus geboren met autisme en de meesten niet.
Er is echter 1 paradox: De helft van die foetussen zal uiteindelijk geboren worden als vrouw.
Waar zijn al die vrouwen?

Die zijn dus nog niet gediagnostiseerd. Dat vind ik dus triest.
Dat komt omdat er bij vrouwen vaak eerst de verkeerde diagnose uitkomt. Bij mij dachten ze eerst ook dat ik BPS had, maar achteraf bleek het asperger te zijn. Over vrouwen met autisme is gewoon minder bekend, omdat ze minder opvallen en toch anders zijn dan mannen.
signatuurloos
  vrijdag 18 februari 2011 @ 20:39:43 #179
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_92982819
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 18:00 schreef MuyTrabajo het volgende:

[..]

Wat is dit weer een beledigend stuk. Autisten worden neergezet als domme automaten :{w

[..]

Alan Turing was autist, en zijn interesse in berekenbaarheid en rekenautomaten heeft geholpen de codes van het Derde Rijk te kraken. Hoezo niet-functioneel? :{w

[..]

[..]

Zo te zien konden mensen als Turing en Einstein niet met nieuwe ideeën op de proppen komen. Misschien hebben ze afgekeken bij iemand anders?

[..]

Als kind praatte ik als een professor, maar ik begreep echt wel wat ik zei. :{w
Nu ben je dus precies aan het doen waar het artikel op wijst.
(en waarom Rubber_Johnny het terecht aanhaalde)

Alan Turing, een 'flaming homosexual' van kinds af aan, was geen autist. Volgens het gequote artikel kan hij dat niet eens zijn geweest. En gezien zijn uitwerking voor Turing-compleetheid (universele machine) en the Halthing Problem was hij al helemaal niet bezig met de oplossing voor een mathematisch probleem volgens zijn eigen regels.
Einstein was ook geen autist, ondanks dat die claim zomaar ineens wordt rondgesmeten alsof het niets is. De man die notabene contacten lijkt te hebben gehad met iedereen die er toe deed, inclusief Kurt Gödel, maar veel belangrijker: Niels Bohr, wat notabene De Grote Dialoog opleverde.

Spelen met definities is leuk en aardig, maar als elk genie met wat mindere sociale vaardigheden en wat meer hersenmassa toegekend heeft aan analytische vaardigheden al meteen autistisch is, dan is het veel waarschijnlijker dat je een slechte theorie hebt dan dit daadwerkelijk het geval zou zijn.
pi_92983591
Die sociale vaardigheden worden ook gevormd door 'weinig' aansluiting. Ik blijk die vaardigheden wel te hebben. Heb er zelfs talent voor. Ik zie vanalles, wat er tussen mensen gebeurt en soms kan ik heel goed voorspellen wat ze denken.

Vroeger betrok ik dat op mijzelf, met name de negatieve dingetjes. Inmiddels filter ik het beter en blijk ik politiek spel, afdelingsperikelen en mijn eigen sociale leven (waar ik gewoon mezelf kan zijn). Ik durf wel te stellen dat het mindere sociale gedrag van veel hoogbegaafden niet komt door de hoogbegaafdheid, maar wel door het 'anders' zijn. Je voelt en weet dat. Anderen weten het. En daarom pas je er vaak minder goed tussen. Ook op het gymnasium valt dat nog tegen. Slimme kinderen hebben een lage status, dit leidt tot lagere eigenwaarde en daarmee eventueel ook tot minder goed communiceren.

Gelukkig komt het met sommigen wel weer goed en kunnen ze hun talenten ontplooien. Ikzelf ben inmiddels zover dat ik beter op de VVD kan stemmen voor mijzelf en de welvaart van mijn gezin. Ik zal echter altijd blijven stemmen op de partij die het beste voor heeft met het onderwijs. Want talenten moeten gekoesterd worden en zwakke plekken kun je prima compenseren met andere zaken.
Whatever...
pi_92984006
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 20:39 schreef Frith het volgende:

[..]

Nu ben je dus precies aan het doen waar het artikel op wijst.
(en waarom Rubber_Johnny het terecht aanhaalde)

Alan Turing, een 'flaming homosexual' van kinds af aan, was geen autist. Volgens het gequote artikel kan hij dat niet eens zijn geweest. En gezien zijn uitwerking voor Turing-compleetheid (universele machine) en the Halthing Problem was hij al helemaal niet bezig met de oplossing voor een mathematisch probleem volgens zijn eigen regels.
Einstein was ook geen autist, ondanks dat die claim zomaar ineens wordt rondgesmeten alsof het niets is. De man die notabene contacten lijkt te hebben gehad met iedereen die er toe deed, inclusief Kurt Gödel, maar veel belangrijker: Niels Bohr, wat notabene De Grote Dialoog opleverde.

Spelen met definities is leuk en aardig, maar als elk genie met wat mindere sociale vaardigheden en wat meer hersenmassa toegekend heeft aan analytische vaardigheden al meteen autistisch is, dan is het veel waarschijnlijker dat je een slechte theorie hebt dan dit daadwerkelijk het geval zou zijn.
Goed, dan was meneer Turing geen autist.

Maar veel mensen die echt wel autist zijn (en niet pas na hun dood gelabeld) houden zich op grote schaal bezig met dingen die ze niet eens zouden moeten kunnen.

Wiskunde, programmeren, al die dingen werken niet als je alleen maar patronen herkent en 'je eigen regels' volgt.

Sterker nog, als je aan het coden bent werk je mee aan het allergrootste samenwerkingsverband ooit, alles wat je doet bouwt voor op het gedachtegoed van anderen en moet daar ook precies op aansluiten.
pi_92984362
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 20:20 schreef Captain_Maximum het volgende:

[..]

Dat komt omdat er bij vrouwen vaak eerst de verkeerde diagnose uitkomt. Bij mij dachten ze eerst ook dat ik BPS had, maar achteraf bleek het asperger te zijn. Over vrouwen met autisme is gewoon minder bekend, omdat ze minder opvallen en toch anders zijn dan mannen.
Klopt. Ik ken persoonlijk 2 vrouwen waarvan ik vrijwel zeker weet dat ze 't ook hebben. Beiden (heh tering, hoe moet dat nou met die eij?!?) hebben zelf ook sterke vermoedens in die richting. Van een 3e vermoed ik 't, maar heb geen contact meer met haar.

Dit vind ik gewoon triest, daar deze vrouwen wel degelijk tegen dingen aanlopen in 't dagelijks leven en er gewoon niet naar hun geluisterd wordt. Ze vallen tussen wal en schip en dat vaak jaren lang.
pi_93082871
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 18:00 schreef MuyTrabajo het volgende:

Alan Turing was autist, en zijn interesse in berekenbaarheid en rekenautomaten heeft geholpen de codes van het Derde Rijk te kraken. Hoezo niet-functioneel? :{w

quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 20:39 schreef Frith het volgende:

[..]
Alan Turing, een 'flaming homosexual' van kinds af aan, was geen autist. Volgens het gequote artikel kan hij dat niet eens zijn geweest.
Wat een discussie weer. Je kunt net zo goed gaan debatteren of Paul de Leeuw wel of niet dik is.

Autisme is niet een ziekte die veroorzaakt word door een defect gen of een missend eiwit, een conditie die aanwezig is of niet. Autisme is gradueel.

Turing had ASS trekjes, maar ook NT trekjes. Net als alle andere mensen. Onder welk vakje je hem mag schuiven, dat ligt eraan waar je de grens legt.

En de grens dan leggen op basis van oude, achterhaalde inzichten over wat autisme is, ook weer zoiets. Net zoiets als zeggen 'Piet kan niet ziek zijn, want ziektes komen door hekserij, en hij is niet vervoekt door een heks'. Dan neemt ook niemand je serieus.

Neemt niet weg dat het artikel wel een belangrijke valkuil aan stipt.

[ Bericht 0% gewijzigd door LesStroud op 20-02-2011 23:34:55 ]
When it comes to survival..
  maandag 21 februari 2011 @ 02:03:33 #184
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_93089385
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 20:56 schreef MuyTrabajo het volgende:

Wiskunde, programmeren, al die dingen werken niet als je alleen maar patronen herkent en 'je eigen regels' volgt.

Sterker nog, als je aan het coden bent werk je mee aan het allergrootste samenwerkingsverband ooit, alles wat je doet bouwt voor op het gedachtegoed van anderen en moet daar ook precies op aansluiten.
Volgens mij werkt het toch juist als je patronen herkent? Wiskunde, programmeren werkt allemaal via vaste regels die niet te buigen zijn. Als je dit zo herkent en toepast dan is het toch juist handig als je al die patronen kan herkennen of niet?

En verder moet iedereen zich niet meteen aangevallen voelen omdat ze zogenaamd autistische mensen afkraken; Ze constateren de afwijkingen/problemen die een persoon met autisme kan hebben. Dat geldt dus sowieso niet voor iedereen, en niet in dezelfde mate.
WFPB!
pi_93096384
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 02:03 schreef Dizorn het volgende:

[..]

En verder moet iedereen zich niet meteen aangevallen voelen omdat ze zogenaamd autistische mensen afkraken; Ze constateren de afwijkingen/problemen die een persoon met autisme kan hebben. Dat geldt dus sowieso niet voor iedereen, en niet in dezelfde mate.
Als alle problemen gelden in verschillende mate, zou Turing best autistisch kunnen zijn, zij het in lichte mate.

Maar het artikel neemt juist stelling tegen het idee dat hoog functionerende mensen (licht) autistisch kunnen zijn.

Wat ze zeggen is dat die problemen dermate ernstig zijn dat een autist zowat niet kan functioneren, en dat de mensen die wel functioneren niet autistisch kunnen zijn.
pi_93098837
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 17:42 schreef HappyGirl91 het volgende:

[..]

*geeft high five*
Zo herkenbaar!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar heb ik het mis als ik aanneem dat je dus ook een beetje een underachiever bent?
Een vriend van mij heeft een IQ dat slechts één punt van het mijne verschilt en wij waren echt de meest ongemotiveerde leerlingen van de klas - We maakten nooit huiswerk en leerden allebei echt altijd pas de avond van tevoren.
Ik soms zelfs op de ochtend waarop ik het proefwerk had.
We haalden dus allebei altijd zesjes en zevens, behalve in de vakken waar we heel goed in waren, terwijl we gemakkelijk tienen zouden halen als we ooit huiswerk maakten.

Maar zijn er hier eigenlijk meer hoogbegaafden die ook onder de maat preste(e)r(d)en?

Dat vraag ik me dus echt af, want volgens mij denken veel mensen dat we altijd met onze neus in de boeken zitten en altijd tienen halen of zo :P

En dan heb ik een vraagje:
Wat betekent hoogbegaafd zijn voor jou? Dus hoe manifesteert het zich bij jou?
Ik heb niet officieel getest of ik hoogbegaafd ben maar herken zoveel van wat hier geschreven wordt. Op lagere school altijd verveeld, was allemaal te makkelijk, altijd hoge cijfers, tot mn 15e toen had ik er geen zin meer in en besloot dat ik vanaf dan het minimale ging doen om toch nog over te gaan. Heb gymnasium afgemaakt, nooit blijven zitten, ook nauwelijks die boeken gelezen voor de talen, altijd avond vantevoor of ochtend voor proefwerk leren. Uiteindelijk dus een zeer matige lijst, 6en 7ens, een 4 en een 5 geloof ik. Universiteit ook nooit echt iets gedaan, bachelor in 5 jaar gehaald met toch best aardige cijfers. Meestal een paar dagen vantevoren begonnen met leren, totaal ongemotiveerd. Het is een aangeleerde luiheid die doet onderpresteren denk ik, je wordt slecht in het organiseren van tijd en denkt alles wel op het laatste nippertje te kunnen doen (is vaak ook zo, maar leidt niet tot de beste prestaties).

Het leukste aan alles wat ik me kan herinneren aan mijn schooltijd, was dat ik in groep 8 een discussie had met de leraar over een vraag uit de citotoets. Bleek dat de leraar het fout had. Scoorde 550. Kan er nog wel om lachen.

Bij mij manifesteert t zich denk ik in overanalytisch denken, alle factoren wegen en daarom ook niets van anderen aan kunnen nemen maar alles zelf moeten ervaren, of steeds kritische vragen blijven formuleren. Dat komt soms ontzettend arrogant, eigenwijs en koppig over. Soms is het dat ook want mensen weten soms dingen beter door levenservaring. Maar vind het moeilijk om me daaraan te onderwerpen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ali_Kannibali op 21-02-2011 13:42:15 ]
pi_93116605
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 11:41 schreef MuyTrabajo het volgende:

[..]

Ik ben zo'n gewone' hoogbegaafde, maar het valt me inderdaad wel op ja.

Gewone hoogbegaafden zijn leuke, slimme mensen die vaak hun boeken en films wel kennen en waar je leuke gesprekken mee kan hebben.

Maar als het op wiskunde aankomt zie je vaak dezelfde patronen als bij 'normale' mensen. Ze denken dat ze het niet kunnen, of ze vinden het saai. Ikzelf ben er 2 jaar geleden pas achter gekomen dat het niet saai is, en ik ben er nog steeds niet super in.

De echt hoogbegaafde mensen die ik ken zijn ook technisch/wiskundig heel goed. Die programmeerden op hun negende al, of maken zelf 2d versies van Portal.
ben ik het niet helemaal mee eens. Natuurlijk is wiskinde erg logisch en zul je er als hoogbegaafde beter in kunnen zijn dan een ander. Maar talenten verschillen en gevoel voor getallen heeft niet iedereen. Je kunt best een briljant ruimtelijk gevoel hebben en toch slecht zijn in wiskunde met een heel hoog IQ.

Ik ben zelf trouwens redelijk goed in natuurkunde, scheikunde en wiskunde met een IQ in het 99e percentiel en in statistiek ben ik behoorlijk onderlegd. Maar uitblinken doe ik op andere vlakken.
Whatever...
pi_93671425
Het lijkt iig erg op Asperger.
pi_94101648
Heb dit topic en het vorige deel helemaal doorgelezen; nog ff wat dingen quoten. De citaten zijn niet op chronologische volgorde geplaatst voor de gene die zich daar aan gaan storen.

quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 14:51 schreef magnetronkoffie het volgende:
P.s., is er nog iemand hier die zichzelf computers heeft leren bouwen?
Yep, ik heb weer meerdere dingen helemaal uit me zelf geleerd maar dat mag ik hier niet vertellen want dat komt zo opschepperig over 8)7

quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 13:05 schreef magnetronkoffie het volgende:
Hebben hoogbegaafden vaker een aparte smaak voor muziek? Is muziek ook een belangrijk deel in jullie leven?
:Y

quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 02:10 schreef flyguy het volgende:
Iedereen is tegenwoordig hoogbegaafd...
Dit dus; mijn neef waar ik mee goed kan opschieten vertelde ik over hoogbegaafdheid wat bij mij vast gesteld was, waarop hij zei; ''oh, dat zeggen ze ook over mijn kinderen op school''. Hij heeft 2 zoontjes, 1 van 8 en 1 van 11. Waarbij ik echt dacht :') :|W

quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 16:39 schreef LostInSpace het volgende:
Ik heb wel hoogbegaafde mensen gekend. En dan merk je toch wel een serieus verschil. Die zijn op hun 15e met dingen bezig die je normaal leert op een universitaire studie.
So true...

quote:
2s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:45 schreef Piet_Piraat het volgende:
Een kenmerk van hoogbegaafdheid is bijv. dat je al weet wat een ander gaat zeggen voordat deze zijn zin heeft afgemaakt.
Of nog erger, hun hele denkpatroon onderscheppen waar door ze je echt met een creepy blik gaan aankijken _O-
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 13:12 schreef Dizorn het volgende:
En opscheppen over hoogbegaafdheid is het meest kansloze wat er is :') Zie mij eens geboren zijn met wat extra mogelijkheden, paupers.
Het is meestal een misvatting om dat als opscheppen op te vatten. Als ik het idee heb dat de mensen waar ik mee in gesprek ben op dat moment zo zullen opvatten, verzwijg ik het meestal ook al komt het ter sprake.

quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 08:22 schreef Keep_Walking het volgende:
"Ik wil niet knuffelen en zoenen en al die poespas... Ik wil weten of mijn dolloh in je poes pas"

Als ie er in past, wil ik er in komen//
Zonder te betalen, je hebt je eigen inkomen//


Gino Pietermaai _O_

Hoewel ik het vermoeden heb dat Fresku ook niet de domste is hoor, kijk naar zijn teksten, uitspraken en interviews; je herkent gewoon een bepaald patroon w/

En nog wat andere herkenbare punten;
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 15:56 schreef magnetronkoffie het volgende:
Wat ik zelf wel prettig zou vinden is dat mensen stoppen met de comments met negatieve ondertoon gericht op hoogbegaafdheid, zoals posts in de trand van:"Je weet niet eens of iets nou met een lange ei of korte ij moet, dus je zal vast wel niet hoogbegaafd zijn".
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 00:43 schreef Flixxy het volgende:
Een hoogbegaafd, of simpelweg intelligent kind, blinkt op school snel uit in... verveling. Alles is te makkelijk, onder zijn/haar niveau. Daardoor wordt het saai en oninteressant om energie in te steken. Deze kinderen moeten een speciale aanpak krijgen, wil je überhaupt een deel van de potentie uit het kind halen.
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 13:20 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Hoogbegaafdheid kan als een vloek ervaren worden.

Maar als je op je plekkie zit is het een zegen. Het kan zo ontzettend gezellig zijn om met superslimme mensen het over de vaagste dingen te hebben. Je helemaal dubbel liggen om een 'grap' die soms niet meer dan wenkje of knikje is, maar door iedereen begrepen wordt. Die ervaring, dat het allemaal 'klikt' maakt het het voor mij al waard.
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:25 schreef -Strawberry- het volgende:
Als je hoogbegaafd bent, denk je ook anders dan de gemiddelde mens. Niet omdat je gek bent, maar omdat het gros van de mensen gewoon niet zo slim is als jij bent.
pi_94111907
Zijn hoogbegaafden alleen goed in logica ? of kun je ook zeer intelligent zijn zonder dat je goed bent in logica ?
Logic will get you from A to B. Imagination will get you anyware.
pi_94179393
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 13:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Ik heb niet officieel getest of ik hoogbegaafd ben maar herken zoveel van wat hier geschreven wordt. Op lagere school altijd verveeld, was allemaal te makkelijk, altijd hoge cijfers, tot mn 15e toen had ik er geen zin meer in en besloot dat ik vanaf dan het minimale ging doen om toch nog over te gaan. Heb gymnasium afgemaakt, nooit blijven zitten, ook nauwelijks die boeken gelezen voor de talen, altijd avond vantevoor of ochtend voor proefwerk leren. Uiteindelijk dus een zeer matige lijst, 6en 7ens, een 4 en een 5 geloof ik. Universiteit ook nooit echt iets gedaan, bachelor in 5 jaar gehaald met toch best aardige cijfers. Meestal een paar dagen vantevoren begonnen met leren, totaal ongemotiveerd. Het is een aangeleerde luiheid die doet onderpresteren denk ik, je wordt slecht in het organiseren van tijd en denkt alles wel op het laatste nippertje te kunnen doen (is vaak ook zo, maar leidt niet tot de beste prestaties).

Het leukste aan alles wat ik me kan herinneren aan mijn schooltijd, was dat ik in groep 8 een discussie had met de leraar over een vraag uit de citotoets. Bleek dat de leraar het fout had. Scoorde 550. Kan er nog wel om lachen.

Bij mij manifesteert t zich denk ik in overanalytisch denken, alle factoren wegen en daarom ook niets van anderen aan kunnen nemen maar alles zelf moeten ervaren, of steeds kritische vragen blijven formuleren. Dat komt soms ontzettend arrogant, eigenwijs en koppig over. Soms is het dat ook want mensen weten soms dingen beter door levenservaring. Maar vind het moeilijk om me daaraan te onderwerpen.
Zeer herkenbaar, vooral het, "arrogant, eigenwijs en koppig".
  woensdag 16 maart 2011 @ 05:21:05 #192
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_94179395
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 20:36 schreef shadow117 het volgende:
Zijn hoogbegaafden alleen goed in logica ? of kun je ook zeer intelligent zijn zonder dat je goed bent in logica ?
Als je logica heel strak afbakent zou ik zeggen niet per se.
pi_94179400
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 05:21 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Als je logica heel strak afbakent zou ik zeggen niet per se.
Nadenken en met zo min mogelijk moeite het leven doorstaan is dat logica?
pi_94183607
quote:
5s.gif Op woensdag 16 maart 2011 05:28 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Nadenken en met zo min mogelijk moeite het leven doorstaan is dat logica?
Dat is menselijk :P
pi_94187048
quote:
5s.gif Op woensdag 16 maart 2011 05:28 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Nadenken en met zo min mogelijk moeite het leven doorstaan is dat logica?
Nadenken en zorgen dat je netjes bent in je nadenken. Dat is logica. Nagaan of je beweringen kloppen. Dat is niet zo moeilijk, maar je moet de moeite daarvoor wel willen doen.

Die moeite doen heel veel mensen niet, waaronder ook hoogbegaafden.
pi_94196161
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 19:51 schreef MuyTrabajo het volgende:

[..]

Wat er bedoeld wordt is dat bij meer mensen HB wordt geconstateerd en het dus minder exclusief is. In de volksmond wordt dat al gauw 'iedereen'.
Je bedoelt er wordt meer HB geconstateerd in absolute aantallen? Maar dat is toch logisch gezien de bevolkingsgroei die we in NL gehad hebben??
Het gaat altijd nog om alleen de hoogste 2% en dat percentage is altijd nog niet veranderd.

quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 20:36 schreef shadow117 het volgende:
Zijn hoogbegaafden alleen goed in logica ? of kun je ook zeer intelligent zijn zonder dat je goed bent in logica ?
Hoogbegaafden zijn over 't algemeen 'zeer slimme mensen'. Kom je iemand tegen die zeer slim is, dan heb je best kans dat 'ie hoogbegaafd is, al blijft dat voor jou natuurlijk giswerk.
Weten doe je 't pas na getest te zijn.

Als je wilt weten hoe een HB persoon is, probeer je dan voor te stellen hoe een zeer slim iemand is (en nee, dat is niet per se 't zelfde als iemand met Asperger :P )
pi_94196303
weer dubbel hoor, lastig dat forummen :D
pi_94196503
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 16:18 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Je bedoelt er wordt meer HB geconstateerd in absolute aantallen? Maar dat is toch logisch gezien de bevolkingsgroei die we in NL gehad hebben??
Het gaat altijd nog om alleen de hoogste 2% en dat percentage is altijd nog niet veranderd.
Doordat er meer op gelet wordt weet een hoger percentage van die twee procent dat ze hoogbegaafd zijn. Waardoor je vaker van een leerling, vage kennis, famililid of vriend zal horen dat hij HB is.

En dan zijn mensen geneigd te denken he Piet is HB Anna zegt het ook te zijn en dan heb je tante Mien nog.. en jantje.. komt nog best vaak voor, dat HB.
pi_94197541
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 16:25 schreef MuyTrabajo het volgende:

[..]

Doordat er meer op gelet wordt weet een hoger percentage van die twee procent dat ze hoogbegaafd zijn. Waardoor je vaker van een leerling, vage kennis, famililid of vriend zal horen dat hij HB is.

En dan zijn mensen geneigd te denken he Piet is HB Anna zegt het ook te zijn en dan heb je tante Mien nog.. en jantje.. komt nog best vaak voor, dat HB.
Ah, nu snap ik em!

En hoe je 't ook wilt bekijken, 1 op de 50 nou niet echt bepaald zeldzaam te noemen.
pi_94198047
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 16:46 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ah, nu snap ik em!

En hoe je 't ook wilt bekijken, 1 op de 50 nou niet echt bepaald zeldzaam te noemen.
Nee. :)

Het zijn gewoon de leuke, slimme mensen. :P
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')