quote:Hoogbegaafden lopen als groep extra risico het etiket autist te krijgen. Hoogbegaafden en mensen met het Asperger-syndroom kunnen oppervlakkig gezien overeenkomsten hebben, maar de verschillen zijn groot.
Hoogbegaafde kinderen hebben soms moeite met veranderingen, niet omdat ze een nieuwe situatie niet aan zouden kunnen, maar omdat er zóveel te ontdekken valt dat ze worden overspoeld door alles wat ze opmerken en doorgronden. Iemand met Asperger heeft moeite zijn wereld als een eenheid te ervaren; worden er dingen veranderd dan moet hij alle zeilen bijzetten om zijn gefragmenteerde wereld opnieuw te ordenen en te begrijpen.
De taalontwikkeling van een hoogbegaafde is vaak zo vergevorderd, dat hun spraak formeel aandoet. Iemand met Asperger kopieert mooie zinnen, maar vat de inhoud letterlijk op.
Een hoogbegaafde heeft vaak oog voor details, maar verliest de rode draad niet uit het oog, terwijl de persoon met Asperger uitwijdt over niet ter zake doende dingen. Hoogbegaafde mensen kunnen zich soms lang en diepgaand met een onderwerp bezighouden, iemand met Asperger herhaalt zichzelf voortdurend, er vindt geen verdieping plaats. Een hoogbegaafde is vaak alleen, omdat hij zijn leeftijdsgenoten ver vooruit is en daardoor niet wordt begrepen. Niet het gebrek aan aanvoelen van de ander is de basis van problemen met spelen en samenwerken, maar gebrek aan aansluiting. Het niet begrepen worden, werkt frustratie en boosheid in de hand, maar ook faalangst en het minder ontwikkelen van sociale vaardigheden.
Hoogbegaafde mensen werken vaak alleen: het gemiddelde niveau is niet uitdagend. Iemand met Asperger kan zich moeilijk verplaatsen in de ander, dus is er onvermogen om te kunnen samenwerken.
Een hoogbegaafde kan moeite lijken te hebben met planning. Gezien zijn analytisch vermogen is het echter niet het plannen zelf dat problemen veroorzaakt. Vaak heeft een hoogbegaafde zoveel ideeën dat hij geen keuze kan maken en dus maar niet begint. Soms weet hij zo goed wat er nog ontbreekt aan het product, dat hij het niet goed genoeg acht om het in te leveren. Soms denkt hij zo snel en is het resultaat zo onorthodox, dat het lijkt of hij stappen overslaat en daardoor tot een verkeerd resultaat komt. De problemen met planning van autistische mensen zijn terug te voeren op ordeningsproblemen, op het niet kunnen onderscheiden van hoofd- en bijzaken bijvoorbeeld.
Een kind met Asperger kan geen havo of vwo volbrengen. Iemand die moeite heeft met figuurlijk taalgebruik en symboliek, loopt onherroepelijk vast. Iemand die gefragmenteerd denkt, kan geen hoofdlijnen benoemen en samenvattingen maken, nodig bij veel vakken. Iemand die zich niet kan verplaatsen in anderen, kan zich niet verplaatsen in andere culturen en tijden, nodig bij even zoveel vakken. En ten slotte: gefragmenteerd denken is niet hetzelfde als analytisch denken, dus ook bèta-vakken geven problemen.
Was een tijd geleden het hebben van een vwo-diploma nog een contra-indicatie voor autisme, nu is het antwoord in hulpverlenersland: Je kunt ook heel licht autistisch zijn, het spectrum is breed, je hoeft niet alle kenmerken te hebben en met begeleiding kun je veel bereiken.
Een diagnose als Asperger leidt in eerste instantie vaak tot opluchting: eindelijk weten cliënt en ouders wat er aan de hand is. Omdat niemand er wat aan kan doen, verminderen schuld- en schaamtegevoelens. Ouders wordt verteld dat het een milde vorm is en dit komt overeen met hun ervaringen. Hun kind zit vol taalgrappen, judoot, speelt in een orkest, kan goed meepraten over het probleem. Hij heeft weliswaar moeite met contact maken, maar ook niet altijd; er zijn situaties waarin hij opeens helemaal niet autistisch is! Samenwerken geeft nog wel eens problemen, maar beloofd wordt dat met begeleiding nog veel kan worden verbeterd. Wel zullen er altijd problemen blijven in de sociale omgang.
Je onttrekken aan een diagnose die niet klopt, is moeilijk. Waarnemingen die twijfel aan de diagnose toelaten, worden ontkracht als niet relevant. Twijfels bij cliënt en of ouders worden gerekend tot het niet accepteren van de handicap. De cliënt gedraagt zich steeds meer naar de rol die hij heeft toebedeeld gekregen. De mensen die hij het meest vertrouwt, verwachten niet dat hij zich normaal kan ontwikkelen. Als je voortdurend wordt voorgehouden dat je iets niet of slechts mondjesmaat kunt leren, waar zou je dan de kracht en de moed vandaan halen om het tegengestelde te laten zien.
Wil er wat veranderen dan zullen de huidige praktijk en de gevolgen ervan onderzocht moeten worden. Het huidige beleid kost veel, levert weinig op en veroorzaakt veel schade.
Als je alleen hulp kunt krijgen met een etiket, een stoornis, is er nooit een werkelijke dialoog. Als er tijdens het onderzoek dieper wordt ingegaan op de concrete situatie van elke persoon, als er echt wordt geluisterd, komen er uit dit verhaal vaker oplossingen naar voren. Het te snel geven van een etiket geeft schijnzekerheid en vertroebelt de waarneming. Zonder die voorbarige etiketten kunnen leerkrachten en hulpverleners veel meer stil staan bij hun waarnemingen en er hun interventies op aanpassen.
Tot slot een voorbeeld. Een docent van de school voor autisme in Eindhoven is onder de indruk van haar autistische hoogbegaafde leerling; hij heeft voorgesteld een wiskundesom beter uit te leggen dan dat zij zelf heeft gedaan. Ze constateert dat hij slim is. Als je kijkt naar wat deze leerling eigenlijk doet, namelijk zich zowel op gevoelsniveau als op denkniveau inleven in andere leerlingen en daarover in contact treden met de docent, weet je al dat hij niet autistisch kan zijn. Een autistisch kind zou slechts de som verbeteren volgens zijn eigen inzicht. Zonder etiket zou deze jongen te horen kunnen krijgen dat hij zo goed op zijn medeleerlingen let en dus sociaal is. Zo zou hij zelfvertrouwen op kunnen bouwen in het aangaan van contacten.
Kom je op het gedrag om op jonge leeftijd alles in onderdelen uit elkaar te halen om te zien hoe 't in elkaar zit. Tot wanhoop van de ouders en docenten op school.quote:Hoogbegaafde kinderen hebben soms moeite met veranderingen, niet omdat ze een nieuwe situatie niet aan zouden kunnen, maar omdat er zóveel te ontdekken valt dat ze worden overspoeld door alles wat ze opmerken en doorgronden
Erger jij je ook zo aan 'gewone' hoogbegaafden? Van die mensen die ooit te horen hebben gekregen dat ze superslim zijn, maar als je kijkt naar hoe ze wiskundige problemen oplossen of zo dat dat superslimme eigenlijk best wel meevalt.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 02:50 schreef RabbitHeart het volgende:
Ik ben 'slechts' (zeer) hoogbegaafd.
Ik ben zo'n gewone' hoogbegaafde, maar het valt me inderdaad wel op ja.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 10:50 schreef thabit het volgende:
[..]
Erger jij je ook zo aan 'gewone' hoogbegaafden? Van die mensen die ooit te horen hebben gekregen dat ze superslim zijn, maar als je kijkt naar hoe ze wiskundige problemen oplossen of zo dat dat superslimme eigenlijk best wel meevalt.
Dit is natuurlijk vooral tegen mij bedoeld, ik hou 't er maar bij dat de manier waarop hij mij vragen stelde, mij persoonlijk niet beviel. Verder ga ik er niet een punt van maken (met quoten, argumenten, tegenargumenten etc).quote:Op vrijdag 18 februari 2011 00:42 schreef Heroinjunk het volgende:
Wat mij opvalt in dit topic is dat mensen die pretenderen hoogbegaafd te zijn heel denigrerend op mensen reageren die oprechte interesse tonen. Waarom? Is het zo erg dat mensen interesse tonen? Ik vind verder dat Biels op een normale toon vragen stelt en dat het totaal uit zijn verband gerukt wordt. Om het dan maar als politieverhoor te bestempelen of te zeggen "dan hoor je hier niet eens thuis."
Hoe gek is het, dat als er zo op je gereageerd wordt, mensen vervelend gaan doen tegen mensen die pretenderen hoogbegaafd te zijn? Waarom zou je normaal doen? Je wordt toch alleen maar afgezeken hier blijkbaar. En allemaal leuk en aardig dat je wil slowchatten hier, maar daar zijn SC's voor en dat is dit topic niet.
Dus als ik graag praat over hoogbegaafdheid en mijn ervaringen daarmee, is 't meteen triest -_-quote:Op maandag 14 februari 2011 14:05 schreef Flixxy het volgende:
Topic voor mensen die zichzelf graag op de borst kloppen zonder enig 'officieel bewijs' van hoogbegaafdheid.
Edit: Zelfs als je echt hoogbegaafd bent, is het een tikkeltje triest.
Ten eerste straalt deze reply ongeloof naar diegenen die wel hoogbegaafd zijn.quote:Op woensdag 16 februari 2011 13:52 schreef Biels het volgende:
Al die mensen hier die menen hoogbegaafd te zijn omdat ze het VWO halen zonder te leren. Ga eerst maar eens de universiteit op dezelfde manier doorlopen, dan bekijken we het nog een keer.
En deze scheert ook iedereen over 1 kam.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 02:10 schreef flyguy het volgende:
Iedereen is tegenwoordig hoogbegaafd...
Ik was op school wel goed in bijna alle vakken (behalve Frans en Nederlands), ook in Wiskunde A, maar met Wiskunde B had ik toch wel wat meer moeite.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 11:41 schreef MuyTrabajo het volgende:
[..]
Ik ben zo'n gewone' hoogbegaafde, maar het valt me inderdaad wel op ja.
Gewone hoogbegaafden zijn leuke, slimme mensen die vaak hun boeken en films wel kennen en waar je leuke gesprekken mee kan hebben.
Maar als het op wiskunde aankomt zie je vaak dezelfde patronen als bij 'normale' mensen. Ze denken dat ze het niet kunnen, of ze vinden het saai. Ikzelf ben er 2 jaar geleden pas achter gekomen dat het niet saai is, en ik ben er nog steeds niet super in.
De echt hoogbegaafde mensen die ik ken zijn ook technisch/wiskundig heel goed. Die programmeerden op hun negende al, of maken zelf 2d versies van Portal.
Rubber_Johnny, bedankt voor deze post!quote:Op vrijdag 18 februari 2011 01:19 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Hoogbegaafden lopen als groep extra risico het etiket autist te krijgen. Hoogbegaafden en mensen met het Asperger-syndroom kunnen oppervlakkig gezien overeenkomsten hebben, maar de verschillen zijn groot.
Hoogbegaafde kinderen hebben soms moeite met veranderingen, niet omdat ze een nieuwe situatie niet aan zouden kunnen, maar omdat er zóveel te ontdekken valt dat ze worden overspoeld door alles wat ze opmerken en doorgronden. Iemand met Asperger heeft moeite zijn wereld als een eenheid te ervaren; worden er dingen veranderd dan moet hij alle zeilen bijzetten om zijn gefragmenteerde wereld opnieuw te ordenen en te begrijpen.
De taalontwikkeling van een hoogbegaafde is vaak zo vergevorderd, dat hun spraak formeel aandoet. Iemand met Asperger kopieert mooie zinnen, maar vat de inhoud letterlijk op.
Een hoogbegaafde heeft vaak oog voor details, maar verliest de rode draad niet uit het oog, terwijl de persoon met Asperger uitwijdt over niet ter zake doende dingen. Hoogbegaafde mensen kunnen zich soms lang en diepgaand met een onderwerp bezighouden, iemand met Asperger herhaalt zichzelf voortdurend, er vindt geen verdieping plaats. Een hoogbegaafde is vaak alleen, omdat hij zijn leeftijdsgenoten ver vooruit is en daardoor niet wordt begrepen. Niet het gebrek aan aanvoelen van de ander is de basis van problemen met spelen en samenwerken, maar gebrek aan aansluiting. Het niet begrepen worden, werkt frustratie en boosheid in de hand, maar ook faalangst en het minder ontwikkelen van sociale vaardigheden.
Hoogbegaafde mensen werken vaak alleen: het gemiddelde niveau is niet uitdagend. Iemand met Asperger kan zich moeilijk verplaatsen in de ander, dus is er onvermogen om te kunnen samenwerken.
Een hoogbegaafde kan moeite lijken te hebben met planning. Gezien zijn analytisch vermogen is het echter niet het plannen zelf dat problemen veroorzaakt. Vaak heeft een hoogbegaafde zoveel ideeën dat hij geen keuze kan maken en dus maar niet begint. Soms weet hij zo goed wat er nog ontbreekt aan het product, dat hij het niet goed genoeg acht om het in te leveren. Soms denkt hij zo snel en is het resultaat zo onorthodox, dat het lijkt of hij stappen overslaat en daardoor tot een verkeerd resultaat komt. De problemen met planning van autistische mensen zijn terug te voeren op ordeningsproblemen, op het niet kunnen onderscheiden van hoofd- en bijzaken bijvoorbeeld.
Een kind met Asperger kan geen havo of vwo volbrengen. Iemand die moeite heeft met figuurlijk taalgebruik en symboliek, loopt onherroepelijk vast. Iemand die gefragmenteerd denkt, kan geen hoofdlijnen benoemen en samenvattingen maken, nodig bij veel vakken. Iemand die zich niet kan verplaatsen in anderen, kan zich niet verplaatsen in andere culturen en tijden, nodig bij even zoveel vakken. En ten slotte: gefragmenteerd denken is niet hetzelfde als analytisch denken, dus ook bèta-vakken geven problemen.
Was een tijd geleden het hebben van een vwo-diploma nog een contra-indicatie voor autisme, nu is het antwoord in hulpverlenersland: Je kunt ook heel licht autistisch zijn, het spectrum is breed, je hoeft niet alle kenmerken te hebben en met begeleiding kun je veel bereiken.
Een diagnose als Asperger leidt in eerste instantie vaak tot opluchting: eindelijk weten cliënt en ouders wat er aan de hand is. Omdat niemand er wat aan kan doen, verminderen schuld- en schaamtegevoelens. Ouders wordt verteld dat het een milde vorm is en dit komt overeen met hun ervaringen. Hun kind zit vol taalgrappen, judoot, speelt in een orkest, kan goed meepraten over het probleem. Hij heeft weliswaar moeite met contact maken, maar ook niet altijd; er zijn situaties waarin hij opeens helemaal niet autistisch is! Samenwerken geeft nog wel eens problemen, maar beloofd wordt dat met begeleiding nog veel kan worden verbeterd. Wel zullen er altijd problemen blijven in de sociale omgang.
Je onttrekken aan een diagnose die niet klopt, is moeilijk. Waarnemingen die twijfel aan de diagnose toelaten, worden ontkracht als niet relevant. Twijfels bij cliënt en of ouders worden gerekend tot het niet accepteren van de handicap. De cliënt gedraagt zich steeds meer naar de rol die hij heeft toebedeeld gekregen. De mensen die hij het meest vertrouwt, verwachten niet dat hij zich normaal kan ontwikkelen. Als je voortdurend wordt voorgehouden dat je iets niet of slechts mondjesmaat kunt leren, waar zou je dan de kracht en de moed vandaan halen om het tegengestelde te laten zien.
Wil er wat veranderen dan zullen de huidige praktijk en de gevolgen ervan onderzocht moeten worden. Het huidige beleid kost veel, levert weinig op en veroorzaakt veel schade.
Als je alleen hulp kunt krijgen met een etiket, een stoornis, is er nooit een werkelijke dialoog. Als er tijdens het onderzoek dieper wordt ingegaan op de concrete situatie van elke persoon, als er echt wordt geluisterd, komen er uit dit verhaal vaker oplossingen naar voren. Het te snel geven van een etiket geeft schijnzekerheid en vertroebelt de waarneming. Zonder die voorbarige etiketten kunnen leerkrachten en hulpverleners veel meer stil staan bij hun waarnemingen en er hun interventies op aanpassen.
Tot slot een voorbeeld. Een docent van de school voor autisme in Eindhoven is onder de indruk van haar autistische hoogbegaafde leerling; hij heeft voorgesteld een wiskundesom beter uit te leggen dan dat zij zelf heeft gedaan. Ze constateert dat hij slim is. Als je kijkt naar wat deze leerling eigenlijk doet, namelijk zich zowel op gevoelsniveau als op denkniveau inleven in andere leerlingen en daarover in contact treden met de docent, weet je al dat hij niet autistisch kan zijn. Een autistisch kind zou slechts de som verbeteren volgens zijn eigen inzicht. Zonder etiket zou deze jongen te horen kunnen krijgen dat hij zo goed op zijn medeleerlingen let en dus sociaal is. Zo zou hij zelfvertrouwen op kunnen bouwen in het aangaan van contacten.
Dat is ook mijn ervaring. Mijn beste vriendje van vroeger had ook zijn IQ laten testen, en dat was <80. Maar wij waren echt onafscheidelijk. We waren een beetje het perfecte team doordat we elkaar aanvulden. Door hem gingen we vaak spelletjes doen en buiten spelen, door mij kreeg hij ook een beetje interesse in puzzels en lezen. IQ maakt echt niets uit, het gaat om die klik. Mijn beste vriendin van de middelbare school is nu hovenier. Ze kan daar heel gepassioneerd over vertellen. Dat vind ik mooi.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 15:56 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Even voor de duidelijkheid, ik heb niets tegen mensen die zelf niet hoogbegaafd zijn. Sterker nog, geen van mijn vrienden is zelf hoogbegaafd. 2 van hun hebben alleen maar MAVO en 1tje is van beroep timmerman en echt niet dat ik hun daarom minder vind of zo.
Ik heb''t al eerder gezegd (maar daar is blijkbaar overheen gelezen), het maakt mij persoonlijk niets uit of iemand hoogbegaafd is of niet, het gaat er om of je met iemand een klik hebt of niet.
Dat geeft nog wel eens grappige verwarringen op internationale fora, waar Nederlanders dan van zichzelf zeggen dat ze 'highly gifted' (hoogbegaafd) zijn. Terwijl in het Engels je met een IQ tussen 130 en 145 gewoon 'moderatly gifted' heet. Gewoon slim dus.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 13:23 schreef RabbitHeart het volgende:
Oh zo ben ik absoluut niet hoor . Doe wel een technische studie waar dat soort figuren wel rondlopen, daar irriteer ik me samen met iedereen ook mateloos aan. Wiskunde is ook nog eens het grootste struikelblok voor mij met mijn studie. Programmeren vind ik veel leuker . Zeer hoogbegaafd betekent slechts een IQ van 145+.
Ik val absoluut in de categorie "gewone hoogbegaafden". Of tenminste, dat denk ik graag .
Heb je het stukkie op de vorige pagina nog gezien?quote:Op vrijdag 18 februari 2011 16:07 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ik was op school wel goed in bijna alle vakken (behalve Frans en Nederlands), ook in Wiskunde A, maar met Wiskunde B had ik toch wel wat meer moeite.
Ik had te veel de neiging om bijvoorbeeld + en - om te draaien. Ik kreeg in bijvoorbeeld Natuurkunde en Wiskunde vaak aftrek omdat m'n berekening ontbrak terwijl m'n antwoord goed was.
Als ik nog tijd over had (tijdens bijvoorbeeld een proefwerk oid), ging ik een opgave waarvan ik 't antwoord al had nog een keer maken, zodat ik tenminste nog iets kon neerkalken wat op een berekening leek.
Soms deed ik een opgave die met een formule moest gewoon met een simpel grafiekje.
Ik was eigenlijk best slordig op school, als ik zo terug kijk.
Edit:
[..]
Rubber_Johnny, bedankt voor deze post!
Als ik 't zo globaal doorlees, herken ik veel van beiden in mezelf.
Ik zal hier later nog op terugkomen!
Ik heb dat net opgezocht, en volgens diverse bronnen op het internet ben ik, als ik de Wechsler-schaal aanhoud, een 'genius'. Zo zie ik mezelf dus absoluut niet. Mij is altijd verteld dat een genius een IQ van over de 160 heeft. Dan ben ik dus geen genius. Het is verwarrend...quote:Op vrijdag 18 februari 2011 17:23 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Dat geeft nog wel eens grappige verwarringen op internationale fora, waar Nederlanders dan van zichzelf zeggen dat ze 'highly gifted' (hoogbegaafd) zijn. Terwijl in het Engels je met een IQ tussen 130 en 145 gewoon 'moderatly gifted' heet. Gewoon slim dus.
Sowieso denk ik dat 'zeer hoogbegaafd' is wat vroeger hoogbegaafd heette, en wat nu het stempeltje 'hoogbegaafd' krijgt, vroeger gewoon slim was.
Ach ja. Er is ook al een naampje voor mensen met een IQ boven de 115, die heten meerbegaafd..quote:Op vrijdag 18 februari 2011 17:31 schreef RabbitHeart het volgende:
[..]
Ik heb dat net opgezocht, en volgens diverse bronnen op het internet ben ik, als ik de Wechsler-schaal aanhoud, een 'genius'. Zo zie ik mezelf dus absoluut niet. Mij is altijd verteld dat een genius een IQ van over de 160 heeft. Dan ben ik dus geen genius. Het is verwarrend...
Het is ook nog niet 'officieel' maar het wordt al door sommige scholen gebruikt..quote:Op vrijdag 18 februari 2011 17:39 schreef RabbitHeart het volgende:
Echt waar?
Mij is altijd verteld:
IQ > 130 = hoogbegaafd
IQ > 145 = zeer hoogbegaafd
IQ > 160 = genie
Meerbegaafd heb ik nog nooit van gehoord...
Ouders willen het graag denk ik. En het is ook aardig zuur als je je dood verveelt maar net een puntje tekort komt, waardoor je niet mee mag doen aan programma's voor mensen met een labeltje.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 17:42 schreef RabbitHeart het volgende:
Maar waarom wordt het gebruikt? Met een IQ tussen de 115 en de 130 ben je gewoon een slim kind lijkt me?
Het is inderdaad niet bepaald een verdienste. Gewoon een eigenschap waar je mee geboren wordt. Wat je er mee doet is aan jou.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 17:43 schreef Dizorn het volgende:
Genie, dat klinkt ook echt
Sowieso vind ik al dat precieze naam-geven zo'n overdreven gedoe. Boeit het nou echt of je begaafd, hoogbegaafd, zeer hoogbegaafd, nog meer hoogbegaafd, net iets hoger dan meer dan zeer hoogbegaafd e.d. genoemd wordt? Het is ook niet bepaald dat je als persoon er veel aan hebt gedaan om dit IQ te bereiken, dus je kan het ook niet als een soort titel aannemen. Als we doorschieten krijgen we straks een hoogbegaafdheids-ranglijst enzo.
Wat is dit weer een beledigend stuk. Autisten worden neergezet als domme automatenquote:Op vrijdag 18 februari 2011 01:17 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Voor alle autisme verdachten hier: Interessant leesvoer.
http://www.volkskrant.nl/(...)wo-kunnen-doen.dhtml
[..]
Alan Turing was autist, en zijn interesse in berekenbaarheid en rekenautomaten heeft geholpen de codes van het Derde Rijk te kraken. Hoezo niet-functioneel?quote:Hier komt bij dat ouders worden verzocht lijsten in te vullen, waarin gevraagd wordt naar kenmerken die kunnen wijzen op autisme. Er wordt gevraagd of het kind beperkte interesses heeft, maar bedoeld wordt eenzijdige, niet-functionele interesses.
quote:iemand met Asperger herhaalt zichzelf voortdurend, er vindt geen verdieping plaats
Zo te zien konden mensen als Turing en Einstein niet met nieuwe ideeën op de proppen komen. Misschien hebben ze afgekeken bij iemand anders?quote:En ten slotte: gefragmenteerd denken is niet hetzelfde als analytisch denken, dus ook bèta-vakken geven problemen.
Als kind praatte ik als een professor, maar ik begreep echt wel wat ik zei.quote:De taalontwikkeling van een hoogbegaafde is vaak zo vergevorderd, dat hun spraak formeel aandoet. Iemand met Asperger kopieert mooie zinnen, maar vat de inhoud letterlijk op.
Ik heb 't gelezen, maar weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik er mee aanmoet.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 17:23 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Dat geeft nog wel eens grappige verwarringen op internationale fora, waar Nederlanders dan van zichzelf zeggen dat ze 'highly gifted' (hoogbegaafd) zijn. Terwijl in het Engels je met een IQ tussen 130 en 145 gewoon 'moderatly gifted' heet. Gewoon slim dus.
Sowieso denk ik dat 'zeer hoogbegaafd' is wat vroeger hoogbegaafd heette, en wat nu het stempeltje 'hoogbegaafd' krijgt, vroeger gewoon slim was.
De definities zijn hetzelfde gebleven, maar ouders rennen nu veel sneller naar de psycholoog. Het zijn niet alleen de wonderkinderen die getest worden, maar ook de gewoon slimme kindjes (zoals ik). En die scoren dan boven de 130, en heten ineens 'hoogbegaafd'.
De opmerking 'iedereen lijkt wel hoogbegaafd tegenwoordig' is dus niet geheel ongegrond.
[..]
Heb je het stukkie op de vorige pagina nog gezien?
Autisme? Zou me niet verbazen.. Op mijn stage waren maar 3 kindjes meisje.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 19:17 schreef RabbitHeart het volgende:
Of het komt gewoon vaker voor bij mannen dan bij vrouwen.
Dit is niet logisch, en dus naar mijn mening onwaarschijnlijk.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 19:17 schreef RabbitHeart het volgende:
Of het komt gewoon vaker voor bij mannen dan bij vrouwen.
Wat er bedoeld wordt is dat bij meer mensen HB wordt geconstateerd en het dus minder exclusief is. In de volksmond wordt dat al gauw 'iedereen'.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 19:05 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ik heb 't gelezen, maar weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik er mee aanmoet.
En dat wat 't "iedereen is wel hoogbegaafd" betreft, aangezien ik wel de neiging heb dingen letterlijk te nemen, kan ik alleen maar zeggen: Kan niet kloppen, iedereen impliceert 100% van de mensen, en dat kan natuurlijk niet kloppen.
Dus wat mij betreft: 100% ongegrond
Ik houd niet van dit soort vaagheden, eerlijk gezegd.
Edit:Ik heb 't idee dat het nieuwe onderwijssysteem een stuk nadeliger is voor mensen met een vorm van autisme. Al naar gelang zo iemand meer zelfstandig moet doen, gaat zo iemand meer onderpresteren.
Idd, autisme zegt weinig over de intelligentie, maar als je het zo leest lijkt het wel een verstandelijke handicap.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 19:17 schreef Heroinjunk het volgende:
Het is echt een heel erg beledigend stuk voor autisten vind ik. Ik heb zelf met autisten stage gelopen, ook met Asperger en ik vind het nogal krom wat erin staat. Dat is weer van hetzelfde laken een pak, mensen over een kam scheren.
Dat komt omdat er bij vrouwen vaak eerst de verkeerde diagnose uitkomt. Bij mij dachten ze eerst ook dat ik BPS had, maar achteraf bleek het asperger te zijn. Over vrouwen met autisme is gewoon minder bekend, omdat ze minder opvallen en toch anders zijn dan mannen.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 19:05 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ik heb 't gelezen, maar weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik er mee aanmoet.
En dat wat 't "iedereen is wel hoogbegaafd" betreft, aangezien ik wel de neiging heb dingen letterlijk te nemen, kan ik alleen maar zeggen: Kan niet kloppen, iedereen impliceert 100% van de mensen, en dat kan natuurlijk niet kloppen.
Dus wat mij betreft: 100% ongegrond
Ik houd niet van dit soort vaagheden, eerlijk gezegd.
Edit:Ik heb 't idee dat het nieuwe onderwijssysteem een stuk nadeliger is voor mensen met een vorm van autisme. Al naar gelang zo iemand meer zelfstandig moet doen, gaat zo iemand meer onderpresteren.
En wat de toename van 't aantal mensen met asperger betreft, je wordt niet zomaar gediagnostiseerd. Ik ben ook pas sinds enkele jaren gediagnostiseerd. Was 't veel eerder aan 't licht gekomen, had m'n leven er een heel stuk anders uit kunnen zien, helaas.
Wat ook nog gaat komen is dit: Autisme is, zover men nu weet, iets was voor de geboorte ontstaat. Het ontstaat dus al bij de foetus.
Sommige foetussen worden dus geboren met autisme en de meesten niet.
Er is echter 1 paradox: De helft van die foetussen zal uiteindelijk geboren worden als vrouw.
Waar zijn al die vrouwen?
Die zijn dus nog niet gediagnostiseerd. Dat vind ik dus triest.
Nu ben je dus precies aan het doen waar het artikel op wijst.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 18:00 schreef MuyTrabajo het volgende:
[..]
Wat is dit weer een beledigend stuk. Autisten worden neergezet als domme automaten
[..]
Alan Turing was autist, en zijn interesse in berekenbaarheid en rekenautomaten heeft geholpen de codes van het Derde Rijk te kraken. Hoezo niet-functioneel?
[..]
[..]
Zo te zien konden mensen als Turing en Einstein niet met nieuwe ideeën op de proppen komen. Misschien hebben ze afgekeken bij iemand anders?
[..]
Als kind praatte ik als een professor, maar ik begreep echt wel wat ik zei.
Goed, dan was meneer Turing geen autist.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 20:39 schreef Frith het volgende:
[..]
Nu ben je dus precies aan het doen waar het artikel op wijst.
(en waarom Rubber_Johnny het terecht aanhaalde)
Alan Turing, een 'flaming homosexual' van kinds af aan, was geen autist. Volgens het gequote artikel kan hij dat niet eens zijn geweest. En gezien zijn uitwerking voor Turing-compleetheid (universele machine) en the Halthing Problem was hij al helemaal niet bezig met de oplossing voor een mathematisch probleem volgens zijn eigen regels.
Einstein was ook geen autist, ondanks dat die claim zomaar ineens wordt rondgesmeten alsof het niets is. De man die notabene contacten lijkt te hebben gehad met iedereen die er toe deed, inclusief Kurt Gödel, maar veel belangrijker: Niels Bohr, wat notabene De Grote Dialoog opleverde.
Spelen met definities is leuk en aardig, maar als elk genie met wat mindere sociale vaardigheden en wat meer hersenmassa toegekend heeft aan analytische vaardigheden al meteen autistisch is, dan is het veel waarschijnlijker dat je een slechte theorie hebt dan dit daadwerkelijk het geval zou zijn.
Klopt. Ik ken persoonlijk 2 vrouwen waarvan ik vrijwel zeker weet dat ze 't ook hebben. Beiden (heh tering, hoe moet dat nou met die eij?!?) hebben zelf ook sterke vermoedens in die richting. Van een 3e vermoed ik 't, maar heb geen contact meer met haar.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 20:20 schreef Captain_Maximum het volgende:
[..]
Dat komt omdat er bij vrouwen vaak eerst de verkeerde diagnose uitkomt. Bij mij dachten ze eerst ook dat ik BPS had, maar achteraf bleek het asperger te zijn. Over vrouwen met autisme is gewoon minder bekend, omdat ze minder opvallen en toch anders zijn dan mannen.
quote:Op vrijdag 18 februari 2011 18:00 schreef MuyTrabajo het volgende:
Alan Turing was autist, en zijn interesse in berekenbaarheid en rekenautomaten heeft geholpen de codes van het Derde Rijk te kraken. Hoezo niet-functioneel?
Wat een discussie weer. Je kunt net zo goed gaan debatteren of Paul de Leeuw wel of niet dik is.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 20:39 schreef Frith het volgende:
[..]
Alan Turing, een 'flaming homosexual' van kinds af aan, was geen autist. Volgens het gequote artikel kan hij dat niet eens zijn geweest.
Volgens mij werkt het toch juist als je patronen herkent? Wiskunde, programmeren werkt allemaal via vaste regels die niet te buigen zijn. Als je dit zo herkent en toepast dan is het toch juist handig als je al die patronen kan herkennen of niet?quote:Op vrijdag 18 februari 2011 20:56 schreef MuyTrabajo het volgende:
Wiskunde, programmeren, al die dingen werken niet als je alleen maar patronen herkent en 'je eigen regels' volgt.
Sterker nog, als je aan het coden bent werk je mee aan het allergrootste samenwerkingsverband ooit, alles wat je doet bouwt voor op het gedachtegoed van anderen en moet daar ook precies op aansluiten.
Als alle problemen gelden in verschillende mate, zou Turing best autistisch kunnen zijn, zij het in lichte mate.quote:Op maandag 21 februari 2011 02:03 schreef Dizorn het volgende:
[..]
En verder moet iedereen zich niet meteen aangevallen voelen omdat ze zogenaamd autistische mensen afkraken; Ze constateren de afwijkingen/problemen die een persoon met autisme kan hebben. Dat geldt dus sowieso niet voor iedereen, en niet in dezelfde mate.
quote:Op zondag 13 februari 2011 17:42 schreef HappyGirl91 het volgende:
[..]
*geeft high five*
Zo herkenbaar!Ik heb niet officieel getest of ik hoogbegaafd ben maar herken zoveel van wat hier geschreven wordt. Op lagere school altijd verveeld, was allemaal te makkelijk, altijd hoge cijfers, tot mn 15e toen had ik er geen zin meer in en besloot dat ik vanaf dan het minimale ging doen om toch nog over te gaan. Heb gymnasium afgemaakt, nooit blijven zitten, ook nauwelijks die boeken gelezen voor de talen, altijd avond vantevoor of ochtend voor proefwerk leren. Uiteindelijk dus een zeer matige lijst, 6en 7ens, een 4 en een 5 geloof ik. Universiteit ook nooit echt iets gedaan, bachelor in 5 jaar gehaald met toch best aardige cijfers. Meestal een paar dagen vantevoren begonnen met leren, totaal ongemotiveerd. Het is een aangeleerde luiheid die doet onderpresteren denk ik, je wordt slecht in het organiseren van tijd en denkt alles wel op het laatste nippertje te kunnen doen (is vaak ook zo, maar leidt niet tot de beste prestaties).SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar heb ik het mis als ik aanneem dat je dus ook een beetje een underachiever bent?
Een vriend van mij heeft een IQ dat slechts één punt van het mijne verschilt en wij waren echt de meest ongemotiveerde leerlingen van de klas - We maakten nooit huiswerk en leerden allebei echt altijd pas de avond van tevoren.
Ik soms zelfs op de ochtend waarop ik het proefwerk had.
We haalden dus allebei altijd zesjes en zevens, behalve in de vakken waar we heel goed in waren, terwijl we gemakkelijk tienen zouden halen als we ooit huiswerk maakten.
Maar zijn er hier eigenlijk meer hoogbegaafden die ook onder de maat preste(e)r(d)en?
Dat vraag ik me dus echt af, want volgens mij denken veel mensen dat we altijd met onze neus in de boeken zitten en altijd tienen halen of zo
En dan heb ik een vraagje:
Wat betekent hoogbegaafd zijn voor jou? Dus hoe manifesteert het zich bij jou?
Het leukste aan alles wat ik me kan herinneren aan mijn schooltijd, was dat ik in groep 8 een discussie had met de leraar over een vraag uit de citotoets. Bleek dat de leraar het fout had. Scoorde 550. Kan er nog wel om lachen.
Bij mij manifesteert t zich denk ik in overanalytisch denken, alle factoren wegen en daarom ook niets van anderen aan kunnen nemen maar alles zelf moeten ervaren, of steeds kritische vragen blijven formuleren. Dat komt soms ontzettend arrogant, eigenwijs en koppig over. Soms is het dat ook want mensen weten soms dingen beter door levenservaring. Maar vind het moeilijk om me daaraan te onderwerpen.
[ Bericht 0% gewijzigd door Ali_Kannibali op 21-02-2011 13:42:15 ]
ben ik het niet helemaal mee eens. Natuurlijk is wiskinde erg logisch en zul je er als hoogbegaafde beter in kunnen zijn dan een ander. Maar talenten verschillen en gevoel voor getallen heeft niet iedereen. Je kunt best een briljant ruimtelijk gevoel hebben en toch slecht zijn in wiskunde met een heel hoog IQ.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 11:41 schreef MuyTrabajo het volgende:
[..]
Ik ben zo'n gewone' hoogbegaafde, maar het valt me inderdaad wel op ja.
Gewone hoogbegaafden zijn leuke, slimme mensen die vaak hun boeken en films wel kennen en waar je leuke gesprekken mee kan hebben.
Maar als het op wiskunde aankomt zie je vaak dezelfde patronen als bij 'normale' mensen. Ze denken dat ze het niet kunnen, of ze vinden het saai. Ikzelf ben er 2 jaar geleden pas achter gekomen dat het niet saai is, en ik ben er nog steeds niet super in.
De echt hoogbegaafde mensen die ik ken zijn ook technisch/wiskundig heel goed. Die programmeerden op hun negende al, of maken zelf 2d versies van Portal.
Yep, ik heb weer meerdere dingen helemaal uit me zelf geleerd maar dat mag ik hier niet vertellen want dat komt zo opschepperig overquote:Op maandag 14 februari 2011 14:51 schreef magnetronkoffie het volgende:
P.s., is er nog iemand hier die zichzelf computers heeft leren bouwen?
quote:Op woensdag 16 februari 2011 13:05 schreef magnetronkoffie het volgende:
Hebben hoogbegaafden vaker een aparte smaak voor muziek? Is muziek ook een belangrijk deel in jullie leven?
Dit dus; mijn neef waar ik mee goed kan opschieten vertelde ik over hoogbegaafdheid wat bij mij vast gesteld was, waarop hij zei; ''oh, dat zeggen ze ook over mijn kinderen op school''. Hij heeft 2 zoontjes, 1 van 8 en 1 van 11. Waarbij ik echt dachtquote:Op vrijdag 11 februari 2011 02:10 schreef flyguy het volgende:
Iedereen is tegenwoordig hoogbegaafd...
So true...quote:Op donderdag 10 februari 2011 16:39 schreef LostInSpace het volgende:
Ik heb wel hoogbegaafde mensen gekend. En dan merk je toch wel een serieus verschil. Die zijn op hun 15e met dingen bezig die je normaal leert op een universitaire studie.
Of nog erger, hun hele denkpatroon onderscheppen waar door ze je echt met een creepy blik gaan aankijkenquote:Op zondag 13 februari 2011 00:45 schreef Piet_Piraat het volgende:
Een kenmerk van hoogbegaafdheid is bijv. dat je al weet wat een ander gaat zeggen voordat deze zijn zin heeft afgemaakt.
Het is meestal een misvatting om dat als opscheppen op te vatten. Als ik het idee heb dat de mensen waar ik mee in gesprek ben op dat moment zo zullen opvatten, verzwijg ik het meestal ook al komt het ter sprake.quote:Op zaterdag 12 februari 2011 13:12 schreef Dizorn het volgende:
En opscheppen over hoogbegaafdheid is het meest kansloze wat er is Zie mij eens geboren zijn met wat extra mogelijkheden, paupers.
quote:Op vrijdag 11 februari 2011 08:22 schreef Keep_Walking het volgende:
"Ik wil niet knuffelen en zoenen en al die poespas... Ik wil weten of mijn dolloh in je poes pas"
quote:Op vrijdag 18 februari 2011 15:56 schreef magnetronkoffie het volgende:
Wat ik zelf wel prettig zou vinden is dat mensen stoppen met de comments met negatieve ondertoon gericht op hoogbegaafdheid, zoals posts in de trand van:"Je weet niet eens of iets nou met een lange ei of korte ij moet, dus je zal vast wel niet hoogbegaafd zijn".
quote:Op donderdag 10 februari 2011 00:43 schreef Flixxy het volgende:
Een hoogbegaafd, of simpelweg intelligent kind, blinkt op school snel uit in... verveling. Alles is te makkelijk, onder zijn/haar niveau. Daardoor wordt het saai en oninteressant om energie in te steken. Deze kinderen moeten een speciale aanpak krijgen, wil je überhaupt een deel van de potentie uit het kind halen.
quote:Op zaterdag 12 februari 2011 13:20 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Hoogbegaafdheid kan als een vloek ervaren worden.
Maar als je op je plekkie zit is het een zegen. Het kan zo ontzettend gezellig zijn om met superslimme mensen het over de vaagste dingen te hebben. Je helemaal dubbel liggen om een 'grap' die soms niet meer dan wenkje of knikje is, maar door iedereen begrepen wordt. Die ervaring, dat het allemaal 'klikt' maakt het het voor mij al waard.
quote:Op zondag 13 februari 2011 00:25 schreef -Strawberry- het volgende:
Als je hoogbegaafd bent, denk je ook anders dan de gemiddelde mens. Niet omdat je gek bent, maar omdat het gros van de mensen gewoon niet zo slim is als jij bent.
Zeer herkenbaar, vooral het, "arrogant, eigenwijs en koppig".quote:Op maandag 21 februari 2011 13:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik heb niet officieel getest of ik hoogbegaafd ben maar herken zoveel van wat hier geschreven wordt. Op lagere school altijd verveeld, was allemaal te makkelijk, altijd hoge cijfers, tot mn 15e toen had ik er geen zin meer in en besloot dat ik vanaf dan het minimale ging doen om toch nog over te gaan. Heb gymnasium afgemaakt, nooit blijven zitten, ook nauwelijks die boeken gelezen voor de talen, altijd avond vantevoor of ochtend voor proefwerk leren. Uiteindelijk dus een zeer matige lijst, 6en 7ens, een 4 en een 5 geloof ik. Universiteit ook nooit echt iets gedaan, bachelor in 5 jaar gehaald met toch best aardige cijfers. Meestal een paar dagen vantevoren begonnen met leren, totaal ongemotiveerd. Het is een aangeleerde luiheid die doet onderpresteren denk ik, je wordt slecht in het organiseren van tijd en denkt alles wel op het laatste nippertje te kunnen doen (is vaak ook zo, maar leidt niet tot de beste prestaties).
Het leukste aan alles wat ik me kan herinneren aan mijn schooltijd, was dat ik in groep 8 een discussie had met de leraar over een vraag uit de citotoets. Bleek dat de leraar het fout had. Scoorde 550. Kan er nog wel om lachen.
Bij mij manifesteert t zich denk ik in overanalytisch denken, alle factoren wegen en daarom ook niets van anderen aan kunnen nemen maar alles zelf moeten ervaren, of steeds kritische vragen blijven formuleren. Dat komt soms ontzettend arrogant, eigenwijs en koppig over. Soms is het dat ook want mensen weten soms dingen beter door levenservaring. Maar vind het moeilijk om me daaraan te onderwerpen.
Als je logica heel strak afbakent zou ik zeggen niet per se.quote:Op maandag 14 maart 2011 20:36 schreef shadow117 het volgende:
Zijn hoogbegaafden alleen goed in logica ? of kun je ook zeer intelligent zijn zonder dat je goed bent in logica ?
Nadenken en met zo min mogelijk moeite het leven doorstaan is dat logica?quote:Op woensdag 16 maart 2011 05:21 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Als je logica heel strak afbakent zou ik zeggen niet per se.
Dat is menselijkquote:Op woensdag 16 maart 2011 05:28 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Nadenken en met zo min mogelijk moeite het leven doorstaan is dat logica?
Nadenken en zorgen dat je netjes bent in je nadenken. Dat is logica. Nagaan of je beweringen kloppen. Dat is niet zo moeilijk, maar je moet de moeite daarvoor wel willen doen.quote:Op woensdag 16 maart 2011 05:28 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Nadenken en met zo min mogelijk moeite het leven doorstaan is dat logica?
Je bedoelt er wordt meer HB geconstateerd in absolute aantallen? Maar dat is toch logisch gezien de bevolkingsgroei die we in NL gehad hebben??quote:Op vrijdag 18 februari 2011 19:51 schreef MuyTrabajo het volgende:
[..]
Wat er bedoeld wordt is dat bij meer mensen HB wordt geconstateerd en het dus minder exclusief is. In de volksmond wordt dat al gauw 'iedereen'.
Hoogbegaafden zijn over 't algemeen 'zeer slimme mensen'. Kom je iemand tegen die zeer slim is, dan heb je best kans dat 'ie hoogbegaafd is, al blijft dat voor jou natuurlijk giswerk.quote:Op maandag 14 maart 2011 20:36 schreef shadow117 het volgende:
Zijn hoogbegaafden alleen goed in logica ? of kun je ook zeer intelligent zijn zonder dat je goed bent in logica ?
Doordat er meer op gelet wordt weet een hoger percentage van die twee procent dat ze hoogbegaafd zijn. Waardoor je vaker van een leerling, vage kennis, famililid of vriend zal horen dat hij HB is.quote:Op woensdag 16 maart 2011 16:18 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Je bedoelt er wordt meer HB geconstateerd in absolute aantallen? Maar dat is toch logisch gezien de bevolkingsgroei die we in NL gehad hebben??
Het gaat altijd nog om alleen de hoogste 2% en dat percentage is altijd nog niet veranderd.
Ah, nu snap ik em!quote:Op woensdag 16 maart 2011 16:25 schreef MuyTrabajo het volgende:
[..]
Doordat er meer op gelet wordt weet een hoger percentage van die twee procent dat ze hoogbegaafd zijn. Waardoor je vaker van een leerling, vage kennis, famililid of vriend zal horen dat hij HB is.
En dan zijn mensen geneigd te denken he Piet is HB Anna zegt het ook te zijn en dan heb je tante Mien nog.. en jantje.. komt nog best vaak voor, dat HB.
Nee.quote:Op woensdag 16 maart 2011 16:46 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ah, nu snap ik em!
En hoe je 't ook wilt bekijken, 1 op de 50 nou niet echt bepaald zeldzaam te noemen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |