abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 18 februari 2011 @ 01:19:51 #151
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_92950068
quote:
Hoogbegaafden lopen als groep extra risico het etiket autist te krijgen. Hoogbegaafden en mensen met het Asperger-syndroom kunnen oppervlakkig gezien overeenkomsten hebben, maar de verschillen zijn groot.

Hoogbegaafde kinderen hebben soms moeite met veranderingen, niet omdat ze een nieuwe situatie niet aan zouden kunnen, maar omdat er zóveel te ontdekken valt dat ze worden overspoeld door alles wat ze opmerken en doorgronden. Iemand met Asperger heeft moeite zijn wereld als een eenheid te ervaren; worden er dingen veranderd dan moet hij alle zeilen bijzetten om zijn gefragmenteerde wereld opnieuw te ordenen en te begrijpen.

De taalontwikkeling van een hoogbegaafde is vaak zo vergevorderd, dat hun spraak formeel aandoet. Iemand met Asperger kopieert mooie zinnen, maar vat de inhoud letterlijk op.

Een hoogbegaafde heeft vaak oog voor details, maar verliest de rode draad niet uit het oog, terwijl de persoon met Asperger uitwijdt over niet ter zake doende dingen. Hoogbegaafde mensen kunnen zich soms lang en diepgaand met een onderwerp bezighouden, iemand met Asperger herhaalt zichzelf voortdurend, er vindt geen verdieping plaats. Een hoogbegaafde is vaak alleen, omdat hij zijn leeftijdsgenoten ver vooruit is en daardoor niet wordt begrepen. Niet het gebrek aan aanvoelen van de ander is de basis van problemen met spelen en samenwerken, maar gebrek aan aansluiting. Het niet begrepen worden, werkt frustratie en boosheid in de hand, maar ook faalangst en het minder ontwikkelen van sociale vaardigheden.

Hoogbegaafde mensen werken vaak alleen: het gemiddelde niveau is niet uitdagend. Iemand met Asperger kan zich moeilijk verplaatsen in de ander, dus is er onvermogen om te kunnen samenwerken.

Een hoogbegaafde kan moeite lijken te hebben met planning. Gezien zijn analytisch vermogen is het echter niet het plannen zelf dat problemen veroorzaakt. Vaak heeft een hoogbegaafde zoveel ideeën dat hij geen keuze kan maken en dus maar niet begint. Soms weet hij zo goed wat er nog ontbreekt aan het product, dat hij het niet goed genoeg acht om het in te leveren. Soms denkt hij zo snel en is het resultaat zo onorthodox, dat het lijkt of hij stappen overslaat en daardoor tot een verkeerd resultaat komt. De problemen met planning van autistische mensen zijn terug te voeren op ordeningsproblemen, op het niet kunnen onderscheiden van hoofd- en bijzaken bijvoorbeeld.

Een kind met Asperger kan geen havo of vwo volbrengen. Iemand die moeite heeft met figuurlijk taalgebruik en symboliek, loopt onherroepelijk vast. Iemand die gefragmenteerd denkt, kan geen hoofdlijnen benoemen en samenvattingen maken, nodig bij veel vakken. Iemand die zich niet kan verplaatsen in anderen, kan zich niet verplaatsen in andere culturen en tijden, nodig bij even zoveel vakken. En ten slotte: gefragmenteerd denken is niet hetzelfde als analytisch denken, dus ook bèta-vakken geven problemen.

Was een tijd geleden het hebben van een vwo-diploma nog een contra-indicatie voor autisme, nu is het antwoord in hulpverlenersland: Je kunt ook heel licht autistisch zijn, het spectrum is breed, je hoeft niet alle kenmerken te hebben en met begeleiding kun je veel bereiken.

Een diagnose als Asperger leidt in eerste instantie vaak tot opluchting: eindelijk weten cliënt en ouders wat er aan de hand is. Omdat niemand er wat aan kan doen, verminderen schuld- en schaamtegevoelens. Ouders wordt verteld dat het een milde vorm is en dit komt overeen met hun ervaringen. Hun kind zit vol taalgrappen, judoot, speelt in een orkest, kan goed meepraten over het probleem. Hij heeft weliswaar moeite met contact maken, maar ook niet altijd; er zijn situaties waarin hij opeens helemaal niet autistisch is! Samenwerken geeft nog wel eens problemen, maar beloofd wordt dat met begeleiding nog veel kan worden verbeterd. Wel zullen er altijd problemen blijven in de sociale omgang.

Je onttrekken aan een diagnose die niet klopt, is moeilijk. Waarnemingen die twijfel aan de diagnose toelaten, worden ontkracht als niet relevant. Twijfels bij cliënt en of ouders worden gerekend tot het niet accepteren van de handicap. De cliënt gedraagt zich steeds meer naar de rol die hij heeft toebedeeld gekregen. De mensen die hij het meest vertrouwt, verwachten niet dat hij zich normaal kan ontwikkelen. Als je voortdurend wordt voorgehouden dat je iets niet of slechts mondjesmaat kunt leren, waar zou je dan de kracht en de moed vandaan halen om het tegengestelde te laten zien.

Wil er wat veranderen dan zullen de huidige praktijk en de gevolgen ervan onderzocht moeten worden. Het huidige beleid kost veel, levert weinig op en veroorzaakt veel schade.

Als je alleen hulp kunt krijgen met een etiket, een stoornis, is er nooit een werkelijke dialoog. Als er tijdens het onderzoek dieper wordt ingegaan op de concrete situatie van elke persoon, als er echt wordt geluisterd, komen er uit dit verhaal vaker oplossingen naar voren. Het te snel geven van een etiket geeft schijnzekerheid en vertroebelt de waarneming. Zonder die voorbarige etiketten kunnen leerkrachten en hulpverleners veel meer stil staan bij hun waarnemingen en er hun interventies op aanpassen.

Tot slot een voorbeeld. Een docent van de school voor autisme in Eindhoven is onder de indruk van haar autistische hoogbegaafde leerling; hij heeft voorgesteld een wiskundesom beter uit te leggen dan dat zij zelf heeft gedaan. Ze constateert dat hij slim is. Als je kijkt naar wat deze leerling eigenlijk doet, namelijk zich zowel op gevoelsniveau als op denkniveau inleven in andere leerlingen en daarover in contact treden met de docent, weet je al dat hij niet autistisch kan zijn. Een autistisch kind zou slechts de som verbeteren volgens zijn eigen inzicht. Zonder etiket zou deze jongen te horen kunnen krijgen dat hij zo goed op zijn medeleerlingen let en dus sociaal is. Zo zou hij zelfvertrouwen op kunnen bouwen in het aangaan van contacten.

pi_92950268
quote:
Hoogbegaafde kinderen hebben soms moeite met veranderingen, niet omdat ze een nieuwe situatie niet aan zouden kunnen, maar omdat er zóveel te ontdekken valt dat ze worden overspoeld door alles wat ze opmerken en doorgronden
Kom je op het gedrag om op jonge leeftijd alles in onderdelen uit elkaar te halen om te zien hoe 't in elkaar zit. ;) Tot wanhoop van de ouders en docenten op school. O-)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-02-2011 01:27:48 ]
pi_92951686
Dit is echt zo herkenbaar. Ik zat op de middelbare school een tijdje niet lekker in mijn vel en school wilde me meteen naar de GGZ sturen wegens vermoedens van autisme/asperger. Gelukkig is dat tegengehouden door mijn moeder.

Ik ben 'slechts' (zeer) hoogbegaafd. Dat is mijn grootste pluspunt maar tergelijkertijd ook mijn grootste struikelblok.
Thou shalt not worship pop idols or follow lost prophets.
pi_92956526
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 02:50 schreef RabbitHeart het volgende:
Ik ben 'slechts' (zeer) hoogbegaafd.
Erger jij je ook zo aan 'gewone' hoogbegaafden? Van die mensen die ooit te horen hebben gekregen dat ze superslim zijn, maar als je kijkt naar hoe ze wiskundige problemen oplossen of zo dat dat superslimme eigenlijk best wel meevalt.
pi_92956710
Lol.
pi_92958210
quote:
5s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 10:50 schreef thabit het volgende:

[..]

Erger jij je ook zo aan 'gewone' hoogbegaafden? Van die mensen die ooit te horen hebben gekregen dat ze superslim zijn, maar als je kijkt naar hoe ze wiskundige problemen oplossen of zo dat dat superslimme eigenlijk best wel meevalt.
Ik ben zo'n gewone' hoogbegaafde, maar het valt me inderdaad wel op ja.

Gewone hoogbegaafden zijn leuke, slimme mensen die vaak hun boeken en films wel kennen en waar je leuke gesprekken mee kan hebben.

Maar als het op wiskunde aankomt zie je vaak dezelfde patronen als bij 'normale' mensen. Ze denken dat ze het niet kunnen, of ze vinden het saai. Ikzelf ben er 2 jaar geleden pas achter gekomen dat het niet saai is, en ik ben er nog steeds niet super in.

De echt hoogbegaafde mensen die ik ken zijn ook technisch/wiskundig heel goed. Die programmeerden op hun negende al, of maken zelf 2d versies van Portal.
pi_92961774
Oh zo ben ik absoluut niet hoor :) . Doe wel een technische studie waar dat soort figuren wel rondlopen, daar irriteer ik me samen met iedereen ook mateloos aan. Wiskunde is ook nog eens het grootste struikelblok voor mij met mijn studie. Programmeren vind ik veel leuker :Y . Zeer hoogbegaafd betekent slechts een IQ van 145+.

Ik val absoluut in de categorie "gewone hoogbegaafden". Of tenminste, dat denk ik graag ;) .
Thou shalt not worship pop idols or follow lost prophets.
pi_92967923
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 00:42 schreef Heroinjunk het volgende:
Wat mij opvalt in dit topic is dat mensen die pretenderen hoogbegaafd te zijn heel denigrerend op mensen reageren die oprechte interesse tonen. Waarom? Is het zo erg dat mensen interesse tonen? Ik vind verder dat Biels op een normale toon vragen stelt en dat het totaal uit zijn verband gerukt wordt. Om het dan maar als politieverhoor te bestempelen of te zeggen "dan hoor je hier niet eens thuis." :')

Hoe gek is het, dat als er zo op je gereageerd wordt, mensen vervelend gaan doen tegen mensen die pretenderen hoogbegaafd te zijn? Waarom zou je normaal doen? Je wordt toch alleen maar afgezeken hier blijkbaar. En allemaal leuk en aardig dat je wil slowchatten hier, maar daar zijn SC's voor en dat is dit topic niet.
Dit is natuurlijk vooral tegen mij bedoeld, ik hou 't er maar bij dat de manier waarop hij mij vragen stelde, mij persoonlijk niet beviel. Verder ga ik er niet een punt van maken (met quoten, argumenten, tegenargumenten etc).

Voor mij kwam het ieg niet over als oprechte interesse.

Even voor de duidelijkheid, ik heb niets tegen mensen die zelf niet hoogbegaafd zijn. Sterker nog, geen van mijn vrienden is zelf hoogbegaafd. 2 van hun hebben alleen maar MAVO en 1tje is van beroep timmerman en echt niet dat ik hun daarom minder vind of zo.
Ik heb''t al eerder gezegd (maar daar is blijkbaar overheen gelezen), het maakt mij persoonlijk niets uit of iemand hoogbegaafd is of niet, het gaat er om of je met iemand een klik hebt of niet.

Wat ik zelf wel prettig zou vinden is dat mensen stoppen met de comments met negatieve ondertoon gericht op hoogbegaafdheid, zoals posts in de trand van:"Je weet niet eens of iets nou met een lange ei of korte ij moet, dus je zal vast wel niet hoogbegaafd zijn".
Ook slimme mensen doen wel eens domme dingen (en ik al helemaal :P) maar hou nou asjeblieft op met 't plaatsen van reacties zoals (ok, ik heb gezegd dat ik niet zou quoten, maar ga 't nu toch doen):
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 14:05 schreef Flixxy het volgende:
Topic voor mensen die zichzelf graag op de borst kloppen zonder enig 'officieel bewijs' van hoogbegaafdheid.

Edit: Zelfs als je echt hoogbegaafd bent, is het een tikkeltje triest.
Dus als ik graag praat over hoogbegaafdheid en mijn ervaringen daarmee, is 't meteen triest -_-

quote:
7s.gif Op woensdag 16 februari 2011 13:52 schreef Biels het volgende:
Al die mensen hier die menen hoogbegaafd te zijn omdat ze het VWO halen zonder te leren. Ga eerst maar eens de universiteit op dezelfde manier doorlopen, dan bekijken we het nog een keer.
Ten eerste straalt deze reply ongeloof naar diegenen die wel hoogbegaafd zijn.
Ga nou niet iedereen over 1 kam scheren aub.

quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 02:10 schreef flyguy het volgende:
Iedereen is tegenwoordig hoogbegaafd...
En deze scheert ook iedereen over 1 kam.

Ik vind 't gewoon leuk om ook eens met anderen over dit aspect van wie ik ben te kunnen communiceren. Als anderen er problemen mee hebben dat ik zo uber 1337 fantastisch slim ben, jammer dan voor jou dat je je zo rot voelt daarover maar:
1)Ik kan er niks aan doen
2)Ja, ik ben inderdaad erg slim. Nog een keer voor de klagers onder ons, ja ik ben idd erg slim.
En ja, ik ben inderdaad ook erg creatief (al helemaal als 't aankomt op 't vinden van oplossingen voor een probleem) en ja, als iets mij prikkelt, schiet m'n motivatie om er iets mee te doen de lucht in. En ja, egofielen die 't blijkbaar leuk vinden anderen onder de tafel te lullen en dat vervolgens met mij proberen, krijgen 't inderdaad moeilijk daarin te slagen.
(Zo, en dan nu nog effe een Engelse phrase, omdat dat nou eenmaal zo hoort op een NL forum) That's just the way it is, live with it, and if you can't, I don't really care.

Maar goed, als Biels echt oprecht reinteresseerd is in mij, vraag maar raak ;)
pi_92968456
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 11:41 schreef MuyTrabajo het volgende:

[..]

Ik ben zo'n gewone' hoogbegaafde, maar het valt me inderdaad wel op ja.

Gewone hoogbegaafden zijn leuke, slimme mensen die vaak hun boeken en films wel kennen en waar je leuke gesprekken mee kan hebben.

Maar als het op wiskunde aankomt zie je vaak dezelfde patronen als bij 'normale' mensen. Ze denken dat ze het niet kunnen, of ze vinden het saai. Ikzelf ben er 2 jaar geleden pas achter gekomen dat het niet saai is, en ik ben er nog steeds niet super in.

De echt hoogbegaafde mensen die ik ken zijn ook technisch/wiskundig heel goed. Die programmeerden op hun negende al, of maken zelf 2d versies van Portal.
Ik was op school wel goed in bijna alle vakken (behalve Frans en Nederlands), ook in Wiskunde A, maar met Wiskunde B had ik toch wel wat meer moeite.
Ik had te veel de neiging om bijvoorbeeld + en - om te draaien. Ik kreeg in bijvoorbeeld Natuurkunde en Wiskunde vaak aftrek omdat m'n berekening ontbrak terwijl m'n antwoord goed was.
Als ik nog tijd over had (tijdens bijvoorbeeld een proefwerk oid), ging ik een opgave waarvan ik 't antwoord al had nog een keer maken, zodat ik tenminste nog iets kon neerkalken wat op een berekening leek.
Soms deed ik een opgave die met een formule moest gewoon met een simpel grafiekje.

Ik was eigenlijk best slordig op school, als ik zo terug kijk.

Edit:
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 01:19 schreef Rubber_Johnny het volgende:

Hoogbegaafden lopen als groep extra risico het etiket autist te krijgen. Hoogbegaafden en mensen met het Asperger-syndroom kunnen oppervlakkig gezien overeenkomsten hebben, maar de verschillen zijn groot.

Hoogbegaafde kinderen hebben soms moeite met veranderingen, niet omdat ze een nieuwe situatie niet aan zouden kunnen, maar omdat er zóveel te ontdekken valt dat ze worden overspoeld door alles wat ze opmerken en doorgronden. Iemand met Asperger heeft moeite zijn wereld als een eenheid te ervaren; worden er dingen veranderd dan moet hij alle zeilen bijzetten om zijn gefragmenteerde wereld opnieuw te ordenen en te begrijpen.

De taalontwikkeling van een hoogbegaafde is vaak zo vergevorderd, dat hun spraak formeel aandoet. Iemand met Asperger kopieert mooie zinnen, maar vat de inhoud letterlijk op.

Een hoogbegaafde heeft vaak oog voor details, maar verliest de rode draad niet uit het oog, terwijl de persoon met Asperger uitwijdt over niet ter zake doende dingen. Hoogbegaafde mensen kunnen zich soms lang en diepgaand met een onderwerp bezighouden, iemand met Asperger herhaalt zichzelf voortdurend, er vindt geen verdieping plaats. Een hoogbegaafde is vaak alleen, omdat hij zijn leeftijdsgenoten ver vooruit is en daardoor niet wordt begrepen. Niet het gebrek aan aanvoelen van de ander is de basis van problemen met spelen en samenwerken, maar gebrek aan aansluiting. Het niet begrepen worden, werkt frustratie en boosheid in de hand, maar ook faalangst en het minder ontwikkelen van sociale vaardigheden.

Hoogbegaafde mensen werken vaak alleen: het gemiddelde niveau is niet uitdagend. Iemand met Asperger kan zich moeilijk verplaatsen in de ander, dus is er onvermogen om te kunnen samenwerken.

Een hoogbegaafde kan moeite lijken te hebben met planning. Gezien zijn analytisch vermogen is het echter niet het plannen zelf dat problemen veroorzaakt. Vaak heeft een hoogbegaafde zoveel ideeën dat hij geen keuze kan maken en dus maar niet begint. Soms weet hij zo goed wat er nog ontbreekt aan het product, dat hij het niet goed genoeg acht om het in te leveren. Soms denkt hij zo snel en is het resultaat zo onorthodox, dat het lijkt of hij stappen overslaat en daardoor tot een verkeerd resultaat komt. De problemen met planning van autistische mensen zijn terug te voeren op ordeningsproblemen, op het niet kunnen onderscheiden van hoofd- en bijzaken bijvoorbeeld.

Een kind met Asperger kan geen havo of vwo volbrengen. Iemand die moeite heeft met figuurlijk taalgebruik en symboliek, loopt onherroepelijk vast. Iemand die gefragmenteerd denkt, kan geen hoofdlijnen benoemen en samenvattingen maken, nodig bij veel vakken. Iemand die zich niet kan verplaatsen in anderen, kan zich niet verplaatsen in andere culturen en tijden, nodig bij even zoveel vakken. En ten slotte: gefragmenteerd denken is niet hetzelfde als analytisch denken, dus ook bèta-vakken geven problemen.

Was een tijd geleden het hebben van een vwo-diploma nog een contra-indicatie voor autisme, nu is het antwoord in hulpverlenersland: Je kunt ook heel licht autistisch zijn, het spectrum is breed, je hoeft niet alle kenmerken te hebben en met begeleiding kun je veel bereiken.

Een diagnose als Asperger leidt in eerste instantie vaak tot opluchting: eindelijk weten cliënt en ouders wat er aan de hand is. Omdat niemand er wat aan kan doen, verminderen schuld- en schaamtegevoelens. Ouders wordt verteld dat het een milde vorm is en dit komt overeen met hun ervaringen. Hun kind zit vol taalgrappen, judoot, speelt in een orkest, kan goed meepraten over het probleem. Hij heeft weliswaar moeite met contact maken, maar ook niet altijd; er zijn situaties waarin hij opeens helemaal niet autistisch is! Samenwerken geeft nog wel eens problemen, maar beloofd wordt dat met begeleiding nog veel kan worden verbeterd. Wel zullen er altijd problemen blijven in de sociale omgang.

Je onttrekken aan een diagnose die niet klopt, is moeilijk. Waarnemingen die twijfel aan de diagnose toelaten, worden ontkracht als niet relevant. Twijfels bij cliënt en of ouders worden gerekend tot het niet accepteren van de handicap. De cliënt gedraagt zich steeds meer naar de rol die hij heeft toebedeeld gekregen. De mensen die hij het meest vertrouwt, verwachten niet dat hij zich normaal kan ontwikkelen. Als je voortdurend wordt voorgehouden dat je iets niet of slechts mondjesmaat kunt leren, waar zou je dan de kracht en de moed vandaan halen om het tegengestelde te laten zien.

Wil er wat veranderen dan zullen de huidige praktijk en de gevolgen ervan onderzocht moeten worden. Het huidige beleid kost veel, levert weinig op en veroorzaakt veel schade.

Als je alleen hulp kunt krijgen met een etiket, een stoornis, is er nooit een werkelijke dialoog. Als er tijdens het onderzoek dieper wordt ingegaan op de concrete situatie van elke persoon, als er echt wordt geluisterd, komen er uit dit verhaal vaker oplossingen naar voren. Het te snel geven van een etiket geeft schijnzekerheid en vertroebelt de waarneming. Zonder die voorbarige etiketten kunnen leerkrachten en hulpverleners veel meer stil staan bij hun waarnemingen en er hun interventies op aanpassen.

Tot slot een voorbeeld. Een docent van de school voor autisme in Eindhoven is onder de indruk van haar autistische hoogbegaafde leerling; hij heeft voorgesteld een wiskundesom beter uit te leggen dan dat zij zelf heeft gedaan. Ze constateert dat hij slim is. Als je kijkt naar wat deze leerling eigenlijk doet, namelijk zich zowel op gevoelsniveau als op denkniveau inleven in andere leerlingen en daarover in contact treden met de docent, weet je al dat hij niet autistisch kan zijn. Een autistisch kind zou slechts de som verbeteren volgens zijn eigen inzicht. Zonder etiket zou deze jongen te horen kunnen krijgen dat hij zo goed op zijn medeleerlingen let en dus sociaal is. Zo zou hij zelfvertrouwen op kunnen bouwen in het aangaan van contacten.
Rubber_Johnny, bedankt voor deze post!

Als ik 't zo globaal doorlees, herken ik veel van beiden in mezelf.
Ik zal hier later nog op terugkomen! ;)

[ Bericht 14% gewijzigd door magnetronkoffie op 18-02-2011 16:22:46 ]
pi_92970224
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 15:56 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]
Even voor de duidelijkheid, ik heb niets tegen mensen die zelf niet hoogbegaafd zijn. Sterker nog, geen van mijn vrienden is zelf hoogbegaafd. 2 van hun hebben alleen maar MAVO en 1tje is van beroep timmerman en echt niet dat ik hun daarom minder vind of zo.
Ik heb''t al eerder gezegd (maar daar is blijkbaar overheen gelezen), het maakt mij persoonlijk niets uit of iemand hoogbegaafd is of niet, het gaat er om of je met iemand een klik hebt of niet.
Dat is ook mijn ervaring. Mijn beste vriendje van vroeger had ook zijn IQ laten testen, en dat was <80. Maar wij waren echt onafscheidelijk. We waren een beetje het perfecte team doordat we elkaar aanvulden. Door hem gingen we vaak spelletjes doen en buiten spelen, door mij kreeg hij ook een beetje interesse in puzzels en lezen. IQ maakt echt niets uit, het gaat om die klik. Mijn beste vriendin van de middelbare school is nu hovenier. Ze kan daar heel gepassioneerd over vertellen. Dat vind ik mooi.
Thou shalt not worship pop idols or follow lost prophets.
  vrijdag 18 februari 2011 @ 17:23:51 #161
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_92972178
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 13:23 schreef RabbitHeart het volgende:
Oh zo ben ik absoluut niet hoor :) . Doe wel een technische studie waar dat soort figuren wel rondlopen, daar irriteer ik me samen met iedereen ook mateloos aan. Wiskunde is ook nog eens het grootste struikelblok voor mij met mijn studie. Programmeren vind ik veel leuker :Y . Zeer hoogbegaafd betekent slechts een IQ van 145+.

Ik val absoluut in de categorie "gewone hoogbegaafden". Of tenminste, dat denk ik graag ;) .
Dat geeft nog wel eens grappige verwarringen op internationale fora, waar Nederlanders dan van zichzelf zeggen dat ze 'highly gifted' (hoogbegaafd) zijn. Terwijl in het Engels je met een IQ tussen 130 en 145 gewoon 'moderatly gifted' heet. Gewoon slim dus.

Sowieso denk ik dat 'zeer hoogbegaafd' is wat vroeger hoogbegaafd heette, en wat nu het stempeltje 'hoogbegaafd' krijgt, vroeger gewoon slim was.

De definities zijn hetzelfde gebleven, maar ouders rennen nu veel sneller naar de psycholoog. Het zijn niet alleen de wonderkinderen die getest worden, maar ook de gewoon slimme kindjes (zoals ik). En die scoren dan boven de 130, en heten ineens 'hoogbegaafd'.

De opmerking 'iedereen lijkt wel hoogbegaafd tegenwoordig' is dus niet geheel ongegrond.
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 16:07 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ik was op school wel goed in bijna alle vakken (behalve Frans en Nederlands), ook in Wiskunde A, maar met Wiskunde B had ik toch wel wat meer moeite.
Ik had te veel de neiging om bijvoorbeeld + en - om te draaien. Ik kreeg in bijvoorbeeld Natuurkunde en Wiskunde vaak aftrek omdat m'n berekening ontbrak terwijl m'n antwoord goed was.
Als ik nog tijd over had (tijdens bijvoorbeeld een proefwerk oid), ging ik een opgave waarvan ik 't antwoord al had nog een keer maken, zodat ik tenminste nog iets kon neerkalken wat op een berekening leek.
Soms deed ik een opgave die met een formule moest gewoon met een simpel grafiekje.

Ik was eigenlijk best slordig op school, als ik zo terug kijk.

Edit:

[..]

Rubber_Johnny, bedankt voor deze post!

Als ik 't zo globaal doorlees, herken ik veel van beiden in mezelf.
Ik zal hier later nog op terugkomen! ;)
Heb je het stukkie op de vorige pagina nog gezien?
pi_92972517
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 17:23 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Dat geeft nog wel eens grappige verwarringen op internationale fora, waar Nederlanders dan van zichzelf zeggen dat ze 'highly gifted' (hoogbegaafd) zijn. Terwijl in het Engels je met een IQ tussen 130 en 145 gewoon 'moderatly gifted' heet. Gewoon slim dus.

Sowieso denk ik dat 'zeer hoogbegaafd' is wat vroeger hoogbegaafd heette, en wat nu het stempeltje 'hoogbegaafd' krijgt, vroeger gewoon slim was.

Ik heb dat net opgezocht, en volgens diverse bronnen op het internet ben ik, als ik de Wechsler-schaal aanhoud, een 'genius'. Zo zie ik mezelf dus absoluut niet. Mij is altijd verteld dat een genius een IQ van over de 160 heeft. Dan ben ik dus geen genius. Het is verwarrend...
Thou shalt not worship pop idols or follow lost prophets.
  vrijdag 18 februari 2011 @ 17:36:41 #163
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_92972731
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 17:31 schreef RabbitHeart het volgende:

[..]

Ik heb dat net opgezocht, en volgens diverse bronnen op het internet ben ik, als ik de Wechsler-schaal aanhoud, een 'genius'. Zo zie ik mezelf dus absoluut niet. Mij is altijd verteld dat een genius een IQ van over de 160 heeft. Dan ben ik dus geen genius. Het is verwarrend...
Ach ja. Er is ook al een naampje voor mensen met een IQ boven de 115, die heten meerbegaafd..
pi_92972868
Echt waar?

Mij is altijd verteld:
IQ > 130 = hoogbegaafd
IQ > 145 = zeer hoogbegaafd
IQ > 160 = genie

Meerbegaafd heb ik nog nooit van gehoord...
Thou shalt not worship pop idols or follow lost prophets.
  vrijdag 18 februari 2011 @ 17:40:43 #165
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_92972948
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 17:39 schreef RabbitHeart het volgende:
Echt waar?

Mij is altijd verteld:
IQ > 130 = hoogbegaafd
IQ > 145 = zeer hoogbegaafd
IQ > 160 = genie

Meerbegaafd heb ik nog nooit van gehoord...
Het is ook nog niet 'officieel' maar het wordt al door sommige scholen gebruikt..
pi_92973062
Maar waarom wordt het gebruikt? Met een IQ tussen de 115 en de 130 ben je gewoon een slim kind lijkt me?
Thou shalt not worship pop idols or follow lost prophets.
  vrijdag 18 februari 2011 @ 17:43:57 #167
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_92973125
Genie, dat klinkt ook echt :')

Sowieso vind ik al dat precieze naam-geven zo'n overdreven gedoe. Boeit het nou echt of je begaafd, hoogbegaafd, zeer hoogbegaafd, nog meer hoogbegaafd, net iets hoger dan meer dan zeer hoogbegaafd e.d. genoemd wordt? Het is ook niet bepaald dat je als persoon er veel aan hebt gedaan om dit IQ te bereiken, dus je kan het ook niet als een soort titel aannemen. Als we doorschieten krijgen we straks een hoogbegaafdheids-ranglijst enzo. :')
WFPB!
  vrijdag 18 februari 2011 @ 17:45:52 #168
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_92973202
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 17:42 schreef RabbitHeart het volgende:
Maar waarom wordt het gebruikt? Met een IQ tussen de 115 en de 130 ben je gewoon een slim kind lijkt me?
Ouders willen het graag denk ik. En het is ook aardig zuur als je je dood verveelt maar net een puntje tekort komt, waardoor je niet mee mag doen aan programma's voor mensen met een labeltje.
pi_92973758
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 17:43 schreef Dizorn het volgende:
Genie, dat klinkt ook echt :')

Sowieso vind ik al dat precieze naam-geven zo'n overdreven gedoe. Boeit het nou echt of je begaafd, hoogbegaafd, zeer hoogbegaafd, nog meer hoogbegaafd, net iets hoger dan meer dan zeer hoogbegaafd e.d. genoemd wordt? Het is ook niet bepaald dat je als persoon er veel aan hebt gedaan om dit IQ te bereiken, dus je kan het ook niet als een soort titel aannemen. Als we doorschieten krijgen we straks een hoogbegaafdheids-ranglijst enzo. :')
Het is inderdaad niet bepaald een verdienste. Gewoon een eigenschap waar je mee geboren wordt. Wat je er mee doet is aan jou.

Die precieze naamgeving is inderdaad niet echt belangrijk. Het rotte is alleen dat je vaak een labeltje nodig hebt om bepaalde hulp te kunnen krijg.
Thou shalt not worship pop idols or follow lost prophets.
pi_92973879
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 01:17 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Voor alle autisme verdachten hier: Interessant leesvoer.

http://www.volkskrant.nl/(...)wo-kunnen-doen.dhtml

[..]

Wat is dit weer een beledigend stuk. Autisten worden neergezet als domme automaten :{w

quote:
Hier komt bij dat ouders worden verzocht lijsten in te vullen, waarin gevraagd wordt naar kenmerken die kunnen wijzen op autisme. Er wordt gevraagd of het kind beperkte interesses heeft, maar bedoeld wordt eenzijdige, niet-functionele interesses.
Alan Turing was autist, en zijn interesse in berekenbaarheid en rekenautomaten heeft geholpen de codes van het Derde Rijk te kraken. Hoezo niet-functioneel? :{w
quote:
iemand met Asperger herhaalt zichzelf voortdurend, er vindt geen verdieping plaats
quote:
En ten slotte: gefragmenteerd denken is niet hetzelfde als analytisch denken, dus ook bèta-vakken geven problemen.
Zo te zien konden mensen als Turing en Einstein niet met nieuwe ideeën op de proppen komen. Misschien hebben ze afgekeken bij iemand anders?
quote:
De taalontwikkeling van een hoogbegaafde is vaak zo vergevorderd, dat hun spraak formeel aandoet. Iemand met Asperger kopieert mooie zinnen, maar vat de inhoud letterlijk op.
Als kind praatte ik als een professor, maar ik begreep echt wel wat ik zei. :{w

[ Bericht 5% gewijzigd door MuyTrabajo op 18-02-2011 18:13:33 ]
pi_92976958
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 17:23 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Dat geeft nog wel eens grappige verwarringen op internationale fora, waar Nederlanders dan van zichzelf zeggen dat ze 'highly gifted' (hoogbegaafd) zijn. Terwijl in het Engels je met een IQ tussen 130 en 145 gewoon 'moderatly gifted' heet. Gewoon slim dus.

Sowieso denk ik dat 'zeer hoogbegaafd' is wat vroeger hoogbegaafd heette, en wat nu het stempeltje 'hoogbegaafd' krijgt, vroeger gewoon slim was.

De definities zijn hetzelfde gebleven, maar ouders rennen nu veel sneller naar de psycholoog. Het zijn niet alleen de wonderkinderen die getest worden, maar ook de gewoon slimme kindjes (zoals ik). En die scoren dan boven de 130, en heten ineens 'hoogbegaafd'.

De opmerking 'iedereen lijkt wel hoogbegaafd tegenwoordig' is dus niet geheel ongegrond.

[..]

Heb je het stukkie op de vorige pagina nog gezien?
Ik heb 't gelezen, maar weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik er mee aanmoet.

En dat wat 't "iedereen is wel hoogbegaafd" betreft, aangezien ik wel de neiging heb dingen letterlijk te nemen, kan ik alleen maar zeggen: Kan niet kloppen, iedereen impliceert 100% van de mensen, en dat kan natuurlijk niet kloppen.
Dus wat mij betreft: 100% ongegrond
Ik houd niet van dit soort vaagheden, eerlijk gezegd.

Edit:Ik heb 't idee dat het nieuwe onderwijssysteem een stuk nadeliger is voor mensen met een vorm van autisme. Al naar gelang zo iemand meer zelfstandig moet doen, gaat zo iemand meer onderpresteren.

En wat de toename van 't aantal mensen met asperger betreft, je wordt niet zomaar gediagnostiseerd. Ik ben ook pas sinds enkele jaren gediagnostiseerd. Was 't veel eerder aan 't licht gekomen, had m'n leven er een heel stuk anders uit kunnen zien, helaas.
Wat ook nog gaat komen is dit: Autisme is, zover men nu weet, iets was voor de geboorte ontstaat. Het ontstaat dus al bij de foetus.
Sommige foetussen worden dus geboren met autisme en de meesten niet.
Er is echter 1 paradox: De helft van die foetussen zal uiteindelijk geboren worden als vrouw.
Waar zijn al die vrouwen?

Die zijn dus nog niet gediagnostiseerd. Dat vind ik dus triest.

[ Bericht 21% gewijzigd door magnetronkoffie op 18-02-2011 19:10:53 ]
pi_92977714
Of het komt gewoon vaker voor bij mannen dan bij vrouwen. :s)
Thou shalt not worship pop idols or follow lost prophets.
pi_92977755
Het is echt een heel erg beledigend stuk voor autisten vind ik. Ik heb zelf met autisten stage gelopen, ook met Asperger en ik vind het nogal krom wat erin staat. Dat is weer van hetzelfde laken een pak, mensen over een kam scheren.
pi_92977773
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 19:17 schreef RabbitHeart het volgende:
Of het komt gewoon vaker voor bij mannen dan bij vrouwen. :s)
Autisme? Zou me niet verbazen.. Op mijn stage waren maar 3 kindjes meisje.
pi_92979648
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 19:17 schreef RabbitHeart het volgende:
Of het komt gewoon vaker voor bij mannen dan bij vrouwen. :s)
Dit is niet logisch, en dus naar mijn mening onwaarschijnlijk.
Niks komt gewoon vaker bij X voor dan bij Y. Er is altijd een reden voor.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')