wat is er mis mee ?quote:Op zaterdag 19 februari 2011 17:21 schreef VOFTW het volgende:
Je zou hierin maar wonen, in Tilburg:
[ afbeelding ]
Het heet de Markt omdat de gewone markt er altijd op zaterdag staat. Voor de rest is het een groot plein waar geen moer te beleven is. Overigens kan ik melden dat het nu gesloopt wordt.quote:Op donderdag 17 februari 2011 23:20 schreef female81 het volgende:
In het centrum van Rotterdam. Alleen maar lelijk, of toch stiekem best wel charmante wederopbouw-architectuur?
Ik kom er maar niet uit.
(Geldt eigenlijk voor de hele Lijnbaan.)
[ afbeelding ]
Ik ben nog nooit in Nieuwegein geweest. Ik WIL het ook niet. Dit schijnt 'De Markt' te heten, en dat klinkt als een centraal gelegen ontmoetingsplek.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nou ik kan er geen chocola van maken :quote:Op zaterdag 19 februari 2011 18:00 schreef Nezhi het volgende:
Was dat niet iets van een cacao verwerking ding in een oosterse, exotische stijl omdat cacao exotisch was?
Zo niet waarquote:Op zaterdag 19 februari 2011 17:35 schreef DezeComputer het volgende:
[ afbeelding ]
Het stuk schijt van Groningen.
En de bewoners vonden de zwarte madonna prachtig, en protesteerden tegen de sloop.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 19:30 schreef female81 het volgende:
Pfiew, ze krijgen verstand.
Het lijkt erg op een blauwe variant van de 'Zwarte Madonna', die laatste was tot een paar jaar geleden een zeer grote dissonant in het centrum van Den Haag. Zie hieronder. Daar zagen ze op een gegeven moment gelukkig in dat het niet erg charmant was.
1 x langs gelopen, zo'n vijf jaar terug... nooit meer vergeten.
[ afbeelding ]
Ik vind het juist wel wat hebbenquote:Op zaterdag 19 februari 2011 14:25 schreef _Loki het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nieuwbouwproject Havereij net buiten Den Bosch, in the middle of nowhere. Zijn er een stuk of 5, allemaal anders, in kasteelvorm.
Op de foto's valt t nog wel mee, maar het is zeker een bezoekje waard! Een erg mooi project, en van "binnen" erg sfeervol!quote:Op zondag 20 februari 2011 16:04 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ik vind het juist wel wat hebben
Ik heb in de buurt erachter gewoond. De Essenburgstraat. Dan wel zonder uitzicht, maar zo nu en dan hoorde je wel eens wat. Het is een arme buurt, een 'Turkse ghetto', maar nooit problemen gehad. Vriendelijke mensen wel.quote:Op woensdag 23 februari 2011 11:53 schreef VOFTW het volgende:
[ afbeelding ]
Je zou daar maar in een van die huizen op de achtergrond wonen, kijk je de hele dag tegen dit ding aan.![]()
Diegene in de huizen op de achtergrond komen regelmatig in die moskeequote:Op woensdag 23 februari 2011 11:53 schreef VOFTW het volgende:
[ afbeelding ]
Je zou daar maar in een van die huizen op de achtergrond wonen, kijk je de hele dag tegen dit ding aan.![]()
Klopt, maar vlak ook de wijk Lewenborg niet uit.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 17:35 schreef DezeComputer het volgende:
[ afbeelding ]
Het stuk schijt van Groningen.
Heb je wel de hele dag het gevoel dat je op vakantie bent.quote:Op woensdag 23 februari 2011 11:53 schreef VOFTW het volgende:
[ afbeelding ]
Ik vind het anders wel een mooi gebouw.quote:Op woensdag 23 februari 2011 14:04 schreef WheeleE het volgende:
Het stadsdeelkantoor Leyweg in Den Haag. Heel hoog, rare vorm en steekt onwijs boven de omringende bebouwing uit. Erin wonen zal est leuk zijn. Er naast wat minder.
[ afbeelding ]
konden ze niet ergens wat goedkoops huren in plaats van iets nieuws op te tuigen? Overheden hebben geld te veel, dat blijkt maar weer eens.quote:Op woensdag 23 februari 2011 14:04 schreef WheeleE het volgende:
Het stadsdeelkantoor Leyweg in Den Haag. Heel hoog, rare vorm en steekt onwijs boven de omringende bebouwing uit. Erin wonen zal est leuk zijn. Er naast wat minder.
[ afbeelding ]
Nou dat dus. Al die gebouwen moeten zo mooi en futuristisch worden en uiteindelijk wordt het erg slecht onderhouden...quote:Op woensdag 23 februari 2011 14:39 schreef San_Andreas het volgende:
[..]
konden ze niet ergens wat goedkoops huren in plaats van iets nieuws op te tuigen? Overheden hebben geld te veel, dat blijkt maar weer eens.
idioot om voor iets knullig als een stadsdeelkantoor zo'n gebouw neer te zetten
Het is een deel kantoor en een deel woning. Men verdient er dus wel aan. Maar of ik nou in dat puntje zou willen wonen...quote:Op woensdag 23 februari 2011 17:21 schreef Renesite het volgende:
[..]
Nou dat dus. Al die gebouwen moeten zo mooi en futuristisch worden en uiteindelijk wordt het erg slecht onderhouden...
Kan er niet gewoon een bom op die hele stad? Er staat daar niks meer dan al dat kenserbeton.quote:Op dinsdag 1 maart 2011 21:44 schreef Knowledge_seeker het volgende:
Oh ja potverdomme waar ik laatst toch langs reedt:
http://maps.google.nl/map(...)p=12,343.08,,1,-4.15
Kan dit geval binnenkort op de "Bush" manier opgeruimd worden?
Daar voel jij je te goed voor?quote:Op dinsdag 1 maart 2011 21:59 schreef k_man het volgende:
Jongens, plaats gewoon foto's. Niemand gaat op al die linkjes klikken.
Dan huur je een pool in die deze vast voor je zou willen openen, opgelost slotjequote:Op dinsdag 1 maart 2011 21:59 schreef k_man het volgende:
Jongens, plaats gewoon foto's. Niemand gaat op al die linkjes klikken.
Even aangepastquote:Op dinsdag 1 maart 2011 22:47 schreef k_man het volgende:
Ik snap dat jullie je eigen post heel erg interessant vinden, maar helaas... dat zijn ze niet. Zeker niet als er allerlei posts met linkjes achter elkaar staan. Foto's zie je meteen, niemand ik gaat ga de moeite niet nemen om uit te zoeken wat er achter al die linkjes zit.
Het nieuwe stadhuis van Zaanstad, idd een spuuglelijk gebouw.quote:Op woensdag 23 februari 2011 13:01 schreef raptorix het volgende:
Dit topic kan dicht:
[ afbeelding ]
Nee het is echt geen slechte photoshop.
Je hebt helemaal gelijk. In die wijk wil je dood nog niet gevonden worden, maar dat vind ik van de hele vijfhoek. Ga eens tellen hoeveel mensen daar op zaterdag de auto aan het wassen zijn...dan ben je toch echt tijdens je leven al uitgestorven.quote:Op dinsdag 1 maart 2011 15:24 schreef _Loki het volgende:
http://maps.google.nl/map(...)bp=12,229.17,,0,4.73
en
http://maps.google.nl/map(...)bp=12,312.87,,0,6.74
Deze hele wijk, dit is maar een random stukje. Gadverdamme. Het is echt aan Deventer geplakt en past totaal niet bij elkaar.
Dat bovenste gebouw ziet er uit alsof ze een kleuter met lego blokjes hebben laten spelen. Echt droefenis ten top.quote:Op dinsdag 1 maart 2011 23:02 schreef Remqo het volgende:
[..]
Het nieuwe stadhuis van Zaanstad, idd een spuuglelijk gebouw.
Het hotel daarnaast is wat kitscherig, maar vind ik nog wel leuk.
[ afbeelding ]
Maar de Saentower vind ik weer zo'n ouwe lelijke muffe doos
[ afbeelding ]
JAquote:Op woensdag 2 maart 2011 08:54 schreef PietPossum het volgende:
Deze mag niet ontbreken in het lijstje!
Nieuwe gemeentehuis in Waalwijk
[ afbeelding ]
kosten rond de 20 miljoen! niiice!
Mag ik daar even eenquote:Op woensdag 2 maart 2011 10:55 schreef Gwywen het volgende:
Ongelooflijk hoe ons voorheen zo mooie landje verziekt wordt door architecten met een egoprobleem.
Tja daar heb je wel een punt. Je maakt het wel heel lastig nu om moderne bouw af te zeiken hoor.quote:Op woensdag 2 maart 2011 12:33 schreef k_man het volgende:
[..]
Mag ik daar even eenbij plaatsen?
Ons mooie landje is juist ons mooie landje geworden doordat we steeds, door de eeuwen heen, aandacht hebben gehad voor goede architectuur (nou ja, tijdens de wederopbouw soms wat minder).
Ik vraag me af ook wat dan eigenlijk wél goede hedendaagse architecuur is. Uit dit topic blijkt dat moderne, vooruitstrevende architectuur niet gewaardeerd wordt, maar de historicerende, beetje kitsch-met-een-knipoog-architectuur (de kastelen van Haverleij) evenmin. Ik vrees dat - als je het aan de gemiddelde Nederlander over zou laten - het hele land volgebouwd zou worden met dezelfde smakeloze 'boerderettes', 'notariswoningen' en allerlei dertien-in-een-dozijn nep jaren 30 meuk. Dat je niet meer weet of je in Groningen of Maastricht bent, omdat alles één grote Vinexbrei is geworden.
De dit-past-toch-helemaal-niet-in-deze-omgeving-roepers zijn ook van alle tijden. Het mooie is dat steden die nu als erg mooi worden beschouwd (binnenstad Amsterdam, Venetië, etc.) feitelijk ook bestaan uit een rommeltje aan allerlei stijlen. Er staan 17e-eeuwse panden naast 18e-eeuwse, naast 19e-eeuwse. Er stort 'ns wat in, er brandt 'ns wat af en elke tijd voegt er z'n eigen gebouwen aan toe.
Het grote verschil is dat al die panden in de historische stadscentra - hoewel totaal verschillend qua bouwstijl - nu door de leek allemaal gezien worden als 'oud' en daardoor bij elkaar passend. Een duidelijk modern gebouw vindt men dan detoneren. Over 200 jaar zal het waarschijnlijk niet anders zijn; dan vindt men dat zo'n modern 23e-eeuws pand echt geen gezicht is tussen de historische 20e en 21e-eeuwse panden in dat leuke, oude wijkje.
Ik ben ooit naar een tentoonstelling over de beroemde architect Palladio geweest. Het mooie was dat daar ook het een en ander te lezen was over de weerstand die zijn ontwerp voor een nieuwe kerk in Venetië opriep bij de burgerij. Schande! Wat moet zo'n hypermoderne kerk in onze fraaie oude stad? Dat speelde zich ergens halverwege de 16e eeuw af. Inmiddels staat die kerk er dus bijna 500 jaar en heeft niemand het er meer over dat-ie in een andere stijl is dan de (nog) oudere panden. Sterker nog; het wordt beschouwd als één van de architectonische hoogtepunten van Venetië.
Hier is gewoon niets mis meequote:Op woensdag 2 maart 2011 08:54 schreef PietPossum het volgende:
[ afbeelding ]
Die is inderdaad oerlelijk!!quote:Op woensdag 2 maart 2011 19:48 schreef Rapaille het volgende:
In Den Haag:
[ afbeelding ]
Rijswijkseplein - Studentenflat De Strucyk.
Mooi.quote:Op woensdag 2 maart 2011 08:54 schreef PietPossum het volgende:
[ afbeelding ]
wat was er mis met het oude stadhuis ?quote:Op woensdag 2 maart 2011 08:54 schreef PietPossum het volgende:
[ afbeelding ]
Wattes? 24 in een dozijn?quote:Op woensdag 2 maart 2011 21:00 schreef filos het volgende:
ttl; dr
k vind dat er moet gekeken worden naar die 24 in een dozijn in een woonwijk huizen
hele woonwijken die er hetzelfde uitzien enzo, kijk maar rond buiten en je vind het
De gustibus et coloribus non est disputandum.
Ach kom, jij gelooft toch niet serieus dat die gedrochten die in dit topic voorbijkomen over 500 jaar als architectonische hoogtepunten van de 20e/21e eeuw beschouwd worden?quote:Op woensdag 2 maart 2011 12:33 schreef k_man het volgende:
[..]
Mag ik daar even eenbij plaatsen?
Ons mooie landje is juist ons mooie landje geworden doordat we steeds, door de eeuwen heen, aandacht hebben gehad voor goede architectuur (nou ja, tijdens de wederopbouw soms wat minder).
Ik vraag me af ook wat dan eigenlijk wél goede hedendaagse architecuur is. Uit dit topic blijkt dat moderne, vooruitstrevende architectuur niet gewaardeerd wordt, maar de historicerende, beetje kitsch-met-een-knipoog-architectuur (de kastelen van Haverleij) evenmin. Ik vrees dat - als je het aan de gemiddelde Nederlander over zou laten - het hele land volgebouwd zou worden met dezelfde smakeloze 'boerderettes', 'notariswoningen' en allerlei dertien-in-een-dozijn nep jaren 30 meuk. Dat je niet meer weet of je in Groningen of Maastricht bent, omdat alles één grote Vinexbrei is geworden.
De dit-past-toch-helemaal-niet-in-deze-omgeving-roepers zijn ook van alle tijden. Het mooie is dat steden die nu als erg mooi worden beschouwd (binnenstad Amsterdam, Venetië, etc.) feitelijk ook bestaan uit een rommeltje aan allerlei stijlen. Er staan 17e-eeuwse panden naast 18e-eeuwse, naast 19e-eeuwse. Er stort 'ns wat in, er brandt 'ns wat af en elke tijd voegt er z'n eigen gebouwen aan toe.
Het grote verschil is dat al die panden in de historische stadscentra - hoewel totaal verschillend qua bouwstijl - nu door de leek allemaal gezien worden als 'oud' en daardoor bij elkaar passend. Een duidelijk modern gebouw vindt men dan detoneren. Over 200 jaar zal het waarschijnlijk niet anders zijn; dan vindt men dat zo'n modern 23e-eeuws pand echt geen gezicht is tussen de historische 20e en 21e-eeuwse panden in dat leuke, oude wijkje.
Ik ben ooit naar een tentoonstelling over de beroemde architect Palladio geweest. Het mooie was dat daar ook het een en ander te lezen was over de weerstand die zijn ontwerp voor een nieuwe kerk in Venetië opriep bij de burgerij. Schande! Wat moet zo'n hypermoderne kerk in onze fraaie oude stad? Dat speelde zich ergens halverwege de 16e eeuw af. Inmiddels staat die kerk er dus bijna 500 jaar en heeft niemand het er meer over dat-ie in een andere stijl is dan de (nog) oudere panden. Sterker nog; het wordt beschouwd als één van de architectonische hoogtepunten van Venetië.
Een deel zeker wel ja. In dit topic worden zo ongeveer alle spraakmakende recente gebouwen afgezeken, terwijl een deel daarvan echt bijzonder is. Haverleij is bijvoorbeeld niet ieders smaak, maar wel een project dat waarschijnlijk uiteindelijk in de boeken (nou ja e-books of wat ze dan ook hebben) terecht zal komen. Het is qua architectuur kitsch-met-knipoog, maar binnen dat genre erg goed uitgevoerd. Echter vooral qua stedebouw echt interessant.quote:Op woensdag 2 maart 2011 21:06 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ach kom, jij gelooft toch niet serieus dat die gedrochten die in dit topic voorbijkomen over 500 jaar als architectonische hoogtepunten van de 20e/21e eeuw beschouwd worden?
Ik vind die auto's op de voorgrond lelijker eerlijk gezegd.quote:Op woensdag 2 maart 2011 19:48 schreef Rapaille het volgende:
In Den Haag:
[ afbeelding ]
Rijswijkseplein - Studentenflat De Strucyk.
Dit is 'natuurlijk' bullshit. In Nederland zijn we vooral beroemd voor de Nederlandse/Amsterdamse renaissance architectuur, en daarna de Neo-Renaissance.quote:Op woensdag 2 maart 2011 23:30 schreef k_man het volgende:
maar het is wel zo dat klakkeloos blijven reproduceren van de namaak jaren 30 bagger zéker geen architectuur met eeuwigheidswaarde oplevert.
Ik zou die panden allerminst op hetzelfde niveau plaatsen als wat er tegenwoordig allemaal in jaren 30-stijl gedaan wordt. Ik zou ook niet willen stellen dat we vooral daarom beroemd zijn. Als je tegenwoordig kijkt wat de aandacht trekt, is dat vooral het 'superdutch' design van de afgelopen twee ŕ drie decennia en het modernisme van Oud, Duiker e.d.quote:Op donderdag 3 maart 2011 09:36 schreef speknek het volgende:
Dit is 'natuurlijk' bullshit. In Nederland zijn we vooral beroemd voor de Nederlandse/Amsterdamse renaissance architectuur, en daarna de Neo-Renaissance.
(naast neo-classicisme en neo-barok). Dat is het kopieren van een bestaande trend en die heeft voor VEEL meer eeuwigheidswaarde gezorgd dan alles wat daar tussenin zat.
Het is heel wat meer dan dat. De architectuur doet denken aan iets ouds, maar het is geen exacte kopie van wat dan ook. En zoals ik al zei gaat het naast de architectuur vooral ook om de stedebouw.quote:(overigens wel eens dat Haverleij hartstikke tof is, maar ook dat is natuurlijk een moderne kopie van een oude stijl)
Die knipoog hoeft niet hoor, zonder die domme spitsdaken hadden we de associatie met een kasteel ook wel gemaakt. Ik ben het verder helemaal met je eens en het is verder een mooi gebouw, maar architecten moeten het er niet te dik bovenop leggen, moeten het sowieso niet willen uitleggen. Een cabaratier moet ook zijn grappen niet gaan uitleggen, en gebouwen staan er voor vele jaren, die zijn er niet voor de eerste oogopslag en de architect die er wel even in ramt wat hij wilde.quote:Op woensdag 2 maart 2011 23:30 schreef k_man het volgende:
[..]
Een deel zeker wel ja. In dit topic worden zo ongeveer alle spraakmakende recente gebouwen afgezeken, terwijl een deel daarvan echt bijzonder is. Haverleij is bijvoorbeeld niet ieders smaak, maar wel een project dat waarschijnlijk uiteindelijk in de boeken (nou ja e-books of wat ze dan ook hebben) terecht zal komen. Het is qua architectuur kitsch-met-knipoog, maar binnen dat genre erg goed uitgevoerd. Echter vooral qua stedebouw echt interessant.
Geďnspireerd op dit oude ontwerp?quote:Op donderdag 3 maart 2011 11:33 schreef Yngwie het volgende:
Het gemeentehuis in het dorp Reusel wint wat mij betreft ook geen schoonheidsprijs:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ja okay, bij architecten, maar net zoals in de gehele kunstwereld is daar een elitisme ontstaan die zich (deels expres) verwijderd heeft van het publiek; de honderdduizenden toeristen in Nederland komen echt niet naar de modernistische gebouwen kijken, maar die gaan foto's van trapgevels maken.quote:Op donderdag 3 maart 2011 11:05 schreef k_man het volgende:
Ik zou die panden allerminst op hetzelfde niveau plaatsen als wat er tegenwoordig allemaal in jaren 30-stijl gedaan wordt. Ik zou ook niet willen stellen dat we vooral daarom beroemd zijn. Als je tegenwoordig kijkt wat de aandacht trekt, is dat vooral het 'superdutch' design van de afgelopen twee ŕ drie decennia en het modernisme van Oud, Duiker e.d.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |