quote:
Op woensdag 2 maart 2011 10:55 schreef Gwywen het volgende:Ongelooflijk hoe ons voorheen zo mooie landje verziekt wordt door architecten met een egoprobleem.
Mag ik daar even een

bij plaatsen?
Ons mooie landje is juist ons mooie landje geworden doordat we steeds, door de eeuwen heen, aandacht hebben gehad voor goede architectuur (nou ja, tijdens de wederopbouw soms wat minder).
Ik vraag me af ook wat dan eigenlijk wél goede hedendaagse architecuur is. Uit dit topic blijkt dat moderne, vooruitstrevende architectuur niet gewaardeerd wordt, maar de historicerende, beetje kitsch-met-een-knipoog-architectuur (de kastelen van Haverleij) evenmin. Ik vrees dat - als je het aan de gemiddelde Nederlander over zou laten - het hele land volgebouwd zou worden met dezelfde smakeloze 'boerderettes', 'notariswoningen' en allerlei dertien-in-een-dozijn nep jaren 30 meuk. Dat je niet meer weet of je in Groningen of Maastricht bent, omdat alles één grote Vinexbrei is geworden.
De dit-past-toch-helemaal-niet-in-deze-omgeving-roepers zijn ook van alle tijden. Het mooie is dat steden die nu als erg mooi worden beschouwd (binnenstad Amsterdam, Venetië, etc.) feitelijk ook bestaan uit een rommeltje aan allerlei stijlen. Er staan 17e-eeuwse panden naast 18e-eeuwse, naast 19e-eeuwse. Er stort 'ns wat in, er brandt 'ns wat af en elke tijd voegt er z'n eigen gebouwen aan toe.
Het grote verschil is dat al die panden in de historische stadscentra - hoewel totaal verschillend qua bouwstijl - nu door de leek allemaal gezien worden als 'oud' en daardoor bij elkaar passend. Een duidelijk modern gebouw vindt men dan detoneren. Over 200 jaar zal het waarschijnlijk niet anders zijn; dan vindt men dat zo'n modern 23e-eeuws pand echt geen gezicht is tussen de historische 20e en 21e-eeuwse panden in dat leuke, oude wijkje.
Ik ben ooit naar een tentoonstelling over de beroemde architect Palladio geweest. Het mooie was dat daar ook het een en ander te lezen was over de weerstand die zijn ontwerp voor een nieuwe kerk in Venetië opriep bij de burgerij. Schande! Wat moet zo'n hypermoderne kerk in onze fraaie oude stad? Dat speelde zich ergens halverwege de 16e eeuw af. Inmiddels staat die kerk er dus bijna 500 jaar en heeft niemand het er meer over dat-ie in een andere stijl is dan de (nog) oudere panden. Sterker nog; het wordt beschouwd als één van de architectonische hoogtepunten van Venetië.
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-03-2011 12:35:52 ]