Oh ok!quote:Op dinsdag 29 mei 2012 19:54 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Voor de metro heb je geen bijzonder reisprodukt nodig. Je ov chipkaart werkt gewoon.
Sterker nog: het is het enige waarmee je mag reizen
			
			
			
			Bij de NS moest je idd Reizen op Saldo op je kaart zetten ja. Bus snap ik niet eigenlijk, waar was dat?quote:Op dinsdag 29 mei 2012 20:02 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Oh ok!
Ik heb al eens bij een bus gestaan, en toen bleek ik iets te moeten activeren. Een week later bij de NS hetzelfde geëmmer... Dus bijzonder dat het voor de metro dan niet hoeft! Ben benieuwd of het een keer vlekkeloos gaat...
			
			
			
			Regio Nijmegen (busmaatschappij Breng).quote:Op dinsdag 29 mei 2012 20:04 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Bij de NS moest je idd Reizen op Saldo op je kaart zetten ja. Bus snap ik niet eigenlijk, waar was dat?
			
			
			
			Breng heeft voor mij altijd probleemloos gewerkt*, zonder dat ik iets op mijn chipkaart hoefde te zetten...quote:Op dinsdag 29 mei 2012 20:09 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Regio Nijmegen (busmaatschappij Breng).
			
			
			
			Gek dat je dat bij de NS wel moet doen, ja het is een ander systeem meneer !!quote:Op dinsdag 29 mei 2012 19:54 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Voor de metro heb je geen bijzonder reisprodukt nodig. Je ov chipkaart werkt gewoon.
Sterker nog: het is het enige waarmee je mag reizen
			
			
			
			Bij de NS moet je aangeven of je eerste of tweede klas wil reizen. Bussen hebben geen eerste en tweede klas.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 23:17 schreef macca728 het volgende:
[..]
Gek dat je dat bij de NS wel moet doen, ja het is een ander systeem meneer !!
Que !!!??????? Zelfde systeem toch
			
			
			
			Ze kunnen dat ook standaard op tweede klasse zetten natuurlijk. De meeste mensen zullen daarvoor kiezen.quote:Op woensdag 30 mei 2012 07:07 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Bij de NS moet je aangeven of je eerste of tweede klas wil reizen. Bussen hebben geen eerste en tweede klas.
			
			
			
			Zul je toch moeten ophalen?quote:Op woensdag 30 mei 2012 08:53 schreef macca728 het volgende:
Ook moet je elk jaar weer je voordeelurenabonnement activeren, kan ook automatisch
			
			
			
			Ja tuurlijk en als je eenmaal kiest voor tweede klasse kan dat ook worden ingesteld.quote:Op woensdag 30 mei 2012 10:59 schreef Zelva het volgende:
[..]
Waarom?
Technisch is het echt wel mogelijk om dat automatisch te laten activeren.
			
			
			
			Het was nog beter geweest als NS chipautomaten twee scanvlakjes hadden gehad: 1e klas en 2e klas. Dan kon je per reis makkelijk kiezen zonder eerst naar een automaat te hoeven lopen.quote:Op woensdag 30 mei 2012 08:53 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ze kunnen dat ook standaard op tweede klasse zetten natuurlijk. De meeste mensen zullen daarvoor kiezen.
			
			
			
			Ik ben benieuwd hoe vaak het gaat gebeuren als de kaartjes straks zijn afgeschaft en mensen niet kunnen reizen.quote:Het is niet de eerste keer dat er problemen zijn met de incheckpalen op Utrecht Centraal, het op een na drukste station van Nederland.
			
			
			
			Nee, het is een storing van het netwerk. Niet van de chipkaartlezers.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 09:52 schreef macca728 het volgende:
weer een storing van de chipkaartlezers op Utrecht CS
http://www.nu.nl/binnenla(...)recht-centraal-.html
[..]
Ik ben benieuwd hoe vaak het gaat gebeuren als de kaartjes straks zijn afgeschaft en mensen niet kunnen reizen.
			
			
			
			Ok je kan niet in en uitchecken.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 10:23 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Nee, het is een storing van het netwerk. Niet van de chipkaartlezers.
			
			
			
			
			
			
			
			Klopt, dat las ik gisteren ook in het blad Spoor.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 12:31 schreef macca728 het volgende:
Overigens ook gelezen op NS dat als je mensen mee wilt nemen op jouw kortingskaart die mensen vooraf dat aan moeten geven bij een automaat, voor het inchecken
			
			
			
			Niet echt makkelijk, je medereizigers moeten een OV chipkaart hebben (bij zich hebben) en minimaal 10 euro. De meeste van mijn kennissen die weleens meereizen hebben geen OV chipkaart of nemen hem nooit mee (hebben auto)quote:Op zaterdag 2 juni 2012 14:57 schreef Felixa het volgende:
[..]
Klopt, dat las ik gisteren ook in het blad Spoor.
Dit is de regeling:
1) Uw medereiziger heeft een OV-chipkaart waarmee gereisd kan worden bij NS.
2) Bij de NS-kaartautomaat is op deze OV-chipkaart het product "Samenreiskorting" geladen.
3) Het saldo op deze OV-chipkaart is minimaal EUR 10,-.
4) Door in- en uit te checken bij een NS-kaartlezer wordt de korting voor uw medereiziger verrekend.
5) 30 minuten na het uitchecken vervalt de Samenreiskorting automatisch.
6) Samenreiskorting op de OV-chipkaart is nog niet mogelijk bij de overige vervoerders.
			
			
			
			Dan kopen ze toch gewoon een papieren kaartje met korting, zoals het altijd is gegaan?quote:Op zaterdag 2 juni 2012 15:52 schreef macca728 het volgende:
[..]
Niet echt makkelijk, je medereizigers moeten een OV chipkaart hebben (bij zich hebben) en minimaal 10 euro. De meeste van mijn kennissen die weleens meereizen hebben geen OV chipkaart of nemen hem nooit mee (hebben auto)
			
			
			
			Al is het grootste voordeel van de ov chipkaart - niet in de rij voor de kaartjesautomaat moeten staan - daarmee wel ongedaan gemaaktquote:Op zaterdag 2 juni 2012 16:05 schreef Felixa het volgende:
[..]
Dan kopen ze toch gewoon een papieren kaartje met korting, zoals het altijd is gegaan?
Het ging er juist om dat er nog geen mogelijkheid tot samenreizen met korting was voor mensen die wél een OV-chipkaart hebben. En die is er nu dus wel.
			
			
			
			kaartjes gaan toch verdwijnen ?quote:Op zaterdag 2 juni 2012 16:05 schreef Felixa het volgende:
[..]
Dan kopen ze toch gewoon een papieren kaartje met korting, zoals het altijd is gegaan?
Het ging er juist om dat er nog geen mogelijkheid tot samenreizen met korting was voor mensen die wél een OV-chipkaart hebben. En die is er nu dus wel.
			
			
			
			Ik vraag mij soms wel eens af hoeveel translink verdient aan al dat geld dat op OV chipkaarten geparkeerd staat. Ze betalen daar immers geen rente over aan mij, maar vangen dat zelf vast wel...quote:Op zaterdag 2 juni 2012 15:52 schreef macca728 het volgende:
[..]
Niet echt makkelijk, je medereizigers moeten een OV chipkaart hebben (bij zich hebben) en minimaal 10 euro. De meeste van mijn kennissen die weleens meereizen hebben geen OV chipkaart of nemen hem nooit mee (hebben auto)
			
			
			
			Ze verdienen nog meer aan het onterecht afgeschreven geld.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 16:41 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Ik vraag mij soms wel eens af hoeveel translink verdient aan al dat geld dat op OV chipkaarten geparkeerd staat. Ze betalen daar immers geen rente over aan mij, maar vangen dat zelf vast wel...
			
			
			
			Wellicht. Maar als een miljoen mensen allemaal altijd minstens 10 euro op hun kaart hebben staan hebben ze permanent 10 miljoen in kas om rente over te trekken. En de werkelijke aantallen liggen aanzienlijk hoger - ik ken genoeg mensen die altijd E 30 of meer op hun kaart hebben; en er zullen vast meer dan 1 miljoen mensen met een chipkaart zijn...quote:Op zaterdag 2 juni 2012 17:07 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ze verdienen nog meer aan het onterecht afgeschreven geld.
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			om de mensen te controleren.quote:Op woensdag 6 juni 2012 22:55 schreef Schenkstroop het volgende:
Waarom heeft de overheid het OV geholpen aan dit dure (duur voor de klant) systeem met gemeenschapsgelden. Zo is het gegaan toch?
			
			
			
			Controle op bewegingen van mensen en geldklopperij.quote:Op woensdag 6 juni 2012 22:55 schreef Schenkstroop het volgende:
Waarom heeft de overheid het OV geholpen aan dit dure (duur voor de klant) systeem met gemeenschapsgelden. Zo is het gegaan toch?
			
			
			
			
			
			
			
			vast niet en anders duurt het maanden.quote:Op donderdag 7 juni 2012 09:30 schreef jaren80 het volgende:
OV studentenkaart kwijt, inmiddels een nieuwe aangevraagd maar ik moet wel voor een week zelf de reiskosten gaan betalen. Hetgeen wat mijn schuld is natuurlijk.
Maar zijn er mogelijkheden om dat te declareren?
			
			
			
			Binnen 7 dagen zeiden ze aan de telefoon.quote:Op donderdag 7 juni 2012 09:59 schreef macca728 het volgende:
[..]
vast niet en anders duurt het maanden.
			
			
			
			
			
			
			
			alleen de laatste 10 transacties kan je dan uitdraaien bij een automaat. Niet via internet.quote:Op donderdag 7 juni 2012 13:21 schreef Cue_ het volgende:
Een vraagje over de ov-chipkaart.
Een collega van mij moet nu voor de baas gaan reizen naar Utrecht en daar ook stukjes met de bus doen. Aangezien voor de bus alleen nog maar mogelijk is met de Chipkaart (nouja, of heeel veel geld neertellen) moet hij dus een chipkaart aanschaffen (deze is niet via het werk beschikbaar).
Is het mogelijk om van een anonieme kaart een transactieoverzicht te draaien? Of zijn er hier ervaringen mee?
			
			
			
			Is dit gewoon via de kaartjesautomaat van de NS.. en dat is dus echt alle transacties die gedaan zijn incl bus en tram enzo?quote:Op donderdag 7 juni 2012 13:23 schreef macca728 het volgende:
alleen de laatste 10 transacties kan je dan uitdraaien bij een automaat. Niet via internet.
			
			
			
			ja via automaat NS of van busvervoerder, maar alleen de laatste 10 transacties he ook van bus en tram en elke keer in en uitchecken telt elke keer als 1 transactie.quote:Op donderdag 7 juni 2012 13:26 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Is dit gewoon via de kaartjesautomaat van de NS.. en dat is dus echt alle transacties die gedaan zijn incl bus en tram enzo?
			
			
			
			
			
			
			
			Hij gaat die van z'n zoon gebruiken die een anonieme heeft. En tis alleen voor volgende week, verder reist hij zelden.quote:Op donderdag 7 juni 2012 18:10 schreef MisterSqueaky het volgende:
Waarom wil hij overigens een anonieme kaart als hij hem alleen voor de zaak zou gebruiken ? Die aanschaffen is duurder dan een kaart op naam & privacy is geen issue omdat het zakelijk is.
Ik ga er daarnaast van uit - maar dat kan ik mis hebben - dat het kaartnummer op de uitdraai staat. Als hij deze reiskosten dus declareert is ook een anonieme kaart meteen aan zijn naam gekoppeld.
			
			
			
			
			
			
			
			Nee dat moet niet uitmaken. Rijdt je bus dezelfde route ? Dan moet het in principe gelijk zijn al zijn er wel wat kleine afwijkingen mogelijk als de kaartlezer een andere halte "leest". Dat is wel mogelijk, maar dan moet je het wel kunnen zien op internet als je je kaart geregistreerd hebt.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 21:56 schreef Sideshowbobbie het volgende:
Het viel me laatst op dat ik verschillende tarieven betaal per bus bij Connexxion. De standaardprijs is ¤1.23 voor mijn rit en dit wordt in de meeste gevallen ook afgeschreven. Echter, wanneer de bus er langer over doet (bijvoorbeeld in de spits) dan schrijft ie meer af. Vanmiddag had de bus toevallig alle stoplichten mee en betaalde ik 99 cent. In de meeste gevallen is het echter altijd meer dan die ¤1.23.
Dit is toch vreemd aangezien je betaalt per kilometer en het dus niet uit zou moeten maken hoe lang de bus daar over doet? Ik heb daar immers geen invloed op (zou helemaal mooi zijn als de NS dit zou hanteren). Of heb ik het verkeerd begrepen?
			
			
			
			Bus rijdt altijd dezelfde route inderdaad. Dan ga ik maar eens de registraties nalopen van het weekend.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 22:19 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nee dat moet niet uitmaken. Rijdt je bus dezelfde route ? Dan moet het in principe gelijk zijn al zijn er wel wat kleine afwijkingen mogelijk als de kaartlezer een andere halte "leest". Dat is wel mogelijk, maar dan moet je het wel kunnen zien op internet als je je kaart geregistreerd hebt.
Anders moet je eens informeren bij Connexxion hoe dat mogelijk is.
			
			
			
			Eerst moeten we alles decentraliseren van de vervoerder tot de kaartautomaat, nu moet alles maar weer centraliseren omdat ze onderling er niet uitkomenquote:
			
			
			
			Hoezo moet het in het principe gelijk zijn? De weg staat wagenwijd open voor gedifferentieerde tarieven op welke tijd je gebruik maakt van de dienst.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 22:19 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nee dat moet niet uitmaken. Rijdt je bus dezelfde route ? Dan moet het in principe gelijk zijn al zijn er wel wat kleine afwijkingen mogelijk als de kaartlezer een andere halte "leest". Dat is wel mogelijk, maar dan moet je het wel kunnen zien op internet als je je kaart geregistreerd hebt.
Anders moet je eens informeren bij Connexxion hoe dat mogelijk is.
			
			
			
			rijden er al bussen met spitstarieven dan ? Ik ga altijd met dezelfde bus dezelfde route op verschillende tijden en de prijs blijft gelijk. Als je met een andere vervoerder zal gaan zal dat wel afwijken ja, maar met dezelfde vervoerder moet dezelfde afstand gelijke prijs zijn.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 23:55 schreef Zelva het volgende:
[..]
Hoezo moet het in het principe gelijk zijn? De weg staat wagenwijd open voor gedifferentieerde tarieven op welke tijd je gebruik maakt van de dienst.
Dat niemand, helemaal niemand, op een gegeven moment weet wat een reis kost of gaat kosten, ach, een kniesoor die daar op let.
			
			
			
			Niet dat ik direct weet, maar ze zijn er vast wel.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 02:27 schreef macca728 het volgende:
[..]
rijden er al bussen met spitstarieven dan ?
Das het leuke, dat hoeft helemaal niet meer. Iedere vervoerder mag lekker zelf bepalen wat ie wanneer rekent en aan wie. En hoeft daar helemaal niet open over te zijn, als het maar ergens op de meest schimmige plaats denkbaar vermeld staat.quote:Als je met een andere vervoerder zal gaan zal dat wel afwijken ja, maar met dezelfde vervoerder moet dezelfde afstand gelijke prijs zijn.
			
			
			
			onzin. tarieven worden door de concessiehouder bepaald.quote:Das het leuke, dat hoeft helemaal niet meer. Iedere vervoerder mag lekker zelf bepalen wat ie wanneer rekent en aan wie. En hoeft daar helemaal niet open over te zijn, als het maar ergens op de meest schimmige plaats denkbaar vermeld staat.
			
			
			
			maar niemand weet hoe of wat. Vroeger was het tarief duidelijk, paar strippen, nu weet je niet van te voren wat je moet betalen. Of wat de goedkoopste optie is.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:39 schreef Gnittoo het volgende:
[..]
onzin. tarieven worden door de concessiehouder bepaald.
			
			
			
			oh ok, grappig dat die woordvoerder benadrukt dat het reizen buiten de spits juist goedkoper wordt terwijl het tarief buiten de spits gelijk blijft (10 cent) en in de spits verhoogd wordt (12,5 cent)quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:19 schreef Zelva het volgende:
[..]
Niet dat ik direct weet, maar ze zijn er vast wel.
Hier bijvoorbeeld: http://www.ed.nl/regio/eindhovenregio/article7352576.ece
			
			
			
			quote:Buiten de spits met de trein wordt lucratief
De spoorvervoerders willen met een proef testen of reizigers tegen betaling de trein tijdens daluren willen nemen in plaats van tijdens de spits zo meldt Het Financieele Dagblad.
Met een betere spreiding van de reizigers zou het treinmaterieel veel efficiënter kunnen worden benut. De NS, Syntus en Veolia beginnen daarom in september met een grootschalige proef van vier maanden, waarbij reizen buiten de spits wordt gepromoot door reizigers daarvoor te betalen.
Verdiensten werkgever
3000 jaartrajectkaarthouders krijgen per keer dat ze de spits mijden een bedrag van ¤ 3 tot ¤ 7, afhankelijk van de afstand die ze afleggen. Volgens het FD kunnen de verdiensten voor de hele proefperiode oplopen tot zo’n ¤ 600. “De werkgever moet er natuurlijk wel mee akkoord gaan dat deelnemers later op hun werk verschijnen, of eerder de deur achter zich dichttrekken. Instemming van de werkgever is eens temeer nodig, omdat hij vaak de trajectkaart betaalt,” aldus een woordvoerder van de NS.
De proef wordt begin 2013 geëvalueerd.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |