Hmm, op zich kan die tracker een licht motortje zijn met een flinke overbrenging.quote:Op maandag 6 februari 2012 20:46 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Geen idee hoe jij rekent, maar als ik een suntracker zou willen aanschaffen, dan reken ik ook die kosten om t.o.v. de verwachte meeropbrengst, en herleid ik dat tot de kosten per Wp.
Kleine moeite, groot plezier.
Je hoeft overigens niet echt te kunnen rekenen om tot de conclusie te komen dat 2400Wp aan panelen @0,90/Wp totaal slechts 2160,- kost. Stel dat die installatie 2000kWh oplevert, en de suntracker daar 35% aan toevoegd, dus 700kWh. Dat is 160,- per jaar.
Nu de suntracker... Die moet in staat zijn om circa 17m2 aan panelen op een frame, met een gewicht van ruim 400 kilo de zon te kunnen laten volgen, EN bij windkracht 12 stevig genoeg zijn om het hele zaakje overeind te houden...
Ik kan je alvast verklappen dat je de kosten van die 'tracker' nooit en te nimmer terugverdient.
Tuurlijk, de kracht om het geheel te bewegen is ansich het probleem niet. Maar je vergeet voor het gemak even het extra frame waarop de panelen moeten komen en de stormbestendigheid?quote:Op maandag 6 februari 2012 22:09 schreef MaGNeT het volgende:
Hmm, op zich kan die tracker een licht motortje zijn met een flinke overbrenging.
Zo snel gaat de zon nu ook weer niet
En die tracker-systemen bestaan al.
Ik dacht dat ik daar toch helder in was, in: Euro per kWh over de verwachte levensduur.quote:Op maandag 6 februari 2012 20:46 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Geen idee hoe jij rekent, maar als ik een suntracker zou willen aanschaffen, dan reken ik ook die kosten om t.o.v. de verwachte meeropbrengst, en herleid ik dat tot de kosten per Wp.
Oh dat zal best, afhankelijk waar je de tracker plaatst. In NL en in kleine aantallen zal het zeker niet uit kunnen. Ik beweerde dan ook niet dat zonnestroom van een tracker altijd goedkoper is, maar dat je moet kijken naar de verwachte prijs per kWh en niet alleen moet blindstaren op de prijs per Wp.quote:Ik kan je alvast verklappen dat je de kosten van die 'tracker' nooit en te nimmer terugverdient.
Geef eens een paar voorbeelden van die merken?quote:Op donderdag 9 februari 2012 09:27 schreef cynicus het volgende:
Goedkope C-merk panelen voor de halve prijs die er na 10 jaar de brui aan geven of A-merk die na 30 jaar nog steeds prima functioneren.
Doe niet zo flauw man. Je snapt toch ook wel zonder praktijkvoorbeelden dat slechte kwaliteits management of te goedkope materialen voor problemen zorgen met materialen die dag en nacht in weer en wind beschermd tegen de elementen moeten blijven? Zodra er vocht achter de folies kan komen (delaminatie) of als de contacten breken, dat dit funest is voor de werking? Dat de financiele druk op de fabrikanten om goedkoper te produceren enorm is toegenomen na de vrije val in paneelprijzen de afgelopen paar jaar?quote:Op donderdag 9 februari 2012 19:20 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Geef eens een paar voorbeelden van die merken?
En dan wel van die C-Merken waarvan je kunt onderbouwen dat ze er na 10 jaar mee ophouden natuurlijjk.
Er zijn inmiddels panelen die al ruim 30 jaar gewoon functioneren, en die zijn gemaakt met de techniek van ruim 30 jaar geleden...
Maar goed, jij stelt dat er panelen zijn die maar 10 jaar meegaan, dus jij komt ook met de merken en typenummers. Toch?
Daar was ik al bang voor...quote:Op donderdag 9 februari 2012 22:23 schreef cynicus het volgende:
De Kyocera KC80 en KC120 series hadden problemen met solderingen, Photowatt idem. Sommige Isofoton I100/12 panelen delamineren, net als Shell Solar ACN2000E panelen. Bron: Photon voorjaar 2010. Tevreden nu?
Daar heb je ansich wel gelijk in, maar ook van de A-merken zitten er type's tussen die niet voldoen. Ik heb nu 2400Wp aan panelen besteld van het merk 'Sun-Earth" @90cent/Wp (incl. BTW), dus als ze het 5 jaar uithouden zijn ze terugverdiend. Ik gok het wel hoor.quote:Op donderdag 9 februari 2012 23:09 schreef cynicus het volgende:
En dus dat de prijs per Wp alleen niet bepalend is.
Ik krijg ze morgen binnen, incl. 5 jaar garantie op de panelen zelf, dus kan me geen buil vallen. (Plus de gangbare 10 jaar garantie voor de 90% opbrengst en 25 jaar garantie voor de 80% opbrengst).quote:Op vrijdag 10 februari 2012 09:28 schreef cynicus het volgende:
Veel plezier met je paneeltjes en moge zij de komende decennia veel kWh-jes produceren!
Nicequote:Op zondag 12 februari 2012 22:21 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik krijg ze morgen binnen, incl. 5 jaar garantie op de panelen zelf, dus kan me geen buil vallen. (Plus de gangbare 10 jaar garantie voor de 90% opbrengst en 25 jaar garantie voor de 80% opbrengst).
Als ze naar mijn zin presteren dan volgend jaar 3400Wp op het echte dak, maar eerst even de kat uit de boom kijken.
Dat hangt oa af van de tijd van het jaar, zonnig of niet, luchtvochtigheid, vervuiling, luchtdruk, opbouw atmosfeer, etc. De AM1.5 standaard die gebruikt wordt om zonnecellen te meten, heeft een invallend vermogen van ongeveer 1000W/m2quote:Op donderdag 23 februari 2012 23:06 schreef Truffelvarken het volgende:
Hoeveel energie zit er, op onze breedtegraad, in een vierkante meter zonlicht.
Dus niet hoeveel je eruit kunt halen.
Wie het weet mag het zeggen.
Dit mag iemand mij uileggenquote:Op donderdag 23 februari 2012 02:33 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Yang says he wants to make a polymer solar cell with an efficiency of 15 percent. He notes that efficiency numbers typically drop by about a third when solar cells are taken out of the lab and sold in working modules. A polymer solar cell that tests at 15 percent efficiency in the lab is likely to make a module with 10 percent efficiency, which Yang believes is good enough to compete with thin-film silicon solar.
1 derde is inderdaad wat aan hoge kant. Er zijn wel verliezen t.o.v. van een losse cel (ivm de lichtdoorlatendheid van de glasplaat en reflectie van die glasplaat) maar normaliter zie ik specs als cell efficiency: 17,1%, module(panel) efficiency 15%. (Of iets in die geest)quote:
Hoe moet ik me daar een paneel vol bij voorstellen? Een vlak met allemaal halve bollen erop? Dat vraagt smeekt er gewoon om, om zoveel mogelijk vuil te verzamelen.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 00:58 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Revolutionary Sphelar Spherical Solar Cells Capture Sunlight From All Directions
Japanese company Kyosemi has developed a revolutionary spherical micro solar cell that is capable of capturing sunlight from all directions. Called the Sphelar, the cell shuns the traditional flat substrate photovoltaic design and opts for much more efficient shape – the sphere.
Dat betwijfel ik. Het gaat om de gladheid van het oppervlak. Als je geen scherpe hoeken op de rand van die bolletjes hebt zitten zie ik niet in waarom er meer of minder achter zou blijven hangen dan bij een vlakke plaat.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 13:08 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Hoe moet ik me daar een paneel vol bij voorstellen? Een vlak met allemaal halve bollen erop? Dat vraagt smeekt er gewoon om, om zoveel mogelijk vuil te verzamelen.
Niet helemaal. Je hebt hoogteverschillen, waardoor er blaadjes/takken achter kunnen blijven haken, en een vlak oppervlak spoelt makkelijker schoon dan zoiets.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 15:11 schreef CafeRoker het volgende:
Dat betwijfel ik. Het gaat om de gladheid van het oppervlak. Als je geen scherpe hoeken op de rand van die bolletjes hebt zitten zie ik niet in waarom er meer of minder achter zou blijven hangen dan bij een vlakke plaat.
Lijkt me niet dat ze een paneel vol met die bollen maken en er dan nog een glasplaat overheen zetten.quote:Op donderdag 8 maart 2012 09:59 schreef Simba het volgende:
Er zit nog een gladde glasplaat voor die micro-bolletjes.
Er staat dit:quote:Op vrijdag 9 maart 2012 18:42 schreef pfaf het volgende:
Waarom zouden de bollen op een paneel moeten staan? Dat wordt toch ook niet genoemd?
Waarom moeten ze op een dak? En waarom meerdere?quote:Op vrijdag 9 maart 2012 18:47 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Er staat dit:
Japanese company Kyosemi has developed a revolutionary spherical micro solar cell that is capable of capturing sunlight from all directions.
Blijkbaar is dus 1 'halve' bol 1 cel.
Wat had jij in gedachten met die losse cellen te gaan doen? 1000 stuks 1 voor 1 vastmaken en elektrisch met elkaar doorverbinden op het dak?
Van mij hoeven ze niet op het dak, open veld mag ook. Het probleem blijft echter hetzelfde.quote:
Wat wilde je gaan doen met 1 cel dan?quote:En waarom meerdere?
Je mist m'n punt..quote:Op vrijdag 9 maart 2012 18:57 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Van mij hoeven ze niet op het dak, open veld mag ook. Het probleem blijft echter hetzelfde.
Geen idee, het is niet mijn uitvinding. Wellicht op lantaarnpalen, verkeerslichten, op rekenmachines, matrixborden, et certera?quote:Wat wilde je gaan doen met 1 cel dan?
Dat had ik gemist. Al kan het huidige paneeltje naast de snelweg ook bedoelt worden.quote:Overigens uit de bron:
While traditional flat solar cells are easy to design and produce, their main problem is that their efficiency relies on their relative position to the sun. While some companies have addressed this with motorized frames that follow the sun’s path, Kyosemi has gone for a completely new approach that doesn’t need costly motors to work.
Daaruit maak ik dus op dat deze cellen dus als verbetering t.o.v. de huidige panelen kunnen worden beschouwd.
Ook dan heb je niets aan 1 cel.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 19:02 schreef pfaf het volgende:
Geen idee, het is niet mijn uitvinding. Wellicht op lantaarnpalen, verkeerslichten, op rekenmachines, matrixborden, et certera?
Dan nog zul je er een paneeltje van moeten maken van enkele tientallen cellen.quote:Dat had ik gemist. Al kan het huidige paneeltje naast de snelweg ook bedoelt worden.
Daar wordt je op Ebay mee doodgegooid. Leuk inderdaad als je afwijkende afmetingen hebt of bv een afdakje wilt maken, maar zeer arbeidsintensief en met de huidige paneelprijzen volstrekt onrendabel.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 14:53 schreef CafeRoker het volgende:
Heeft iemand dit wel eens gezien? Een bedrijf dat losse componenten verkoopt voor panelen, zodat je ze zelf in elkaar kunt bouwen.
Nicequote:Op woensdag 11 april 2012 01:57 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Japan is druk op zoek naar alternatieven nu ze geen kernenergie meer kunnen gebruiken..
http://inhabitat.com/kyoc(...)-largest-solar-farm/
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |