abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 29 januari 2012 @ 18:55:11 #176
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_107370662
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 18:43 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat hoeven ze ook niet te doen. Ze hoeven slechts het 'salderen' af te schaffen, en je krijgt dus nog maar 8 cent per teruggeleverde kWh. :Y
Dit zal ook absoluut gebeuren als consumenten massaal over gaan stappen.

Dan heb je als consument de keuze om het voor lief te nemen of een micro wkk en accupakket aan te schaffen en de electriciteit aansluiting op te zeggen en offgrid te gaan :)
pi_107370886
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 18:55 schreef Revolution-NL het volgende:
Dit zal ook absoluut gebeuren als consumenten massaal over gaan stappen.
Dat weet ik ook wel zeker... :Y

Zal wel even duren, want dan moet de energiewet worden aangepast, maar dat het in de toekomst gaat gebeuren is zeker.

Ik ga binnen nu en 1,5 maand 2380Wp neerleggen, maar die opbrengst wordt wel (naar rato) verdeeld over de 3 fasen, zodat zoveel mogelijk opgewekte energie niet geregistreerd wordt. Nu nog niet echt belangrijk, maar over 10 jaar hoef ik dan niet de hele meuk te gaan wijzigen.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zondag 29 januari 2012 @ 19:04:44 #178
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_107370918
Politiek kennende zullen ze een fictief rendement gaan berekenen als iedereen massaal is overgestapt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_107371004
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 19:03 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Zal wel even duren, want dan moet de energiewet worden aangepast, maar dat het in de toekomst gaat gebeuren is zeker.

Ik ga binnen nu en 1,5 maand 2380Wp neerleggen, maar die opbrengst wordt wel (naar rato) verdeeld over de 3 fasen, zodat zoveel mogelijk opgewekte energie niet geregistreerd wordt. Nu nog niet echt belangrijk, maar over 10 jaar hoef ik dan niet de hele meuk te gaan wijzigen.
Hoe bedoel je dat?
  zondag 29 januari 2012 @ 19:13:51 #180
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_107371159
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 19:03 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dat precies.
Ik ben zelf momenteel bezig met een 1500wp installatie. 5x 300WP Blackline :9~
pi_107371401
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 19:08 schreef CafeRoker het volgende:
Hoe bedoel je dat?
Niets illegaals in ieder geval, Ik heb een 3 fase aansluiting (3 x 25A)

Stel ik verbruik gemiddeld per jaar 1000kWh per fase, dus 3000kWh in totaal

Dus als ik mijn zonnepanelen (en stel dat die 2000kWh opleveren op jaarbasis) op 1 fase (fasenummer 3 bijvoorbeeld) aansluit dan zal mijn meter zeggen:

Fase 1: 1000kWh verbruikt
Fase 2: 1000kWh verbruikt
Fase 3: 1000kWh verbruikt
Fase 3: 0kWh verbruikt, 1000 kwh teruggeleverd (Niet helemaal waar, alleen overdag wek ik stroom op, dus zal eerder zijn: 500kWh verbruikt, 1500kWh teruggeleverd...)

Door nu zoveel mogelijk de opgewekte energie te spreiden over de 3 fasen, absorbeer ik zelf zoveel mogelijk energie voordat die de teruglever-teller gaat laten tellen. (Voor alle duidelijkheid: Gedurende die tijd staat mijn verbruik-teller dus stil of telt langzamer op...)

[ Bericht 0% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 29-01-2012 19:47:29 ]
pi_107373508
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 19:13 schreef Revolution-NL het volgende:
Ik ben zelf momenteel bezig met een 1500wp installatie. 5x 300WP Blackline :9~
Waarom zou je 300Wp panelen willen? Die zijn onhandelbaar qua grootte en gewicht, en als er 1 stuk gaat ben je gelijk 300Wp kwijt. Liever 10 panelen van 150Wp, dan 5 van 300Wp.
  zondag 29 januari 2012 @ 20:16:13 #183
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_107373776
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 19:21 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Niets illegaals in ieder geval, Ik heb een 3 fase aansluiting (3 x 25A)

Stel ik verbruik gemiddeld per jaar 1000kWh per fase, dus 3000kWh in totaal

Dus als ik mijn zonnepanelen (en stel dat die 2000kWh opleveren op jaarbasis) op 1 fase (fasenummer 3 bijvoorbeeld) aansluit dan zal mijn meter zeggen:

Fase 1: 1000kWh verbruikt
Fase 2: 1000kWh verbruikt
Fase 3: 1000kWh verbruikt
Fase 3: 0kWh verbruikt, 1000 kwh teruggeleverd (Niet helemaal waar, alleen overdag wek ik stroom op, dus zal eerder zijn: 500kWh verbruikt, 1500kWh teruggeleverd...)

Door nu zoveel mogelijk de opgewekte energie te spreiden over de 3 fasen, absorbeer ik zelf zoveel mogelijk energie voordat die de teruglever-teller gaat laten tellen. (Voor alle duidelijkheid: Gedurende die tijd staat mijn verbruik-teller dus stil of telt langzamer op...)
Slim bedacht inderdaad.

quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 20:10 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Waarom zou je 300Wp panelen willen? Die zijn onhandelbaar qua grootte en gewicht, en als er 1 stuk gaat ben je gelijk 300Wp kwijt. Liever 10 panelen van 150Wp, dan 5 van 300Wp.
Door mijn dakkapel heb ik slechts beperkt ruimte. Ik heb twee dakstroken (onder en boven de dakkapel) van 2 bij 5.5 meter. één dakstrook wil ik vol leggen. Daarbij wil ik minimaal mijn eigen verbruik op wekken (prognose 2012 is 1300kwh) en één dakstrook vrij houden voor een toekomstige tweede installatie gezien mijn verbruik in de toekomst door mogelijk gezinsuitbreiding en electrisch vervoer gaat toenemen.

Het is dus belangrijk dat ik iedere m2 optimaal benut. Ik ontkom dus niet aan 300WP panelen, daarnaast ga ik voor A-Merk panelen dus heb ik sowieso 10 jaar garantie.

:9~

[ Bericht 4% gewijzigd door Revolution-NL op 29-01-2012 20:24:22 ]
pi_107374742
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 20:16 schreef Revolution-NL het volgende:
Het is dus belangrijk dat ik iedere m2 optimaal benut. Ik ontkom dus niet aan 300WP panelen, daarnaast ga ik voor A-Merk panelen dus heb ik sowieso 10 jaar garantie.
Dan is het inderdaad een ander verhaal, ik heb wat meer beschikbare ruimte. Ik ga nu 14 panelen van 170Wp neerleggen op mijn garagedak, en ik heb daar tevens een 3 fase aansluiting dus appeltje-eitje. :Y

Even kijken hoe het bevalt en dan volgend jaar (of het jaar daarop) op het dak van het huis aan de slag met 4000Wp. (Waarom in deze volgorde? Nou, dat is simpel, het garagedak klim ik wel op, het huisdak niet....)
pi_107377025
Wat ik me toch een beetje afvraag, hoe verantwoorden jullie voor jezelf zo'n aanschaf precies? En dan doel ik met name op mensen met een vrij krap dak. Ik moet zeggen dat ik het ook half-half overweeg. Maar de ontwikkeling blijft flink doorgaan en als dat dak vol ligt, dan ligt het vol. Voor de komende 30 jaar ofzo. Ik wordt toch een beetje tegengehouden door het gevoel een dief van m'n eigen portemonnee te zijn. En dat off-grid kun jen dan ook wel haast vergeten als je elektrische auto's in je achterhoofd houdt.
pi_107379216
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 21:14 schreef CafeRoker het volgende:
Wat ik me toch een beetje afvraag, hoe verantwoorden jullie voor jezelf zo'n aanschaf precies? En dan doel ik met name op mensen met een vrij krap dak. Ik moet zeggen dat ik het ook half-half overweeg. Maar de ontwikkeling blijft flink doorgaan en als dat dak vol ligt, dan ligt het vol. Voor de komende 30 jaar ofzo.
Die afweging moet ieder voor zich maken.

Ik heb de mazzel dat ik alles zelf doe, dus her en der de koopjes bij elkaar kan scharrelen. Mijn 2380Wp gaat zoals het er nu naar uitziet in totaal rond de 2900,- euro kosten.

Eerlijk is eerlijk, de ligging is niet perfect (wat schaduwwerking later op de dag, na 16:15 uur) maar voor die 2900,- vind ik het wel leuk om ermee te experimenteren. En ligt het daar niet goed (als in: belabberde opbrengst) dan kan ik ze altijd nog verhuizen naar het echte dak.
pi_107381234
Eerlijk is eerlijk, dat valt me heel erg mee. Ik dacht altijd dat je bij die vermogens zo rond een absoluut minimum van 7500 euro zat.

Misschien moet ik het toch nog maar eens bekijken. Ander puntje is dat er hier eternietplaten onder de pannen zitten. Voor zover ik weet is dat licht asbesthoudend en dat maakt het wat lastiger. Hoe zet je die panelen over het algemeen eigenlijk vast zonder dat het gaat lekken? Je kunt slechts door pannen heen gaan boren?

Schuiven die dingen ertussen?
pi_107381849
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 22:20 schreef CafeRoker het volgende:
Eerlijk is eerlijk, dat valt me heel erg mee. Ik dacht altijd dat je bij die vermogens zo rond een absoluut minimum van 7500 euro zat.
7500 is veel teveel. Reken op 2,- per Wp inclusief installatie en materiaal, dat moet lukken als je alles laat doen.

quote:
Misschien moet ik het toch nog maar eens bekijken. Ander puntje is dat er hier eternietplaten onder de pannen zitten. Voor zover ik weet is dat licht asbesthoudend en dat maakt het wat lastiger. Hoe zet je die panelen over het algemeen eigenlijk vast zonder dat het gaat lekken? Je kunt slechts door pannen heen gaan boren?
Schuiven die dingen ertussen?
Op dakpannen worden ze vastgezet op een soort rails, die via haken aan de panlatten worden bevestigd. Daar heb ik verder geen ervaring mee, of verstand van, mijn panelen komen op een schuin aflopend plat dak met 'normale' dakbedekking
pi_107382006
Haken aan de panlatten maakt het ineens een stuk makkelijker. Ik had niet gedacht dat die dat zouden houden. Als ze niet in de dakbalken zelf hoeven, dan hoeven ze ook niet door die eterniet heen. Dat scheelt heel wat gedoe.
pi_107382097
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 22:33 schreef CafeRoker het volgende:
Haken aan de panlatten maakt het ineens een stuk makkelijker. Ik had niet gedacht dat die dat zouden houden. Als ze niet in de dakbalken zelf hoeven, dan hoeven ze ook niet door die eterniet heen. Dat scheelt heel wat gedoe.
Ho, dat is wat ik ervan begrepen heb... Wellicht zit ik ernaast, ik heb me er niet in verdiept omdat het voor mij (nog) niet van toepassing is.
pi_107383206
ik pin je er niet op vast, maar het is een mooie basis om op verder te zoeken ;)
pi_107383912
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 22:52 schreef CafeRoker het volgende:
ik pin je er niet op vast, maar het is een mooie basis om op verder te zoeken ;)
Ik heb ze zelf niet bekeken, maar ik heb wel van het systeem gehoord: http://www.youtube.com/user/ClickFit/videos
pi_107658582
Concentrated Solar Startup Sets a New Efficiency Record

Semprius, a startup that makes miniscule solar cells capable of capturing concentrated sunlight without costly cooling systems, announced this week that it had made the world's most efficient solar panel.

The company's solar panels use tiny solar cells made of gallium arsenide—the record-breaking solar module contains hundreds of such solar cells, each about the width of a line drawn by a ball-point pen, arranged under lenses that concentrate sunlight 1,100 times.

Gallium arsenide is far better at absorbing sunlight than silicon, the material used in most solar cells, but it's also more expensive. Furthermore, although concentrated solar modules use less semiconducting material, they usually require expensive optics, cooling systems, and tracking systems to keep them aimed at the sun. Semprius's microscaled solar cells are inherently much better at dissipating heat, making them cheaper.

Semprius's modules have another advantage: whereas a silicon solar cell only efficiently absorbs a narrow band of sunlight, the solar cells in this module are made of three layers of gallium arsenide, each modified to convert a different part of the solar spectrum into electricity.

Tests by a third-party certified the efficiency of Semprius's solar panel at 33.9 percent, marking the first time any solar module has been able to convert more than one-third of the sunlight that falls on it into electricity. Conventional silicon solar panels typically convert less than 15 percent of light into electricity, and the record for a silicon solar panel is 22.9 percent. The previous record for any solar panel was 32 percent, Semprius says.

One-off, experimental modules have achieved higher efficiencies, but Semprius's record-setting module is designed for commercial use. It was made with the same type of equipment that the company is installing in a small factory in Henderson, North Carolina, that it will open this summer. "It's a good indication of the efficiencies our customers can expect," says Joe Carr, Semprius's CEO.

Semprius's process forms tens of thousands of tiny solar cells on a single wafer of gallium arsenide, and uses chemical etching and a robotic system to transfer each layer to an inexpensive substrate. The same gallium-arsenide wafer can be reused many times, reducing costs. The approach is based on a method for transferring small electronics from a wafer to other substrates that was developed by John Rogers, a professor of materials science and engineering at the University of Illinois at Urbana-Champaign.

Concentrated solar panels use tracking systems to follow the sun. These are expensive and can be unreliable, and they can't be mounted on most roofs, limiting their application. They also only work in very sunny areas, since overcast skies can cause their power output to drop far more than with a conventional solar cell.

But as the cost of tracking systems comes down, and the efficiency of multilayer solar cells increases, concentrated photovoltaics are beginning to look more attractive. Large installations of this type of solar module have been increasing in recent months.

Semprius is building its factory at a particularly difficult time for the solar industry. An oversupply and a reduction in manufacturing costs has led to a rapid drop in prices for solar panels, making it difficult for new companies to enter the market, and forcing some existing manufacturers out of business.

In response to falling prices, many solar companies, including Semprius, are focusing on improved efficiency. As long as manufacturing can keep costs down, increased efficiency lowers the cost per watt of solar panels. More importantly, it also lowers the cost of installation and related equipment, which can account for over half of the cost of solar power. Semprius is also leaning as much as possible on proven manufacturing technology, which could make it easier to scale up production and lower development costs.

Semprius has another advantage: a partnership with Siemens. In addition to providing direct financing (Siemens has a 16 percent stake in the company), Siemens provides experience in manufacturing and in building complete solar farms, and the partnership makes it easier to secure financing from banks.

The small factory that Semprius plans to open this summer will have the capacity to produce 30 megawatts of solar panels a year. Semprius expects panels produced there to be cost-competitive for some applications, Carr says. Increasing production to 100 megawatts would bring down costs enough for the technology to compete with cheap solar panels made in China.

Ultimately, the cost per kilowatt-hour for solar power depends on a number of factors, such as financing costs, the cost of land, how close transmission lines are, local labor rates, and so on. But Carr thinks Semprius can generate solar power for less than 10 cents per kilowatt-hour, low enough to get a share of the utility market in many areas. What's more, he says it can do this without the help of government subsidies.

http://www.zeitnews.org/e(...)ficiency-record.html

33% efficiency hebben we al bereikt! Whoohoo! ^O^
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_107659322
quote:
14s.gif Op maandag 6 februari 2012 00:32 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[33% efficiency hebben we al bereikt! Whoohoo! ^O^
Mja. Leuk.

Maar daar heb ik niks aan. Voor mij is de prijs per Wp belangrijk. En met een tracking systeem gaat die al helemaal sky-high.

Het boeit geen kont of mijn panelen 13%, 20% of 50% zijn. Tuurlijk het oppervlak bij de lagere rendementen is groter, maar boeit dat? Mij niet.

Mij boeit slechts of ik 90ct per Wp betaal of bv. ¤ 2,63... Want of een 200Wp paneel nu 1m2 in beslag neemt, of 5 x duurder is en 0,5m2 in beslag neemt zal me een zorg zijn. Kostprijs, dat is belangrijk.
pi_107660674
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 01:01 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Mja. Leuk.

Maar daar heb ik niks aan. Voor mij is de prijs per Wp belangrijk. En met een tracking systeem gaat die al helemaal sky-high.

Het boeit geen kont of mijn panelen 13%, 20% of 50% zijn. Tuurlijk het oppervlak bij de lagere rendementen is groter, maar boeit dat? Mij niet.

Mij boeit slechts of ik 90ct per Wp betaal of bv. ¤ 2,63... Want of een 200Wp paneel nu 1m2 in beslag neemt, of 5 x duurder is en 0,5m2 in beslag neemt zal me een zorg zijn. Kostprijs, dat is belangrijk.
diepe diepe zucht :')

Lees het topic door en zie de innovatie en vooruitgang. Duurt niet lang meer en we stappen over op zonne-energie *O*
pi_107686290
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 01:01 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Mja. Leuk.

Je zou nog rationeler zijn als je naar de prijs per geproduceerde kWh zou kijken over de verwachte levensduur van de installatie.

De opbrengst op basis van Wp is maar een grove schatting, immers eenzelfde paneel (in Wp) op een tracker levert meer kWh op dan eentje in een fixed positie. Ook kan een paneel van type a in ons land meer kWh opwekken dan type b ondanks een gelijke Wp, dat heeft dan weer te maken met het gebruikte type cel (amorf, kristallijn, mono of ... concentrated)
pi_107687084
quote:
99s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 15:45 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Regeringen en oliebedrijven zien dit ook aankomen. Energiebedrijven ook. En er is nu dus al gezeur over dat het netwerk niet in evenwicht is door al die zelfopgewekte stroom. De grote partijen zijn nu al zachtjes aan bezig om dit hele idee van persoonlijk stroom opwekken aan het tegen werken. Subsidie's intrekken enzo. Of de procedure die je moet doorlopen om je teveel aan stroom te kunnen verkopen. De particulier wordt het niet makkelijk gemaakt. En dit zijn zo maar een paar voorbeelden hoe de grote partijen zich al aan het indekken zijn. Want als er 1 ding is waar grote bedrijven en regering bang voor zijn, dan is het wel geldverlies.
Tegenwerking is goed voor de ontwikkeling.
Bedrijven die PV installaties ontwerpen zullen vindingrijker worden om hun spullen aan de man te brengen.
Wat dacht je van combineren met betere accu's, high capacity condensatoren, etc.

Je kan dan op een gegeven moment compleet los van het lichtnet, zodat grote bedrijven er geheel geen vat meer op hebben.

Hetzelfde verschijnsel zie je in de entertainment industrie. Alle verwoede poginen om de "piraten" te stoppen maakt de "piraten" alleen maar vindingrijker.
Je gooit 1 Torrent site plat en er komen er 10 uit de grond en nieuwe technieken staan al te popelen om de Torrent en magnet-link op te volgen.

Mensen zijn niet gemaakt om problemen te zien maar om met oplossingen te komen!
Kijk eens naar je mobiele telefoon... Als je zou weten hoeveel tegenslagen er zijn geweest bij de ontwikkeling, productie en evolutie van ieder klein onderdeeltje dat er op, in of aan zit dan verbaas je je dat je gewoon met zo'n ding op zak loopt...

Van dit:

Naar dit:

en

Van dit:

Naar dit:

Is in (enkele) tientallen jaren mogelijk geworden...

"Dat wordt toch nooit wat zo'n computer, helemaal niet handig, past niet in huis, etc"
"Dat wordt toch nooit wat zo'n portable telefoon, helemaal niet handig, past niet in je vestzak, etc"
"Dat wordt toch nooit wat met die zonnepanelen, rendement is laag en je kan de stroom niet..."

[ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 06-02-2012 20:08:40 ]
pi_107688233
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 19:58 schreef MaGNeT het volgende:
Is in (enkele) tientallen jaren mogelijk geworden...

"Dat wordt toch nooit wat zo'n computer, helemaal niet handig, past niet in huis, etc"
"Dat wordt toch nooit wat zo'n portable telefoon, helemaal niet handig, past niet in je vestzak, etc"
"Dat wordt toch nooit wat met die zonnepanelen, rendement is laag en je kan de stroom niet..."
Idd. Bij al deze ontwikkelingen zaten veel van de zogenaamde experts er compleet naast. Hetzelfde gaat gebeuren met zonnepanelen en ook met 3D printers trouwens.
pi_107689696
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 02:07 schreef Probably_on_pcp het volgende:
diepe diepe zucht :')
Kijk uit voor hyperventilatie...

quote:
Lees het topic door en zie de innovatie en vooruitgang. Duurt niet lang meer en we stappen over op zonne-energie *O*
Dankzij de lage Wp prijs (Polykristallijn, 0,90 incl BTW) stap ik alvast over. ;)
pi_107689876
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 19:44 schreef cynicus het volgende:
Je zou nog rationeler zijn als je naar de prijs per geproduceerde kWh zou kijken over de verwachte levensduur van de installatie.

De opbrengst op basis van Wp is maar een grove schatting, immers eenzelfde paneel (in Wp) op een tracker levert meer kWh op dan eentje in een fixed positie.
Geen idee hoe jij rekent, maar als ik een suntracker zou willen aanschaffen, dan reken ik ook die kosten om t.o.v. de verwachte meeropbrengst, en herleid ik dat tot de kosten per Wp.

Kleine moeite, groot plezier.

Je hoeft overigens niet echt te kunnen rekenen om tot de conclusie te komen dat 2400Wp aan panelen @0,90/Wp totaal slechts 2160,- kost. Stel dat die installatie 2000kWh oplevert, en de suntracker daar 35% aan toevoegd, dus 700kWh. Dat is 160,- per jaar.

Nu de suntracker... Die moet in staat zijn om circa 17m2 aan panelen op een frame, met een gewicht van ruim 400 kilo de zon te kunnen laten volgen, EN bij windkracht 12 stevig genoeg zijn om het hele zaakje overeind te houden...

Ik kan je alvast verklappen dat je de kosten van die 'tracker' nooit en te nimmer terugverdient.

[ Bericht 9% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 06-02-2012 21:58:10 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')