abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92478264
bekeren tot wat? Tot een God die zo algoed is dat er kinderen in Afrika geboren worden met weinig overlevingskansen? Hij had op zijn minst wat water kunnen geven, zodat de gronden niet uitdrogen of zoiets.
pi_92478727
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 21:28 schreef nostradama het volgende:
bekeren tot wat? Tot een God die zo algoed is dat er kinderen in Afrika geboren worden met weinig overlevingskansen? Hij had op zijn minst wat water kunnen geven, zodat de gronden niet uitdrogen of zoiets.
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 21:28 schreef nostradama het volgende:
Tot een God die zijn eigen Zoon in deze wereld geboren laat worden om bespot, gescholden, gemarteld, en gekruisigd te laten worden, opdat iedereen die ooit geleefd heeft, niet hoeft te vergaan, maar het eeuwige leven kan hebben. Dat is het ware karakter van die God. Een dictator, narcist, psychopaat, zou zoiets nooit doen.

16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
17 Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden.

De reden dat dit kind lijdt, en al het leed op aarde, jouw leed, mijn leed, ons leed, dient een hoger doel, hoe pijnlijk en gruwelijk het ook is, het is een noodzakelijk kwaad, ook al zien wij dat nu niet altijd. Denk niet dat het God niets doet dat wij lijden.

4 En God zal alle tranen van hun ogen afwissen; en de dood zal niet meer zijn; noch rouw, noch gekrijt, noch moeite zal meer zijn; want de eerste dingen zijn weggegaan.
5 En Die op den troon zat, zeide: Ziet, Ik maak alle dingen nieuw. En Hij zeide tot mij: Schrijf, want deze woorden zijn waarachtig en getrouw.
6 En Hij sprak tot mij: Het is geschied. Ik ben de Alfa en de Omega, het Begin en het Einde. Ik zal den dorstige geven uit de fontein van het water des levens voor niet.
7 Die overwint, zal alles beërven; en Ik zal hem een God zijn, en hij zal Mij een zoon zijn.

En ook in deze wereld belooft Hij ons troost:

23 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Zo iemand Mij liefheeft, die zal Mijn woord bewaren; en Mijn Vader zal hem liefhebben, en Wij zullen tot hem komen, en zullen woning bij hem maken.
24 Die Mij niet liefheeft, die bewaart Mijn woorden niet; en het woord dat gijlieden hoort, is het Mijne niet, maar des Vaders, Die Mij gezonden heeft.
25 Deze dingen heb Ik tot u gesproken, bij u blijvende.
26 Maar de Trooster, de Heilige Geest, Welken de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u alles leren, en zal u indachtig maken alles, wat Ik u gezegd heb.
27 Vrede laat Ik u, Mijn vrede geef Ik u; niet gelijkerwijs de wereld hem geeft, geef Ik hem u. Uw hart worde niet ontroerd en zij niet versaagd.
pi_92479044
Alles staat of valt met die god van je, maak eerst maar eens aannemelijk dat er zoiets als een god bestaat en maak dan aannemelijk dat jouw god ook nog eens de juiste is.
pi_92479083
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 21:40 schreef TerryStone het volgende:
Alles staat of valt met die god van je, maak eerst maar eens aannemelijk dat er zoiets als een god bestaat en maak dan aannemelijk dat jouw god ook nog eens de juiste is.
Dat laat ik aan je eigen beoordelingsvermogen over, wanneer je Zijn woorden leest.
pi_92479505
wiens woord? Van welke God?
pi_92479834
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 21:47 schreef nostradama het volgende:
wiens woord? Van welke God?
De God van de bijbel. Dat mag toch duidelijk zijn.

Ik ga hier niet wetenschappelijk aan proberen te tonen dat God bestaat. Daar gaat het topic niet over.

Ik hoef dat ook niet te doen om er in te geloven of dat geloof te verdedigen.

Het is eigenlijk wel een zwaktebod: bewijs eerst maar eens dat je geloof de waarheid is, voordat je het verkondigt. Bewijs mij maar dat het niet waar is, op basis van fouten in mijn argumentatie.

Maar liever: lees de woorden in de bijbel en geloof. Het mag toch duidelijk zijn dat de God van de bijbel, dat Jezus, geen boosaardige dictator is, maar ons liefheeft, en ons wil verlossen van deze wereld en zijn onrecht en leed, in plaats van er ons in laten vergaan, en laten sterven zonder hoop, zonder zin, zonder nut. Het leven is kostbaar, verspil het niet.
pi_92480858
ik heb de Bijbel grotendeels gelezen en ook andere werken buiten de Bijbel van alle slag en soort en ik kwam tot de conclussie dat die God dus een combinatie is van pure fantasie en plagiaat en vervorming, al of niet bewuste verdraaïngen en politiek geschoemel is.
Dus absoluut niet in te geloven. Integendeel dit boek verwijdert de mens van de waarheid en houdt ze in slavernij van instituten die er machtig en groot door geworden zijn.
Maar ieder is vrij om te geloven wat hij wil en vooral zvrij om zijn kop in het zand te steken of niet.
pi_92481623
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 21:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:

God heeft geen uitgehongerd kind nodig om jou ervan te overtuigen dat hij algoed is, maar om jou ervan te overtuigen dat wij mensen slecht zijn. Als wij mensen goed waren, kwam zoiets niet voor.
Dus het is toch weer onze eigen schuld? Je hinkt op twee gedachten, Ali.
pi_92482951
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 01:11 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Gast, waar wil je nou precies heen dan? Zeg nou gewoon dat Gods wegen ondoorgrondelijk zijn en dat feiten daarom niet tellen. Dat is toch wat je bedoelt of niet?
Ik weet nu iig precies waar jij heen wilt... onwenselijke antwoorden van domme religieuzen, heerlijk... Niets beters op je zondag avond.

Waarom open je anders een dergelijk topic?

En OT, over mijn post. Nee dat bedoel ik niet. Ik denk namelijk niet dat god iets te maken heeft met de misere in de derde wereld landen. Ik denk dat de mensheid dat aan zichzelf te wijten heeft.

Verder denk ik dat je jezelf er gemakkelijk vanaf maakt door het vingertje naar god of gelovigen te wijzen, en daar het probleem neer te leggen.

Het probleem zijn wij zelf...

Hier hoef ik je waarschijnlijk niet voor te winnen omdat je deel uitmaakt van een interessante postmodern genootschap.

Mijn vraag aan jou is: waarom bash je gelovigen/god terwijl er een veel logischer verklaring is voor het lijden van kinderen op de wereld?
Vrijheid kan je toch niet bewijzen!
pi_92483397
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 23:05 schreef Sattyagraha het volgende:

[..]

Ik weet nu iig precies waar jij heen wilt... onwenselijke antwoorden van domme religieuzen, heerlijk... Niets beters op je zondag avond.

Om een verklaring te eisen van mensen die in iets geloven dat een nogal destructieve invloed uitoefent in deze wereld. Je had het misschien al een tijdje door, maar de oorlog op het dogmatische geloof is weer losgebarsten, met dank aan met name je islamitische vrienden.

quote:
Verder denk ik dat je jezelf er gemakkelijk vanaf maakt door het vingertje naar god of gelovigen te wijzen, en daar het probleem neer te leggen.

Mijn vraag aan jou is: waarom bash je gelovigen/god terwijl er een veel logischer verklaring is voor het lijden van kinderen op de wereld?
:{

Hoe kom je erbij dat ik God de schuld geef _O- Ik geloof niet in God, ik weet dat het probleem een menselijk probleem is. Ik wil alleen even de dogmatische gelovigen erop wijzen dat hun geloof nogal beledigend kan zijn naar rationeel denkende mensen en mensen die leven in honger en armoede.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_92484258
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 23:13 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Om een verklaring te eisen van mensen die in iets geloven dat een nogal destructieve invloed uitoefent in deze wereld. Je had het misschien al een tijdje door, maar de oorlog op het dogmatische geloof is weer losgebarsten, met dank aan met name je islamitische vrienden.

[..]
Nogmaals, ik denk dat er destructiever gedachtegoed te vinden is dan het religieuze. Ik denk of weet bijna zeker dat het kapitalisme en de hebzucht die daarmee gepaard gaat in zowel private als staats ondernemingen en de verbreiding daarvan voor meer leed heeft gezorgd in de afgelopen eeuw dan welke religie dan ook.

Ik denk zelfs dat deze groepen mensen, de armen, die tussen het mechaniek en de raderen van de postmoderne geïndustrialiseerde wereld vermalen worden meer aan hun religie hebben dan jij en ik ooit zullen weten. Het maakt hun bestaan niet uitzichtloos maar dragelijk. Het geeft ze hoop op toekomst, een reden om kinderen op deze wereld te zetten terwijl alles tegen zit.
quote:
:{

Hoe kom je erbij dat ik God de schuld geef _O- Ik geloof niet in God, ik weet dat het probleem een menselijk probleem is. Ik wil alleen even de dogmatische gelovigen erop wijzen dat hun geloof nogal beledigend kan zijn naar rationeel denkende mensen en mensen die leven in honger en armoede.
(middelste stuk was een figure of speech, niet op jou gericht, men maakt zich er te gemakkelijk vanaf door het probleem bij gelovigen of god neer te leggen. Alsof een van de twee er verantwoordelijk voor is.)

Hoe gaat dat in zijn werk volgens jou, dat beledigen van rationeel denkende mensen door niet rationeel denkende mensen aka gelovigen?

En nog even terug naar de vragen op pagina 2. Ik vroeg je met meerdere vragen of jij niet ook bijdraagt aan dit leed door jou keuze in kleren, leefstijl etc. Jij antwoord daarop ontwijkend met een verwijzing naar een postmodern genootschap en een wens om een technische studie te gaan doen.

Mijn vraag aan jou als rationeel westers mens: ben jij samen met vele anderen, direct of indirect verantwoordelijk voor het leed en lijden in de derde wereld?

By the way
http://beta.uitzendinggem(...)0-ik-lijd-dus-ik-ben
Kijk vanaf 16:35 voor een analyse van het soort foto's dat je in de OP gebruikt. Erg interessant.
Ik vond het erg toevallig dat dit precies gisteravond op tv was nadat ik een post had geplaatst.
Vrijheid kan je toch niet bewijzen!
  dinsdag 8 februari 2011 @ 00:05:56 #112
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_92485858
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 23:05 schreef Sattyagraha het volgende:

[..]

En OT, over mijn post. Nee dat bedoel ik niet. Ik denk namelijk niet dat god iets te maken heeft met de misere in de derde wereld landen. Ik denk dat de mensheid dat aan zichzelf te wijten heeft.

Hier hoef ik je waarschijnlijk niet voor te winnen omdat je deel uitmaakt van een interessante postmodern genootschap.

Je geeft geen antwoord op het commentaar van Probably_on_pcp

quote:

Met het mensbeeld uit het christendom kun je als volgt redeneren:

Dat kind gaat dood. Maar wij gaan allemaal dood. Het enige dat dit kind tekort komt, is het grootste deel van zijn leven. Aangezien het leven toch een tussen station is en een tranendal, komt het daar goed mee weg. Als we beseffen dat dit kind nog onschuldig is, dan zal het wel naar de hemel gaan. Wat een bofkont.

Zo kun je als Christen het leven bagatelliseren (zie bijvoorbeeld de posten van Ali Kannibali hierboven). Zonder geloof in God is het zeker dat alleen mensen de verantwoordelijk op zich kunnen nemen om het leed in de wereld te verminderen. Het is ook onmiddelijk duidelijk dat het Afrikaanse kind het belangrijkste wat het heeft (zijn leven en er is geen vervolg), verliest.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 08-02-2011 00:28:36 ]
The view from nowhere.
  dinsdag 8 februari 2011 @ 00:23:24 #113
245594 Pinterman
Luis in de pels
pi_92486484
quote:

[..]
Oh? Het zijn juist de armere regio's van de wereld waar religie hoogtij viert. Het zijn de volgevreten 'rijken' die zich op een gegeven moment zijn gaan afvragen wat ze nog aan religie hadden.

Maar dat doet er verder niet toe. Even als reactie op je oorspronkelijke vraag: het idee dat God zich bezighoudt of zou moeten houden met ieder individu op aarde en alles wat er hier gebeurt is een misconceptie. God laat Afrikaanse kinderen niet sterven en houdt ze niet in leven. Hij veroorzaakt geen rampen en behoedt ons er ook niet van. Wat er in je leven en in de wereld gebeurt is geen straf of beloning, maar wordt bepaald door de acties van jezelf, anderen, of toeval en pech. Het wel of niet bestaan van een God sluit dat helemaal niet uit.
Ik wens je een dolfijne dag
pi_92486492
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 01:12 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

God bestaat bij de gratie van het geloof dus ik snap je punt niet helemaal.
Dat kan niet.
Een almachtige, eeuwigdurende, alomtegenwoordige god kan niet bestaan bij de gratie van het geloof of zijn gelovigen. Want toen er nog geen geloof of gelovigen bestonden, waar was die god dan? En als het geloof, en dus de gelovigen, net als god altijd al bestaan hebben, hoe kan hij ze dan geschapen hebben?

De oplossing van dit probleem is, dat god en het geloof, dus de gelovigen, gelijktijdig zijn.
Dan zijn dus de gelovigen even schuldig aan die foto als god.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_92486541
Toen ik een pokemon niet kon vangen bad ik tot god dat het dit keer alsjeblieft wel zou lukken, en het lukte met een redelijke slechte pokeball. God vindt pokemon belangrijker dan Afrikaans kinderen.
pi_92486576
Wel grappige argumenten die hier de revu passeren.
Ga dit vanavond, als ik dienst heb, eens rustig lezen.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_92486702
Ik geloof in Octopus Paul als Schepper van diepzee en hoogland.
Een octopus heeft geen gehoororgaan en kan dus geen gebeden verhoren. Je moet dus gewoon al je problemen zelf oplossen.

Zie voor het godsbewijs: http://www.speld.nl/2010/06/07/uitslagen-wk-voetbal-gelekt/
en uiteraard het nieuws hoe Octopus Paul de oppermachtige FIFA aftroefde.
pi_92487713
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 23:32 schreef Sattyagraha het volgende:

Nogmaals, ik denk dat er destructiever gedachtegoed te vinden is dan het religieuze. Ik denk of weet bijna zeker dat het kapitalisme en de hebzucht die daarmee gepaard gaat in zowel private als staats ondernemingen en de verbreiding daarvan voor meer leed heeft gezorgd in de afgelopen eeuw dan welke religie dan ook.
Welk systeem destructiever is weet ik niet, maar kan me vinden in wat je zegt.

quote:
Hoe gaat dat in zijn werk volgens jou, dat beledigen van rationeel denkende mensen door niet rationeel denkende mensen aka gelovigen?
Het is gewoon het botsen van twee wereldbeelden: rationaliteit vs. dogmatisch geloof

quote:
En nog even terug naar de vragen op pagina 2. Ik vroeg je met meerdere vragen of jij niet ook bijdraagt aan dit leed door jou keuze in kleren, leefstijl etc. Jij antwoord daarop ontwijkend met een verwijzing naar een postmodern genootschap en een wens om een technische studie te gaan doen.
Ik doe wel wat, maar zou veel meer kunnen doen. Mijn antwoord was verder niet ontwijkend bedoeld, maar ik vind dit irrelevant voor de vraag die ik stel omdat ik niet geloof. Het gaat mij om de connectie tussen welvarende gelovigen en de armoede in de wereld.

quote:
Mijn vraag aan jou als rationeel westers mens: ben jij samen met vele anderen, direct of indirect verantwoordelijk voor het leed en lijden in de derde wereld?
Ja.
pi_92487820
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 00:05 schreef deelnemer het volgende:
Met het mensbeeld uit het christendom kun je als volgt redeneren:

Dat kind gaat dood. Maar wij gaan allemaal dood. Het enige dat dit kind tekort komt, is het grootste deel van zijn leven. Aangezien het leven toch een tussen station is en een tranendal, komt het daar goed mee weg. Als we beseffen dat dit kind nog onschuldig is, dan zal het wel naar de hemel gaan. Wat een bofkont.

Zo kun je als Christen het leven bagatelliseren (zie bijvoorbeeld de posten van Ali Kannibali hierboven). Zonder geloof in God is het zeker dat alleen mensen de verantwoordelijk op zich kunnen nemen om het leed in de wereld te verminderen. Het is ook onmiddelijk duidelijk dat het Afrikaanse kind het belangrijkste wat het heeft (zijn leven en er is geen vervolg), verliest.
Dat redeneren volgens bepaalde lijnen, daar ligt ook mijn probleem. Als ik de foto uit de OP zie, dan houdt mijn verstand op met denken en gaat de lading van de foto rechtstreeks naar mn hart als het ware. Op dat moment voelt het alsof er een stukje in mij afsterft. Ik zou juist van gelovigen verwachten dat zij wat meer met hun hart naar de wereld zouden kijken, zonder daar een verzachtende laag van woorden over heen te leggen. Dat is idd dat bagatelliseren wat jij ook benoemt.
pi_92487866
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 00:23 schreef Pinterman het volgende:
Oh? Het zijn juist de armere regio's van de wereld waar religie hoogtij viert. Het zijn de volgevreten 'rijken' die zich op een gegeven moment zijn gaan afvragen wat ze nog aan religie hadden.
Ja, heel leuk een opening gevonden waar ik de nuance heb weggelaten, maar je vergeet dat ik dit topic open of fok en daar zitten niet zoveel arme afrikanen denk ik.

quote:
Maar dat doet er verder niet toe. Even als reactie op je oorspronkelijke vraag: het idee dat God zich bezighoudt of zou moeten houden met ieder individu op aarde en alles wat er hier gebeurt is een misconceptie. God laat Afrikaanse kinderen niet sterven en houdt ze niet in leven.
Daar zijn de meningen onder gelovigen nogal over verdeeld denk ik. Persoonlijk denk ik dat wanneer God een zee in tweeen kan splijten, Jezus 2 broden om kan toveren in 200 broden, enz., dat God dan grotendeels verantwoordelijk is voor alle shit in deze wereld. Hij is een grote almachtige tovenaar die best zou kunnen ingrijpen wanneer hij dat zou willen.
pi_92487883
quote:
6s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 00:25 schreef DrDentz het volgende:
Toen ik een pokemon niet kon vangen bad ik tot god dat het dit keer alsjeblieft wel zou lukken, en het lukte met een redelijke slechte pokeball. God vindt pokemon belangrijker dan Afrikaans kinderen.
Gaaf! God schijnt trouwens ook een enorme voetbalfan te zijn he?
pi_92488031
quote:
12s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 01:30 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Gaaf! God schijnt trouwens ook een enorme voetbalfan te zijn he?
Nee hoor. Octopus Paul heeft geen enkele belangstelling voor voetbal.
Hij heeft alleen de oppermacht van de FIFA aangegrepen om Zijn almacht aan te tonen.
pi_92488116
quote:
Op dinsdag 8 februari 2011 01:29 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]Persoonlijk denk ik dat wanneer God een zee in tweeen kan splijten, Jezus 2 broden om kan toveren in 200 broden, enz., Hij is een grote almachtige tovenaar die best zou kunnen ingrijpen wanneer hij dat zou willen.
Ho, Hij is geen tovenaar, maar Hij kan wonderen doen inderdaad. Die deed Jezus toen Hij op aarde was en Hij heeft de gelovigen opgedragen hetzelfde te doen in Zijn Naam, hetgeen ook wel gebeurt, o. a. bij Heidi Baker in Mozambigue, daar is niet alleen vermenigvuldiging van eten, maar zelfs van speelgoed. Maar helaas zijn er niet zoveel gelovigen zoals zij en gebeurt het dus niet overal. Daar mag je wat mij betreft de gelovigen de schuld voor geven, hoewel de rest er toch ook wel wat aan kan doen, maar God is gewoon afhankelijk van mensen die ze te eten gaan geven helaas.
pi_92488264
Ben et met heel veel dingen eens wat kanibaal zegt, sommige dingen ook niet. Ik geloof niet dat God 1 persoon laat lijden en dat bewust om een bepaalde reden. Dat is juist wat Hij niet wil. Ik geloof daarentegen wel dat God ons soms dingen geeft waar we niet om gevraagd hebben maar waarvan we achteraf inzien dat dat misschien wel een beter idee was..

Idereen schreeuwt nu wel om deze foto, maar heb je er dan wel eens zelf over nagedacht hoe je dit kind had kunnen helpen? Zou het niet zo kunnen zijn dat God ons mensen wel alle middelen heeft gegeven maar dat wij rijke mensen de middelen lekker voor luxe dingen gebruiken? In plaats van aan de eerste levensbehoeften te denken van nog miljoenen kinderen zoals deze?

Als je zo hypocriet bent om te zeggen dat God zich niet met deze mensen bezig houdt, vraag je dan eerst eens af wat jij er in je luxe leven aan gedaan hebt.
Que Sera ~
pi_92488999
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 02:02 schreef Chilled het volgende:

Als je zo hypocriet bent om te zeggen dat God zich niet met deze mensen bezig houdt, vraag je dan eerst eens af wat jij er in je luxe leven aan gedaan hebt.
Ik zie niet zo zeer in wat daar hypocriet aan is. God is de almachtige en zou in een handomdraai de armoede in de wereld kunnen oplossen. Voor een enkel mens is dat een monumentale taak, zelfs al is die mens relatief rijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')