Misschien komt het omdat jij gelovig bent, en ze met jou een gesprek aangingen? Ik kan me niet voorstellen dat twee atheïsten onderling God de schuld zouden geven.quote:Ik heb deze discussie eerder gevoerd met mensen, en inderdaad er komt bij dit soort discussies een hoop frustratie vrij over die %$#^% in de hemel, wiens verantwoording het allemaal zou moeten zijn. Het vreemde daarvan is dat die frustatie zich uit naar een persoon die volgens die personen niet eens bestaat.
nr. 26 en nr. 27 zijn al in contra dictie met elkaar. Lees maar eens goed wat daar staat.quote:Op maandag 7 februari 2011 13:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
26 En God zeide: Laat Ons mensen maken, naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en dat zij heerschappij hebben over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over het vee, en over de gehele aarde, en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt.
27 En God schiep den mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij ze.
28 En God zegende hen, en God zeide tot hen: Weest vruchtbaar, en vermenigvuldigt, en vervult de aarde, en onderwerpt haar, en hebt heerschappij over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over al het gedierte, dat op de aarde kruipt!
29 En God zeide: Ziet, Ik heb ulieden al het zaadzaaiende kruid gegeven, dat op de ganse aarde is, en alle geboomte, in hetwelk zaadzaaiende boomvrucht is; het zij u tot spijze!
Het kind op de foto is niet nodig.
Lees Genesis eens goed, satan komt er helemaal niet in voor...quote:Volgens het christelijk geloof is de aarde in de eerste plaats aan de mensen gegeven door God, dat betekent dat zij de verantwoording hadden. Door de zonde is de duivel/satan overste van de wereld geworden, en valt de aarde ook onder zijn invloed. Pas als Jezus terug komt zal de macht van satan over de wereld uiteindelijk gebroken worden, en komt er een nieuwe hemel en aarde waar geen ellende meer is.
Er wordt daar gesproken over de slang, en openbaringen zegt over de slang het volgende:quote:Op maandag 7 februari 2011 17:43 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Lees Genesis eens goed, satan komt er helemaal niet in voor...
Dat gebeurde wel, waarom heb ik verder niet gevraagd. Maar dat is dus ook de strekking van de OP, een beetje rare en kansloze discussie.quote:Op maandag 7 februari 2011 17:15 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Misschien komt het omdat jij gelovig bent, en ze met jou een gesprek aangingen? Ik kan me niet voorstellen dat twee atheïsten onderling God de schuld zouden geven.
Dus eerst zegt Hij: Zoek het allemaal zelf maar uit, ik zie jullie wel in het hiernamaals." en daarna staat hij ook nog eens toe dat satan de boel overneemt.quote:Op maandag 7 februari 2011 08:30 schreef Murvgeslagen het volgende:
Ik heb deze discussie eerder gevoerd met mensen, en inderdaad er komt bij dit soort discussies een hoop frustratie vrij over die %$#^% in de hemel, wiens verantwoording het allemaal zou moeten zijn. Het vreemde daarvan is dat die frustatie zich uit naar een persoon die volgens die personen niet eens bestaat.
Volgens het christelijk geloof is de aarde in de eerste plaats aan de mensen gegeven door God, dat betekent dat zij de verantwoording hadden. Door de zonde is de duivel/satan overste van de wereld geworden, en valt de aarde ook onder zijn invloed. Pas als Jezus terug komt zal de macht van satan over de wereld uiteindelijk gebroken worden, en komt er een nieuwe hemel en aarde waar geen ellende meer is.
Vanuit de bijbel wordt duidelijk dat God de verantwoording uit handen aan de mensen heeft gegeven, dan moeten mensen die verantwoording wel nemen. Er is echter zo veel hebzucht en dus corruptie in de wereld, dat dit soort situaties echter ontstaan.
Vanuit de bijbel kan je dus de verantwoording voor de ellende leggen bij de mensen die in de eerste instantie zijn aangewezen om de aarde te onderhouden.
Aan God zou het niet moeten liggen, want God zegt in de bijbel dat wij onze naaste moeten liefhebben als onszelf. De meeste christenen ik ken betekenen via diverse organisaties veel voor de arme mensen in de wereld. Daarnaast zijn er veel christenen die via de zending veel betekenen in diverse landen over de wereld. Vanuit mijn kerk zijn er een aantal stellen in diverse landen (b.v. uganda) die daar dmv onderwijs e.d. de erbarmellijke situaties die er vaak zijn proberen tegen te gaan.
Even een wedervraag: als God dan zou bestaan (wat geïnsinueerd wordt in de OP), wat zou God dan moeten doen, hoe zou hij dan moeten ingrijpen?
Mensen kunnen prima dingen bepraten zelfs als zij er niet in geloven en daar valide conclusies aan verbinden. Zo zijn er niet voor niks heel discussiefora gewijd aan Lord of the rings, maakt dat LOTR minder fictief, nee natuurlijk niet.quote:Op maandag 7 februari 2011 18:15 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Dat gebeurde wel, waarom heb ik verder niet gevraagd. Maar dat is dus ook de strekking van de OP, een beetje rare en kansloze discussie.
De vraag wordt zo gesteld dat God de schuldige zou moeten zijn van al het kwaad, alleen kan zon vraag alleen beantwoord worden als je in een God gelooft. De vraag komt ten eerste dus al voort uit onwetendheid over het christelijk geloof.
Leuk, dat reverse engineeren, maar dat doet natuurlijk niets af aan het punt van Berjan, namelijk dat de satan in Genesis niet voorkomt.quote:Op maandag 7 februari 2011 18:08 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Er wordt daar gesproken over de slang, en openbaringen zegt over de slang het volgende:
Openbaring 12:
9 De grote draak werd op de aarde gegooid. Hij is de slang van weleer, die duivel of Satan wordt genoemd en die de hele wereld misleidt. Samen met zijn engelen werd hij op de aarde gegooid.
'Het kwaad' begon bij Satan en dit gegeven, wetteloosheid, wordt een mysterie genoemd in de bijbel. Het is zelfverheerlijking in plaats van Godverheerlijking. Engelen, cherubim, seraphim hebben vrije wil net als wij, zijn geen domme voorgeprogrammeerde robots. Ik denk niet dat God verantwoordelijk is voor de keuzes die wij of welk ander schepsel dan ook maakt. Ook van Satan niet toen hij zichzelf voornam:quote:Op maandag 7 februari 2011 19:19 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Mensen kunnen prima dingen bepraten zelfs als zij er niet in geloven en daar valide conclusies aan verbinden. Zo zijn er niet voor niks heel discussiefora gewijd aan Lord of the rings, maakt dat LOTR minder fictief, nee natuurlijk niet.
Als we aannemen voor de discussie dat god bestaat en hij alles geschapen heeft, dan heeft hij dus ook het kwaad geschapen en dat maakt hem verantwoordelijk voor dat kwaad en de consequenties van dat kwaad.
Ik zie niet in hoe dit ook maar in de verste verte voort komt uit onwetendheid, ik zie pure logica en daarnaast was ik, en vele atheisten met mij, vroeger een christen.
Volgens Berjan's bronnen is Yahweh zelf Satan. Dus hij komt er hoe dan ook in voor.quote:Op maandag 7 februari 2011 19:26 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Leuk, dat reverse engineeren, maar dat doet natuurlijk niets af aan het punt van Berjan, namelijk dat de satan in Genesis niet voorkomt.
Maar kun je het lijden van een Afrikaans kind reduceren tot een keuze?quote:Op maandag 7 februari 2011 19:27 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik denk niet dat God verantwoordelijk is voor de keuzes die wij of welk ander schepsel dan ook maakt.
Kun je 'lijden' en 'het eerste begin van het kwaad' of' 'keuzes' als synoniem stellen?quote:Op maandag 7 februari 2011 19:30 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Maar kun je het lijden van een Afrikaans kind reduceren tot een keuze?
Ik denk niet dat dat zo is. Is er een wereld denkbaar waarin alle mensen zulke keuzes maken, dat niemand nog lijdt? Ook in zo'n wereld mislukken oogsten, vinden aardbevingen plaats, hebben baby's aangeboren afwijkingen en krijgen kleine jongetjes en meisjes leukemie.quote:Op maandag 7 februari 2011 19:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Kun je 'lijden' en 'het eerste begin van het kwaad' als synoniem stellen?
Ik heb in een eerdere post gezegd dat het leed van dat kind de verantwoordelijkheid is van andere mensen, direct of indirect. Waarschijnlijk van volwassenen, die keuzes maken, elke dag.
Dat is zeker waar. Al die zaken maken deel uit van de gevallen wereld, waar Adam en Eva verantwoordelijk voor zijn, door hun keuze. In een ideale wereld, waarin dat niet was gebeurd, zou God zulke zaken niet laten gebeuren. Ze zouden geen enkel nut hebben.quote:Op maandag 7 februari 2011 19:41 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Ik denk niet dat dat zo is. Is er een wereld denkbaar waarin alle mensen zulke keuzes maken, dat niemand nog lijdt? Ook in zo'n wereld mislukken oogsten, vinden aardbevingen plaats, hebben baby's aangeboren afwijkingen en krijgen kleine jongetjes en meisjes leukemie.
Daar gaan we weer, het aloude riedeltje waarin het volstrekt normaal is om oneindige generaties te laten boeten voor de fouten van voorouders. Het heeft ook nu geen nut behalve dan om het ego van god te strelen.quote:Op maandag 7 februari 2011 19:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat is zeker waar. Al die zaken maken deel uit van de gevallen wereld, waar Adam en Eva verantwoordelijk voor zijn, door hun keuze. In een ideale wereld, waarin dat niet was gebeurd, zou God zulke zaken niet laten gebeuren. Ze zouden geen enkel nut hebben.
De beste en enige manier om in de hand te werken dat het nageslacht niet dezelfde fouten wil maken zonder hen tot zielloze robots te reduceren. Van 'oneindige generaties' is geen sprake.quote:Op maandag 7 februari 2011 19:46 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Daar gaan we weer, het aloude riedeltje waarin het volstrekt normaal is om oneindige generaties te laten boeten voor de fouten van voorouders. Het heeft ook nu geen nut behalve dan om het ego van god te strelen.
En welke fouten mogen dat dan zijn?quote:Op maandag 7 februari 2011 19:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De beste en enige manier om in de hand te werken dat het nageslacht niet dezelfde fouten wil maken zonder hen tot zielloze robots te reduceren. Van 'oneindige generaties' is geen sprake.
Ik denk dat je zelf wel kan bedenken wat voor keuzes mensen allemaal maken waardoor het leven er niet aangenamer op wordt. Op kleine en grote schaal.quote:Op maandag 7 februari 2011 19:59 schreef TerryStone het volgende:
[..]
En welke fouten mogen dat dan zijn?
Dat ben ik met je eens.quote:Hoe je het ook draait, er is niks fairs aan om mij te straffen voor iets waar ik geen schuld aan heb gehad.
De bijbel leert niet een 'eeuwig martelen' maar een eeuwige dood door een verterend vuur. Het eeuwige martelen is een verkeerde interpretatie van de schrift, dat is niet zo heel moeilijk aan te tonen, zijn meerdere topics over.quote:Het van te voren veroordelen van een individu en eeuwig martelen als dat individu zich niet houdt aan de multi interpeteerbare regeltjes uit een door primitievelingen geschreven boekje omdat er ooit eens iemand niet aan een regel gehouden heeft is simpelweg knettergek.
Ik bedoel met oneindig als in, tot het eind der tijden, waarvan niemand weet wanneer die komen gaat. (niet dat ik in dat soort nonsens geloof uiteraard)
Dat maakt het nogal inhoudsloos om te zeggen dat God goed is, en dat zijn wetten rechtvaardig zijn, niet? Als God kleine kinderen straft met gruwelijke ziektes, dan is dat ook goed, want wat God doet is per definitie goed.quote:Op maandag 7 februari 2011 20:27 schreef Ali_Kannibali het volgende:
God hoeft zich niet aan een wet te houden, Gods wil is wet.
God heeft zijn wetten toch aan ons gegeven, niet aan zichzelf? Wij zijn toch niet 'god'?quote:Op maandag 7 februari 2011 20:46 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Dat maakt het nogal inhoudsloos om te zeggen dat God goed is, en dat zijn wetten rechtvaardig zijn, niet? Als God kleine kinderen straft met gruwelijke ziektes, dan is dat ook goed, want wat God doet is per definitie goed.
Ik zeg helemaal niet dat iemand maar blij moet zijn dat ie ten minste nog leeft als die gruwelijk lijdt. De wens om dood te gaan is normaal en wenselijk. Jezus zelf ervoer dit:quote:Door tegenover gruwelijk leed keihard te stellen dat zo iemand maar blij moet zijn dat 'ie tenminste nog leeft, maak je van je eigen God een meedogenloze dictator. Maar de wil van een meedogenloze dictator is wet, inderdaad. Wat heeft het Afrikaanse kind aan jouw boodschap? Niets toch?
Ja, maar dat is geen antwoord op mijn vraag. Hoe kun je zeggen dat Gods doen en laten rechtvaardig, wijs en goed is, als het laten verhongeren en creperen van kleine kinderen daar blijkbaar ook onderdeel van uitmaakt? Is het laten verhongeren en creperen van kleine kinderen dan per definitie goed en rechtvaardig, omdat God met ons kan doen wat hij wil? Omdat Adam en Eva van een verboden vrucht aten?quote:Op maandag 7 februari 2011 20:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
God heeft zijn wetten toch aan ons gegeven, niet aan zichzelf? Wij zijn toch niet 'god'?
Omdat het laten verhongeren en creperen geen doel op zich is.quote:Op maandag 7 februari 2011 20:59 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Ja, maar dat is geen antwoord op mijn vraag. Hoe kun je zeggen dat Gods doen en laten rechtvaardig, wijs en goed is, als het laten verhongeren en creperen van kleine kinderen daar blijkbaar ook onderdeel van uitmaakt?
Ah, dus omdat we hier op fok een topic openen over het betreffende kind en jij daarin de Bijbel citeert, is het het allemaal waard geweest? Waarom heeft God een uitgehongerd kind nodig om mij ervan te overtuigen dat hij algoed is?quote:Op maandag 7 februari 2011 21:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dat stervende kind zou weleens enkelen tot geloof kunnen brengen, en hen het eeuwige leven op kunnen leveren. Waaronder jijzelf.
Het openen van een topic op fok en de bijbel citeren is geen doel op zich. Het doel is dat mensen zich bekeren, wanneer ze geconfronteerd worden met de gevolgen van zonde, en de belofte van God op een beter bestaan. God heeft geen uitgehongerd kind nodig om jou ervan te overtuigen dat hij algoed is, maar om jou ervan te overtuigen dat wij mensen slecht zijn. Als wij mensen goed waren, kwam zoiets niet voor. Dan had de fotograaf hier geen foto van gemaakt, maar dat kind meegenomen en ervoor gezorgd.quote:Op maandag 7 februari 2011 21:18 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Ah, dus omdat we hier op fok een topic openen over het betreffende kind en jij daarin de Bijbel citeert, is het het allemaal waard geweest? Waarom heeft God een uitgehongerd kind nodig om mij ervan te overtuigen dat hij algoed is?
Waar ren je naartoe, als ik vragen mag?quote:Natuurlijk niet. De aanblik van een uitgehongerd, stervend Afrikaans kind doet mij mijlenver bij de erfzondeleer van Paulus vandaan rennen. Het onvermijdelijke, groteske resultaat van dat dogma wordt in dit topic perfect zichtbaar.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |