Ah ja, nee ok. Dan zijn we het idd eens.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 10:37 schreef Kroketvulling het volgende:
[..]
Ja, daar ben ik het heel erg mee eens. Wat ik eerder zei over je ego doden heb ik al teruggenomen. Tijdens het mediteren probeer ik wel mijn ego zo ver als ik kan uit te zetten, maar zodra ik dan weer mijn ogen open doe, opsta en me weer in de wereld begeef kan het gewoon niet anders dan dat ik daarvoor mijn ego nodig heb lijkt me.
Jij geloofd dus echt in een (bewuste) macht buiten jezelf?quote:Op dinsdag 8 februari 2011 14:33 schreef Kroketvulling het volgende:
Maar met het laatste wat je zegt ben ik het zeker eens. Vandaar dat ik tegenwoordig ook met een beetje een schuin oog kijk tegen die new age groeperingen die maar al te hard roepen I am God, I am, We are God etc etc.
Als je The Convoluted Universe reeks gelezen hebt, zou je toch ook ergens moeten gelezen hebben dat er wellicht ook nog "iets" is voorbij God ... ?quote:Op dinsdag 8 februari 2011 10:57 schreef Kroketvulling het volgende:
Je zal nu wel weten dat ik god zie als alles. Het begin, het einde, alles ertussenin, of eigenlijk gewoon het eeuwige nu . Vandaar dat het voor mij dan ook "natuurlijk" klinkt dat god al bestond ver voordat Achnaton nog geboren moest worden, want zoals ik het begrijp overschrijdt god sowieso het hele lineaire tijdsgebeuren die wij ervaren.
Iets met spijker & kopquote:Op woensdag 9 februari 2011 12:18 schreef ender_xenocide het volgende:
Hoe kun je nou je ego laten varen als je het al doet met als doel je uiteindelijk op te laten nemen in een groter geheel? Dan doe je het toch ook omdat je je er beter door voelt en er beter van te worden en voed je toch eigenlijk alleen maar je eigen ego?
Maar het feit dat zij door haar acties wordt opgenomen in een groter geheel wil niet zeggen dat jij dat ook wordt door haar acties, dus haar acties zijn nog steeds zelfzuchtig.quote:Op woensdag 9 februari 2011 12:57 schreef Loppe het volgende:
Volgens mij bedoelt ze het "zelfzuchtige ik" waar alles in teken staat om er enkel zelf beter van te worden.
Waarom? de realisatie dat we allemaal in het grote geheel zijn (het is niet zo dat er mensen in het grote geheel zijn en anderen niet.. iedereen zit in het grote geheel) moet toch wel positieve uitwerkingen hebben in het gedrag naar de rest van het bestaan?quote:Op woensdag 9 februari 2011 14:46 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
Maar het feit dat zij door haar acties wordt opgenomen in een groter geheel wil niet zeggen dat jij dat ook wordt door haar acties, dus haar acties zijn nog steeds zelfzuchtig.
Wat een super quote zeg!quote:Op woensdag 9 februari 2011 15:37 schreef Yorrit het volgende:
"This trip is helping me get free of my ego. Because If I get free of my ego, we ALL get free of OUR ego. Because thats the way the trip works. Because WERE ALL THE SAME BEING and thats the problem we can only move as fast as we ALL can move
You can hear this message only as purely as I am pure. Thats the way it boils down
I can resonate with you in the highest place
I am
So I can do nothing for you but, work on myself.
You can do nothing for me but, work on yourself."
- Ram Dass, Be Here Now
Je denkgeest is iets anders dan je bewustzijn.quote:Op woensdag 9 februari 2011 12:54 schreef mousy31 het volgende:
Ego = ik
Hoe kan je nou jezelf uitschakelen......dan zou je dus als een zombie door het leven moeten gaan.
Ik ben en ik besta
Dit is een beetje een tricky vraag. Een individu kan gezien worden als microkosmos, dus alles wat nodig is zit al binnenin je, dat denk ik wel. Dus in die zin is mijn antwoord "nee". Maar het heeft ook wel te maken met in hoeverre je bereid bent om je over te geven aan het goddelijke in je, maar tegelijkertijd wel realiserende dat je als mens zijnde nu eenmaal gelimiteerd bent. Mensen die roepen I am God weten vaak volgens mij niet eens precies wat ze roepen, en het zou nog ernstiger worden als ze het zien als 'mijn ego = God.' Maar ik geloof zeker dat er iets meer is, iets veel hogers, wat inderdaad zich buiten mijzelf als individu plaatsvindt, maar waar ik dan wel onderdeel van ben.quote:Op woensdag 9 februari 2011 10:40 schreef erodome het volgende:
Jij geloofd dus echt in een (bewuste) macht buiten jezelf?
Je bedoelt het laatste verhaal in deel 3 van Convoluted Universe? Ja, die ken ik ja, vond ik erg mooi om te lezen.quote:Op woensdag 9 februari 2011 11:58 schreef UncleScorp het volgende:
Als je The Convoluted Universe reeks gelezen hebt, zou je toch ook ergens moeten gelezen hebben dat er wellicht ook nog "iets" is voorbij God ... ?
Wat Yorrit zegt dus.quote:Op woensdag 9 februari 2011 12:18 schreef ender_xenocide het volgende:
Hoe kun je nou je ego laten varen als je het al doet met als doel je uiteindelijk op te laten nemen in een groter geheel? Dan doe je het toch ook omdat je je er beter door voelt en er beter van te worden en voed je toch eigenlijk alleen maar je eigen ego?
Maar hoe doe je dat praktisch gezien?quote:Op donderdag 10 februari 2011 10:35 schreef Kroketvulling het volgende:
[..]
Wat Yorrit zegt dus.Iets met spijker en kop ja.
![]()
Als zelfs nog maar de helft van de mensheid vanaf morgen zou leven vanuit de kennis dat we allemaal deel zijn van een groter geheel ipv een afgescheiden individu met een ikke ikke ikke mentaliteit zou de wereld er in 1 klap rooskleuriger uitzien, wat dan ook zijn effect zal hebben op diegenen die dit nog niet doen.
Maar wat heeft dit te maken met het ego?quote:Op donderdag 10 februari 2011 10:35 schreef Kroketvulling het volgende:
[..]
Wat Yorrit zegt dus.Iets met spijker en kop ja.
![]()
Als zelfs nog maar de helft van de mensheid vanaf morgen zou leven vanuit de kennis dat we allemaal deel zijn van een groter geheel ipv een afgescheiden individu met een ikke ikke ikke mentaliteit zou de wereld er in 1 klap rooskleuriger uitzien, wat dan ook zijn effect zal hebben op diegenen die dit nog niet doen.
Dat is een vraag waar ik zelf ook nog mee worstel.quote:Op donderdag 10 februari 2011 10:56 schreef Lavenderr het volgende:
Maar hoe doe je dat praktisch gezien?
Dat is waar, maar het is wel gelinkt met elkaar. En ik denk dat het een klein stapje is van voor jezelf nadruk op je ego te leggen en jezelf er teveel mee identificeren en egoistisch gedrag.quote:Op donderdag 10 februari 2011 11:15 schreef erodome het volgende:
Maar wat heeft dit te maken met het ego?
Egoisme is niet hetzelfde als het ego namelijk, daar zit een enorm verschil tussen, dat is hetzelfde als zeggen dat zout brood is omdat er in brood zout zit(meestal dan).
Nee, tips heb ik niet, moet zelf nog van alles leren. Het enige wat ik kan bedenken is dat als je van het idee uitgaat: 'Wie goed doet goed ontmoet' je van een koude kermis komt. Het zal dus volkomen onbaatzuchtig moeten zijn, en we zijn nu eenmaal mensen, dus hopen we op erkenning als we iets goeds voor een ander gedaan hebben. Niets menselijks is ons vreemd. Geeft ook niet.quote:Op donderdag 10 februari 2011 12:26 schreef Kroketvulling het volgende:
[..]
Dat is een vraag waar ik zelf ook nog mee worstel.Ik denk wat sowieso al een stuk zal helpen is om te realiseren wat hierboven al beschreven is, weten dat je individuele persoonlijkheid een tijdelijk iets is en dat je altijd verbonden bent met het geheel. Op deze manier wil en kan je gewoon niet opzettelijk andere mensen pijn doen of onderdrukken, want als een ander lijdt, lijd jij ook. Ook tegen andere mensen opkijken of juist op ze neerkijken zal dan onzinnig worden. Op deze manier zal het een stuk natuurlijker zijn om andere mensen gewoon als gelijke te behandelen en te benaderen, en dat zal vaak een positieve trigger zijn voor mensen om je heen. (Behalve dan misschien voor diegenen die zielig gevonden willen worden, zichzelf als slachtoffer zien en hierin juist bevestiging willen horen van andere mensen). Wat ik verder zelf heel belangrijk vind is integriteit, zowel naar jezelf toe als naar anderen toe. Als je de wereld wilt redden en mensen wilt helpen is dat heel nobel, maar pas dan ook op als dit niet gepaard gaat met het zogenaamde redderscomplex: IK doe tenminste wat voor een ander, dat kan ik van jou niet zeggen! Het wordt al helemaal dramatisch als diegene dan ook rekent op een behoorlijk portie dankbaarheid van die mensen richting hem toe. Enfin, het is toch altijd makkelijk en verleidelijk om jezelf toch stiekem ietsje beter te voelen dan een ander. Ik weet dat ik daar zelf in het verleden heel erg last van had, en tegenwoordig betrap ik mezelf er nog steeds op, maar nu ben ik me er bewust van en weet ik ook meteen dat zoiets onzin is. Als jij m.b.t. dit misschien nog tips weet?
Ik denk eigenlijk van niet.quote:Op donderdag 10 februari 2011 12:35 schreef Kroketvulling het volgende:
[..]
Dat is waar, maar het is wel gelinkt met elkaar. En ik denk dat het een klein stapje is van voor jezelf nadruk op je ego te leggen en jezelf er teveel mee identificeren en egoistisch gedrag.
Daar komt het zeker op neer. En er zijn zat voorbeelden te vinden van mensen in de wereld die zo waren. Nou snap ik best dat moeder Teresa voor de meesten wat te hoog gegrepen is, maar het kan nooit kwaad om zo iemand in je achterhoofd te houden. Anders krijg je van die situaties waarin men verontwaardigd reageert van: ze zei niet eens dank je wel!quote:Op donderdag 10 februari 2011 12:56 schreef Lavenderr het volgende:
Het zal dus volkomen onbaatzuchtig moeten zijn, en we zijn nu eenmaal mensen, dus hopen we op erkenning als we iets goeds voor een ander gedaan hebben. Niets menselijks is ons vreemd. Geeft ook niet.
Zou best kunnen. Ik heb me nog niet echt specifiek in een bepaalde stroming verdiept, maar zou het wel interessant vinden om me in de toekomst er echt in te bijten, in het Boeddhisme. Maar in de tussentijd lees ik ook weer veel andere dingen die misschien ook weer uit het Boeddhisme lenen. Ben jij echt bekend met Boeddhisme, Lavenderr?quote:Ik moet toch sterk denken aan het Boeddhisme, als ik jouw gedachtengang lees.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |