5 dagen en ongeveer 5-6 uur. Via Start kwam ik in dienst bij een software bedrijf. Bij Start zelf kreeg ik al informatie die als muziek klonk. Klein bedrijf (ongeveer 10 man), goed opgezet, bla, bla. Sollicitatiegesprek beloofde ook veel goeds. Alles wat het vorige softwarebedrijf fout deed/schijt aan had, dat was bij dit bedrijf niet zo. Goede documentatie, nette code, tevreden klanten. Open voor nuttige tips en goed onderbouwde voorstellen tot eventuele aanpassingen. Prima dacht ik toen nog.
Dus de maandag beginnen met leren hoe het allemaal werkt, valt je gelijk al op dat ipv 10 er slechts 3 andere mensen daar werken, waarvan 1 op externe locatie en de ander was de eigenaar zelf. Nah ja, vooruit dan maar dacht ik nog. Maar naar mate de week vorderde, viel mij op dat wat tijdens de sollicitatie gezegd was, niet helemaal klopte. Eigenlijk helemaal niet. Code was pure spaghetti-code. Voor de leken: een begin tweede jaars HBO informatica student zou zich er kapot voor schamen. Documentatie was er niet, de eigenaar, waarmee ik ook de sollicitatiegesprek mee had gehad en eerder nog voorstander leek te zijn voor documentie, had opeens een hele andere mening. "Hij vond het zonde van de tijd"

En de maandag van de tweede week kwam hij naar mij toe en vroeg aan mij wat ik er tot nu toe van vond. Zo braaf als ik was, ben ik begonnen met het noemen van positieve punten, om daarna te vertellen wat er zoal beter kon en wat ik zoal mistte. Ik brandde het niet eens af (ik was er immers mee begonnen) ik meldde enkel wat ik dacht waar (enorme, op langere termijn tijdwinstgevende) veranderingen toegepast kon worden.
Hierop trok meneer dus de conclusie dat ik blijkbaar niet op mijn plek zat, aangezien ik tegen bepaalde zaken toch anders keek. Toen ik dat met een toelichting bevestigde, vond hij dat ik niet op mijn plek zat en dat de samenwerking (zo noemde hij dat echt) maar moest beëindigen. Ik denk dat dat de enige is wat wel waar was, achteraf. Want ook tijdens de eerste week kwam ik achter dat de klanten niet altijd zo tevreden waren, als dat tijdens de sollicitatiegesprek was gezegd.
Ach ja, al om al was ik blij dat ik na 5-6 dagen er weer weg was. In die 5 dagen heb ik geleerd dat die kerel voor geen meter deugde en hoewel ik van Start ook niet zo fan was, ben ik het vanaf dat moment compleet gaan ontwijken. Dit lijkt mij geen incident oid. En ook weken, maanden en zelfs na een jaar viel me op dat hij nog steeds om werknemers zocht, dus een vervanger heeft hij blijkbaar nooit kunnen vinden

(Hij wou er maar 3, niet meer...)
Oh ja, eigenlijk ben ik na 4 dagen al eens "ontslagen". Ik was toen 15 jaar en de 4de dag werken kreeg ik aan het einde van de dag te horen dat ze me helaas niet in dienst konden houden omdat de inspectie aan had gekondigd "onverwachts" te komen controleren en ze daarmee geen problemen wilden hebben. Minimum leeftijd voor bollepellen was toen 16 jaar. Ach ja, shit happens.