abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_91525801
Brandon (18) drie jaar vastgebonden aan muur
quote:
ERMELO - De gehandicapte Brandon (18) leeft al drie jaar lang vastgebonden aan de muur van zijn kamer 's Heeren Loo, een instelling voor verstandelijk beperkten. Het personeel is bang voor Brandons onvoorspelbare gedrag en daarom zit hij vast.

Dat meldt het actualiteitenprogramma Uitgesproken EO dinsdag. Een medewerkster van 's Heeren Loo in Ermelo vindt de situatie van Brandon zo ernstig dat ze besloten heeft met haar verhaal naar buiten te komen, aldus de omroep.

Volgens de medewerkster werd in 2007 besloten dat Brandon elke dag met een tuigje en een riem aan de muur geketend moest worden. Sindsdien is Brandon al drie jaar niet meer in de buitenlucht geweest. Zijn bewegingsvrijheid is anderhalve meter, de lengte van de riem. De jongen verblijft in een lege, kille kamer die nog het meeste weg heeft van een isoleercel.

Spoeddebat
Tweede Kamerleden reageren geschokt. De PVDA zal een spoeddebat aanvragen. Agnes Wolbert (PVDA): "Geen aandoening is zo erg dat dit verdedigbaar zou zijn. Brandons situatie moet per direct worden verbeterd. Elke dag dat dit langer duurt is een dag te lang." Sabine Uitslag (CDA): "Ik krijg hiervan een knoop in mijn maag. Ik kan me niet voorstellen dat dit de enige manier om deze jongen te behandelen. Iemand drie jaar zo vasthouden, dat kan echt niet."

'Behandeling zorgvuldig'
De Inspectie voor de Gezondheidszorg heeft naar aanleiding van de berichtgeving een onaangekondigd inspectiebezoek aan de instelling gebracht. De inspectie concludeert dat de behandeling van de cliënt met zeer complexe en uitzonderlijke psychiatrische problematiek zorgvuldig en verantwoord plaatsvindt in 's Heeren Loo.

In tegenstelling tot wat het televisieprogramma Uitgesproken EO in haar persbericht beweert, is het niet juist dat de IGZ in de afgelopen jaren meerdere meldingen heeft ontvangen over de behandeling van deze cliënt. De enige melding over deze cliënt dateert van begin 2008. Volgens de medewerker zou er geen toezicht op de cliënt worden gehouden. De inspectie heeft hierop actie ondernomen en de instelling en de cliënt in mei 2008 bezocht om te kijken of de behandeling en begeleiding voldeed aan de voorwaarden voor het leveren van verantwoorde zorg. Dit was het geval. De cliënt had permanent twee begeleiders, waarvan een altijd bij de cliënt in de ruimte aanwezig was, aldus de inspectie.
bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)_vastgebonden__.html
alternatieve bron: http://www.uitgesprokeneo(...)eketend-aan-de-muur/

:{ Ongelofelijk

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 18-01-2011 18:25:57 ]
pi_91525839
volgens mij wordt het verhaal hier zwaar overdreven.
't logo goudgeel, oppervlag in kersenrood; symbool van de strijd tegen een systeem dat je hersens doodt.
pi_91525896
Heeft zo'n jongen geen ouders die hem komen opzoeken? Of iets in die geest? Kan toch niet 3 jaar lang ongemerkt gebeuren?
  Forum Admin dinsdag 18 januari 2011 @ 18:23:49 #5
35723 crew  GGMM
pi_91525923
Bron: De Telegraaf.
Alweer zo'n prachtige post van mij.
Nicki Minaj en ik
Mijn vissen in actie.
pi_91525924
Wtf?
Brutal. Fucking. Metal.
pi_91525935
Dit is zeer schokkend en ook misselijkmakend. De grootste, vunzigste en gemeenste criminelen krijgen een uitgebreide TBS-behandeling. Deze jongen, die niks heeft misdaan, wordt als een stuk stront behandeld. Jammer dat het niet net andersom kan in Nederland.
  dinsdag 18 januari 2011 @ 18:25:11 #8
299418 Creeg
Creeg iz zeeg
pi_91525973
:')
AJAX PAKT 30e LANDSTITEL ✯✯✯
Op woensdag 30 maart 2011 00:16 schreef Flippiee het volgende:
CREEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEG :*
pi_91525974
quote:
13s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 18:23 schreef GGMM het volgende:
Verdiep je eerst eens in dingen voordat je dit soort onzin roept. De Telegraaf is inderdaad een kutkrant, maar dit bericht staat overal. Bron: EO Uitgesproken

http://www.uitgesprokeneo(...)eketend-aan-de-muur/
pi_91525980
En als ie straks iemand doodbijt, is het weer niet goed zeker.
  dinsdag 18 januari 2011 @ 18:25:20 #11
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  dinsdag 18 januari 2011 @ 18:25:55 #12
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_91526016
quote:
4s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 18:21 schreef FunkyHomosapien het volgende:
volgens mij wordt het verhaal hier zwaar overdreven.
Of de eisen/voorwaarden aan 'verantwoorde zorg' zijn betrekkelijk laag... :{
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_91526054
En vooral niet afvragen of zo'n knaap drie jaar aan een muur ketenen geen agressie en wraakgevoelens oproept.

Als je aan zoiets begint, moet je em wel z'n hele leven blijven vastbinden. Ik zou die arts namelijk levend villen als ik ooit de kans zou krijgen in zo'n situatie.
  PR/Manusje van alles dinsdag 18 januari 2011 @ 18:28:11 #14
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_91526121
Tja... en dan? gewoon los laten lopen waarna hij dus iemand ongetwijfeld aan zal vallen? Mensen met een verstandelijke beperking of stoornissen zijn niet te behandelen door 'een weekend naar zee' te gaan. Zij zullen nooit 'genezen'. Dit gebeurt overal. Soms nog wel 'erger' dan dit.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_91526175
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 18:28 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Tja... en dan? gewoon los laten lopen waarna hij dus iemand ongetwijfeld aan zal vallen? Mensen met een verstandelijke beperking of stoornissen zijn niet te behandelen door 'een weekend naar zee' te gaan. Zij zullen nooit 'genezen'. Dit gebeurt overal. Soms nog wel 'erger' dan dit.
Ja, maar er moet haast wel een beter alternatief zijn dan dit lijkt mij :{
  PR/Manusje van alles dinsdag 18 januari 2011 @ 18:30:55 #16
Toezicht is gezond!
pi_91526212
quote:
2s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 18:29 schreef braddofiel het volgende:

[..]

Wat dan? bedenk eens iets... plat spuiten?

Al moet het mogelijk zijn om hem een omgeving te geven waar hij wel kan verblijven zonder vast te zitten. Een grotere cel of zo. Met buitenruimte.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
pi_91526218
quote:
2s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 18:29 schreef braddofiel het volgende:

[..]

Euthanasie
pi_91526245
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 18:28 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Je kunt nooit met zekerheid zeggen of hij iemand aan zal vallen, het spijt me zeer hoor. En wat moet je dan? Iedereen maar vastbinden die een stoornis heeft? Of zullen we ze maar meteen een spuitje geven, dan zijn we ze er meteen vanaf?

Waarom mogen autisten wel los lopen dan? Weet je wat die doen? Die gooien een tafel door je kop heen als je niet oplet. Zullen we die dan ook maar een spuitje geven?
pi_91526263
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 18:30 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

Al moet het mogelijk zijn om hem een omgeving te geven waar hij wel kan verblijven zonder vast te zitten. Een grotere cel of zo. Met buitenruimte.
Zoiets zou wel kunnen, lijkt mij tenminste.
pi_91526338
quote:
Maar goed, aan een tuigje in een lege kamer is vast niet de enige oplossing.
Dan maar een cel met een tv achter tralies etc, maar geef die jongen iets @@
pi_91526360
quote:
13s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 18:23 schreef GGMM het volgende:
Ja, en wat dan nog? Is het dan minder erg als de Telegraaf er geen aandacht aan besteedt?
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_91526395
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 18:30 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

niks platspuiten, soms kan een klein beetje medecatie al helpen.
Werk zelf in de gehandicaptenzorg, heb zelf te maken met 'lastige' mensen (mensen die anderen aanvallen en zouden willen vermoorden, gooien met dingen, slaan, bijten enzovoort enzovoort). Bij ons doen we alles behalve platspuiten en vastbinden. Het 'ergste' wat wij als begeleiding doen is mensen fixeren en eventueel in hun kamer zetten tot het afgelopen is, daarna weer erbij.

Dit doet me allemaal wel weer heel erg denken aan Jolanda Venema...
  PR/Manusje van alles dinsdag 18 januari 2011 @ 18:35:25 #23
Toezicht is gezond!
pi_91526400
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 18:33 schreef mootie het volgende:

[..]

Maar goed, aan een tuigje in een lege kamer is vast niet de enige oplossing.
Dan maar een cel met een tv achter tralies etc, maar geef die jongen iets @@
wat ik me dan afvraag.. waar slaapt hij? hoe gaat hij naar de badkamer? wordt hij uberhaupt wel gewassen? Zit hij dan ook vast? of zit hij alleen overdag vast? Beetje eentonig verhaal zo.
pi_91526439
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 18:35 schreef kvd het volgende:

[..]

Werk zelf in de gehandicaptenzorg, heb zelf te maken met 'lastige' mensen (mensen die anderen aanvallen en zouden willen vermoorden, gooien met dingen, slaan, bijten enzovoort enzovoort). Bij ons doen we alles behalve platspuiten en vastbinden. Het 'ergste' wat wij als begeleiding doen is mensen fixeren en eventueel in hun kamer zetten tot het afgelopen is, daarna weer erbij.

We gaan ongetwijfeld ook die kant op, als mensen zeggen van "Ja, we zetten ze vast, want we kunnen niks anders!!"

Denk na ofzo
pi_91526442
Verstandelijk beperkte... laat ik maar hopen er zelf nooit een te krijgen. Verder ben ik van mening dat als hij te beperkt is om hier vanaf te komen hij geen reeel leven kan hebben laat staan het besef van zijn eigen.
pi_91526525
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 18:35 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

wat ik me dan afvraag.. waar slaapt hij? hoe gaat hij naar de badkamer? wordt hij uberhaupt wel gewassen? Zit hij dan ook vast? of zit hij alleen overdag vast? Beetje eentonig verhaal zo.
Wat ik ook niet snap, waarom moet die kamer leeg zijn, als hij toch maar 1,5 m spelingsruimte heeft. Dan kun je toch nog steeds de muren opfleuren, een tv neerzetten, gewoon iets doen om de ruimte leefbaar te maken.
pi_91526538
Ah, de Kamer doet weer aan micro-management.
  PR/Manusje van alles dinsdag 18 januari 2011 @ 18:39:25 #28
Toezicht is gezond!
pi_91526567
quote:

[..]

Inderdaad,,, dat laatste vooral. Al heeft die zaak er ook voor gezorgd dat mensen die juist wel vast zouden moeten liggen dat ook niet meer mogen. (bejaarden, valgevaar)

Grote vraag is dan dus ook: waarom moet hij vast? is hij zo onhandelbaar of weet de instelling gewoon niet wat ze moeten doen? Dat dit op deze manier niet kan is wel duidelijk ja.
pi_91526652
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 18:36 schreef Hydrogeny het volgende:
Verstandelijk beperkte... laat ik maar hopen er zelf nooit een te krijgen. Verder ben ik van mening dat als hij te beperkt is om hier vanaf te komen hij geen reeel leven kan hebben laat staan het besef van zijn eigen.
Te beperkt om iets aan zijn onvoorspelbare gedrag te doen? Wat nou als hij dagen achtereen rustig is en heel af en toe een uitbarsting heeft.
En trouwens, je zal al die onvoorspelbaren die los op straat lopen de kost maar moeten geven. Die zomaar onvoorspelbaar pissg worden als je ze aankijkt etc.
  PR/Manusje van alles dinsdag 18 januari 2011 @ 18:41:52 #30
Toezicht is gezond!
pi_91526671
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 18:38 schreef mootie het volgende:

[..]

Wat ik ook niet snap, waarom moet die kamer leeg zijn, als hij toch maar 1,5 m spelingsruimte heeft. Dan kun je toch nog steeds de muren opfleuren, een tv neerzetten, gewoon iets doen om de ruimte leefbaar te maken.
Elk voorwerp zal tijdens een uitspatting gesloopt worden. Of het nou los of vast zit. Ken mensen die letterlijk het plafond uit hun kamer slopen als ze boos zijn. Geen vandalisme bestendig voorwerp dat daar tegen bestand is. Dat zal bij hem dan ook wel zo zijn.

Maar ja, er moet iets mogelijk zijn.
pi_91526674
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 18:36 schreef Heroinjunk het volgende:

[..]

We gaan ongetwijfeld ook die kant op, als mensen zeggen van "Ja, we zetten ze vast, want we kunnen niks anders!!"

Denk na ofzo
moet ik nadenken?
We hebben dit allang meegemaakt, met Jolanda Venema, precies hetzelfde, vastgebonden aan een touw.
Dit gaat de gehandicaptenzorg weer wakkerschudden, zorgen voor positieve verandering.
Er zijn veel instellingen die zo werken als waar Brandon zit. Ik kan je vertellen, veelal onopgeleid presoneel die niets wil, of niets kan omdat de directie tegen bepaalde dingen is, te weinig geld om meer personeel aan te nemen. Verandering is dan niet mogelijk, zulke dingen gaan dan gebeuren. Laten we hopen dat dit weer in omslagpunt zal zijn
pi_91526686
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 18:39 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

Inderdaad,,, dat laatste vooral. Al heeft die zaak er ook voor gezorgd dat mensen die juist wel vast zouden moeten liggen dat ook niet meer mogen. (bejaarden, valgevaar)

Grote vraag is dan dus ook: waarom moet hij vast? is hij zo onhandelbaar of weet de instelling gewoon niet wat ze moeten doen? Dat dit op deze manier niet kan is wel duidelijk ja.
Het enige wat er eigenlijk staat is verstandelijk beperkt en onvoorspelbaar. Dat kan echt van alles zijn.
pi_91526723
quote:
11s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 18:41 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

Elk voorwerp zal tijdens een uitspatting gesloopt worden. Of het nou los of vast zit. Ken mensen die letterlijk het plafond uit hun kamer slopen als ze boos zijn. Geen vandalisme bestendig voorwerp dat daar tegen bestand is. Dat zal bij hem dan ook wel zo zijn.

Maar ja, er moet iets mogelijk zijn.
Maar hij kan maar 1,5m ver, dus een deel van de kamer is buiten bereik.
pi_91526727
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 18:41 schreef kvd het volgende:

[..]

moet ik nadenken?
We hebben dit allang meegemaakt, met Jolanda Venema, precies hetzelfde, vastgebonden aan een touw.
Dit gaat de gehandicaptenzorg weer wakkerschudden, zorgen voor positieve verandering.
Er zijn veel instellingen die zo werken als waar Brandon zit. Ik kan je vertellen, veelal onopgeleid presoneel die niets wil, of niets kan omdat de directie tegen bepaalde dingen is, te weinig geld om meer personeel aan te nemen. Verandering is dan niet mogelijk, zulke dingen gaan dan gebeuren. Laten we hopen dat dit weer in omslagpunt zal zijn
Nee niet jij, was meer richting mensen die zo dom denken. :+
pi_91526734
er zit maar 1 ding op, vanavond kijken hoe de vork nu echt in de steel steekt
pi_91526760
quote:
13s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 18:38 schreef Bolkesteijn het volgende:
Binnen welke partij was ook alweer zoveel ophef over één Somalische mevrouw die onterecht in Nederland bleek te verblijven? Wees in vredesnaam niet zo hypocriet en wees blij dat de Tweede Kamer deze situatie onmiddellijk aan de kaak stelt.
pi_91526764
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 18:43 schreef Heroinjunk het volgende:

[..]

Nee niet jij, was meer richting mensen die zo dom denken. :+
misverstandje ;)
  PR/Manusje van alles dinsdag 18 januari 2011 @ 18:44:13 #38
Toezicht is gezond!
pi_91526781
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 18:42 schreef mootie het volgende:

[..]

Het enige wat er eigenlijk staat is verstandelijk beperkt en onvoorspelbaar. Dat kan echt van alles zijn.
Zo jammer weer dat er niet wordt ingegaan op wat er nou precies aan de hand is met hem... Zo krijg je het beeld dat ze daar een doodnormale jongen aan de muur binden. Wat overduidelijk niet aan de orde is.
pi_91526808
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 18:44 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

Zo jammer weer dat er niet wordt ingegaan op wat er nou precies aan de hand is met hem... Zo krijg je het beeld dat ze daar een doodnormale jongen aan de muur binden. Wat overduidelijk niet aan de orde is.
Dat misschien niet, maar je bindt helemaal niemand vast aan de muur. Permanent. Want dat is mensonterend.
  PR/Manusje van alles dinsdag 18 januari 2011 @ 18:46:39 #40
Toezicht is gezond!
pi_91526874
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 18:44 schreef Heroinjunk het volgende:

[..]

Dat misschien niet, maar je bindt helemaal niemand vast aan de muur. Permanent. Want dat is mensonterend.
Blijkbaar hebben ze daar geen isoleer of beter separeer cel. Als ze die wel hebben is het een schandaal dat hij aan de muur vast zit ja.
pi_91526910
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 18:44 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

er wordt ook nog niet te veel gezegd programma is vanavond pas op tv, zulke berichten zijn bedoeld om te prikkelen...anders kijkt er natuurlijk niemand meer....dus vanavond zullen we meer weten
pi_91526931
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 18:38 schreef mootie het volgende:
Bij opgesloten criminelen in een tbs-inrichting draait altijd alles om het belang van de crimineel, om het genezen en om de terugkeer in de maatschappij. Daar wordt volop tijd en energie in gepompt, inclusief proefverloven, etc.

Waarom kunnen we crimineel tuig wél behandelen en een verstandelijk gehandicapte jongen die niets misdaan heeft, niet? Waar is zijn belang in dit verhaal? Of het belang van de moeder? Waarom kan zo'n jongen niet eens naar buiten om te luchten (al dan niet vastgebonden), of bij wijze van test af en toe worden bevrijd uit zijn positie, om te zien hoe het gaat?

Wat wel en niet haalbaar is, moet blijken. Maar je zou op z'n minst verwachten dat er enige poging wordt ondernomen om de situatie van die jongen te verbeteren, in plaats van hem drie jaar vast te binden.
pi_91526963
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 18:46 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

Blijkbaar hebben ze daar geen isoleer of beter separeer cel. Als ze die wel hebben is het een schandaal dat hij aan de muur vast zit ja.
Je bindt nooit iemand vast aan een muur naar mijn idee, maar goed eerst maar eens de details horen van dit verhaal. Anders is het wat lastig oordelen allemaal.
٩๏̯͡๏)۶
  PR/Manusje van alles dinsdag 18 januari 2011 @ 18:48:58 #44
Toezicht is gezond!
pi_91526966
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 18:47 schreef kvd het volgende:

[..]

er wordt ook nog niet te veel gezegd programma is vanavond pas op tv, zulke berichten zijn bedoeld om te prikkelen...anders kijkt er natuurlijk niemand meer....dus vanavond zullen we meer weten
Zender en tijdstip? :o

nee idd,,, lekker stemming maken bij de telegraaf... :')
pi_91526976
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 18:46 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

hij zit blijkbaar al in een soort van isoleerkamer

quote:
In 2007 besluit 's Heeren Loo dat Brandon elke dag met een tuigje en een riem aan de muur geketend moet worden. Al drie jaar is Brandon niet meer in de buitenlucht geweest. Zijn bewegingsvrijheid is anderhalve meter, de lengte van de riem. De jongen verblijft in een lege, kille kamer die nog het meeste weg heeft van een isoleercel.
pi_91527012
quote:
10s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 18:48 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

Nederland 2, 20.25 tot 20.55

en niet alleen de telegraaf, het staat ook op nu.nl, ook met beperkte informatie
  PR/Manusje van alles dinsdag 18 januari 2011 @ 18:51:39 #47
Toezicht is gezond!
pi_91527068
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 18:49 schreef kvd het volgende:

[..]

hij zit blijkbaar al in een soort van isoleerkamer

[..]

in het filmpje lijkt het op een kamertje met betonnen muren,,, Waar hij van alles kan slopen ed. Een echte isoleerkamer is het dus niet. Daar staat niets in natuurlijk. Zal wel een compromis zijn dan,,, lege cel met niets vs een kamer met iets + vast. :{
pi_91527335
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 18:43 schreef Boldface het volgende:
Binnen welke partij was ook alweer zoveel ophef over één Somalische mevrouw die onterecht in Nederland bleek te verblijven? Wees in vredesnaam niet zo hypocriet en wees blij dat de Tweede Kamer deze situatie onmiddellijk aan de kaak stelt.
Hoe kom je er bij dat ik hypocriet ben? Je denkt zeker dat ik blind achter de VVD aan loop. :') De Kamer moet niet aan micro-management doen maar juist aan macro-management doen, en zich nooit met individuele gevallen bezig houden, dat is juist voer voor ambtenaren.
pi_91527353
.

[ Bericht 99% gewijzigd door Der_Rudi op 18-01-2011 20:15:21 ]
pi_91527510
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 18:57 schreef Der_Rudi het volgende:
Hij heeft meer dan een kamer. Hij heeft een aparte woon en slaapkamer. Hiertussen zit een gang waarin meerdere magneet deuren zitten.

Vragen zoals over wassen zijn vrij simpel. Hij krijgt de sleutel van zijn "tuigje" door een luikje aangereikt. Hij kan zichzelf dan losmaken en doen wat hij moet doen.
Hierna maakt hij zelf zijn "tuigje" weer vast en pas als alles vast zit komt de begeleider weer bij hem naar binnen.

De reden dat alles zo leeg is is dat Brandon constant uit wil breken. Hij krijgt het voor elkaar om schroeven uit de muur te krijgen met zijn vingers. Met deze schroef maakt hij een lamp los, gooit het peertje tegen het brandalarm zodat het kleine wolkje gas wat hierbij vrij komt het brandalarm doet afgaan.
Als het brandalarm afgaat vliegen automatisch alle deuren open en kan meneer vanaf de eerste verdieping (waar dit alles gesitueerd is) gewoon naar buiten.
Het punt is wel dat als hij eenmaal buiten is hij het geheel niet meer overziet en angstig wordt.
Komt nog bij dat meneer te boek staat als levensbedreigend en op het moment dat het nodig is en hij zit niet met een tuigje aan de muur mag je met minder dan 6 (!) man niet naar binnen.
Uit meerdere persoonlijke ervaringen kan ik je vertellen dat 6 man niet genoeg is om de situatie onder controle te houden als hij het flink in zijn kop heeft.

Stemming makkerij hier zonder dat mensen de situatie kennen...
Wij gaan dan ook gewoon af op de info die in het artikel staat.
pi_91527568
quote:
10s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 18:48 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Waarom die obsessie met de Telegraaf? Diverse media melden het bericht, bijvoorbeeld ook de Volkskrant: http://www.volkskrant.nl/(...)onden-aan-muur.dhtml
AD: http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)r-vastgeketend.dhtml
RTL: http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/binnenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2011/01_januari/18/binnenland/gehandicapte-jongen-zit-al-3-jaar-vastgeketend.xml
Trouw: http://www.trouw.nl/nieuw(...)te_schokt_Kamer.html
Omroep Gelderland: http://www.omroepgelderla(...)ide-s-Heeren-Loo.htm
en Radio 1: http://www.radio1.nl/cont(...)en-in-zorginstelling

De Telegraaf is slechts één van de partijen die het bericht heeft opgepikt. De originele bron is het programma Uitgesproken EO, vanavond te zien op Nederland 2.
  dinsdag 18 januari 2011 @ 19:02:46 #52
328838 Berlitz
Salonfascist
pi_91527624
Dit gebeurt echt niet zo maar deze gast probeert waarschijnlijk anderen te vermoorden als hij niet vast zit.
pi_91527634
quote:
Hij heeft meer dan een kamer. Hij heeft een aparte woon en slaapkamer. Hiertussen zit een gang waarin meerdere magneet deuren zitten.

Vragen zoals over wassen zijn vrij simpel. Hij krijgt de sleutel van zijn "tuigje" door een luikje aangereikt. Hij kan zichzelf dan losmaken en doen wat hij moet doen.
Hierna maakt hij zelf zijn "tuigje" weer vast en pas als alles vast zit komt de begeleider weer bij hem naar binnen.

De reden dat alles zo leeg is is dat Brandon constant uit wil breken. Hij krijgt het voor elkaar om schroeven uit de muur te krijgen met zijn vingers. Met deze schroef maakt hij een lamp los, gooit het peertje tegen het brandalarm zodat het kleine wolkje gas wat hierbij vrij komt het brandalarm doet afgaan.
Als het brandalarm afgaat vliegen automatisch alle deuren open en kan meneer vanaf de eerste verdieping (waar dit alles gesitueerd is) gewoon naar buiten.
Het punt is wel dat als hij eenmaal buiten is hij het geheel niet meer overziet en angstig wordt.
Komt nog bij dat meneer te boek staat als levensbedreigend en op het moment dat het nodig is en hij zit niet met een tuigje aan de muur mag je met minder dan 6 (!) man niet naar binnen.
Uit meerdere persoonlijke ervaringen kan ik je vertellen dat 6 man niet genoeg is om de situatie onder controle te houden als hij het flink in zijn kop heeft.

Jij bent een insider zo te lezen. Sorry dat ik het hier zo vraag, maar wat is er allemaal al met hem gedaan? Krijgt hij medicatie? Moet er daar misschien niet iets in veranderen? Ik snap dat je hier niet alles zomaar kan zetten, maar is het mogelijk om daar globaal iets over te zeggen?
pi_91527669
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 19:02 schreef Berlitz het volgende:
Dit gebeurt echt niet zo maar deze gast probeert waarschijnlijk anderen te vermoorden als hij niet vast zit.
die heb ik ook op het werk, maar niemand zit bij ons vast in een tuigje
pi_91527705
@Der_Rudi: je kent de situatie?

En ben ik de enige die de OP niet helemaal snapt? Als ik het goed begrijp is de inspectie dus langs geweest (in 2008 en nu weer) maar spreken zij het bericht van Uitgesproken EO tegen? Of zeggen ze beiden hetzelfde maar vindt de één dat het wel kan en de ander niet?
  dinsdag 18 januari 2011 @ 19:04:45 #56
328838 Berlitz
Salonfascist
pi_91527741
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 19:03 schreef kvd het volgende:

[..]

die heb ik ook op het werk, maar niemand zit bij ons vast in een tuigje
Die heb je het niet anders was je al vermoord.
pi_91527746
quote:

[..]

Ik zou zeggen, ga eens langs bij deze jongeman in je gehandicaptenzorgtenue, en vraag of ze hem loslaten in een kamer met je.

En laat even horen hoe het was.
pi_91527761
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 19:03 schreef kvd het volgende:

[..]

Jij bent een insider zo te lezen. Sorry dat ik het hier zo vraag, maar wat is er allemaal al met hem gedaan? Krijgt hij medicatie? Moet er daar misschien niet iets in veranderen? Ik snap dat je hier niet alles zomaar kan zetten, maar is het mogelijk om daar globaal iets over te zeggen?
Van die medicatie vroeg ik me ook meteen af bij het lezen van dit bericht. Is dat agressieve gedrag niet enigszins in de te dammen met bepaalde medicijnen?
٩๏̯͡๏)۶
pi_91527784
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 18:57 schreef Bolkesteijn het volgende:
Hoe kom je er bij dat ik hypocriet ben? Je denkt zeker dat ik blind achter de VVD aan loop. :') De Kamer moet niet aan micro-management doen maar juist aan macro-management doen, en zich nooit met individuele gevallen bezig houden, dat is juist voer voor ambtenaren.
Alleen al de term "micro-management" voor het aan de kaak stellen van persoonlijk leed en een misstand die één persoon aangaat, is typisch, misselijkmakend VVD. We hebben het hier over mensen, niet over bedrijfsprocessen.

Als je de menselijke maat uit het oog verliest, kun je in mijn optiek onmogelijk een goede volksvertegenwoordiger zijn. Dat gold eerder deze week bij het doodzieke jongetje van 8, dat geldt nu ook in deze, schrijnende situatie. Het is prima dat de kamer dit aan de kaak stelt, temeer ook om na te gaan of dit soort situaties in meerdere instellingen aan de orde zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-01-2011 19:26:12 ]
pi_91527857
quote:

Hehe, dit geeft idd al een heel ander beeld.
pi_91527875
.

[ Bericht 99% gewijzigd door Der_Rudi op 18-01-2011 20:15:45 ]
pi_91527954
De media kan je ook alles laten geloven, gewoon lekker krom maar één kant van het verhaal geven en de echte informatie achter de hand houden :')

Heb liever dat die kerel aan een tuigje zit dan dat hij kan ontsnappen en wie weet wat ie dan uitvoert.
  dinsdag 18 januari 2011 @ 19:08:58 #63
328838 Berlitz
Salonfascist
pi_91527969
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 19:07 schreef Der_Rudi het volgende:

[..]

Hij zit niet drie jaar vast, hij zit enkel vast op het moment dat zijn begeleiding bij hem in zijn kamer komt tijdens de contactmomenten.

Vorig jaar zomer is er voor hem een nieuw appartement gebouwd, met een kooiconstructie buiten zodat hij gewoon naar buiten kon.
Alles kwam uit gevangenissen en zou compleet "hufter-proof" zijn. Kosten voor dit appartement: 1 miljoen euro.
Brandon kwam op een vrijdagavond in zijn nieuwe appartement. Zaterdag ochtend vloog de hele keuken naar buiten.
Kookplaat, kastjes, deur naar slaapkamer, metalen aanrechtblad.
Dit metalen aanrechtblad pakte hij later om ermee tegen een raam te beuken. Net zo lang als nodig was. Het glas brak niet maar het hele raamkozijn vloog er na een uurtje beuken uit.
En zo was meneer weer ontsnapt.

Hierdoor is hij weer terug gebracht naar zijn oude kamer op het klooster waar je hier de beelden van ziet.
1 miljoen euro voor zo,n gek :r
pi_91527979
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 19:04 schreef Berlitz het volgende:

[..]

Die heb je het niet anders was je al vermoord.
dan heb ik die niet, jij je zin...bewoners die heel stilletjes achter andere bewoners gaan staan met messen en stoelen, klaar om aan te vallen, handen om mijn keel heen om me te killen, het letterlijk tegen me zeggen 'ik ga je vermoorden'...nee, ik heb ze niet.
pi_91528005
quote:
<knip>
Ik heb nergens beweerd dat er geen redenen zijn, cq. waarom het niet te rechtvaardigen is dat er vrijheidsbeperkende maatregelen worden getroffen. Ik stelde de vraag wat er de afgelopen drie jaar is gedaan om hem te behandelen.
pi_91528027
.

[ Bericht 99% gewijzigd door Der_Rudi op 18-01-2011 20:15:57 ]
pi_91528040
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 19:09 schreef Boldface het volgende:

[..]

Ik heb nergens beweerd dat er geen redenen zijn, cq. waarom het niet te rechtvaardigen is dat er vrijheidsbeperkende maatregelen worden getroffen. Ik stelde de vraag wat er de afgelopen drie jaar is gedaan om hem te behandelen.
Niet alles en iedereen zijn behandelbaar.
pi_91528042
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 19:04 schreef boyv het volgende:

[..]

Ik zou zeggen, ga eens langs bij deze jongeman in je gehandicaptenzorgtenue, en vraag of ze hem loslaten in een kamer met je.

En laat even horen hoe het was.
ik heb het meegemaakt, alleen met een vrouw inplaats van een jongeman...
  dinsdag 18 januari 2011 @ 19:10:33 #69
328838 Berlitz
Salonfascist
pi_91528051
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 19:09 schreef Boldface het volgende:

[..]

Sommige mensen zijn niet te behandelen.
pi_91528136
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 19:09 schreef Der_Rudi het volgende:

[..]

Hij krijgt een hoeveelheid medicatie die jou en mij waarschijnlijk plat zou leggen. In de hiervoor beschreven situatie met zijn nieuwe appartement is de oproeparts geweest om hem een flinke dosis te injecteren waarvan hij minimaal 6 uur onderuit zou zijn omdat we het met 8 mensen (4 begeleiders en 4 agenten) niet redden tegen hem.
Na een uurtje was hij alweer vrolijk tegen de deuren van de isoleercel aan het schoppen waar hij op dat moment even verbleef.
interessant om deze kant van het verhaal te horen, vraag me af of dat ook in de TV uitzending ter sprake komt
٩๏̯͡๏)۶
pi_91528174
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 19:11 schreef Ronaldsen het volgende:

[..]

interessant om deze kant van het verhaal te horen, vraag me af of dat ook in de TV uitzending ter sprake komt
Nee natuurlijk niet, getuige het nieuwsbericht.
pi_91528204
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 19:10 schreef RacerDKB het volgende:
Niet alles en iedereen zijn behandelbaar.
Ook dat heb ik niet beweerd. Ik heb gevraagd welke pogingen zijn ondernomen. En ik vraag me af hoe zich dat verhoudt tot de manier waarop veroordeelde criminelen worden behandeld.
pi_91528210
.

[ Bericht 99% gewijzigd door Der_Rudi op 18-01-2011 20:16:12 ]
pi_91528302
Soms haat ik mensen:

Typisch ''Jaa die hoge heren in Den Haag''-volk.
pi_91528305
quote:
Hij zit niet drie jaar vast, hij zit enkel vast op het moment dat zijn begeleiding bij hem in zijn kamer komt tijdens de contactmomenten.
Idioot dat de media het dan wel zo brengt :{ Zo komt het althans op mij over uit de berichtgeving, dat ie letterlijk al 3 jaar aan de muur vastzit.

En dat verhaal dat ie nooit frisse buitenlucht zou krijgen klopt dus ook niet?
pi_91528314
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 19:09 schreef Der_Rudi het volgende:

[..]

Hij krijgt een hoeveelheid medicatie die jou en mij waarschijnlijk plat zou leggen. In de hiervoor beschreven situatie met zijn nieuwe appartement is de oproeparts geweest om hem een flinke dosis te injecteren waarvan hij minimaal 6 uur onderuit zou zijn omdat we het met 8 mensen (4 begeleiders en 4 agenten) niet redden tegen hem.
Na een uurtje was hij alweer vrolijk tegen de deuren van de isoleercel aan het schoppen waar hij op dat moment even verbleef.
heftig allemaal...

Het jammere is dat iedereen altijd zo anders op medicatie reageert. Het valt me op dat mensen in de geestelijke gezondheidszorg vaak 'door de medicatie heen gaan'
  PR/Manusje van alles dinsdag 18 januari 2011 @ 19:14:18 #77
Toezicht is gezond!
pi_91528324
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 19:11 schreef Ronaldsen het volgende:

[..]

vast niet :')
pi_91528396
tja volgens rtl4 teletekst betreft het hier een christelijke instelling. die hebben het niet zo op ongelovigen
  PR/Manusje van alles dinsdag 18 januari 2011 @ 19:15:18 #79
Toezicht is gezond!
pi_91528398
Der_Rudi

jij werkt daar dus?

hoeveel uur per dag zit hij feitelijk vast aan die muur dan?
  PR/Manusje van alles dinsdag 18 januari 2011 @ 19:15:47 #80
Toezicht is gezond!
pi_91528427
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 19:15 schreef Xperia het volgende:
tja volgens rtl4 teletekst betreft het hier een christelijke instelling. die hebben het niet zo op ongelovigen
Gefeliciteerd. De meeste debiele post in het topic is van jou.
  dinsdag 18 januari 2011 @ 19:15:52 #81
328838 Berlitz
Salonfascist
pi_91528430
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 19:12 schreef Boldface het volgende:

[..]

Ook dat heb ik niet beweerd. Ik heb gevraagd welke pogingen zijn ondernomen. En ik vraag me af hoe zich dat verhoudt tot de manier waarop veroordeelde criminelen worden behandeld.
Veroordeelde criminelen zijn niet gek en kunnen dus gewoon behandeld worden daarom kan je die ook veel meer vrijheid geven.

Vraag me af wat deze gast heeft gedaan voordat hij in deze instelling kwam.
pi_91528508
.

[ Bericht 99% gewijzigd door Der_Rudi op 18-01-2011 20:16:28 ]
pi_91528520
Gezien de berichten van rudi is hij toch niet zo beperkt... murdoch met a-team fratsen?
pi_91528521
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 19:12 schreef Der_Rudi het volgende:

[..]

Ik betwijfel het want als iemand met de pers praat ben je je baan wel aardig kwijt ;)
Wel raar dan eigenlijk, want feitelijk neem je het toch voor het beleid van de instelling op.

Al snap ik wel dat ze liever niet hebben dat iedereen op eigen houtje met de pers gaat praten over (ook nog eens) privacy gevoelige zaken.

Ik ga de uitzending in elk geval kijken, maar wel een stuk kritischer.
pi_91528586
quote:
Die jongen zit dus het grootste deel van de dag alleen in een lege kamer, begrijp ik? Alleen tijdens 'contactmomenten' ziet hij andere mensen, maar dan is hij vastgebonden. Als je niet gek bent, zou je het wel worden...
pi_91528662
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 19:18 schreef Boldface het volgende:

[..]

Die jongen zit dus het grootste deel van de dag alleen in een lege kamer, begrijp ik? Alleen tijdens 'contactmomenten' ziet hij andere mensen, maar dan is hij vastgebonden. Als je niet gek bent, zou je het wel worden...
Wat moet je dan doen, spuitje geven? :')

Of mag ie bij jou komen wonen, vind je dat ook goed?
pi_91528715
.

[ Bericht 99% gewijzigd door Der_Rudi op 18-01-2011 20:16:37 ]
pi_91528726
quote:
9s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 19:14 schreef RacerDKB het volgende:
Soms haat ik mensen:

[ afbeelding ]

Typisch ''Jaa die hoge heren in Den Haag''-volk.
De reacties op telegraaf.nl moet je niet eens gaan lezen, dat zijn allemaal Henk & Ingrid figuren
٩๏̯͡๏)۶
pi_91528776
.

[ Bericht 99% gewijzigd door Der_Rudi op 18-01-2011 20:16:50 ]
  dinsdag 18 januari 2011 @ 19:21:56 #90
328838 Berlitz
Salonfascist
pi_91528861
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 19:19 schreef Ronaldsen het volgende:

[..]

De reacties op telegraaf.nl moet je niet eens gaan lezen, dat zijn allemaal Henk & Ingrid figuren
En als deze gast losbreekt en iemand vermoord staan ze te gillen dat ze dit soort mensen voor de rest van hun leven in een kooi moeten.
  PR/Manusje van alles dinsdag 18 januari 2011 @ 19:22:33 #91
Toezicht is gezond!
pi_91528898
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 19:19 schreef Der_Rudi het volgende:

[..]

Ja ik werk daar inderdaad.
Brandon zit vast op het moment dat de begeleiding bij hem in een ruimte is. Dit is een aantal maal per dag in zijn dagprogramma opgenomen.
Samen eten, samen drinken, samen spelletje doen, samen donald duck lezen, dat soort dingen.
Zaken zoals douchen, toiletbezoek en tijd voor zichzelf kan hij allemaal zelf en dan is hij dus ook gewoon vrij om te gaan en staan in zijn appartement zoals hij wil.
Dit tuigje is ter bescherming van het personeel en in het verleden gaf hij zelf zelfs aan dit tuigje prettig te vinden.
Het biedt hem veiligheid.
zie je, precies wat ik al verwacht had... Het is helemaal niet zo als ze het ons doen willen geloven. Ben benieuwd wat voor beeld ze neer gaan zetten in dat filmpje. :{
pi_91528926
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 19:21 schreef Berlitz het volgende:

[..]

En als deze gast losbreekt en iemand vermoord staan ze te gillen dat ze dit soort mensen voor de rest van hun leven in een kooi moeten.
''Onbegrijpelijk dat zo'n gek los kan lopen maarja die besuinigingen wordt het toch niet beter mee!!''
pi_91528964
quote:
10s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 19:19 schreef RacerDKB het volgende:
Wat moet je dan doen, spuitje geven? :')
Of mag ie bij jou komen wonen, vind je dat ook goed?
Ben ik een zorg-/hulpverleningsinstelling? Ik stelde alleen de vraag waarom mensen in dit soort mensonterende omstandigheden worden vastgezet, terwijl we in dit land volop energie steken in de tbs-behandeling van criminelen. Ik heb vooralsnog bar weinig gelezen over initiatieven om die jongen te behandelen. Hij is vast niet voor niets vastgezet, maar wat is er sindsdien gedaan om verbetering aan te brengen in de situatie? Het lijkt erop dat het bar weinig is, want de medewerker die het verhaal naar buiten bracht, doet dat vast niet omdat zij het gevoel heeft dat de instelling al het mogelijke heeft gedaan wat er gedaan kan worden.
  dinsdag 18 januari 2011 @ 19:24:06 #94
262 Re
Kiss & Swallow
pi_91528995
quote:
13s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 18:38 schreef Bolkesteijn het volgende:
immers, de maatschappij, dat ben jij
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_91529134
Mijn idee: Pleur 'm op een onbewoond eiland, gooi er zoveel mogelijk 'hufterproof' camera's op.

Verkoop de rechten aan RTL/SBS.

Zodra de 1 miljoen voor z'n kamer en de kosten voor de camera's (en de behandeling van de afgelopen jaren) er uit zijn wordt hij winstgevend.

Nee, ik zal niet kijken, en FUCK NO dat ik in de buurt van dat eiland kom.
All opinions are not equal. Some are a very great deal more robust, sophisticated and well supported in logic and argument than others. [Douglas Adams]
pi_91529187
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 19:19 schreef Der_Rudi het volgende:

[..]

Ja ik werk daar inderdaad.
Brandon zit vast op het moment dat de begeleiding bij hem in een ruimte is. Dit is een aantal maal per dag in zijn dagprogramma opgenomen.
Samen eten, samen drinken, samen spelletje doen, samen donald duck lezen, dat soort dingen.
Zaken zoals douchen, toiletbezoek en tijd voor zichzelf kan hij allemaal zelf en dan is hij dus ook gewoon vrij om te gaan en staan in zijn appartement zoals hij wil.
Dit tuigje is ter bescherming van het personeel en in het verleden gaf hij zelf zelfs aan dit tuigje prettig te vinden.
Het biedt hem veiligheid.
Even het beeld helder krijgen, jou kant horen voordat ik het programma vanavond kijk.

Wie heeft dit filmpje uit de promo opgenomen? Zijn ouders? Zit hij ook vast als zijn ouders er zijn?
Zijn moeder heeft het erover dat hij dag en nacht vast zit. Hoe komt zij hierbij? Zien zij hem in het tuigje zitten en denken zij dat dit altijd zo is? Verteld Brandon hun dit?
Is er nooit met ouders gesproken over het tuigje? Verteld wanneer en waarom het wordt gebruikt?

En van de site
quote:
Een van de begeleiders van Brandon verwijt de instelling tunnelvisie. "Totdat hij zich schikt in zijn lot gaat het tuigje niet uit. Dan geef je iemand in feite gewoon op."
Kan je mij dit uitleggen?

trouwens te gek dat je ons helderheid geeft ^O^ .
pi_91529488
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 19:27 schreef kvd het volgende:
trouwens te gek dat je ons helderheid geeft ^O^ .
Inderdaad ^O^
  dinsdag 18 januari 2011 @ 19:34:16 #98
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_91529596
Zie het net op het nieuw.

WTF man :{
Tics van je petten.
pi_91529698
.

[ Bericht 99% gewijzigd door Der_Rudi op 18-01-2011 20:17:03 ]
pi_91529729
Mensen die hier verontwaardigd over doen :')

Neem hem dan zelf in huis. Het lijkt me ze klaar als een klontje: dit wordt niet zomaar gedaan, de inspectie keurt het goed. Liever dit dan dat hij zichzelf of iemand anders iets aandoet.
pi_91529754
maar moet wel eerlijk bekennen dat ik de uitleg ook met een bepaalde scepsis lees, kan me voorstellen dat medewerkers denken dat ze heel goed bezig zijn, maar om eerder genoemde redenen zelf ook 'vast zitten'. Alleen een onafhankelijk onderzoek kan een duidelijk beeld schetsen. Het is nu ouders Brandon tegenover medewerker 's Heeren Loo, allebei hebben hun eigen versie en mening...

Maar als ik lees wat er allemaal al is gedaan, petje af.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')