quote:
Op vrijdag 28 januari 2011 13:30 schreef HFdude het volgende:[..]
Hmm, niet echt... wel maastricht of utrecht

maar daar heb je niet zoveel aan... Zal zaterdag ff kijken of ik ze kan vinden, kan er ook wel 1 opsturen...
Als dat zou kunnen

. Als het goed is past het precies in een envelop dus dat zou ideaal zijn!
quote:
Op vrijdag 28 januari 2011 13:32 schreef Maharbal het volgende:Heb de knoop doorgehakt. De laatste tijd raak ik geirriteerd door de kuren van m'n E30 en tegen de zomer heb ik een auto nodig waar ik op kan bouwen. Vind het een fantastische auto, maar het is een auto die ik gewoon erbij moet hebben als ik een garage heb en het niet m'n primaire auto is. De auto gaat dit weekend in de verkoop denk ik. Eerst op fora om te peilen, marktplaats is laatste redmiddel.
Ik ga een E46 coupé (minimaal 6cyl 320) kopen. Er zijn een aantal opties die ik wil, en de kleur moet dat mooie Titaanzilver zijn, vind dat fantastisch.
Mikkie, jij hebt je onlangs verdiept in het wel en wee van de E46. Enige cruciale dingen waar ik volgens jou echt op moet letten?
Goed idee

. Ik heb me verdiept in de diesels, maar een aantal punten zullen allicht hetzelfde zijn. Kwetsbare E46-kwaaltjes zijn de luchtmassameter en de draagarmen+rubbers. Bij een kapotte LMM verlies je trekkracht. Is niet schadelijk, maar wel vervelend. De draagarmen+rubbers merk je vooral bij trillingen in het stuur. Het begint op hogere snelheden en breidt zich langzaam uit naar lagere snelheden. Niet heel schadelijk in het begin, wel irritant. Bij hard remmen kan je auto ook naar één kant trekken, dat kan dan weer wél gevaarlijk zijn

. Ik heb een paar duizend km gereden met versleten rubbers en toen alles vervangen. Als je dit zelf kan, ben je voor een krappe 350 euro klaar (Meyle HD imitatie spul gekocht, staat beter bekend dan origineel BMW), maar bij de dealer betaal je al gauw bijna het dubbele. Dat verdient dus wel wat aandacht. Het is geen moeilijke klus om zelf te doen overigens (mits je wat sleutelruimte hebt). Ook de achterveren staan er niet om bekend dat ze bijzonder lang meegaan.
Verder zijn het vooral kleine dingen die je in je prijsonderhandelingen kan meenemen: slechte airbagsensormatten in de passagiersstoel (rood lampje op het dash brandt dan, vervangen kost rond de 250 euro denk ik (80 euro voor de mat + een berg arbeidsloon)), slechte olieniveausensoren die kapot gaan (maar als je zelf blijft peilen hoef je die niet te vervangen, kosten ongeveer 150 euro)) en raammechanismes die kwetsbaar zijn (genoeg Do It Yourself's te vinden en reparatiekitjes te koop overigens). Een raam dat tergend langzaam omhoog loopt kan wel eens aan z'n eind qua mechanisme zitten (vooral bij de coupé zie je dit regelmatig). Zet ook even de kachel aan en kijk of die gedurende langere tijd op constante snelheid en temperatuur blijft blazen. Zo niet, dan is je 'egel' kapot, een soort weerstand die ingebouwd zit. Die kun je zelf vervangen maar da's geen ideaal werk.
Bij de krachtigere versies moet je eigenlijk even het subframe nakijken. Voor de 330d, 330i en M3 van voor de facelift (09/2001) zijn niet foolproof wat dat betreft: er zijn er nogal wat waarbij flinke scheuren in de carrosserie zijn getrokken. Die reparatie wil je niet voor je kiezen krijgen. Qua motorisering heb ik begrepen dat de verbruikscijfers tussen een 320, 323, 325, 328 en 330 in praktijk amper verschil maken, dus staar je niet blind op een 320

.
Uitrustingstechnisch is het inderdaad kijken wat je wil. Bedenk je dat een handmatige airco-unit niet zomaar te vervangen is voor een climate control-unit en dat wanneer je business CD of cassette hebt, je hier niet zomaar een groot 16:9-navi systeem in kan hangen. Ook ombouw van een standaardstuur naar een multifunctioneel stuur kost ook wat knutselwerk, dus liefst meteen MFL kopen, want dat is wel écht een pre. Ik had het hiervoor ook nooit, maar cruise control e.d. zijn toch wel erg prettig, vind ik.
Dat was 't wel zo'n beetje in eerste instantie. Mocht je meer willen weten dan hoor ik 't wel