ach, ik hoop dat je in ieder geval eventjes wat rust hebt door het van je af te schrijven.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 08:04 schreef Lollertrolle het volgende:
Hoihoi iedereen,
Ik weet niet waarom ik hier kom, en waarom ik dit schrijf, maar ik heb een uitlaatklep nodig, ik post hier normaal nooit maar kom hier wel al jaren. Ik zit met wat persoonlijke problemen en kom er maar niet vanaf.
Ik heb een moeilijke jeugd gehad, en ben daardoor ontzettend introvert geworden, hierdoor ben ik chronisch depressief geworden en heb het zelfvertrouwen van een schaap gekweekt, ik ben inmiddels 24 jaar en heb spijt over hoe mijn jeugd is gegaan.
Een groot gedeelte van mijn leven is inmiddels al voorbij en ik heb nog steeds geen relatie gehad, omdat ik dus zo introvert ben en nooit weet wat ik moet zeggen, dat terwijl mijn vrienden met volle stoom doorgaan(werk, verhuizen, vriendin)
Ik studeer nog steeds en ook al zit ik in het laatste jaar van mijn HBO, ik heb het gevoel alsof mijn leven maar niet opschiet of erop vooruitgaat, en ik heb niet veel zin om nog meer van mijn leven te verspillen.
Ik mis intimiteit en vrouwelijk contact in mijn leven.
Ik verwacht geen wonderen te gebeuren nadat ik deze post gemaakt heb, maar het is fijn om er een beetje over te kunnen vertellen.
Ben in mijn middagpauze van t werk even snel in een koude douche gaan staan, dat hielp wel wat, ook t schrijven hielp, even mijn gedachtegang op een rijtje zetten. Een psycholoog oid heb ik niet, ik verwacht ook niet dat die kunnen helpen bij een zelfvertrouwen probleem.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 16:41 schreef cafpow het volgende:
[..]
ach, ik hoop dat je in ieder geval eventjes wat rust hebt door het van je af te schrijven.
Tja,het eerste waar je aan zou moeten werken is denk ik toch wel je verlegenheid..want zoals ik het lees is dat hetgene waar je het meest mee zit.
En verder nog een vraag, heb je momenteel hulp van een begeleider,psycholoog,psychiater wat dan ook?
Hier en redelijk dagje, vandaag voor het eerst sinds terugkeer kort richting centrum gefietst...omdat ik bij de bank moest wezen om te storten...en wat voelde ik me raar...de omgeving daar miste iets aan..en ik voelde me niet op mijn gemak..en toen ik bij de bank aan kwam, weet ik neit wat er gebeurd..maar opeens voelde ik me zo gigantisch raar..ik kwam aan bij de automaat en moest even ertegen leunen met mijn armen omdat ik echt voelde dat ik zo kon instorten en ik was opeens super duizelig enzo. Dus daarna maar even rustig aan gedaan en de boeken naar de bieb wezen brengen en maar gelijk terug naar huis. Heb toch geen geld om uit te geven
een psycholoog zelf kan mischien niet zo super veel helpen, maar die kan je wel op weg helpen om er wat aan te doen en technieken en vaardigheden aanleren die je door alle omstandigheden mischien minder hebt ontwikkeld. En je kan er je ei kwijt.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 17:35 schreef Lollertrolle het volgende:
[..]
Ben in mijn middagpauze van t werk even snel in een koude douche gaan staan, dat hielp wel wat, ook t schrijven hielp, even mijn gedachtegang op een rijtje zetten. Een psycholoog oid heb ik niet, ik verwacht ook niet dat die kunnen helpen bij een zelfvertrouwen probleem.
Maar voelde je je de hele dag dan al niet zo goed caf?
Klinkt alsof het tijd is voor een autoquote:Op zaterdag 5 maart 2011 18:04 schreef cafpow het volgende:
[..]
een psycholoog zelf kan mischien niet zo super veel helpen, maar die kan je wel op weg helpen om er wat aan te doen en technieken en vaardigheden aanleren die je door alle omstandigheden mischien minder hebt ontwikkeld. En je kan er je ei kwijt.
Zelf voel ik me redelijk moe de laatste dagen, maar dat is de nasleep van de vakantie. En verder is het dus echt gewoon het weer moeten zoeken van mijn plek en gewoon het heel erg missen van daar![]()
Maar die duiziligheid enzo heb ik nooit eerder gehad, mishien lag aan het moment van kalmte want ik was echt te hyper en mezelf niet onderweg..ik was er binnen een paar minuten terwijl ik meestal toch op bepaald moment buiten adem ben en dit keer niet...in 1x keer keihard doorgefietst..dus mischien iets te ver gegaan..maar nu gaat het wat beter
nee, voorlopig geen auto..in ieder geval niet tot het duidelijk of ik vertrek of blijf..en de economische situatie iets beter is.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 18:38 schreef Lollertrolle het volgende:
[..]
Klinkt alsof het tijd is voor een auto
Waar ga je heen dan?( was te lui om alle 10 pagina's te lezenquote:Op zaterdag 5 maart 2011 19:39 schreef cafpow het volgende:
[..]
nee, voorlopig geen auto..in ieder geval niet tot het duidelijk of ik vertrek of blijf..en de economische situatie iets beter is.
hmmm...het is maar de vraag of ik ga of niet. En als ik zou gaan is het Chili.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 20:54 schreef Lollertrolle het volgende:
[..]
Waar ga je heen dan?( was te lui om alle 10 pagina's te lezen)
Dat is wel erg ver weg, mag ik vragen waarom je helemaal daarheen wilt gaan?quote:Op zaterdag 5 maart 2011 23:16 schreef cafpow het volgende:
[..]
hmmm...het is maar de vraag of ik ga of niet. En als ik zou gaan is het Chili.
Om het kort te houden het is deel van mijn afkomst, van mijn ouders kant dan.quote:Op zondag 6 maart 2011 00:33 schreef Lollertrolle het volgende:
[..]
Dat is wel erg ver weg, mag ik vragen waarom je helemaal daarheen wilt gaan?
hier zit ik dan toch met een vraag, want ze zeggen dat de meeste stoornissen niet genezen kunnen worden?quote:Op zondag 6 maart 2011 15:31 schreef MRichards het volgende:
dag mensen,
ik kwam dit topic tegen en schrik best wel van de problemen waar sommige mensen mee zitten, ik ben zelf iemand die 'depressies' en diverse 'stoornissen' heeft gehad maar ben er ook weer zo van genezen.
Ik ben namelijk zelf psycholoog en weet vrijwel alles van stemmingsstoornissen en hoe deze ontstaan en hoe je er vanaf komt.
Als iemand bepaalde vragen heeft hoor ik ze graag want ik denk dat ik veel inzichten kan bieden
Precies, het hangt ervanaf. Want stoornissen zijn er zoveel, en al die stoornissen zijn weer in te delen in meerdere categorieën.quote:Op zondag 6 maart 2011 15:56 schreef MRichards het volgende:
dat ligt eraan over wat voor 'stoornissen' je het hebt, psychotische zoals schizofrenie zijn inderdaad nog een raadsel en deze hebben een zeer sterke biologische basis.
Maar 'stemmingsstoornissen' als 'depressie' en 'angststoornissen' zijn wel degelijk te behandelen, deze zie ik ook niet als ziektes zoals ze nu worden afgebeeld in de huidige wetenschap.
Depressies en angststoornissen zijn idd wel te behandelen, maar hoe vaker je een depressie hebt gehad, hoe groter de kans is dat je er weer 1 krijgt. Na de eerste depressie is de kans 50% dat je er weer 1 krijgt en als je er 2 hebt gehad is de kans 75% dat je er nog 1 krijgt. Na 3 keer moet je er rekening mee houden dat je regelmatig in je leven last zult hebben van depressies. Dit is iig wat mijn psycholoog tegen mij zei. Ik heb inmiddels 3 depressies gehad en ben nu bijna klaar met de behandeling van de derde depressie. Maar de kans is groot dat ik er dus nog meer krijg in de toekomst. En dan kan die wel weer behandeld worden, maar het zal waarschijnlijk altijd een rol blijven spelen in mijn leven. Vandaar dat ik toch chronisch depressief wordt genoemd.quote:Op zondag 6 maart 2011 15:56 schreef MRichards het volgende:
dat ligt eraan over wat voor 'stoornissen' je het hebt, psychotische zoals schizofrenie zijn inderdaad nog een raadsel en deze hebben een zeer sterke biologische basis.
Maar 'stemmingsstoornissen' als 'depressie' en 'angststoornissen' zijn wel degelijk te behandelen, deze zie ik ook niet als ziektes zoals ze nu worden afgebeeld in de huidige wetenschap.
Ik zit nu in mijn 2e officiele depressie of ben er deels alweer uit. Maar ik weet gewoon dat ik veel vaker depressies heb gehad, zelfs als tiener...alleen door mijn toen nog onbekende PDD-NOS ging ik wel in behandeling, en had de behandeling wel wat effect. Maar zat de oorzaak van mijn depressie vooral in het sociale aspect, dat ik heel geisoleerd leef(de) en ik kon er zelf niks aan doen.quote:Op zondag 6 maart 2011 20:57 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Depressies en angststoornissen zijn idd wel te behandelen, maar hoe vaker je een depressie hebt gehad, hoe groter de kans is dat je er weer 1 krijgt. Na de eerste depressie is de kans 50% dat je er weer 1 krijgt en als je er 2 hebt gehad is de kans 75% dat je er nog 1 krijgt. Na 3 keer moet je er rekening mee houden dat je regelmatig in je leven last zult hebben van depressies. Dit is iig wat mijn psycholoog tegen mij zei. Ik heb inmiddels 3 depressies gehad en ben nu bijna klaar met de behandeling van de derde depressie. Maar de kans is groot dat ik er dus nog meer krijg in de toekomst. En dan kan die wel weer behandeld worden, maar het zal waarschijnlijk altijd een rol blijven spelen in mijn leven. Vandaar dat ik toch chronisch depressief wordt genoemd.
ja, tja je hebt hier helemaal gelijk, maar goed je hebt er ook voor geleerd. Het lastige is alleen meestal om grip te krijgen op die negativiteit die je door je heen laat stromen..quote:Op maandag 7 maart 2011 00:40 schreef MRichards het volgende:
PDD-NOS zit in het autismespectrum en dit is inderdaad een ander verhaal.
Wat betreft depressies, dit is een heel ander verhaal. Het staat niet vast wat een depressie is, je moet het woord depressie ook zeker niet te serieus nemen.
Een depressie is geen ziekte, het komt voort uit je cognities (gedachten), cognitieve processen vinden plaats in de buitenste kwabben van onze hersenen. Het is eigenlijk onze hogere intelligentie (denken/leren), een 'depressie' is in feite een probleem dat voorkomt uit onze hogere intelligentie.
Je hersenen geloven alles wat je ze wijsmaakt, als jij gelooft dat je de koning van de wereld bent dan voel je je ook als een koning (let op: geloof! en niet denk!).
Als jij gelooft dat je niks waard bent, dan geloven je hersenen dit ook (let op: geloof komt voort uit denken).
Doordat je te lang en te vaak negatieve conclusies trekt wordt de bril waar je door kijkt steeds zwarter, totdat je altijd neerslachtig bent (dit wordt een klinische depressie genoemd).
Dit is waar cognitieve therapie op gebaseerd is, het veranderen van je interne schema en mindstate puur door dingen positief te interpreteren.
Iedereen wil bepaalde dingen in het leven, iemand met een depressie wil dolgraag z'n doelen bereiken maar heeft er geen zin/energie in. Maar doordat je bevestigt dat je geen energie/zin hebt geef je alleen maar nog meer negatieve informatie richting je hersenen (de bekende vicieuze cirkel).
De oplossing is om je 'negatieve' hersenen te laten geloven dat alles 'positief' is, dit is heel raar en geeft in het begin heel veel hoofdpijn en moeite. Maar door de dingen te doen die je wil en die beetje bij beetje te bereiken ga je je beter voelen.
Het allerbelangrijkste is om te 'activeren', wij mensen zijn gemaakt om bezig te zijn en dingen te bereiken. Als we stilzitten en we hebben een zogeheten 'depressie' dan is er de kans dat je deze gaat voeden.
Visualiseer je hoe je wil dat je leven is, denk na over wat je wil bereiken, zoek geen makkelijke weg maar werk ervoor en leef ernaar en laat je niet tegenhouden.
Hier ben ik het totaal mee eens.quote:Op maandag 7 maart 2011 21:30 schreef Sylvana het volgende:
Ik sluit me aan bij cafpow. Je kunt het idd heel goed weten wat de oorzaak van een depressie is en hoe je er weer uit moet komen, maar het ook echt doen is een heel ander verhaal. Ik ben gelukkig weer aan het opkrabbelen en heb nu weer een redelijk dagritme. Maar een paar maanden geleden lukte me dat echt nog niet, om op tijd uit bed te gaan, op vaste tijden te eten en weer naar bed te gaan. Dat kostte toen echt nog teveel moeite, terwijl het nu een stuk makkelijker gaat. Net zoals met dingen ondernemen, een paar maanden geleden voerde ik echt de hele dag een strijd in mijn hoofd als ik iets moest doen. Dan zag ik er enorm tegenop, had ik geen zin, stelde ik het alleen maar uit, voelde ik me er slecht over, wilde ik het niet, omdat het toch geen zin had enzovoort. Terwijl die strijd nu veel minder is en ik weer veel meer dingen gewoon doe zonder er verder bij na te denken. Mijn anti-depressiva heeft hierbij echt enorm veel geholpen, maar nu ben ik er ook gewoon meer toe bereid om de dingen te veranderen, weer een goede dagstructuur te hebben, weer te sporten en dingen te ondernemen enzo. Dus als psycholoog kun je het heel mooi vertellen hoe het moet, maar het ook echt doen is echt een heel ander verhaal.
Ik weet niet hoe het voor jou is, als jij denkt dat die diagnose handig is om voor een bepaalde behandeling te hebben, dan kun je idd naar die psychiater gaan. (bedoel, als je niet depressief ben, kun je ook moeilijk naar een depressiebehandelgroep gaan) Maar als er verder weinig anders van wordt, dan kan ik me goed voorstellen dat je er geen zin in hebt en het gewoon zo laat als nu.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 18:27 schreef ScarFace- het volgende:
Mijn psycholoog wil me naar een psychiater voor een (her)diagnostisering. Of zoiets.
Ik ben wel eens eerder gediagnostiseerd door een psychiater, bij een andere instelling.
Die diagnose heb ik nu weer. In de tussentijd dacht een psychiater "hier" aan een andere diagnose een paar jaren terug die heb ik ook even gehad geloof ik, maar gelukkig is het terug verandert.
Prutsers* Eigenlijk zouden ze pas mensen boven de 25 een diagnose kunnen geven, niet?
Maar goed, ik vraag me af, is het nou een goed idee nog een keer naar de psychiater te gaan?? Zie er behoorlijk tegenop.
hier ben ik het volledig mee eens. Je moet kijken naar wat voor de meerwaarde van nog een psychiater is, als je denkt er iets aan te hebben voor je ontwikkeling zou ik zeggen gaan met die banaan. Maar als je denkt er niet veel aan te hebben op een labeltje na, zou ik het ook laten zitten.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 18:52 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe het voor jou is, als jij denkt dat die diagnose handig is om voor een bepaalde behandeling te hebben, dan kun je idd naar die psychiater gaan. (bedoel, als je niet depressief ben, kun je ook moeilijk naar een depressiebehandelgroep gaan) Maar als er verder weinig anders van wordt, dan kan ik me goed voorstellen dat je er geen zin in hebt en het gewoon zo laat als nu.
als ik het zo lees heb je denk ik geen andere optie als je de hulp wilt zoeken buiten GGZ omquote:Op woensdag 9 maart 2011 08:42 schreef ScarFace- het volgende:
Het labeltje is best wel oud en we zitten er aan te denken om andere hulp te zoeken buiten reguliere ggz maar aanmelding mag niet met zo'n oud labeltje zegt mn psycholoog.
Dan denk ik dat er weinig keus is idd en dat je het toch maar gewoon zult moeten doen als je het buiten de reguliere GGZ om wilt doen.quote:Op woensdag 9 maart 2011 08:42 schreef ScarFace- het volgende:
Het labeltje is best wel oud en we zitten er aan te denken om andere hulp te zoeken buiten reguliere ggz maar aanmelding mag niet met zo'n oud labeltje zegt mn psycholoog.
het gesprek viel best mee, was meer om tickets enzo in te leveren, en te kijken wat er gedaan gaat worden kwa werk. Ze gaan duseen arbeidsbemiddelaar inzetten, om iets te doen te krijgen. Ik ga vragen om het liefst iets voor 3 tot 4 dagen per week om mezelf niet gelijk over te belasten.quote:Op woensdag 9 maart 2011 14:52 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Dan denk ik dat er weinig keus is idd en dat je het toch maar gewoon zult moeten doen als je het buiten de reguliere GGZ om wilt doen.
Cafpow, veel succes morgen met je gesprek
Dat is wel een nadeel dan ja, als je jezelf door zo'n uitslag nog verder in de put trekt. Veel succes iig!quote:Op vrijdag 11 maart 2011 22:09 schreef GimmeGore het volgende:
Woensdag screenen psychologisch onderzoek.
Ben benieuwd. Aan de ene kant ben ik blij dat het nu eindelijk zo ver is. Aan de andere kant ben ik een beetje bang voor wat de uitkomst met me doet.
Ik ken mezelf, ik kan zo n uitslag heel goed gebruiken om mezelf nog verder naar de put in te trekken.
Klinkt allemaal goed en positief, zelfs iets te. Dusdanig dat je je afspraken vergeet wat eigenlijk niet zo handig isquote:Op vrijdag 11 maart 2011 22:00 schreef Sylvana het volgende:
Hoe gaat het nu met je cafpow, al weer een beetje gewend hier?
ScarFace-, heb je al een beslissing genomen of je je opnieuw laat onderzoeken?
Hier gaat het nog steeds goed, gisteren niet naar therapie geweest omdat ik zo in een flow zat van 9 uur opstaan, ontbijten, sportkleren aan, sporten, douchen, lunchen dat ik helemaal was vergeten dat ik naar therapie moestHeb weer voor een maand nieuwe AD gekregen en hoop gewoon dat die goede stemming zo blijft nu
Ik ga het lekker niet doen, tenzij ze me echt weet te overtuigenquote:Op vrijdag 11 maart 2011 22:00 schreef Sylvana het volgende:
Hoe gaat het nu met je cafpow, al weer een beetje gewend hier?
ScarFace-, heb je al een beslissing genomen of je je opnieuw laat onderzoeken?
Hier gaat het nog steeds goed, gisteren niet naar therapie geweest omdat ik zo in een flow zat van 9 uur opstaan, ontbijten, sportkleren aan, sporten, douchen, lunchen dat ik helemaal was vergeten dat ik naar therapie moestHeb weer voor een maand nieuwe AD gekregen en hoop gewoon dat die goede stemming zo blijft nu
Je moet gewoon doen wat voor jou et beste is.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 08:30 schreef ScarFace- het volgende:
[..]
Ik ga het lekker niet doen, tenzij ze me echt weet te overtuigen
@cafpow Dat aparte slaap ritme heb ik ook op het moment. Sommige dagen heel veel(8 uur is dat voor mij), dan weer heel weinig slaap. Maarja. En altijd moe zijn overdag.
hmm...dit alles over werk en sociale contacten is toch heel erg herkenbaar. Ik werk momenteel zelf niet en studeer ook niet. Maar altijd als je contact neemt met mensen krijg je weer de vraag van joh, wat doe je nu. Meestal zeg ik orienteren op studie voor augustus/september. Maar het liefst mijdt ik dit onderwerp gewoon.quote:Op zondag 13 maart 2011 00:44 schreef Tegan het volgende:
Hi. Lees nog steeds mee.
Hier gaat het wel goed. Zit wel lekker in mijn vel. Maar ik doe weinig. Niet dat ik dat echt erg vind, maar andere mensen kunnen daar niet tegen ofzo.
Ik had een verjaardag. En mensen gaan allemaal vragen wat ik dan doe hele dagen enzo. En dan ben je ineens sociaal verplicht om actiever te worden, zo van 'ja ik ben wel bezig met weer misschien een studie oppakken of solliciteren' ofzo zeg je dan maar. Dusja, dat zorgt er weer voor dat ik liever niet met mensen afspreek, want dan heb je dat gezeur niet. Maar dat zorgt er weer voor dat ik nog minder actief ben. Want ik spreek dan liever niets af met mensen.
Ik laat liever mensen in de waan dat ik de hele week veel werk, dat scheelt een hoop gedoe. Maar ik houd niet van 'liegen'. Liever ontwijk ik het hele onderwerp, maar dat is ook niet echt prettig.
En dan spreek je iemand op die verjaardag die een baan heeft in een interessegebied van mij. En dan denk ik nu ineens van, damn, misschien moet ik daar iets mee gaan doen. Een cursus ofzo. Maar het gaat zo goed met me, en dat wil ik niet verstoren. Ik voel me alleen goed en lekker in mijn vel als ik niets aan mijn hoofd heb, zoals nu. En zo is het met alles. Als ik een tijdje veel werk, dan denk ik van, he dit ga ik gewoon for life doen. Maar om het dan echt vast te leggen vind ik ook niets, want ik houd erg van mijn vrijblijvende oproepkracht zijn. Ookal betekent dat dat ik soms vrijwel niet werk.
Tuurlijk wil ik huisje kopen, leuk baantje, opleiding hebben, goed verdienen. Maar nu kom ik natuurlijk niet verder. Maarja, hoe breek je in uit deze cirkel.
Hmmm...best een pittig verhaal. Deels snap ik het wel, ik heb tijdelijk zoiets gehad dat ik de deur niet uit kon door overstuur te raken en helemaal in paniek. Uiteindelijk is dit vanzelf overgegaan.Maarermoet bij jou iets zijn dat het veroorzaakt en daar moet je toch echt naar op zoek. want je moet dingen bij de kern aanpakken.quote:Op zondag 13 maart 2011 12:10 schreef Twinkle20 het volgende:
Aankomende woensdag krijg ik een intake bij een kliniek voor angststoornissen.
Er is bij mij al een paniekstoornis geconstateerd een hele tijd terug, dus dat weten we al.
Ik ben behandeld geweest, maar had niet echt het gevoel dat het hielp. Daarna naar Pieter Freijters geweest, die heeft mij er een dikke 2 jaar vanaf geholpen.
En nu in december weer een gigantische terugval gehad. Gelijk aan de AD, de eerste week leefde ik ook op Lorazepam. Daar ben ik gauw mee gestopt want ik sliep alleen nog maar.
Nu gaat het vrij aardig. Ik slik nog steeds AD, heel soms oxazepam als het echt uit de hand loopt. Ik heb nog wel vrij veel paniekaanvallen in normale, veilige situaties.Daar wil ik graag vanaf. Dus vandaar dat ik toch maar weer ben gaan zoeken naar een behandelaar waar ik woensdag dus bij terecht kan.
De extremere dingen zou ik ook graag weer willen doen (pretpark, vliegen etc.). Maar dat zie ik nou nog niet zitten.
Mijn man en ik willen dolgraag naar New York in het najaar. We hebben nog niks geboekt maar het idee alleen al zorgt ervoor dat ik spontaan een aanval krijg. Ik overleef zo'n vlucht niet zonder dat ik compleet onder zeil ben.
Een paar weken terug is er een gat in mijn trommelvlies geconstateerd door de KNO-arts. We zitten nu nog in de fase dat we niet weten of het geopereerd moet worden of niet. Maar ook daar heb ik enorm de bibbers voor. Ik zie daar zo enorm tegen op, ben zo bang dat ik niet meer bij kom.
Ik wil weer gewoon kunnen leven en mijn ding doen. Gewoon kunnen doen waar ik zin in heb. Als we er spontaan voor kiezen om een weekendje Berlijn te doen, dat we dan ook gelijk in een vliegtuig kunnen stappen en weg kunnen. Ik weet ook wel dat je er met de auto heen kunt, en op die manier lossen we het nu op. Maar da's gewoon vermijden. Dus hopen dat ze woensdag iets voor me kunnen betekenen. Aan de ene kant wil ik erin geloven, maar aan de andere kant heb ik het opgegeven omdat ik er al zo lang (soms in mindere mate) mee leef.
Ik wil geen aanval meer krijgen als ik me mijn collega's zit te lunchen en het eigenlijk heel gezellig heb.
Ik wil gewoon in de achtbaan kunnen stappen, omdat ik dat vroeger helemaal geweldig vond.
Ik heb vorig jaar als een klein kind thuis zitten janken omdat ik zo graag in een kermisattractie wilde, maar niet durfde. Ik wilde zo graag met mijn vrienden een drankje doen in de stampvolle kroeg, maar mijn keel werd dicht geknepen.
De enige manier zegt men, is je angsten aan gaan. Maar als jij het gevoel hebt dat je strot wordt dicht geknepen en dat je geen adem meer krijgt, dan gaat dat lastig.
We zullen zien.
Idem.quote:Op maandag 14 maart 2011 13:39 schreef Canillas het volgende:
Toch ook maar eens meekijken hier, ben al lange tijd bezig met allerlei problematiek bezig en ga nu langzaam richting wat meer echt in het leven gaan staan, heb alleen niet echt mensen in mijn omgeving waarmee ik dit echt bespreken kan dus wellicht dat dat hier kan
dit is best een lastige vraag de 1e. Je kan zelf het vermoeden hebben, maar echt jezelf diagnosticeren lijkt me lastig, omdat je zelf met de klachten zit, en je kan je zelf ook van dingen overtuigen die er niet zijn. Doordat je zelf denkt dat X de stoornis is. En dat heb ik zelf gehad, en daarom mogen volgens mij artsen(in de psychologie/psychiatrie en gewone artsen) zichzelf niet behandelen of familieleden.quote:Op maandag 14 maart 2011 13:28 schreef Weissman het volgende:
Fijn om te weten dat er ook een depressie topic is. Ik heb wel een paar vragen mss kunnen die hier beantwoord worden.
Is het mogelijk om een bipolaire stoornis bij je zelf vast te stellen ?
In hoeverre is een depressie genetisch bepaald en beïnvloedbaar van buitenaf ?
Ik hoop dat je vindt wat je zoekt. In ieder geval kan je hier je ei kwijt...en er zijn altijd wel wat reacties op te vinden later. En sommige kunnen vrij nuttig zijn.quote:Op maandag 14 maart 2011 13:39 schreef Canillas het volgende:
Toch ook maar eens meekijken hier, ben al lange tijd bezig met allerlei problematiek bezig en ga nu langzaam richting wat meer echt in het leven gaan staan, heb alleen niet echt mensen in mijn omgeving waarmee ik dit echt bespreken kan dus wellicht dat dat hier kan
Tja, het is te begrijpen dat je nerveus bent. Ik was het ook wel, maar eenmaal binnen valt het wel mee, je krijgt meestal eerst een hoop standaard vragen...en op bepaald moment geven ze je niet al te veel tijd om te denken omdat je dan dingen te veel kan beinvloeden.quote:Op maandag 14 maart 2011 15:04 schreef Brawler het volgende:
Ik ben 3 weken geleden naar de huisarts gegaan en daar het hele verhaal verteld, en ik werd doorverwezen naar een psycholoog. Wachttijd 5 weken, en dat leek zo veilig en ver weg. Krijg ik afgelopen zaterdag een brief binnen, dat er al eerder een plek voor me vrij is. Aanstaande vrijdagmiddag. Ik word nu al nerveus
Ik kan me hier niet helemaal in herkennen aangezien ik met andere problemen zit. Maar een psycholoog is een persoon die in jou moet zien te kijken(niet fysiek dan), en daarvoor moet er een soort klik zijn, je moet ongeveer op een lijn zitten met de persoon.quote:Op maandag 14 maart 2011 15:18 schreef Driepotigedriepoot het volgende:
[..]
Idem.
Ik (bouwjaar '81, man) heb een goed jaar, een keer in de week, een psycholoog bezocht maar ben in al die tijd niet veel wijzer geworden. Nu heeft al dat praten wel voor een hoop helderheid gezorgd en is het wel eens fijn om sans gene tegen iemand te kunnen klagen, maar waarvoor ik kwam is niet opgelost.
Ik ben nog steeds veel moe, val om de haverklap in ongelooflijk sombere buien die dagen, weken en soms langer kunnen aanhouden, kan me slecht concentreren en vol zitten met irrationele angsten en schuldgevoelens. Om gek van te worden.
Dit duurt allemaal trouwens al jaaaaren en heeft me ondermeer mijn studie gekost en mijn sociale leven afgezwakt (ik hou het op afstand). Verder werk en studeer ik (met moeite), sport ik drie keer in de week (solo) en woon ik samen.
Niet gedacht dat ik hier ooit nog eens over zou posten pffff...
Ik lees graag herkenning, ervaringen en tips.
ha, bos! Alvast gefeliciteerd! En waar kunnen we taart gaan etenquote:Op maandag 14 maart 2011 22:30 schreef Bos81 het volgende:
Met mij gaat het echt de goed kant op de laatste tijd. Begin steeds meer zin in dingen te krijgen. Morgen word ik 30 en voor het eerst sinds een aantal jaren heb ik er weer zin in om jarig te zijn .
Maar ik ben er nog lang niet, dat besef ik me wel al te goed hoor
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.maar ben blij om te horen dat het goed gaat![]()
![]()
quote:Op maandag 14 maart 2011 22:34 schreef cafpow het volgende:
[..]
ha, bos! Alvast gefeliciteerd! En waar kunnen we taart gaan eten
Ieder supermarkt heeft wel taart, dus ga morgen maar een taart kopenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.maar ben blij om te horen dat het goed gaat![]()
"Geef me een joint", zei de goudvis, "Dan word ik haai"
Fijn dat het de goede kant opgaat en alvast gefeliciteerd met je verjaardag! En fijn dat je er eindelijk weer eens zin in hebt om jarig te zijnquote:Op maandag 14 maart 2011 22:30 schreef Bos81 het volgende:
Met mij gaat het echt de goed kant op de laatste tijd. Begin steeds meer zin in dingen te krijgen. Morgen word ik 30 en voor het eerst sinds een aantal jaren heb ik er weer zin in om jarig te zijn .
Maar ik ben er nog lang niet, dat besef ik me wel al te goed hoor
Thanx voor je uitleg.quote:Op maandag 14 maart 2011 22:26 schreef cafpow het volgende:
Ik doe even meerdere quotes in meerdere posts om het wat overzichtelijk te houden hier. Ik hou namelijk niet zo van die ellendig lange posts.
[..]
dit is best een lastige vraag de 1e. Je kan zelf het vermoeden hebben, maar echt jezelf diagnosticeren lijkt me lastig, omdat je zelf met de klachten zit, en je kan je zelf ook van dingen overtuigen die er niet zijn. Doordat je zelf denkt dat X de stoornis is. En dat heb ik zelf gehad, en daarom mogen volgens mij artsen(in de psychologie/psychiatrie en gewone artsen) zichzelf niet behandelen of familieleden.
En de tweede vraag zou ik niet weten. Ik heb wel gehoord dat depressies deels erfelijk zijn , maar vaak spelen externe factoren toch een grote rol.
Maar goed, ik ben totaal geen deskundige en dit is alleen de mening/impressie die ik heb.
hm, dat is een zeer interesante vraag. Zo 1,2,3 kan ik er niet echt antwoord op geven. Het hangt er ook vanaf over wat voor soort externe factoren je hebt. Mischien dat het met een voorbeeld wat makkelijker gaat..quote:Op maandag 14 maart 2011 23:09 schreef Weissman het volgende:
[..]
Thanx voor je uitleg.
En hoe kunnen we die externe factoren dan op zo een manier beïnvloeden dat ze voor ons voordelig uitpakken ?
Thxquote:Op maandag 14 maart 2011 22:26 schreef cafpow het volgende:
Ik hoop dat je vindt wat je zoekt. In ieder geval kan je hier je ei kwijt...en er zijn altijd wel wat reacties op te vinden later. En sommige kunnen vrij nuttig zijn.
Oh maar dit is ook niet mijn eerste psycholoog, wel de eerste waarbij ik een klik heb. De eerste sprak helaas liever over zijn eigen verleden als Psycholoog voor Nederlandse soldaten in Srebrenica en de tweede kwam niet verder dan ademhalingsoefeningen. Het is bij beiden bij twee, drie bezoekjes gebleven.quote:Op maandag 14 maart 2011 22:33 schreef cafpow het volgende:
Ik kan me hier niet helemaal in herkennen aangezien ik met andere problemen zit. Maar een psycholoog is een persoon die in jou moet zien te kijken(niet fysiek dan), en daarvoor moet er een soort klik zijn, je moet ongeveer op een lijn zitten met de persoon.
Ik zelf ben voor de 3e keer nu bij een psycholoog, en de 1e daar ben ik 2x geweest en nooit meer teruggegaan, de 2e daar klikte het redelijk mee, maar niet helemaal maar die is van baan veranderd. En degene waar ik nu ben, ja daar klikt het wel redelijk mee, tenminste ik voel me op mijn gemak en dat bevorderd de terapie heel erg, in positieve zin.
Het is gewoon kwestie van de terapie vinden die bij je past.
Fijn om te horen dat het zo goed met je gaatquote:Op dinsdag 15 maart 2011 10:06 schreef Sylvana het volgende:
Ik wil even melden dat ik eigenlijk wel van mijn depressie hersteld benSinds 1 maart heb ik echt een knop omgezet, heb ik weer een ritme, eet gezond en op vaste tijden, sport 3 keer in de week, slaap goed en zit gewoon lekker in mijn vel
Moet nog 4 keer naar de depressiegroep, maar dat is gewoon afbouwen nu. Heb nog wel gesprekken met de psycholoog, maar dat is niet speciaal vanwege mijn depressie maar meer gericht op grenzen stellen, mening en gevoelens uiten etc.
Voorlopig blijf ik nog wel even Sertraline gebruiken, tot ik echt een tijdje stabiel ben. Ik zal hier nog wel blijven meelezen en af en toe iets posten, maar zal hier niet meer heel actief zijn zoals toen ik nog echt depressief was. Iedereen heel veel sterkte en succes!
Ik denk, ff hier gluren, en wat ziet mijn oog?quote:Op dinsdag 15 maart 2011 10:06 schreef Sylvana het volgende:
Ik wil even melden dat ik eigenlijk wel van mijn depressie hersteld benSinds 1 maart heb ik echt een knop omgezet, heb ik weer een ritme, eet gezond en op vaste tijden, sport 3 keer in de week, slaap goed en zit gewoon lekker in mijn vel
Moet nog 4 keer naar de depressiegroep, maar dat is gewoon afbouwen nu. Heb nog wel gesprekken met de psycholoog, maar dat is niet speciaal vanwege mijn depressie maar meer gericht op grenzen stellen, mening en gevoelens uiten etc.
Voorlopig blijf ik nog wel even Sertraline gebruiken, tot ik echt een tijdje stabiel ben. Ik zal hier nog wel blijven meelezen en af en toe iets posten, maar zal hier niet meer heel actief zijn zoals toen ik nog echt depressief was. Iedereen heel veel sterkte en succes!
Dankjewel en nee, zomaar stoppen was ik sowieso al niet van plan. Ik heb nu nog voor 2 maanden liggen, tegen die tijd gebruik ik het een half jaar. Van te voren werd ook gezegd na 4-6 maanden rustig afbouwen als het dan goed ging, dus dat ga ik gewoon doenquote:Op dinsdag 15 maart 2011 15:15 schreef ScarFace- het volgende:
[..]
Fijn om te horen dat het zo goed met je gaat
Oh, en niet zomaar stoppen hemaar dat was je al niet van plan.
Dankjewelquote:Op dinsdag 15 maart 2011 16:00 schreef DaviniaHR het volgende:
[..]
Ik denk, ff hier gluren, en wat ziet mijn oog?
Wat onwijs fijn voor je!![]()
![]()
Succes met het stabiel houden!
maar dat afbouwen, gaat dat met begeleiding? Of puur op jezelf?quote:Op woensdag 16 maart 2011 10:18 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Dankjewel en nee, zomaar stoppen was ik sowieso al niet van plan. Ik heb nu nog voor 2 maanden liggen, tegen die tijd gebruik ik het een half jaar. Van te voren werd ook gezegd na 4-6 maanden rustig afbouwen als het dan goed ging, dus dat ga ik gewoon doen
[..]
Dankjewel
Ik neem aan dat dat net als het opbouwen gewoon onder toezicht van de huisarts blijftquote:Op woensdag 16 maart 2011 17:00 schreef cafpow het volgende:
[..]
maar dat afbouwen, gaat dat met begeleiding? Of puur op jezelf?
Ik heb ook zo'n lastige periode gehad.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 18:04 schreef TrsK het volgende:
Gisteren was ik nog blij dat ik eindelijk de GGZ-brief gekregen heb. Vandaag gebeld en te horen gekregen dat ik pas in juni terecht kan :S
Weet niet hoe ik die tijd ga overbruggen.
Ben mijn relatie en baan kwijtgeraakt en heb geen energie meer om te studeren of uberhaupt iets te doen.
Bweh.
Precies, en soms krijg je tussendoor nog een brief dat je wat eerder terecht kan.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 18:16 schreef ScarFace- het volgende:
[..]
Ik heb ook zo'n lastige periode gehad.
Echt aan te raden is om van het mooie weer te genietenje hoeft niet heel je leven heel actief te zijn een periode wat tijd voor jezelf nemen is niks mis mee.
Sterkte het komt echt goed(met jullie allemaal!!)
Ik hoop het. Hoe eerder hoe beter. Ben mijzelf zo zat momenteel. Alles gaat kapot wat ik lief heb, meestal door eigen toedoen. Ik wil af van het destructieve, wil stabiel zijn en gelukkig in het leven staan. Ben deze gang van zaken na 15 jaar wel zat..quote:Op zaterdag 19 maart 2011 16:58 schreef cafpow het volgende:
[..]
Precies, en soms krijg je tussendoor nog een brief dat je wat eerder terecht kan.
hier ga ik het volgende gesprek heel hard zijn met mezelf en gewoon keihard wat meningen vragen over bepaalde dingen waar ik mee zit. Want meestal beginnen we te praten met hoe het gaat enzo en dan op bepaald moment eindigen we bij heel andere onderwerpen dan waar ik eht eigenlijk over wil hebben
Werkte het voor mij maar zo. Ik ben veel te vaak perioden gehad in mijn leven dat ik minder actief was, en dat heeft me zo veel gekost.. Daarom ben ik ook 25, geen rijbewijs, geen normale baan, nog bezig met een studie, wonend in een klein achterkamertje. Dat ben ik ook meer dan zat!quote:Op vrijdag 18 maart 2011 18:16 schreef ScarFace- het volgende:
[..]
Ik heb ook zo'n lastige periode gehad.
Echt aan te raden is om van het mooie weer te genietenje hoeft niet heel je leven heel actief te zijn een periode wat tijd voor jezelf nemen is niks mis mee.
Sterkte het komt echt goed(met jullie allemaal!!)
Ach, zie het zo in, je wilt er tenminste hard aan gaan werken en dat zou niet kunnen als je dit alles zou negeren.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 17:09 schreef TrsK het volgende:
[..]
Ik hoop het. Hoe eerder hoe beter. Ben mijzelf zo zat momenteel. Alles gaat kapot wat ik lief heb, meestal door eigen toedoen. Ik wil af van het destructieve, wil stabiel zijn en gelukkig in het leven staan. Ben deze gang van zaken na 15 jaar wel zat..
Tja, ik snap dondersgoed wat je bedoeld met dit punt. Ik zit er zelf ook wel mee hoor. Ben zelf 24, heb wel een mbo diploma maar doordat ik diploma bijna cadeau kreeg stelt het niks voor voor mij. En een baan, of studie heb ik al helemaal niet. En ik woon nog thuis bij ma.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 17:11 schreef TrsK het volgende:
[..]
Werkte het voor mij maar zo. Ik ben veel te vaak perioden gehad in mijn leven dat ik minder actief was, en dat heeft me zo veel gekost.. Daarom ben ik ook 25, geen rijbewijs, geen normale baan, nog bezig met een studie, wonend in een klein achterkamertje. Dat ben ik ook meer dan zat!
Heel herkenbaar allemaal, zulke dagen maak ik dus ook mee. En op zich wil ik graag weer stappen zetten in mn leven maar ik houd mezelf ook een beetje tegen en er zijn zoizo veel obstakels. ik hoop dat je baat zult hebben bij de psycholoog want zij kunnen dingen zien waar je zelf niet bewust van bent. ik persoonlijk had niet zoveel baat bij de gesprekken maar dat is voor iedereen anders.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 22:39 schreef cafpow het volgende:
[..]
Ach, zie het zo in, je wilt er tenminste hard aan gaan werken en dat zou niet kunnen als je dit alles zou negeren.
[..]
Tja, ik snap dondersgoed wat je bedoeld met dit punt. Ik zit er zelf ook wel mee hoor. Ben zelf 24, heb wel een mbo diploma maar doordat ik diploma bijna cadeau kreeg stelt het niks voor voor mij. En een baan, of studie heb ik al helemaal niet. En ik woon nog thuis bij ma.
Dus tja zou ideaal is de situatie ook niet, maar je moet er de wil en moed voor hebben omdat te veranderen.
Hier was het een drukke dag, welke mij extra veel moeite heeft gekost omdat ik me toch niet helemaal lekker in mijn vel voel en maar niet kan stoppen met piekeren en nadenken over wat te doen. Wel of niet blijven.En dat is dondersgoed te merken want bij alles komt dat onderwerp weer naar voren.
Wat ik trouwens onlangs ook erg merk bij mezelf is dat ik een soort van gevoel heb aandacht te kort komen, maar niet kwa ouders ofzo. Maar gewoon kwa iemand om over dingen te praten. TUurlijk via dit forum kan je je ei kwijt en discussieren over dingen maar het is toch anders als met een vriend/vriendin ofzo erover te praten..en dat mis ik redelijk..en daarom zoek ik telkens iemand om over dingen te kunne praten.
En momenteel ben ik alles zo zat, mijn dag duurt gemiddeld van 12 uur 's middags tot een uur of 7/8 na eten waarna ik op de bank wat series kijk, en dan ;s avonds in bed achter de laptop.
En ik moet nu een baan zoeken van het sozawe maar onbewust grijp ik elk excuus aan om niks te doen omdat ik geen motivatie heb. En full time werken zie ik helemaal niet zitten en part-time en tijdelijk is vrij lastig.
Maar goed wil deze week een redelijk confronterend gesprek met mijzelf en de psycholoog aangaan omdat ik nu echt in 2 punten duidelijkheid wil krijgen...voor mezelf.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |