abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 3 mei 2011 @ 17:16:34 #201
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_96301861
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 16:41 schreef ATON het volgende:

[..]

Nogmaals, waarom niet bijvoorbeeld op 21 maart ? Wat is daar mis mee ? Waarom op 25 december ? Heb je daar een antwoord op, want daar gaat het hem om.
Zoals eerder is gemeld is daar niks over bekend. De enige geschriften die de geboorte van Jezus beschrijven zijn Mattheüs en Lucas.

Om op basis van een datum die veel later is vastgesteld te stellen dat het christendom afkomstig is van mysteriegodsdiensten is een vreemde kijk op zaken, en al helemaal geen historisch wetenschappelijke benadering.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
pi_96305068
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 17:16 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Zoals eerder is gemeld is daar niks over bekend. De enige geschriften die de geboorte van Jezus beschrijven zijn Mattheüs en Lucas.

Om op basis van een datum die veel later is vastgesteld te stellen dat het christendom afkomstig is van mysteriegodsdiensten is een vreemde kijk op zaken, en al helemaal geen historisch wetenschappelijke benadering.
Dat is net de historische benadering, m'n beste. Het zal je misschien shockeren, maar de evangeliên zijn reeds herwerkte en aangepaste geschriften op de mysterie-religies. Is het niet raar dat er maar twee evangelisten de geboorte vermelden ? Was dit niet belangrijk genoeg ? Er is zelfs een evangelist die niks wist te vertellen over de opstanding ? ( Markus ) Men is er unaniem over eens dat de rest na vers 16 er achteraf is bijgeschreven.
Als je de elementen van Lukas en Matteüs samenvoegt en men gaat zowat 6 v.C. de sterrenhemel bekijken ( en dat kan via een PC-programma ) zul je merken dat op het ochtendgloren van 29 juli 7 v.C. de zon in sterrenbeeld Leeuw staat en men een conjunctie heeft ( ster van Bethlehem ) van Jupiter en Saturnus, wat goed te zien was vanop de aarde. Ik kan je wel het hele verhaal doen, maar wil je hier niet mee belasten. Ik wil wel nog kwijt dat er in de ' stal ' ( dierenriem ) ook nog Ram en Stier zit en ook nog drie ' herders '( sterren ) Er is zelfs een vroedvrouw aanwezig ( ster Procyon ). Van astronomie kenden die gasten al heel wat hoor.
  dinsdag 3 mei 2011 @ 18:51:54 #203
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_96305852
Ik wil je even corrigeren op het feit dat ook in Markus, zonder de toevoeging, er melding wordt gemaakt van de opstanding. Er worden geen verschijningen beschreven, dat klopt, maar ook volgens Markus is Jezus gestorven én opgestaan.
pi_96306856
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 18:51 schreef Jovatov het volgende:
Ik wil je even corrigeren op het feit dat ook in Markus, zonder de toevoeging, er melding wordt gemaakt van de opstanding. Er worden geen verschijningen beschreven, dat klopt, maar ook volgens Markus is Jezus gestorven én opgestaan.
Kun je even de door uw bedoelde vers even noemen ? Verder geen opmerkingen ?
pi_96310573
jovatov ^O^
  dinsdag 3 mei 2011 @ 22:56:51 #206
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_96320703
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 19:11 schreef ATON het volgende:

[..]

Kun je even de door uw bedoelde vers even noemen ? Verder geen opmerkingen ?
Markus 16:6, alwaar de engel vertelt dat Jezus, die gekruisigd is, is opgestaan uit de dood.

En wat betreft het hele astronomie-verhaal, daar heb ik niet veel verstand van. Maar als, wil ik daar meer verstand van krijgen, ik richting Zeitgeist-achtige theorieën zou moeten, dan kan ik je nu al zeggen dat dat niet snel zal gebeuren.
Er vallen me wel een aantal dingen op. Bijvoorbeel dat je noemt dat er in Markus geen opstanding staat, terwijl dat wel zo is, en ook dat je uitweidt over een ram en een stier in een stal terwijl daar juist weer helemaal niets over in de bijbel staat.

[ Bericht 16% gewijzigd door Jovatov op 03-05-2011 23:13:22 ]
pi_96323088
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 22:56 schreef Jovatov het volgende:
Er vallen me wel een aantal dingen op. Bijvoorbeel dat je noemt dat er in Markus geen opstanding staat, terwijl dat wel zo is, en ook dat je uitweidt over een ram en een stier in een stal terwijl daar juist weer helemaal niets over in de bijbel staat.
Het is bij ATON niet altijd even duidelijk of hij zich beroept op de Christelijke traditie, of op de Christelijke teksten. Zo ook in het geval van de geboortedatum van Christus.

quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 18:37 schreef ATON het volgende:

Is het niet raar dat er maar twee evangelisten de geboorte vermelden ? Was dit niet belangrijk genoeg ?
Nee, kennelijk niet. Als je de evangelieen op chronologische volgorde legt, dan zie je in bepaalde aspecten (rol van Christus als messias, de rol van satan, etc.) een duidelijke evolutie en nadruk. Iemand als de auteur van Markus vond de geboorte kennelijk niet belangrijk. Iemand als de auteur van Lukas vond de toevoeging van een kinderverhaal weer wel belangrijk. Zo legt elke auteur zijn eigen nadruk.

Is dat schokkend?

quote:
Er is zelfs een evangelist die niks wist te vertellen over de opstanding ? ( Markus )
Dat klopt dus niet, zoals al werd verteld. Het einde van Markus is inderdaad later toegevoegd, maar de opstanding wordt al door Jezus aangekondigd. Lees het evangelie er nog maar eens op na.

quote:
Ik wil wel nog kwijt dat er in de ' stal ' ( dierenriem ) ook nog Ram en Stier zit en ook nog drie ' herders '( sterren ) Er is zelfs een vroedvrouw aanwezig ( ster Procyon ). Van astronomie kenden die gasten al heel wat hoor.
Maar nu heb je het weer over een aspect van de Christelijke traditie; dit staat volgens mij nergens in de tekst. Je springt zo een beetje van de hak op de tak.
pi_96323191
quote:
0s.gif [b]Op dinsdag 26 april 2011 20:18 schreef Daniel1976 het volgende:[/b
Ja mee eens, ikzelf ga er niet vanuit dat Jezus zo vreedzaam was gezien de opdracht om zwaarden te kopen etc.
Naar welk tekstdeel refereer je nu? En hoe plaats je dit in de context van bijvoorbeeld een bergrede? En waarom acht je die tekst waar je schijnbaar naar refereert als historisch?
pi_96328990
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 22:56 schreef Jovatov het volgende:

[..]

Markus 16:6, alwaar de engel vertelt dat Jezus, die gekruisigd is, is opgestaan uit de dood.

En wat betreft het hele astronomie-verhaal, daar heb ik niet veel verstand van. Maar als, wil ik daar meer verstand van krijgen, ik richting Zeitgeist-achtige theorieën zou moeten, dan kan ik je nu al zeggen dat dat niet snel zal gebeuren.

Juist, waar ik eigenlijk niet opstanding mee bedoelde, maar verrijzenis ( beiden zijn mysterie-cult-begrippen )
En wat " de stal " betreft; deze slaat uiteraard op de dierenriem, te zien op die bewuste nacht, waaronder Ram en Stier. In sterrebeeld Vissen staan Jupiter en Saturnus, die samen met Mercurius in sterrebeeld Leeuw, de Drie Koningen zijn. Dat dit zo niet in de evangelies beschreven staat weet mijn reet ook, maar dan kan men de meer intelligente vraag stellen; waar komen die ' toegevoegde elementen ' vandaan. Toch geen toeval dat deze ' volksdevotie ' precies klopt met een sterrenhemel van 2000 jaar geleden. Zelfs de "herdersterren" Capella en Polux zijn van de partij. Als men dit kerstverhaal letterlijk zou nemen, is dit ongelofelijk en belachelijk .

[ Bericht 23% gewijzigd door ATON op 04-05-2011 07:45:12 ]
  woensdag 4 mei 2011 @ 08:33:31 #210
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_96329516
Je bedoelde dus te zeggen dat er in Markus wel een opstanding staat beschreven, maar geen verrijzennis? En wat is dan precies het verschil? En wordt er in andere evangeliën dan wel een verrijzennis beschreven?
Ik denk inderdaad dat het toevallig is dat de 'volksdevotie' overeen komt met de sterrenhemel. Dat er in de 'dierenriem' dieren voorkomen lijkt me nogal wiedes. Daar is weinig toeval aan. Vervolgens zijn er dre planeten en dat zijn dan maar de Koningen. Het kan bijzonder zijn, maar ik vind het veel meer rieken naar inlegkunde.
Daarnaast snap ik niet of de evangelisten dit astronomie verhaal nu wel of niet wisten. En als ze het wisten, waarom hebben ze die ram en stier niet beschreven? Of gezegd dat het inderdaad precies drie wijzen waren? En hoe zijn die dingen dan uiteindelijk wel in de traditie terecht gekomen?
  woensdag 4 mei 2011 @ 08:40:53 #211
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_96329615
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 18:37 schreef ATON het volgende:

[..]

Dat is net de historische benadering, m'n beste. Het zal je misschien shockeren, maar de evangeliên zijn reeds herwerkte en aangepaste geschriften op de mysterie-religies. Is het niet raar dat er maar twee evangelisten de geboorte vermelden ? Was dit niet belangrijk genoeg ? Er is zelfs een evangelist die niks wist te vertellen over de opstanding ? ( Markus ) Men is er unaniem over eens dat de rest na vers 16 er achteraf is bijgeschreven.
Als je de elementen van Lukas en Matteüs samenvoegt en men gaat zowat 6 v.C. de sterrenhemel bekijken ( en dat kan via een PC-programma ) zul je merken dat op het ochtendgloren van 29 juli 7 v.C. de zon in sterrenbeeld Leeuw staat en men een conjunctie heeft ( ster van Bethlehem ) van Jupiter en Saturnus, wat goed te zien was vanop de aarde. Ik kan je wel het hele verhaal doen, maar wil je hier niet mee belasten. Ik wil wel nog kwijt dat er in de ' stal ' ( dierenriem ) ook nog Ram en Stier zit en ook nog drie ' herders '( sterren ) Er is zelfs een vroedvrouw aanwezig ( ster Procyon ). Van astronomie kenden die gasten al heel wat hoor.
Of dat de historische benadering is is maar de vraag, over de historische jezus is maar erg weinig bekend.

Jouw melding dat de evangelïen aangepast werken zijn op de mysteriereligies vind ik wat vreemd omdat het gaan om visie die op weinig steun kan rekenen bij de meeste geleerden. Om het als feit te poneren is daarom wel erg kort door de bocht.

Jouw overige opmerkingen over zaken die overeen zouden komen met de sterren treffen weinig doel. De zaken die jij noemt zijn onderdeel van een traditie die zich pas veel later heeft gevormd, het lijkt mij daarom ook wat vreemd om daar een koppeling tussen te maken en al helemaal om op basis daarvan conclusies te trekken over de tijd dat de evangeliën werden geschreven.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
pi_96329629
quote:
1s.gif Op woensdag 4 mei 2011 08:33 schreef Jovatov het volgende:
Je bedoelde dus te zeggen dat er in Markus wel een opstanding staat beschreven, maar geen verrijzennis? En wat is dan precies het verschil? En wordt er in andere evangeliën dan wel een verrijzennis beschreven?
Ik denk inderdaad dat het toevallig is dat de 'volksdevotie' overeen komt met de sterrenhemel. Dat er in de 'dierenriem' dieren voorkomen lijkt me nogal wiedes. Daar is weinig toeval aan. Vervolgens zijn er dre planeten en dat zijn dan maar de Koningen. Het kan bijzonder zijn, maar ik vind het veel meer rieken naar inlegkunde.
Daarnaast snap ik niet of de evangelisten dit astronomie verhaal nu wel of niet wisten. En als ze het wisten, waarom hebben ze die ram en stier niet beschreven? Of gezegd dat het inderdaad precies drie wijzen waren? En hoe zijn die dingen dan uiteindelijk wel in de traditie terecht gekomen?
Er is wel degelijk een verschil tussen opstanding en verrijzenis. Maar beiden zijn gnostische begrippen en daar begin ik hier niet aan. Om daar wat inzicht in te krijgen moet je maar dat boek eens lezen. Duidelijk niet op de hoogte van de antieke symboliek van deze planeten. Elk hebben ze dan nog de symbolen goud, wierook en myrre. Allemaal héél toevallig. Hou je maar verder bezig met al die teksten letterlijk te nemen zoals christenen gewoon zijn. Mij echt niet gelaten hoor.
pi_96329756
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2011 08:40 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Of dat de historische benadering is is maar de vraag, over de historische jezus is maar erg weinig bekend.
Meer dan je kan vermoeden.

quote:
Jouw melding dat de evangelïen aangepast werken zijn op de mysteriereligies vind ik wat vreemd omdat het gaan om visie die op weinig steun kan rekenen bij de meeste geleerden. Om het als feit te poneren is daarom wel erg kort door de bocht.
Weer fout te stellen dat de meeste geleerden dit niet ondersteunen. In het naslagwerk wat ik reeds meermaals heb opgegeven staan achteraan een hele waslijst van geleerden die dit wél bevestigen. Ik heb geen zin deze over te nemen. Dit boek kan je raadplegen in elke stadsbibliotheek.

quote:
Jouw overige opmerkingen over zaken die overeen zouden komen met de sterren treffen weinig doel. De zaken die jij noemt zijn onderdeel van een traditie die zich pas veel later heeft gevormd, het lijkt mij daarom ook wat vreemd om daar een koppeling tussen te maken en al helemaal om op basis daarvan conclusies te trekken over de tijd dat de evangeliën werden geschreven.
Wat is me dat weer voor een opmerking zeg ! Heb je enig idee wanneer de evangelieën zijn geschreven, door wie en waar ? Weet je hoeveel evangeliën het niet hebben gehaald in het eerste concilie ? De Nag Hammadi - rollen zijn er al enkele van. De evangeliën zijn geen historisch verslag van de historische Jezus hoor, of denk je van wel ? Denk dan zeer wat anders.
  woensdag 4 mei 2011 @ 09:23:35 #214
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_96330339
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2011 08:51 schreef ATON het volgende:

[..]

Meer dan je kan vermoeden.
Wie weet..

quote:
Weer fout te stellen dat de meeste geleerden dit niet ondersteunen. In het naslagwerk wat ik reeds meermaals heb opgegeven staan achteraan een hele waslijst van geleerden die dit wél bevestigen. Ik heb geen zin deze over te nemen. Dit boek kan je raadplegen in elke stadsbibliotheek.
Dat er veel geleerden zijn die dat wel denken is natuurlijk waar, maar er zijn er minstens evenveel die dat niet ondersteunen.

quote:
Wat is me dat weer voor een opmerking zeg ! Heb je enig idee wanneer de evangelieën zijn geschreven, door wie en waar ? Weet je hoeveel evangeliën het niet hebben gehaald in het eerste concilie ? De Nag Hammadi - rollen zijn er al enkele van. De evangeliën zijn geen historisch verslag van de historische Jezus hoor, of denk je van wel ? Denk dan zeer wat anders.
Ik had het specifiek over het aantal sterren en herders/wijzen/stalletje e.d. Dat zijn zaken die van later traditie zijn.

Bij de overige overeenkomsten denk ik dat Jovatov gelijk heeft, het lijkt heel erg op inlegkunde.
pi_96348268
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2011 09:23 schreef Murvgeslagen het volgende:

Wie weet..
Ik weet en jij niet.

quote:
Dat er veel geleerden zijn die dat wel denken is natuurlijk waar, maar er zijn er minstens evenveel die dat niet ondersteunen.
Kun jij niet weten.

quote:
Ik had het specifiek over het aantal sterren en herders/wijzen/stalletje e.d. Dat zijn zaken die van later traditie zijn.
Net zoals de evangeliën.

quote:
Bij de overige overeenkomsten denk ik dat Jovatov gelijk heeft, het lijkt heel erg op inlegkunde.
Jij en Jovatov denken samen lekker verkeerd. Als jullie al zouden denken zou het je toch moeten opvallen dat ze " van latere datum " goed op de hoogte waren van die planetenconjunctie van zoveel vroeger.
pi_96355654
quote:
1s.gif Op woensdag 4 mei 2011 08:33 schreef Jovatov het volgende:
Daarnaast snap ik niet of de evangelisten dit astronomie verhaal nu wel of niet wisten. En als ze het wisten, waarom hebben ze die ram en stier niet beschreven?
Ik denk wel om dezelfde reden als dat de Arend · · Centaur · Dolfijn · Draak · Duif · Eenhoorn · · Giraffe · Goudvis · Grote Beer · Grote Hond · Haas · Hagedis · Jachthonden · Kameleon · · Kleine Beer · Kleine Hond · Leeuw · Kleine Waterslang · · Kraanvogel · Kreeft · · Lynx · Paradijsvogel · · Pauw · Raaf · Ram · · Schorpioen · Slang · Steenbok · · Toekan · · Veulen · Vissen · Vlieg · Vliegende Vis · Vosje · Walvis · · Waterslang · · Wolf · Zuidervis ·en Zwaan niet beschreven zijn.

Die staan ook aan de hemel en het is onbegonnen werk die allemaal te beschrijven.

Daarom kun je het beter niet doen en de traditie laten zeggen dat er een os en een ezel waren.

[ Bericht 0% gewijzigd door kleinduimpje3 op 04-05-2011 20:11:43 ]
pi_96357737
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2011 19:43 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Ik denk wel om dezelfde reden als dat de Arend · · Centaur · Dolfijn · Draak · Duif · Eenhoorn · · Giraffe · Goudvis · Grote Beer · Grote Hond · Haas · Hagedis · Jachthonden · Kameleon · · Kleine Beer · Kleine Hond · Kleine Leeuw · Kleine Waterslang · · Kraanvogel · Kreeft · · Lynx · Paradijsvogel · · Pauw · Raaf · Ram · · Schorpioen · Slang · Steenbok · · Toekan · · Veulen · Vissen · Vlieg · Vliegende Vis · Vosje · Walvis · · Waterslang · · Wolf · Zuidervis ·en Zwaan niet beschreven zijn.

Die staan ook aan de hemel en het is onbegonnen werk die allemaal te beschrijven.
Tja, het probleem is dat die niet te zien waren in het firmament op 29 juli 7 v.C.

quote:
Daarom kun je het beter niet doen en de traditie laten zeggen dat er een os en een ezel waren.
Dat denk ik ook. Maar dat is maar traditie van het volksgeloof. Eigenlijk waren het Ram en Stier , gevolgd door Vissen. Je weet toch dat Vissen een belangrijk symbool was niet ? Bij de opkomende zon stond die in conjunctie met Regulus. Dit is de koningster. De ster van Betlehem werd gevormd door de bijna-conjunctie van Jupiter ( symbool goud ) met Saturnus ( symbool mirre ) en de derde koning, de planeet Mercurius ( symbool wierook ) zat net boven de ster Regulus. Tussen Leeuw en Vissen was Orion ( Jozef ) te zien en er net onder Sirius ( Maria ). Dit in het kort natuurlijk, maar men had dit wel degelijk als een teken gezien dat er een nieuwe ' farao' moest geboren zijn. Dat dit de juiste geboortedatum van Jezus was is nog zeer de vraag, maar men wilde hier wel degelijk in gedekte termen ( gnostiek ) iets duidelijk maken wat niet voor iedereen bestemd was. Tja, het N.T. is wel degelijk een gnostisch werk met heel wat Helleense insteek. Domoren die deze evangelies letterlijk nemen, en dat zegde men toen al.
pi_96368236
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2011 20:18 schreef ATON het volgende:

[..]

Tja, het probleem is dat die niet te zien waren in het firmament op 29 juli 7 v.C.

[..]
In de astrologie wordt er geen rekening mee gehouden welke sterren of sterrenbeelden te zien zijn.

Als de zon in leeuw stond is de leeuw per definitie ook niet te zien, evenmin als regulus en Mercurius, die in dat geval immers vlak bij de zon staan.

Bovendien is de kleine beer ’s nachts altijd te zien als het niet bewolkt is en er zijn er ongetwijfeld nog veel meer te zien, gemiddeld zeker een derde van de lijst die ik gaf.

quote:
De ster van Betlehem werd gevormd door de bijna-conjunctie van Jupiter ( symbool goud )
Het metaal van Jupiter is niet goud maar tin.

Goud is het metaal van de zon, en zilver dat van de maan, en koper dat van venus.

quote:
Tussen Leeuw en Vissen was Orion ( Jozef ) te zien en er net onder Sirius ( Maria ).
Vreemde vergelijking van Orion met Jozef en Maria met Sirius, want Orion is een sterrenbeeld en Sirius een ster. Dat zijn dus onvergelijkelijke grootheden en is zoiets als appels met peren vergelijken.
quote:
Dat dit de juiste geboortedatum van Jezus was is nog zeer de vraag, maar men wilde hier wel degelijk in gedekte termen ( gnostiek ) iets duidelijk maken wat niet voor iedereen bestemd was. Tja, het N.T. is wel degelijk een gnostisch werk met heel wat Helleense insteek.
Het NT is zeker geschreven door mensen met gnosis, en is inderdaad een zeer diepzinnig werk.

Om maar 2 sprekende voorbeelden te noemen: Johannes en Paulus.

[ Bericht 4% gewijzigd door kleinduimpje3 op 04-05-2011 23:38:48 ]
pi_96376720
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2011 23:10 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

In de astrologie wordt er geen rekening mee gehouden welke sterren of sterrenbeelden te zien zijn.

Als de zon in leeuw stond is de leeuw per definitie ook niet te zien, evenmin als regulus en Mercurius, die in dat geval immers vlak bij de zon staan.

Bovendien is de kleine beer ’s nachts altijd te zien als het niet bewolkt is en er zijn er ongetwijfeld nog veel meer te zien, gemiddeld zeker een derde van de lijst die ik gaf.
Het gaat er niet om welke hemellichamen er te zien waren, maar waar die zich Astronomisch gezien bevonden en niet de astrologische betekenis ervan.
quote:
Het metaal van Jupiter is niet goud maar tin.
En dat is astrologisch wel juist, en dat zal de auteur Adrian Gilbert ook wel geweten hebben. Maar de vraag is waarom schrijft Matteüs dan goud wierook en mirre als ' geschenken' ? Wat heeft een baby nu aan deze geschenken ?
quote:
Goud is het metaal van de zon, en zilver dat van de maan, en koper dat van venus.
Juist, en goud werd daarom gegeven aan een koningskind dat geboren werd op de dag dat Regulus uit Leeuw in conjunctie stond met zon, de Leeuw van Juda.
quote:
Vreemde vergelijking van Orion met Jozef en Maria met Sirius, want Orion is een sterrenbeeld en Sirius een ster. Dat zijn dus onvergelijkelijke grootheden en is zoiets als appels met peren vergelijken.
Vanuit het standpunt van " de wijzen uit het oosten " verwachtte men een nieuwe Horuskoning.
Hierdoor hadden Maria en Jozef hun pedant in de sterren, op macrokosmisch niveau zijn zij de ster Sirius en het sterrenbeeld Orion. In het N.T. worden wel meermaals appels met peren vergeleken, denk je ook niet ?
quote:
Het NT is zeker geschreven door mensen met gnosis, en is inderdaad een zeer diepzinnig werk.
Dat het N.T. gnostische geschriften zijn wil ik zeker ook beamen. Om die reden ook wou men de geboortedatum op 25 december invoeren, de geboortedatum van Mithras en Sol-Invictus.

quote:
Om maar 2 sprekende voorbeelden te noemen: Johannes en Paulus.
Daar ben ik het met jou volkomen eens.
Maar we kunnen ook het " Dalai lama " scenario handhaven waar Matteüs zijn relaas op baseerde. Hoe het ook zij, er steekt duidelijk meer achter de legende van de Wijzen dan dit. De bijbel is op vele uiteenlopende niveaus geschreven zoals ik reeds poneerde, en het is duidelijk dat de evangelisten dit verhaal met een duidelijk doel inlaste.
( bron: " Wie waren de wijzen uit het oosten " 1997 Adrian Gilbert. zie onder literatuur : http://nl.wikipedia.org/wiki/Wijzen_uit_het_oosten )
  donderdag 5 mei 2011 @ 09:39:09 #220
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_96377019
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2011 17:08 schreef ATON het volgende:

Net zoals de evangeliën.
De evangeliën zijn van de eerste eeuw, de traditie van latere eeuwen.

quote:
Jij en Jovatov denken samen lekker verkeerd. Als jullie al zouden denken zou het je toch moeten opvallen dat ze " van latere datum " goed op de hoogte waren van die planetenconjunctie van zoveel vroeger.
Waar doel je specifiek op, dit zijn redelijk vage bewoordingen. Het maakt iig geen punt.
pi_96378778
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 09:39 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

De evangeliën zijn van de eerste eeuw, de traditie van latere eeuwen.
Dan ben je zéér slecht ingelicht. De evangeliën die wij in de huidige vorm kennen dateren ten vroegste uit de 2de eeuw en de laatste uit de 3de eeuw, afgezien van de latere correcties.
pi_96476268
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 09:27 schreef ATON het volgende:

[..]

En dat is astrologisch wel juist, en dat zal de auteur Adrian Gilbert ook wel geweten hebben. Maar de vraag is waarom schrijft Matteüs dan goud wierook en mirre als ' geschenken' ? Wat heeft een baby nu aan deze geschenken ?

Als je er symbolen in zou willen zien zou je goud als symbool van de Geest kunnen zien, in dit geval het koningschap van de geest.

Wierook zou symbool kunnen staan voor het offer aan God, de welriekende geur die omhoog stijgt.

En van mirre werd gezegd:

quote:
Het laatste werd gegeven als symbool voor het lijden van het Kind, want in die tijd stond mirre symbool voor lijden en dood. Voordat Jezus aan het kruis hing, wilde men Hem mirre geven, opgelost in wijn, om Zijn lijden te verzachten, toen Hij dat proefde heeft Hij het geweigerd te drinken. Nadat Hij van het kruis was genomen werd Hij door Jozef van Arimathea en Nicodemus met honderd pond mirre en aloë bedekt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mirre#Religie_en_spiritualiteit

In het boek "Het evangelie van de Heilige Twaalven" lees ik dat de ouders van Jezus deze geschenken bewaarden tot omstreeks de aanvang van zijn openbare werk en hem die toen cadeau gaven.

Jezus gaf vervolgens het goud terug aan zijn ouders om er de armen mee te helpen, de wierook hield Hij zelf en van de mirre gaf Hij aan Maria Magdalena cadeau.

Of het ook waar is weet ik niet.
pi_96477199
quote:
In het boek "Het evangelie van de Heilige Twaalven" lees ik dat de ouders van Jezus deze geschenken bewaarden tot omstreeks de aanvang van zijn openbare werk en hem die toen cadeau gaven.

Jezus gaf vervolgens het goud terug aan zijn ouders om er de armen mee te helpen, de wierook hield Hij zelf en van de mirre gaf Hij aan Maria Magdalena cadeau.

Of het ook waar is weet ik niet.
Volksdevotie.
pi_96487200
Ik vind dat het hier wel aardig gezegd wordt:

quote:
GOUD, WIEROOK EN MIRRE

De geschenken van de drie wijzen vertegenwoordigen de rijkdom, geen gewone rijkdom maar rijk aan betekenis.
Goud was één van de geschenken die zij de toekomstige 'koning der koningen' aanboden. Goud was een gepast geschenk voor een koning. Het goud is ook symbool van de zon en de geest en het spirituele.
Wierook was een welriekende stof die door hogepriesters werd gebruikt bij de eredienst in de tabernakel of tempel. Wierook was een passend geschenk voor een kind dat onze hogepriester zou worden.
Wierook is ook symbool van de lucht, van het mentale, het denken aan God.
Mirre werd gebruikt om de lichamen van de doden te balsemen. Mirre was een juist geschenk voor iemand die zou sterven voor de mensheid. Mirre staat symbool voor het gevoelsleven, voor de bittere ervaring soms van het leven. .Het zijn dus drie verschillende geschenken en ze zijn niet los verkrijgbaar. Alle drie zijn ze van belang voor het kwetsbare kind.
http://www.mariannesweb.nl/folklore/kerst.htm
pi_96487538
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 22:15 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Ik vind dat het hier wel aardig gezegd wordt:

[..]

http://www.mariannesweb.nl/folklore/kerst.htm
Correctie, geen volksdevotie maar kinderbedverhaaltje. Je mag het nachtlampje laten branden, goede nacht.
pi_96497064
He kijk nu, en ik heb deze al een tijdje geleden gekocht :
http://www.amazon.com/Jes(...)id=1304834368&sr=1-1
Een aanrader hoor. Soort GPS door het N.T.
pi_96586862
Volgens Bart Ehrman zouden de correcties en vertaalfouten geen invloed hebben op de inhoud van het N.T. De geschiedenis laat echter een ander verhaal lezen :

De kerk van Rome had een geschikt verhaal over de historie van zijn geloof nodig, waardoor zijn vijanden werdn belasterd en zijn triomf gevierd kon worden als een teken van zijn door God gegeven bestemming. De waarheid over de oorsprong van het christendom werd daarom rigoureus onderdrukt en werd een meer acceptabel verhaal samengesteld, een verzinsel waarvan de overgrote meerderheid van de mensen tot op de dag van vandaag nog aanneemt dat het op waarheid berust.
Tegen het einde van de tweede eeuw werden stukken toegevoegd aan de oorspronkelijke brieven van Paulus en er werden nieuwe brieven bijgemaakt om hem op één lijn te brengen met de orthodoxe christenen en de afstand van de gnostici te vergroten. Als deel van de algemene romanisering van het christendom werd er zelfs een traditie gefabriceerd die inhield dat paulus in nauw contact stond met de eminente Romeinse staatsman Seneca. Er bestaan nog altijd ongeveer 300 manuscripten van ' De briefwissel van Paulus en Seneca ' , alle complete vervalsingen. Ze werden echter tot aan het eind van de negentiende eeuw als authentiek beschouwd. In deze brieven wordt gezegd dat Seneca bekeerd werd tot het christendom en Paulus hem tot officieel prediker over de evangeliën aan het keizerlijke hof benoemde.( bron: B.M.Metzger 1987 )
Op basis van deze vervalsingen nam Hieronymus Seneca in de vierde eeuw op in zijn catalogus van christelijke heiligen. ( bron: B.M.Metzger 1987 )
Ook werden er brieven op naam van verschillende andere apostelen samengesteld. Ze zijn nu opgenomen in het N.T. en worden als heilige schrift beschouwd, maar indertijd werden ze met wantrouwen bekeken. Zelfs Eusebius, de spreekbuis van de katholieke propaganda, twijfende aan de authenticiteit van de ' Brieven van Jacobus, Judas, 2 Petrus, 2 en 3 Johannes'. ' De Openbaring ' beschouwde hij in zijn geheel als niet-authentiek. ( bron: Metzger )Brieven die worden toegeschreven aan vroege christenen, zoals Justinus de Martelaar, Ignatius van Antiochië en Clement van Rome, bleef men tot ver in de vijfde eeuw vervalsen, falsificeren en van toevoegingen voorzien.
Van christelijke heiligen werden volgens vaste regels gefingeerde biografieën gefabriceerd. Deze berustten vaak rechtstreeks op de levens en legenden van dode heidense heiligen.( bron: R.Lane-Fox 1986 ) Er werden verhalen verzonnen over Petrus die naar Rome komt en ondersteboven wordt gekruisigd om het geloofwaardig te maken dat Rome het centrum is van de christelijke macht.
Populaire gnostische teksten werden bewerkt, gnostische leringen werden er uit verwijderd en vervangen door het juist geachte materiaal. ( bron: S.Hollroyd 1994 ) Christenen pasten zelfs heidense teksten aan om hun eigen dogma's te bekrachtigen. Orakels van de heidense Sibille die de komst van Jezus aankondigden werden in de vierde eeuw vervalst als bewijs voor de goddelijkheid van Jezus.( bron: D.Potter 1994 ) Ze vervalsten zelfs " Het Testament van Orpheus ". Hierin ontkent de oude held van de mysteriën zijn eigen vroegere heidense leringen. ( bron: W.K.C.Guthrie 1952 )
Klungelige christelijke teksten werden toegevoegd aan de werken van Philo, ( Philo Boek IX ) de joodse volgeling van Pythagoras, en er werden belachelijke verhalen verzonnen over zijn gesprekken in Rome over de wet met de discipelen Johannes en Petrus. ( bron: D.T.Runia 1993 ) Ook de joodse historicus Josephus werd veranderd in een christen en hij werd in het N.T. zelfs gelijkgesteld met de figuur van Jozef van Arimathea.( bron: R.Eisler 1931 )
Door zorgvuldige taalkundige studies zijn geleerden er nu - zonder enige twijfel - van overtuigd dat Hippolytus ( ca. 222 n.C.), de aartsketterjager en protégé van Irenaeus, ( R.Eisler ) de vervalser van deze teksten was. Geleerden hebben ook gewezen op overeenkomsten in taal en stijl tussen deze vervalsing en de ' tweede brief van Paulus aan de christenen van Thessalonica ', die werd geschreven om twijfel te zaaien over de authenticiteit van de eerste ( echte ) brief. ( bron: G.Lüdeman 1995 ) Hippolytus kan dus heel goed ook de vervalser van deze brief van Paulus zijn geweest.( bron: G.Lüdemann 1995)

Duidelijk dat Bart Ehrman en Karin Armstrong geleerden zijn met een gekleurde bril op.
pi_96589631
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 11:07 schreef Haushofer het volgende:
Wat voor kleur bril moet dat zijn?
Is dit het enige commentaar wat je hierover hebt ? Mager! Had ik reeds niet duidelijk gemaakt dat Lane-Fox in de bibliografie van Armstrong zit, maar deze enkel voor haar karretje tracht te spannen ? Haar standpunten en visie staan dan ook haaks op dat van Lane-Fox. Bewijs maar eens het tegendeel.
pi_96590572
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 11:21 schreef ATON het volgende:

[..]

Is dit het enige commentaar wat je hierover hebt ?
Ja. Op dit moment heb ik weinig tijd om te reageren.
  dinsdag 10 mei 2011 @ 12:24:19 #232
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_96592161
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 10:40 schreef ATON het volgende:

[..]

Dan ben je zéér slecht ingelicht. De evangeliën die wij in de huidige vorm kennen dateren ten vroegste uit de 2de eeuw en de laatste uit de 3de eeuw, afgezien van de latere correcties.
Die discussie hebben we wel eens meer gevoerd, met het beroep van jou dat er tussen het moment van schrijven en samenstelling van de canon een groot aantal wijzigingen zijn opgetreden onder invloed van....
pi_96592761
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 12:24 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Die discussie hebben we wel eens meer gevoerd, met het beroep van jou dat er tussen het moment van schrijven en samenstelling van de canon een groot aantal wijzigingen zijn opgetreden onder invloed van....
En ?
  dinsdag 10 mei 2011 @ 13:18:01 #234
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_96594371
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 12:39 schreef ATON het volgende:

[..]

En ?
Daar is geen overtuigend bewijs voor, wat in andere topics duidelijk werd. Je betoog over sterretjes en herders heeft dan ook weinig waarde.

Het ene moment grijp je terug op bepaalde teksten, het andere moment schrijf je hele gedeeltes af of gooi je er het een of andere gnostisch sausje overheen.
pi_96595177
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 13:18 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Daar is geen overtuigend bewijs voor, wat in andere topics duidelijk werd. Je betoog over sterretjes en herders heeft dan ook weinig waarde.

Het ene moment grijp je terug op bepaalde teksten, het andere moment schrijf je hele gedeeltes af of gooi je er het een of andere gnostisch sausje overheen.
Dan is dat duidelijk dat je buiten de Bijbel zeer weinig van geschiedenis afweet.
  dinsdag 10 mei 2011 @ 13:46:42 #236
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_96595607
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 13:36 schreef ATON het volgende:

[..]

Dan is dat duidelijk dat je buiten de Bijbel zeer weinig van geschiedenis afweet.
Daar waar ik voldoende over weet durf ik wel een discussie over aan te gaan.Om te spreken van een gebrek aan kennis is wel erg kort door de bocht en is op weinig gebaseerd.

Je betoog over de sterren en de bijbelse figuur heeft weinig voeten in de aarde, in ieder geval op basis van de erg ruim te intepreteren zaken die jij aanhaalt. Door dan te melden dat ik gewoon te weining kennis heb is vreemd.

[ Bericht 4% gewijzigd door Murvgeslagen op 10-05-2011 13:52:03 ]
pi_96598152
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 13:46 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Daar waar ik voldoende over weet durf ik wel een discussie over aan te gaan.Om te spreken van een gebrek aan kennis is wel erg kort door de bocht en is op weinig gebaseerd.

Je betoog over de sterren en de bijbelse figuur heeft weinig voeten in de aarde, in ieder geval op basis van de erg ruim te intepreteren zaken die jij aanhaalt. Door dan te melden dat ik gewoon te weining kennis heb is vreemd.
Wat je kunt doen is een topic openen met de OP-vraag of je voldoende weet of wát je weet.
  dinsdag 10 mei 2011 @ 14:49:17 #238
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_96598357
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 14:45 schreef ATON het volgende:

[..]

Wat je kunt doen is een topic openen met de OP-vraag of je voldoende weet of wát je weet.
Dat zou ik natuurlijk graag doen maar ik ben terecht bang dat het topic binnen de kortste keren gesloten zou worden door Haushofer. :*
pi_96598487
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 14:49 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Dat zou ik natuurlijk graag doen maar ik ben terecht bang dat het topic binnen de kortste keren gesloten zou worden door Haushofer. :*
Waarom ?
pi_96599612
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 14:49 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

? Daar heb ik weinig meer over te zeggen, als ik al zou weten waarom ik zoiets zou sluiten.
  dinsdag 10 mei 2011 @ 16:07:01 #241
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_96601530
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 15:19 schreef Haushofer het volgende:

[..]

? Daar heb ik weinig meer over te zeggen, als ik al zou weten waarom ik zoiets zou sluiten.
Je bent geen mod meer zie ik, niet opgevallen. ;)

Een topic over mijn kennis, en of dat voldoende is is nu niet bepaald een topic voor F&L. Je kan dan net zo goed een topic over wie dan ook beginnen. Daarnaast lijkt mij niet dat ik daar serieus op in moet gaan, omdat Aton's reactie weinig zoden aan de dijk zet in de discussie. Zo duidelijk? ;)
pi_96601623
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 16:07 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Je bent geen mod meer zie ik, niet opgevallen. ;)

Een topic over mijn kennis, en of dat voldoende is is nu niet bepaald een topic voor F&L. Je kan dan net zo goed een topic over wie dan ook beginnen. Daarnaast lijkt mij niet dat ik daar serieus op in moet gaan, omdat Aton's reactie weinig zoden aan de dijk zet in de discussie. Zo duidelijk? ;)
Jou opmerkingen maken ons ook niet wijzer he ?
pi_96604838
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 08:03 schreef ATON het volgende:
He kijk nu, en ik heb deze al een tijdje geleden gekocht :
http://www.amazon.com/Jes(...)id=1304834368&sr=1-1
Een aanrader hoor. Soort GPS door het N.T.
Nog enkele woorden van Steiner over de neiging alles tot (zonne-) mythen te willen herleiden:

quote:
Toen er bijvoorbeeld voor het eerst mensen kwamen die allerlei zonnemythen uitdachten over Boeddha, over Christus, enzovoort, toen werd het tenslotte iemand al te bont: U weet, tegenwoordig gebeurt het weer dat men al dergelijke personen als 'zonnemythen' afdoet. En nu zei degene die ik bedoel het volgende: met zo'n methode, waarmee men op een uiterlijke manier mythologische beelden en dierenriemtekens in verband brengt met belangrijke gebeurtenissen, kan men van alles en nog wat doen. Als iemand aantoont dat de achtergrond van het leven van Christus een 'zonnemythe' is en daarmee wil bewijzen dat Jezus Christus niet heeft geleefd, dan kun je met dezelfde methode ook bewijzen dat er nooit een Napoleon heeft bestaan. En dat kun je heel simpel doen door te zeggen: Napoleon draagt de naam van de zonnegod Apollo. Nu betekent een 'n' voor een naam in het Grieks niet een ontkenning maar een versterking. Dan zou Napoleon, N'Apollo dus zelfs een soort super Apollo zijn. Dan kun je hierop voortborduren en merkwaardige overeenkomsten vinden. Herinnert u zich wat de uitvinder van de niet bestaande Jezus, de Duitse professor in de filosofie Drews, als verwantschap ontdekt in namen als Jezus, Joses, Jason enzovoort. Op deze manier kun je merkwaardige overeenkomsten ontdekken tussen de naam van de moeder van Napoleon, Letitia, en die van de moeder van Apollo, Leto. Je kunt nog verder gaan en zeggen, Apollo, de zon, heeft twaalf sterrenbeelden om zich heen. Napoleon had twaalf maarschalken om zich heen, die niets anders zijn dan de symbolische uitdrukking van de tekens van de dierenriem die om de zon heen staan. En niet voor niets heeft de held uit de Napoleonmythe precies zes broers en zusters, zodat Napoleon met zijn broers en zusters precies het getal van de planeten heeft: zeven. Met andere woorden: Napoleon heeft nooit bestaan!

Dat is een heel ingenieuze satire op de symbolische interpretaties die in onze tijd zo'n grote rol spelen. De mensen worden in de grond van de zaak nooit wijzer; anders zouden ze kunnen weten dat met dezelfde methode die ook nu weer wordt toegepast al lang is aangetoond dat bijvoorbeeld Napoleon nooit heeft geleefd. Maar de mensheid wordt niet wijzer, want dezelfde methode wordt tegenwoordig weer gebruikt om te bewijzen dat Jezus nooit heeft geleefd.
http://books.google.nl/bo(...)#v=onepage&q&f=false

How Napoleon Never Existed,

or The Great Error, Source of an Infinite Number of Errors

To be Seen in the History of the Nineteenth Century
By Monsieur J.-B.Péres, AOAM, town librarian of Agen
Published for the first time in 1827 :

How Napoleon never existed
pi_96606637
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 17:07 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Nog enkele woorden van Steiner over de neiging alles tot (zonne-) mythen te willen herleiden:

[..]

http://books.google.nl/bo(...)#v=onepage&q&f=false

How Napoleon Never Existed,

or The Great Error, Source of an Infinite Number of Errors

To be Seen in the History of the Nineteenth Century
By Monsieur J.-B.Péres, AOAM, town librarian of Agen
Published for the first time in 1827 :

How Napoleon never existed
Het gaat hier over de historische Jezus en niet over Napoleon hoor. Dat zijn twee verschillende individuen uit een verschillende tijd. Kom jij hier aanzetten met een publikatie van abbé Péres uit 1827. Heb je zo niks beters ?
pi_96608375
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 10:07 schreef ATON het volgende:
Volgens Bart Ehrman zouden de correcties en vertaalfouten geen invloed hebben op de inhoud van het N.T. De geschiedenis laat echter een ander verhaal lezen :

De kerk van Rome had een geschikt verhaal over de historie van zijn geloof nodig, waardoor zijn vijanden werdn belasterd en zijn triomf gevierd kon worden als een teken van zijn door God gegeven bestemming. De waarheid over de oorsprong van het christendom werd daarom rigoureus onderdrukt en werd een meer acceptabel verhaal samengesteld, een verzinsel waarvan de overgrote meerderheid van de mensen tot op de dag van vandaag nog aanneemt dat het op waarheid berust.
Tegen het einde van de tweede eeuw werden stukken toegevoegd aan de oorspronkelijke brieven van Paulus en er werden nieuwe brieven bijgemaakt om hem op één lijn te brengen met de orthodoxe christenen en de afstand van de gnostici te vergroten. Als deel van de algemene romanisering van het christendom werd er zelfs een traditie gefabriceerd die inhield dat paulus in nauw contact stond met de eminente Romeinse staatsman Seneca. Er bestaan nog altijd ongeveer 300 manuscripten van ' De briefwissel van Paulus en Seneca ' , alle complete vervalsingen. Ze werden echter tot aan het eind van de negentiende eeuw als authentiek beschouwd. In deze brieven wordt gezegd dat Seneca bekeerd werd tot het christendom en Paulus hem tot officieel prediker over de evangeliën aan het keizerlijke hof benoemde.( bron: B.M.Metzger 1987 )
Op basis van deze vervalsingen nam Hieronymus Seneca in de vierde eeuw op in zijn catalogus van christelijke heiligen. ( bron: B.M.Metzger 1987 )
Ook werden er brieven op naam van verschillende andere apostelen samengesteld. Ze zijn nu opgenomen in het N.T. en worden als heilige schrift beschouwd, maar indertijd werden ze met wantrouwen bekeken. Zelfs Eusebius, de spreekbuis van de katholieke propaganda, twijfende aan de authenticiteit van de ' Brieven van Jacobus, Judas, 2 Petrus, 2 en 3 Johannes'. ' De Openbaring ' beschouwde hij in zijn geheel als niet-authentiek. ( bron: Metzger )Brieven die worden toegeschreven aan vroege christenen, zoals Justinus de Martelaar, Ignatius van Antiochië en Clement van Rome, bleef men tot ver in de vijfde eeuw vervalsen, falsificeren en van toevoegingen voorzien.
Van christelijke heiligen werden volgens vaste regels gefingeerde biografieën gefabriceerd. Deze berustten vaak rechtstreeks op de levens en legenden van dode heidense heiligen.( bron: R.Lane-Fox 1986 ) Er werden verhalen verzonnen over Petrus die naar Rome komt en ondersteboven wordt gekruisigd om het geloofwaardig te maken dat Rome het centrum is van de christelijke macht.
Populaire gnostische teksten werden bewerkt, gnostische leringen werden er uit verwijderd en vervangen door het juist geachte materiaal. ( bron: S.Hollroyd 1994 ) Christenen pasten zelfs heidense teksten aan om hun eigen dogma's te bekrachtigen. Orakels van de heidense Sibille die de komst van Jezus aankondigden werden in de vierde eeuw vervalst als bewijs voor de goddelijkheid van Jezus.( bron: D.Potter 1994 ) Ze vervalsten zelfs " Het Testament van Orpheus ". Hierin ontkent de oude held van de mysteriën zijn eigen vroegere heidense leringen. ( bron: W.K.C.Guthrie 1952 )
Klungelige christelijke teksten werden toegevoegd aan de werken van Philo, ( Philo Boek IX ) de joodse volgeling van Pythagoras, en er werden belachelijke verhalen verzonnen over zijn gesprekken in Rome over de wet met de discipelen Johannes en Petrus. ( bron: D.T.Runia 1993 ) Ook de joodse historicus Josephus werd veranderd in een christen en hij werd in het N.T. zelfs gelijkgesteld met de figuur van Jozef van Arimathea.( bron: R.Eisler 1931 )
Door zorgvuldige taalkundige studies zijn geleerden er nu - zonder enige twijfel - van overtuigd dat Hippolytus ( ca. 222 n.C.), de aartsketterjager en protégé van Irenaeus, ( R.Eisler ) de vervalser van deze teksten was. Geleerden hebben ook gewezen op overeenkomsten in taal en stijl tussen deze vervalsing en de ' tweede brief van Paulus aan de christenen van Thessalonica ', die werd geschreven om twijfel te zaaien over de authenticiteit van de eerste ( echte ) brief. ( bron: G.Lüdeman 1995 ) Hippolytus kan dus heel goed ook de vervalser van deze brief van Paulus zijn geweest.( bron: G.Lüdemann 1995)

Het is wel leuk dat je in dit artikel steeds bronvermeldingen geeft, maar het zou nog leuker zijn als je erbij vermeld had dat je dit hele stuk letterlijk had overgenomen uit het boek van Freke en Gandy.

Dat is in dit verband toch ook geen irrelevante bronvermelding?
pi_96608710
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 18:30 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Het is wel leuk dat je in dit artikel steeds bronvermeldingen geeft, maar het zou nog leuker zijn als je erbij vermeld had dat je dit hele stuk letterlijk had overgenomen uit het boek van Freke en Gandy.

Dat is in dit verband toch ook geen irrelevante bronvermelding?
Ergens niet mee akkoord ? Laat maar weten. Kun je al moeilijk beweren dat ik zelf wat verzonnen heb. Ik heb er uiteraard de geciteerde wetenschappers bijgeplaats voor het geval men zou denken dat Freke & Gandy dit zouden verzonnen hebben. In elk geval betere bron dan Steiner, denk je niet ?
  dinsdag 10 mei 2011 @ 18:42:44 #247
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_96608876
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 17:49 schreef ATON het volgende:

[..]

Het gaat hier over de historische Jezus en niet over Napoleon hoor. Dat zijn twee verschillende individuen uit een verschillende tijd. Kom jij hier aanzetten met een publikatie van abbé Péres uit 1827. Heb je zo niks beters ?
Om het iets concreter te zijn: Hier is het graf van Napoleon: http://www.parisdigest.com/monument/napoleongrave.htm en hier issie uiteindelijk herbegraven in Parijs: https://picasaweb.google.(...)#5194234235500434050

Iets van amper 200 jaar geleden is nog wel goed te bewijzen.
pi_96608996
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 18:42 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Om het iets concreter te zijn: Hier is het graf van Napoleon: http://www.parisdigest.com/monument/napoleongrave.htm en hier issie uiteindelijk herbegraven in Parijs: https://picasaweb.google.(...)#5194234235500434050

Iets van amper 200 jaar geleden is nog wel goed te bewijzen.
Wat ze hier al niet verzinnen om de ware geschiedenis van het christendom toch maar niet onder ogen te moeten komen. Pathetisch gewoon.
pi_96609090
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 17:49 schreef ATON het volgende:

[..]

Het gaat hier over de historische Jezus en niet over Napoleon hoor. Dat zijn twee verschillende individuen uit een verschillende tijd.
Het schijnt dat je het punt waarom het gaat gemist hebt, daarom speciaal voor jou nog eens herhaald:

quote:
Dat is een heel ingenieuze satire op de symbolische interpretaties die in onze tijd zo'n grote rol spelen. De mensen worden in de grond van de zaak nooit wijzer; anders zouden ze kunnen weten dat met dezelfde methode die ook nu weer wordt toegepast al lang is aangetoond dat bijvoorbeeld Napoleon nooit heeft geleefd. Maar de mensheid wordt niet wijzer, want dezelfde methode wordt tegenwoordig weer gebruikt om te bewijzen dat Jezus nooit heeft geleefd.
Jezus is inderdaad niet Napoleon, maar zoiets noemt men denken in analogieën.

Om je voorstellingsvermogen een beetje te hulp te komen: dat is zoiets als Jozef met het sterrenbeeld Orion vergelijken, Jezus met de zon en Maria met de ster Sirius.

quote:
Kom jij hier aanzetten met een publikatie van abbé Péres uit 1827. Heb je zo niks beters ?
Waarom suggereer je dat het geen goede publicatie is? Je wilt toch niet suggereren dat je hem hebt gelezen?
  dinsdag 10 mei 2011 @ 21:40:22 #250
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_96620491
Zijn er eigenlijk buiten de bijbel betrouwbare bronnen over het bestaan van Jezus?
De Joodse en Romeinse bronnen zijn van ruim na de dood van Jezus.
Wat er in heilige boeken geschreven staat is niet belangrijk, aan de vruchten herkent men de boom.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')