Is dit het enige commentaar wat je hierover hebt ? Mager! Had ik reeds niet duidelijk gemaakt dat Lane-Fox in de bibliografie van Armstrong zit, maar deze enkel voor haar karretje tracht te spannen ? Haar standpunten en visie staan dan ook haaks op dat van Lane-Fox. Bewijs maar eens het tegendeel.quote:
Ja. Op dit moment heb ik weinig tijd om te reageren.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 11:21 schreef ATON het volgende:
[..]
Is dit het enige commentaar wat je hierover hebt ?
Die discussie hebben we wel eens meer gevoerd, met het beroep van jou dat er tussen het moment van schrijven en samenstelling van de canon een groot aantal wijzigingen zijn opgetreden onder invloed van....quote:Op donderdag 5 mei 2011 10:40 schreef ATON het volgende:
[..]
Dan ben je zéér slecht ingelicht. De evangeliën die wij in de huidige vorm kennen dateren ten vroegste uit de 2de eeuw en de laatste uit de 3de eeuw, afgezien van de latere correcties.
En ?quote:Op dinsdag 10 mei 2011 12:24 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Die discussie hebben we wel eens meer gevoerd, met het beroep van jou dat er tussen het moment van schrijven en samenstelling van de canon een groot aantal wijzigingen zijn opgetreden onder invloed van....
Daar is geen overtuigend bewijs voor, wat in andere topics duidelijk werd. Je betoog over sterretjes en herders heeft dan ook weinig waarde.quote:
Dan is dat duidelijk dat je buiten de Bijbel zeer weinig van geschiedenis afweet.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 13:18 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Daar is geen overtuigend bewijs voor, wat in andere topics duidelijk werd. Je betoog over sterretjes en herders heeft dan ook weinig waarde.
Het ene moment grijp je terug op bepaalde teksten, het andere moment schrijf je hele gedeeltes af of gooi je er het een of andere gnostisch sausje overheen.
Daar waar ik voldoende over weet durf ik wel een discussie over aan te gaan.Om te spreken van een gebrek aan kennis is wel erg kort door de bocht en is op weinig gebaseerd.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 13:36 schreef ATON het volgende:
[..]
Dan is dat duidelijk dat je buiten de Bijbel zeer weinig van geschiedenis afweet.
Wat je kunt doen is een topic openen met de OP-vraag of je voldoende weet of wát je weet.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 13:46 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Daar waar ik voldoende over weet durf ik wel een discussie over aan te gaan.Om te spreken van een gebrek aan kennis is wel erg kort door de bocht en is op weinig gebaseerd.
Je betoog over de sterren en de bijbelse figuur heeft weinig voeten in de aarde, in ieder geval op basis van de erg ruim te intepreteren zaken die jij aanhaalt. Door dan te melden dat ik gewoon te weining kennis heb is vreemd.
Dat zou ik natuurlijk graag doen maar ik ben terecht bang dat het topic binnen de kortste keren gesloten zou worden door Haushofer.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 14:45 schreef ATON het volgende:
[..]
Wat je kunt doen is een topic openen met de OP-vraag of je voldoende weet of wát je weet.
Waarom ?quote:Op dinsdag 10 mei 2011 14:49 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Dat zou ik natuurlijk graag doen maar ik ben terecht bang dat het topic binnen de kortste keren gesloten zou worden door Haushofer.
? Daar heb ik weinig meer over te zeggen, als ik al zou weten waarom ik zoiets zou sluiten.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 14:49 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Dat zou ik natuurlijk graag doen maar ik ben terecht bang dat het topic binnen de kortste keren gesloten zou worden door Haushofer.
Je bent geen mod meer zie ik, niet opgevallen.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 15:19 schreef Haushofer het volgende:
[..]
? Daar heb ik weinig meer over te zeggen, als ik al zou weten waarom ik zoiets zou sluiten.
Jou opmerkingen maken ons ook niet wijzer he ?quote:Op dinsdag 10 mei 2011 16:07 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Je bent geen mod meer zie ik, niet opgevallen.![]()
Een topic over mijn kennis, en of dat voldoende is is nu niet bepaald een topic voor F&L. Je kan dan net zo goed een topic over wie dan ook beginnen. Daarnaast lijkt mij niet dat ik daar serieus op in moet gaan, omdat Aton's reactie weinig zoden aan de dijk zet in de discussie. Zo duidelijk?
Nog enkele woorden van Steiner over de neiging alles tot (zonne-) mythen te willen herleiden:quote:Op zondag 8 mei 2011 08:03 schreef ATON het volgende:
He kijk nu, en ik heb deze al een tijdje geleden gekocht :
http://www.amazon.com/Jes(...)id=1304834368&sr=1-1
Een aanrader hoor. Soort GPS door het N.T.
http://books.google.nl/bo(...)#v=onepage&q&f=falsequote:Toen er bijvoorbeeld voor het eerst mensen kwamen die allerlei zonnemythen uitdachten over Boeddha, over Christus, enzovoort, toen werd het tenslotte iemand al te bont: U weet, tegenwoordig gebeurt het weer dat men al dergelijke personen als 'zonnemythen' afdoet. En nu zei degene die ik bedoel het volgende: met zo'n methode, waarmee men op een uiterlijke manier mythologische beelden en dierenriemtekens in verband brengt met belangrijke gebeurtenissen, kan men van alles en nog wat doen. Als iemand aantoont dat de achtergrond van het leven van Christus een 'zonnemythe' is en daarmee wil bewijzen dat Jezus Christus niet heeft geleefd, dan kun je met dezelfde methode ook bewijzen dat er nooit een Napoleon heeft bestaan. En dat kun je heel simpel doen door te zeggen: Napoleon draagt de naam van de zonnegod Apollo. Nu betekent een 'n' voor een naam in het Grieks niet een ontkenning maar een versterking. Dan zou Napoleon, N'Apollo dus zelfs een soort super Apollo zijn. Dan kun je hierop voortborduren en merkwaardige overeenkomsten vinden. Herinnert u zich wat de uitvinder van de niet bestaande Jezus, de Duitse professor in de filosofie Drews, als verwantschap ontdekt in namen als Jezus, Joses, Jason enzovoort. Op deze manier kun je merkwaardige overeenkomsten ontdekken tussen de naam van de moeder van Napoleon, Letitia, en die van de moeder van Apollo, Leto. Je kunt nog verder gaan en zeggen, Apollo, de zon, heeft twaalf sterrenbeelden om zich heen. Napoleon had twaalf maarschalken om zich heen, die niets anders zijn dan de symbolische uitdrukking van de tekens van de dierenriem die om de zon heen staan. En niet voor niets heeft de held uit de Napoleonmythe precies zes broers en zusters, zodat Napoleon met zijn broers en zusters precies het getal van de planeten heeft: zeven. Met andere woorden: Napoleon heeft nooit bestaan!
Dat is een heel ingenieuze satire op de symbolische interpretaties die in onze tijd zo'n grote rol spelen. De mensen worden in de grond van de zaak nooit wijzer; anders zouden ze kunnen weten dat met dezelfde methode die ook nu weer wordt toegepast al lang is aangetoond dat bijvoorbeeld Napoleon nooit heeft geleefd. Maar de mensheid wordt niet wijzer, want dezelfde methode wordt tegenwoordig weer gebruikt om te bewijzen dat Jezus nooit heeft geleefd.
Het gaat hier over de historische Jezus en niet over Napoleon hoor. Dat zijn twee verschillende individuen uit een verschillende tijd. Kom jij hier aanzetten met een publikatie van abbé Péres uit 1827. Heb je zo niks beters ?quote:Op dinsdag 10 mei 2011 17:07 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Nog enkele woorden van Steiner over de neiging alles tot (zonne-) mythen te willen herleiden:
[..]
http://books.google.nl/bo(...)#v=onepage&q&f=false
How Napoleon Never Existed,
or The Great Error, Source of an Infinite Number of Errors
To be Seen in the History of the Nineteenth Century
By Monsieur J.-B.Péres, AOAM, town librarian of Agen
Published for the first time in 1827 :
How Napoleon never existed
Het is wel leuk dat je in dit artikel steeds bronvermeldingen geeft, maar het zou nog leuker zijn als je erbij vermeld had dat je dit hele stuk letterlijk had overgenomen uit het boek van Freke en Gandy.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 10:07 schreef ATON het volgende:
Volgens Bart Ehrman zouden de correcties en vertaalfouten geen invloed hebben op de inhoud van het N.T. De geschiedenis laat echter een ander verhaal lezen :
De kerk van Rome had een geschikt verhaal over de historie van zijn geloof nodig, waardoor zijn vijanden werdn belasterd en zijn triomf gevierd kon worden als een teken van zijn door God gegeven bestemming. De waarheid over de oorsprong van het christendom werd daarom rigoureus onderdrukt en werd een meer acceptabel verhaal samengesteld, een verzinsel waarvan de overgrote meerderheid van de mensen tot op de dag van vandaag nog aanneemt dat het op waarheid berust.
Tegen het einde van de tweede eeuw werden stukken toegevoegd aan de oorspronkelijke brieven van Paulus en er werden nieuwe brieven bijgemaakt om hem op één lijn te brengen met de orthodoxe christenen en de afstand van de gnostici te vergroten. Als deel van de algemene romanisering van het christendom werd er zelfs een traditie gefabriceerd die inhield dat paulus in nauw contact stond met de eminente Romeinse staatsman Seneca. Er bestaan nog altijd ongeveer 300 manuscripten van ' De briefwissel van Paulus en Seneca ' , alle complete vervalsingen. Ze werden echter tot aan het eind van de negentiende eeuw als authentiek beschouwd. In deze brieven wordt gezegd dat Seneca bekeerd werd tot het christendom en Paulus hem tot officieel prediker over de evangeliën aan het keizerlijke hof benoemde.( bron: B.M.Metzger 1987 )
Op basis van deze vervalsingen nam Hieronymus Seneca in de vierde eeuw op in zijn catalogus van christelijke heiligen. ( bron: B.M.Metzger 1987 )
Ook werden er brieven op naam van verschillende andere apostelen samengesteld. Ze zijn nu opgenomen in het N.T. en worden als heilige schrift beschouwd, maar indertijd werden ze met wantrouwen bekeken. Zelfs Eusebius, de spreekbuis van de katholieke propaganda, twijfende aan de authenticiteit van de ' Brieven van Jacobus, Judas, 2 Petrus, 2 en 3 Johannes'. ' De Openbaring ' beschouwde hij in zijn geheel als niet-authentiek. ( bron: Metzger )Brieven die worden toegeschreven aan vroege christenen, zoals Justinus de Martelaar, Ignatius van Antiochië en Clement van Rome, bleef men tot ver in de vijfde eeuw vervalsen, falsificeren en van toevoegingen voorzien.
Van christelijke heiligen werden volgens vaste regels gefingeerde biografieën gefabriceerd. Deze berustten vaak rechtstreeks op de levens en legenden van dode heidense heiligen.( bron: R.Lane-Fox 1986 ) Er werden verhalen verzonnen over Petrus die naar Rome komt en ondersteboven wordt gekruisigd om het geloofwaardig te maken dat Rome het centrum is van de christelijke macht.
Populaire gnostische teksten werden bewerkt, gnostische leringen werden er uit verwijderd en vervangen door het juist geachte materiaal. ( bron: S.Hollroyd 1994 ) Christenen pasten zelfs heidense teksten aan om hun eigen dogma's te bekrachtigen. Orakels van de heidense Sibille die de komst van Jezus aankondigden werden in de vierde eeuw vervalst als bewijs voor de goddelijkheid van Jezus.( bron: D.Potter 1994 ) Ze vervalsten zelfs " Het Testament van Orpheus ". Hierin ontkent de oude held van de mysteriën zijn eigen vroegere heidense leringen. ( bron: W.K.C.Guthrie 1952 )
Klungelige christelijke teksten werden toegevoegd aan de werken van Philo, ( Philo Boek IX ) de joodse volgeling van Pythagoras, en er werden belachelijke verhalen verzonnen over zijn gesprekken in Rome over de wet met de discipelen Johannes en Petrus. ( bron: D.T.Runia 1993 ) Ook de joodse historicus Josephus werd veranderd in een christen en hij werd in het N.T. zelfs gelijkgesteld met de figuur van Jozef van Arimathea.( bron: R.Eisler 1931 )
Door zorgvuldige taalkundige studies zijn geleerden er nu - zonder enige twijfel - van overtuigd dat Hippolytus ( ca. 222 n.C.), de aartsketterjager en protégé van Irenaeus, ( R.Eisler ) de vervalser van deze teksten was. Geleerden hebben ook gewezen op overeenkomsten in taal en stijl tussen deze vervalsing en de ' tweede brief van Paulus aan de christenen van Thessalonica ', die werd geschreven om twijfel te zaaien over de authenticiteit van de eerste ( echte ) brief. ( bron: G.Lüdeman 1995 ) Hippolytus kan dus heel goed ook de vervalser van deze brief van Paulus zijn geweest.( bron: G.Lüdemann 1995)
Ergens niet mee akkoord ? Laat maar weten. Kun je al moeilijk beweren dat ik zelf wat verzonnen heb. Ik heb er uiteraard de geciteerde wetenschappers bijgeplaats voor het geval men zou denken dat Freke & Gandy dit zouden verzonnen hebben. In elk geval betere bron dan Steiner, denk je niet ?quote:Op dinsdag 10 mei 2011 18:30 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Het is wel leuk dat je in dit artikel steeds bronvermeldingen geeft, maar het zou nog leuker zijn als je erbij vermeld had dat je dit hele stuk letterlijk had overgenomen uit het boek van Freke en Gandy.
Dat is in dit verband toch ook geen irrelevante bronvermelding?
Om het iets concreter te zijn: Hier is het graf van Napoleon: http://www.parisdigest.com/monument/napoleongrave.htm en hier issie uiteindelijk herbegraven in Parijs: https://picasaweb.google.(...)#5194234235500434050quote:Op dinsdag 10 mei 2011 17:49 schreef ATON het volgende:
[..]
Het gaat hier over de historische Jezus en niet over Napoleon hoor. Dat zijn twee verschillende individuen uit een verschillende tijd. Kom jij hier aanzetten met een publikatie van abbé Péres uit 1827. Heb je zo niks beters ?
Wat ze hier al niet verzinnen om de ware geschiedenis van het christendom toch maar niet onder ogen te moeten komen. Pathetisch gewoon.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 18:42 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Om het iets concreter te zijn: Hier is het graf van Napoleon: http://www.parisdigest.com/monument/napoleongrave.htm en hier issie uiteindelijk herbegraven in Parijs: https://picasaweb.google.(...)#5194234235500434050
Iets van amper 200 jaar geleden is nog wel goed te bewijzen.
Het schijnt dat je het punt waarom het gaat gemist hebt, daarom speciaal voor jou nog eens herhaald:quote:Op dinsdag 10 mei 2011 17:49 schreef ATON het volgende:
[..]
Het gaat hier over de historische Jezus en niet over Napoleon hoor. Dat zijn twee verschillende individuen uit een verschillende tijd.
Jezus is inderdaad niet Napoleon, maar zoiets noemt men denken in analogieën.quote:Dat is een heel ingenieuze satire op de symbolische interpretaties die in onze tijd zo'n grote rol spelen. De mensen worden in de grond van de zaak nooit wijzer; anders zouden ze kunnen weten dat met dezelfde methode die ook nu weer wordt toegepast al lang is aangetoond dat bijvoorbeeld Napoleon nooit heeft geleefd. Maar de mensheid wordt niet wijzer, want dezelfde methode wordt tegenwoordig weer gebruikt om te bewijzen dat Jezus nooit heeft geleefd.
Waarom suggereer je dat het geen goede publicatie is? Je wilt toch niet suggereren dat je hem hebt gelezen?quote:Kom jij hier aanzetten met een publikatie van abbé Péres uit 1827. Heb je zo niks beters ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |