quote:Het RIVM en de milieuongevallendienst hebben donderdagochtend de eerste resultaten van de metingen bekend gemaakt. Meetpunten brand Moerdijk. Uit de voorlopige resultaten van de luchtmetingen is gebleken dat er geen verontrustenden concentraties van benzeen, tolueen, enthylbenzeen en kool-waterstoffen zijn verspreid.
Ook is er op dit moment geen aanwijzing dat er in het getroffen gebied dioxines zijn gevormd of verspreid. Let wel op: dit zijn voorlopige resultaten. Wat bekent dit voor de inwoners van het gebied?
In afwachting van definitieve meetgegevens wordt aan alle inwoners van de zuidpunt van het Eiland van Dordrecht (ten westen van de A16 en ten zuiden van de Amstelwijckweg) en het oostelijk deel van de Hoeksche Waard (de gemeenten Strijen en Binnenmaas) uit voorzorg geadviseerd voorlopig niet onnodig naar buiten te gaan. Men kan wel gewoon naar school en het werk. Het advies is om voorlopig geen intensief contact met de grond te hebben, niet in de speeltuin te spelen, geen producten uit de moestuin te eten, het vee niet te laten grazen en de rampenzender RTV Rijnmond te volgen. Ook wordt de inwoners geadviseerd huisdieren niet langdurig buiten te laten.
Waar zijn metingen verricht?
De metingen zijn verricht op:
* 10 km ten westen van s Gravendeel (kruising van de eerste Kruisweg en de N217).
* 7 km in Moolhoek
* 3,5 km aan de Mariapolder (ten oosten van Strijensas)
quote:Weer brand bij Chemie-Pack
Uitgegeven: 12 januari 2011 13:26
Laatst gewijzigd: 12 januari 2011 13:27
AMSTERDAM - De brandweer is woensdagmiddag opnieuw uitgerukt naar het chemisch bedrijf Chemie-Pack in Moerdijk. Volgens een politiewoordvoerder lijkt het te gaan om een kleine brand, nadere details ontbreken nog.
Meer informatie volgt.
Tilburg wordt er als 1ste uitruk heen gestuurdquote:13:12:07 12-01-11 -ALPHA- graag tel cont. GMK
1200008 BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (ROGS) (Infocode)
--------------------------------------------------------------------------------
13:03:25 12-01-11 GROUP-1 PRIO 1 CHEMIE PACK VLASWEG 4 MOERDIJK (1106) BINBR INDUSTRIE (INC: 04)
1200013 BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (OvD Steenbergen - Moerdijk - Halderberge) (Infocode)
--------------------------------------------------------------------------------
13:01:07 12-01-11 GROUP-1 PRIO 1 2333 6881 CHEMIE PACK VLASWEG 4 MOERdijk
nee, brand weer opnieuw. was uit, brand weerquote:Op woensdag 12 januari 2011 13:35 schreef lipjes het volgende:
[..]
nog steeds joh..
zijn er dan nog steeds brandhaarden ?
Waarom geen Prodigy - Firestarter ofzoquote:
Zou me er niet al teveel van voorstellenquote:Op woensdag 12 januari 2011 13:38 schreef fotostarter het volgende:
Geen livebeelden?
Stream gaat over borsato... helaas staat die niet in de hens.
Waarbij marco die aan het fikken is, of de huidige brand in moerdijkquote:Op woensdag 12 januari 2011 13:39 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Zou me er niet al teveel van voorstellen
Die zin is echt te dubbelzinnigquote:STRIJENSAS - In de Mariapolder net over het Hollandsch Diep bij Moerdijk, is tijdens de brand bij Chemie-Pack een veel te hoge concentratie lood gemeten in neergedaalde roetdeeltjes: 879 mg/kilo terwijl 0,5 mg normaal is. Volgens het RIVM is dat een uitschieter.
Een dag later was dat veel minder, namelijk 2,0 mg. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) denkt dat die eerste meting een eenmalige uitschieter is, zo is woensdagmorgen gezegd.
Boeren in de omgeving van Moerdijk hebben geklaagd dat hun koeien diarree hebben. Dat zou volgens deskundigen kunnen zijn doordat zij gras met lood hebben gegeten. Maar volgens het RIVM zijn bij het nemen van de monsters bij Mariapolder geen koeien gezien. Bovendien is boeren afgeraden om hun vee buiten te laten grazen.
Het RIVM wil niet ingaan op de vraag of het lood dat is vrijgekomen bij de brand in Moerdijk, schadelijk is voor de volksgezondheid. Ook niet of de loodmetingen niet in een veel groter gebied hadden moeten plaatsvinden.
Allebei nietquote:Op woensdag 12 januari 2011 13:40 schreef fotostarter het volgende:
[..]
Waarbij marco die aan het fikken is, of de huidige brand in moerdijk?
quote:'Polder Moerdijk afgraven vanwege lood'
De kans is groot dat de grond in de Mariapolder bij Moerdijk moet worden afgegraven omdat die zwaar vervuild is door de brand van vorige week woensdag bij het bedrijf Chemie-Pack.
Gezondheidsrisco's
In de grond zouden zoveel lood en andere metalen zitten dat de gezondheid van mens en dier in het geding zou kunnen komen, zeggen deskundigen.
Saneren
Zowel hoogleraar milieukunde Lucas Reijnders als hoogleraar milieuchemie en toxicologie Jacob de Boer meent dat er goed gekeken moet worden naar de metaalgehalten in de grond. Reijnders zegt dat de polder geheel gesaneerd zou moeten worden.
Uitgebreidere metingen
De Boer pleit voor uitgebreidere metingen. Gaat het alleen om de Mariapolder of is de schade nog uitgebreider? Ook hij sluit niet uit dat er grond moet worden afgegraven.
RIVM: uitschieter
Volgens het RIVM is de meting van hoge loodwaarden een 'uitschieter'. De dag na de brand zouden de waarden al veel lager zijn geweest. Volgens De Boer is dat logisch: door de regen zijn de zware metalen van de gewassen afgespoeld en in de grond verdwenen.
Edit: Ik was toch niet de eerste...quote:AMSTERDAM - De brandweer is woensdagmiddag opnieuw uitgerukt naar het chemisch bedrijf Chemie-Pack in Moerdijk. Volgens een politiewoordvoerder lijkt het te gaan om een kleine brand, nadere details ontbreken nog.
Mogelijk smeult er weer iets op de plek waar vorige week woensdag de hele middag en avond een grote brand woedde, aldus de politie.
Ik moest eerst nog een heel nieuw topic openen ookquote:Op woensdag 12 januari 2011 13:49 schreef Infection het volgende:
-BREKEND-
[..]
Edit: Ik was toch niet de eerste...
quote:Op woensdag 12 januari 2011 13:53 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ik moest eerst nog een heel nieuw topic openen ook![]()
Hehe, kan gebeurenquote:
Aaaahw. Niet zeiken, das verdomme 1 druk op de knopquote:Op woensdag 12 januari 2011 13:53 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ik moest eerst nog een heel nieuw topic openen ook![]()
Inderdaad. Maar de plezier is er wel vanaf om niet als eerste te zijn met het "brekende" nieuws.quote:Op woensdag 12 januari 2011 13:56 schreef Qwea het volgende:
[..]
Hehe, kan gebeurenJe kan het beter 4x melden, dan dat niemand het aangeeft
Aldus twitter. Maar ja, twitter is nou niet de meest betrouwbare bronquote:alexanderbakker Alexander Bakker
Politie: Het gaat om een brandje van drie bij drie meter. Vermoedelijk smeulde er nog iets, brandweer kan het vuur snel bestrijden
http://www.blikopnieuws.n(...)ack_in_Moerdijk.htmlquote:Moerdijk - Bij het chemisch bedrijf Chemie-Pack in Moerdijk is woensdagmiddag rond 13.00 uur opnieuw veel brandweer ter plaatse gegaan vanwege een melding van brand.
Volgens een woordvoerster van de politie zou het gaan om smeulende resten. Wat er exact smeult is nog niet bekend. Wel is er uit voorzorg veel brandweer opgetrommeld. Ook een ambulance is ter plaatse gevraagd.
Het komt vaker voor dat na een grote brand dagen later opnieuw het vuur oplaait.
Later meer…
wel iets meer dan éénquote:Op woensdag 12 januari 2011 13:57 schreef Qwea het volgende:
[..]
Aaaahw. Niet zeiken, das verdomme 1 druk op de knop
plus dat ik eerst de rechten van Infection af moest nemen zodat hij niet het eerste wasquote:Op woensdag 12 januari 2011 13:57 schreef Qwea het volgende:
[..]
Aaaahw. Niet zeiken, das verdomme 1 druk op de knop
*aait*quote:
Het zal wel niet veel bijzonders zijn. Waarschijnlijk een brandje van een paar meter door wat smeulend afval van de vorige brand. Anders hadden we allang meer gehoord sinds dit al zo'n 30 - 60 min geleden(?) gebeurt is.quote:Op woensdag 12 januari 2011 14:06 schreef CyclingGirl het volgende:
Is het gewoon een nabrandje ofzo?
quote:AMSTERDAM - De brandweer is woensdagmiddag opnieuw uitgerukt naar het chemisch bedrijf Chemie-Pack in Moerdijk. Volgens een politiewoordvoerder ging het om een kleine brand.
De brandweer heeft het vuur onder controle. Er zou sprake zijn van slechts een lichte rooktontwikkeling op het terrein van het bedrijf, aldus de politie.
Het brandje woedde op een oppervlakte van drie bij drie meter, vermoedelijk smeulder er nog iets.
Dat dus.quote:Op woensdag 12 januari 2011 14:07 schreef Infection het volgende:
[..]
Het zal wel niet veel bijzonders zijn. Waarschijnlijk een brandje van een paar meter door wat smeulend afval van de vorige brand. Anders hadden we allang meer gehoord sinds dit al zo'n 30 - 60 min geleden(?) gebeurt is.
De ministertjes die het brandweer busje niet uit durfden toen ze de dag na de brand kwamen kijken zegt al genoeg. De overheid verzwijgt het weer eens voor ons om geen paniek te zaaien. Ze denken dat wij burgertjes achterlijk zijn, maar we weten allang hoe alles in elkaar steekt.quote:Op woensdag 12 januari 2011 14:11 schreef CyclingGirl het volgende:
Ik blijf het een apart verhaal vinden. Er is overal een verhoogde concentratie van lood gevonden en er is niks aan de hand voor de bevolking. En ja nu kunnen ze niet zien of je er wat van over houdt tot er over een x aantal jaar ineens een hoger percentage aan mensen met kanker is in Dordrecht en omstreken.
I denk dat jouw post precies laat zien wat het effect is als er niet genoeg en onduidelijke informatie naar buiten wordt gebracht.quote:Op woensdag 12 januari 2011 14:13 schreef Infection het volgende:
[..]
De ministertjes die het brandweer busje niet uit durfden toen ze de dag na de brand kwamen kijken zegt al genoeg. De overheid verzwijgt het weer eens voor ons om geen paniek te zaaien. Ze denken dat wij burgertjes achterlijk zijn, maar we weten allang hoe alles in elkaar steekt.
Idd. Ik zeg niet dat er niks aan de hand is. Het zal ongetwijfeld giftig e.d zijn...quote:Op woensdag 12 januari 2011 14:22 schreef kahaarin het volgende:
[..]
I denk dat jouw post precies laat zien wat het effect is als er niet genoeg en onduidelijke informatie naar buiten wordt gebracht.Ik geloof trouwens ook niet dat er niets aan de hand is, ik snap best dat de bewoners beter op de hoogte willen worden gebracht. Ook al is er kans op effecten op de lange termijn, hier zou ik iig helemaal gek van worden.
Het was natuurlijk niet bedoelt als een BNW achtige post. Ik ben niet zo'n persoon die vind dat alles maar openbaar gemaakt moet worden. Want sommige dingen moeten nou gewoon eenmaal verborgen blijven, om geen ernstige gevolgen uit te lokken. Maar dingen zoals dit, dat is gewoon te gek voor woorden om te verzwijgen. Er staan hier mensenlevens op het spel.quote:Op woensdag 12 januari 2011 14:33 schreef Qwea het volgende:
[..]
Idd. Ik zeg niet dat er niks aan de hand is. Het zal ongetwijfeld giftig e.d zijn...
Maar ik krijg altijd zo'n BNW gevoel bij zulke posts
Volgens verschillende nieuwsbronnen is de brand allang onder controle en was het maar een klein brandje van 3 bij 3 meter. Niks aan de hand waarschijnlijk dus.quote:Op woensdag 12 januari 2011 14:46 schreef Kwaliteit het volgende:
iemand tweet:
patricio zweers pat10076
Nog 20 min en dan proberen weg te komen hier wegen afgesloten #brand #moerdijk
quote:Op woensdag 12 januari 2011 14:55 schreef Infection het volgende:
[..]
Volgens verschillende nieuwsbronnen is de brand allang onder controle en was het maar een klein brandje van 3 bij 3 meter. Niks aan de hand waarschijnlijk dus.
Wat een ongelooflijk stel incompetente idioten.quote:Maar volgens het RIVM zijn bij het nemen van de monsters bij Mariapolder geen koeien gezien. Bovendien is boeren afgeraden om hun vee buiten te laten grazen.
ja, NU ja, NIET op de dag van de brand en meting.quote:Bovendien is boeren afgeraden om hun vee buiten te laten grazen
Ook goed, broeien dan.quote:Op woensdag 12 januari 2011 15:12 schreef Rossdale het volgende:
Fikken lijkt me sterk. Het zal idd gewoon broeien zijn van alle rommel die er ligt.
quote:Op woensdag 12 januari 2011 15:24 schreef lipjes het volgende:
http://www.moerdijkforum.nl/
blijkbaar opgericht voor vragen rondom de brand....
En dan zoeken we eventjes verder:quote:Het Moerdijkforum is een initiatief van ComBron Communicatie van Edo Dijkgraaf
En:quote:Eigenaar at ComBron Communicatie
Redacteur Q-koorts in Nederland at Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Redacteur at Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Q-koorts, een mega-misserquote:Het is een initiatief van communicatiedeskundige Edo Dijkgraaf.
Hij heeft eerder bijvoorbeeld voor de overheid meegewerkt aan de campagne Grip op Griep
dat was ook een beetje mijn mening ja....quote:Op woensdag 12 januari 2011 15:36 schreef yvonne het volgende:
[..]
[..]
En dan zoeken we eventjes verder:
[..]
En:
[..]
Q-koorts, een mega-misser
Grip op griep, de mexicaanse killergriep die niet kwam.
Ja, nu vertrouw ik het helemaal!
quote:Op woensdag 12 januari 2011 15:39 schreef lipjes het volgende:
[..]
dat was ook een beetje mijn mening ja....
mogen we trollen Yv ?
Wij?quote:
quote:
Bepaalde ziektes zoals bijv. kanker hebben een langere incubatietijd dan een weekje hequote:Op woensdag 12 januari 2011 15:44 schreef yvonne het volgende:
[..]
Wij?
Hé, ik sluit me aan bij het RIVM hoor,
er is niks gaande, er waren geen koeien, en dat beetje lood was de volgende dag al stukken minder!
En als je nu niet ziek bent word je het ook niet meer.
Joh, daar moet je niet moeilijk over doenquote:Op woensdag 12 januari 2011 15:48 schreef lipjes het volgende:
[..]
[..]
Bepaalde ziektes zoals bijv. kanker hebben een langere incubatietijd dan een weekje he
Ik herhaal woordelijk wat de RIVM-er zeiquote:Op woensdag 12 januari 2011 15:48 schreef lipjes het volgende:
[..]
[..]
Bepaalde ziektes zoals bijv. kanker hebben een langere incubatietijd dan een weekje he
Nee, ik bedoelde op van die mongolen als die Edo Dijkgraaf.quote:Op woensdag 12 januari 2011 15:44 schreef yvonne het volgende:
[..]
Wij?
Hé, ik sluit me aan bij het RIVM hoor,
er is niks gaande, er waren geen koeien, en dat beetje lood was de volgende dag al stukken minder!
En als je nu niet ziek bent word je het ook niet meer.
Ik begrijp jou heel goed, laat ik dat vooropstellen, want anders lijkt deze post misschien op een flame.quote:Op woensdag 12 januari 2011 15:50 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ik herhaal woordelijk wat de RIVM-er zei
Het hoeft ook niet extreem, of misschien ook wel, maar als ik jouw posts lees en je ook nog eens goed inschat, dan had ik wel verwacht dat je op zijn minst streng maar rechtvaardig en terecht opeisend aan de telefoon had gehangen met de gemeente. Denk ik dan, of zegt mijn gevoel. Ik zou zelf ook nog net niet het hele register opentrekken.quote:Op woensdag 12 januari 2011 17:45 schreef yvonne het volgende:
Ik ben nog niet zover dat ik de barricades opga, maar ik zie dat er op deze puike website al wat reuring aan het ontstaan is:
http://idordt.nl/home.html
Eens even volgen.
De griepgolf..quote:Op woensdag 12 januari 2011 20:20 schreef Re het volgende:
is er eigenlijk een ramp in Nederland geweest waarbij tijdens en erna alles perfect is verlopen qua informatie etc.?
geen schadelijke concentraties gemetenquote:Op woensdag 12 januari 2011 23:58 schreef Moon_of_74 het volgende:
-geen schadelijke concentraties gemeten is niet hetzelfde als geen schadelijke stoffen gemeten
l
...
ja heksenjacht, die verhoogde concentratie lood is ook zomaar op papier gezetquote:Op donderdag 13 januari 2011 00:23 schreef yvonne het volgende:
[..]
geen schadelijke concentraties gemeten
Dit kan ook betekenen dat er in het geheel niet gemeten is, denk daar maar eens over na.
Schat, dit is ambtenarentaal en cultuur, en we keuren het al jaren goed.quote:Op donderdag 13 januari 2011 00:26 schreef Moon_of_74 het volgende:
[..]
ja heksenjacht, die verhoogde concentratie lood is ook zomaar op papier gezet
Door wie en wie betaalt dat?quote:Op donderdag 13 januari 2011 00:30 schreef Moon_of_74 het volgende:
kan fok niet een onafhankelijk onderzoek laten doen in dordrecht met fokkers die er verstand van hebben?
die reactie bij blussen en sussen is van mij trouwensquote:Op donderdag 13 januari 2011 00:37 schreef yvonne het volgende:
[..]
Door wie en wie betaalt dat?
Ik lees ook hier mee:
Met alle respect, maar die man wil zo veel mogelijk schreeuwen.. Ongetwijfeld heeft hij gezondheidsklachten, had daar ook niet onbeschermd mogen staan, etc etc.. En dat hij pissed is vind ik ook terecht en normaal, maar hij zoekt wel erg veel aandacht en als hij niet voldoende aandacht krijgt dan gaat hij nog harder schreeuwen.quote:Op donderdag 13 januari 2011 01:13 schreef Moon_of_74 het volgende:
hadden we deze al ergens?
In P&W was een verkeersregelaar die van brandweerlieden had vernomen dat er nucleaire straling was gemeten. Wat is daar van waar? Taak voor de journalistiek en onafhankelijke onderzoekers.
Paula, Den Haag | 00:34 | 12.01.11
telegraaf reactie link
Die man is echt een kei.quote:Burgemeester Wim Denie van Moerdijk verwees woensdagavond voor een reactie naar de woordvoerder van de burgemeester Breda, maar die wilde niet reageren op de uitzending.
Goeie site Yvonne die had ik nog niet!quote:Op woensdag 12 januari 2011 17:45 schreef yvonne het volgende:
Ik ben nog niet zover dat ik de barricades opga, maar ik zie dat er op deze puike website al wat reuring aan het ontstaan is:
Eens even volgen.
Ik zet hem net aan.. http://www.omroepbrabant.(...)and+in+Moerdijk.aspxquote:Op donderdag 13 januari 2011 16:07 schreef CyclingGirl het volgende:
Nee ben helaas op het werk. Is er nog iets interessants?
En jij denkt dat je je geen zorgen hoeft te maken. Denk je echt dat die boeren al die groenten maar gewoon weg gaan gooien. Die liggen volgende week gewoon netjes op jou bordjequote:Op vrijdag 14 januari 2011 16:25 schreef Cerbie het volgende:
En zijn jullie er al over uit of er nu een pijnlijke, langzame dood, verspreid over de komende jaren volgt voor iedereen die in de buurt woonde?
Ik heb het met je te doen als je zo denkt.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 16:38 schreef ursel het volgende:
[..]
En jij denkt dat je je geen zorgen hoeft te maken. Denk je echt dat die boeren al die groenten maar gewoon weg gaan gooien. Die liggen volgende week gewoon netjes op jou bordje
Hiero! Heb jij ook niks gekregen?quote:Op vrijdag 14 januari 2011 16:16 schreef CyclingGirl het volgende:
Sterrenburg was volgens mij niet uitgenodigd.
Dat RIVM doet z'n onder de pet stopwerk van jou en mijn geld.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 16:45 schreef Cerbie het volgende:
Maar ff serieus dan. De communicatie was een farce, dat dat duidelijk moge zijn. Maar waarom dan al die complotverhalen, als ik zo hoor hoe 'omwonenden' reageren lijkt het BNW wel.
Ja er is een grote brand geweest, ja er is nogal wat troep verbrand, ja de communicatie was kut. Maar een beetje common sense? Wat wil je eigenlijk weten van 'the powers that be'? Of je hier iets aan over gaat houden op de korte dan wel lange termijn? En van wie wil je dat horen, want het sentiment is (hoe onterecht ook) duidelijk dat het RIVM er met de pet naar gooit.
Wat ik ook vermakelijk vond trouwens. Met het hele gezinnetje gaan kijken, sow jongens wat een grote fik! en de dag erna klagen over chemicaliën en kanker.
Ik vind dat dit echt keihard dik in het nieuws magquote:Op vrijdag 14 januari 2011 17:33 schreef yvonne het volgende:
[..]
Hiero! Heb jij ook niks gekregen?
We wonen midden in het gebied en horen nog steeds...niets.
Ik moest het elders lezen.
Wat een dikke vette farce.
hij was communiacatief gewoon absoluut niet geloofwaardig, en dat moet je toch wel enigzins zijn.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 19:35 schreef BeSimple het volgende:
Ik heb het te doen met die man. Het is eigenlijk gewoon een burgvader die op papier gewoon alles normaal regelt en presteert. Zielig is ook dat hij in een rol wordt neergezet waar hij eigenlijk helemaal niet wilt zijn. Zowel als persoon als burgemeester niet. Door zijn ietwat ongelukkige uitspraken wordt hij nu totaal afgebrand op internet. Terwijl niemand weet of het nou een goede burgemeester was of niet. Het lijkt me echt niet leuk om je carriere op deze manier af te sluiten.
Want deze burgemeester zat helemaal niet zo fout als het lijkt, op zijn uitspraken na probeerde hij ondanks het falende team dat achter hem stond toch nog zo duidelijk mogelijk te zijn. Maar wat wil je anders? In een chaos waar de Burgemeester van Dordt en Breda bij betrokken is. IT kneusjes die naar hun eigen CMS systeem linken, hij kan er weinig aan doen dat de RIVM met foute info op te proppen komt. En hoeveel schuld heeft hij eraan dat Chemie-Pack niet goed gecontroleerd werd? Ik hoor alleen zijn uitspraken
Ik vind hem een heer en koning!
Nou sorry hoor, maar waar de fuck ben je burgemeester voor als je je team al niet eens kan eind controleren. Hij is degene die had moeten zeggen "Ja jongens, nu is het klaar en gaat chemie pack dicht, Geen vergunning meer"quote:Op vrijdag 14 januari 2011 19:35 schreef BeSimple het volgende:
En hoeveel schuld heeft hij eraan dat Chemie-Pack niet goed gecontroleerd werd? Ik hoor alleen zijn uitspraken
Ik vind hem een heer en koning!
Groot incident bij Zwijndrecht op een rangeerterrein, TIS 4.4quote:
Haha Zevenbergen, ook weer lekker dichtbij, ben benieuwd, ziet er op het eerste gezicht uit als loos alarm.quote:Op maandag 17 januari 2011 20:15 schreef lipjes het volgende:
Oh, bij basell is ook het brandalarm afgegaan nu
PRIO 1 2591 2432 2531 BASELL BENELUX BV CHEMIEWEG 3 ZEVENBERGEN (1113) [oms] openbaar meldsysteem HANDMELDER (INC: 10)
Dit is ook een bedrijf in chemische grondstoffen
is ook op moerdijk hoor, maar wordt zevenbergen genoemtquote:Op maandag 17 januari 2011 20:27 schreef Silven het volgende:
[..]
Haha Zevenbergen, ook weer lekker dichtbij, ben benieuwd, ziet er op het eerste gezicht uit als loos alarm.
Als er echt wat aan de hand zou zijn dan had je inmiddels al aardig wat voertuignummers erheen kunnen zien gaan.quote:Op maandag 17 januari 2011 21:15 schreef Qwea het volgende:
afgezien van die ene p2000 melding is er verder niks te vinden. Loos alarm denk ik
neu, hoorde de brandweer langsscheuren bij mij thuis dus denk kijk evenquote:Op maandag 17 januari 2011 21:34 schreef Auti het volgende:
[..]
Als er echt wat aan de hand zou zijn dan had je inmiddels al aardig wat voertuignummers erheen kunnen zien gaan.
Idd loos alarm of niets bijzonders.
We leven nu even in een hype/paniek tijd..
Kijfhoek stond ook al in de fik. Zullen we maar gaan verhuizen? Hoe dichter bij Dordt hoe giftiger het wordt.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 17:33 schreef yvonne het volgende:
[..]
Hiero! Heb jij ook niks gekregen?
We wonen midden in het gebied en horen nog steeds...niets.
Ik moest het elders lezen.
Wat een dikke vette farce.
Hmm, zou dat haalbaar zijn? Een volledig uitgeruste bedrijfsbrandweer? Het lijkt mij meer zinvol om samen te werken met Shell bijvoorbeeld.quote:Onderzoek naar bedrijfsbrandweer Moerdijk
Uitgegeven: 20 januari 2011 17:20
Laatst gewijzigd: 20 januari 2011 19:28
MOERDIJK - De autoriteiten in Noord-Brabant laten uitzoeken of een speciale brandweer voor chemiebedrijven in de haven van Moerdijk haalbaar is.
Dat zei regionaal commandant Brandweer Midden- en West-Brabant Martin Hudepohl donderdag in het tv-programma EenVandaag.
Dat onderzoek is er overigens niet gekomen naar aanleiding van de verwoestende brand bij Chemie-Pack twee weken geleden. Daar gaf burgemeester Wim Denie van Moerdijk vorig jaar al opdracht toe, bevestigde een woordvoerster donderdag.
Onvoeldoende uitgerust
Bevelvoerder Laurens Verhoeven van het brandweerkorps Zevenbergen stelde in de uitzending dat zijn korps onvoldoende is uitgerust voor grote branden. ''We zijn goed uitgerust voor huis-, tuin-, en keukenbranden. Maar we zijn niet goed uitgerust voor een grote bedrijfsbrand.''
Dat was voor Denie ook de reden om vorig jaar de mogelijkheden voor de bedrijfsbrandweer te onderzoeken. Shell Moerdijk, dat ook in het havengebied zit, heeft wel een eigen brandweer.
Aantal inwoners
Ben Ale, hoogleraar Veiligheid en Rampenbestrijding, vertelde dat de brandweer nu eenmaal zo is ingericht dat de grootte van het korps wordt afgesteld op het aantal inwoners van de gemeente.
''Als we niet bereid zijn van te voren geld uit te geven om dit te voorkomen, dan is het resultaat dat het bij een brand als deze helemaal uit de klauw loopt.''
Geen garantie
Huldepohl zei dat er met een bedrijfsbrandweer geen garantie is dat een dergelijke brand in de kiem is te smoren. Hij bestreed dat te veel brandweermensen achter een bureau zitten. In zijn regio zouden dat er tweehonderd van de in totaal tweeduizend brandweerlieden zijn.
De brand legde het chemieconcern Chemie-Pack in de as en zorgde voor miljoenenschade. Sindsdien is er veel onrust over gezondheidsrisico's en het vrijkomen van mogelijk giftige stoffen, maar volgens het RIVM valt het mee.
De brandweer van Shell en Defensie moesten uiteindelijk worden ingezet om de brand onder controle te krijgen. Tweede Kamerleden en deskundigen stellen in een reactie dat snel moet worden ingegrepen om toekomstige rampen te voorkomen.
Onzeker
Chemie-Pack laat donderdag weten nog steeds in onzekerheid te zitten over de verdenking tegen het bedrijf. Het functioneel parket van het Openbaar Ministerie (OM) zegt ruim twee weken na de brand nog steeds niet te kunnen en willen vertellen waar het bedrijf van wordt verdacht.
Een woordvoerder van het getroffen bedrijf zegt het heel vervelend te vinden dat het ergens van wordt beschuldigd, maar nog steeds niet precies weet van wat.
Complex onderzoek
Een woordvoerster liet weten dat het OM zich realiseert dat het strafrechtelijk onderzoek een enorme impact heeft. ''Maar dat heeft de brand ook. We gaan altijd zeer zorgvuldig om verdenkingen. Meer details kunnen en willen we niet geven.
Het is een heel complex onderzoek.'' Als het OM meer details zou geven, zou dat de waarheidsvinding in de weg staan, aldus de zegsvrouw. ''We willen beïnvloeding van mensen uitsluiten.''
Sanering
Saneringsbedrijf Mourik is in opdracht van Chemie-Pack begonnen met het opruimen van het bedrijfsterrein en het openbaar gebied. Dat heeft Regionaal Beleidsteam Midden- en West-Brabant donderdag bekendgemaakt.
Op het terrein bevinden zich nog restanten van gebouwen, vaten, containers en oliesmurrie. Deze worden op basis van een plan van aanpak zo snel mogelijk verwijderd.
''Eerst wordt een deel van het terrein van Martens & Van Oord dat is verontreinigd, aangepakt. Vervolgens komt het openbaar gebied aan de beurt: de weg en bermen langs de bedrijfsterreinen van Chemie-Pack en Wärtsilä, aldus het Regionaal Beleidsteam.
Metingen
De beide terreinen van deze bedrijven volgen daarna. ''Voor deze volgorde is gekozen, omdat de eerste twee gebieden voor een groot deel onverhard zijn en de laatste twee verhard. Daarmee wordt voorkomen dat de vervuiling verder in de grond zakt.
Als deze zaken eenmaal zijn opgeruimd, kunnen metingen worden verricht om te kijken hoe de bodem het beste kan worden gesaneerd.
Rijkswaterstaat is donderdag begonnen met het uitbaggeren van de noordelijke insteekhaven bij het bedrijf Martens & Van Oord en de insteekhaven Roode Vaart. De bagger zit vol met zware metalen en wordt afgevoerd naar het baggerspeciedepot Hollandsch Diep. Als uit de analyse van monsters blijkt dat de waterbodem schoon is, wordt de Noordelijke insteekhaven weer vrijgegeven.
© Novum/ANP
Gewoon net als we hier in de Botlek hebben: een gezamenlijke brandweerquote:Op donderdag 20 januari 2011 19:38 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Hmm, zou dat haalbaar zijn? Een volledig uitgeruste bedrijfsbrandweer? Het lijkt mij meer zinvol om samen te werken met Shell bijvoorbeeld.
Dat lijkt me idd een goed plan, een team dat goed is opgeleid om dit soort gingen aan te pakken, niet dat het dan nooit meer mis kan gaan maar er kan dan wel meteen en met het goede materieel geblust worden. Dat er twee crash tenders van de luchthaven moesten komen is wel jammer, die horen imo aanwezig te zijn op een industrie terrein met dit soort bedrijven er op.quote:Op donderdag 20 januari 2011 19:41 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Gewoon net als we hier in de Botlek hebben: een gezamenlijke brandweer
zal wel vals alarm zijnquote:Op maandag 24 januari 2011 12:03 schreef Silven het volgende:
De Shell gaat in de fik, help!
12:01:09 24-01-11 Melding : PRIO 1 2591 9895 2432 2531 SHELL CHEMIEWEG 25 MOERDIJK (MDK200) [OMS] OPENBAAR MELDSYSTEEM HANDMELDER (INC: 04)
Regio : [MWB] Regio 20 - Midden en West Brabant
Urgentie : [HOOG]
Eenheden : [1201947] Lichtkrant Kazerne Klundert
: [1201999] Monitorcode Brandweer Midden en West Brabant
: [1200658] Blusgroep-2 Zevenbergen
: [1201988] Lichtkrant Kazerne Zevenbergen
: [1200628] Blusgroep Klundert
: [1200657] Blusgroep-1 Zevenbergen
: [1200594] Havenschap Moerdijk
: [1200052] Meetplanleider 6895 (info) Midden en West Brabant
: [1200038] Regio Officier Gevaarlijke Stoffen (inzet) Midden en West Brabant
: [1200043] Officier van Dienst 2591 (inzet) Mark & Dintel