Ik ben er ook van overtuigd dat we met zijn allen op onze beurt ook weer gebruik maken van het geld wat we afdragen (in welke mate is dan een andere discussie).quote:Op woensdag 12 januari 2011 09:14 schreef Alicey het volgende:
Als ik mijn belastingaangifte doe baal ik er ook altijd van hoeveel ik uiteindelijk betaal. Ik probeer het echter positief te zien en er blij mee te zijn dat ik een flinke bijdrage kan leveren aan het land/de maatschappij op die manier.

Dan is het geen oplichten meer. Dat heet ontwijken van belastingenquote:Op dinsdag 11 januari 2011 20:56 schreef StM het volgende:
Tip: Neem een goede boekhouder en licht de boel net binnen de wet opDie kent veel meer van dit soort trucjes als wij ooit zullen leren en vanaf een enkele tienduizenden euro's omzet moet hij zichzelf makkelijk terug kunnen verdienen.

Inderdaad, zelfs ik, als 'gewone' burger, heb het directe nummer van mijn contactpersoon. Ik heb zelfs een vast contact bij Inning inmiddelsquote:Op dinsdag 11 januari 2011 23:17 schreef ManAtWork het volgende:
.
Ik heb rechtstreekse nummers en een mailadres van de contactpersoon van het regiokantoor.
Niks meer 0800-0543.

quote:Op dinsdag 11 januari 2011 20:53 schreef scodam het volgende:
De Belastingdienst, ik walg van ze. Ik zie het als ordinaire graaiers die mij van mijn geld proberen af te helpen op elk mogelijke manier als startende ondernemer.

Waar denk je dat je studiefinanciering van betaald wordt? En je OV chipkaart? En het grootste deel van je collegegeld? En de infrastructuur om op college te komen? Etc.quote:

Je houdt als ondernemer net zoveel over als ieder ander, misschien zelfs wel iets meer (door aftrekposten en vrijstellingen).quote:Op dinsdag 11 januari 2011 21:04 schreef wijsneus het volgende:
Aan de andere kant kan ik met goed voorstellen dat je als hardwerkende ondernemer ook graag wat meer overhoud van je zuurverdiende geld.

Oftewel heb jij het vooraf niet goed geregeld en ga je achteraf klagenquote:Op dinsdag 11 januari 2011 21:06 schreef scodam het volgende:
Voorbeeld. Ik heb als student afgelopen jaar zo'n 20.000 euro verdiend met enkele klussen. Nu stond ik niet als ondernemer te boek bij de belastingdienst, dus werd dit gewoon belast in de eerste schaal. Uiteindelijk heb ik de belastingdienst met veel moeite (ondernemersplan, urenverantwoording) zover gekregen mij als ondernemer te zien waardoor ik verschillende aftrekposten kreeg. Dit kon alleen van het nieuwe jaar, waardoor ik alsnog veel belasting moest betalen. Uiteindelijk heb ik het voor elkaar gekregen (wat mij toch een gezeur was) maar dit is toch niet eerlijk voor een hardwerkende student naast zijn studie. Ik bedoel dus het gat tussen ondernemer zijn voor de belastingdienst en niet. Juist ik heb elke euro hard nodig voor mijn onderneming (marketingkosten, wil na mijn studie fulltime gaan werken en heb dus veel kosten) en dan proberen ze zo een paar duizend euro in te houden (wat voor de belastingdienst niks is, maar voor mij wel).

Nope, hij heeft het zelfs over de eerste schaalquote:Op dinsdag 11 januari 2011 21:07 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Zelfs zonder de ondernemersfaciliteiten betaal je geen 50% belasting.

Om dat recht te verkrijgen zul je aan de vereisten moeten voldoen. De Belastingdienst kan pas beoordelen of je daar aan voldoet als je je inschrijft, en dat heb je volgens mij niet (op tijd) gedaan.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 21:09 schreef scodam het volgende:
[..]
Heb je recht op bepaalde aftrekposten waardoor je in de min bijvoorbeeld uitkomt (of veel lager) en dus minder belasting betaald.

Ik vind het letterlijk a-sociaal, wat mij betreft schoppen ze je per direct uit de zorgverzekering, mag je niet meer van de de openbare weg gebruik maken, of in het algemeen van welke publieke dienst dan ook.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 20:53 schreef scodam het volgende:
Mededeling aan de moderators: Ik weet niet zo goed waar ik dit topic moet plaatsen, mocht dit topic beter tot zijn recht komen in een ander subfora, dan staat het de moderator vrij deze te verplaatsen.
De Belastingdienst, ik walg van ze. Ik zie het als ordinaire graaiers die mij van mijn geld proberen af te helpen op elk mogelijke manier als startende ondernemer. De laatste tijd ben ik erg bezig om legale trucs toe te passen om zo min mogelijk belasting te betalen. Dit is natuurlijk mijn goed recht, echter kom je soms op een grijs gebied en ik betrapte mezelf er laatst op dat ik mij in het zwarte vlak betrad. Ik heb uiteindelijk niks zwart gedaan, aangezien ik een gesprek met mijn ouders erover had. Zij vonden mij gevaarlijk bezig, en wezen mij op de gevaren van het niet houden aan de wet. Toen ik de risico's afwoog heb ik uiteindelijk er maar van afgezien. Maar dit is puur uit eigenbelang geweest, moreel heb ik er niks op tegen om de belastingdienst een hak te zetten.
Wie herkent zich meer in dit verhaal, ben ik nou zo slecht of heeft de belastingdienst dit aan haar eigen imago te danken.
Als ik een immorele klootzak ben hoor ik dat ook graag, dan kan ik het eens op een rijtje zetten allemaal.
 Voel je je nou een stoere geus die tegen het systeem vecht ofzo?

Ja joh, hou eens op. Dadelijk lijkt het of een ondernemer door de fiscus rijk wordtquote:Op woensdag 12 januari 2011 09:45 schreef sanger het volgende:
[..]
Je houdt als ondernemer net zoveel over als ieder ander, misschien zelfs wel iets meer (door aftrekposten en vrijstellingen).

Waar staat dat?quote:Op dinsdag 11 januari 2011 21:18 schreef scodam het volgende:
[..]
De belastingdienst wordt geacht geen fouten te maken.

En voor ondernemer bij de KVKquote:Op dinsdag 11 januari 2011 21:30 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Weet jij wel dat er een verschil is tussen een ondernemer voor de BTW en een ondernemer voor de IB?

Misschien, maar deze geus gaat het in ieder geval niet winnen van Alvaquote:Op woensdag 12 januari 2011 09:51 schreef fruityloop het volgende:

Ja lul, en denk eens aan je AOWtje? Aan je werkeloosheidsuitkering? Aan die mooie lantarenpaal die je straat veilig houd? Aan oom Agent die af en toe langskomt?quote:Op dinsdag 11 januari 2011 20:59 schreef scodam het volgende:
[..]
Dat moet toch anders kunnen. De belasting pakt zowat de helft van je inkomen, met andere woorden: je werkt de helft van je leven in dienst van de roverheid. Misschien hoort dit bij ouder worden, maar ik kan me er erg kwaad over maken.

Dat is het hele principe van een collectieve samenlevingquote:Op woensdag 12 januari 2011 09:28 schreef TronCarter het volgende:
[..]
Ik ben er ook van overtuigd dat we met zijn allen op onze beurt ook weer gebruik maken van het geld wat we afdragen (in welke mate is dan een andere discussie).
 De sterkste schouders dragen de zwaarste lasten etc.
 De sterkste schouders dragen de zwaarste lasten etc.

Zie de nuance in het woordje 'iets'quote:Op woensdag 12 januari 2011 09:52 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Ja joh, hou eens op. Dadelijk lijkt het of een ondernemer door de fiscus rijk wordt

Nuanceringen in dit topicquote:Op woensdag 12 januari 2011 09:58 schreef sanger het volgende:
[..]
Zie de nuance in het woordje 'iets'

Soms denk ik, hadden we voor dit soort lutsers nog maar een inquisitie.quote:Op woensdag 12 januari 2011 09:55 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Misschien, maar deze geus gaat het in ieder geval niet winnen van Alva
 Een belastingontduiker die op zijn kloten krijgt van paps en mams, hoe badass kan je zijn.
  Een belastingontduiker die op zijn kloten krijgt van paps en mams, hoe badass kan je zijn.  Ik ken de term witteboordencrimineel, maar hebben we hier dan de eerste witteluiercrimineel?
  Ik ken de term witteboordencrimineel, maar hebben we hier dan de eerste witteluiercrimineel?

quote:Op woensdag 12 januari 2011 10:01 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Soms denk ik, hadden we voor dit soort lutsers nog maar een inquisitie.Een belastingontduiker die op zijn kloten krijgt van paps en mams, hoe badass kan je zijn.
Ik ken de term witteboordencrimineel, maar hebben we hier dan de eerste witteluiercrimineel?

[..]
Soms denk ik, hadden we voor dit soort lutsers nog maar een inquisitie.Een belastingontduiker die op zijn kloten krijgt van paps en mams, hoe badass kan je zijn.

Whahahahahaa hilarisch!!!!
  Whahahahahaa hilarisch!!!!

Veeg me opquote:Op woensdag 12 januari 2011 10:01 schreef fruityloop het volgende:
[..]

Dat dus. Er komt vast nog wel een tijd dat ik er blij mee benquote:Op dinsdag 11 januari 2011 20:59 schreef Dennis101 het volgende:
Ik betaal liever ook geen belasting, maar aangezien ik het toch wel fijn vind dat we goede ziekenhuizen hebben en fatsoenlijke wegen doe ik het toch maar wel.

Ik zou hem dan eerder een bruineluiercrimineel noemen aangezien hij, na een pittig gesprek met paps en mams, blijkbaar toch geen belasting durfde te ontduiken.quote:Op woensdag 12 januari 2011 10:01 schreef fruityloop het volgende:
[..]

[..]

Ik sta elke week weer aan de pomp zuurverdiende centen aan de belasting af te tikken, ik heb dus wel degelijk recht op gebruik van enkele voorzieningen zoals openbare wegen.
 Ik sta elke week weer aan de pomp zuurverdiende centen aan de belasting af te tikken, ik heb dus wel degelijk recht op gebruik van enkele voorzieningen zoals openbare wegen.

Jij hebt een buffer van enkele honderdduizenden euro's?quote:Op woensdag 12 januari 2011 19:57 schreef Catch_me het volgende:
Daarom werk ik ook zwart.
Niks geen gezeik van je bent dan niet verzekerd, nou én, die buffer heb ik gewoon op m'n spaarrekening staan. En dat gezemel dat je niet bijdraagt en er dus ook geen gebruik van kan makenIk sta elke week weer aan de pomp zuurverdiende centen aan de belasting af te tikken, ik heb dus wel degelijk recht op gebruik van enkele voorzieningen zoals openbare wegen.

Helaas hebben we geen systeem zoals in Amerika dat ze dit soort mensen echt de deur van het ziekenhuis wijzen, en kunnen ze ondanks hun gefraudeer toch terugvallen op het sociale vangnet en de zorg, Het is dat ik die poster niet persoonlijk ken, maar anders had ik hem aangegeven bij de belastingdienst. Ik heb wel zo'n bloedhekel aan dat soort parasieten.quote:Op donderdag 13 januari 2011 13:55 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Jij hebt een buffer van enkele honderdduizenden euro's?

Soms zou je dat wel willen ja.quote:Op donderdag 13 januari 2011 14:03 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Helaas hebben we geen systeem zoals in Amerika dat ze dit soort mensen echt de deur van het ziekenhuis wijzen, en kunnen ze ondanks hun gefraudeer toch terugvallen op het sociale vangnet en de zorg, Het is dat ik die poster niet persoonlijk ken, maar anders had ik hem aangegeven bij de belastingdienst. Ik heb wel zo'n bloedhekel aan dat soort parasieten.

Beschaving moet van twee kanten komenquote:Op donderdag 13 januari 2011 14:13 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Soms zou je dat wel willen ja.
Aan de andere kant getuigt het toch van een aardige vorm van beschaving dat we dat soort mensen toch 'ondersteunen'.

Dat ookquote:Op donderdag 13 januari 2011 14:16 schreef sanger het volgende:
[..]
Beschaving moet van twee kanten komen

quote:Op donderdag 13 januari 2011 14:03 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Helaas hebben we geen systeem zoals in Amerika dat ze dit soort mensen echt de deur van het ziekenhuis wijzen, en kunnen ze ondanks hun gefraudeer toch terugvallen op het sociale vangnet en de zorg, Het is dat ik die poster niet persoonlijk ken, maar anders had ik hem aangegeven bij de belastingdienst. Ik heb wel zo'n bloedhekel aan dat soort parasieten.
 _!
_!

quote:Op donderdag 13 januari 2011 14:03 schreef fruityloop het volgende:
[..]

als je bij belastingdruk ALLE belasting die je betaalt rekent, dan betaal je wel waarschijnlijk meer dan 50% aan loonbelasting, gemeentelijke belasting, wegenbelasting, BPM, BTWm, accijnzen etc.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 21:00 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Misschien moet jij eens uitrekenen wat je belastingdruk werkelijk is.
Gezien de inhoud van de OP, neem ik niet aan dat je meer dan een ton op jaarbasis verdient. En dan nog,...

We hadden het over belasting op zijn inkomsten.quote:Op donderdag 13 januari 2011 14:26 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
als je bij belastingdruk ALLE belasting die je betaalt rekent, dan betaal je wel waarschijnlijk meer dan 50% aan loonbelasting, gemeentelijke belasting, wegenbelasting, BPM, BTWm, accijnzen etc.

wie verdraait hier nou wiens woorden? man@work had het over belastingdruk, niet over loonbelasting.quote:Op donderdag 13 januari 2011 14:27 schreef Maharbal het volgende:
[..]
We hadden het over belasting op zijn inkomsten.
Niet het voorbeeld verdraaien om je argument kracht bij te zetten

En als je dat afzet tegen alles wat je in je leven aan belastingen betaalt zie je dat dat nóg niet kostendekkend is. Je punt?quote:Op donderdag 13 januari 2011 14:26 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
als je bij belastingdruk ALLE belasting die je betaalt rekent, dan betaal je wel waarschijnlijk meer dan 50% aan loonbelasting, gemeentelijke belasting, wegenbelasting, BPM, BTWm, accijnzen etc.

mijn punt is dat de belastingdruk best hoger kan zijn dan 50%, meer staat er toch ook niet.quote:Op donderdag 13 januari 2011 14:36 schreef De_Rikster het volgende:
[..]
En als je dat afzet tegen alles wat je in je leven aan belastingen betaalt zie je dat dat nóg niet kostendekkend is. Je punt?

of over de kosten om een land te regeren in zijn algemeenheid.....quote:Op donderdag 13 januari 2011 14:37 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
mijn punt is dat de belastingdruk best hoger kan zijn dan 50%, meer staat er toch ook niet.
dat het niet kostendekkend zou zijn, roept wel vragen op over hoe effectief belastinggeld besteed wordt.

Constatering zonder enige waarde in de discussie dus?quote:Op donderdag 13 januari 2011 14:37 schreef Byte_Me het volgende:
mijn punt is dat de belastingdruk best hoger kan zijn dan 50%, meer staat er toch ook niet.
ropet bij mij eerder vragen op hoe mensen het ooit in hun hoofd halen met non-argumenten zwartwerken goed te praten...quote:dat het niet kostendekkend zou zijn, roept wel vragen op over hoe effectief belastinggeld besteed wordt.

ik corrigeerde een fout, dat voegt ook waarde toe. verder had ik geen zin om me in de discussie te mengen.quote:Op donderdag 13 januari 2011 14:45 schreef De_Rikster het volgende:
[..]
Constatering zonder enige waarde in de discussie dus?

Dan heb je niet gezien waar hij op reageerde, want zijn reactie was toch echt tegen iemand gericht die het had over inkomsten.quote:Op donderdag 13 januari 2011 14:35 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
wie verdraait hier nou wiens woorden? man@work had het over belastingdruk, niet over loonbelasting.

het wordt steeds verwarrenderquote:Op donderdag 13 januari 2011 14:58 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Dan heb je niet gezien waar hij op reageerde, want zijn reactie was toch echt tegen iemand gericht die het had over inkomsten.
Maargoed, het is natuurlijk wel leuker om proberen gevat over te komen.
P.S. Niemand heeft het over loonbelasting.

Dat komt omdat loonbelasting niet een synoniem is voor Inkomstenbelasting. Loonbelasting is gewoon een voorheffing op Inkomstenbelasting, en niet meer. Inkomsten(belasting) is een veel ruimer begrip.quote:Op donderdag 13 januari 2011 15:11 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
het wordt steeds verwarrender
nou zeg je zelf eerst: "het gaat over inkomsten", en vervolgens zeg je; "niemand heeft het over loonbelasting". Inkomstenbelasting en loonbelasting zijn synoniem.

|  | 

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |