Dit strookt niet met je TT.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 20:53 schreef scodam het volgende:
Mededeling aan de moderators: Ik weet niet zo goed waar ik dit topic moet plaatsen, mocht dit topic beter tot zijn recht komen in een ander subfora, dan staat het de moderator vrij deze te verplaatsen.
De Belastingdienst, ik walg van ze. Ik zie het als ordinaire graaiers die mij van mijn geld proberen af te helpen op elk mogelijke manier als startende ondernemer. De laatste tijd ben ik erg bezig om legale trucks toe te passen om zo min mogelijk belasting te betalen. Dit is natuurlijk mijn goed recht, echter kom je soms op een grijs gebied en ik betrapte mezelf er laatst op dat ik mij in het zwarte vlak betrad. Ik heb uiteindelijk niks zwart gedaan, aangezien ik een gesprek met mijn ouders erover had. Zij vonden mij gevaarlijk bezig, en wezen mij op de gevaren van het niet houden aan de wet. Toen ik de risico's afwoog heb ik uiteindelijk er maar van afgezien. Maar dit is puur uit eigenbelang geweest, moreel heb ik er niks op tegen om de belastingdienst een hak te zetten.
Wie herkent zich meer in dit verhaal, ben ik nou zo slecht of heeft de belastingdienst dit aan haar eigen imago te danken.
Als ik een immorele klootzak ben hoor ik dat ook graag, dan kan ik het eens op een rijtje zetten allemaal.
Fiscalistquote:Op dinsdag 11 januari 2011 20:56 schreef StM het volgende:
Tip: Neem een goede boekhouder en licht de boel net binnen de wet opDie kent veel meer van dit soort trucjes als wij ooit zullen leren en vanaf een enkele tienduizenden euro's omzet moet hij zichzelf makkelijk terug kunnen verdienen.
Ja, vandaar ook die wetten voor startende ondernemersquote:Op dinsdag 11 januari 2011 20:53 schreef scodam het volgende:
Ik zie het als ordinaire graaiers die mij van mijn geld proberen af te helpen op elk mogelijke manier als startende ondernemer.
Dat moet toch anders kunnen. De belasting pakt zowat de helft van je inkomen, met andere woorden: je werkt de helft van je leven in dienst van de roverheid. Misschien hoort dit bij ouder worden, maar ik kan me er erg kwaad over maken.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 20:57 schreef __Saviour__ het volgende:
Het is niet leuk, maar het hoort erbij. Belasting is wat een land draaiende houdt.
Ik vind mezelf beter tot mijn recht komen op mijn afbeeldingquote:
Ja maar die gelden weer niet voor freelancers die geen ondernemer zijn voor de belastingdienst. Dus die vlieger gaat niet helemaal op.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 20:59 schreef Maraca het volgende:
[..]
Ja, vandaar ook die wetten voor startende ondernemers
Dan werk je niet, hoef je ook geen inkomensbelasting te betalen.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 20:59 schreef scodam het volgende:
[..]
Dat moet toch anders kunnen. De belasting pakt zowat de helft van je inkomen, met andere woorden: je werkt de helft van je leven in dienst van de roverheid. Misschien hoort dit bij ouder worden, maar ik kan me er erg kwaad over maken.
Misschien moet jij eens uitrekenen wat je belastingdruk werkelijk is.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 20:59 schreef scodam het volgende:
[..]
Dat moet toch anders kunnen. De belasting pakt zowat de helft van je inkomen, met andere woorden: je werkt de helft van je leven in dienst van de roverheid. Misschien hoort dit bij ouder worden, maar ik kan me er erg kwaad over maken.
Hint: zonder overheid geen ouder worden, want dan slaat iedereen elkaar de hersenen in en haal je met geluk de 25.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 20:59 schreef scodam het volgende:
[..]
Nee ik ben maar een student.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 21:00 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Misschien moet jij eens uitrekenen wat je belastingdruk werkelijk is.
Gezien de inhoud van de OP, neem ik niet aan dat je meer dan een ton op jaarbasis verdient. En dan nog,...
Dat lost wel wat vraagstukken van deze tijd op. Hmmmquote:Op dinsdag 11 januari 2011 21:00 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Hint: zonder overheid geen ouder worden, want dan slaat iedereen elkaar de hersenen in en haal je met geluk de 25.
nou dan betaal je ook wel heeeel veel belastingquote:
Dan begin je eerst maar eens in te lezen.quote:
Sterker nog: waarschijnlijk wordt ie nog gesubsidieerd door middel van de stufi ook. En waar komt dat vandaan? Juist!quote:Op dinsdag 11 januari 2011 21:02 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
nou dan betaal je ook wel heeeel veel belasting
Iedereen roept dat belastingheffing altijd makkelijker/beter kan, maar draagt nooit oplossingen aan.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 21:01 schreef Geenechtidee het volgende:
Zeker niet onbegrijpelijk. Immoreel is discutabel. Dat ligt er maar net waar je morele grens ligt. In eigen belang loont het om belasting te ontduiken, het collectieve belang zie jij niet direct terug (Door het geld betalen ligt er niet een nieuwe mooie weg als je terug rijdt van werk, maar er ligt wel een weg). Ik snap de frustratie, al helemaal als beginnende ondernemer, daar zou je juist stimulering van je ondernemerschap wensen ipv hindering door allemaal regels, formaliteiten en kosten. Het Nederlandse belastingstelsel en belastingstelsels zijn een oerwoud. Niet makkelijk te doorgronden. Het hele systeem versimpelen zou ook veel prettiger zijn, één totaal tarief ipv allerlei heffingen e.d. Maargoed, dit is meer een politieke discussie die je nu aangaat dan een Geld, geldzaken en recht. Anders zou de vraagstelling moeten zijn; hoe ontduik ik mijn belasting beter!? Mijn idee, begrijpelijk, belastingstelsel kan veel beter (lees: simpeler) maar dat kost een hele beroepsgroep. Zeker geen immorele gedachte, maar de voordelen wegen inderdaad niet op tegen de nadelen. Belasting betalen is nooit leuk, dus een goed, positief imago bij de Belastingdienst kan ik me zoiezo niet voorstellen, hoe goed ze het ook doen. Mensen zien alleen de last en niet de opbrengst.
Ik vermoed dat het 'zwarte vlak' uit de OP het niet betalen van wegenbelasting betreft.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 21:02 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
nou dan betaal je ook wel heeeel veel belasting
De geldboom in Den Haag?quote:Op dinsdag 11 januari 2011 21:03 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Sterker nog: waarschijnlijk wordt ie nog gesubsidieerd door middel van de stufi ook. En waar komt dat vandaan? Juist!
Om het TS niet al te moeilijk te maken: inderdaad.quote:
Pfffffffff hoe naief kun je zijnquote:
Daar is ook helemaal niks mis mee.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 21:04 schreef wijsneus het volgende:
Ik zou elke truuk gebruiken die wettelijk toegestaan is: het zijn hun regeltjes, dus die mag je op een zo gunstig voor jou mogelijke manier uitleggen.
Maar denk maar niet dat ze daar mee aankomen als ze je belt, ze proberen het zo nadelig mogelijk voor je te maken. Opzich wel begrijpelijk, maar dan moeten ze ook begrijpen dat ik echt een wij versus zij gevoel krijg.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 21:06 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Daar is ook helemaal niks mis mee.
Dan hoop ik nog voor je dat je geen studiefinanciering hebt ontvangen?quote:Op dinsdag 11 januari 2011 21:06 schreef scodam het volgende:
Voorbeeld. Ik heb als student afgelopen jaar zo'n 20.000 euro verdiend met enkele klussen. Nu stond ik niet als ondernemer te boek bij de belastingdienst, dus werd dit gewoon belast in de eerste schaal. Uiteindelijk heb ik de belastingdienst met veel moeite (ondernemersplan, urenverantwoording) zover gekregen mij als ondernemer te zien waardoor ik verschillende aftrekposten kreeg. Dit kon alleen van het nieuwe jaar, waardoor ik alsnog veel belasting moest betalen. Uiteindelijk heb ik het voor elkaar gekregen (wat mij toch een gezeur was) maar dit is toch niet eerlijk voor een hardwerkende student naast zijn studie. Ik bedoel dus het gat tussen ondernemer zijn voor de belastingdienst en niet. Juist ik heb elke euro hard nodig voor mijn onderneming (marketingkosten, wil na mijn studie fulltime gaan werken en heb dus veel kosten) en dan proberen ze zo een paar duizend euro in te houden (wat voor de belastingdienst niks is, maar voor mij wel).
Zelfs zonder de ondernemersfaciliteiten betaal je geen 50% belasting.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 21:06 schreef scodam het volgende:
Voorbeeld. Ik heb als student afgelopen jaar zo'n 20.000 euro verdiend met enkele klussen. Nu stond ik niet als ondernemer te boek bij de belastingdienst, dus werd dit gewoon belast in de eerste schaal. Uiteindelijk heb ik de belastingdienst met veel moeite (ondernemersplan, urenverantwoording) zover gekregen mij als ondernemer te zien waardoor ik verschillende aftrekposten kreeg. Dit kon alleen van het nieuwe jaar, waardoor ik alsnog veel belasting moest betalen. Uiteindelijk heb ik het voor elkaar gekregen (wat mij toch een gezeur was) maar dit is toch niet eerlijk voor een hardwerkende student naast zijn studie. Ik bedoel dus het gat tussen ondernemer zijn voor de belastingdienst en niet. Juist ik heb elke euro hard nodig voor mijn onderneming (marketingkosten, wil na mijn studie fulltime gaan werken en heb dus veel kosten) en dan proberen ze zo een paar duizend euro in te houden (wat voor de belastingdienst niks is, maar voor mij wel).
En anders?quote:Op dinsdag 11 januari 2011 21:06 schreef scodam het volgende:
Nu stond ik niet als ondernemer te boek bij de belastingdienst, dus werd dit gewoon belast in de eerste schaal.
Onzin.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 21:07 schreef scodam het volgende:
[..]
Maar denk maar niet dat ze daar mee aankomen als ze je belt, ze proberen het zo nadelig mogelijk voor je te maken. Opzich wel begrijpelijk, maar dan moeten ze ook begrijpen dat ik echt een wij versus zij gevoel krijg.
Heb je recht op bepaalde aftrekposten waardoor je in de min bijvoorbeeld uitkomt (of veel lager) en dus minder belasting betaald.quote:
Anders ook.quote:
Dit is mij o.a. gewoon verteld tijdens een KvK traject. Dat je van de fiscus niks hoeft te verwachten qua dat.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 21:08 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Onzin.
Gelukkig heb ik heel andere ervaringen met de fiscus. Daar is vaak goed mee te praten en overleggen als je maar normaal contact zoekt en ze niet als uitzuigers betitelt.
En wat heeft dat met belastingontduiken te maken?quote:Op dinsdag 11 januari 2011 21:09 schreef scodam het volgende:
[..]
Heb je recht op bepaalde aftrekposten waardoor je in de min bijvoorbeeld uitkomt (of veel lager) en dus minder belasting betaald.
In de min kan niet, heb ik vandaag nog ergens gelezenquote:Op dinsdag 11 januari 2011 21:09 schreef scodam het volgende:
[..]
Heb je recht op bepaalde aftrekposten waardoor je in de min bijvoorbeeld uitkomt (of veel lager) en dus minder belasting betaald.
Waar beweer ik dat?quote:Op dinsdag 11 januari 2011 21:07 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Zelfs zonder de ondernemersfaciliteiten betaal je geen 50% belasting.
Ik vermoedde al zoietsquote:
En op die enige bron baseer jij je mening?quote:Op dinsdag 11 januari 2011 21:09 schreef scodam het volgende:
[..]
Dit is mij o.a. gewoon verteld tijdens een KvK traject. Dat je van de fiscus niks hoeft te verwachten qua dat.
Jawel. Negatieve winst ofzo. Niet dat je dan geld terug krijgt, maar betaal je geen cent belasting.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 21:10 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
In de min kan niet, heb ik vandaag nog ergens gelezen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |