quote:Tarek (Moritz Bleibtreu uit Lola Rennt) is een ooit beloftevolle journalist die aanrommelt als taxichauffeur. In een advertentie met de belofte van 4000 mark voor degenen die meedoen aan een test waarbij ze twee weken van hun vrijheid worden beroofd, ziet hij zijn kans op revanche als journalist.
De oorsprong van Das Experiment ligt ook in de Verenigde Staten. Daar werd op de universiteit van Stanford halverwege de jaren zeventig een test gedaan met een groep studenten. Twaalf van hen werden gevangen gezet, de andere acht moesten de rol van cipier op zich nemen. Het experiment werd na zes dagen afgebroken. De cipiers begonnen zich zo sadistisch en gewelddadig te gedragen om 'hun gevangenen' onder controle te houden dat de boel volledig uit de hand dreigde te lopen.
Hij schrijft in onder valse voorwendselen. Voordat hij en de andere mannen in de groep weten wat ze overkomt lopen ze halfnaakt rond met slechts een grauw juten hemd met een nummer erop aan. Ze zijn naamloze gevangenen die in alles de bevelen van hun cipiers, eveneens gewone burgers die op het geld zijn afgekomen, op moeten volgen. Na een dag of twee onschuldig gesar tussen vooral Tarek en hoofdcipier Berus (Justus von Dohnanyi) wordt de sfeer grimmiger. Berus, een op het eerste gezicht kleurloze ambtenaar, ziet het experiment als de kans zijn competentie te bewijzen. Hij gaat steeds verder in zijn streven orde te handhaven. Vooral de onaangepaste Tarek, die met een minicamera in zijn bril alles filmt en daarom aanvankelijk moedwillig wat spektakel uitlokt, moet het ontgelden. Een explosie in deze snelkookpan der menselijke emoties wordt onvermijdelijk
bron: www.spitsnet.nl
Ben wel erUg benieuwd...?!
In het begin is de film nog wel wat verwarrend door de vele door elkaar lopende terugblikjes waardoor ik de draad en vooral de tijdslijn even kwijtraakte... Maar dat werd in het tweede deel ruim goed gemaakt!
quote:Misschien een "voordeeltje" dat het een filmhuis film is?
Minpuntje is de gezochte manier waarop een liefdesaffaire voor hem is gecreëerd en door de vernederingen heen geweven wordt. Maar dat is een kleinigheidje in een ijzingwekkende filmbelevenis.
En nou ALLEMAAL die film gaan zien!
quote:Fantastisch?? Neig zelfs!
Op vrijdag 07 juni 2002 09:51 schreef Smots het volgende:
Goed.... gisteren in Utrecht (The Movies) naar 'Experiment' geweest, en ik vond het een fantastische film!
quote:inkoppertje
Op vrijdag 07 juni 2002 10:46 schreef snowwhite het volgende:[..]
Fantastisch?? Neig zelfs!
KEINEIG zelfs!
quote:Hey... da's interessant!
Op vrijdag 07 juni 2002 11:07 schreef SigmundFreud het volgende:
Als je iets wil lezen/zien over het oorspronkelijke experiment: www.prisonexp.org is een uitgebreide site van de Amerikaan Zimbardo (bedenker ervan). In de sociale psychologie werden/worden soms ingrijpende studies gedaan.
(er is zelfs een punkband naar dat experiment vernoemd, trouwens)
Damn!
quote:Euhm... doh! De film gaat alleen verder waar het project na 6 dagen stopte... (toch?).
Op vrijdag 07 juni 2002 11:29 schreef Smots het volgende:
Ik zit effe op www.prisonexp.org te kijken, en er zitten wel heeeeeel veel overéénkomsten tussen dat echte experiment en de film.Damn!
Overigens bedankt voor die site... intressant project namelijk!
quote:Ik kan u mniet vinden hoor... en is das bios rip ofsow?
Op dinsdag 11 juni 2002 13:09 schreef DaRealMac het volgende:
Ik heb hem op aanraden van mijn vriendin gedownload, hij staat al goed veel op Kazaa. Ben nu wel erg benieuwd moet ik zeggen. Zij vond hem iig erg sterk.
draait die al in de Bios?
quote:Yep, filmhuizen d8 ik.
Op dinsdag 11 juni 2002 13:16 schreef Vision het volgende:
lijkt me een zeer interesante film.draait die al in de Bios?
quote:Dan moet je beter zoeken, ik tik net "Das Experiment" in, en zie zo 3 verschillende files staan, elk met meerdere sources.
Op dinsdag 11 juni 2002 13:12 schreef zerosignal het volgende:[..]
Ik kan u mniet vinden hoor... en is das bios rip ofsow?
En ja in een Duitse film wordt Duits gesproken, overigens wordt er in een niet Duitste film ook Duits gesproken...
quote:Het is Das Experiment... Experiment is gewoon Duits woord...
Op woensdag 12 juni 2002 12:38 schreef mel723 het volgende:
kheb m ook gezien op FFF, goeie film. kvind het wel een beetje twijfelachtig dat ie nu als 'Experiment' wordt aangekondigd, zodat de mensen niet zo gauw doorhebben dat ie duits is en er dus meer publiek op af komt.
Maar wat ik dus bedoelde: zijn ze ondertiteld, de rips? Anders wordt het voor mij moeilijk de film te volgen...
het begin was nogal wennen, ook omdat ik totaal niet wist waar het over ging, wat er ging gebeuren,
toch was het echt een hele goede film.
quote:He loopneuker!
Op vrijdag 07 juni 2002 10:48 schreef Smots het volgende:[..]
inkoppertje
KEINEIG zelfs!
Puik filmpje, idd! Vooral de laatste 15 minuten Stem op mijn horror tournament
Een rip downen heeft niet veel zin ivm de taal...
Iemand details ??
quote:nee zo bedoel ik t niet. ik las vorige week ofzo een stukje in trouw of parool derover, dat het bedrijf die t uitbrengt t promoot als 'experiment' zodat mensen eventueel denken dat t engels/amerikaans is en eerder zullen gaan. der stond verder ook een advertentie waar alleen de naam van de regisseur als duits element in voorkomt.
Op woensdag 12 juni 2002 12:44 schreef zerosignal het volgende:[..]
Het is Das Experiment... Experiment is gewoon Duits woord...
En Duitsers hebben wel goede films! Das Boot en Lola Rennt... dusse...
-edit-
twas t parool
quote:bron
Dat de Nederlandse distributeur het voorvoegsel Das uit de titel weglaat, om de origine te verhullen en daarmee de commerciële kansen te vergroten, kan er dan ook nog wel bij.
quote:Niet alleen dit, maar meerdere, soortgelijke experimenten hebben bewezen dat het heel erg snel uit de hand kan lopen. Ook binnen 6 dagen.
Op zondag 16 juni 2002 03:36 schreef Frollo het volgende:
Ik bedoel, ze weten allemaal dat ze gewoon in de kelder van de Uni zitten en dat het binnen twee weken voorbij is. Hoe in vredesnaam kun je je dan zo ontzettend laten gaan?
Vond het een erg mooie film. De DivX-rip was perfect maar had er ook wel 6,5 euro voor willen betalen. En dat subplotje met de vrouw vond ik wel erg verfrissend. Was dan ook blij met het eind.
Nee, de film krijgt van mij een 9.
quote:Daar moet ik dan wel aan toevoegen dat de meeste van dit soort experimenten plaatsvonden in de jaren 60, toen er nog geen reality-shows en dergelijke waren, en toen er heel anders naar 'gezag' werd gekeken dan nu. Een wetenschapper (strenge man met een witte jas) werd vrijwel blindelings geloofd. De cultuur is nu (gelukkig) anders, maar mensen blijven ook hetzelfde...
Op zondag 23 juni 2002 02:19 schreef Stormvogel het volgende:
[..]
Niet alleen dit, maar meerdere, soortgelijke experimenten hebben bewezen dat het heel erg snel uit de hand kan lopen. Ook binnen 6 dagen.
Ik voelde me aardig beroerd na afloop, en 1 meisje ging zelfs huilen
Los daarvan waren de acteerprestaties goed, en vooral de manier van filmen. Geweldig, die beelden als hij zich in de wasbak wast en je dat dan vanuit de wasbak ziet! En als hij in dat donkere ding zit, mooi gedaan hoor! Beeld-technisch is het zeker een goede film.
Ook sterk was dat dat nummer aan het begin (was het van KoRn?) aan het eind weer terugkwam. Aan het begin was het gewoon een normaal nummer waar hij lekker naar aan het luisteren is, aan het eind is het ineens heel akelig. Terwijl het gewoon hetzelfde nummer is.
Die Dora-verhaallijn hadden ze er inderdaad net zo goed uit kunnen laten. De betreffende actrice was zeker een zusje of vriendinnetje van de regisseur ofzo
[Dit bericht is gewijzigd door Fogerty op 28-06-2002 10:26]
quote:Ik heb de film net gezien bij ons in het filmhuis (Plaza Futura).
Op vrijdag 07 juni 2002 10:48 schreef Smots het volgende:inkoppertje
KEINEIG zelfs!
Alleen was de ondertiteling iritant.Er zat tegelijk franse ondertiteling bij .
Maar toen ik dat NEIG zag staan dacht ik echt wtf,
wat staat daar nou
LICHTE SPOILER
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Het was wel overduidelijk dat diegene met dat nazigezicht en foute scheiding door zou draaien.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
greetz,
quote:Linkin Park - One Step Closer
Op vrijdag 28 juni 2002 02:23 schreef Fogerty het volgende:
Ook sterk was dat dat nummer aan het begin (was het van KoRn?) aan het eind weer terugkwam. Aan het begin was het gewoon een normaal nummer waar hij lekker naar aan het luisteren is, aan het eind is het ineens heel akelig. Terwijl het gewoon hetzelfde nummer is.
quote:Ik vond het juist goed dat ze dit in de film verwerkten... 'K was in het begin ook ff bang voor clichés... Maar het meisje had echt nut in de film: door haar verlangde de hoofdrolspeler nog meer naar de vrijheid...
Op zondag 16 juni 2002 03:36 schreef Frollo het volgende:
Daarbij was de verhaallijn met het meisje volkomen overbodig. Probeer haar voor de gein maar eens weg te denken, je zult merken dat de film exact hetzelfde afgelopen zou zijn. Verspilling van celluloid noem ik dat.
quote:Ik denk dat hij zonder dat meisje ook wel naar de vrijheid zou verlangen gezien de verloop van het experiment. Maar goed, ik vond het niet bijzonder storend dat ze in de film zat.
Op zondag 29 september 2002 18:58 schreef F-Snake het volgende:
Ik vond het een zeer goede film. Lang geleden dat ik zo op 't puntje van m'n stoel zat door de spanning... De film laat goed zien waartoe mensen in staat zijn als je ze berooft van hun vrijheid, of als je ze in, qua macht, verschillende groepen deelt.
[..]Ik vond het juist goed dat ze dit in de film verwerkten... 'K was in het begin ook ff bang voor clichés... Maar het meisje had echt nut in de film: door haar verlangde de hoofdrolspeler nog meer naar de vrijheid...
Alhoewel het lijkt of de hoofdpersonen wel erg snel doordraaien, ziet het er toch allemaal behoorlijk realistisch uit.
Ik vond 'm ook behoorlijk spannend en was continu benieuwd hoe het verder zou gaan.
Je moet een beetje tegen geweld kunnen en dan kun je deze film vast appreciëren.
quote:Misschien is http://www.prisonexp.org/ interssant voor je, want daar kan je lezen hoe het experiment in het echie is gegaan! De film is gebasseerd op een boek, dat gebasseerd is op deze experimenten van Zimbardo. Neem je tijd en lees hoe gruwelijk realisitisch de film is: op zeer veel punten blijkt het gewoon echt zo gegaan te zijn! Ook interssant is de rol van Zimbardo als "objectieve" wetenschapper, die geheel meegezogen wordt in het experiment.
Op donderdag 13 maart 2003 04:09 schreef Mike het volgende:
Alhoewel het lijkt of de hoofdpersonen wel erg snel doordraaien, ziet het er toch allemaal behoorlijk realistisch uit.
quote:Ok, dank je. Ik ga gelijk kijken.
Op donderdag 13 maart 2003 11:52 schreef Taigurrr het volgende:[..]
Misschien is http://www.prisonexp.org/ interssant voor je, want daar kan je lezen hoe het experiment in het echie is gegaan! De film is gebasseerd op een boek, dat gebasseerd is op deze experimenten van Zimbardo. Neem je tijd en lees hoe gruwelijk realisitisch de film is: op zeer veel punten blijkt het gewoon echt zo gegaan te zijn! Ook interssant is de rol van Zimbardo als "objectieve" wetenschapper, die geheel meegezogen wordt in het experiment.
Het was natuurlijk mooi bewijsmateriaal tegen de bewaarders.
een goede film die ik zeker andere mensen ga aanraden
(deze komt bij mij op een plekje naast requiem for a dream te staan)
Over het algemeen een zeer goede film dus, jammer van het Duitse alleen, misschien dat een Engelstalige produktie me net iets meer zou hebben aangesproken.
Wat een geniaale film zeg! 2 uur lang heb ik mezelf zitten verbazen hoe echt alles lijkt.
Regio 2 UK-editie:
Regio 2 Duitse editie:
NL editie (mèt DTS!!!):
Die laatste versie heb ik, maar dan niet de rental-versie.
Vooral die Berus vond ik goed neergezet, want op een bepaald moment wilde ik die zelf wel eens onder handen nemen. Ik denk dat je dan als acteur goed bezig bent.
spoiler:
louter om het feit dat ik de cipiers zo verafschuwde dat ik tijdens de film echt hoopte dat ze die Berus en zijn trawanten eens flink in elkaar zouden rossen.
Ik haatte die personages echt uit het diepst van mijn hart.
Briljant overigens hoe die Elvis imitator overging van een redelijk zachtaardige goedzak, tot een smerige verkrachter. spoiler:
en die ene man die op die stoel zat en door ademnood om het leven kwam, die vond ik echt zielig, daar had ik echt medelijden mee.
Gebaseerd op een waargebeurd verhaal...
Edit: Spoilertags
[Dit bericht is gewijzigd door Gorro op 15-12-2003 10:08]
quote:Dat was inderdaad een vrij nutteloze subplot.
Op dinsdag 10 februari 2004 23:05 schreef DubbelFrisss het volgende:
Alleen wat dat meisje er nou mee van doen snapte ik niet helemaal.
vond je?quote:Op dinsdag 10 februari 2004 23:20 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Dat was inderdaad een vrij nutteloze subplot.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het is in het echt uit de hand gelopenquote:Op woensdag 4 augustus 2004 21:20 schreef Erwtensoep het volgende:
Het is een zeer sterke film, alleen vraag ik me af of het in het echt ook zo uit de hand zou lopen. Ik denk het eigenlijk niet, het is althans niet te hopen (maar ja het blijven Duitsers he)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar los van het einde vond ik het een goede, indrukwekkende film.[b]Op maandag 12 december 2005 22:25 schreef MissBliss het volgende:[/b]
Ik sta in niemands sig ;(
Maar niet zo belachelijk overtrokken als in de film........quote:Op woensdag 4 augustus 2004 21:31 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Het is in het echt uit de hand gelopen
Valt wel mee hoor. Het echte Experiment was al veel eerder gestopt. De moorden, verkrachtingen etcetera hebben nooit plaatsgevonden.quote:Op donderdag 13 januari 2005 23:18 schreef ImPrEzA het volgende:
Ik heb m net op DVD gekeken, had hem al een halfjaar in huis...
Schokkend! Shit... wat een ongelooflijk goede film, maar je wordt er zo ontzettend in meegesleept. Fascinerend om de psychologische werking te zien... hoe het brein van de mens op hol kan slaan in zo'n geisoleerde omgeving. Ik ben op het moment, 5 minuten na de film, echt even sprakeloos...
en dan te bedenken dat het echt is gebeurd :-S
Het eind had iets meer uitgewerkt mogen worden, hoewel dit de spanning wel hoog houdt
Oke!quote:Op woensdag 11 mei 2005 20:44 schreef dwerg het volgende:
Dan zal ik het zelf maar doen.
Vanavond, om 22.00 uur op RTL5.
Doe maar welquote:Op vrijdag 6 augustus 2004 15:28 schreef Zhenar het volgende:
maar ik geloof gewoonweg niet
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
quote:Op vrijdag 13 mei 2005 02:07 schreef Ridocar het volgende:
Hele sterke film.
Ik had ook eerst mijn twijfels wat betreft de Duitse afkomst enzo, maar de taal is echt geen minpunt geweest.
Het was wel 'toeval' hoe de 'rollen' van bewakers en gevangenen werd verdeeld. ik heb mij geprobeerd voor te stellen hoe personages zouden reageren wanneer zij aan de andere kant zouden staan.Dat is dan ook de vraag van de film. Of de omstandigheden de man maken of de man de omstandigheden.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 13 mei 2005 16:11 schreef el_hombre het volgende:
Ik had de film wel interesanter gevonden als de hoofdpersoon geen gevangene maar een bewaker was geweest.
Vanwaar deze reactie?quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 13 mei 2005 16:48 schreef jimjim1983 het volgende:
hee een topic over deze film.
heb 'm een paar jaar geleden gezien en er was toen 1 ding dat niet klopte (correct me if I'm wrong)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het is wel een übervette film, misschien ga ik hem wel nog een keer kijken.quote:Op vrijdag 30 juni 2006 20:52 schreef Peekaboo het volgende:
Tip voor iedereen die deze film nog niet heeft gezien, en altijd al eens heeft willen zien.
Hij komt vanavond om half elf, op rtl 7.
Geloof me maar dat het in elke situatie met elke groep zou zijn misgelopen. Die opmerking van Tarid versnelde misschien het proces, maar dat het uit de hand zou lopen was onvermijdelijk. De autoriteit en machtspositie van de bewakers zou al dan niet met de aanwezigheid van een provocateur tot sadistische acties leiden aangezien zij de mogelijkheid hebben. Er hoeft niet altijd een specifieke aanleiding te zijn. Had Hitler een persoonlijke aanleiding waartoe hij heeft besloten om miljoenen joden af te laten maken? Hadden de Amerikaanse soldaten in de Abu-Ghraib gevangenis een aanleiding van de gevangenen gehad om ze te vernederen. Nee, ze wilden hun macht en autoriteit laten gelden. En het kan ook alleen gebeuren als er niemand is die er toezicht op houdt en derhalve het ook niet kan tegenhouden.quote:Op zaterdag 1 juli 2006 01:07 schreef Eric82 het volgende:
Net gezien, erg indrukwekkend.
Wat ik me afvraag is of het nogsteeds zo zou escaleren als Tarid (?) niet die opmerking tegen die bewaker had gemaakt in het begin.
Tarek was het toch?quote:Op zaterdag 1 juli 2006 01:07 schreef Eric82 het volgende:
Net gezien, erg indrukwekkend.
Wat ik me afvraag is of het nogsteeds zo zou escaleren als Tarid (?) niet die opmerking tegen die bewaker had gemaakt in het begin.
Wie bekend is met het Milgram experiment (komt in iedere sociale studie iig wel een keer naar boven), wist al wel hoe mensen reageren als zij bepaalde macht krijgen...quote:Hoewel het verhaal gebaseerd is op het daadwerkelijk uitgevoerde experiment in een nagebouwde gevangenis in de kelder van Stanford-universiteit, komen de gebeurtenissen uit de film niet overeen met die in het psychologische experiment. In Stanford werd het experiment na zes dagen gestopt, omdat de wetenschappers bezorgd waren over misbruik door de bewakers van de gevangenen en dat de gevangenen (een groep van studenten), psychologische schade leden. In de film worden deze zorgen gedeeld door Dr. Grimm. Toch komen er overeenkomende zaken voor in de film. In het experiment werden de gevangenen ook met brandblussers bespoten en moesten ook de toiletten door hen worden schoongemaakt met hun blote handen.
De echt "erge" dingen uit de film zijn in het echt nooit gebeurd hoor. Natuurlijk kun je zeggen dat het gezien de daadwerkelijke ontwikkelingen uiteindelijk wel gebeurd zou zijn, maar dat is een glijdende schaal- en dus een drogredenering.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 00:39 schreef OldJeller het volgende:
Nu op TV.
Echt ziek als je ziet wat gebeurt en het is ook nog eens op realiteit gebaseerd.
Dat een mens zoiets kan doen. Zó doordraaien.
Dan krijg je wel een idee wat er in gevangenissen als Abu Graib gebeurt, zeker na het zien van die foto's.
Mensen met onvoorwaardelijke macht/controle..
Ik weet niet of ze nooit in de wereld gebeurd zijn.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 03:27 schreef Zhenar het volgende:
[..]
De echt "erge" dingen uit de film zijn in het echt nooit gebeurd hoor. Natuurlijk kun je zeggen dat het gezien de daadwerkelijke ontwikkelingen uiteindelijk wel gebeurd zou zijn, maar dat is een glijdende schaal- en dus een drogredenering.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |