abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_4470926
Een psychologische duitste thriller van Oliver Hirschbiegel (Commesaris Rex (!)).
quote:
De oorsprong van Das Experiment ligt ook in de Verenigde Staten. Daar werd op de universiteit van Stanford halverwege de jaren zeventig een test gedaan met een groep studenten. Twaalf van hen werden gevangen gezet, de andere acht moesten de rol van cipier op zich nemen. Het experiment werd na zes dagen afgebroken. De cipiers begonnen zich zo sadistisch en gewelddadig te gedragen om 'hun gevangenen' onder controle te houden dat de boel volledig uit de hand dreigde te lopen.
Tarek (Moritz Bleibtreu uit Lola Rennt) is een ooit beloftevolle journalist die aanrommelt als taxichauffeur. In een advertentie met de belofte van 4000 mark voor degenen die meedoen aan een test waarbij ze twee weken van hun vrijheid worden beroofd, ziet hij zijn kans op revanche als journalist.

Hij schrijft in onder valse voorwendselen. Voordat hij en de andere mannen in de groep weten wat ze overkomt lopen ze halfnaakt rond met slechts een grauw juten hemd met een nummer erop aan. Ze zijn naamloze gevangenen die in alles de bevelen van hun cipiers, eveneens gewone burgers die op het geld zijn afgekomen, op moeten volgen. Na een dag of twee onschuldig gesar tussen vooral Tarek en hoofdcipier Berus (Justus von Dohnanyi) wordt de sfeer grimmiger. Berus, een op het eerste gezicht kleurloze ambtenaar, ziet het experiment als de kans zijn competentie te bewijzen. Hij gaat steeds verder in zijn streven orde te handhaven. Vooral de onaangepaste Tarek, die met een minicamera in zijn bril alles filmt en daarom aanvankelijk moedwillig wat spektakel uitlokt, moet het ontgelden. Een explosie in deze snelkookpan der menselijke emoties wordt onvermijdelijk

bron: www.spitsnet.nl

Ben wel erUg benieuwd...?!

you're the criminal mastermind
pi_4471574
Heb m dus mogen aanschouwen in de sneak in Utrecht afgelopen dinsdag, en vond t een ijzersterke film. Vooral de manier waarop Berus steeds verder de realiteit verliest, en zijn mede 'cipiers' daar in meetrekt.

In het begin is de film nog wel wat verwarrend door de vele door elkaar lopende terugblikjes waardoor ik de draad en vooral de tijdslijn even kwijtraakte... Maar dat werd in het tweede deel ruim goed gemaakt!

The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return!
pi_4472599
Ik heb hem zelf niet gezien maar mijn vriend heeft hem een tijdje geleden ook in de sneak mogen aanschouwen.
Hij had mij verteld dat hij de film ook erg goed vond.
Dus tja.
  donderdag 6 juni 2002 @ 11:30:05 #4
10785 Smots
The Angriest Dog In The World
pi_4472690
Gemist op het FFF, dus ga ik er vanavond heen
The dog who is so angry he cannot move. He cannot eat. He cannot sleep. He can just barely growl. ...Bound so tightly with tension and anger, he approaches the state of rigor mortis.
pi_4472697
Hmmz, gaaf... er stond in de review ook maar 1 - punt:
quote:
Minpuntje is de gezochte manier waarop een liefdesaffaire voor hem is gecreëerd en door de vernederingen heen geweven wordt. Maar dat is een kleinigheidje in een ijzingwekkende filmbelevenis.
Misschien een "voordeeltje" dat het een filmhuis film is?
Ik ben echt wel benieuwd...
pi_4474922
* Ionantha heeft dat experiment altijd al boeiend gevonden.

Dus ik wil de film ook zeker gaan zien.

vrijdag 7 juni 2002 @ 09:51:14 #7
10785 Smots
pi_4486643
Goed.... gisteren in Utrecht (The Movies) naar 'Experiment' geweest, en ik vond het een fantastische film!

Het had wel flink wat raakvlakken met 'Cube', maar dit vond ik ook al een kneiterjofele film.

Meer zien? Check this:
http://www.wanadoo.be/events/experiment/nl/index.html

En nou ALLEMAAL die film gaan zien!

The dog who is so angry he cannot move. He cannot eat. He cannot sleep. He can just barely growl. ...Bound so tightly with tension and anger, he approaches the state of rigor mortis.
pi_4487360
quote:
Op vrijdag 07 juni 2002 09:51 schreef Smots het volgende:
Goed.... gisteren in Utrecht (The Movies) naar 'Experiment' geweest, en ik vond het een fantastische film!
Fantastisch?? Neig zelfs!
[i]- Johan Cruijf -[/i] "Ik maak eigenlijk zelden fouten, want ik heb moeite me te vergissen."
  vrijdag 7 juni 2002 @ 10:48:52 #9
10785 Smots
pi_4487390
quote:
Op vrijdag 07 juni 2002 10:46 schreef snowwhite het volgende:

[..]

Fantastisch?? Neig zelfs!

inkoppertje

KEINEIG zelfs!

vrijdag 7 juni 2002 @ 11:07:39 #10
15132 SigmundFreud
...vertelt u wie u bent
pi_4487699
Als je iets wil lezen/zien over het oorspronkelijke experiment: www.prisonexp.org is een uitgebreide site van de Amerikaan Zimbardo (bedenker ervan). In de sociale psychologie werden/worden soms ingrijpende studies gedaan.
Nullum magnum ingenium sine mixtura dementiae fuit.
  vrijdag 7 juni 2002 @ 11:23:12 #11
10785 Smots
pi_4487974
quote:
Op vrijdag 07 juni 2002 11:07 schreef SigmundFreud het volgende:
Als je iets wil lezen/zien over het oorspronkelijke experiment: www.prisonexp.org is een uitgebreide site van de Amerikaan Zimbardo (bedenker ervan). In de sociale psychologie werden/worden soms ingrijpende studies gedaan.
Hey... da's interessant!

(er is zelfs een punkband naar dat experiment vernoemd, trouwens)

vrijdag 7 juni 2002 @ 11:29:47 #12
10785 Smots
pi_4488086
Ik zit effe op www.prisonexp.org te kijken, en er zitten wel heeeeeel veel overéénkomsten tussen dat echte experiment en de film.

Damn!

zondag 9 juni 2002 @ 22:37:48 #13
18231 Mr_Rammstein
..Traumhaft..
pi_4519900
Zeer goede film ja.. ik zag hem op het FFF. Over een weekje krijg ik hem op DVD
Rammstein: Dortmund 2001, HMH 2001, Pinkpop 2002, Arnhem 2002, Dortmund 2004, Berlijn 2005
pi_4523374
quote:
Op vrijdag 07 juni 2002 11:29 schreef Smots het volgende:
Ik zit effe op www.prisonexp.org te kijken, en er zitten wel heeeeeel veel overéénkomsten tussen dat echte experiment en de film.

Damn!

Euhm... doh! De film gaat alleen verder waar het project na 6 dagen stopte... (toch?).

Overigens bedankt voor die site... intressant project namelijk!

dinsdag 11 juni 2002 @ 13:09:36 #15
15638 DaRealMac
ondertitels zijn suf
pi_4541204
Ik heb hem op aanraden van mijn vriendin gedownload, hij staat al goed veel op Kazaa. Ben nu wel erg benieuwd moet ik zeggen. Zij vond hem iig erg sterk.
I cannot help but notice that there is no problem between us that cannot be solved by your departure
pi_4541262
quote:
Op dinsdag 11 juni 2002 13:09 schreef DaRealMac het volgende:
Ik heb hem op aanraden van mijn vriendin gedownload, hij staat al goed veel op Kazaa. Ben nu wel erg benieuwd moet ik zeggen. Zij vond hem iig erg sterk.
Ik kan u mniet vinden hoor... en is das bios rip ofsow?
pi_4541337
lijkt me een zeer interesante film.

draait die al in de Bios?

Als de natuur perfect was...
... zouden alle anorexialijders automatisch in vluchtelingenkampen worden geboren
pi_4541352
quote:
Op dinsdag 11 juni 2002 13:16 schreef Vision het volgende:
lijkt me een zeer interesante film.

draait die al in de Bios?

Yep, filmhuizen d8 ik.
  dinsdag 11 juni 2002 @ 13:21:50 #19
15638 DaRealMac
ondertitels zijn suf
pi_4541446
quote:
Op dinsdag 11 juni 2002 13:12 schreef zerosignal het volgende:

[..]

Ik kan u mniet vinden hoor... en is das bios rip ofsow?

Dan moet je beter zoeken, ik tik net "Das Experiment" in, en zie zo 3 verschillende files staan, elk met meerdere sources.
Het is trouwens perfecte kwaliteit, een DVD rip zou ik zeggen. IIG geen bios rip, daarvoor is het beeld en de geluidskwaliteit veeeel te goed.
De film is tenslotte al op DVD uit...
I cannot help but notice that there is no problem between us that cannot be solved by your departure
pi_4552696
Zijn die rips Duits gesproken? Dat staat er wel...
pi_4552732
de film is duits gesproken aldus imdb

http://us.imdb.com/Title?0250258

Als de natuur perfect was...
... zouden alle anorexialijders automatisch in vluchtelingenkampen worden geboren
pi_4553479
Oh joh, is ie al op DVD? Hmz...

En ja in een Duitse film wordt Duits gesproken, overigens wordt er in een niet Duitste film ook Duits gesproken...

pi_4556311
kheb m ook gezien op FFF, goeie film. kvind het wel een beetje twijfelachtig dat ie nu als 'Experiment' wordt aangekondigd, zodat de mensen niet zo gauw doorhebben dat ie duits is en er dus meer publiek op af komt.
pi_4556417
quote:
Op woensdag 12 juni 2002 12:38 schreef mel723 het volgende:
kheb m ook gezien op FFF, goeie film. kvind het wel een beetje twijfelachtig dat ie nu als 'Experiment' wordt aangekondigd, zodat de mensen niet zo gauw doorhebben dat ie duits is en er dus meer publiek op af komt.
Het is Das Experiment... Experiment is gewoon Duits woord...
En Duitsers hebben wel goede films! Das Boot en Lola Rennt... dusse...
  donderdag 13 juni 2002 @ 01:46:11 #25
2643 EyE
probeert iets nieuws
pi_4569498
akelige film hoor.
wel goed dus, maar beklemmend, vooral de tweede helft.
pi_4569880
Ik had mijn vraag inderdaad beter kunnen stellen...

Maar wat ik dus bedoelde: zijn ze ondertiteld, de rips? Anders wordt het voor mij moeilijk de film te volgen...

pi_4575180
Was er 6 of 7 maanden al heen geweest, in een grote belgische bioscoop (geen filmhuis), wist niet waar ik heen ging, moest het daar namelijk nog beslissen, wist ook niet dat het een duitse film was,

het begin was nogal wennen, ook omdat ik totaal niet wist waar het over ging, wat er ging gebeuren,

toch was het echt een hele goede film.

pi_4575399
quote:
Op vrijdag 07 juni 2002 10:48 schreef Smots het volgende:

[..]

inkoppertje

KEINEIG zelfs!

He loopneuker!

Puik filmpje, idd! Vooral de laatste 15 minuten Stem op mijn horror tournament

Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
pi_4575451
Aaaaarch, is die film al uit op DVD zoals er geroepen wordt?
Die film draait maar in ze7en steden... Allemaal ver van mij vandaan...

Een rip downen heeft niet veel zin ivm de taal...

Iemand details ??

pi_4579647
quote:
Op woensdag 12 juni 2002 12:44 schreef zerosignal het volgende:

[..]

Het is Das Experiment... Experiment is gewoon Duits woord...
En Duitsers hebben wel goede films! Das Boot en Lola Rennt... dusse...

nee zo bedoel ik t niet. ik las vorige week ofzo een stukje in trouw of parool derover, dat het bedrijf die t uitbrengt t promoot als 'experiment' zodat mensen eventueel denken dat t engels/amerikaans is en eerder zullen gaan. der stond verder ook een advertentie waar alleen de naam van de regisseur als duits element in voorkomt.
en idd omdat er goeie duitse films zijn vind ik het dubieus dat ze het nodig vinden om op deze manier mensen erheen te lokken, terwijl dat volgens mij niet nodig is.

-edit-

twas t parool

quote:
Dat de Nederlandse distributeur het voorvoegsel Das uit de titel weglaat, om de origine te verhullen en daarmee de commerciële kansen te vergroten, kan er dan ook nog wel bij.
bron
  zondag 16 juni 2002 @ 03:36:22 #31
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_4604483
Heb 'm eerder deze avond gezien. Aardig, maar meer ook niet. Aan de ene kant leefde ik best mee met nr.77, in die zin dat mijn handen jeukten om die Berus eens goed op zijn kloten te geven. Aan de andere kant vond ik het allemaal wat ongeloofwaardig. (Ja, ondanks dat ik weet dat de film deels is gebaseerd op ware gebeurtenissen.) Ik bedoel, ze weten allemaal dat ze gewoon in de kelder van de Uni zitten en dat het binnen twee weken voorbij is. Hoe in vredesnaam kun je je dan zo ontzettend laten gaan? Het wil er bij mij niet in.
Daarbij was de verhaallijn met het meisje volkomen overbodig. Probeer haar voor de gein maar eens weg te denken, je zult merken dat de film exact hetzelfde afgelopen zou zijn. Verspilling van celluloid noem ik dat.
Maar al met al best een aardige film. Mijn advies voor wie 'm nog niet gezien heeft: huur of down hem gerust, je hebt er best een leuke anderhalf uur aan. Maar ga er niet speciaal voor naar de bioscoop.
  zondag 23 juni 2002 @ 02:19:41 #32
27922 Stormvogel
Right Now Right Here
pi_4709751
quote:
Op zondag 16 juni 2002 03:36 schreef Frollo het volgende:
Ik bedoel, ze weten allemaal dat ze gewoon in de kelder van de Uni zitten en dat het binnen twee weken voorbij is. Hoe in vredesnaam kun je je dan zo ontzettend laten gaan?
Niet alleen dit, maar meerdere, soortgelijke experimenten hebben bewezen dat het heel erg snel uit de hand kan lopen. Ook binnen 6 dagen.

Vond het een erg mooie film. De DivX-rip was perfect maar had er ook wel 6,5 euro voor willen betalen. En dat subplotje met de vrouw vond ik wel erg verfrissend. Was dan ook blij met het eind.

Nee, de film krijgt van mij een 9.

mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine, mine
  zondag 23 juni 2002 @ 10:38:03 #33
15132 SigmundFreud
...vertelt u wie u bent
pi_4711613
quote:
Op zondag 23 juni 2002 02:19 schreef Stormvogel het volgende:
[..]
Niet alleen dit, maar meerdere, soortgelijke experimenten hebben bewezen dat het heel erg snel uit de hand kan lopen. Ook binnen 6 dagen.
Daar moet ik dan wel aan toevoegen dat de meeste van dit soort experimenten plaatsvonden in de jaren 60, toen er nog geen reality-shows en dergelijke waren, en toen er heel anders naar 'gezag' werd gekeken dan nu. Een wetenschapper (strenge man met een witte jas) werd vrijwel blindelings geloofd. De cultuur is nu (gelukkig) anders, maar mensen blijven ook hetzelfde...
Nullum magnum ingenium sine mixtura dementiae fuit.
pi_4760161
Heel indrukweekend. Deed me overigens wel ff doen schrikken. Veel methodes deden me denken aan de ontgroening. ook het feit dat na de ontgroening een vriend van mij een enorme nachtmerrie had en écht bang was. weird...
[B]It is very easy to see fanaticism in other people, but difficult to spot it in oneself[/B]
  vrijdag 28 juni 2002 @ 02:23:23 #35
22259 Fogerty
slapende account
pi_4790543
Ieuwwwww... akelig
Niet als film op zich, er zijn wel engere/gruwelijkere/akeligere films te bedenken.
Maar de gedachte dat dit (deels) echt gebeurd is maakt het zo eng

Ik voelde me aardig beroerd na afloop, en 1 meisje ging zelfs huilen

Los daarvan waren de acteerprestaties goed, en vooral de manier van filmen. Geweldig, die beelden als hij zich in de wasbak wast en je dat dan vanuit de wasbak ziet! En als hij in dat donkere ding zit, mooi gedaan hoor! Beeld-technisch is het zeker een goede film.
Ook sterk was dat dat nummer aan het begin (was het van KoRn?) aan het eind weer terugkwam. Aan het begin was het gewoon een normaal nummer waar hij lekker naar aan het luisteren is, aan het eind is het ineens heel akelig. Terwijl het gewoon hetzelfde nummer is.

Die Dora-verhaallijn hadden ze er inderdaad net zo goed uit kunnen laten. De betreffende actrice was zeker een zusje of vriendinnetje van de regisseur ofzo

[Dit bericht is gewijzigd door Fogerty op 28-06-2002 10:26]

Hieperdepiep hoera!
  donderdag 11 juli 2002 @ 01:27:20 #36
27619 victorinox
Big, fuck-off shiny ones
pi_4963137
quote:
Op vrijdag 07 juni 2002 10:48 schreef Smots het volgende:

inkoppertje

KEINEIG zelfs!

Ik heb de film net gezien bij ons in het filmhuis (Plaza Futura).
Het was een KEI goeie film.

Alleen was de ondertiteling iritant.Er zat tegelijk franse ondertiteling bij .

Maar toen ik dat NEIG zag staan dacht ik echt wtf,
wat staat daar nou

LICHTE SPOILER
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Het was wel overduidelijk dat diegene met dat nazigezicht en foute scheiding door zou draaien.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
greetz,

The thoughts of others screech at them like the forced laughs of a billion art house movie patrons.
IMDb Vote History
  donderdag 11 juli 2002 @ 01:45:09 #37
27619 victorinox
Big, fuck-off shiny ones
pi_4963235
quote:
Op vrijdag 28 juni 2002 02:23 schreef Fogerty het volgende:
Ook sterk was dat dat nummer aan het begin (was het van KoRn?) aan het eind weer terugkwam. Aan het begin was het gewoon een normaal nummer waar hij lekker naar aan het luisteren is, aan het eind is het ineens heel akelig. Terwijl het gewoon hetzelfde nummer is.
Linkin Park - One Step Closer
The thoughts of others screech at them like the forced laughs of a billion art house movie patrons.
IMDb Vote History
pi_6026835
Ik heb Das Experiment twee weken geleden gezien in het Filmhuis.
Mag ik even zeggen dat ik de film volkomen kut vond? Waarschijnlijk waren mijn verwachtingen ook te hoog. Laat ik van dat 'volkomen kut' dan maar 'uitermate teleurstellend' maken.
Verwacht ik een diepgaande, interessante psychologische film krijg je dit. De eerste helft was ok en nog wel beklemmend, maar de tweede helft slaan de makers compleet door. Ik verwachte elk moment Steven Seagal als redder in nood. Eerste keer dat ik bijna ben weggelopen uit een film. Ik heb me kapot zitten ergeren.
Toen de film was afgelopen hoorde ik overigens meer afkeurende geluiden in de zaal.
Hmmzz....
pi_6026870
ik heb genoten van deze film.
Het verhaal was goed te volgen, zelfs in het duits.
En het was een vreemde gewaarwording om te zien hoe de realiteit uit het oog werd verloren.
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
pi_6027044
De film zelf boeit me niet zo, maar het experiment wel. Heb er wel vaker iets over gelezen en het is zo vaag dat mensen zich zo kunnen laten gaan. Echt wel apart, gewoon...
pi_6029509
Ik vond het een zeer goede film. Lang geleden dat ik zo op 't puntje van m'n stoel zat door de spanning... De film laat goed zien waartoe mensen in staat zijn als je ze berooft van hun vrijheid, of als je ze in, qua macht, verschillende groepen deelt.
quote:
Op zondag 16 juni 2002 03:36 schreef Frollo het volgende:
Daarbij was de verhaallijn met het meisje volkomen overbodig. Probeer haar voor de gein maar eens weg te denken, je zult merken dat de film exact hetzelfde afgelopen zou zijn. Verspilling van celluloid noem ik dat.
Ik vond het juist goed dat ze dit in de film verwerkten... 'K was in het begin ook ff bang voor clichés... Maar het meisje had echt nut in de film: door haar verlangde de hoofdrolspeler nog meer naar de vrijheid...
pi_6034244
quote:
Op zondag 29 september 2002 18:58 schreef F-Snake het volgende:
Ik vond het een zeer goede film. Lang geleden dat ik zo op 't puntje van m'n stoel zat door de spanning... De film laat goed zien waartoe mensen in staat zijn als je ze berooft van hun vrijheid, of als je ze in, qua macht, verschillende groepen deelt.
[..]

Ik vond het juist goed dat ze dit in de film verwerkten... 'K was in het begin ook ff bang voor clichés... Maar het meisje had echt nut in de film: door haar verlangde de hoofdrolspeler nog meer naar de vrijheid...

Ik denk dat hij zonder dat meisje ook wel naar de vrijheid zou verlangen gezien de verloop van het experiment. Maar goed, ik vond het niet bijzonder storend dat ze in de film zat.
De scenes waarin ze aan elkaar dachten waren overigens wel bijzonder truttig uitgewerkt. Zowel op de manier waarop het gefilmd was als door de begeleidende muziek. Deed ontzettend ouderwets en truttig aan.
Deze film maakt me niet nieuwsgierig naar meer materiaal van deze regiseur in ieder geval.
Hmmzz....
pi_7734877
Zeer Goede FILM !
Van sommige mensen vraag ik me af hoe ze ooit het snelste zaadcelletje hebben kunnen zijn
  Moderator donderdag 13 maart 2003 @ 04:09:56 #44
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_9081614
Goeie film.

Alhoewel het lijkt of de hoofdpersonen wel erg snel doordraaien, ziet het er toch allemaal behoorlijk realistisch uit.

Ik vond 'm ook behoorlijk spannend en was continu benieuwd hoe het verder zou gaan.

Je moet een beetje tegen geweld kunnen en dan kun je deze film vast appreciëren.

In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
  donderdag 13 maart 2003 @ 11:52:59 #45
5898 Taigurrr
*Diva by looks, geek by heart*
pi_9085642
quote:
Op donderdag 13 maart 2003 04:09 schreef Mike het volgende:
Alhoewel het lijkt of de hoofdpersonen wel erg snel doordraaien, ziet het er toch allemaal behoorlijk realistisch uit.
Misschien is http://www.prisonexp.org/ interssant voor je, want daar kan je lezen hoe het experiment in het echie is gegaan! De film is gebasseerd op een boek, dat gebasseerd is op deze experimenten van Zimbardo. Neem je tijd en lees hoe gruwelijk realisitisch de film is: op zeer veel punten blijkt het gewoon echt zo gegaan te zijn! Ook interssant is de rol van Zimbardo als "objectieve" wetenschapper, die geheel meegezogen wordt in het experiment.
  Moderator donderdag 13 maart 2003 @ 11:59:00 #46
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_9085836
quote:
Op donderdag 13 maart 2003 11:52 schreef Taigurrr het volgende:

[..]

Misschien is http://www.prisonexp.org/ interssant voor je, want daar kan je lezen hoe het experiment in het echie is gegaan! De film is gebasseerd op een boek, dat gebasseerd is op deze experimenten van Zimbardo. Neem je tijd en lees hoe gruwelijk realisitisch de film is: op zeer veel punten blijkt het gewoon echt zo gegaan te zijn! Ook interssant is de rol van Zimbardo als "objectieve" wetenschapper, die geheel meegezogen wordt in het experiment.

Ok, dank je. Ik ga gelijk kijken.
In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
pi_9211033
Echt een vette film!

Alleen vraag ik me af, waarom ze niks verder met die bril hebben gedaan...?

Moderator woensdag 19 maart 2003 @ 09:36:13 #48
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_9224464
Zou het niet kunnen zijn dat ze dat wel gedaan hebben, maar dat dat impliciet genomen is in de film?

Het was natuurlijk mooi bewijsmateriaal tegen de bewaarders.

dinsdag 25 maart 2003 @ 23:23:23 #49
51409 Sydney1
Lukas Moodysson rocks!
pi_9376464
Dit is één van de betere films van het afgelopen jaar. Het laat zien hoe ver mensen kunnen gaan als de omstandigheden dat toelaten. Erg goede cast en fantastisch script, gebaseerd op een experiment in de V.S.
pi_9744201
Ik heb hem net gekeken, damn lag het aan mij of ging jullie hart op het einde ook wat sneller dan normaal kloppen? (terwijl ik gewoon stilzat, of mwoah ik lag eigenlijk op bed).
Het lijkt heel onrealistisch hoe de mensen (vooral de bewakers) reageren op het experiment, maar je bent (ik neem aan) nooit in zo'n situatie geweest. En mensen kunnen de meest onverwachtste (en domme) dingen doen.

een goede film die ik zeker andere mensen ga aanraden

(deze komt bij mij op een plekje naast requiem for a dream te staan)

zondag 13 april 2003 @ 18:43:24 #51
9613 Seborik
I, Voyager
pi_9753985
Ik vond het een goede film tot op een zeker moment, dat ongeveer aan te geven is op het punt waarop het niet langer om het experiment zelf draait, maar meer om maar weer eens te benadrukken zijn dat mensen eigenlijk gruwelijke wezens zijn en het dus meer om het geweld draaide. Enkele karakters waren vooral in het begin zeer sterk neergezet zoals het karakter van de persoon Berus, de persoon die de leidersrol inneemt over de bewakers. Neem bijvoorbeeld het detail dat hij het plastic bekertje oppakt en weggooit en hoe hij zich voor de spiegel gedraagt. Het is van te voren al redelijk duidelijk dat hij degene is die op een gegeven moment zal doorslaan in zijn rol. Het verhaal was wat mij betreft niet echt gebaat bij de persoon Dora die af en toe opduikt, natuurlijk is het altijd leuk om een vrouw in haar broekje te zien grijpen, maar daar zijn andere films voor gemaakt. Het karakter was voor het experiment zelf niet functioneel, tenminste niet functioneler dan een willekeurig ander belangrijk persoon voor een gevange, maar dat is weer stof voor een andere film. Het karakter was natuurlijk wel functioneel voor het gruwelijke gedeelte, het gedeelte dat naar mijn mening eigenlijk weinig toevoegde aan het geheel, behalve het benadrukken van het gruwelijke zelf. Die moorden, afranselingen etc. waren naar mijn mening niet echt nodig geweest, het is wel zo dat je je de film nu sterker naar voren haalt doordat het zo inspeelt op je persoonlijke moraal, erg slim bedacht natuurlijk, want het is zeker een film die je mede daardoor niet zo snel zal vergeten.

Over het algemeen een zeer goede film dus, jammer van het Duitse alleen, misschien dat een Engelstalige produktie me net iets meer zou hebben aangesproken.

zondag 13 april 2003 @ 19:31:01 #52
16715 Mylene
*schatje*
pi_9754937
Hallo, is ie al uit op DVD dan??
  zondag 13 april 2003 @ 19:31:17 #53
9613 Seborik
I, Voyager
pi_9754944
In Engeland in ieder geval wel.
  maandag 14 april 2003 @ 10:53:01 #54
7076 iMAGE
Work less. Play more.
pi_9764839
Gisteren gehuurd in de videotheek op regio 2 DVD.

Wat een geniaale film zeg! 2 uur lang heb ik mezelf zitten verbazen hoe echt alles lijkt.

woensdag 3 december 2003 @ 15:49:38 #55
10785 Smots
pi_15118642
Regio 1-editie:

Regio 2 UK-editie:

Regio 2 Duitse editie:

NL editie (mèt DTS!!!):

Die laatste versie heb ik, maar dan niet de rental-versie.

pi_15126463
ik heb de duitse videoband, binnenkort weer s opzetten
  zondag 14 december 2003 @ 23:17:31 #57
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_15416105
Ik heb hem net voor het eerste gezien en ik had geen al te hoge verwachtingen, maar ik vond het dus een zéér goede film.

Vooral die Berus vond ik goed neergezet, want op een bepaald moment wilde ik die zelf wel eens onder handen nemen. Ik denk dat je dan als acteur goed bezig bent.

spoiler:

Al had ik wel verwacht dat als laatste scene Berus in de gevangenis zou zitten, maar dan wel aan de andere kant van de tralies
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_15417475
Toen ie net uit was, heb ik hem in de bioscoop gezien. Zeker geen slechte film. Ik houd wel van nare en ongemakkelijke films. Maar ik kreeg bij deze film een beetje het idee dat ie naar en ongemakkelijk was om meer bezoekers te trekken. Beetje lastig uit te leggen, ik vind het beter dat dat nare door het verhaal naar voren komt en niet als doel op zich wordt beschouwd.
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
  maandag 15 december 2003 @ 10:02:40 #59
20919 Kugari-Ken
Scandal Beauty
pi_15422048
leuke film...

louter om het feit dat ik de cipiers zo verafschuwde dat ik tijdens de film echt hoopte dat ze die Berus en zijn trawanten eens flink in elkaar zouden rossen.
Ik haatte die personages echt uit het diepst van mijn hart.

Briljant overigens hoe die Elvis imitator overging van een redelijk zachtaardige goedzak, tot een smerige verkrachter. spoiler:

Ik was zo blij dat hij doodging.

en die ene man die op die stoel zat en door ademnood om het leven kwam, die vond ik echt zielig, daar had ik echt medelijden mee.

Gebaseerd op een waargebeurd verhaal...

Edit: Spoilertags

[Dit bericht is gewijzigd door Gorro op 15-12-2003 10:08]

There Is No Gravity.
The Earth Sucks.
--Brett Easton Ellis
  dinsdag 10 februari 2004 @ 23:05:44 #60
66575 DubbelFrisss
identiteitscrisis...
pi_17074669
Fuck, wat een goede film zeg. Had hem vanmiddag gekocht op dvd en had hoge verwachtingen. Door die hoge verwachtingen vond ik de eerste helft wat suf, maar daarna gaat die film los en leef je echt met die peronages mee. Mijn hart begon op een gegeven moment ook wat sneller te bonken volgens mij.
Alleen wat dat meisje er nou mee van doen snapte ik niet helemaal.
  dinsdag 10 februari 2004 @ 23:20:29 #61
67640 SaintOfKillers
pi_17075187
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 23:05 schreef DubbelFrisss het volgende:
Alleen wat dat meisje er nou mee van doen snapte ik niet helemaal.
Dat was inderdaad een vrij nutteloze subplot.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_17075294
okay wat jullie hier zo goed aanvinden versta ik niet. Had gehoord dat het een goede film was, heb hem dan maar eens gehuurd en ik vond hem dus echt maar echt echt echt kut. Lauwe soep !
Pain is weakness leaving the brain !
pi_20965538
*Schop!*

Dinsdag (dus eigenlijk woensdag) om 0.20 uur op de BBC 2!
pi_20967499
Ik vond de film wel aardig, hoewel hij op het einde wel flink ontspoort.
Aardig vond ik dat dr. Zimbardo, de uitvoerder van het originele 'Stanford prison experiment' laatst naar aanleiding van de verwikkelingen rond de Abu Ghraib gevangenis in Bagdad vertelde dat hij een heleboel van zulke foto's had en dat het hem allemaal niets verwonderde wat daar gebeurde.

Hier nog eens de website:www.prisonexp.org , leuk leesvoer.
Helpt waar hij kan!
  zaterdag 31 juli 2004 @ 08:03:36 #65
23107 dolle_hond
topicverkoper
pi_20970134
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 23:20 schreef SaintOfKillers het volgende:

[..]

Dat was inderdaad een vrij nutteloze subplot.
vond je?
afgezien van wat geknuffel en zo, was haar rol juist wel van belang.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_20970905
Aardige psychologische thriller; op het eind werd het echt maf, ik wist niet wat ik zag toen die man een vrouw verkrachtte. Het zet je gedurende de hele film wel aan het denken hoe dit alles kan gebeuren.
pi_21046781
net op de BBc gezien
best schokkend te noemen heh
  woensdag 4 augustus 2004 @ 14:17:32 #68
46375 Sai
vindt je een kutwijf.
pi_21053771
Ja, het was niet echt een opbeurende film. . En ook zeker niet foutloos. Het pistool, stukken met het meisje, wat te toevallige toevalligheden... Maar toen de film was afgelopen voelde ik me gesloopt, en net als SoK had ik tijdens de film erg de behoefde het gezicht van Beria wat platter te maken. De film is niet erg subtiel, maar wel erg effectief. 8,5.
O+ Audrey O+ (en, in iets mindere mate, O+ Gene Tierney O+)
pi_21056015
Ook gisteren op de BBC gezien. Erg goed, en ook nog relavant gezien de actualitiet in Irak.
pi_21058506
Was gisteren wel onder de indruk van 'Das Experiment. Ziek verhaal. Heb vanochtend nog een beetje rondgekeken op internet. Check http://www.prisonexp.org/ voor wat insides over het echte onderzoek.
pi_21060829
Het is een zeer sterke film, alleen vraag ik me af of het in het echt ook zo uit de hand zou lopen. Ik denk het eigenlijk niet, het is althans niet te hopen (maar ja het blijven Duitsers he)
Houd van een lijntje.
  woensdag 4 augustus 2004 @ 21:31:23 #72
67640 SaintOfKillers
pi_21061066
quote:
Op woensdag 4 augustus 2004 21:20 schreef Erwtensoep het volgende:
Het is een zeer sterke film, alleen vraag ik me af of het in het echt ook zo uit de hand zou lopen. Ik denk het eigenlijk niet, het is althans niet te hopen (maar ja het blijven Duitsers he)
Het is in het echt uit de hand gelopen
pi_21062255
Oh ok, dan heb ik niks gezeg
Houd van een lijntje.
pi_21095160
gave film, Experiment Black Box heet hij in het engels, er bestaat ook een boek van. Erg flex
pi_21098796
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2004 12:03 schreef gurlie het volgende:
Erg flex
  vrijdag 6 augustus 2004 @ 15:28:19 #76
85169 Zhenar
Thundercatz, Ho
pi_21099101
Ik vond het een hele interessante, spannende film, maar tegen het eind wel erg ongeloofwaardig. Ik kan me goed voorstellen dat mensen in zo'n situatie doordraaien, maar het werd hier wel erg overtrokken:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar los van het einde vond ik het een goede, indrukwekkende film.
[b]Op maandag 12 december 2005 22:25 schreef MissBliss het volgende:[/b]
Ik sta in niemands sig ;(
pi_21100163
quote:
Op woensdag 4 augustus 2004 21:31 schreef SaintOfKillers het volgende:

[..]

Het is in het echt uit de hand gelopen
Maar niet zo belachelijk overtrokken als in de film........
http://www.apa.org/monitor/mar02/filmcritic.html
pi_21100579
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2004 15:11 schreef k_man het volgende:

[..]

boeh
pi_24553692
Ik heb m net op DVD gekeken, had hem al een halfjaar in huis...
Schokkend! Shit... wat een ongelooflijk goede film, maar je wordt er zo ontzettend in meegesleept. Fascinerend om de psychologische werking te zien... hoe het brein van de mens op hol kan slaan in zo'n geisoleerde omgeving. Ik ben op het moment, 5 minuten na de film, echt even sprakeloos...

en dan te bedenken dat het echt is gebeurd :-S

Het eind had iets meer uitgewerkt mogen worden, hoewel dit de spanning wel hoog houdt
Seriously!?
  vrijdag 14 januari 2005 @ 01:06:23 #80
85169 Zhenar
Thundercatz, Ho
pi_24555870
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 23:18 schreef ImPrEzA het volgende:
Ik heb m net op DVD gekeken, had hem al een halfjaar in huis...
Schokkend! Shit... wat een ongelooflijk goede film, maar je wordt er zo ontzettend in meegesleept. Fascinerend om de psychologische werking te zien... hoe het brein van de mens op hol kan slaan in zo'n geisoleerde omgeving. Ik ben op het moment, 5 minuten na de film, echt even sprakeloos...

en dan te bedenken dat het echt is gebeurd :-S

Het eind had iets meer uitgewerkt mogen worden, hoewel dit de spanning wel hoog houdt
Valt wel mee hoor. Het echte Experiment was al veel eerder gestopt. De moorden, verkrachtingen etcetera hebben nooit plaatsgevonden.
pi_24556577
aah ok. Ik las het net inderdaad, heb even wat sites en artikelen over The Stanford Prison Experiment gelezen. Best ziek, doch fascinerend
Seriously!?
  woensdag 11 mei 2005 @ 20:44:21 #82
6536 dwerg
chagrijn
pi_26925253
Dan zal ik het zelf maar doen.

Vanavond, om 22.00 uur op RTL5.
I intend to live forever, or die trying.
pi_26925351
Ik ga kijken, ben erg benieuwd naar deze film
pi_26925821
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 20:44 schreef dwerg het volgende:
Dan zal ik het zelf maar doen.

Vanavond, om 22.00 uur op RTL5.
Oke!
Creative, Advertising, Media and Communication Consultant Agency.
  Moderator woensdag 11 mei 2005 @ 21:08:18 #85
9859 crew  Karina
Woman
pi_26925977
Heel veel over gehoord maar nog nooit gezien, ik ga zeker kijken straks.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_26927492
pfff
Net op tijd! ff kijke!
Chicks with anorexia snort diet coke
PSN: Mones_NL
pi_26928293
Heb hem op dvd gekeken. Is een goede film
pi_26931802
hele sterke, shockerende film. Vooral omdat een groot gedeelte echt is gebeurd. Voor wie het vervolg ongelofelijk vindt: jullie hebben een mooi beeld van de mensheid. Maar helaas blijkt uit veel experimenten dat mensen onder dit soort omstandigheden erg erg ver gaan.

Naast het stanford-experiment, waarop deze film is gebaseerd, is er bijvoorbeeld ook het Milford experiment waaruit blijkt hoe krankzinnig ver mensen kunnen gaan als ze denken dat ze daartoe zijn gerechtvaardigd.
mooi he, alles
pi_26931885
Mirror Mission is daar toch ook een slap aftreksel van
pi_26932104
Door deze film ga je misschien ook een beetje anders aankijken tegenover wat er in de Abuh Graïb gevangenis gebeurd is.
pi_26932111

Hij is eng realistisch. Behalve dat er op een gegeven moment zo weinig controle is, maar voor de rest is het redelijk huiveringwekkend.
A player does not hope to get lucky; he just hopes others don't get lucky.
Klik dan als je durft
pi_26932113
Jezus, wat een sterke film! Ik werd er echt volledig in meegesleurd. Duitsers kunnen wel goed films maken al zeg ik het zelf, Der Untergang is daar ook een voorbeeld van vind ik
Dezz, koning van Lechland, opperbevelhebber van de Lechlandse Strijdkrachten groet U!
pi_26932177
Idd zeker een sterke film die zeker indruk gemaakt heeft. De tijd vloog voorbij en dat is een heel goed teken. Ik ben erg benieuwd wat nu echt gebeurd is...
pi_26932291
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2004 15:28 schreef Zhenar het volgende:
maar ik geloof gewoonweg niet
Doe maar wel

Overigens: typisch geval van een 'what-if' film: 'stel je voor dat ze niet waren gestopt'
  donderdag 12 mei 2005 @ 00:40:16 #95
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_26932489
Goede film zeker, zat op het einde echt op het puntje van mijn stoel zo spannend vond ik hem.

Marciemarks- In het echte experiment is er niemand dood gegaan. En ik denk dat de hele situatie op het einde als de prof. weg is nooit gebeurt is. Dat weet ik eigenlijk wel zeker.
Maar een gebeurtenis als dat ze met de brandblusser alle bedden en kleren afpakten is wel echt gebeurd.
  donderdag 12 mei 2005 @ 00:41:56 #96
42636 TheSeeker_NL
Damn fine coffee
pi_26932537
Tijdje geleden gezien, maar hij was inderdaad erg goed... ook helemaal niet vervelend in het Duits eigenlijk
pi_26943316
Kwadrateer wat je in die film gezien hebt en je weet wat er op Guantanamo Bay gebeurt.
  donderdag 12 mei 2005 @ 15:32:19 #98
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_26946942
Huiveringwekkend goed in beeld gebracht waartoe mensen in een psychologische spelsituatie in staat zijn.

Indrukwekkende film.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 12 mei 2005 @ 15:44:11 #99
120418 CheG
Viva la Revolution
pi_26947321
Zeker een hele goede film, had hem al eerder gezien.
Gisteren dus weer en hij blijft goed.
Beneath the surface, everyone has a secret...
pi_26947976
Heb 'm een half jaar geleden gezien op de BBC.
Heel sterke film imho

[ Bericht 13% gewijzigd door webfreak op 12-05-2005 16:12:31 ]
pi_26948466
heb um gisteren ook gezien, helaas maar het laatste uurtje.... maar zeker een enorm sterke film, alleen jammer dat ik er pas laat achterkwam wat het plot nou eigelijk was, maar dan had ik maar eerder moeten inschakelen..

weet iemand of je hem ergens kunt terugkijken?
pi_26948689
Erg goede film, eerste half uur van de film gisteren jammer genoeg gemist
pi_26949647
Niet meer kunnen kijken.
Dan toch de dvd maar eens aanschaffen!
Creative, Advertising, Media and Communication Consultant Agency.
pi_26964073
Hele sterke film.
Ik had ook eerst mijn twijfels wat betreft de Duitse afkomst enzo, maar de taal is echt geen minpunt geweest.
Het was wel 'toeval' hoe de 'rollen' van bewakers en gevangenen werd verdeeld. ik heb mij geprobeerd voor te stellen hoe personages zouden reageren wanneer zij aan de andere kant zouden staan.
SPOILER
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  vrijdag 13 mei 2005 @ 15:28:03 #105
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_26978486
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 02:07 schreef Ridocar het volgende:
Hele sterke film.
Ik had ook eerst mijn twijfels wat betreft de Duitse afkomst enzo, maar de taal is echt geen minpunt geweest.
Het was wel 'toeval' hoe de 'rollen' van bewakers en gevangenen werd verdeeld. ik heb mij geprobeerd voor te stellen hoe personages zouden reageren wanneer zij aan de andere kant zouden staan.
SPOILER
Dat is dan ook de vraag van de film. Of de omstandigheden de man maken of de man de omstandigheden.
pi_26980285
Hele goede en spannende film.
Ik had de film wel interesanter gevonden als de hoofdpersoon geen gevangene maar een bewaker was geweest.
pi_26980350
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 16:11 schreef el_hombre het volgende:
Ik had de film wel interesanter gevonden als de hoofdpersoon geen gevangene maar een bewaker was geweest.

Ja, misschien wel.

pi_26980870
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 16:12 schreef skiczukie het volgende:

[..]

Ja, misschien wel.

Vanwaar deze reactie?
In veel films is de hoofdpersoon iemand die op de een of andere manier een slachtoffer is, of zich met de slachtoffers identificeerd.
Ik had dat in deze film graag wat anders gezien
  vrijdag 13 mei 2005 @ 16:48:50 #109
28553 jimjim1983
Villalobos
pi_26981748
hee een topic over deze film.
heb 'm een paar jaar geleden gezien en er was toen 1 ding dat niet klopte (correct me if I'm wrong)
SPOILER
pi_26984253
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 16:48 schreef jimjim1983 het volgende:
hee een topic over deze film.
heb 'm een paar jaar geleden gezien en er was toen 1 ding dat niet klopte (correct me if I'm wrong)
SPOILER
SPOILER
pi_39405317
Tip voor iedereen die deze film nog niet heeft gezien, en altijd al eens heeft willen zien.
Hij komt vanavond om half elf, op rtl 7.
> Be Yourself; everyone else is taken <
pi_39405443
quote:
Op vrijdag 30 juni 2006 20:52 schreef Peekaboo het volgende:
Tip voor iedereen die deze film nog niet heeft gezien, en altijd al eens heeft willen zien.
Hij komt vanavond om half elf, op rtl 7.
Het is wel een übervette film, misschien ga ik hem wel nog een keer kijken.
  vrijdag 30 juni 2006 @ 22:38:31 #114
88233 Steve
Still the best.
pi_39408917
Ontzettend goede film. Maar dat komt vooral door het interessante experiment dat echt gehouden is.
"Atb is lief, groetjes Peri."
  zaterdag 1 juli 2006 @ 00:06:05 #115
59896 Asskicker14
Suk a dog dik
pi_39411418
Nu is de film bezig op RTL5.

De film geeft een erg realistische weergave van hoe snel zo'n experiment mis kan lopen en dat er in elk mens wel een sadistisch persoon schuilt als er een omgeving en situatie wordt gecreeërd waarin zo'n mens de ruimte en gelegenheid krijgt om die te uiten. Mensen gaan sadistische dingen gaan doen als ze de macht hebben over mensen. Zie dictators, fascisten en de Amerikaanse soldaten in de Abu-Ghraib gevangenis. En dat is echt beangstigend.
Is God willing to prevent evil, but not able? Then he is not omnipotent.
Is he able, but not willing? Then he is malevolent.
Is he both able and willing? Then whence cometh evil?
Is he neither able nor willing? Then why call him God?
  zaterdag 1 juli 2006 @ 01:07:30 #116
30056 Eric82
Big whoop
pi_39413377
Net gezien, erg indrukwekkend.

Wat ik me afvraag is of het nogsteeds zo zou escaleren als Tarid (?) niet die opmerking tegen die bewaker had gemaakt in het begin.
Next time there won't be a next time.
  zaterdag 1 juli 2006 @ 01:29:00 #117
59896 Asskicker14
Suk a dog dik
pi_39413845
quote:
Op zaterdag 1 juli 2006 01:07 schreef Eric82 het volgende:

Wat ik me afvraag is of het nogsteeds zo zou escaleren als Tarid (?) niet die opmerking tegen die bewaker had gemaakt in het begin.
Geloof me maar dat het in elke situatie met elke groep zou zijn misgelopen. Die opmerking van Tarid versnelde misschien het proces, maar dat het uit de hand zou lopen was onvermijdelijk. De autoriteit en machtspositie van de bewakers zou al dan niet met de aanwezigheid van een provocateur tot sadistische acties leiden aangezien zij de mogelijkheid hebben. Er hoeft niet altijd een specifieke aanleiding te zijn. Had Hitler een persoonlijke aanleiding waartoe hij heeft besloten om miljoenen joden af te laten maken? Hadden de Amerikaanse soldaten in de Abu-Ghraib gevangenis een aanleiding van de gevangenen gehad om ze te vernederen. Nee, ze wilden hun macht en autoriteit laten gelden. En het kan ook alleen gebeuren als er niemand is die er toezicht op houdt en derhalve het ook niet kan tegenhouden.
Is God willing to prevent evil, but not able? Then he is not omnipotent.
Is he able, but not willing? Then he is malevolent.
Is he both able and willing? Then whence cometh evil?
Is he neither able nor willing? Then why call him God?
pi_39413901
Ik wil de DVD echt hebben nu...
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_39413940
quote:
Op zaterdag 1 juli 2006 01:07 schreef Eric82 het volgende:

Tarek was het toch?

Ook net gekeken, voor het eerst. Ik ben onder de indruk.
  zaterdag 1 juli 2006 @ 15:08:06 #120
55678 vliegtuigje
niet gek, neu
pi_39423402
Ontzettend indrukwekkende film. 'k Heb spijt dat ik gisteravon voor Snatch heb gekozen (hoewel die ook erg goed was), ik had liever deze nog een keer gezien.
pi_39432699
Ik vind m niet echt bijzonder.
pi_39440685
Ook net gezien. Indrukwekkend. Net van wikipedia gejat:
quote:
Hoewel het verhaal gebaseerd is op het daadwerkelijk uitgevoerde experiment in een nagebouwde gevangenis in de kelder van Stanford-universiteit, komen de gebeurtenissen uit de film niet overeen met die in het psychologische experiment. In Stanford werd het experiment na zes dagen gestopt, omdat de wetenschappers bezorgd waren over misbruik door de bewakers van de gevangenen en dat de gevangenen (een groep van studenten), psychologische schade leden. In de film worden deze zorgen gedeeld door Dr. Grimm. Toch komen er overeenkomende zaken voor in de film. In het experiment werden de gevangenen ook met brandblussers bespoten en moesten ook de toiletten door hen worden schoongemaakt met hun blote handen.
Wie bekend is met het Milgram experiment (komt in iedere sociale studie iig wel een keer naar boven), wist al wel hoe mensen reageren als zij bepaalde macht krijgen...
Verbazingwekkend is het dus niet, akelig wel.
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_59568664
Nu op TV.

Echt ziek als je ziet wat gebeurt en het is ook nog eens op realiteit gebaseerd.
Dat een mens zoiets kan doen. Zó doordraaien.

Dan krijg je wel een idee wat er in gevangenissen als Abu Graib gebeurt, zeker na het zien van die foto's.
Mensen met onvoorwaardelijke macht/controle..
  zaterdag 21 juni 2008 @ 03:27:40 #124
85169 Zhenar
Thundercatz, Ho
pi_59571184
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 00:39 schreef OldJeller het volgende:
Nu op TV.

Echt ziek als je ziet wat gebeurt en het is ook nog eens op realiteit gebaseerd.
Dat een mens zoiets kan doen. Zó doordraaien.

Dan krijg je wel een idee wat er in gevangenissen als Abu Graib gebeurt, zeker na het zien van die foto's.
Mensen met onvoorwaardelijke macht/controle..
De echt "erge" dingen uit de film zijn in het echt nooit gebeurd hoor. Natuurlijk kun je zeggen dat het gezien de daadwerkelijke ontwikkelingen uiteindelijk wel gebeurd zou zijn, maar dat is een glijdende schaal- en dus een drogredenering.
pi_59574014
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 03:27 schreef Zhenar het volgende:

[..]

De echt "erge" dingen uit de film zijn in het echt nooit gebeurd hoor. Natuurlijk kun je zeggen dat het gezien de daadwerkelijke ontwikkelingen uiteindelijk wel gebeurd zou zijn, maar dat is een glijdende schaal- en dus een drogredenering.
Ik weet niet of ze nooit in de wereld gebeurd zijn.
En nee, ik stel niet dat dát daar gebeurd is, maar ik stip slechts aan waartoe een mens in staat kán zijn.
Als je dan mensen op een kratje ziet met een zak over het hoofd verbonden aan elektroden, of naakte mensen op elkaar gestapeld of nog dergelijke taferelen en getuigenissen erover.. dan weet je toch wel dat het niet helemaal pluis is en ze daar behoorlijk doorgeslagen zijn in de bewaker-gevangene relatie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')