abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26948466
heb um gisteren ook gezien, helaas maar het laatste uurtje.... maar zeker een enorm sterke film, alleen jammer dat ik er pas laat achterkwam wat het plot nou eigelijk was, maar dan had ik maar eerder moeten inschakelen..

weet iemand of je hem ergens kunt terugkijken?
pi_26948689
Erg goede film, eerste half uur van de film gisteren jammer genoeg gemist
pi_26949647
Niet meer kunnen kijken.
Dan toch de dvd maar eens aanschaffen!
Creative, Advertising, Media and Communication Consultant Agency.
pi_26964073
Hele sterke film.
Ik had ook eerst mijn twijfels wat betreft de Duitse afkomst enzo, maar de taal is echt geen minpunt geweest.
Het was wel 'toeval' hoe de 'rollen' van bewakers en gevangenen werd verdeeld. ik heb mij geprobeerd voor te stellen hoe personages zouden reageren wanneer zij aan de andere kant zouden staan.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  vrijdag 13 mei 2005 @ 15:28:03 #105
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_26978486
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 02:07 schreef Ridocar het volgende:
Hele sterke film.
Ik had ook eerst mijn twijfels wat betreft de Duitse afkomst enzo, maar de taal is echt geen minpunt geweest.
Het was wel 'toeval' hoe de 'rollen' van bewakers en gevangenen werd verdeeld. ik heb mij geprobeerd voor te stellen hoe personages zouden reageren wanneer zij aan de andere kant zouden staan.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat is dan ook de vraag van de film. Of de omstandigheden de man maken of de man de omstandigheden.
pi_26980285
Hele goede en spannende film.
Ik had de film wel interesanter gevonden als de hoofdpersoon geen gevangene maar een bewaker was geweest.
pi_26980350
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 16:11 schreef el_hombre het volgende:
Ik had de film wel interesanter gevonden als de hoofdpersoon geen gevangene maar een bewaker was geweest.

Ja, misschien wel.

pi_26980870
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 16:12 schreef skiczukie het volgende:

[..]

Ja, misschien wel.

Vanwaar deze reactie?
In veel films is de hoofdpersoon iemand die op de een of andere manier een slachtoffer is, of zich met de slachtoffers identificeerd.
Ik had dat in deze film graag wat anders gezien
  vrijdag 13 mei 2005 @ 16:48:50 #109
28553 jimjim1983
Villalobos
pi_26981748
hee een topic over deze film.
heb 'm een paar jaar geleden gezien en er was toen 1 ding dat niet klopte (correct me if I'm wrong)
SPOILER
pi_26984253
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 16:48 schreef jimjim1983 het volgende:
hee een topic over deze film.
heb 'm een paar jaar geleden gezien en er was toen 1 ding dat niet klopte (correct me if I'm wrong)
SPOILER
SPOILER
pi_39405317
Tip voor iedereen die deze film nog niet heeft gezien, en altijd al eens heeft willen zien.
Hij komt vanavond om half elf, op rtl 7.
> Be Yourself; everyone else is taken <
pi_39405443
quote:
Op vrijdag 30 juni 2006 20:52 schreef Peekaboo het volgende:
Tip voor iedereen die deze film nog niet heeft gezien, en altijd al eens heeft willen zien.
Hij komt vanavond om half elf, op rtl 7.
Het is wel een übervette film, misschien ga ik hem wel nog een keer kijken.
  vrijdag 30 juni 2006 @ 22:38:31 #114
88233 Steve
Still the best.
pi_39408917
Ontzettend goede film. Maar dat komt vooral door het interessante experiment dat echt gehouden is.
"Atb is lief, groetjes Peri."
  zaterdag 1 juli 2006 @ 00:06:05 #115
59896 Asskicker14
Suk a dog dik
pi_39411418
Nu is de film bezig op RTL5.

De film geeft een erg realistische weergave van hoe snel zo'n experiment mis kan lopen en dat er in elk mens wel een sadistisch persoon schuilt als er een omgeving en situatie wordt gecreeërd waarin zo'n mens de ruimte en gelegenheid krijgt om die te uiten. Mensen gaan sadistische dingen gaan doen als ze de macht hebben over mensen. Zie dictators, fascisten en de Amerikaanse soldaten in de Abu-Ghraib gevangenis. En dat is echt beangstigend.
Is God willing to prevent evil, but not able? Then he is not omnipotent.
Is he able, but not willing? Then he is malevolent.
Is he both able and willing? Then whence cometh evil?
Is he neither able nor willing? Then why call him God?
  zaterdag 1 juli 2006 @ 01:07:30 #116
30056 Eric82
Big whoop
pi_39413377
Net gezien, erg indrukwekkend.

Wat ik me afvraag is of het nogsteeds zo zou escaleren als Tarid (?) niet die opmerking tegen die bewaker had gemaakt in het begin.
Next time there won't be a next time.
  zaterdag 1 juli 2006 @ 01:29:00 #117
59896 Asskicker14
Suk a dog dik
pi_39413845
quote:
Op zaterdag 1 juli 2006 01:07 schreef Eric82 het volgende:

Wat ik me afvraag is of het nogsteeds zo zou escaleren als Tarid (?) niet die opmerking tegen die bewaker had gemaakt in het begin.
Geloof me maar dat het in elke situatie met elke groep zou zijn misgelopen. Die opmerking van Tarid versnelde misschien het proces, maar dat het uit de hand zou lopen was onvermijdelijk. De autoriteit en machtspositie van de bewakers zou al dan niet met de aanwezigheid van een provocateur tot sadistische acties leiden aangezien zij de mogelijkheid hebben. Er hoeft niet altijd een specifieke aanleiding te zijn. Had Hitler een persoonlijke aanleiding waartoe hij heeft besloten om miljoenen joden af te laten maken? Hadden de Amerikaanse soldaten in de Abu-Ghraib gevangenis een aanleiding van de gevangenen gehad om ze te vernederen. Nee, ze wilden hun macht en autoriteit laten gelden. En het kan ook alleen gebeuren als er niemand is die er toezicht op houdt en derhalve het ook niet kan tegenhouden.
Is God willing to prevent evil, but not able? Then he is not omnipotent.
Is he able, but not willing? Then he is malevolent.
Is he both able and willing? Then whence cometh evil?
Is he neither able nor willing? Then why call him God?
pi_39413901
Ik wil de DVD echt hebben nu...
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_39413940
quote:
Op zaterdag 1 juli 2006 01:07 schreef Eric82 het volgende:

Tarek was het toch?

Ook net gekeken, voor het eerst. Ik ben onder de indruk.
  zaterdag 1 juli 2006 @ 15:08:06 #120
55678 vliegtuigje
niet gek, neu
pi_39423402
Ontzettend indrukwekkende film. 'k Heb spijt dat ik gisteravon voor Snatch heb gekozen (hoewel die ook erg goed was), ik had liever deze nog een keer gezien.
pi_39432699
Ik vind m niet echt bijzonder.
pi_39440685
Ook net gezien. Indrukwekkend. Net van wikipedia gejat:
quote:
Hoewel het verhaal gebaseerd is op het daadwerkelijk uitgevoerde experiment in een nagebouwde gevangenis in de kelder van Stanford-universiteit, komen de gebeurtenissen uit de film niet overeen met die in het psychologische experiment. In Stanford werd het experiment na zes dagen gestopt, omdat de wetenschappers bezorgd waren over misbruik door de bewakers van de gevangenen en dat de gevangenen (een groep van studenten), psychologische schade leden. In de film worden deze zorgen gedeeld door Dr. Grimm. Toch komen er overeenkomende zaken voor in de film. In het experiment werden de gevangenen ook met brandblussers bespoten en moesten ook de toiletten door hen worden schoongemaakt met hun blote handen.
Wie bekend is met het Milgram experiment (komt in iedere sociale studie iig wel een keer naar boven), wist al wel hoe mensen reageren als zij bepaalde macht krijgen...
Verbazingwekkend is het dus niet, akelig wel.
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_59568664
Nu op TV.

Echt ziek als je ziet wat gebeurt en het is ook nog eens op realiteit gebaseerd.
Dat een mens zoiets kan doen. Zó doordraaien.

Dan krijg je wel een idee wat er in gevangenissen als Abu Graib gebeurt, zeker na het zien van die foto's.
Mensen met onvoorwaardelijke macht/controle..
  zaterdag 21 juni 2008 @ 03:27:40 #124
85169 Zhenar
Thundercatz, Ho
pi_59571184
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 00:39 schreef OldJeller het volgende:
Nu op TV.

Echt ziek als je ziet wat gebeurt en het is ook nog eens op realiteit gebaseerd.
Dat een mens zoiets kan doen. Zó doordraaien.

Dan krijg je wel een idee wat er in gevangenissen als Abu Graib gebeurt, zeker na het zien van die foto's.
Mensen met onvoorwaardelijke macht/controle..
De echt "erge" dingen uit de film zijn in het echt nooit gebeurd hoor. Natuurlijk kun je zeggen dat het gezien de daadwerkelijke ontwikkelingen uiteindelijk wel gebeurd zou zijn, maar dat is een glijdende schaal- en dus een drogredenering.
[b]Op maandag 12 december 2005 22:25 schreef MissBliss het volgende:[/b]
Ik sta in niemands sig ;(
pi_59574014
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 03:27 schreef Zhenar het volgende:

[..]

De echt "erge" dingen uit de film zijn in het echt nooit gebeurd hoor. Natuurlijk kun je zeggen dat het gezien de daadwerkelijke ontwikkelingen uiteindelijk wel gebeurd zou zijn, maar dat is een glijdende schaal- en dus een drogredenering.
Ik weet niet of ze nooit in de wereld gebeurd zijn.
En nee, ik stel niet dat dát daar gebeurd is, maar ik stip slechts aan waartoe een mens in staat kán zijn.
Als je dan mensen op een kratje ziet met een zak over het hoofd verbonden aan elektroden, of naakte mensen op elkaar gestapeld of nog dergelijke taferelen en getuigenissen erover.. dan weet je toch wel dat het niet helemaal pluis is en ze daar behoorlijk doorgeslagen zijn in de bewaker-gevangene relatie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')