SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
quote:Op vrijdag 13 mei 2005 02:07 schreef Ridocar het volgende:
Hele sterke film.
Ik had ook eerst mijn twijfels wat betreft de Duitse afkomst enzo, maar de taal is echt geen minpunt geweest.
Het was wel 'toeval' hoe de 'rollen' van bewakers en gevangenen werd verdeeld. ik heb mij geprobeerd voor te stellen hoe personages zouden reageren wanneer zij aan de andere kant zouden staan.Dat is dan ook de vraag van de film. Of de omstandigheden de man maken of de man de omstandigheden.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 13 mei 2005 16:11 schreef el_hombre het volgende:
Ik had de film wel interesanter gevonden als de hoofdpersoon geen gevangene maar een bewaker was geweest.
Vanwaar deze reactie?quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 13 mei 2005 16:48 schreef jimjim1983 het volgende:
hee een topic over deze film.
heb 'm een paar jaar geleden gezien en er was toen 1 ding dat niet klopte (correct me if I'm wrong)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het is wel een übervette film, misschien ga ik hem wel nog een keer kijken.quote:Op vrijdag 30 juni 2006 20:52 schreef Peekaboo het volgende:
Tip voor iedereen die deze film nog niet heeft gezien, en altijd al eens heeft willen zien.
Hij komt vanavond om half elf, op rtl 7.
Geloof me maar dat het in elke situatie met elke groep zou zijn misgelopen. Die opmerking van Tarid versnelde misschien het proces, maar dat het uit de hand zou lopen was onvermijdelijk. De autoriteit en machtspositie van de bewakers zou al dan niet met de aanwezigheid van een provocateur tot sadistische acties leiden aangezien zij de mogelijkheid hebben. Er hoeft niet altijd een specifieke aanleiding te zijn. Had Hitler een persoonlijke aanleiding waartoe hij heeft besloten om miljoenen joden af te laten maken? Hadden de Amerikaanse soldaten in de Abu-Ghraib gevangenis een aanleiding van de gevangenen gehad om ze te vernederen. Nee, ze wilden hun macht en autoriteit laten gelden. En het kan ook alleen gebeuren als er niemand is die er toezicht op houdt en derhalve het ook niet kan tegenhouden.quote:Op zaterdag 1 juli 2006 01:07 schreef Eric82 het volgende:
Net gezien, erg indrukwekkend.
Wat ik me afvraag is of het nogsteeds zo zou escaleren als Tarid (?) niet die opmerking tegen die bewaker had gemaakt in het begin.
Tarek was het toch?quote:Op zaterdag 1 juli 2006 01:07 schreef Eric82 het volgende:
Net gezien, erg indrukwekkend.
Wat ik me afvraag is of het nogsteeds zo zou escaleren als Tarid (?) niet die opmerking tegen die bewaker had gemaakt in het begin.
Wie bekend is met het Milgram experiment (komt in iedere sociale studie iig wel een keer naar boven), wist al wel hoe mensen reageren als zij bepaalde macht krijgen...quote:Hoewel het verhaal gebaseerd is op het daadwerkelijk uitgevoerde experiment in een nagebouwde gevangenis in de kelder van Stanford-universiteit, komen de gebeurtenissen uit de film niet overeen met die in het psychologische experiment. In Stanford werd het experiment na zes dagen gestopt, omdat de wetenschappers bezorgd waren over misbruik door de bewakers van de gevangenen en dat de gevangenen (een groep van studenten), psychologische schade leden. In de film worden deze zorgen gedeeld door Dr. Grimm. Toch komen er overeenkomende zaken voor in de film. In het experiment werden de gevangenen ook met brandblussers bespoten en moesten ook de toiletten door hen worden schoongemaakt met hun blote handen.
De echt "erge" dingen uit de film zijn in het echt nooit gebeurd hoor. Natuurlijk kun je zeggen dat het gezien de daadwerkelijke ontwikkelingen uiteindelijk wel gebeurd zou zijn, maar dat is een glijdende schaal- en dus een drogredenering.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 00:39 schreef OldJeller het volgende:
Nu op TV.
Echt ziek als je ziet wat gebeurt en het is ook nog eens op realiteit gebaseerd.
Dat een mens zoiets kan doen. Zó doordraaien.
Dan krijg je wel een idee wat er in gevangenissen als Abu Graib gebeurt, zeker na het zien van die foto's.
Mensen met onvoorwaardelijke macht/controle..
Ik weet niet of ze nooit in de wereld gebeurd zijn.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 03:27 schreef Zhenar het volgende:
[..]
De echt "erge" dingen uit de film zijn in het echt nooit gebeurd hoor. Natuurlijk kun je zeggen dat het gezien de daadwerkelijke ontwikkelingen uiteindelijk wel gebeurd zou zijn, maar dat is een glijdende schaal- en dus een drogredenering.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |