quote:
Op zondag 9 januari 2011 13:16 schreef eriksd het volgende:Daarnaast plaats ik ook vraagtekens bij de stelling dat doorleren per definitie zijn vruchten afwerpt later. Er zijn tal van beroepen die per saldo bestaan uit het rondpompen van geld of hangen aan het staatsinfuus met een andere titel. Dus ook het "argument" dat studeren per saldo altijd wat oplevert is mij veel te stellig.
Gemiddeld gezien levert een hoger opgeleide de staat geld op.
1 Ik meen me zelfs te herinneren dat voor Nederland geldt dat de staat er het meeste voordeel van heeft in vergelijking tot andere landen en de persoon zelf het minst. Ik kan zo snel even niet een bron hiervoor vinden.
Natuurlijk geldt het niet voor alle studies en daar mag best naar gekeken worden, maar dat staat los van deze boete.
quote:
Op zondag 9 januari 2011 10:52 schreef eriksd het volgende:Ik durf toch wel te stellen dat iemand die studeert de staat minder oplevert dan iemand die werkt.
Natuurlijk is dat waar, maar dat krijg je de discussie of je voor de staat leeft of niet, zoals je zelf al aankaartte. Het is in ieder geval zo dat langstudeerders maar weinig extra kosten.
quote:
Op zondag 9 januari 2011 09:45 schreef eriksd het volgende:Kan iemand nou een steekhoudend argument geven waarom meer dan 2 jaar vertraging normaal zou zijn?
Tja, normaal? Dat ligt denk ik geheel aan de studie. Ik studeer in Delft en daar is het wel vrij normaal ja. Ik ken niemand van mijn jaar, die na 6.5 jaar klaar was, en dan ken ik toch heel wat studenten. Het grootste deel daarvan was niet eens de typische verenigingsstudent.
Maar om maar eens wat voorbeelden te geven:
Ik heb in m'n eerste jaar ongeveer 45 punten gehaald, ongeveer gemiddeld. Exacte cijfers weet ik niet precies, wel dat 18% alle 60 punten heeft gehaald. Reden is de moeilijkheidsgraad van de studie. Veel vakken waarbij het gemiddelde onvoldoende is, waardoor je best een grote kans hebt om ook eens een onvoldoende te halen. Daarbij tegen de 40 contacturen aan per week, soms zelfs 's avonds. Daarnaast moeten de meesten toch wel veel thuis doen om vakken te halen, bij mij ging dat ook echt niet vanzelf. Een keer een vak niet halen betekent herkansen in de volgende periode, waardoor je zomaar 5 moeilijke vakken in twee weken kan hebben. Dat zijn geen vakken die even in twee tot drie dagen leert.
Kosten voor de overheid: Minimaal. De meesten studenten volgen vakken slechts eenmaal. Een klein deel volgt de colleges nog een keer, maar omdat deze toch al gegeven worden, kost dit weinig extra. Bij onze studie mag je practica slechts eenmaal volgen, als je het niet haalt, krijg je data van een andere student en doe je het verslag/presentatie opnieuw. Eigenlijk is het enige extra's het nakijkwerk + administratieIk had dus 45 punten, maar dat betekende wel dat ik een aantal projecten en practica in het tweede jaar niet mocht doen. Dat schuift naar het derde jaar en je derde jaarsproject naar het vierde jaar. Projecten werden toen de tijd slechts éénmaal per jaar gegeven. Hups dat is al één jaar vertraging, gaat best snel he?
Kosten: Minimaal, de student volgt immers nog steeds eenzelfde hoeveelheid onderwijs, alleen in een lager tempoDaarnaast ben ik ziek geworden tijdens het BSc eind project, een fulltime project van 10 weken, waarbij je maximaal 3 dagen afwezig mocht zijn. Dat moest over, het jaar daarop. Gelukkig kon ik wel met m'n master beginnen, anders was het een vol jaar vertraging geweest, door twee weken ziek zijn(!) Bij mij werd het een half jaar vertraging, omdat ik tijdens het herkansen van dat project niet de vakken kon doen die een half jaar duurden.
Kosten: Niets. Tijdens ziekte volgt de student geen onderwijsVerder zit er een verplichte stage van 3 maanden in het curriculum, echter wil vrijwel geen bedrijf iemand voor 3 maanden hebben, omdat je tegen de tijd dat je ingewerkt bent, aan je verslag moet beginnen. De meeste stages zijn ongeveer een half jaar, zo ook die van mij. Reken daarbij dat je niet altijd precies kan beginnen zodat alles perfect met je vakken uitkomt, zit je nog op iets meer vertraging.
Kosten: Niets, er wordt geen onderwijs gegevenVerder is een deel van het 4e jaar je literatuurstudie, waar je pas mee begint als je de rest van de 4e jaarsvakken hebt afgerond, die het hele jaar doorgegeven worden. Daar loop je sowieso vertraging door op. Dan nog het afstuderen zelf, wat ook al snel een maandje of twee extra kost.
Kosten voor het eerste: Niet relevant, dit zit in het curriculum. Kosten voor het tweede minimaal, de uitloop zit over het algemeen in het afronden van verslagen, waarbij een student over het algemeen zelfstandig werkt en minimale begeleiding krijgt. Eigenlijk zijn de enige kosten de faciliteitenIk kom hiermee op zo'n 7.2 jaar aan studie, tegelijk het gemiddelde van mijn studie. Ik heb altijd m'n best gedaan en behoorlijk hard gewerkt, zeker meer dan 40 uur per week gemiddeld gezien. Dan nog wat andere redenen van vertraging die ik zo kan bedenken:
Commissiewerk, vaak kan dat wel gecombineerd worden, maar het kost toch een hoop tijd.
Kosten: niets. Student volgt nog steeds eenzelfde hoeveelheid onderwijs, in een lager tempoBestuursjaar, in Delft eigenlijk altijd full-time. In zo'n jaar studeer je niet, maar je bent verplicht ingeschreven te blijven.
Kosten: Niets, student volgt immers geen onderwijs Honours track, een van de weinige redenen van vertraging wat eventueel geld kost. Echter gaat het hier vaak om buitengewoon goed presterende studenten en ik denk dat dit soort dingen zeker gestimuleerd moeten worden. Helaas heeft Nederland er een handje van om te streven naar middelmaat.
Kosten: Ja, echter weinig studenten. Daarnaast zullen de meesten van deze groep het ruim binnen de twee jaar uitloop halen, waardoor er door deze groep niet veel extra zal worden betaald in deze regeling.Een periode er tussenuit, niet direct heel nuttig voor de maatschappij, maar een student volgt dan geen onderwijs, maar vanuit een administratief oogpunt is toch handiger om ingeschreven te staan. Dit kost de student wel geld, terwijl er geen onderwijs gevolgd wordt. In feite kan je stellen dat de universiteit hieraan verdient.
Kosten: Niets, student volgt immers geen onderwijsExtra stage, dit was ik zelf eventueel ook van plan maar wordt nu heel onaantrekkelijk. Hierbij volg dus wederom geen onderwijs, betaal je wel collegegeld, terwijl je eigenlijk geen extra kosten maakt.
Kosten: Niets, student volgt immers geen onderwijs Het beetje kosten dat er vaak nog is, wordt voor een groot deel al gedekt door het wettelijk collegegeld dat een student betaalt. Ik ben bij alle voorbeelden uitgegaan van de situatie op de TU Delft, aangezien ik daarvan weet hoe het gaat. Bij andere universiteiten zal het weinig verschillen.
Nu is er schijnbaar sprake een jaar uitloop in de Bachelor fase en een jaar in de Master fase? Ook dit is krom. Waarom mag een eenjarige Master 100% uitloop hebben en een tweejarige slechts 50%. De technische Masters zijn over het algemeen tweejarig en relatief zwaar, dus veel meer kans op uitloop.