We gaan weer 3 jaar naar Afghanistan.quote:DEN HAAG - Het kabinet is vanmiddag akkoord gegaan met een nieuwe missie in Afghanistan. Er worden 545 man naar het noorden van het land, de hoofdstad Kabul en de vliegbasis Mazar-e-Sharif gestuurd.
Dat heeft het kabinet vandaag in een brief aan de Eerste en Tweede Kamer geschreven. De opleiders en trainers zullen niet worden ingezet voor offensieve militaire doeleinden, maar vooral voor de training van de Afghaanse burgerpolitie en versterking van de justitiële keten. Later zullen zij ook gestationeerd worden in Bamiyan. De missie moet tot 2014 gaan duren.
Opleiders
Van de 225 opleiders en trainers die worden ingezet, zullen er 40 in Kabul onder de vlag van de Europese politiemissie EUPOL gaan opereren. Daarnaast zullen 165 militaire trainers, waaronder 30 marechaussees, in de provincie Kunduz worden gestationeerd. Zij zijn belast met het trainen van de civiele politie van Afghanistan. De trainers vallen formeel onder de NAVO-missie, maar mogen geen gevechtshandelingen verrichten. Wel mogen ze zichzelf verdedigen.
Het kabinet wil daarnaast vier F-16-gevechtsvliegtuigen in Afghanistan houden. Daavoor zal 120 man personeel verantwoordelijk zijn. De F-16's worden van de huidige basis in Kandahar verplaatst naar het noordelijke Mazar-e-Sharif.
PvdA
De PvdA is waarschijnlijk tegen het besluit. Fractievoorzitter Job Cohen liet eerder deze week weten dat zijn partij niet wil dat er gevechtstroepen mee gaan. De PVV had eerder al laten weten tegen een nieuwe missie te zijn. Het kabinet heeft daarom de steun nodig van GroenLinks en D66. Die hadden in de Tweede Kamer per motie ook aangedrongen op het trainen van Afghaanse politiemensen.
"bewaking" van de trainers.....quote:Op vrijdag 7 januari 2011 16:18 schreef mvdejong het volgende:
4 F-16's met 120 man support. Wat traint dat ? Afghanistan heeft voor zover ik weet geen F-16's, dus ook geen piloten of grondpersoneel om daarvoor te trainen.
Waar hebben we dat eerder gehoord?quote:Op vrijdag 7 januari 2011 16:26 schreef Dlocks het volgende:
[..]
Maar over drie jaar gaan we echt weg uit Afghanistan.
Failquote:Op vrijdag 7 januari 2011 16:18 schreef mvdejong het volgende:
4 F-16's met 120 man support. Wat traint dat ? Afghanistan heeft voor zover ik weet geen F-16's, dus ook geen piloten of grondpersoneel om daarvoor te trainen.
Dit is dan weer een pluspunt! Beter als ze geen van beide zouden doen, maar dit is in ieder geval beter dan OS.quote:Minister van Buitenlandse Zaken Uri Rosenthal moest in dezelfde persconferentie erkennen dat er budget voor ontwikkelingssamenwerking voor de missie wordt ingezet.
En daarbij komt nog dat de uiteindelijke kosten gegarandeerd hoger uit gaan vallen.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 16:51 schreef Friek_ het volgende:
Uit de brief:
"De additionele kosten van de beoogde missie bedragen in 2011 EUR 122,3 miljoen en in de jaren 2012 en 2013 EUR 109,3 miljoen. In 2014 worden de kosten begroot op EUR 94,4 miljoen. Voor 2015 wordt een bedrag van EUR 32,5 miljoen voorzien, bestaande uit resterende afbouwkosten en staven. Deze kosten komen ten laste van de structurele voorzieningen voor internationale inzet op de begroting (Homogene Groep Internationale Samenwerking HGIS)." (p. 4)
Prachtig werk: het geld dat we net van de studentjes hebben vandaan gepikt kunnen we mooi gebruiken om de aars van de Verenigde Staten mee te likken. Bezuinigen op aarslikken kan namelijk uiteraard niet volgens dit kabinet.
Dit. Ik zie het dan ook meer als een reclame stunt om ons leger te presenteren en om erbij te horen.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 16:11 schreef betyar het volgende:
[..]
We gaan weer 3 jaar naar Afghanistan.
Hoe lang zal het duren voordat deze "trainings" missie toch weer een gevechts missie wordt? Ik ben tegen een "nieuwe" missie naar Afghanistan. Je kunt geen democratie afdwingen in een land wat voor 3/4 in de greep is van de taliban. Weg daar en gewoon negeren zo'n land. Ik snap überhaupt niet wat Verhagen nou nog verleidt om daar militairen nog naar toe te doen.
Inderdaad maar goed dit zal wel wegemoffeld wordenquote:Op vrijdag 7 januari 2011 16:53 schreef finsdefis het volgende:
[..]
En daarbij komt nog dat de uiteindelijke kosten gegarandeerd hoger uit gaan vallen.
Nog meer zelfs, want zo'n missie werkt uiteindelijk - als we de experts moeten geloven - alleen maar averechts. Derhalve een idiote actie. Maar goed, dit kabinet doet het gelukkig zoveel beter dan het vorige kabinet. Dat maakt een hoop goed.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 17:56 schreef Dlocks het volgende:
Of gooi het geld direct in de open haard. Bereik je evenveel mee.
Die vragen dan asiel aan en blijven hier.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 17:57 schreef Tware het volgende:
Waarom laden ze niet gewoon een paar vliegtuigen vol met afghaanse agenten om hier op te leiden? Goedkoper en veiliger
Hoe kom je daarbij???quote:Op vrijdag 7 januari 2011 19:54 schreef __Saviour__ het volgende:
Voor militaire missies is geen mandaat van het parlement nodig. Dus als ze echt willen, kan het gewoon.
Volgens mij kan dat eerste niet, maar misschien ook wel. Sowieso, begroting? Hoe dan ook, laat ze het dan maar lekker doen... Ik geef geen zier om hun geloofwaardigheid.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 19:54 schreef __Saviour__ het volgende:
Voor militaire missies is geen mandaat van het parlement nodig. Dus als ze echt willen, kan het gewoon.
Het is zo. Troepen uitzenden is een beslissing van de regering, niet van het parlement.quote:
Dat klopt wel, maar we zitten nu in de uitzonderingssituatie dat we een minderheidskabinet hebben. Met andere woorden, ook de PVV moet meestemmen (en die willen dat niet). Er moet dus nog een partij gevonden worden die ook mee wil stemmen.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 20:19 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Het is zo. Troepen uitzenden is een beslissing van de regering, niet van het parlement.
De Nederlandse grondwet stelt enkel dat de regering de plicht heeft het parlement op de hoogte te stellen van de beslissing. Toestemming vragen is niet nodig in principe.
Onze globalist is het er niet mee eens?quote:
Nee, onze pacifist is het er niet mee eens. Ik zie liever dat we landen opbouwen die daarvoor open staan, bovendien hebben we lang genoeg in Afganistan gezeten.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 20:43 schreef eriksd het volgende:
[..]
Onze globalist is het er niet mee eens?
Het wordt 100% een vechtmissie. Dat bepaalt de Nederlandse politiek niet, maar de aanwezige taliban: http://www.volkskrant.nl/(...)lddadige-chaos.dhtmlquote:Op vrijdag 7 januari 2011 20:32 schreef nikk het volgende:
Hadden D66 en Groen Links niet onlangs een motie ingediend met soortgelijke strekking? Sowieso lijkt me de angst dat dit een "gevechtsmissie" wordt ongegrond gezien het aantal en type personeel en de regio waar het allemaal plaats moet vinden.
Omdat het geldverspilling is tenzij we bereid zijn duizenden militairen te sturen en dit jaren vol te houden?quote:Op vrijdag 7 januari 2011 21:02 schreef Bolkesteijn het volgende:
Wat is het probleem met een gevechtsmissie? Waar heb je anders een leger voor?
Zullen we dan ook gelijk stoppen met alle andere geldverspilling?quote:Op vrijdag 7 januari 2011 21:04 schreef Appelknaller het volgende:
Omdat het geldverspilling is tenzij we bereid zijn duizenden militairen te sturen en dit jaren vol te houden?
Lijkt me altijd handig. Wat had je allemaal in gedachten?quote:Op vrijdag 7 januari 2011 21:05 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Zullen we dan ook gelijk stoppen met alle andere geldverspilling?
Heb je even?quote:Op vrijdag 7 januari 2011 21:14 schreef Appelknaller het volgende:
[..]
Lijkt me altijd handig. Wat had je allemaal in gedachten?
Leger heeft ook een afschrikkende werking voor potentiële vijanden.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 22:00 schreef eriksd het volgende:
[..]
Heb je even?
Sowieso, een leger hebben en dat niet gebruiken. Wat een onzin.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |