quote:Op donderdag 6 januari 2011 18:20 schreef Lily1987 het volgende:
Wat ik me afvraag...ze gaan richting nieuwe verkiezingen. Maar heeft dat nut? Wat zijn de huidige peilingen in zowel Vlaanderen als Wallonië? Gaan de mogelijke winnaars van die verkiezingen er wel samen uitkomen?
quote:Op donderdag 6 januari 2011 18:21 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Degenen die niet met elkaar overweg kunnen, gaan nog groter worden en sterker staan.
quote:Op donderdag 6 januari 2011 18:27 schreef Morendo het volgende:
[..]
Ik voel een splitsing aankomen....
quote:Op donderdag 6 januari 2011 18:30 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dan moeten ze het eens worden over de voorwaarden waaronder dit moet gebeuren
Daar was ik dus ook al bang voor. Dus N-VA groot aan Vlaamse zijde?quote:Op donderdag 6 januari 2011 18:21 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Degenen die niet met elkaar overweg kunnen, gaan nog groter worden en sterker staan.
Splitsen zal niet gebeuren, maar confederale staten met financiële verantwoordelijkheid voor de deelstaten zijn er binnen de EU genoeg, daar zal niemand (externs) iets op tegen hebben.quote:Op donderdag 6 januari 2011 18:57 schreef Lily1987 het volgende:
Maar als men het over splitsen gaat hebben, zullen wel eerst de omliggende landen en de EU zich ermee gaan bemoeien dus zover is het nog lang niet.
Staten zijn soeverein, die bemoeien zich niet met interne zaken van andere staten. Hetzelfde geldt voor de EU hoor. Geen onzin verkopen.quote:Op donderdag 6 januari 2011 18:57 schreef Lily1987 het volgende:
[..]
Maar als men het over splitsen gaat hebben, zullen wel eerst de omliggende landen en de EU zich ermee gaan bemoeien dus zover is het nog lang niet.
Natuurlijk willen ze geen splitsing. Maar hoe lang kunnen ze zich deze "eenheid" nog veroorloven?quote:Op donderdag 6 januari 2011 19:02 schreef noruas_ het volgende:
een splitsing betekent alleen maar meer getouwtrek en nog moeilijkere onderhandelingen, het is de grootste nachtmerrie van de franstaligen. hoe kan iemand denken dat die daar ooit mee akkoord zullen gaan? ik zie nog eerder weer een nieuwe noodregering komen.
Alles hangt af van hoe de splitsing zal verlopen. Als Vlaanderen en Wallonië in gezamenlijk overleg uit elkaar gaan, kan de buitenwereld daar uiteraard weinig aan veranderen. Als Vlaanderen zichzelf afscheurt en de onafhankelijkheid uitroept, ligt dat helemaal anders. Dan zal je de erkenning van zoveel mogelijk andere landen moeten bekomen, en dat zal in sommige gevallen toch wat moeilijker liggen. .quote:Op donderdag 6 januari 2011 19:14 schreef Bittereinder het volgende:
[..]
Staten zijn soeverein, die bemoeien zich niet met interne zaken van andere staten. Hetzelfde geldt voor de EU hoor. Geen onzin verkopen.
Nou ik vraag me af of dat wel onzin is. Ik zie Nederland zich daar zeker wel mee bemoeien. Er liggen veel belangen van ons daar. En de EU...je hebt te maken met het Europees Centrum dat in België ligt dus ook die zullen zeker niet stil zitten.quote:Op donderdag 6 januari 2011 19:14 schreef Bittereinder het volgende:
[..]
Staten zijn soeverein, die bemoeien zich niet met interne zaken van andere staten. Hetzelfde geldt voor de EU hoor. Geen onzin verkopen.
Volgens mij ligt de schuld meer bij de de Vlamingen. Vooral De Wever met zijn eis dat Brussel bij Vlaanderen moet.quote:Op donderdag 6 januari 2011 22:18 schreef Morendo het volgende:
Conclusie tot dusverre: Franstaligen zijn de hoofdschuldigen aan de huidige impasse?
Confederalisme is juist een zéér vergaande vorm van Federalisme. No way, dat de Walen dat steunen.quote:Op donderdag 6 januari 2011 22:39 schreef twaalf het volgende:
confederalisme van Wallonië.
Politici zijn de hoofdschuldigen.quote:Op donderdag 6 januari 2011 22:18 schreef Morendo het volgende:
Conclusie tot dusverre: Franstaligen zijn de hoofdschuldigen aan de huidige impasse?
Sorry, ik had even de termen omgedraaid. Mijn fout.quote:Op donderdag 6 januari 2011 22:47 schreef Morendo het volgende:
[..]
Confederalisme is juist een zéér vergaande vorm van Federalisme. No way, dat de Walen dat steunen.
De Duitstaligen ? Waarover spreken we eigenlijk, er wonen in België een veelvoud van mensen die het Italiaans of het Arabisch of Turks als moeder- en gebruikstaal hebben dan de Duitstaligen hoor ... We spreken over 74.000 mensen in de Duitstalige gemeenschap. Die een eigen parlement met 25 leden en een eigen regering hebben ... Dat zoiets mogelijk is, daar zit al een deel van de kern van het probleem !quote:Op donderdag 6 januari 2011 22:20 schreef Morendo het volgende:
Over een eventuele splitsing: wat moet er dan met Brussel gebeuren en met de Duitstaligen?
Het grote verschil is natuurlijk dat de Duitstaligen hun eigen grondgebied hebben en daar al eeuwen wonen.quote:Op donderdag 6 januari 2011 23:08 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
De Duitstaligen ? Waarover spreken we eigenlijk, er wonen in België een veelvoud van mensen die het Italiaans of het Arabisch of Turks als moeder- en gebruikstaal hebben dan de Duitstaligen hoor ... We spreken over 74.000 mensen in de Duitstalige gemeenschap. Die een eigen parlement met 25 leden en een eigen regering hebben ... Dat zoiets mogelijk is, daar zit al een deel van de kern van het probleem !
De schuld ligt volgens mij voor het allergrootste deel bij de vorige generaties politici die de boel maar wat hebben laten aanmodderen. Zoals Verhofstadt plat op de buik ging voor elke Waals eis in ruil voor macht, of de bejaarde Vlaamse 'staatsmannen' die afgelopen zondag op RTL zaten te kakken op BDW.quote:Op donderdag 6 januari 2011 22:18 schreef Morendo het volgende:
Te begrijpen? De Wever heeft het zelf al geprobeerd en als hij een probleem had met Vandelanotte had hij dat toch meteen kunnen aangeven?quote:Op vrijdag 7 januari 2011 07:35 schreef Beregd het volgende:
Die kiezen gewoon de Waalse kant, dat is duidelijk. Niet dat dat veel invloed heeft, maar goed.
In Ter Zake werd gisteren duidelijkdat de wever vooral problemen had met de "formule vandelanotte" en het liefst allemaal zelf oplost. Te begrijpen ook, de manier waarop vdl werd aangesteld, zonder NVA te raadplegen.
De enige reële optie lijkt me om daar te stoppen met splitsen. Opdelen zou te gek zijn en je kunt van Vlaanderen noch Wallonië verlangen er afstand van te doen.quote:Op donderdag 6 januari 2011 22:20 schreef Morendo het volgende:
Over een eventuele splitsing: wat moet er dan met Brussel gebeuren
Dat kunnen de Duitstaligen maar het beste zelf beslissen.quote:en met de Duitstaligen?
Wat voor status heeft dat gebied dan? Het lijkt me wel handig wanneer ze een volwaardig bestuur hebben en de mogelijkheid tot belastingheffing. Brussel zou de weg van Monaco op kunnen, maar dat is weer een eigen staat.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 10:25 schreef Pandorado het volgende:
De enige reële optie lijkt me om daar te stoppen met splitsen. Opdelen zou te gek zijn en je kunt van Vlaanderen noch Wallonië verlangen er afstand van te doen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |