quote:Op donderdag 6 januari 2011 19:45 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Het geboortejaar van de liefste vrouw ter wereld.
Bak dr een ei op.quote:Op donderdag 6 januari 2011 19:42 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Heb jij je werk niet goed gedaan want ze kon prima zitten totdat ik het echte werk deed. Nu ligt ze!
Super jaar!quote:
Ook.quote:Op donderdag 6 januari 2011 19:56 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Ja, van die Franse kut wijnen zeker.
je bedoeld het marinier zijn?quote:Op donderdag 6 januari 2011 19:56 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Klopt volkomen, het moet wel een hobby blijven.
quote:Op donderdag 6 januari 2011 19:59 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
je bedoeld het marinier zijn?
Zie je wel Rave!quote:Op donderdag 6 januari 2011 19:59 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Ik heb wel iets in gedachte. Maar dan trap ik Vronsky weer op zijn welgetrainde tenen.quote:Op donderdag 6 januari 2011 20:06 schreef Sine_Pari het volgende:
Wat word de titel van de volgende SC, "Waar MJ popcorn eet"?
Die heeft toch lange.. maakt dus niet uitquote:Op donderdag 6 januari 2011 20:08 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Ik heb wel iets in gedachte. Maar dan trap ik Vronsky weer op zijn welgetrainde tenen.
Waar MJ nog steeds niet dood is, die vreet gewoon popcorn!quote:Op donderdag 6 januari 2011 20:06 schreef Sine_Pari het volgende:
Wat word de titel van de volgende SC, "Waar MJ popcorn eet"?
Is dat niet de nieuwe KMar kazerne?quote:Op donderdag 6 januari 2011 20:10 schreef demspec het volgende:
Weet iemand toevallig meer over een nieuwbouwproject langs de A4 bij de schipholtunnel? Dacht daar een bord te zien staan van defensie vastgoed.
Zou kunnen. Het bord staat zo dat je het net niet goed kunt lezen voordat je de tunnel in rijdt.quote:Op donderdag 6 januari 2011 20:11 schreef Esses het volgende:
[..]
Is dat niet de nieuwe KMar kazerne?
Voor de mensen die het niet in 't paars wouden lezenquote:VRIJHEID ...
Mooi verhaal van het A- eskadron in 1989:
Onze lichting was een hele aparte. Niet alleen vanwege de samenstelling (dat kan iedereen voor zijn eigen lichting wel zeggen) maar meer vanwege het feit dat een aantal maanden na ons aantreden op Langemanshof de o'zo beruchte en beroemde 'muur' viel.
Hierbij dan ook een aardige annekdote:
Omdat wij als Eskadron (Alpha 89-4) op dat moment in Langemanshof gelegerd waren waren wij al halverwege die illustere stad Berlijn waar het allemaal gebeurde. Van voorgaande lichtingen bestonden verhalen over tripjes naar Berlijn en wij wilden dat natuurlijk ook graag.
Na wikken en wegen omtrend de veiligheid en de totaal andere situatie werd toch besloten om met de bus naar Berlijn af te reizen. We wilden per slot van rekening zelf ook wel eens zien waarom en waarover het allemaal ging.
Na een redelijk voorspoedige busreis (waarbij op de grens ook even snel wat belastingvrije alcohol van eigenaar verwisselde) kwamen wij aan in de stad waar de geschiedenis nog steeds actueel was, Berlijn..... Alles was goed geregeld en we konden kwartier maken in Hotel Hardenberg aan de Hardenberger strasse (vlak naast Bahnhof Zoo). Ik moet zeggen......wat een bende was dat maar ja, achter op een tank slapen is ook niet zaligmakend maar 's avonds kregen we van de rit de vrijheid.......
En die vrijheid hebben we genomen.....
Wij bevonden ons op een gegeven moment bij de Rijksdag want dat was op dat moment een van de hotspots waar het allemaal gebeurde. Dit was ook een van de weinige plekken waar er op dat moment gaten in de muur waren waardoor je heen kon kijken en dus een stukje van het niemansland kon zien.
Als echte huzaren vol moed en bravoure hadden wij al snel in de gaten dat je ook door die gaten heen kon, je stond dan eigenlijk in niemansland en in dat niemansland stond een grote wachttoren en met een heel, groot,....zoeklicht. Wat een ongelovelijk mooi apparaat was dat zeg! Een subliem souvenir voor het Alpha eskadron!
Na ons door de gaten heen te hebben gewurmd stonden we al snel met een man of 10 in niemansland en zoals ook met het voetbal, de Duitsers volgden ons in redelijke aantallen (op dat moment had dat op die plek nog niet plaatsgevonden hoorde ik later). Na even rond te hebben gehangen liepen wij toch maar richting de wachttoren. Tja, we moesten toch nog een mooi souvenir hebben....
Na aan de achterzijde van deze toren te zijn aangeland zagen wij dat deze op slot was (wat natuurlijk niet verbazingwekkend is) en daar stond een heel klein jongetje met een speelgoed hamertje op de deurklink te hameren. Dit ziende kreeg ik samen met een dienstmaat (bijnaam 'Fock') een idee. We hadden net een blok beton zien liggen en dat is natuurlijk heel wat meer dan zo'n klein hamertje. Het leek wel twee zielen en 1 gedachte, het blok beton werd opgepakt en na een paar flinke rammen begaf de deursponning het met een geweldig gekraak.
Duitsers vol ongeloof, een paar Huzaren die even dachten "wat nu?" en hup, naar binnen.... Na een aantal trappen te hebben beklommen stonden wij ineens bovenin de toren. Het symbool van onderdrukking, separatie en deels de reden van ons verblijf in Langemanshof.
Maar waar was nou toch dat zoeklicht? We wilden dat ding toch graag even meenemen! Na wat geklungel aan een schuifslot kregen wij de mogelijkheid om ook op het dak van de toren te klimmen waar ook dat zoeklicht stond. En toen gebeurde het...
Iedereen had in de gaten dat wij de toren waren binnengedrongen en dat wij ons inmiddels ook helemaal bovenin bevonden maar het moment dat ik op het dak van de toren klom zal ik nooit vergeten........
Beneden zag het zwart van de mensen en er steeg een luid gejuig op op het moment dat 'Fock' en ik samen overeind kwamem, camera's flitsten en applaus klonk....
Samen met een paar dienstmaten die ook omhoog waren geklommen hebben wij even rondom het zoeklicht op het dak gestaan en genoten van dit absolute gevoel. De overwinning en het besef waar wij het allemaal voor deden. Absoluut een geweldig gevoel.......
We hebben daarna moeten rennen voor onze veiligheid want ook de VOPO had in de gaten dat er iets gebeurde en zij kwamen op een gegeven moment met een noodvaart in een paar jeeps aanscheuren. De laatste persoon ging door de 'muur' op het moment dat zij ons op zo'n 100 meter waren genaderd............
Door deze gebeurtenis zat Berlijn vanaf dat moment in mijn gedachten en ben ik er 2 jaar later ook gaan wonen. Dagelijks reed ik langs al die beroemde plekken, 'Unter den Linden', 'checkpoint Charlie', 'Brandenburger Tor'................
Ik had in Berlijn 15 echt fantastiche Oostduitse meiden als personeel en zij hebben mij veel verteld over de tijd en het leven waarin zij waren opgegroeid. Ik heb gesproken met 'vluchters' en mensen die echt alles hebben meegemaakt. Hun dankbaarheid en de gesprekken van destijds hebben mij doen inzien dat wat wij met z'n allen al die jaren hebben gedaan zeker niet voor niets is geweest......
Deze annekdote is dan ook opgedragen aan jullie allemaal. Omdat wat we samen deden zeker niet voor niets is geweest........
Oh ja, het zoeklicht?..... Dat ding was manshoog en niet los te krijgen.....
Meeuwis de Weerd
Alfa eskadron, 89-4
Last update: 18-03-2003 © T.Wildeman all years
Nee, Schiphol gaat weer worden wat het vroeger was. "Vliegbasis Schiphol".quote:Op donderdag 6 januari 2011 20:11 schreef Esses het volgende:
[..]
Is dat niet de nieuwe KMar kazerne?
Ikke nietquote:Op donderdag 6 januari 2011 20:16 schreef Maitje het volgende:
Gaat er iemand hier nog Wie is de mol kijken zo???
Ik niet, ik ga me op het randje van m'n verlof nog even steriel zuipen.quote:Op donderdag 6 januari 2011 20:16 schreef Maitje het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Waar is het dit keer?quote:Op donderdag 6 januari 2011 20:16 schreef Maitje het volgende:
quote:Op donderdag 6 januari 2011 20:19 schreef Maitje het volgende:
[..]
Pfoe.. het is al 100x gezegd maar durf het ff niet te zeggen...
Ah, mooi.quote:
Ook daar ventileer ik mijn mening wel eens over.quote:Op donderdag 6 januari 2011 20:38 schreef jankaas020 het volgende:
ivm het commandantenfonds? Die commissie staal heeft trouwens ook meer kapot gemaakt dan je lief is...
Er zou een goede tv serie van kunnen worden gemaakt.quote:
Niet als je bij Defensie werkte, de val van de muur maakte een vaste baan ineens heel erg onzeker.quote:
Al die Special Editions!quote:Op donderdag 6 januari 2011 21:19 schreef Esses het volgende:
Met op bijzondere dagen, het tweedagelijks verschijnen van de SC!
Dan is er in 21 22 jaar toch bar weinig veranderd.quote:Op donderdag 6 januari 2011 21:20 schreef Clan het volgende:
[..]
Niet als je bij Defensie werkte, de val van de muur maakte een vaste baan ineens heel erg onzeker.
Is ook een heel ander leger geworden, dienstplicht bestaat niet meer, op herhaling gaan, daar had je vroeger ook extra personeel voor nodig. Het was ook een leger dat het land moest beschermen, dat is ook niet meer.quote:Op donderdag 6 januari 2011 21:29 schreef demspec het volgende:
[..]
Dan is er in 21 22 jaar toch bar weinig veranderd.
Stom dat ik dit soort filmpjes nooit eerder heb gezien, behoorlijk interessant!quote:Op donderdag 6 januari 2011 21:20 schreef Clan het volgende:
[..]
Niet als je bij Defensie werkte, de val van de muur maakte een vaste baan ineens heel erg onzeker.
Ik kan me dit nog goed herinneren, toen heb ik mijn kinderen uit bed gehaald omdat ik vond dat ze dit moesten zien, stukje geschiedenis. Toen ze de muur bouwden ging ik net in dienst, en toen in 1989 was ineens die koude oorlog voorbij.quote:Op donderdag 6 januari 2011 21:46 schreef jankaas020 het volgende:
[..]
Stom dat ik dit soort filmpjes nooit eerder heb gezien, behoorlijk interessant!
Die waren toen al 12 en 14, en die vonden dat allemaal reuze interessant wat er gebeurde, wij zijn in 1987 1 keer in het oostblok geweest en dat was voor hun een totaal andere wereld.quote:Op donderdag 6 januari 2011 21:53 schreef Cobra4 het volgende:
Stelden je kinderen dat toen op prijs? Of kwam dat pas later?
Dat was het WK voetbal van 1990, waar we wereldkampioen zouden worden.quote:Op donderdag 6 januari 2011 21:56 schreef jankaas020 het volgende:
Ik kan herinneren dat m'n moeder zei: 'het is begonnen.' Maar of dat nou de val van de muur was of de Golfoorlog.. geen flauw idee.
Bij het uitbreken van de Golfoorlog heb ik wel wat maten uit bed gebeld. Lang leve CNN.quote:Op donderdag 6 januari 2011 21:56 schreef jankaas020 het volgende:
Ik kan herinneren dat m'n moeder zei: 'het is begonnen.' Maar of dat nou de val van de muur was of de Golfoorlog.. geen flauw idee.
Netjes!quote:Op donderdag 6 januari 2011 21:58 schreef Clan het volgende:
[..]
Die waren toen al 12 en 14, en die vonden dat allemaal reuze interessant wat er gebeurde, wij zijn in 1987 1 keer in het oostblok geweest en dat was voor hun een totaal andere wereld.
Wat veel mensen niet weten is dat naast Nederlandse marine ook Mariniers actief waren en we Patriots en Hawks in het oosten van Turkije hadden opgesteld ter ondersteuning van de geallieerden.quote:Op donderdag 6 januari 2011 22:02 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Bij het uitbreken van de Golfoorlog heb ik wel wat maten uit bed gebeld. Lang leve CNN.
Een maat van mij was de "man van twee miljoen".quote:Op donderdag 6 januari 2011 22:13 schreef Clan het volgende:
[..]
Wat veel mensen niet weten is dat naast Nederlandse marine ook Mariniers actief waren en we Patriots en Hawks in het oosten van Turkije hadden opgesteld ter ondersteuning van de geallieerden.
Correct.quote:Op donderdag 6 januari 2011 22:22 schreef Clan het volgende:
Ik lees trouwens dat we ook in Israel zaten met Patriots, dat wist ik zelf weer niet.
De wie?quote:Op donderdag 6 januari 2011 22:34 schreef Clan het volgende:
Hadden ze die lui van de MFO er meteen heen kunnen sturen, die zaten toch in de buurt.
Die hadden denk ik hun handen vol.quote:Op donderdag 6 januari 2011 22:52 schreef Clan het volgende:
Multi Force & Observers, die zaten in de Sinai woestijn toe te zien op het bestand van Israel en Egypte, die hebben daar van, ik meen 1982 tot 1995 gezeten.
Ik heb vooraf aan het defile in Wageningen in 2004 met iemand die daar had gezeten gesproken, maar die zaten toch veelal uit hun neus te eten.quote:Op donderdag 6 januari 2011 22:53 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Die hadden denk ik hun handen vol.En geen Patriots natuurlijk.
Kut ROE'squote:Op donderdag 6 januari 2011 22:58 schreef Clan het volgende:
[..]
Ik heb vooraf aan het defile in Wageningen in 2004 met iemand die daar had gezeten gesproken, maar die zaten toch veelal uit hun neus te eten.
Daar in de voorste linie hadden de verbindelaars hun 'finest hour' kunnen beleven en strijdend ten onder gaan, met in de aanslag de hoorn van de telefoon
Nope, varkens fokken..quote:Op donderdag 6 januari 2011 19:59 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Het zij je vergeven. Hoe noemde ze ze bij jou? Oorlogsbepalingen?quote:Op donderdag 6 januari 2011 23:13 schreef Clan het volgende:
[..]
De afkorting stond mij even niet bij
Ik heb bij mijn werk daar niet zoveel mee te maken gehad
Buiten verdediging van Turkey en Israel zijn Nederlandse troepen toch ook actief geweest in Desert Shield/Storm? Heb hier namelijk onder meer nog een pamphlet liggen met daarop aan een kant de 27 vlaggen van de joint forces waarvan een de Nederlandse vlag is.quote:Op donderdag 6 januari 2011 22:13 schreef Clan het volgende:
[..]
Wat veel mensen niet weten is dat naast Nederlandse marine ook Mariniers actief waren en we Patriots en Hawks in het oosten van Turkije hadden opgesteld ter ondersteuning van de geallieerden.
Yep, het Korps is allebei de keren in Irak geweest.quote:Op donderdag 6 januari 2011 23:21 schreef Sine_Pari het volgende:
[..]
Buiten verdediging van Turkey en Israel zijn Nederlandse troepen toch ook actief geweest in Desert Shield/Storm? Heb hier namelijk onder meer nog een pamphlet liggen met daarop aan een kant de 27 vlaggen van de joint forces waarvan een de Nederlandse vlag is.
Meerdere korpsen bedoel je?quote:Op donderdag 6 januari 2011 23:22 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Yep, het Korps is allebei de keren in Irak geweest.
K wij zatten namelijk in Ar Ar en kregen van wie nu allemaal in SA waren weinig mee.quote:Op donderdag 6 januari 2011 23:22 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Yep, het Korps is allebei de keren in Irak geweest.
De eerste keer heb ik nou niet echt zeer bewust meegemaakt dus ik zou het ook niet weten..quote:Op donderdag 6 januari 2011 23:24 schreef Sine_Pari het volgende:
[..]
K wij zatten namelijk in Ar Ar en kregen van wie nu allemaal in SA waren weinig mee.
Bullshit.quote:
Ik had in 1989/90 wel al in de gaten dat dit voor grote veranderingen zou zorgen, vooral voor de onderdelen zoals transport, Artillerie etc, maar het begon pas echt duidelijk te worden in 1990/91 en ik kan je vertellen dat je dat niet mee had willen maken, wat wij aan cijfers hoorde over inkrimpen en op termijn de dienstplicht afschaffen, daar heb ik nog slapeloze nachten van gehad. Ten eerste ben ik op mijn 26e beroeps geworden omdat ik weinig opleiding heb genoten en zekerheid op een baan wilde hebben. Ze hebben vanaf 1990/91 meer dan 40% van de onderofficieren gedumpt, en daarmee een enorme ervaring en kennis, en ik zag de bui toen ook al hangen. Ik liep tegen de 50, en ik was pas net twee jaar Sgt. dus mij zouden ze ook wel snel lozen, na interventie van een Kolonel heb ik mijn baan weten te behouden, anders had ik op straat gestaan en ik weet niet of ik dan nog passend werk had kunnen krijgen. De koude oorlog was wel mijn belegde boterham. Tegen de tijd dat de Balkanoorlog uitbrak had defensie een enorm tekort aan ervaren personeel.quote:Op donderdag 6 januari 2011 23:16 schreef Pumatje het volgende:
Clan en Achja.. vertel eens.
ik wil meer weten over dat moment in '89
vooral hoe dat ging in defensie kringen.. opgelucht? of balen..?
ik kan begrijpen dat het voor een natuurlijke soort spanning zorgde, en en soort van..bestaansrecht. Een reden om te doen wat je doet, en .. ja ik wil wel weten hoe dat voelde voor jullie.. en de eenheid, en hoe de krijgsmacht hiermee omging op dat moment en daarna.
Ik wist niet dat jij ook een HBO dropout was?quote:Op donderdag 6 januari 2011 23:27 schreef demspec het volgende:
Wat duurt het toch lang in de metro. Als ik niet gestopt was met hbo had ik deze ellende waarschijnlijk nog steeds dagelijks gehad.
Was niet enkel zo in NLD, we hadden al een beroeps leger maar President Clinton heeft toen ook lekker zitten snoeien.quote:Op donderdag 6 januari 2011 23:27 schreef Clan het volgende:
[..]
Ik had in 1989/90 wel al in de gaten dat dit voor grote veranderingen zou zorgen, vooral voor de onderdelen zoals transport, Artillerie etc, maar het begon pas echt duidelijk te worden in 1990/91 en ik kan je vertellen dat je dat niet mee had willen maken, wat wij aan cijfers hoorde over inkrimpen en op termijn de dienstplicht afschaffen, daar heb ik nog slapeloze nachten van gehad. Ten eerste ben ik op mijn 26e beroeps geworden omdat ik weinig opleiding heb genoten en zekerheid op een baan wilde hebben. Ze hebben vanaf 1990/91 meer dan 40% van de onderofficieren gedumpt, en daarmee een enorme ervaring en kennis, en ik zag de bui toen ook al hangen. Ik liep tegen de 50, en ik was pas net twee jaar Sgt. dus mij zouden ze ook wel snel lozen, na interventie van een Kolonel heb ik mijn baan weten te behouden, anders had ik op straat gestaan en ik weet niet of ik dan nog passend werk had kunnen krijgen. De koude oorlog was wel mijn belegde boterham. Tegen de tijd dat de Balkanoorlog uitbrak had defensie een enorm tekort aan ervaren personeel.
Ik zou het niet weten, bij artillerie hadden we daar niet mee te maken en vooral niet als je bij Staf en verzorgingsbatterij zat, en daarna heb ik nooit meer bij een wapen gezeten, alleen dienstvakken, dus van vechten en de regels daarom trent weet ik weinig tot niets vanaf.quote:Op donderdag 6 januari 2011 23:18 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Het zij je vergeven. Hoe noemde ze ze bij jou? Oorlogsbepalingen?
Ben nu een boek aan het lezen van een yank van de periode '46 tot halverwege Vietnam, toen werd er ook meer gesnoeid en gereorganiseerd dan goed voor je is..quote:Op donderdag 6 januari 2011 23:30 schreef Sine_Pari het volgende:
[..]
Was niet enkel zo in NLD, we hadden al een beroeps leger maar President Clinton heeft toen ook lekker zitten snoeien.
Dat heb ik ook nog nooit verteld.quote:Op donderdag 6 januari 2011 23:30 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Ik wist niet dat jij ook een HBO dropout was?
Ik ook niet, maar bij deze.quote:Op donderdag 6 januari 2011 23:33 schreef demspec het volgende:
[..]
Dat heb ik ook nog nooit verteld.
Er is wat actief geweest, maar ik weet even niet precies wat, ik moet dat eens op internet zoeken.quote:Op donderdag 6 januari 2011 23:21 schreef Sine_Pari het volgende:
[..]
Buiten verdediging van Turkey en Israel zijn Nederlandse troepen toch ook actief geweest in Desert Shield/Storm? Heb hier namelijk onder meer nog een pamphlet liggen met daarop aan een kant de 27 vlaggen van de joint forces waarvan een de Nederlandse vlag is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |