Nee, dan heb je het over zoogdieren, daar vallen ze alle twee onder. Zo vallen coke, topsport en religie allemaal onder drugs.quote:Op woensdag 19 januari 2011 20:23 schreef Berlitz het volgende:
Als ik het over olifanten heb ga ik ze toch ook geen muizen noemen?
Nee! Na 1 shot ben je verslaafd!quote:Op woensdag 19 januari 2011 20:24 schreef arucard het volgende:
En een drug hoeft helemaal niet verslavend te zijn trouwens. Bijvoorbeeld de meeste (alle?) psychedelische drugs.
Dat gaat op voor bijna alle drugs.quote:Op woensdag 19 januari 2011 20:27 schreef Berlitz het volgende:
[..]
En dat heeft de mens in zijn ontwikkeling juist geholpen.
Ik stop nergens mee, wie denk je dat je bent?quote:Op woensdag 19 januari 2011 20:27 schreef Berlitz het volgende:
[..]
Met niet kloppende vergelijkingen.
Stop met die vergelijkingen want een middel dat je inneemt is niet vergelijken met iets waar je in geloofd.
[..]
En dat heeft de mens in zijn ontwikkeling juist geholpen.
Veel goeie muziek, kunst en films gemaakt na 1960 zijn op de een of andere manier beinvloed door drugs. Ervoor ook trouwens, meestal alcohol of andere drugs.quote:Op woensdag 19 januari 2011 20:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat gaat op voor bijna alle drugs.
Dit is geen onderzoek naar of religie een drug is.quote:Op woensdag 19 januari 2011 20:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
http://hessel.infoteur.nl/specials/verslaving-en-religie.html
[..]
http://educatie-en-school.infonu.nl/samenvattingen/45315-religie-en-het-brein.html
[..]
Er staat hier nergens dat religie een drug is,dit is ook geen onderzoek daarnaar.quote:[..]
Vet van mij: voor alle gedrag, waaronder drugs-gebruik en verslaving.
Jij debatteert niet, gaat nergens op in en komt zelf niet met tegenargumenten.quote:Op woensdag 19 januari 2011 20:31 schreef Berlitz het volgende:
[..]
Dit is geen onderzoek naar of religie een drug is.
[..]
Er staat hier nergens dat religie een drug is,dit is ook geen onderzoek daarnaar.
Onze ontwikkeling gaat veel verder terug.quote:Op woensdag 19 januari 2011 20:29 schreef El_Matador het volgende:
Religie heeft een bepaalde historische functie gehad, dat klopt. Maar dat heeft nou niet bepaald "geholpen" bij onze ontwikkeling. Eerder het tegendeel... Copernicus kan je er alles over vertellen!
Zat drugsgebruik binnen religie's trouwens.quote:Op woensdag 19 januari 2011 20:29 schreef El_Matador het volgende:
Religie heeft een bepaalde historische functie gehad, dat klopt. Maar dat heeft nou niet bepaald "geholpen" bij onze ontwikkeling. Eerder het tegendeel... Copernicus kan je er alles over vertellen!
http://www.parool.nl/parool/nl/266/Religie-en-spiritualiteit/article/detail/235815/2009/04/08/Drugs-importeren-voor-kerkdienst-mag.dhtmlquote:‘Mozes kreeg helemaal geen bericht van god; hij was gewoon onder
invloed van geestverruimde middelen,' zegt professor Benny Shanon van
de Hebrew University of Jerusalem.
Hij ontdekte dat de Israëlieten in
de bijbelse tijden hallucinogene plantenextracten voor religieuze
doeleinden gebruikten.
quote:HAARLEM - Een Braziliaans kerkgenootschap mag thee importeren die verboden verdovende middelen bevat. Dat heeft de rechtbank in Haarlem bepaald. Een inwoner van Tsjechië die op Schiphol werd aangehouden met veertig liter ayahuascathee ging vrijuit nadat zijn advocaat een beroep had gedaan op de vrijheid van godsdienst.
Ontwikkeling kan niet ontstaan, slimpie.quote:Op woensdag 19 januari 2011 20:33 schreef Berlitz het volgende:
[..]
Onze ontwikkeling gaat veel verder terug.
Hoe denk je dat het ontstaan is?
Hij beweer dat deze onderzoeken aantonen dat religie een druk is terwijl ze dat niet doen.quote:Op woensdag 19 januari 2011 20:33 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Jij debatteert niet, gaat nergens op in en komt zelf niet met tegenargumenten.
Of je bent dronken of je bent een overtuigd (denk aan de junk die niet wil toegeven dat hij verslaafd is!) gelovige.
quote:Eeuwen lang wordt binnen verschillende godsdiensten gebruik gemaakt van bewustzijnsveranderende en psycho-actieve stoffen om sommige rituelen uit te voeren. Hoort het gebruik van dat soort middelen binnen een godsdienst? Zo ja welke zijn dat? Zo nee, in hoeverre heeft religie invloed op het voorkomen en de behandeling van verslaving bij jongeren? Volgens verschillende onderzoeken blijkt dat verlies aan zingeving een leegte veroorzaakt die wordt opgevuld door verslavende middelen te gebruiken. Tenslotte is het interessant om te kijken in hoeverre het gebruik als een ritueel kan worden gezien.
Die van Mozes kende ik ja. Mooi.quote:Op woensdag 19 januari 2011 20:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Zat drugsgebruik binnen religie's trouwens.
http://religie.blog.nl/humor/2008/03/06/mozes-was-aan-de-drugs
[..]
http://www.parool.nl/parool/nl/266/Religie-en-spiritualiteit/article/detail/235815/2009/04/08/Drugs-importeren-voor-kerkdienst-mag.dhtml
[..]
Deze tekst geeft aan dat je stomdronken moet zijn...quote:Op woensdag 19 januari 2011 20:34 schreef Berlitz het volgende:
[..]
Hij beweer dat deze onderzoeken aantonen dat religie een druk is terwijl ze dat niet doen.
[..]
80% drinkt wekelijks en er zijn zeer weinig alcohol junks.quote:Op woensdag 19 januari 2011 20:34 schreef arucard het volgende:
Berlitz wat zijn jouw argumenten tegen een alcohol verbod?
Zelfs met een pil in mn mik zie ik de zaken nog scherperquote:Op woensdag 19 januari 2011 20:25 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ja, ik ben geen taalnazi, maar dit is wel erg triest...
Laat ie es een jointje roken, dan ziet ie de zaken een stuk scherper...
Ze tonen dat ook niet aan.quote:Op woensdag 19 januari 2011 20:36 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Deze tekst geeft aan dat je stomdronken moet zijn...
quote:Op woensdag 19 januari 2011 20:36 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Zelfs met een pik in mn mik zie ik de zaken nog scherper
Nee, religie is veel erger. Het werkt continu, jaren lang, en de verslaafden denken dat het de waarheid is.quote:Op woensdag 19 januari 2011 20:35 schreef martin_MH het volgende:
Leuk al die onderzoekjes met kwabjes en dergelijke theorien, maar niks van dat allemaal is te vergelijken met drugs. Als je dugs inneemt komt het effect binnen een uur, en is zekerweten na 24 uur uitgewerkt (als je niet opnieuw inneemt). Met religie is dit niet.
Gezien de impact van religie, deze verbieden, en daarna alcohol. De minder gevaarlijke drugs, die staan op de opiumlijst, kunnen dan gelegaliseerd worden.quote:Ik ''slik'' geen religie om het vervolgens uit te werken.
Je kan wel zeggen: religie heeft een aantal kenmerken die drugs ook heeft. Vergelijkbaar is het niet, maar we kunnen wel naar beiden kijken ter inspiratie voor beleid.
Is dat zo? Ik heb dagen na een avondje X nog steeds een euforisch gevoel. Daarbij gaat de verandering ook onbewust. Tripgenoten met wie ik gepaddo'd heb, hebben nieuwe inzichten verkregen en hun leven (positief) omgegooid.quote:Op woensdag 19 januari 2011 20:35 schreef martin_MH het volgende:
Leuk al die onderzoekjes met kwabjes en dergelijke theorien, maar niks van dat allemaal is te vergelijken met drugs. Als je dugs inneemt komt het effect binnen een uur, en is zekerweten na 24 uur uitgewerkt (als je niet opnieuw inneemt). Met religie is dit niet.
Ik ''slik'' geen religie om het vervolgens uit te werken.
Je kan wel zeggen: religie heeft een aantal kenmerken die drugs ook heeft. Vergelijkbaar is het niet, maar we kunnen wel naar beiden kijken ter inspiratie voor beleid.
quote:Op woensdag 19 januari 2011 20:36 schreef Berlitz het volgende:
[..]
80% drinkt wekelijks en er zijn zeer weinig alcohol junks.
En jawel, het 5-jarig dronken religieuze trolletje mag naar bed. Hoogste tijd!quote:
quote:
Er staat gewoon keihard dat religie een drug is.quote:Op woensdag 19 januari 2011 20:31 schreef Berlitz het volgende:
[..]
Dit is geen onderzoek naar of religie een drug is.
Er staat hier nergens dat religie een drug is,dit is ook geen onderzoek daarnaar.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |