Ik was daar met een vriend van me. Hij heeft z'n voorraad ook aangesterkt.quote:Op woensdag 2 maart 2011 12:27 schreef Ferdii het volgende:
valt idd best mee, vroegah kwamen mijn ouders vaak met een achterbak vol terug uit frankrijk :p Zo erg dat de auto bijna door z'n assen ging
grappig dat je dit post Niels, ik ben een liefhebber van, vooral rode, wijn maar Port heeft me nooit kunnen bekoren.quote:Op zondag 6 maart 2011 09:06 schreef nielsgeode het volgende:
Gisteren een flesje Niepoort Senior Tawny gekocht om eens te proberen. Niepoort is een goeie producent dus de verwachtingen waren hoog. De port is mooi lichtrood van kleur, haast nog lichter dan een jonge Pinot Noir. In de geur zit veel rozijn met tonen van aardbei en subtiel hout/vanille. De smaak is mooi gebalanceerd maar lang niet zo uitbundig als ik met veel oudere LBV's en Vintage ports heb gehad. In de afdronk zit subtiel honing. Voor mijn gevoel mist er een heel stuk complexiteit in de smaark, maar dat kan je ook niet verwachten voor een tientje de fles van zo'n (beroemde) producent.
[ afbeelding ]
Het fijne van (de meeste) Port is dat een geopende fles langer goed blijft dan een gemiddelde fles wijn. Wij openen zo af en toe in het weekend een flesje die dan ergens in de tweede helft van de week de bodem bereikt. Qua alcohol is zo'n fles dan ongeveer 2 flessen wijn dus als je daar met z'n 2en een dag of 4 a 5 over doet is er niks aan het handje.quote:Op zondag 6 maart 2011 21:20 schreef devzero het volgende:
Ik vind port wel lekker, maar ik drink het amper. Eigenlijk alleen nog in restaurants na een goed dinner. Want, wanneer drink je nou port? Voor dat ene glaasje na het eten wil ik geen fles openen en even rustig op de bank zitten en een fles leegdrinken is ook niet zo'n aanrader.
Ik heb die niepoort ook wel eens gehad (helaas heb ik nooit iets anders van hem gezien hier) en ik ben het met nielsgeode eens wat betreft missende complexiteit. Een van mijn favoriete port wijnen in dat prijs segment is overigens de Graham six grapes.
- Punten zijn heel erg afhankelijk van de smaak van de beoordeler. Over het algemeen durf ik wel te stellen dat als Robert Parker een wijn een hoge score geeft, dat het niet mijn smaak zal zijn.quote:Op maandag 7 maart 2011 15:25 schreef Z het volgende:
Chapoutier zijn doorgaans uitstekend. In punten geloof ik niet zo heel erg meer. Punten scheppen verwachtingen en dat werkt niet bij wijndrinken (bij mij).
Al met al, goede wijn qua prijs/kwaliteit verhouding (nu moet ik zeggen dat ik een echte Shiraz fan ben)quote:A vibrant red with purple hues. A gently balanced bouquet displaying intense aromas of lifted blackberry and spice, integrated with subtle smokey oak. There are characters of plum inspired fruit, violet and a hint of chocolate. The rich expression of Clare Valley Shiraz extends on to the palate, where it develops into a medium bodied red. The wine is rich and soft with sweet black cherry flavours, fine supple tannins, good mouthfeel and excellent length. A soft yet opulent Clare Valley Shiraz with favourable oak and gentle spice, well structured and intensely flavoured, offering voluptuous varietal expressions, elegance and finesse.
Als je nog eens een echt krachtige shiraz zoekt, probeer dan eenz de stellenzicht shiraz uit zuid afrika. (stellenbosch). Volle krachtige shiraz met maar liefst 16% alc.quote:Op vrijdag 11 maart 2011 07:56 schreef rechtsedirecte het volgende:
Vrijdagavond dus even tijd voor een glaasje wijn
[ afbeelding ]
Annie's Lane 2008 Shiraz, een jonge shiraz uit de Clare Valley in Zuid Australie.
Wat prijs betreft een "middle of the range "wijn (NZ$22.95, terwijl je voor een top NZ'se Shiraz zo'n NZ$40.- betaal) en een beetje een impulseaankoop...ik moest toch even bij de liqourstore langs.
Een prima, krachtige volle wijn die met een paar jaar goede bewaring waarschijnlijk nog beter tot zijn recht komt als de scherpe kantjes er af zijn maar ook nu al lekker weg drinkt.
[..]
Al met al, goede wijn qua prijs/kwaliteit verhouding (nu moet ik zeggen dat ik een echte Shiraz fan ben)
direkt nog een glas en dan de andere helft van de fles voor morgenavond..
Welke precies?quote:Op vrijdag 11 maart 2011 12:09 schreef Ferdii het volgende:
Doosje villa maria sauv. blanc gekocht, wordt weer genieten komende weken
ik zal eens zoeken Ferdii, maar Z-A'se wijnen zijn hier met een kaarsje te zoeken...het zelfde als goed NZ'se wijnen in Nederlandquote:Op vrijdag 11 maart 2011 12:11 schreef Ferdii het volgende:
[..]
Als je nog eens een echt krachtige shiraz zoekt, probeer dan eenz de stellenzicht shiraz uit zuid afrika. (stellenbosch). Volle krachtige shiraz met maar liefst 16% alc.
Gewoon even langsgaan als je in de buurt bent, Bald Hill zit daar trouwens ook geen 10 minuten vandaan.quote:Op vrijdag 11 maart 2011 21:02 schreef rechtsedirecte het volgende:
Nee nog niet Piet, ik wilde er rond de kerst even langs met mijn broer maar las op de website dat het alleen op afspraak was en we waren daar in de buurt op een zondag dus "didn't want to try my luck" maar letterlijk..., wat in een goed vat zit...
Ik ook niet, vind viognier niets aanquote:Op vrijdag 11 maart 2011 14:31 schreef Z het volgende:
In de winter rood, in de zomer wit hier.
De doos:
# Côtes-du-Rhône 2007 - rood
# Côtes-du-Rhône Villages Plan de Dieu 2007 - rood (x2)
# Vacqueras 2007 - rood
# Gigondas 2007 - rood
# Châteauneufdu-Pape 2008 - rood
Geen wit in de doos, die was op. Ben ook geen groot viognier liefhebber overigens.
heb deze brunello afgelopen week geproeft, is geen zak aan, niet de moeite waard voor zijn geldquote:Op maandag 7 maart 2011 15:02 schreef Ferdii het volgende:
Komende week heeft de Makro weer een folder vol wijn, staan erg leuke dingen in moet ik zeggen
Waar ik erg benieuwd naar ben is de brunello van 12 euro met 90 parker points
zie folder:
http://catalog.metro.info/Makro_NL/113/magazine.html
Ook de marius wijnen van m. Chapoutier spreken me erg aan. komende week maar weer eens naar de Makro om te proeven![]()
Graad of 10 tot 12 is het lekkerste. Rule of thumb: leg m in een normale koelkast, haal m er een half uurtje voor je m wilt drinken uit.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 23:53 schreef 2cv het volgende:
Op welke temperatuur drink je ijswijn ? Mijn boeren-verstand zegt koelkast-temperatuur.
In de NRC stond een vrij lovende recensie 'Brancott Estate' SB, ik heb hem gekocht en gedronken maar vond hem niet echt lekker. Het blijft lastig SB uit NZ te vinden die mij goed smaakt. Ik heb de laatste tijd wel een paar uitstekende Franse Sauvignon Blancs gedronken, uit de Bordeaux dus gemengd met wat Semillion.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 08:11 schreef rechtsedirecte het volgende:
oops, alweer een week voorbij dus lekker onderuit met een boek en een wijntje....
vanavond gekozen voor Lake Road Syrah (2008) van Boundary Vineyard.
Voor een syrah is het een fruitige en lichte wijn waarbij ik pas in de afdronk het ware syrah karakter naar boven kan halen.
Naar mijn smaak een iets te lichte en fruitige smaak voor een syrah maar verder een lekkere, maar verder geen bijzondere wijn die soepel wegdrinkt.
De regen op de ruiten, de herfstwind om het huis en een wijntje...life is good !!
Z, dan zit er niets anders op dan dat je Piet's voorbeeld volg en op een fact finding mission komquote:Op vrijdag 18 maart 2011 11:33 schreef Z het volgende:
[..]
In de NRC stond een vrij lovende recensie 'Brancott Estate' SB, ik heb hem gekocht en gedronken maar vond hem niet echt lekker. Het blijft lastig SB uit NZ te vinden die mij goed smaakt. Ik heb de laatste tijd wel een paar uitstekende Franse Sauvignon Blancs gedronken, uit de Bordeaux dus gemengd met wat Semillion.
Dat zijn toch ook vaak SB's? En chinon, ook lekker.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 16:13 schreef Ferdii het volgende:
doe mij maar liever de wat schralere witte wijnen uit loire gebied bv
Er komen idd redelijk goede rode wijnen uit de buurt van Chinon.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 20:25 schreef Z het volgende:
[..]
Dat zijn toch ook vaak SB's? En chinon, ook lekker.
Duur grapje?quote:Op vrijdag 18 maart 2011 20:48 schreef devzero het volgende:
Gisteren een aantal flessen van Mayacamas binnen gekregen. Mayacamas wordt een beetje als semi-cult beschouwd omdat ze 'on-california' achtige wijn maken. Ook nog een paar flessen Brunello wijnen; ik begin een beetje uitgekeken te raken op Toscaanse wijnen, dus we zien wel.
Kan ik iedereen aanraden, week of 6 rondtouren, wijngaard of 6 per week bezoeken, daar lekker proeven en wat inkopen, savonds een motelletje, flesjes opentrekken en leegdrinken of een huisje huren, bbq aan en grillen en genieten.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 18:43 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
Z, dan zit er niets anders op dan dat je Piet's voorbeeld volg en op een fact finding mission kom
Was het ook, gelukkig hebben we de fotos nog want veel herinneren kan ik me nietquote:
| 1 | In 1988 is Château de l'Amarine, tussen Nîmes en Arles, overgegaan naar de familie Dalle van Château de Campuget. Daardoor zijn twee van de grootste crus in de A.O.C. Costières de Nîmes nu in één hand. Die deskundige hand van wijnmeester Jean-Lin Dalle wordt geprezen door de grootste kenners ter wereld, van Robert Parker tot de Guide Hachette. En voor elke oogst ligt minstens één medaille klaar. Dit is ongekend top aan de monding van de Rhône. Een heerlijke blend van syrah (65%), grenache (30%) en mourvèdre (5%). Perfect op dronk, maar ook nog zeker 5 jaar op te leggen. Het is een donkerrode wijn met een prachtig bouquet van rijpe vruchten, zoals zwarte bessen. Bijzonder rond, kruidig en harmonisch. Erg lekker bij gegrild of gebraden, rood vlees. |
Ik had hem ook voorzichtig in een karaf gegoten.quote:Op woensdag 23 maart 2011 03:57 schreef devzero het volgende:
Er is niks mis met een goede rhone wijn op maandag!
En inderdaad een beetje jong, maar als je een tijdje laat luchten zal hij vast wel goed te drinken zijn.
quote:De wijn werd klassiek gecomponeerd uit ongeveer gelijke delen pinot noir, pinot meunier en chardonnay. Speldenprik belletjes, beschaafde zuren, zacht wit fruit en een vleugje anijs typeren de vrij vieve smaak
Lekkere champagne, ja. Gisteren ook een glas van op.quote:Op donderdag 31 maart 2011 02:18 schreef ausweiss het volgende:
Vanavond (nou ja om 0:00) een flesje Georges Lacombe grand cuvée brut open getrokken.
We hadden die nog over van oudjaar.
En om dat ik een jaartje ouder ben geworden,
Vonden we het wel ff lekker.
Het is een heerlijke champagne voor zijn prijs.(+- 21,00)
Echt een aanrader voor dit geld.
[..]
[ afbeelding ]
heb je de namen? vallen net niet op de foto te lezen, zie alleen een margaux staan, rest onleesbaarquote:Op dinsdag 29 maart 2011 16:18 schreef Z het volgende:
Voor weinig zal niet lukken denk ik. Op wijnveilingen waar ik geweest ben werd goed geboden en altijd alles verkocht. Als je mazzel hebben schenken ze wijn of is er vooral een proeverij, kan je toch wat drinken.
Deze heb ik ooit op een veiling gekocht (een reeds geconsumeerd):
[ afbeelding ]
Bordeauxwijnen, vijf uit 1969 één uit 1962.
Kurk is traditioneel, maar eigenlijk helemaal niet zo goed om wijn mee af te sluiten. Een schroefdop is wijntechnische gezien veel beter. Kunstof kurken zijn er alleen maar omdat wijnboeren niet aan de schroefdop willen maar ook van de kurk af willen. Echte kurk zorgt voor het meeste bederf van wijn.quote:Op vrijdag 1 april 2011 02:27 schreef ausweiss het volgende:
Is het nu zo dat door gebruik van de nieuwerwetste flessen stopsels,
(nee geen schroefdoppen) de goede wijn langer houdbaar zijn?.
De kurk van kunsttof lijkt me beter tegen de tand des tijds kunnen.
Dan een ouwerwetst kurken kurk.
Er is goede rose, maar er is ook een hoop bocht en helaas valt het merendeel wat hier verkocht wordt (en dat is niet veel) in de laatste category. Best jammer, want een goede rose is best lekker op een warme avond. Ik heb meestal success met rose uit de provence.quote:Op zondag 10 april 2011 14:06 schreef Ferdii het volgende:
Rose tijd komt er weer aanIemand nog leuke aanraders? Ik ben nog op zoek naar oa een betaalbare rose sancerre. Als die er al zijn rond de 7-10 eurie per fles
Vind ik zelf ook mooie Rose, lekker droogquote:Op maandag 11 april 2011 03:37 schreef devzero het volgende:
[..]
Er is goede rose, maar er is ook een hoop bocht en helaas valt het merendeel wat hier verkocht wordt (en dat is niet veel) in de laatste category. Best jammer, want een goede rose is best lekker op een warme avond. Ik heb meestal success met rose uit de provence.
Utrechtsestraat waar? hoe heet die slijter?quote:Op zondag 10 april 2011 21:21 schreef Z het volgende:
Ik ben niet zo van de rosé. Bij de slijter in de Utrechtsestraat claimen ze de lekkerste rosé van de wereld te verkopen, en op het kaartje wat bij de fles staat dat ze hem alleen aan niet-rokers verkopen. Beetje overdreven maar het is wel typisch voor de slijter in kwestie, de man is wat nukkig. Ik weet even niet uit m'n hoofd hoe de rosé heet.
Ja ik ben ook benieuwdquote:Op maandag 11 april 2011 20:46 schreef Ferdii het volgende:
[..]
Utrechtsestraat waar? hoe heet die slijter?
Ijswijn? Wat had je verwacht? Waarom niet gewoon weken in de rum?quote:Op woensdag 13 april 2011 01:21 schreef 2cv het volgende:
Krenten/rozijnen in ijswijn laten weken voor je ze toevoegt aan het pannekoekbeslag voegt niets toe aan de smaak. Volgende keer gewoon weer laten weken in water.
Tuscany ben ik nog nooit geweest, wel een paar jaar geleden in Umbria en Marche. Ik zou graag nog weer eens naar Italy gaan, maar ik vermijdt liever de tourist traps. Veel drinkplezierquote:Op woensdag 13 april 2011 14:16 schreef fruityloop het volgende:
In mei gaan we op vakantie naar Italië, naar Montalcino om precies te zijn. Die regio staat natuurlijk bekend om zijn Brunello wijnen, en ik was benieuwd of er hier toevallig ook liefhebbers nog tips/adresjes hebben om langs te gaan als we daar zijn?
Ik had verwacht dat het anders zou smaken dan met water en rum heb ik niet.quote:Op woensdag 13 april 2011 20:50 schreef devzero het volgende:
[..]
Ijswijn? Wat had je verwacht? Waarom niet gewoon weken in de rum?
We hebben een kamer/appartement in een actieve wijnboerderij, dus ik was van plan om zeker een paar keer met mijn kop onder zo'n vat in de kelder te gaan liggen.quote:Op woensdag 13 april 2011 20:55 schreef devzero het volgende:
[..]
Tuscany ben ik nog nooit geweest, wel een paar jaar geleden in Umbria en Marche. Ik zou graag nog weer eens naar Italy gaan, maar ik vermijdt liever de tourist traps. Veel drinkplezier
ff hier kijken, misschien heb je er wat aanquote:Op donderdag 14 april 2011 12:42 schreef fruityloop het volgende:
[..]
We hebben een kamer/appartement in een actieve wijnboerderij, dus ik was van plan om zeker een paar keer met mijn kop onder zo'n vat in de kelder te gaan liggen.![]()
Maar het probleem bij de Brunello's is dat ze overal waar het mag en kan die wijn produceren, en dus ook druiven verbouwen op grond die er niet zo geschikt voor is. Dit maakt het zoeken en herkennen van een goede brunello nog niet zo makkelijk, ik hoopte eigenlijk dat er hier mensen waren die al wat ervaring er mee hadden. Maar goed, dan gaan we zelf op speurtocht, dat moet ook geen straf zijn..
Ah, ze hebben de site vernieuwd. Wij zitten bij deze fattoria/wijnboer.quote:Op donderdag 14 april 2011 16:27 schreef Ferdii het volgende:
[..]
ff hier kijken, misschien heb je er wat aan
http://www.consorziobrune(...)embers-bottlers.html
Hij is natuurlijk nukkig, omdat je om de hoek een veel betere wijnhandel hebt. Van Bakel & Cavé net in de Kerkstraat. Vanaf Elzinga komend een meter of 15 rechtsaf de Kerkstraat in.quote:Op dinsdag 12 april 2011 09:51 schreef Z het volgende:
Amsterdam
natuurlijk.
Elzinga wijnen. Naast wijn kan je er jazz mixtapes kopen.
Misschien beter maar niet zo charmant.quote:Op dinsdag 19 april 2011 13:22 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Hij is natuurlijk nukkig, omdat je om de hoek een veel betere wijnhandel hebt. Van Bakel & Cavé net in de Kerkstraat. Vanaf Elzinga komend een meter of 15 rechtsaf de Kerkstraat in..
Ik ken de gallo chardonnay, is erg fruitig, maar niet zoetquote:Op dinsdag 19 april 2011 11:39 schreef bear87 het volgende:
Gisteren een Ernest & Julio Gallo Chardonnay opengetrokken. Maar sinds wanneer is Chardonnay zoet? Ik drink hem niet verder op..
Been there, drank the wine, bought the bottlequote:Op zaterdag 23 april 2011 10:24 schreef rechtsedirecte het volgende:
[ afbeelding ]
Cloudy Bay is in mijn opinie misschien wel de beste producent van NZ'se Sauvignon Blanc., elke glas is "heaven sent"
Dus op het gebied kleine jongen en toch valt de Pinot die ik op het moment drink ietsje tegen.
Een prima wijn maar het is absoluut geen vuurwerk en niet de $50 (+/- 25 euro) waard die deze wijn nogmaal gesproken in de winkel kost., in deze prijsklasse zijn er betere Pinots verkrijgbaar.
Bevestigd mijn vooroordeel nogmaals dat wat betreft NZ'se pinots je niet om Central Otago heen kunt.
Bedankt voor de tip,quote:Op dinsdag 26 april 2011 20:44 schreef Ferdii het volgende:
interessant programma om te kijken:
donderdag 20:25 op nederland 3: Keuringsdienst van waren. Gaat over de wijn fraude die al lange tijd speelt. (oa door gebruik te maken van gedestilleerd water bij aankomst in het betreffende verkoop land).
zie:
Druivennat
Duizenden jaren oud, maar nog altijd gewoon druivennat met wat gist. Simpel om te maken. Complex om te proeven. Een smakelijk wijntje is niet lekker, maar mooi. En een mooi wijntje is pas zalig als er een goed verhaal over te vertellen valt. Zo'n verhaal kreeg de Keuringsdienst in een brief van een kijker die anoniem heette.
Sterk verhaal
Volgens hem is veel wijn nog geen wijn als het ons land binnenkomt. Het is druivensap, waar water bij gedaan wordt. Een sterk verhaal voor de Keuringsdienst om op te klaren. De Keuringsdienst van Waarde gaat tot de bodem van de wereldwijde wijnhandel en neemt zelf ook een slok. Proost.
Donderdag 28 april, 20:25, NED3
bron: http://www.keuringsdienst.nl/page/50894/nl
Uitzending liet zien dat er met wijn geknoeid wordt.quote:Op dinsdag 26 april 2011 20:44 schreef Ferdii het volgende:
interessant programma om te kijken:
donderdag 20:25 op nederland 3: Keuringsdienst van waren. Gaat over de wijn fraude die al lange tijd speelt. (oa door gebruik te maken van gedestilleerd water bij aankomst in het betreffende verkoop land).
zie:
Druivennat
Duizenden jaren oud, maar nog altijd gewoon druivennat met wat gist. Simpel om te maken. Complex om te proeven. Een smakelijk wijntje is niet lekker, maar mooi. En een mooi wijntje is pas zalig als er een goed verhaal over te vertellen valt. Zo'n verhaal kreeg de Keuringsdienst in een brief van een kijker die anoniem heette.
Sterk verhaal
Volgens hem is veel wijn nog geen wijn als het ons land binnenkomt. Het is druivensap, waar water bij gedaan wordt. Een sterk verhaal voor de Keuringsdienst om op te klaren. De Keuringsdienst van Waarde gaat tot de bodem van de wereldwijde wijnhandel en neemt zelf ook een slok. Proost.
Donderdag 28 april, 20:25, NED3
bron: http://www.keuringsdienst.nl/page/50894/nl
Nog niet veel concreets daarentegen, enkel wat vermoedens en een waterhandelaar die wat schimmig deed. Maar goed, het zou me niet verbazen dat spul zoals Rooi Kaap of Kaapse Pracht zo gemaakt wordt, met die prijzen kan het haast niet anders.quote:Op vrijdag 29 april 2011 07:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Uitzending liet zien dat er met wijn geknoeid wordt.
Most ingedikt naar Nederland gehaald en hier met gedemineraliseerd water en gist een wijn gemaakt, en ingedikte most die door wijnboeren wordt gebruikt hun productie te verhogen.
Wel als je het als most importeert en er met wat water en gist, zelf wijn van maakt. Zo maken ze ook dat euroshopper sinasappelsap bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 29 april 2011 10:50 schreef Ferdii het volgende:
Veel zuid afrikaanse zooi is zOdanig goedkoop dat het bijna niet kan. Kaapse draai wordt bij de Makro soms verkocht voor 1,70 ex btw. Is volgens mij amper te doen door tussen handelaren bottelen en transport.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |