FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Auto warm rijden, doe jij dat? En zo ja, hoe?
Annedonderdag 30 december 2010 @ 15:28
TT is volgens mij duidelijk genoeg..

Ik denk dat er menig mensen zijn die dit niet doen, dus ik ben benieuwd naar de reacties 8-).

Ik tik zometeen mijn eigen verhaaltje wel.
Innisdemondonderdag 30 december 2010 @ 15:31
Ja. Ik trek rustiger op in deze kou, en beperk het toerental, tot de olietemperatuurmeter enigszins van 0 af is.
Microtubulidonderdag 30 december 2010 @ 15:33
Warm rijden is alleen nuttig als je van plan bent om je auto langer dan 200K km's mee te laten gaan. Tegen die tijd ruil ik hem toch al weer in dus boeien.
tuintegeldonderdag 30 december 2010 @ 15:34
rustig optrekken inderdaad , niet vol je gaspedaal intrappen .. heeft sowieso geen nut want tegen de tijd dat je 50 rijdt kun je alweer stoppen voor het volgende stoplicht :P
HugoBaasdonderdag 30 december 2010 @ 15:34
In de kou gewoon rustig optrekken de eerste tien minuten. Verder let ik er niet op. Tegenwoordig hoeven auto's niet meer echt heel goed warm gereden te worden.
Daniel1976donderdag 30 december 2010 @ 15:37
Ja gewoon auto niet boven de 2500 toeren laten komen totdat ie lekker warm is, daarna gewoon onderin trappen.

De meeste motortjes vinden snel warm worden niet echt fijn.
ZwartmetSuikerdonderdag 30 december 2010 @ 15:42
Inderdaad niet boven de 2500 toeren rijden. Rustig aan. En wachten tot de olie op temperatuur is, niet tot de motor rond de 90 graden Celsius staat.
ukgadonderdag 30 december 2010 @ 15:43
ik start hem, gef hem ff een 20 seconden de tijd
dan ben ik namelijk bezig met me gordel, lampen en muziek zoeken en aanzetten e.d.
dan rijd ik weg
de eerste 5 minuten rustig.
darana is ie echt wel warm neem ik aan
teamleaddonderdag 30 december 2010 @ 15:46
quote:
14s.gif Op donderdag 30 december 2010 15:42 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
En wachten tot de olie op temperatuur is, niet tot de motor rond de 90 graden Celsius staat.
huh?
vannelledonderdag 30 december 2010 @ 15:49
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 15:46 schreef teamlead het volgende:

[..]

huh?
Koelvloeistof is eerder op temperatuur dan de motorolie.
En je meter geeft de temperatuur van de kvs weer maar dat wil dus niet zeggen dat je olie op temperatuur is.
ZwartmetSuikerdonderdag 30 december 2010 @ 15:50
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 15:46 schreef teamlead het volgende:

[..]

huh?
Niet onderschatten hoor, da's belangrijker dan de koelvloeistof.
JJHdonderdag 30 december 2010 @ 15:53
Ik doe sowieso kalm aan met dit weer. Niet boven de 3000rpm en lekker vlot doorschakelen. Na een kwartier durf ik het wel aan. :Y
Mikkiedonderdag 30 december 2010 @ 15:54
Ik rij het eerste kwartier, twintig minuten wel rustig. Niet ver doortrekken enzo, zonde om je auto daarmee om zeep te helpen.
teamleaddonderdag 30 december 2010 @ 15:56
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 15:49 schreef vannelle het volgende:

[..]

Koelvloeistof is eerder op temperatuur dan de motorolie.
En je meter geeft de temperatuur van de kvs weer maar dat wil dus niet zeggen dat je olie op temperatuur is.
ah, oke.. da's nieuw voor me.. en hoe weet ik dan of de olie op temperatuur is?
Annedonderdag 30 december 2010 @ 16:08
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 15:56 schreef teamlead het volgende:

[..]

ah, oke.. da's nieuw voor me.. en hoe weet ik dan of de olie op temperatuur is?
Middels een olietemperatuurmeter :P.

Als ik naar mijn werk moet zit ik binnen 5 minuten op de snelweg (10 km). Ik probeer dan idd ook niet boven die 3000 rpm te komen en rij dan meestal zo'n 100-110 km/h. Daarna heb ik een heel lang stuk (30 km) binnendoor waar ik lekker rustig (90 km/h) doorheen kachel. De snelweg daarna rij ik dan zoals ik hem wil rijden (rustiger of wat meer gas). Daarna komt er weer een lang stuk binnendoor waar ik weer rustig rij, want anders vindt mijn turbo dat niet zo leuk.
ZwartmetSuikerdonderdag 30 december 2010 @ 16:15
quote:
14s.gif Op donderdag 30 december 2010 16:08 schreef Anne het volgende:

[..]

Middels een olietemperatuurmeter :P.

Niet veel auto's hebben dat. Bijna geen volgens mij. Maargoed, ik houd meestal 15 tot 20 minuten aan (heb dan ook een oude auto).
Sounddragondonderdag 30 december 2010 @ 16:16
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 15:33 schreef Microtubuli het volgende:
Warm rijden is alleen nuttig als je van plan bent om je auto langer dan 200K km's mee te laten gaan. Tegen die tijd ruil ik hem toch al weer in dus boeien.
Fail ! , als je je motor snel warmtrapt krijg je te maken met verschillen in uitzetting van je cilinders/blok/cilinderkop(pen) en/of spruitstukken, en die scheuren dan gewoon, evenals koppakkingen, een gescheurde cilinderkop zal je aan reparaties ongeveer tussen de 1000 en 2500¤ gaan kosten, dus stamp maar lekker verder met je koude motortje ^O^
vosssdonderdag 30 december 2010 @ 16:17
quote:
14s.gif Op donderdag 30 december 2010 16:15 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Niet veel auto's hebben dat. Bijna geen volgens mij. Maargoed, ik houd meestal 15 tot 20 minuten aan (heb dan ook een oude auto).
De mijne wel en die rij ik ALTIJD rustig warm.
En op de plaats van bestemming laat ik hem ALTIJD 3 minuten stationair nalopen, ookal ben ik telaat voor iets.

:)
Sounddragondonderdag 30 december 2010 @ 16:17
quote:
14s.gif Op donderdag 30 december 2010 16:15 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Niet veel auto's hebben dat. Bijna geen volgens mij. Maargoed, ik houd meestal 15 tot 20 minuten aan (heb dan ook een oude auto).
10 - 15 minuten is een prima uitgangspunt, na een minuutje of 2 - 3 begint meestal de temperatuurmeter te leven, maar dat is de koelvloeistof, en niet de olie ;)
Sounddragondonderdag 30 december 2010 @ 16:17
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 16:17 schreef vosss het volgende:

[..]

De mijne wel en die rij ik ALTIJD rustig warm.
En op de plaats van bestemming laat ik hem ALTIJD 3 minuten stationair nalopen, ookal ben ik telaat voor iets.

:)
jij reed een slurbo toch ?? dan is dat keurig ;)
Annedonderdag 30 december 2010 @ 16:18
quote:
14s.gif Op donderdag 30 december 2010 16:15 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Niet veel auto's hebben dat. Bijna geen volgens mij. Maargoed, ik houd meestal 15 tot 20 minuten aan (heb dan ook een oude auto).
Valt natuurlijk in te bouwen.
ZwartmetSuikerdonderdag 30 december 2010 @ 16:18
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 16:17 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

10 - 15 minuten is een prima uitgangspunt, na een minuutje of 2 - 3 begint meestal de temperatuurmeter te leven, maar dat is de koelvloeistof, en niet de olie ;)
Ja dat snap ik ;)
ZwartmetSuikerdonderdag 30 december 2010 @ 16:18
quote:
14s.gif Op donderdag 30 december 2010 16:18 schreef Anne het volgende:

[..]

Valt natuurlijk in te bouwen.
Heb sinds kort een toerenteller en een oliedrukmeter, vind het mooi geweest zo. Ben verder altijd heel secuur met warm rijden.
Sounddragondonderdag 30 december 2010 @ 16:18
quote:
14s.gif Op donderdag 30 december 2010 16:18 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Ja dat snap ik ;)
jij wel blijkbaar, maar anderen misschien niet ;)
vosssdonderdag 30 december 2010 @ 16:19
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 16:17 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

jij reed een slurbo toch ?? dan is dat keurig ;)
Jup, Delta nog altijd.

Aan de straatstenen niet kwijt te raken :')

Tegenwoordig rij ik ook vaak in de auto van Brennie. Die is een stuk zuiniger. :)
Gunnerdonderdag 30 december 2010 @ 16:19
Gewoon starten en rijden toch?
InFrA-WiZdonderdag 30 december 2010 @ 16:29
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 16:19 schreef Gunner het volgende:
Gewoon starten en rijden toch?
Maar het gaat hier om hoe ermee te rijden zolang ie koud is :7

OT: ik rij de mijne ook altijd rustig warm, alleen is woon/werk eigenlijk net te kort om hem én lekker warm te rijden, én nog een stukje te kunnen trappen.
fioooondonderdag 30 december 2010 @ 16:33
Ik doe met mijn auto maximaal anderhalf jaar vanaf nieuw. Dus ik let er eigenlijk niet veel op. Als ik op tijd van huis ga rij ik rustig en als ik wat aan de late kant ben dan trek ik 'em in de toeren.
vannelledonderdag 30 december 2010 @ 16:38
Ik start em, schenk nog een bak koffie in en tegen de tijd dat ie warm is zijn mijn ramen ook schoon.
Goede methode? Nee, absoluut niet!
Zal ik bij mijn volgende auto ook niet meer doen.
08gnoT.donderdag 30 december 2010 @ 16:42
Starten, gelijk wegrijden, en rustig aan doen. Niet te veel gasgeven de eerste kilometers.

Geen idee of ik het goed doe, maar mijn auto heeft nog niet geklaagd.
fioooondonderdag 30 december 2010 @ 16:46
Of je ontbijt in je auto met draaiende motor opeten. Als je klaar bent is je motor ook warm.
Catch_medonderdag 30 december 2010 @ 16:49
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 16:46 schreef fioooon het volgende:
Of je ontbijt in je auto met draaiende motor opeten. Als je klaar bent is je motor ook warm.
koud stationair draaien is nou niet echt een manier om je motor GOED warm te laten lopen :P
fioooondonderdag 30 december 2010 @ 16:49
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 16:49 schreef Catch_me het volgende:

[..]

koud stationair draaien is nou niet echt een manier om je motor GOED warm te laten lopen :P
Het duurt wat langer maar ik ben ook een rustige eter in de ochtend dus dat komt wel goed uit.
ukgadonderdag 30 december 2010 @ 16:53
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 16:49 schreef fioooon het volgende:

[..]

Het duurt wat langer maar ik ben ook een rustige eter in de ochtend dus dat komt wel goed uit.
ik hoorde dat dan de olie niet rond gepompt wordt als ie stationair draait, en dat je kleppen kapot gaan
ShaoKingdonderdag 30 december 2010 @ 16:54
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 15:31 schreef Innisdemon het volgende:
Ja. Ik trek rustiger op in deze kou, en beperk het toerental, tot de olietemperatuurmeter enigszins van 0 af is.
Hetzelfde hier, alleen heb ik geen olie temperatuur meter ;(
Sounddragondonderdag 30 december 2010 @ 16:56
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 16:53 schreef ukga het volgende:

[..]

ik hoorde dat dan de olie niet rond gepompt wordt als ie stationair draait, en dat je kleppen kapot gaan
Nah, bijna.. de olie is koud en dus een stuk dikker, en het kán zo zijn dat je oliepomp de koude olie niet omhoog krijgt, of niet genoeg iig, en dan komt je cilinderkop dus olie tekort totdat de boel iets warmer is .. en dat is dus extra slijtage :Y
Als je een auto hebt die meteen wat extra toeren maakt op de choke is dat al veel minder ..
fioooondonderdag 30 december 2010 @ 16:58
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 16:53 schreef ukga het volgende:

[..]

ik hoorde dat dan de olie niet rond gepompt wordt als ie stationair draait, en dat je kleppen kapot gaan
Dan een kleine baksteen op het gaspedaal tijdens het ontbijt.
Sounddragondonderdag 30 december 2010 @ 17:00
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 16:58 schreef fioooon het volgende:

[..]

Dan een kleine baksteen op het gaspedaal tijdens het ontbijt.
Als je tóch in de auto ontbijt, kun je ook wel een tippie gas geven terwijl je door eet toch ?? :+
fioooondonderdag 30 december 2010 @ 17:05
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 17:00 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Als je tóch in de auto ontbijt, kun je ook wel een tippie gas geven terwijl je door eet toch ?? :+
Emmm, werkt een cruisecontrol ook in z'n vrij?
Sounddragondonderdag 30 december 2010 @ 17:09
Op sommige auto's wel, vrachtwaggels op zéker, maar bij mijn Lincoln niet, en bij de Benz ook niet :N ..
JJHdonderdag 30 december 2010 @ 17:10
Vrachtwagens moet dat ook wel. Die moeten lucht draaien anders komen ze geeneens van de plek af 's morgens.
Sounddragondonderdag 30 december 2010 @ 17:11
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 17:10 schreef JJH het volgende:
Vrachtwagens moet dat ook wel. Die moeten lucht draaien anders komen ze geeneens van de plek af 's morgens.
PTO ;)
JJHdonderdag 30 december 2010 @ 17:17
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 17:11 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

PTO ;)
Ow ja. :D
vannelledonderdag 30 december 2010 @ 17:24
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 17:11 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

PTO ;)
Zo hebben ze bij ons bedrijf eens een nieuwe vrachtwagen gekocht. Had maar 500.000 kilometer dus da's goed te doen voor pendelwerk.
Maar dat ding had dus ook PTO, die bak was zo gaar als wat. Echt een miskoop.
Sounddragondonderdag 30 december 2010 @ 17:32
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 17:24 schreef vannelle het volgende:

[..]

Zo hebben ze bij ons bedrijf eens een nieuwe vrachtwagen gekocht. Had maar 500.000 kilometer dus da's goed te doen voor pendelwerk.
Maar dat ding had dus ook PTO, die bak was zo gaar als wat. Echt een miskoop.
Niet goed warmgereden zeker ?? ;)
vannelledonderdag 30 december 2010 @ 17:36
quote:
3s.gif Op donderdag 30 december 2010 17:32 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Niet goed warmgereden zeker ?? ;)
Gelukkig hoef ik jou niks uit te leggen omdat je het wel weet. ;)
ukgadonderdag 30 december 2010 @ 17:39
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 16:58 schreef fioooon het volgende:

[..]

Dan een kleine baksteen op het gaspedaal tijdens het ontbijt.
ik bdoel dat ie beter in zn versnelling kan warm draaien
vannelledonderdag 30 december 2010 @ 17:41
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 17:39 schreef ukga het volgende:

[..]

ik bdoel dat ie beter in zn versnelling kan warm draaien
Dan zul je nog steeds in de auto moeten ontbijten om de koppeling ingetrapt te houden.
draaijerdonderdag 30 december 2010 @ 17:42
Warm rijden : YES :Y
Ik ben van mening dat wanneer je laag toeren rijdt op de momenten dat de motor koud is, de slijtage kans verkleind. Ik draai eigenlijk nooit boven de 2.000 toeren met mijn V6 diesel als de auto koud is. Tevens heb ik hier op fok ook gezien waarom het nu eigenlijk slecht is om je auto tijdens het ontdoen van sneeuw en ijs aan te zetten. Dat doe ik ook niet meer.

Voor mij is het meer een gevoel. Ik heb het idee dat het goed is en dus doe ik het
ukgadonderdag 30 december 2010 @ 17:54
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 17:41 schreef vannelle het volgende:

[..]

Dan zul je nog steeds in de auto moeten ontbijten om de koppeling ingetrapt te houden.
:')
Palomardonderdag 30 december 2010 @ 19:03
Rij zolang de temperatuurmeter niet op 90 staat wel aardig rustig (tot 3500rpm), echter als ik op de snelweg kom ga ik wel gewoon 120/130 rijden. Bij mijn auto zit je dan al tegen de 4000rpm. Ik woon dicht bij de snelweg, dus hij is dan ook nog niet helemaal op temperatuur. Maarja, moet ie maar tegen kunnen ;) ik ga iig de eerste 20 minuten niet extreem veel toeren maken (>5000rpm). Doe ik sowieso bijna nooit, dus denk dat mn auto wel redelijk goed behandeld wordt ;)
Chuck-N0rr1sdonderdag 30 december 2010 @ 19:06
Ik trap na het starten altijd direct plankgas, = eerder op temp dus minder slijtage :)
SToRM81donderdag 30 december 2010 @ 19:07
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 16:17 schreef vosss het volgende:
De mijne wel en die rij ik ALTIJD rustig warm.
En op de plaats van bestemming laat ik hem ALTIJD 3 minuten stationair nalopen, ookal ben ik telaat voor iets.

:)
Ik kreeg overlaatst te horen dat het beter is om de laatste kilometers voordat je aankomt wat rustiger te rijden zodat alles wat kan afkoelen (indien je daarvoor stevig doorgereden hebt op de snelweg o.i.d.). Stationair laten draaien is dan niet nodig.

[ Bericht 2% gewijzigd door SToRM81 op 30-12-2010 19:16:21 ]
.Neovo.donderdag 30 december 2010 @ 19:35
Vanmiddag gingen we even weg met de Punto die buiten stond. Ik had een minuutje van te voren de motor aangezet, voordat we weggingen. Je kon horen dat ie het koud had :P. Hij bleef stationair wat draaien rond de 1300 toeren, normaal draait ie rond de 900
En toen we weggingen gewoon netjes 50 rijden, en buiten de bebouwde kom langzaam opbouwen naar 80. dan draait ie mooi 2500 toeren, en is ie na 4 km al warm. :)
Palomardonderdag 30 december 2010 @ 19:36
Goed verhaal.
.Neovo.donderdag 30 december 2010 @ 19:36
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 19:36 schreef Palomar het volgende:
Goed verhaal.
dank u
ForzaScuderiaFerraridonderdag 30 december 2010 @ 20:12
Rustig rijden. Tot 3000 toeren ofzo, na een kwartier is de olie ook wel redelijk warm en kan het harder.
Mikkiedonderdag 30 december 2010 @ 20:16
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 17:42 schreef draaijer het volgende:
Warm rijden : YES :Y
Ik ben van mening dat wanneer je laag toeren rijdt op de momenten dat de motor koud is, de slijtage kans verkleind. Ik draai eigenlijk nooit boven de 2.000 toeren met mijn V6 diesel als de auto koud is. Tevens heb ik hier op fok ook gezien waarom het nu eigenlijk slecht is om je auto tijdens het ontdoen van sneeuw en ijs aan te zetten. Dat doe ik ook niet meer.
Waarom is dat niet goed dan? Ivm die olie die niet omhoog gepompt kan worden? Da's bij een diesel natuurlijk wel funest. Ik doe eigenlijk niet anders; altijd starten en dan krabben, maar als dat echt zo negatief is moet ik er misschien maar eens mee stoppen :)
ibaneXdonderdag 30 december 2010 @ 20:25
Vroeger, tegenwoordig zijn de oliepompen wel een beetje beter....
08gnoT.donderdag 30 december 2010 @ 20:28
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 19:35 schreef .Neovo. het volgende:
Vanmiddag gingen we even weg met de Punto die buiten stond. Ik had een minuutje van te voren de motor aangezet, voordat we weggingen. Je kon horen dat ie het koud had :P. Hij bleef stationair wat draaien rond de 1300 toeren, normaal draait ie rond de 900
Ja, mijn auto bleef ook al 40km rijden in de derde of vierde versnelling zonder dat ik het gaspedaal aanraakte. Wat verbruikt hij dan eigenlijk? Kan me niet voorstellen dat de brandstofleidingen dan ook dichtgeknepen zijn zoals normaal bij gas los, namelijk.
ZwartmetSuikerdonderdag 30 december 2010 @ 20:49
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 19:03 schreef Palomar het volgende:
Rij zolang de temperatuurmeter niet op 90 staat wel aardig rustig (tot 3500rpm),
Da's vrij fors voor een koude motor.
DS4donderdag 30 december 2010 @ 20:56
Ik rij mijn auto warm. Dat houdt meer in dan alleen niet boven een bepaald toerental komen, dat houdt ook in dat je niet veel gas geeft bij lage toeren. En voor mij tevens: de turbo niet mee laten doen, of iig niet echt op druk laten komen.
TheFreshPrincedonderdag 30 december 2010 @ 20:57
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 17:42 schreef draaijer het volgende:
Warm rijden : YES :Y
Ik ben van mening dat wanneer je laag toeren rijdt op de momenten dat de motor koud is, de slijtage kans verkleind. Ik draai eigenlijk nooit boven de 2.000 toeren met mijn V6 diesel als de auto koud is. Tevens heb ik hier op fok ook gezien waarom het nu eigenlijk slecht is om je auto tijdens het ontdoen van sneeuw en ijs aan te zetten. Dat doe ik ook niet meer.

Voor mij is het meer een gevoel. Ik heb het idee dat het goed is en dus doe ik het
Wat maakt het jou nou uit.
Jij doet toch maar max. 3 jaar met een auto...
Wei_Jundonderdag 30 december 2010 @ 20:58
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 15:33 schreef Microtubuli het volgende:
Warm rijden is alleen nuttig als je van plan bent om je auto langer dan 200K km's mee te laten gaan. Tegen die tijd ruil ik hem toch al weer in dus boeien.
als je koude motor hebt rijdt ie 2x zo onzuinig
DS4donderdag 30 december 2010 @ 21:02
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 17:42 schreef draaijer het volgende:
Warm rijden : YES :Y
Ik ben van mening dat wanneer je laag toeren rijdt op de momenten dat de motor koud is, de slijtage kans verkleind. Ik draai eigenlijk nooit boven de 2.000 toeren met mijn V6 diesel als de auto koud is.
Te lage toeren aanhouden is dus ook niet goed. Smering is niet optimaal en een lagere oliedruk helpt dan niet bepaald.
KIoontjedonderdag 30 december 2010 @ 21:26
Starten, minstens 10 seconden stationair laten lopen (gordel om, radio aan, etc).
Eerste stuk niet teveel toeren, maar ook niet te weinig. Dat laatste vind ik moeilijker dan het eerste. Warm zit ik meestal rond de 1500 rpm, koud probeer ik de diesel op de 2000 rpm te houden.

Veel mensen weten niet wanneer hun auto echt warm is. Dat is vaak pas na een kilometer of 20 of een half uurtje rijden (afhankelijk van de route en de rijstijl natuurlijk). Een olietemperatuurmeter is daarvoor erg nuttig maar helaas inderdaad erg schaars.

Overigens vindt eigenlijk iedereen die ik ken dat hij of zij de auto netjes en rustig warm rijdt. Toch zitten er nogal verschillen in de manier waarop en wat men onder "netjes en rustig" verstaat.
Fritessausdonderdag 30 december 2010 @ 21:31
Starten, kort stationair draaien en dan rustig wegrijden. 1 > 2 > 3 zo rond de ~2000-2500 rpm, 3 > 4 toch liever tussen de 2500 en 3000 want anders gaat de motor brommen, dat lijkt me ook niet echt best voor de auto.
DS4donderdag 30 december 2010 @ 21:35
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 21:26 schreef KIoontje het volgende:
Dat is vaak pas na een kilometer of 20 of een half uurtje rijden (afhankelijk van de route en de rijstijl natuurlijk).
Half uur is wel erg overdreven...
Palomardonderdag 30 december 2010 @ 21:43
quote:
Op donderdag 30 december 2010 20:49 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Da's vrij fors voor een koude motor.
Niet constant, alleen tijdens het accelereren en dan schakelen bij 3000-3500. Weet het ook niet precies, je moet dat gewoon een beetje op gevoel/gehoor doen :P
ZwartmetSuikerdonderdag 30 december 2010 @ 21:48
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 21:43 schreef Palomar het volgende:

[..]

Niet constant, alleen tijdens het accelereren en dan schakelen bij 3000-3500. Weet het ook niet precies, je moet dat gewoon een beetje op gevoel/gehoor doen :P
Toerentellers zijn voor mietjes. ^O^
KIoontjedonderdag 30 december 2010 @ 21:52
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 21:35 schreef DS4 het volgende:

[..]

Half uur is wel erg overdreven...
Als je in de stad rijdt kan het toch echt akelig lang duren.

Wel eens gereden met een olietemperatuurmeter?
DS4donderdag 30 december 2010 @ 21:59
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 21:52 schreef KIoontje het volgende:

Als je in de stad rijdt kan het toch echt akelig lang duren.

Wel eens gereden met een olietemperatuurmeter?
Ja. De vorige had een olietemp. meter (ik vind het onbegrijpelijk dat die bij mijn huidige auto niet aanwezig is). En die plas olie van maar liefst 11,5 liter was normaliter in 10 minuten warm.
Sounddragondonderdag 30 december 2010 @ 22:58
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 21:59 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ja. De vorige had een olietemp. meter (ik vind het onbegrijpelijk dat die bij mijn huidige auto niet aanwezig is). En die plas olie van maar liefst 11,5 liter was normaliter in 10 minuten warm.
Valt me een beetje van je tegen dat je dan niet dat metertje erbij laat bouwen, zeker omdat je ermee de Ring op gaat ;)
tong_pohvrijdag 31 december 2010 @ 00:55
Ik heb een tijd terug een topic gemaakt met de vraag: hoeveel toeren je max mag maken met een koude motor. Ondanks het feit, dat ik redelijk veel kilometers per jaar maak, rijd ik toch het meeste op korte afstanden. Als ik met mijn vorige auto een beetje wilde doorrijden, moest ik toch wel een beetje toeren maken. Met name bij het invoegen. Mede daarom heb ik mijn huidige auto gekozen. Namelijk een BMW 535d . Ik kan makkelijk invoegen op een snelweg zonder boven de 2500 toeren te komen. Ook inhalen indien nodig is geen probleem. Dus wat betreft het warm laten worden van de motor heb ik eigenlijk geen last. Om eerlijk te zijn spreek ik het volle vermogen van mijn auto bijna nooit aan. Is gewoonweg niet nodig,

[ Bericht 0% gewijzigd door tong_poh op 31-12-2010 02:00:26 ]
popolonvrijdag 31 december 2010 @ 00:57
Automaat SUV, dus geen probleem, dat gaat altijd vrij relaxed als ik niet volop gas geef. 8-)

Heb de auto altijd in de garage, dat kan ook een slok op een borrel schelen.
Faxievrijdag 31 december 2010 @ 04:33
Wankelaar hier, dus zeker rustig warmrijden anders mag je na 100k of eerder al een nieuw blok kopen.

Eerste 10 minuten onder de 4000 blijven, tot 20 minuten onder de 7000. Laatste minuten houd ik het ook rustig.
draaijervrijdag 31 december 2010 @ 07:48
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 20:16 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Waarom is dat niet goed dan? Ivm die olie die niet omhoog gepompt kan worden? Da's bij een diesel natuurlijk wel funest. Ik doe eigenlijk niet anders; altijd starten en dan krabben, maar als dat echt zo negatief is moet ik er misschien maar eens mee stoppen :)
Precies dat niks goed door het blok gepompt word.
KIoontjevrijdag 31 december 2010 @ 07:57
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 21:59 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ja. De vorige had een olietemp. meter (ik vind het onbegrijpelijk dat die bij mijn huidige auto niet aanwezig is). En die plas olie van maar liefst 11,5 liter was normaliter in 10 minuten warm.
Dat is extreem snel. De auto's met olietemperatuurmeter die ik gereden heb hadden allemaal veel meer tijd nodig (en hadden veel minder olie aan boord).
Gokhan03vrijdag 31 december 2010 @ 08:05
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 17:42 schreef draaijer het volgende:
Warm rijden : YES :Y
Ik ben van mening dat wanneer je laag toeren rijdt op de momenten dat de motor koud is, de slijtage kans verkleind. Ik draai eigenlijk nooit boven de 2.000 toeren met mijn V6 diesel als de auto koud is. Tevens heb ik hier op fok ook gezien waarom het nu eigenlijk slecht is om je auto tijdens het ontdoen van sneeuw en ijs aan te zetten. Dat doe ik ook niet meer.

Voor mij is het meer een gevoel. Ik heb het idee dat het goed is en dus doe ik het
Vroeger deed ik het wat minder en het heeft mij een koppakking gekost. Nou mag ie lekker stationair lopen totdat ie een beetje warm is. ~O>
Wat ook dom is dat mensen meteen hun verwarming in de auto aandoen waardoor de motor nog moeilijker op temp komt doordat de thermostaat open gaat en je na 10 minuten nog niet warm bent.
gatewayvrijdag 31 december 2010 @ 08:17
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 08:05 schreef Gokhan03 het volgende:

[..]

Vroeger deed ik het wat minder en het heeft mij een koppakking gekost. Nou mag ie lekker stationair lopen totdat ie een beetje warm is. ~O>
Wat ook dom is dat mensen meteen hun verwarming in de auto aandoen waardoor de motor nog moeilijker op temp komt doordat de thermostaat open gaat en je na 10 minuten nog niet warm bent.
waarom gaat de thermostaat open als je de kachel aanhebt??

Hier zit de verwarming toch echt in het kleine circuit, en gaat de thermostaat pas open als het kleine circuit de 90 graden bereikt heeft
Leipo666vrijdag 31 december 2010 @ 08:22
ik zit binnen 2 kilometer op de snelweg en dan ga ik niet als een ouwe lul invoegen :N
die 2 kilometer doe ik wel rustig, maar daarna gaat gewoon het gas erop (niet volgas ;) )

al de ruiten bevroren zijn start ik altijd eerst de auto om dan de ramen te krabben om daarna normaal weg te rijden.

vorige auto (ibiza 1.9 diesel) na 160.000km ingeleverd zonder dat hij ook maar een druppel olie of kvs verbruikte ^O^

misschein dat mijn manier iets meer slijtage veroorzaakt, maar met de hedendaagse autotechniek en olie-soorten ben ik ervan overtuigt dat die slijtage pas bij hele hoge kilometerstanden last gaat geven (en dan is de rest van de auto toch ook al verrot :P ). zolang je niet met een koude motor volgas wegtrekt bij stoplichten mol je ook geen koppakkingen
.Neovo.vrijdag 31 december 2010 @ 09:55
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 04:33 schreef Faxie het volgende:
Wankelaar hier, dus zeker rustig warmrijden anders mag je na 100k of eerder al een nieuw blok kopen.

Eerste 10 minuten onder de 4000 blijven, tot 20 minuten onder de 7000. Laatste minuten houd ik het ook rustig.
Mazda? :D
Gokhan03vrijdag 31 december 2010 @ 10:40
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 08:17 schreef gateway het volgende:

[..]

waarom gaat de thermostaat open als je de kachel aanhebt??

Hier zit de verwarming toch echt in het kleine circuit, en gaat de thermostaat pas open als het kleine circuit de 90 graden bereikt heeft
Als de thermostaat dichtblijft dan zal de koelvloeistof afgesloten zijn van de radiator. Als je de kachel aanzet dan wilt hij de warmte hebben van je motor en tieft hij de thermostaat open.
Normaal gesproken gaat hij bij de 90 graden open ja.
Kan ook per auto verschillen hoor.
Hyperdudevrijdag 31 december 2010 @ 11:06
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 10:40 schreef Gokhan03 het volgende:

[..]

Als de thermostaat dichtblijft dan zal de koelvloeistof afgesloten zijn van de radiator. Als je de kachel aanzet dan wilt hij de warmte hebben van je motor en tieft hij de thermostaat open.
Normaal gesproken gaat hij bij de 90 graden open ja.
Kan ook per auto verschillen hoor.
Je weet wel dat een koelwatercircuit minstens 2 thermostaten heeft? :)
De thermostaat die wel of niet koelvloeistof door der radiator stuurt heeft niets te maken met de thermostaat die koelvloeistof de verwarmingsradiator/warmtewisselaar in laat stromen, of niet. De laatste regel je met je verwarmingsbediening.

Als je de verwarming aanzet duurt het idd. wat langer voordat je motor warm wordt; maar niet omdat de grote radiator voorin open wordt gezet, dus.

Mijn climatecontrol wacht met het aanjagen van de kachel totdat de koelvloeistof een bepaalde temp. heeft. Pas dan gaat de aanjager flink draaien; aanjager heeft weinig nut als de kachel nog koud is, en je ontrekt niet on-nodig warmte aan het nog koude blok.

[ Bericht 15% gewijzigd door Hyperdude op 31-12-2010 11:17:07 ]
DS4vrijdag 31 december 2010 @ 11:52
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 22:58 schreef Sounddragon het volgende:

Valt me een beetje van je tegen dat je dan niet dat metertje erbij laat bouwen, zeker omdat je ermee de Ring op gaat ;)
Nou, als ik bij de Ring aan kom, dan is de motor inmiddels wel warm...
DS4vrijdag 31 december 2010 @ 11:53
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 07:57 schreef KIoontje het volgende:

Dat is extreem snel. De auto's met olietemperatuurmeter die ik gereden heb hadden allemaal veel meer tijd nodig (en hadden veel minder olie aan boord).
Misschien dat je dan veel te laag in de toeren blijft?
Hyperdudevrijdag 31 december 2010 @ 12:09
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 07:57 schreef KIoontje het volgende:

[..]

Dat is extreem snel. De auto's met olietemperatuurmeter die ik gereden heb hadden allemaal veel meer tijd nodig (en hadden veel minder olie aan boord).
Mijn 3.2 911 begint een beetje op temp. te komen na ongeveer 30 km. op een 80 km weg. Rij dan ongeveer 95-100 km/u= 20 minuten voordat ie warm is. Precies op de plek waar een hele lange bocht ligt in de N-weg waar je op zondagochtend met 160 lekker doorheen kan. :)

NB1.
En idd geen olie temp. meter in een 911 :X
In de huidige BMW's zit er ook nog maar alleen zo'n FIAT lichtje. :{w
Is er niet een handige fix voor je Kever zodat je de olie temp. op je boordcompu kan zien oid.?

NB2.

Bij de BMW houd ik 2 keer de watertemp.meter = OK-tijd aan, voordat ik gas geef.

edit: plaatje toegevoegd
Zo moet het ;) :
3bc4ea0f.jpg
vlnr.: benzineniveau, olieniveau in olietank, olietemp. oliedrukmeter en oliedruklampje. :)
Beetje overdreven wellicht voor een huis-tuin-keuken-bakkie. Oude Alfa 75 had overigens een oliedrukmeter; als daar de druk wat daalde een paar minuten ar de start wist je ook dat de temp. wat begon te klimmen/olie dunner werd, waardoor de druk daalde.

[ Bericht 18% gewijzigd door Hyperdude op 31-12-2010 14:20:10 ]
KIoontjevrijdag 31 december 2010 @ 12:26
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 11:53 schreef DS4 het volgende:

[..]

Misschien dat je dan veel te laag in de toeren blijft?
Ik zou eerder denken dat de auto waar jij mee gereden hebt de uitzondering is (olie warm in 10 minuten).

Tenzij we wat anders bedoelen met "warm".
ThatsMeThatsRightvrijdag 31 december 2010 @ 12:44
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 17:42 schreef draaijer het volgende:
Tevens heb ik hier op fok ook gezien waarom het nu eigenlijk slecht is om je auto tijdens het ontdoen van sneeuw en ijs aan te zetten. Dat doe ik ook niet meer.

En waarom is dat nou weer?
Jimmievrijdag 31 december 2010 @ 12:45
Zou het verdwijnen van de olietemperatuurmeter niet iets te maken hebben met dat met moderne productie toleranties het gas er wel op kan zodra het blok (water) warm is?
KIoontjevrijdag 31 december 2010 @ 12:51
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 12:45 schreef Jimmie het volgende:
Zou het verdwijnen van de olietemperatuurmeter niet iets te maken hebben met dat met moderne productie toleranties het gas er wel op kan zodra het blok (water) warm is?
Olietemperatuurmeter is bij mijn weten nooit gangbaar geweest.

De laatste jaren zie je wel een trend dat de koelvloeistoftemperatuurmeter verdwijnt uit de auto's en vervangen wordt door een lampje dat (blauw) oplicht zolang de motor nog echt ijskoud is.

Aangezien 9 van de 10 mensen toch denken dat het temperatuurmetertje voor de motor is (ipv voor de koelvloeistof) maakt het inderdaad niet veel uit.
En kokende motoren zijn redelijk uit de tijd.
ThatsMeThatsRightvrijdag 31 december 2010 @ 12:51
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 12:45 schreef Jimmie het volgende:
Zou het verdwijnen van de olietemperatuurmeter niet iets te maken hebben met dat met moderne productie toleranties het gas er wel op kan zodra het blok (water) warm is?
Ik heb geen olietemperatuurmeter en ook geen koelvloeistofmeter, vind ik ook wel raar. Zal het eens bij de garage navragen.
Hugo__Bossvrijdag 31 december 2010 @ 13:04
Verbaast me dat zo weinig mensen een olietemperatuurmeter hebben. Die is in mijn toch niet al te dure 206 zelfs terug te vinden. In principe schakel ik altijd bij 2250 toeren, dan valt ie terug naar 1750 toeren in de volgende versnelling, dus gemiddeld altijd rond de 2000 toeren. Pas starten als je weg gaat rijden, en denk dat dit wel de beste manier is. Op de snelweg rij ik eigenlijk ook nooit harder dan 100, geeft 2750 toeren per minuut en dan zou het blok ook het maximale koppel moeten hebben, dus rijdt hij het zuinigste denk ik :) Olie is na een km of 10 wel op temperatuur, ook zo'n 90 graden.
trainfreakvrijdag 31 december 2010 @ 13:06
Warmrijden? Nee.

Maar dat zal wel aan het type wagen liggen... Met een Prius gaat dat wel moeilijk, omdat de motor zeer snel kan afslaan. (In de zomer na +- 1 km, in de winter na +- 2 km, zonder chauffage aan dan).

Ik let er wel wat op dat ik in het begin niet te snel accelereer, zodat de batterij niet leegloopt en de motor kan bijsturen (gaat ook tamelijk snel). Als je echt snel optrekt in het begin dan is je batterij direct leeg en moet je motor zowel opwarmen, de batterij bijladen en voor de nodige energie zorgen om de auto voort te bewegen.
DS4vrijdag 31 december 2010 @ 13:12
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 12:26 schreef KIoontje het volgende:

Ik zou eerder denken dat de auto waar jij mee gereden hebt de uitzondering is (olie warm in 10 minuten).

Tenzij we wat anders bedoelen met "warm".
Wat dacht je van bedrijfstemperatuur.

Eerdere auto's met olietemperatuurmeter deden er grofweg even lang over. Laat het een kwartier geweest zijn bij anderen...

Ik zorg echter wel tussen 2000 en 3000 tpm te blijven. En de verwarming pas echt aan als de motor warm is.
Dinaridarvrijdag 31 december 2010 @ 17:00
Met mijn Ibiza 1.9TDI rijd ik de eerste 20 minuten rustig, oftewel zoveel mogelijk beneden de 2000 toeren blijven en bescheiden accelereren. Na een rit laat ik de auto even stationair draaien (langer stationair bij langere/intensievere ritten) om oververhitting van de turbo te voorkomen.
.Neovo.vrijdag 31 december 2010 @ 17:15
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 17:00 schreef Dinaridar het volgende:
Met mijn Ibiza 1.9TDI rijd ik de eerste 20 minuten rustig, oftewel zoveel mogelijk beneden de 2000 toeren blijven en bescheiden accelereren. Na een rit laat ik de auto even stationair draaien (langer stationair bij langere/intensievere ritten) om oververhitting van de turbo te voorkomen.
In de instructieboekjes van onze auto's lees ik ook dat je na een lange rit de motor het best even stationair laat draaien, zodat de temperatuur in de motorruimte kan dalen. Ik zie daar niet bepaald het nut van in. Als je de motor uitschakelt daalt de temp. toch ook?
ZwartmetSuikervrijdag 31 december 2010 @ 19:38
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 17:15 schreef .Neovo. het volgende:

[..]

In de instructieboekjes van onze auto's lees ik ook dat je na een lange rit de motor het best even stationair laat draaien, zodat de temperatuur in de motorruimte kan dalen. Ik zie daar niet bepaald het nut van in. Als je de motor uitschakelt daalt de temp. toch ook?
Wordt veel gedaan bij high performance turbo motoren (een TSI's en TDI's dus).
vannellevrijdag 31 december 2010 @ 20:24
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 17:15 schreef .Neovo. het volgende:

[..]

In de instructieboekjes van onze auto's lees ik ook dat je na een lange rit de motor het best even stationair laat draaien, zodat de temperatuur in de motorruimte kan dalen. Ik zie daar niet bepaald het nut van in. Als je de motor uitschakelt daalt de temp. toch ook?
Het idee daar achter is dat de turbo ontzettend veel toeren per minuut draait en zodra je de motor uitzet is ook de oliedruk en dus de smering weg.
Je turbo draait dan nog maar krijgt geen olie meer en dat is aardig funest voor zo'n ding.
Met even stationair laten draaien geef je de turbo de tijd om te zakken in toeren voor je de auto uitzet en zal ie dus minder slijten.
Leipo666vrijdag 31 december 2010 @ 21:12
Alsof je de motor uitzet terwijl de turbo nog draait :?
Op het moment dat je afremt om te stoppen gaat de turbo ook al omlaag in toeren. Tegen de tijd dat je stilstaat en de motor uit kan doen draait de turbo echt niet hard meer. :)
vannellevrijdag 31 december 2010 @ 21:13
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 21:12 schreef Leipo666 het volgende:
Alsof je de motor uitzet terwijl de turbo nog draait :?
Op het moment dat je afremt om te stoppen gaat de turbo ook al omlaag in toeren. Tegen de tijd dat je stilstaat en de motor uit kan doen draait de turbo echt niet hard meer. :)
Geloof wat je wilt.
Leipo666vrijdag 31 december 2010 @ 21:17
Ik kan mijn turbo goed horen (duidelijke fluit) en hoor dus duidelijk de toeren omlaag gaan als ik afrem, daarnaast is de hedendaagse olie ook zo dat de smering niet meteen met een seconde verdwenen is.

Kan me dus niet voorstellen dat het echt nuttig is een poos stationair te blijven staan draaien voordat je de motor uitzet :N
vannellevrijdag 31 december 2010 @ 21:40
Zoals ik al schreef: geloof wat je wilt.
Ik typ mijn kennis hier en als je me niet gelooft vind ik dat ook prima.
Wat staat er over in jouw instructieboekje?
2cvvrijdag 31 december 2010 @ 22:07
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 21:17 schreef Leipo666 het volgende:
Ik kan mijn turbo goed horen (duidelijke fluit) en hoor dus duidelijk de toeren omlaag gaan als ik afrem, daarnaast is de hedendaagse olie ook zo dat de smering niet meteen met een seconde verdwenen is.

Kan me dus niet voorstellen dat het echt nuttig is een poos stationair te blijven staan draaien voordat je de motor uitzet :N
Dat die turbo niet meer fluit betekent niet dat hij niet meer draait. Als je 100km/u rijdt hoor je ook meer windgeruis dan wanneer je 50km/u rijdt.

Zelf rijd ik (zeker in het begin) wel rustig. Zowieso schakel ik meestal al bij zo'n 2500rpm. Alleen als ik serieus moet accelereren trek ik door tot 3500rpm, maar alleen als de motor warm is (meer dan een half uur gereden). Ook doe ik zo min mogelijk aan korte ritjes: ik gebruik mijn auto alleen voor korte ritjes als dat echt niet anders kan (bijvoorbeeld als ik veel mee moet nemen). Daarom zijn +/- 98% van mijn ritten meer dan 45km.

Ik let in mindere mate op de temperatuurmeters. Waarom ik niet op de vloeistoftemperatuurmeter let weet ik niet goed en de olietemperatuurmeter is onhandig in gebruik want die meet de temperatuur in het carter. En die meter begint pas te bewegen als ik minstens een half uur 120km/u rijd :')

Overigens, als ik moet krabben is het eerst starten (met de kachel aan uiteraard) en dan pas krabben.
.Neovo.vrijdag 31 december 2010 @ 22:15
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 20:24 schreef vannelle het volgende:

[..]

Het idee daar achter is dat de turbo ontzettend veel toeren per minuut draait en zodra je de motor uitzet is ook de oliedruk en dus de smering weg.
Je turbo draait dan nog maar krijgt geen olie meer en dat is aardig funest voor zo'n ding.
Met even stationair laten draaien geef je de turbo de tijd om te zakken in toeren voor je de auto uitzet en zal ie dus minder slijten.
Ok, handig om te weten. Maar hoe zit dat dan met (benzine)motoren zonder turbo?
fioooonvrijdag 31 december 2010 @ 22:31
Heeej Neovo!!! Alles goed? Antwoord op jou vraag heb ik niet.
2cvvrijdag 31 december 2010 @ 22:36
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 22:15 schreef .Neovo. het volgende:

[..]

Ok, handig om te weten. Maar hoe zit dat dan met (benzine)motoren zonder turbo?
Daarvan slijt de turbo gewoon niet.
Kogandovrijdag 31 december 2010 @ 22:46
Volgens mij laat je een turbomotor nog even stationair lopen omdat de turbo (en de olie daarin) loeiheet wordt als deze na een stuk blazen ineens stil staat. Op termijn is de kans dan groot dat de turbo kapot gaat.

Die turbo zelf is natuurlijk na een paar seconde wel uitgedraaid.
vannellezaterdag 1 januari 2011 @ 04:02
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 22:46 schreef Kogando het volgende:
Volgens mij laat je een turbomotor nog even stationair lopen omdat de turbo (en de olie daarin) loeiheet wordt als deze na een stuk blazen ineens stil staat. Op termijn is de kans dan groot dat de turbo kapot gaat.

Die turbo zelf is natuurlijk na een paar seconde wel uitgedraaid.
Als aanvulling op mijn vorige post:

Een turbo wordt aangedreven door de uitlaatgassen en haalt daardoor misschien wel 100.000 rpm.
Als je je motor uitzet wordt de turbo niet meer aangedreven maar als je net een stukje fijn hebt gereden draait ie nog wel!
Dat ding heeft tijd nodig om toeren te verminderen en zodra je je motor uitzet is de olieaanvoer ook gestopt.
Turbo krijgt dus geen smering en koeling meer en zal eerder kapot gaan.
Zo simpel is het.
.Neovo.zaterdag 1 januari 2011 @ 11:08
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 22:31 schreef fioooon het volgende:
Heeej Neovo!!! Alles goed? Antwoord op jou vraag heb ik niet.
gelukkig nieuwjaar
Palomarzaterdag 1 januari 2011 @ 11:52
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 januari 2011 04:02 schreef vannelle het volgende:

[..]

Als aanvulling op mijn vorige post:

Een turbo wordt aangedreven door de uitlaatgassen en haalt daardoor misschien wel 100.000 rpm.
Als je je motor uitzet wordt de turbo niet meer aangedreven maar als je net een stukje fijn hebt gereden draait ie nog wel!
Dat ding heeft tijd nodig om toeren te verminderen en zodra je je motor uitzet is de olieaanvoer ook gestopt.
Turbo krijgt dus geen smering en koeling meer en zal eerder kapot gaan.
Zo simpel is het.
hoe lang zou je hem volgens jou dan nog stationair moeten laten draaien voordat je de motor uitzet?
daNpyzaterdag 1 januari 2011 @ 12:51
Ca 1 minuut.
Afketserzaterdag 1 januari 2011 @ 13:00
quote:
7s.gif Op zaterdag 1 januari 2011 11:08 schreef .Neovo. het volgende:

[..]

gelukkig nieuwjaar
Ja gelukkig nieuwjaar.
vannellezaterdag 1 januari 2011 @ 20:32
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 januari 2011 12:51 schreef daNpy het volgende:
Ca 1 minuut.
Dat dus. :)
CHiNo4ReaLzaterdag 1 januari 2011 @ 21:02
Ik rij mijn wagen ook altijd warm, heb ook olie temp/druk meters dus daarop kan ik ook zien wanneer ik echt gas kan geven.
Rij ook nooit korte stukjes, ook al moet ik ergens in de buurt zijn dan rij ik wel even een blokje extra om. En na het rijden uiteraard na laten draaien voor de turbo. :)
ellevehC86zaterdag 1 januari 2011 @ 21:32
oude lage toerenmotor in combinatie met dikke olie zorgt ervoor dat de motor wel warm moet lopen, hij geeft gewoon simpelweg amper vermogen als de olie niet door temperatuur warm genoeg geworden is.
ForzaScuderiaFerrarizaterdag 1 januari 2011 @ 22:30
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 januari 2011 04:02 schreef vannelle het volgende:

[..]

Als aanvulling op mijn vorige post:

Een turbo wordt aangedreven door de uitlaatgassen en haalt daardoor misschien wel 100.000 rpm.
Als je je motor uitzet wordt de turbo niet meer aangedreven maar als je net een stukje fijn hebt gereden draait ie nog wel!
Dat ding heeft tijd nodig om toeren te verminderen en zodra je je motor uitzet is de olieaanvoer ook gestopt.
Turbo krijgt dus geen smering en koeling meer en zal eerder kapot gaan.
Zo simpel is het.
Niks aan toe te voegen
Mark_Ruttezaterdag 1 januari 2011 @ 23:22
Tot ik de temperatuurmeter op 90 zie staan kom ik niet boven de 2500 rpm uit, na 2 km ben ik echter al bij de oprit van de snelweg en moet er af en toe wat gas bij.
Daarna rijd ik gewoon 120@3000rpm en gaat na een paar minuten de snelheid omhoog.

Ik lees in het topic dat wanneer de koelvloeistof op 90 graden is, de olie nog niet op temperatuur hoeft te zijn. Is hier een vuistregel voor? Ik rijd een 1.6 uit '98 op LPG. Wat waarschijnlijk ook wel scheelt is dat ik met 5W40 rijd.
vannellezaterdag 1 januari 2011 @ 23:39
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 januari 2011 23:22 schreef Mark_Rutte het volgende:
Tot ik de temperatuurmeter op 90 zie staan kom ik niet boven de 2500 rpm uit, na 2 km ben ik echter al bij de oprit van de snelweg en moet er af en toe wat gas bij.
Daarna rijd ik gewoon 120@3000rpm en gaat na een paar minuten de snelheid omhoog.

Ik lees in het topic dat wanneer de koelvloeistof op 90 graden is, de olie nog niet op temperatuur hoeft te zijn. Is hier een vuistregel voor? Ik rijd een 1.6 uit '98 op LPG. Wat waarschijnlijk ook wel scheelt is dat ik met 5W40 rijd.
Olie heeft idd iets meer tijd nodig om op te warmen dan je koelvloeistof en lang niet elke auto heeft daar een metertje voor.
Maar met wat jij beschrijft rij je'm naar mijns inziens fatsoenlijk warm en hoef je je nergens zorgen over te maken. ;)
DS4zaterdag 1 januari 2011 @ 23:44
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 januari 2011 04:02 schreef vannelle het volgende:

Als aanvulling op mijn vorige post:

Een turbo wordt aangedreven door de uitlaatgassen en haalt daardoor misschien wel 100.000 rpm.
Als je je motor uitzet wordt de turbo niet meer aangedreven maar als je net een stukje fijn hebt gereden draait ie nog wel!
Dat ding heeft tijd nodig om toeren te verminderen en zodra je je motor uitzet is de olieaanvoer ook gestopt.
Turbo krijgt dus geen smering en koeling meer en zal eerder kapot gaan.
Zo simpel is het.
Bij moderne auto's wordt er wel smering voorzien na het uitzetten van het contact.

Maar dan nog is het wel beter om gewoon het laatste stukje rustig aan te doen. Wat dat betreft heb ik een voordeel dat ik tussen mijn terrein op rijden en de woning zelf zo'n stuk heb dat de turbo helemaal tot rust kan komen. :)
vannellezondag 2 januari 2011 @ 01:38
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 januari 2011 23:44 schreef DS4 het volgende:

[..]

Bij moderne auto's wordt er wel smering voorzien na het uitzetten van het contact.

Maar dan nog is het wel beter om gewoon het laatste stukje rustig aan te doen.
Hier heb je in mijn ogen gelijk in maar heb dat expres niet getypt omdat het meer om het algehele idee ging.

quote:
1s.gif Op zaterdag 1 januari 2011 23:44 schreef DS4 het volgende: Wat dat betreft heb ik een voordeel dat ik tussen mijn terrein op rijden en de woning zelf zo'n stuk heb dat de turbo helemaal tot rust kan komen. :)
Zulke winterbanden heb ik ook gehad. ;)
DS4zondag 2 januari 2011 @ 12:06
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 01:38 schreef vannelle het volgende:

Zulke winterbanden heb ik ook gehad. ;)
:(
Afketserzondag 2 januari 2011 @ 12:30
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 januari 2011 23:44 schreef DS4 het volgende:

[..]

Bij moderne auto's wordt er wel smering voorzien na het uitzetten van het contact.

Maar dan nog is het wel beter om gewoon het laatste stukje rustig aan te doen. Wat dat betreft heb ik een voordeel dat ik tussen mijn terrein op rijden en de woning zelf zo'n stuk heb dat de turbo helemaal tot rust kan komen. :)
Woon jij aan het einde van een B-weg?
DS4zondag 2 januari 2011 @ 12:39
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 12:30 schreef Afketser het volgende:

Woon jij aan het einde van een B-weg?
Nee, tussen mijn terrein oprijden en mijn woning zit enkele honderden meters.
Afketserzondag 2 januari 2011 @ 12:48
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 12:39 schreef DS4 het volgende:

[..]

Nee, tussen mijn terrein oprijden en mijn woning zit enkele honderden meters.
Dat is wel een voordeel dat daarzo de grondprijs nog erg goedkoop is.
DS4zondag 2 januari 2011 @ 13:25
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 12:48 schreef Afketser het volgende:

Dat is wel een voordeel dat daarzo de grondprijs nog erg goedkoop is.
O?
Afketserzondag 2 januari 2011 @ 13:30
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 13:25 schreef DS4 het volgende:

[..]

O?
Niet dan?
Moet je eens kijken wat je voor 7 ton kan kopen:
HUIS

Daar heb je bij ons maar een rijtjeshuis voor zonder tuin.
Zwansenzondag 2 januari 2011 @ 13:33
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 13:30 schreef Afketser het volgende:

[..]

Niet dan?
Moet je eens kijken wat je voor 7 ton kan kopen:
HUIS

Daar heb je bij ons maar een rijtjeshuis voor zonder tuin.
775k is geen 7 ton. :P
WalkingDisasterzondag 2 januari 2011 @ 13:42
Ik heb ook een turbodruk en olietemp meter :)

Ik rijdt als hij koud niet boven de 2500 rpm en zorg ervoor dat mijn turbo geen druk opbouwt (minimaal gebruik dus).

Pas na 20 (!) minuten is mijn olie een beetje op temperatuur.

Nadraaien ook, blijf altijd minstens 1 minuut zitten, soms wat langer.
Afketserzondag 2 januari 2011 @ 13:45
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 13:33 schreef Zwansen het volgende:

[..]

775k is geen 7 ton. :P
Die krijg je wel voor 7 ton mee.
Afketserzondag 2 januari 2011 @ 13:48
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 13:42 schreef WalkingDisaster het volgende:

Nadraaien ook, blijf altijd minstens 1 minuut zitten, soms wat langer.
Het lijkt wel alsof iedereen dat hier doet. Ik heb nog nooit gezien dat iemand na de rit in de auto blijft zitten met de motor aan vanwege de levensduur van de turbo.
Ik kan me voorstellen dat je dat zou overwegen om te doen als je je auto van plan bent jaren lang te houden. Maar welke automobilist houdt zijn auto nog voor lange tijd?
daNpyzondag 2 januari 2011 @ 13:50
Ik.

En ik houd ook altijd 20min/20km aan. Olie warmt niet zo snel op.
TommyGunzondag 2 januari 2011 @ 14:14
quote:
14s.gif Op donderdag 30 december 2010 15:42 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Inderdaad niet boven de 2500 toeren rijden. Rustig aan. En wachten tot de olie op temperatuur is, niet tot de motor rond de 90 graden Celsius staat.
TheFreshPrincezondag 2 januari 2011 @ 15:22
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 13:48 schreef Afketser het volgende:

[..]

Het lijkt wel alsof iedereen dat hier doet. Ik heb nog nooit gezien dat iemand na de rit in de auto blijft zitten met de motor aan vanwege de levensduur van de turbo.
Ik kan me voorstellen dat je dat zou overwegen om te doen als je je auto van plan bent jaren lang te houden. Maar welke automobilist houdt zijn auto nog voor lange tijd?
Auto heb ik nu 4 jaar, is 24 jaar oud en moet nog 25 jaar mee.
Heb overigens geen turbo.
Afketserzondag 2 januari 2011 @ 15:27
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 15:22 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Auto heb ik nu 4 jaar, is 24 jaar oud en moet nog 25 jaar mee.
Heb overigens geen turbo.
Zodemieters.... dat wordt zowiezo een kostenpost.
Leipo666zondag 2 januari 2011 @ 16:26
quote:
Op zondag 2 januari 2011 13:48 schreef Afketser het volgende:

[..]

Het lijkt wel alsof iedereen dat hier doet. Ik heb nog nooit gezien dat iemand na de rit in de auto blijft zitten met de motor aan vanwege de levensduur van de turbo.
Ik kan me voorstellen dat je dat zou overwegen om te doen als je je auto van plan bent jaren lang te houden. Maar welke automobilist houdt zijn auto nog voor lange tijd?
idd: nog nooit iemand zien doen. En ook nog nooit bij collega's gehoord die al enkele auto's gereden hebben dat een turbo stuk ging binnen 200k km

En lease-auto's staan erom bekend niet altijd netjes warmgereden te worden ;)
Palomarzondag 2 januari 2011 @ 17:26
Ja, ik ook niet. Heb zelf geen turbo, maar m'n vader heeft altijd Volvo turbodiesels gehad waarmee die tot zo'n 350K doorrijdt, maar ook nooit iets met de turbo gehad. En die zet hem altijd direct uit. Lijkt me dus dat die dingen wel zo degelijk gemaakt zijn dat ze er wel tegen kunnen om door gewone mensen gebruikt te worden.
Misschien dat dit bij bepaalde high performance turbo's gevoeliger is?
DS4zondag 2 januari 2011 @ 17:45
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 13:30 schreef Afketser het volgende:
Niet dan?
Moet je eens kijken wat je voor 7 ton kan kopen:
HUIS
Dat is op een industrieterrein... Nee, daar wil je wonen!

Ik woon overigens niet in Breda.

quote:
Daar heb je bij ons maar een rijtjeshuis voor zonder tuin.
Nou en?
DS4zondag 2 januari 2011 @ 17:47
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 17:26 schreef Palomar het volgende:
Ja, ik ook niet. Heb zelf geen turbo, maar m'n vader heeft altijd Volvo turbodiesels gehad waarmee die tot zo'n 350K doorrijdt, maar ook nooit iets met de turbo gehad. En die zet hem altijd direct uit. Lijkt me dus dat die dingen wel zo degelijk gemaakt zijn dat ze er wel tegen kunnen om door gewone mensen gebruikt te worden.
Misschien dat dit bij bepaalde high performance turbo's gevoeliger is?
Nee, het punt is dat je niet je motor af moet zetten als de turbo net daarvoor vol op druk is geweest. Het typische is dat je iha het laatste deel van je rit rustig rijdt (in een woonwijk, op een parkeerkeerplaats, enz. enz. waardoor de turbo al van nature weer tot rust is gekomen.
Catch_mezondag 2 januari 2011 @ 18:54
Met koud weer:

Sleutel in contact en even een paar tellen wachten zodat de computer zichzelf alvast afregelt.
Motor aan.
Airco op de automatische stand op een graadje of 17-18
Achterruitverwarming icm spiegelverwarming aan
Naar buiten om te krabben.
Rustig wegrijden en de toeren lekker laag houden.
Meestal na een minuut of 6-7 moet ik al de snelweg op dus afhankelijk van de drukte gaan de toeren wat omhoog, maar niks extreems.
QuantumCatzondag 2 januari 2011 @ 19:05
mijn Cappuccino start ik altijd en dan rij ik hem uit de garage en dan laat ik hem langzaam warm draaien terwijl ik het dak eraf haal en de achterruit wegklap. Tegen de tijd dat ik dan wegij is de motor ook redelijk op temp.

Mijn gewone auto niet, daar rij ik meteen mee weg. Voor die auto betekent warm rijden dat ik de eerste kilometers er rustig mee rijdt en veel toeren maken probeer te vermijden.

Met de motor hetzelfde als de met de Cappuccino, die start ik en die laat ik langzaam warm worden
terwijl ik 'm naar buiten rij en bijv. m'n motorkleding aantrek en de garage weer dicht doe.
Palomarzondag 2 januari 2011 @ 19:16
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 17:47 schreef DS4 het volgende:

[..]

Nee, het punt is dat je niet je motor af moet zetten als de turbo net daarvoor vol op druk is geweest. Het typische is dat je iha het laatste deel van je rit rustig rijdt (in een woonwijk, op een parkeerkeerplaats, enz. enz. waardoor de turbo al van nature weer tot rust is gekomen.
het punt was ook dat sommige mensen aangeven dat ze de motor nog een volle minuut stationair laten draaien voordat ze hem uitzetten ;) Dat vind ik ook wat overdreven en zou niet zo moeten zijn voor een 'gebruiksproduct'.

quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 18:54 schreef Catch_me het volgende:
Sleutel in contact en even een paar tellen wachten zodat de computer zichzelf alvast afregelt.
Motor aan.
Dat doe ik idd ook altijd. Als ik mn auto op contact zet hoor je eerst wat gezoem van een elektromotor oid (brandstofpomp?). Pas daarna zet ik hem aan. Geen idee of dat ook moet, want hij start ook wel zonder te wachten ;)
jitzzzzezondag 2 januari 2011 @ 19:29
Niet bewust, de auto wordt vanzelf wel warm na 10 minuutjes.
QuantumCatzondag 2 januari 2011 @ 19:49
'gezoem' dat roept mijn moeder ook. Dat hoor je (idd) als je de sleutel omdraait in het contact.
Daarom moet ik hem niet meteen starten.

... het is de CD speler van de autoradio.
QuantumCatzondag 2 januari 2011 @ 19:51
de cappuccinp heeft ook een turbo. Heb ik turbo gereden dan laat ik'm altijd een beetje stationair draaien door bijv. mijn riem af te doen en de lampen voorvast uit te zetten.

Heb ik niet turbo gereden gaatie vaak meteen uit
DS4zondag 2 januari 2011 @ 19:54
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 19:16 schreef Palomar het volgende:

het punt was ook dat sommige mensen aangeven dat ze de motor nog een volle minuut stationair laten draaien voordat ze hem uitzetten ;) Dat vind ik ook wat overdreven en zou niet zo moeten zijn voor een 'gebruiksproduct'.
Maar soms kan dat dus wel nodig zijn...
QuantumCatzondag 2 januari 2011 @ 20:12
ik weet ook niet of een volle minuut nodig is, maar als je een auto met turbo hebt, even tot rust laten komen is wel wenselijk voor dat je 'm uitzet,
maar goed een diesel gloei je ook voor? ..
D.zondag 2 januari 2011 @ 20:30
Leerzaam topic :Y

Dat van het laten afkoelen van een turbo wist ik helemaal niet :N
Maharbalzondag 2 januari 2011 @ 21:56
10/15 min en/of 10/15km (afhankelijk van zomer/winter) warm rijden. Dat betekent niet boven de 3.000 toeren (tenzij ik er even snel boven moet om ergens in te voegen of iets dergelijks) en ook niet het gas vol intrappen. Verder gaat de verwarming pas na een aantal minuten aan.

Ik laat de auto ook nooit warmdraaien terwijl ik de ruiten krab. Het is meteen starten en wegrijden.
QuantumCatzondag 2 januari 2011 @ 23:27
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 21:56 schreef Maharbal het volgende:
Ik laat de auto ook nooit warmdraaien terwijl ik de ruiten krab. Het is meteen starten en wegrijden.
dat doe ik wel. plus dat de achterruit verwarming aangaat. ik begin met de zijruiten.
Dit geeft een aantal voordelen:
1. tegen de tijd dat ik daarmee klaarben, kan ik meestal met weinig moeite de achterruit doen
2. tegen die tijd beging (meestal) de verwarming ook warme(re) lucht te blazen, wat weer helpt met de voorruit
3. tegen de tijd dat ik wegrij, is mijn verwarming op temperatuur.

Dus dit is meer het e.e.a. de tijd geven om mee te helpen om het ijs op de ramen te ontdooien dan dat het doel is om de auto warm te rijden.

(wat ik ook doe, als ik er erg in heb, is de auto met de neus naar de kant van de opgaande zon zetten, als het dan licht wordt, wordt de voorruit als eerste warm, en het ijs erop wordt dan ook sneller zacht)
Leipo666maandag 3 januari 2011 @ 07:48
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 23:27 schreef QuantumCat het volgende:
(wat ik ook doe, als ik er erg in heb, is de auto met de neus naar de kant van de opgaande zon zetten, als het dan licht wordt, wordt de voorruit als eerste warm, en het ijs erop wordt dan ook sneller zacht)
moet je wel pas wegrijden als de zon schijnt ;)

wat ook helpt is je auto dicht bij een groot object zetten: ik zet mijn auto zo dicht mogelijk naast een garagebox en dan hoef ik vaak alleen de zijruit, welke het verst weg van de box zit, te krabben. de andere auto's in de buurt zijn dan vaak wel helemaal bevroren :P
zo'n groot object zoals een huis of garagebox neemt overdag veel warmte op en geeft deze gedurende de nacht weer af: het is er dus warmer dan wanneer je in een grote open ruimte staat ;)
Matelmaandag 3 januari 2011 @ 09:37
Ik laat de auto altijd rustig opwarmen. Niet direct wegrijden na het starten (20-30 seconden bij een koude start) en daarna de eerste aantal kilometers niet boven de 2500rpm komen en niet vol gas geven. Na een kilometer of 15 gaat het gas er rustig aan steeds meer op.

[ Bericht 2% gewijzigd door Matel op 03-01-2011 09:48:46 ]
CoolGuymaandag 3 januari 2011 @ 10:08
Tja, wat is warm rijden. Ik woon niet zo heel ver van de snelweg. Ik denk iets van 1500 meter vanaf mn voordeur tot invoegen op de autoweg. Dus de auto is nog niet warm maar het metertje loopt wel al naar boven als ik daar ben. Dan weer 2 km verder wordt het autosnelweg, dus dan rij ik al 120km/u. Dus echt tijd om op te warmen voor ik 120km/u rij heb ik niet.
Ou-Tannudinsdag 4 januari 2011 @ 20:27
t dieseltje vind t niet zo lekker om meteen hard te moeten werken als die koud is :)

het 3 jaar jongere benzineblokje vind het minder erg :) die wil altijd wel :D
Rickocumdinsdag 4 januari 2011 @ 21:49
Gewoon snel in de koppeling in die koude weertje tog. Daarna na een stuk of 8 minuten rijden gaat de baksteen op het gaspedaal.
tong_pohwoensdag 5 januari 2011 @ 00:28
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 10:08 schreef CoolGuy het volgende:
Tja, wat is warm rijden. Ik woon niet zo heel ver van de snelweg. Ik denk iets van 1500 meter vanaf mn voordeur tot invoegen op de autoweg. Dus de auto is nog niet warm maar het metertje loopt wel al naar boven als ik daar ben. Dan weer 2 km verder wordt het autosnelweg, dus dan rij ik al 120km/u. Dus echt tijd om op te warmen voor ik 120km/u rij heb ik niet.
Je kunt best meteen 120 rijden als de motor koud is. Het is allen de manier waarop je die 120 haalt, dat een probleem kan zijn.

Ik heb meerdere bronnen geraadpleegd en daarmee ben ik tot de conclusie gekomen, dat de hoeveelheid toeren niet het enige probleem is met warm rijden. De belasting van de motor speelt ook mee. Rustig gas geven tot 6000 toeren kan in principe minder belastend zijn dan vol gas geven tot 3500 toeren
2cvwoensdag 5 januari 2011 @ 09:11
Welke bronnen ?
PeeJay1980woensdag 5 januari 2011 @ 11:13
Hebben mensen hier al eens gezien hoe nieuwe auto van de boot komen? :P

Doen ze bij Porsche bijzonder netjes trouwens. In colonne en langzaam. Geen kans dat die het zwaar krijgen.

Weet van bekenden dat er wel Audi's zijn die al schade hebben voordat ze in showroom staan :X

En racemotoren die met 0km de testbank opgaan om er zeker van te zijn dat het opgegeven vermogen gehaald wordt. Een splinternieuwe Fireblade direct even de 13000 toeren injanken en vervolgens door de versnellingen heen :o
ForzaScuderiaFerrariwoensdag 5 januari 2011 @ 12:16
quote:
1s.gif Op woensdag 5 januari 2011 11:13 schreef PeeJay1980 het volgende:
Hebben mensen hier al eens gezien hoe nieuwe auto van de boot komen? :P

Doen ze bij Porsche bijzonder netjes trouwens. In colonne en langzaam. Geen kans dat die het zwaar krijgen.

Weet van bekenden dat er wel Audi's zijn die al schade hebben voordat ze in showroom staan :X

En racemotoren die met 0km de testbank opgaan om er zeker van te zijn dat het opgegeven vermogen gehaald wordt. Een splinternieuwe Fireblade direct even de 13000 toeren injanken en vervolgens door de versnellingen heen :o
Ja, daar heb ik ook weleens over gehoord. Motoren kunnen ook wel meer hebben dan sommige mensen denken.

Dat is echter nog steeds geen reden om elke ochtend volgas de straat uit te racen met je koude motor. Op de langere termijn ga je daar namelijk wel de gevolgen van voelen. :P
PeeJay1980woensdag 5 januari 2011 @ 13:07
quote:
1s.gif Op woensdag 5 januari 2011 12:16 schreef ForzaScuderiaFerrari het volgende:

[..]

Dat is echter nog steeds geen reden om elke ochtend volgas de straat uit te racen met je koude motor. Op de langere termijn ga je daar namelijk wel de gevolgen van voelen. :P
Eens, maar de allereerste kilometers zijn de belangrijkste voor het motorblok, omdat onderdelen op elkaar in moeten lopen.

Moet zeggen dat ik niet altijd netjes warmrijdt. Maar over het algemeen blijf ik in het begin onder de 2500 toeren.
En heb de auto ook al wel eens uitgezet met een kokende turbo. Mijn oliepomp (en condensor ook) blijft dan lopen. Hoor je je auto aan het einde van de parkeerplaats nog blazen :@
Ou-Tannuwoensdag 5 januari 2011 @ 13:15
quote:
1s.gif Op woensdag 5 januari 2011 09:11 schreef 2cv het volgende:
Welke bronnen ?
goed punt!
Dangelwoensdag 5 januari 2011 @ 14:44
Ik woon niet ver van de provinciale weg, maar rijd het eerste stuk altijd over de ventweg naast de provinciale weg, geen zin om meteen 80 te knallen met een koude motor...
Matelwoensdag 5 januari 2011 @ 17:22
Ik heb even nagelezen in het boekje van m'n (uit 2007) nieuwe Mazda staat over warmrijden. Het advies is om de auto rustig 20 seconden te laten draaien na het starten en daarna 15 minuten rustig te rijden en niet vol te remmen.
MrProwoensdag 5 januari 2011 @ 18:47
ik start de auto en dan rij ik gewoon sportief weg. wel natuurlijk eerst mijn gordeltje om. ik heb het niet zo met warm rijden.
08gnoT.woensdag 5 januari 2011 @ 18:55
Oh, ik rijd wel gelijk 80 als ik vertrek. Moet kunnen hoor. Ik woon aan een 60km-weg dus daar ga ik niet met 30 of 40 over kakken. Ik trek gewoon niet te snel op en rem niet te hard, maar ik ga niet langzamer rijden.
Hugo__Bosswoensdag 5 januari 2011 @ 20:37
80 kan toch makkelijk in zn 5, zit je op 2000 toeren ofzo. Perfecte snelheid om warm te rijden denk ik persoonlijk ;)
MC-Shitheadwoensdag 5 januari 2011 @ 21:46
Het is logisch dat een motor onder belasting netter warm loopt dan eentje die wat staat te pruttelen omdat een of andere opa de ruiten ligt te kratsen.

Het is ook altijd handig om turbo's uit te laten draaien, en ja, vooral vrachtwagens kunnen turbo problemen geven omdat een of andere gladiool ermee rijdt en de motor klakkeloos uitzet en uiteindelijk de turbo kapot loopt.

En de reden dat je een motor stationair laat lopen voordat je hem uitzet is ook logisch, buitenkant van de motor is sneller koud dan de binnenkant, dus van binnen krimpt ie minder snel dan van buiten.
Door er een oliedruk erdoor te laten lopen wordt ie geleidelijk koud.
bakzeilwoensdag 5 januari 2011 @ 23:15
uh ? kachel aan zetten .!!!
kale_omadonderdag 6 januari 2011 @ 12:28
mijn huidige auto rijd ik niet warm, maar mijn oude auto (astra turbo) wel.
Vanwege de gevoeligheid van de turbo heb ik deze wel altijd warm gereden en hij was voorzien van een turbotimer dus na een tijdje snelweg kon ik hem gewoon uitzetten en dan bleef hij 1 minuut lopen om de turbo af te koelen.
WalkingDisasterzaterdag 8 januari 2011 @ 12:26
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 19:49 schreef QuantumCat het volgende:
'gezoem' dat roept mijn moeder ook. Dat hoor je (idd) als je de sleutel omdraait in het contact.
Daarom moet ik hem niet meteen starten.

... het is de CD speler van de autoradio.
Dat is dus gewoon je brandstofpomp die het systeem op druk zet :')
De_Groentenboerzaterdag 8 januari 2011 @ 17:11
quote:
1s.gif Op woensdag 5 januari 2011 11:13 schreef PeeJay1980 het volgende:
Hebben mensen hier al eens gezien hoe nieuwe auto van de boot komen? :P

Doen ze bij Porsche bijzonder netjes trouwens. In colonne en langzaam. Geen kans dat die het zwaar krijgen.

Weet van bekenden dat er wel Audi's zijn die al schade hebben voordat ze in showroom staan :X

En racemotoren die met 0km de testbank opgaan om er zeker van te zijn dat het opgegeven vermogen gehaald wordt. Een splinternieuwe Fireblade direct even de 13000 toeren injanken en vervolgens door de versnellingen heen :o
Whehe, dat denk jij.. Wellicht dat het bij aankomst netjes gebeurd, maar de monteurs beulen die auto's echt af.
martino2701zaterdag 8 januari 2011 @ 20:11
warm wrijven op de motorkap
08gnoT.zaterdag 8 januari 2011 @ 20:20
Parkeren in de buurt van Chemiepack
DrDarwinzaterdag 8 januari 2011 @ 20:28
Starten, even laten lopen en dan wegrijden.
Daarna rustig naar de snelheden toe laten lopen en vroeg schakelen.
Als ik thuis kom laat ik de motor nog eventjes rustig nalopen terwijl ik mijn spullen bij elkaar zoek.
starbeachzondag 9 januari 2011 @ 00:24
Wat ik een beetje mis in het turbo-verhaal is de snellere verkoling van de olie bij snelle afkoeling. Daarom is het mede belangrijk bij turbomotoren om deze rustig te laten afkoelen. Snelle afkoeling zorgt voor koolafzetting op je turbo (vooral bij een mindere kwaliteit olie) en dus eerder overlijden van de turbo. Met name bij variabele geometrie.
Dit is trouwens hoofdzakelijk het geval bij benzine motoren omdat diesel turbomotoren minder warm worden.
grindfreakjezondag 9 januari 2011 @ 18:14
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 15:33 schreef Microtubuli het volgende:
Warm rijden is alleen nuttig als je van plan bent om je auto langer dan 200K km's mee te laten gaan. Tegen die tijd ruil ik hem toch al weer in dus boeien.
Dit dus.

Ik plank niet gelijk 4500 toeren als hij koud is, maar verder denk ik er niet echt om.
Turquaz52zondag 9 januari 2011 @ 18:28
Mijn KVS is al na 5 minuten op 90 graden, dan trek ik hem ook wat verder open maar 5000RPM+ probeer ik te ontwijken totdat het tijd is na mijn mening.. dan gaat ze ook vol open..
grindfreakjezondag 9 januari 2011 @ 19:05
quote:
2s.gif Op zondag 9 januari 2011 18:28 schreef Turquaz52 het volgende:
Mijn KVS is al na 5 minuten op 90 graden, dan trek ik hem ook wat verder open maar 5000RPM+ probeer ik te ontwijken totdat het tijd is na mijn mening.. dan gaat ze ook vol open..
KVS 5000 toeren...

kvs02.jpg
;)
Turquaz52maandag 10 januari 2011 @ 13:10
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2011 19:05 schreef grindfreakje het volgende:

[..]

KVS 5000 toeren...

[ afbeelding ]
;)
KVS 5000 toeren? :?

KVS Na 5 min op temperatuur = max 5000RPM..

KVS 10 min op tempratuur = 7000RPM :9~
ukkermaandag 10 januari 2011 @ 16:02
Mijn polo 1.9d rijd ik 5 min warm, schakelen rond de 2000 toeren. Maar met dit weer geeft m'n temperatuurmeter niet meer dan ongeveer 45 graden aan behalve als ik echt flink in z'n toeren rijd, ongeacht de afstand.
starbeachmaandag 10 januari 2011 @ 16:09
Dan klopt er toch wat niet. Een oudere auto kan wat langzamer op temperatuur komen, maar uiteindelijk moet je in de buurt van de 90 graden zitten, Ik heb het nu dus over de koelvloeistof.
grindfreakjemaandag 10 januari 2011 @ 17:10
quote:
1s.gif Op maandag 10 januari 2011 16:02 schreef ukker het volgende:
Mijn polo 1.9d rijd ik 5 min warm, schakelen rond de 2000 toeren. Maar met dit weer geeft m'n temperatuurmeter niet meer dan ongeveer 45 graden aan behalve als ik echt flink in z'n toeren rijd, ongeacht de afstand.
quote:
1s.gif Op maandag 10 januari 2011 16:09 schreef starbeach het volgende:
Dan klopt er toch wat niet. Een oudere auto kan wat langzamer op temperatuur komen, maar uiteindelijk moet je in de buurt van de 90 graden zitten, Ik heb het nu dus over de koelvloeistof.
Inderdaad, een bedrijfstemperatuur van 45 graden is echt te laag, daar moet je naar laten kijken.
45 graden, als je meter dan correct is kun je na een uurtje rijden dus gewoon je hand op het blok leggen.
grindfreakjemaandag 10 januari 2011 @ 17:11
quote:
2s.gif Op maandag 10 januari 2011 13:10 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

KVS 5000 toeren? :?

KVS Na 5 min op temperatuur = max 5000RPM..

KVS 10 min op tempratuur = 7000RPM :9~
Ik denk dat je het knipoogje en de KVS op de foto gemist hebt, ik snap ook wel dat jij het over een BMW hebt.
NoBody122dinsdag 11 januari 2011 @ 18:57
quote:
Auto warm rijden, doe jij dat?
Ja.
quote:
En zo ja, hoe?
Zoals de meesten hier; de eerste ~10-15 minuten rustigaan optrekken, niet meteen >120 KM/u rijden (rij sowieso, mits geen haast, bijna overal zo'n 100 KM/u, 110 op de teller).

Lijkt me ook wel gepast voor een Golf MK1 Cabrio op leeftijd (1988).
quote:
9s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 20:20 schreef 08gnoT. het volgende:
Parkeren in de buurt van Chemiepack
_O-
Leipo666woensdag 12 januari 2011 @ 07:32
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 18:57 schreef NoBody122 het volgende:

(rij sowieso, mits geen haast, bijna overal zo'n 100 KM/u, 110 op de teller).
brrrr :X
T42woensdag 12 januari 2011 @ 11:43
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 15:33 schreef Microtubuli het volgende:
Warm rijden is alleen nuttig als je van plan bent om je auto langer dan 200K km's mee te laten gaan. Tegen die tijd ruil ik hem toch al weer in dus boeien.
met mijn voetje haal je nog niet eens de helft ;) zal ik demonstreren met jouw auto?
Olle.woensdag 12 januari 2011 @ 15:52
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 16:17 schreef vosss het volgende:

[..]

De mijne wel en die rij ik ALTIJD rustig warm.
En op de plaats van bestemming laat ik hem ALTIJD 3 minuten stationair nalopen, ookal ben ik telaat voor iets.

:)
hoezo 3 minuten laten nalopen??

ik rij hem gewoon eerst ongeveer een 15 min rustig warm, tot de olie temp meter aangeeft dat hij op temperatuur is. Dan kan ik gaan :P
NoBody122woensdag 12 januari 2011 @ 18:57
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 07:32 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

brrrr :X
Valt mee, mijn verwarming werkt ook bij dergelijke snelheden goed ^O^
Leipo666donderdag 13 januari 2011 @ 09:41
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 18:57 schreef NoBody122 het volgende:

[..]

Valt mee, mijn verwarming werkt ook bij dergelijke snelheden goed ^O^
ging me er meer om dat ik me vaak behoorlijk erger aan mensen die niet gewoon minimaal de max toegestane snelheid rijden op een weg...
NoBody122donderdag 13 januari 2011 @ 11:10
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 09:41 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

ging me er meer om dat ik me vaak behoorlijk erger aan mensen die niet gewoon minimaal de max toegestane snelheid rijden op een weg...
Waarom zou ik? 100 KM/u rijdt veel prettiger en zuiniger in die ouwe bak van mij; lekker een beetje cruisen, genieten van de muziek en kom dan vanzelf op m'n bestemming aan.

Snelwegen hebben trouwens niet voor niets 2 of meer rijstroken per richting. Neem daarbij in acht dat ik vrijwel nooit in de spits rij, dat ik niet inhaal als er iemand aankomt die sneller rijdt én dat als ik op zo'n moment wél inhaal, ik tijdelijk versnel tot rond de 120.
Leipo666donderdag 13 januari 2011 @ 11:33
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 11:10 schreef NoBody122 het volgende:

[..]

Waarom zou ik? 100 KM/u rijdt veel prettiger en zuiniger in die ouwe bak van mij; lekker een beetje cruisen, genieten van de muziek en kom dan vanzelf op m'n bestemming aan.

Snelwegen hebben trouwens niet voor niets 2 of meer rijstroken per richting. Neem daarbij in acht dat ik vrijwel nooit in de spits rij, dat ik niet inhaal als er iemand aankomt die sneller rijdt én dat als ik op zo'n moment wél inhaal, ik tijdelijk versnel tot rond de 120.
dan ben je een uitzondering :) de meeste die ik tegenkom halen dan ook met 100km/u een rijtje vrachtwagens in en rammen hem precies voor me naar links terwijl er achter me geen ander verkeer is ;(
Turquaz52donderdag 13 januari 2011 @ 11:47
quote:
1s.gif Op woensdag 5 januari 2011 11:13 schreef PeeJay1980 het volgende:
En racemotoren die met 0km de testbank opgaan om er zeker van te zijn dat het opgegeven vermogen gehaald wordt. Een splinternieuwe Fireblade direct even de 13000 toeren injanken en vervolgens door de versnellingen heen :o
Dat is bij elke racemotor zo, been there done that. (BRL Benelux Racing League).
Blokken die net klaar waren met revisie werden opgekleed met throttleboddies en een simpel kabelboompje, kvs slangen, uitlaatspruitstuk met 1 demper (simons), en de sensoren werden geplaatst overal.

Dan starten en op een heel mooi display zag je de olie temperatuur, kvs temperatuur, olie druk, oliekoeler temperatuur, EGT (Uitlaat Gas Temperatuur), etc.. etc.. etc..
Na een half uurtje warm lopen werd de stationair toerental verhoogd en na alles op temperatuur was werden de metingen gedaan en ik denk dat toeren niet het belangrijkste is, maar de rem wat er op toegepast wordt.

Je hebt 2 sleuven. 1 voor de gas en de ander voor de rem. Eerst ga je beetje remmen zodat de motor het moeilijk krijgt, daarna gas om het toerental vs rem te compenseren en weer op hogere toeren te draaien, dan ga je nog meer remmen en nog meer gas geven tot dat ie uiteindelijk x aantal toeren draait met x aantal rem en dat is dan het resultaat in KW..

Ik heb nog wel op me andere laptop een Dyno filmpje staan.. Als ik hem terug heb van 'reparatie' dan post ik hem wel een keer ;)
Misandonderdag 13 januari 2011 @ 13:31
Hoezo warm rijden? Ik rij gewoon naar de snelweg en rij daar zo snel als mogelijk. Hij wordt zo ook warm :D
Maharbaldonderdag 13 januari 2011 @ 13:59
quote:
2s.gif Op donderdag 13 januari 2011 11:47 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Dat is bij elke racemotor zo, been there done that. (BRL Benelux Racing League).
Blokken die net klaar waren met revisie werden opgekleed met throttleboddies en een simpel kabelboompje, kvs slangen, uitlaatspruitstuk met 1 demper (simons), en de sensoren werden geplaatst overal.

Dan starten en op een heel mooi display zag je de olie temperatuur, kvs temperatuur, olie druk, oliekoeler temperatuur, EGT (Uitlaat Gas Temperatuur), etc.. etc.. etc..
Na een half uurtje warm lopen werd de stationair toerental verhoogd en na alles op temperatuur was werden de metingen gedaan en ik denk dat toeren niet het belangrijkste is, maar de rem wat er op toegepast wordt.

Je hebt 2 sleuven. 1 voor de gas en de ander voor de rem. Eerst ga je beetje remmen zodat de motor het moeilijk krijgt, daarna gas om het toerental vs rem te compenseren en weer op hogere toeren te draaien, dan ga je nog meer remmen en nog meer gas geven tot dat ie uiteindelijk x aantal toeren draait met x aantal rem en dat is dan het resultaat in KW..

Ik heb nog wel op me andere laptop een Dyno filmpje staan.. Als ik hem terug heb van 'reparatie' dan post ik hem wel een keer ;)
Haha.

Vanwaar deze info? :D
Fogeldonderdag 13 januari 2011 @ 15:21
Ik rij veelste korte stukken om nut te hebben van warmrijden. En die keren dat ik ver weg moet, mag ik toch nergens sneller dan 90 voordat ik minimaal 2 uur gereden heb.
Warmstoken dmv stationair draaien doe ik alleen als het -5/-10 of kouder is, dan mag de auto een kwartier staan zodat de ramen niet aan de binnenkant bevriezen als ik rij. Niks kunnen zien en ergens tegenaan rijden is slechter voor de auto dan een motorblok wat stationair moet draaien wat mij betreft ;).
Turquaz52vrijdag 14 januari 2011 @ 03:07
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 13:59 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Haha.

Vanwaar deze info? :D
Ervaring 8-)
Maar ik weet uberhaubt niet of ik alles hier mag vrijgeven dus heb veel andere dingen voor me gehouden :P

Ik zal es kijken als ik me andere laptop terug heb of ik een filmpje van de vermogenbank hier kan posten stiekem :@
EN evt. stage pics van mij :7
superlwoensdag 26 januari 2011 @ 00:33
ik rij de straat uit, en dan is hij warm.
KIoontjewoensdag 26 januari 2011 @ 11:40
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 00:33 schreef superl het volgende:
ik rij de straat uit, en dan is hij warm.
Laan van Meerdervoort?
Leipo666woensdag 26 januari 2011 @ 14:00
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 11:40 schreef KIoontje het volgende:

[..]

Laan van Meerdervoort?
of de N201 :P